Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Såg att Amber hade 'läckt' ut, och i NCS såg jag uppdateringen 3047.0000.1326.2020, som tydligen ska vara den. Ska bli intressant att se om man får ner den, den ville inte komma med genom MSU, förmodligen för att denna är en uppdatering av modell större (såg någonstans att den var på några GB).

Om någon annan lyckas pilla in den så får ni gärna delge hur ni gjorde. Det hade varit gott att få in den i luren då den innehåller så många förbättringar.

Laddar hem den nya 3047.0000.1326.2020 nu till min 920.

Följde denna guiden: http://forum.gsmhosting.com/vbb/f805/download-official-nokia-firmware-without-navifirm-1656870/

Permalänk
Medlem

Jag har nu hittat en nyare variant av NCS, och lyckats ladda ner Amber-filen. Men nu undrar jag hur jag får in den filen i luren? För jag har aldrig uppgraderat såhär utan jag har kört med MSU och en Refurbish, men det verkar inte som det går den vägen.

Ni som är sugna på att lägga in Amber kan ju kolla här, någon som lagt in den idag.

http://www.youtube.com/watch?v=PkUFvrKQlxc#at=196

Sedan finns det en bra guide där man får en ny NCS och vägledning så m,an tar sig förbi, ni som minns, det jobbiga inloggen som medföljde i de nyare NCS. Den kringgick man hur lugnt som helst nu med hjälp av den guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Laddar hem den nya 3047.0000.1326.2020 nu till min 920.

Följde denna guiden: http://forum.gsmhosting.com/vbb/f805/download-official-nokia-firmware-without-navifirm-1656870/

Jag körde den guiden också, fast från en annan sida. Poängen där är att man kan kringgå inloggen genom att kopiera in den där filen i mappen så man kommer in i NCS. Nåväl, jag har laddat hem filen, men den hamnar ju inte i luren direkt, så hur gör du där?

Här är guiden jag följde, jag tycker faktiskt den var mer pedagogisk än din

http://blinkthinks.wordpress.com/2013/04/24/download-official...

Permalänk
Avstängd

Sen startar man Multi Software updater, väljer arbeta offline så bara trycker man på play.

Min flashar nu.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Sen startar man Multi Software updater, väljer arbeta offline så bara trycker man på play.

Min flashar nu.

Så står det ju inte i guiden? Men bara det funkar så är det ju bra.

Permalänk
Avstängd

Min är färdig nu, tog max fem minuter att flasha den, nu återställer den säkerhetskopian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Min är färdig nu, tog max fem minuter att flasha den, nu återställer den säkerhetskopian.

Jag är klar. Hade glömt bocka i 'work offline'.

Fan vad roligt, kul att man var först att nämna Amber vid nummer och nu ska man leka med nyheterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Jag är klar. Hade glömt bocka i 'work offline'.

Fan vad roligt, kul att man var först att nämna Amber vid nummer och nu ska man leka med nyheterna.

Tackar för tipset. Ska bli hur roligt som helst att testa nu.

Permalänk

Jag väntar tills den kommer så man kan ta ner den via telefonen. Har säkerhetskopia påslaget men den funtionen sparar inte allt. Vill inte tappa alla bokmärken, spel progress, GPS bokmärken osv.

EDIT:
Ni som har kört in den får gärna posta lite screeners

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Jag väntar tills den kommer så man kan tan er den via telefonen. Har säkerhetskopia påslaget men den funtionen sparar inte allt. Vill inte tappa alla bokmärken, spel progress, GPS bokmärken osv.

Det är tredjepartsappar som främst drabbas, men där får man överlägga med sig själv. Ex har man en kalender som tredjepartsapp så sparas ju allt ändå, via mail-synken, exempelvis. Kör du GPS-bokmärken i Here Drive så bör dem följa med. Men har man massa data i spel, bokmärken i läsarn, så kan det bli klurigt.

Jag har två av det jag testar, jag har en svart och en röd 920. När jag installerade W8 på datorn så fick min testdator, och det visade sig vara guld när jag nyligen skulle gå över till 8.1, som jag tyckte fick vänta efter att ha sett hur ofärdig den var. Det blir liksom inte kul om det blir fel, så därför kör jag så.

Permalänk
Medlem

konstigt att det är Here Drive + beta i uppdateringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxizz:

konstigt att det är Here Drive + beta i uppdateringen

Först var ju appen vanlig, sedan kom Here Drive+ Beta, och efter sista uppdateringen, 13/7-13, så försvann den där texten som stod över bilen i tilen, det stod ju Beta där innan sista updaten. Sedan försvann det och man/jag trodde att den då var i fullversion. Då den inte heller hette Here Drive+Beta längre, men tittar man i appen Lumia Pusher så finns Here Drive+ under 'Beta-versions'. Så den var fortfarande Beta där med. Nu kommer den dock med fler funktioner, sedan vet jag inte om Amber är fulländad, jag tror att det kommer mer, som det även gjorde då man fick utrymmeskontroll med mera, då ploppade det upp saker allt eftersom. Jag har ex inte fått Datasense, och det är jag tydligen inte ensam om. Så det är nog inte fel att vänta in den ändå, så vet man till 100 att allt faller på rätt plats. Men kul att testa och klura också, så det händer något åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Först var ju appen vanlig, sedan kom Here Drive+ Beta, och efter sista uppdateringen, 13/7-13, så försvann den där texten som stod över bilen i tilen, det stod ju Beta där innan sista updaten. Sedan försvann det och man/jag trodde att den då var i fullversion. Då den inte heller hette Here Drive+Beta längre, men tittar man i appen Lumia Pusher så finns Here Drive+ under 'Beta-versions'. Så den var fortfarande Beta där med. Nu kommer den dock med fler funktioner, sedan vet jag inte om Amber är fulländad, jag tror att det kommer mer, som det även gjorde då man fick utrymmeskontroll med mera, då ploppade det upp saker allt eftersom. Jag har ex inte fått Datasense, och det är jag tydligen inte ensam om. Så det är nog inte fel att vänta in den ändå, så vet man till 100 att allt faller på rätt plats. Men kul att testa och klura också, så det händer något åtminstone

Fast just data sense står det ju att det troligtvis uteblir om man flashar själv ?
wpcentral

Citat:

You are likely going to miss any custom firmware for your carrier, including possibly Data Sense, should you go down this route.

Står det på deras sida (ifall du inte orkar öppna länken )

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Fast just data sense står det ju att det troligtvis uteblir om man flashar själv ?
wpcentral

Troligtvis ja, så vissa får den och andra inte. Men alla får det inom sinom tid. Push-not kan hänga sig också, troligtvis.

Permalänk

Jag som tydligen har en norsk version av 920:n.
Kommer jag att få den rätta svenska uppdateringen, eller kommer det en norsk till mig när det är dags?

Permalänk
Medlem

Uppdaterade precis min lur via NCS enligt guiden som Telepati länkade här ovanför. Allting fungerade klockrent och saknar inte heller Data Sense så jag är nöjd. Gillar verkligen "snabbkollsskärmen" med standby-klockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caprice666:

Jag som tydligen har en norsk version av 920:n.
Kommer jag att få den rätta svenska uppdateringen, eller kommer det en norsk till mig när det är dags?

Din hårdvara är norsk men mjukvaran verkar gå att manipulera. Den första att lägga ut klipp på Amber verkar vara en polack som laddat in Amber från England. Och man kan ju även manipulera Nokias appar så HTC får dem, så du lär knappast behöva dra runt på en norsk, om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parand:

Uppdaterade precis min lur via NCS enligt guiden som Telepati länkade här ovanför. Allting fungerade klockrent och saknar inte heller Data Sense så jag är nöjd. Gillar verkligen "snabbkollsskärmen" med standby-klockan.

Om du gick efter den guiden så ladda du ner Amber-filen till en mapp, inte sant. Har man tur eller man kan även få upp den i MSU, men det får mig att tro att man kanske inte får hela grunden, för via MSU har man alltid även kunnat hämta alla de små uppdateringarna innan, medan om man körde via Navifirm, exempelvis så ladda man ner hela filen som den guiden visar, guidens rubrik är ju att man hämtar huvudfilen utan Navifirm.

Nåväl, om du följt guiden till punkt och pricka så har du inte gått via MSU, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Om du gick efter den guiden så ladda du ner Amber-filen till en mapp, inte sant. Har man tur eller man kan även få upp den i MSU, men det får mig att tro att man kanske inte får hela grunden, för via MSU har man alltid även kunnat hämta alla de små uppdateringarna innan, medan om man körde via Navifirm, exempelvis så ladda man ner hela filen som den guiden visar, guidens rubrik är ju att man hämtar huvudfilen utan Navifirm.

Nåväl, om du följt guiden till punkt och pricka så har du inte gått via MSU, eller?

Var lite oklar när jag skrev mitt inlägg så får be om ursäkt. Följde guiden du länkade för att installera NCS och få hem programvaran till datorn. Sedan startade jag bara MSU så som Returburk skrev, såg att nya mjukvaran var vald i listan och klickade sedan på play.

Permalänk
Medlem

Fasen va enkelt det var att uppdatera via retail programmet.

dock var jag tvungen att flasha om till norska portico(elgiganten mobil) från svenska portico för att sedan kunna se uppdateringen i retail programmet 30min senare så har man amber!

data sense, tack för att man fick dig i denna uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

Fasen va enkelt det var att uppdatera via retail programmet.

dock var jag tvungen att flasha om till norska portico(elgiganten mobil) från svenska portico för att sedan kunna se uppdateringen i retail programmet 30min senare så har man amber!

data sense, tack för att man fick dig i denna uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, gjorde om och det programmet är ju så otroligt mycket smidigare än NCS. Datasense och allt är på plats nu, kan inte tänka mig att det skulle bli bättre med OTA. Ruskigt nöjd.

EDIT: Jag har aktiverat snabbtitten, och dess tid, men jag hittar inte var man kan addera fler saker till skärmen än klockan? Anyone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Jag väntar tills den kommer så man kan ta ner den via telefonen. Har säkerhetskopia påslaget men den funtionen sparar inte allt. Vill inte tappa alla bokmärken, spel progress, GPS bokmärken osv.

EDIT:
Ni som har kört in den får gärna posta lite screeners

Du kan ju logga in med mail i Here Drive, om du inte gjort det så gör det så knyts all data till mailen. Så som övrig data i luren knyts till microsoft-kontot.- Ingen data gick förlorad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxizz:

konstigt att det är Here Drive + beta i uppdateringen

Den heter inte Beta i fullständiga Amber. Here Drive+. Man måste uppdatera väldigt många appar och det kan hända att där du såg det så hade glömde en update.

datasense känns både trygg, lite lyxig och väldigt nyttig. Den håller koll på viktiga saker. Inte en dag för tidigt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller flyter mobilen på bättre med amber än portico?
Nu vaknar även mobilen direkt när man trycka på låsknappen, vanligtvis brukade den inte vakna förens efter tredje knapptryckningen, hände varannan timme kanske.

appar cachear bättre eller om vi säger såhär, dom öppnar sig snabbare än tidigare. Har 4mb på "temporära filer" jämför med portico där man hade minst 400mb efter omflashning ex vis.

9tim efter amber uppdateringen blev klar på mobilen å är ruskigt nöjd. Microsoft har verkligen filat till ordentligt på denna uppdatering jämfört med portico. Undra hur blue blir då!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en lur med 1232.5957.1308.0017. Den enda filen som dyker upp för nedladdning är 1232.5957.1308.0002.
Längre än så kommer jag inte då MSU säger att min telefon är "not upgradeable". Playknappen är grå och ej tillgänglig.
Jag har en "norsk" lur som jag flashade om för länge sedan med svensk mjukvara för att få tillgång till 4G.
Någon som vet hur jag ska kringgå detta?

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Du kan ju logga in med mail i Here Drive, om du inte gjort det så gör det så knyts all data till mailen. Så som övrig data i luren knyts till microsoft-kontot.- Ingen data gick förlorad.

Ah coolt, få se om jag har tid under veckan att testa detta då

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Jag har installerat NCS enligt guiden postad tidigare i tråden, men NCS hittar inte någon nyare än den jag redan har 1308, hur har ni andra som uppdaterat telefonen fått tag i uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

Är det bara jag eller flyter mobilen på bättre med amber än portico?
Nu vaknar även mobilen direkt när man trycka på låsknappen, vanligtvis brukade den inte vakna förens efter tredje knapptryckningen, hände varannan timme kanske.

Man kan ju fråga sig om varför du vill väcka mobilen genom strömknappen när Amber ger dig möjlighet att väcka den med en dubbel-knack?

Själv älskar jag att man numera bara behöver ett dubbeltap så är man inne, jämför det med iPhone, där du måste trycka in power, slida, och sedan inne. Duppeltap går typ trippelt så fort

Citat:

appar cachear bättre eller om vi säger såhär, dom öppnar sig snabbare än tidigare. Har 4mb på "temporära filer" jämför med portico där man hade minst 400mb efter omflashning ex vis.

Ja, något är det som flyter på bra., det medges.

Citat:

9tim efter amber uppdateringen blev klar på mobilen å är ruskigt nöjd. Microsoft har verkligen filat till ordentligt på denna uppdatering jämfört med portico. Undra hur blue blir då!

Ja denna var nog den största updaten hittills.

Jag tänkte vi kan hjälpas åt att stapla upp vad som skulle ingå, och vad man lyckats hitta.

*Förbättrad batteritid
*Bluetooth: (japp, ser även skillnad på olika hörlurar med samma märke,. som jag innan döpt om, men det syntes bara i ljud, nu syns det i BT-synken-guld. )
*Kamera och Foto förbättringar tillåter snabbare foto fånga och bättre översyn upplevelse. (japp)
*Allmänna Förbättringar programmet Kartor. (hur märker man det?)
*Olika SMS och MMS förbättringar (vilka?, jag ser en mick bredvid bifoga fil ocvh skicka, den är ny, nu ska den tydligen kunna läsa messen också Grymt att man ligger i sängen med hörlurar, får ett mess men orkar inte läsa det, så läser den upp det.)
*Datasense Yes
* Flip to silence (yes)
*dubbeltap (yes)

Lite fler olika egna inbyggda signaler, mess-signaler, ring, mail, etc. Kul med sådant också, det spär på ny-känslan

Fortsätt fyll på för det tar tid att hitta allt.

Skrivet av sodnik:

Jag sitter på en lur med 1232.5957.1308.0017. Den enda filen som dyker upp för nedladdning är 1232.5957.1308.0002.
Längre än så kommer jag inte då MSU säger att min telefon är "not upgradeable". Playknappen är grå och ej tillgänglig.
Jag har en "norsk" lur som jag flashade om för länge sedan med svensk mjukvara för att få tillgång till 4G.
Någon som vet hur jag ska kringgå detta?

Måste tyvärr säga att via NCS blir det inte bra, tyvärr. Jag fick först hela Amber via ett annat prog, ska strax lägga ut en guide här, den är så simpel och smidig att det inte går att misslyckats.

Skrivet av Lacusmons:

Ah coolt, få se om jag har tid under veckan att testa detta då

Du lär inte ångra dig.

När jag första gången startade Here Drive+ i Amber så frågade mig om jag ville logga in, om jag hade konto, eller om vi skulle hoppa över det. Det är där du kan spara/knyta info till din mail, som du sedan bär vidare.

Skrivet av Hink:

Jag har installerat NCS snligt guiden postad tidigare i tråden, men NCS hittar inte någon nyare än den jag redan har 1308, hur har ni andra som uppdaterat telefonen fått tag i uppdateringen?

Måste tyvärr säga att via NCS blir det inte bra, tyvärr. Jag fick först hela Amber via ett annat prog, ska strax lägga ut en guide här, den är så simpel och smidig att det inte går att misslyckats.

Länka gärna en så komplett länk som möjligt så man kan se vad Amber utlovas innehålla, den som kan.

Permalänk
Medlem

Telepati.....vore snällt av dig att posta en guide för oss som inte lyckas med NCS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodnik:

Telepati.....vore snällt av dig att posta en guide för oss som inte lyckas med NCS.

Testa detta:

Nu har jag gjort på ett annat sätt, och det blev genast betydligt bättre. Jag uppdaterade via Nokia Software Updater, ett för mig nytt program, som är jäkligt mycket smidigare än NCS, och framför allt så blir uppdateringen det då ni/man slipper en guide och massa plotter, denna variant visar vad man ska klicka och den är minst sagt smidig och enkel, sedan får man se vilken data som riskerar att försvinna innan man klickar på¨'accepterar'.

Sedan märker jag att om man har säkerhetskopierat det viktigaste, kontakter och kalender, sms, etc, så förlorar ni ingenting vad jag har märkt. Alla appar återladdas också, vilket jag inte trodde. Överallt står det att ALL DATA försvinner, men så behöver inte vara fallet, vilket är oerhört tacksamt.

Det som sker är att efter den uppdaterat och startat om, så loggar ni in, sedan trillar det in massa godsaker. Ni får valet att välja en säkerhetskopia eller att inte återställa, och jag vet vad jag valde

Här i denna länken http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-620-amber-updates-now-also...

finns en länk där ni kan ladda ner Nokia Software Updater, ruskigt bra måste jag säga. NCS känns föråldrat om man jämför, och det kommer ni märka.

När ni väl laddat ner NSU, så ber den er sätta in luren i datorn, sedan är det hur enkelt som helst. Allt på Svenska dessutom.

Nokia har själva lagt med datasense så alla med Nokia får den om de gör rätt. Den är inte OP-bunden.

EDIT: bytte länk då den gamla inte funkade.