Microsoft skapar särskild Windows 8-licens för hembyggda datorer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad är skillnaden på PUL och Retail, förutom att retail är dyrare?

Retail är "fritt" att göra som du vill med, pul är knuten till personen i stället för datorn (som oem är)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lullebulle:

Jo, du utför ett trafikbrott när du går mot röd gubbe, men du kan bara bli straffad om du orsakar en olycka.

Det är inte olagligt att gå mot rätt nej, orsakar du en olycka är du dum i huvudet... Vem fan (jo jag vet att dessa finns) är så dum att man går rakt ut bland bilar och trafik?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är inte olagligt att gå mot rätt nej, orsakar du en olycka är du dum i huvudet... Vem fan (jo jag vet att dessa finns) är så dum att man går rakt ut bland bilar och trafik?

Läs på lite om trafiklagarna, sen kan du komma tillbaka.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall den där licensen är förenlig med PUL...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är inte olagligt att gå mot rätt nej, orsakar du en olycka är du dum i huvudet... Vem fan (jo jag vet att dessa finns) är så dum att man går rakt ut bland bilar och trafik?

Är du allvarlig eller?
Det är visste olagligt att gå mot röd gubbe.
Det är inte bötes belagt dock om du gör det.
Men bara för att man inte får böter för det betyder inte att det är lagligt för det.

41 § Gångsignaler gäller gående.

Rött ljus betyder förbud att beträda en körbana, cykelbana eller
järnvägs- eller spårvägskorsning. Gående som befinner sig på körbanan
eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, skall fortsätta till
andra sidan. Finns refug eller liknande anordning skall den gående dock
stanna där.

Trafikförordningen (1998:1276)
7 kap 4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zOlid:

Är du allvarlig eller?
Det är visste olagligt att gå mot röd gubbe.
Det är inte bötes belagt dock om du gör det.
Men bara för att man inte får böter för det betyder inte att det är lagligt för det.

Ja okejdå:)
Det är inte straffbart, nästan samma sak.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Beltet:

Det är det inte som jag förstår det, du bryter ett avtal, vilket kan innebära skadestånd:
http://www.avtalslagen2010.se/Section/11

Ja, det känns ju som att det borde kunna bestraffas på något vis. Sen om man i praktiken faktiskt blir bestraffad är väl en annan sak, tror inte de orkar bry sig faktiskt.

Skrivet av Cocosoft:

Det är lika olagligt som att gå mot rött ljus...

Så... Trafikreglerna är något som man får bryta hur som helst?

Skrivet av _MmattiasS_:

Det är väl ungefär samma sak? Det är olagligt, men kommer det inga bilar då går man ändå, och det ses som okej av de flesta.

Precis som fortkörning är det mest accepterade brottet idag, men det ger ändå ganska dryga böter när du åker fast.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Förlåt men hur tänker du nu?

Vilken mening var det du inte förstod?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför skulle det finnas avtal om det var helt riskfritt att bryta dem?

Inte riskfritt men det är inget jättestort brott precis snarare som sagt tidigare att du (om det är tex ett program) så får du väl inte använda det längre eller något i den stilen

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ja okejdå:)
Det är inte straffbart, nästan samma sak.

Det är straffbart om du blir en trafikfara.

Permalänk
Medlem

26 år tog det...

Desperata att sprida Win8 och Metro till slutanvändarna

Permalänk

Att folk lyckas hitta galla att spy över MS även för en nyhet som denna.
Det märks att dom är störst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Precis som fortkörning är det mest accepterade brottet idag, men det ger ändå ganska dryga böter när du åker fast.

För många är det värsta straffet med fortkörning att bli av med körkortet. Indraget körkort räknas väl inte per definition som ett straff. Men för många är det en värre konsekvens än böter. I Norge är det tydligen inte så ovanligt att få fängelse för fortkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja okejdå:)
Det är inte straffbart, nästan samma sak.

Mja du kan fortfarande bli straffad för vårdslöshet i trafik. Så straffbart är det ändå
Men det får man ju bara om man tex går över mot rött och orsakar en olycka eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Om man besvärar sig att läsapå lite, kanske bara så lite som att kolla på tex fra.se eller wikipedias uppslag så ser man att fra grundades för länge sedan. Att det nu är tramsande och öppet i "folkmun" att prata om fra, är bara fel. Speciellt i det sammanhang du försöker påtala. FRA har alltid och kommer alltid göra ett bra jobb, oavsett vad aftonblaskan skriver eller försöker lura i folket.

Det du däremot har helt rätt i, är att IPRED är "FRA någon SOPA som rökt en PIPA CISPA". Tror visserligen att dom menar "pipa crack" istället för cispa, men men.. jag är ingen expert på området

Det ända de gör ett bra jobb med är att slösa bort skattepengar. Det finns inga yttre hot mot sverige som skulle kunna avvärjar genom signalspaning, särskillt inte genom att lyssna av kalle svennsons internetlina. Men strunt samma, alla får ha sin åsikt. Menade inte det hela som ett politiskt inlägg utan mer som en ploj på bokstavskombinationer som på ett eller annat sätt påverkar den personliga integriteten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En artikel om Microsoft och Windows 8 startar en diskussion om trafikregler? That's some wacky tobacco!

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Retail är "fritt" att göra som du vill med, pul är knuten till personen i stället för datorn (som oem är)

Så man får alltså sälja/låna ut retailnyklar, förutsatt att man inte använder dem själv, trotts att det står i avtalet att man inte får det? För i så fall är ju den delen av avtalet olagligt.

Bra initiativ hursom... Kanske de äntligen fattat att folk vill betala för att slippa alla omvägar med piratversioner, fast inte 3000Kr.

Slightly off topic så har jag testat RTM versionen och hatar den inte lika mycket längre då Classic shell fixar metro-helvetet, men jag är fortfarande tveksam till att byta då det inte är en direkt revolution som 7an var jämfört med Vista.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Licenser och Mjukvara

1: När det kommer till licenser och avtal för mjukvara står lagen över vad avtalet säger när det är mellan två oberörda parter. DVS när ett företag skriver ett avtal med en privatperson så står till ex konsument lagen över avtalet i fråga.

Enligt svensk konsument rätt har du själv rätt att framställa kopior för enskilt bruk, så det är fullt lagligt i Sverige att använda till ex din windows licens på mera än en dator. Sedan har du full rätt att ta med den programvaran du har installerat på en dator till en annan det regleras i både svensk och europeisk lag. Finns till och med nyligen ett domslut på detta emot Oracle när där de försökte göra det omöjligt att föra över licenser från en dator till en annan för företag till och med.

2: För att avtalet skall gälla så måste det informeras om att avtalet finns innan du köper produkten, och det måste även finnas tillgängligt och det skall presenteras till dig om du vill läsa det. Men de måste alltid informeras om att det finns ett avtal till produkten innan det säljs för att det skall gälla.

Sedan finns det massivt med andra lagar som reglerar avtal och dess giltighet och vad och vad du inte får avtala bort ifrån lagen med mera.

Så slutligen enligt svenska lag och rätt så är en EULA eller liknande inte speciellt mycket av värde. Missade att skriva att du även får sälja din OEM licens vidare om du så behagar.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men någon som vet om man väljer windows 8 uppgrade offer där man får windows 8 billigt när man nyligen köpt dator.
Vet ni om man tar det avtalet om ens gamla windows 7 nyckel/kopia då slutar fungera? Dvs att om man tar erbjudandet så måste man köra windows 8 och ens gamla windows 7 nyckel "försvinner".

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd

Najs, det har visserligen aldrig varit något problem när man bytt mobo och ringt till MS men nu slipper man ju ringa till dom
Synd bara att W8 är fullständigt ointressant för mig

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Det kan vara så att olika länder har olika lagar. Så något som gäller i USA behöver inte automatiskt gälla här.
Men kan det gå så långt att man kan bli utvisad (importerad?) till USA för att dömas för brott som är olagligt där, så är det inte helt riskfritt.

Så om jag är bög i Sverige, så kan jag bli deporterad till Saudi Arabien för att det är ett brott där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett desperat försök att få folk att ens överväga win 8 ? De har ju tagit bort möjligheten att köra oaktiverat också, så nu kan ingen testa den skarpa versionen utan att köpa.
MS verkar känna på sig att 8an inte kommer att bli populär så nu försöker de med andra medel än os prestanda för att locka kunder.

Om bara Microsoft hade släppt en färdig version av w8 som förhandsvisning, oh wait.... Tanka ner RTM om du vill prova

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Så om jag är bög i Sverige, så kan jag bli deporterad till Saudi Arabien för att det är ett brott där?

Nej, du blir stenad i Sverige.

Permalänk
Medlem

Satan vaa goett!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jag använder inte windows själv hemmab ara på jobbet.

Men på den gamla goda tiden var det inte en enda privatperson man kände till som betalade för windows alla körde pirat.
Köpa det var nått företag gjorde

för övrigt verkar win8 vara rena skräpet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Lysande. Hamnar priset någorlunda vettigt så börjar det kännas görbart att ha en VM för utvecklingsverktygen.

Visa signatur

.<

Permalänk

Jättebra MS, flera år och operativ system sent bara, men bättre sent än aldrig? Däremot enda sättet jag införskaffar mig Windows 8 är genom att ladda ner det gratis, skulle aldrig betala för den slags skändning dom gjort mot Windows som operativ system som Win8 är. MS verkar inte fatta att PC användare vill inte ha ett operativ system som är direkt anpassad till touch produkter, på exakt samma sätt som vi PC användare inte gillar konsoll portade spel. Vi vill ha ett OS som är menad för PC och inget annat.

Skrivet av zOlid:

Lite offtopic men någon som vet om man väljer windows 8 uppgrade offer där man får windows 8 billigt när man nyligen köpt dator.
Vet ni om man tar det avtalet om ens gamla windows 7 nyckel/kopia då slutar fungera? Dvs att om man tar erbjudandet så måste man köra windows 8 och ens gamla windows 7 nyckel "försvinner".

Det tvivlar jag starkt på, om du har fått en cd-key, är det väldigt svårt för mig att tro att dom skulle på nåt sätt låsa din nyckel? Men om du söker på google lär du få svar på det, för du lär inte va den enda som undrat det?!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk

Bra av Microsoft. Alltid bra när man gör såhär. Kan man använda detta om man nu ska gå upp till Windows 8 senare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det kan vara så att olika länder har olika lagar. Så något som gäller i USA behöver inte automatiskt gälla här.
Men kan det gå så långt att man kan bli utvisad (importerad?) till USA för att dömas för brott som är olagligt där, så är det inte helt riskfritt.

"Importerad" till usa blir du bara om du är en leksak made in china, i annat fall blir du deporterad.