Vad tycker ni om min dator? Kunde jag valt något bättre för pengarna?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om min dator? Kunde jag valt något bättre för pengarna?

Köpte en ny dator som jag tror är väldigt bra, men vad tycker ni?

Specs:
Processor - i7 3770k
Grafikkort - ASUS GeForce GTX 680 DirectCUII Top
RAM - 16 gb (2x8gb)
Moderkort - ASUS Sabertooth Z77
Chassi - NZXT Phantom Red (eller liknande.)
OS - Windows 7 Ultimate
Mus - Razer DeathAdder
Tangentbord - Logitech G11 (ska köpa ny, relativt gammal.)

Det är i mestadels det jag har, har inte köpt till vattenkylare ännu men ska göra det asap.
Är den bra/dålig enligt er? Funkar den bra att överklocka? Vad skulle jag kanske köpt istället för andra delar i samma prisklass (+1000/-1000 i pris)

Det här är mitt första inlägg och inte säker om det är rätt plats men men

Priset: ~16-17 tusen.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av raknor:

Köpte en ny dator som jag tror är väldigt bra på grund av priset..
Men vad tycker ni?

Specs:
Processor - i7 3770k
Grafikkort - ASUS GeForce GTX 680 DirectCUII Top
RAM - 16 gb (2x8gb)
Moderkort - ASUS Sabertooth Z77
Chassi - NZXT Phantom Red (eller liknande.)
OS - Windows 7 Ultimate
Mus - Razer DeathAdder
Tangentbord - Logitech G11 (ska köpa ny, relativt gammal.)

Det är i mestadels det jag har, har inte haft tid att köpa till vattenkylare ännu men ska göra det asap.
Är den bra/dålig enligt er? och vad skulle jag kanske köpt istället för någon annan del i samma prisklass (+1000/-1000 i pris)
Det här är mitt första inlägg och inte säker om det är rätt plats men men

För spel är i7 överflödig. Sen klockar ivy sämre än sandy bridge så är vattenkylning nästan overkill.

Men vet ju inte allt. dit ex kan höra till dom som kommer över 4GHz.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ville bara veta vad andra tyckte och om något annat skulle kunna ändras för att vara bättre.

Använder datorn för att recorda och livestreama samt rendera så CPU'n var nödvändig och vill ha hög FPS i BF3 därför köpte jag grafikkortet.
Så nej ville bara ha kommentarer på vad som är bra/dåligt med den.

Permalänk
Medlem

Den är ju röd, och alla vet att "Red goes fasta!" - Check

Men allvarligt, en SSD borde du ju införskaffa om du inte gjort det än, köra operativsystemet från en mekanisk hårddisk är ju rena rama stenåldern om du nu gör det.

Vattenkylning, tja om du överklockar så visst, annars varför?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Den är ju röd, och alla vet att "Red goes fasta!" - Check

Men allvarligt, en SSD borde du ju införskaffa om du inte gjort det än, köra operativsystemet från en mekanisk hårddisk är ju rena rama stenåldern om du nu gör det.

Vattenkylning, tja om du överklockar så visst, annars varför?

Kör OS på 160GB ssd.
Sen har jag 2x 2TB HDD's 1 för youtube och en för spel och photoshop bilder etc.

EDIT:
Och jag, jag planerar på att överklocka i7:an då jag köpte den för att jag har hört att man kan överklocka den rejält med en bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raknor:

Kör OS på 160GB ssd.
Sen har jag 2x 2TB HDD's 1 för youtube och en för spel och photoshop bilder etc.

EDIT:
Och jag, jag planerar på att överklocka i7:an då jag köpte den för att jag har hört att man kan överklocka den rejält med en bra kylning.

det stämmer dock är inte ivy lika lätt att klocka (om det ens går).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

det stämmer dock är inte ivy lika lätt att klocka (om det ens går).

Kanske inte lätt att klocka så, men sett att folk har klockat upp till runt 4,5 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men vet ju inte allt. dit ex kan höra till dom som kommer över 4GHz.

Finns det något ex som inte år över 4GHz? Jag kom till 4.3GHz på min (3770k) utan att höja spänningen, och därmed även med låga temperaturer. Den blev sedan snabbt varmare med spänningshöjningar så jag stannade vid 4.5GHz.

Har för övrigt en polare som kör samma CPU-kylare och samma chassi men med en 2600k. Han kör sin i 4.5GHz och det skilljer 2-3grader mellan våra CPUer i load, jag tycker det känns som att folk överdriver lite med att ivy-bridge skulle klocka så dåligt.

sry om de va lite OT.

Edit:

Skrivet av Broken-arrow:

det stämmer dock är inte ivy lika lätt att klocka (om det ens går).

BS, klart det går att klocka IB. Den må klocka sämmre än SB men den klockar fortfarande inte dåligt!

Permalänk

Bra tråd...

Såklart det är en bra dator, men vi vet ju inte priset så om det är en bra dator för pengarna har jag ingen aning om.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

En Deathadder till den burken drar ju ner helhetsintrycket!
Men allvarligt du verkar ju ha lite koll så nog vet du att datorn är bra.
Kan vi inte få slippa sånna här trådar snart?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem

En i7 är som en ferrari. Fast, en e-wang

Och sen borde man ju futureproofa sin dator. Att köpa nya delar/dator var fjärde år eller så. Alla som hatar på folk med BD (Bulldozer) och i7'or är bara avundsjuka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skepparkrantz:

En Deathadder till den burken drar ju ner helhetsintrycket!
Men allvarligt du verkar ju ha lite koll så nog vet du att datorn är bra.
Kan vi inte få slippa sånna här trådar snart?

Jag vet att den är bra, så dum är jag inte.
Som sagt, frågar bara efter mer kunniga personer om saker som jag skulle kunna valt bättre/ändrat
För att den skulle bli mer prisvärd, glömde skriva priset men lade precis till det.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit smart att fråga det INNAN du köpte datorn? Förstår inte meningen med tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

det stämmer dock är inte ivy lika lätt att klocka (om det ens går).

Har fått upp min i5 3570K till 4,6 Ghz, så klocka ivy är inga problem.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8Z77-V Pro | CPU: 3570K @ 4.5Ghz | Kylare: Noctua NH-D14 | Chassi: CM Storm Stryker |
GPU: ASUS GTX680DC2 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | PSU: NZXT HALE90 750W 80+ Gold |
HDD: Corsair Force 3 180GB + 4TB WD 7200RPM | Skärm: 2x Samsung S23A700D 120Hz |

Permalänk
Skrivet av raknor:

Köpte en ny dator som jag tror är väldigt bra på grund av priset..
Men vad tycker ni?

Specs:
Processor - i7 3770k
Grafikkort - ASUS GeForce GTX 680 DirectCUII Top
RAM - 16 gb (2x8gb)
Moderkort - ASUS Sabertooth Z77
Chassi - NZXT Phantom Red (eller liknande.)
OS - Windows 7 Ultimate
Mus - Razer DeathAdder
Tangentbord - Logitech G11 (ska köpa ny, relativt gammal.)

Den är bra.

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Medlem

Fattar inte heller meningen med tråden? Man brukar inte köpa en dator och sen fråga om den är bra eller inte och vad som borde ändras. Sånt frågar man ju före köp!

Och när du skriver om chassit "...NZXT Phantom Red (eller liknande.)", så låter det ju inte som du ens köpt den än. Borde väl veta vad den har för chassi väl!? Och samma sak med priset "~16-17 tusen.". Du borde väl veta vad den kostade exakt, om du nu köpt den.

Men vare sig om du verkligen köpt den eller det är en fantasi hos dig, så är det en bra dator. Men för 16-17 tusen, så får man ju en bra dator! Det är inga konstigheter...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll er till ämnet. Frågorna som jag förstod dem (jag har förtydligat det lite i TS första post) är alltså:

1. Kunde trådskaparen valt bättre komponenter än de han valt för sitt ändamål och inom sin budget?

2. Vad ska han eventuellt tänka på kan bli ännu bättre? (framtida uppgraderingar)

3. hur funkar det att överklocka hans system bra/dåligt etc

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Ivy bridge klockar bra. Komponenterna är bra, men känns som att priset är lite högt för det.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √