Kan inte öppna musikfiler

Permalänk

Kan inte öppna musikfiler

Flyttade alla mina musikfiler från "gammeldisken" till ny disk i ny dator genom kopiera och klistra in. Nu kan jag inte spela upp filerna och utseendet har förändrats på dem. Har för mig att det kallas iso-filer som de ser ut nu men vet inte. Egenskaper ger "MPEG Layer 3 Audio File (.mp3)".

Uppenbarligen har jag tagit bort något i mappen eftersom jag inte kan öppna dem...Men vad? Behöver väl knappast förklara att jag är hyggligt dum på datorer :-). Har winamp som spelare.
/Päran

Permalänk
Medlem

Kan du inte högerklicka och sen "öppna med" och sedan välja winamp eller liknande?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jo det kunde jag...otroligt dum jag är! Jag fastnade på att det inte gick med winamp (vilket det fortfarande inte gör via högerklick då det inte går att hitta programet) men det funkar med windows mediaplayer. Tack!

Permalänk
Medlem

Det låter som om du tappat inställningarna angående vilket program som skall spela upp mp3:or. Välj "Standardprogram" i kontrollpanelen, och sedan "Associera en filtyp eller ett protokoll med ett program". Leta upp ".mp3" i listan och klicka sedan på knappen "Byt program...". Välj det program du vill använda för att spela upp mp3-filer och tryck "OK" (ser du inte det program du vill använda bland alternativen så välj "Bläddra..." och klicka dig fram till programmets .exe-fil - troligtvis ngt i stil med C:\Program Files\Winamp\winamp.exe i ditt fall). Förhoppningsvis kan du nu spela upp filerna genom att exempelvis dubbelklicka på dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Tack! Det avhjälpte problemet :-).