WyWallet - Kan operatörer verkligen kräva att man använder det?

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln på idg verkar det som denna tjänst enbart kommer gå vägen om tillräckligt många kunder går med. Låter rätt eftersom de skriver "måste", de lurar säkert in hur många kunder som helst på detta sätt och närmar sig sitt mål för att bli aktiva på full skala i början av 2013.

Verkar som det ända man kan göra just nu, om man fortfarande vill betala via sms är att strunta i wywallet och hoppas att tillräckligt många andra gör det, så hela idén slopas. Jag kommer gå över helt på kort i Skånetrafiken i alla fall, så får de ha sin tjänst bäst de vill.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Jag mejlade till Finansinspektionen och svaret blev:

"Tack för ditt mejl till Finansinspektionen. I och med att Betaltjänstlagen trädde i kraft så blev utförandet av betaltjänster tillståndspliktigt. Enligt lagen ska den som utför betaltjänster bland annat agera i enlighet med kraven i den så kallade penningtvättslagen. Hur olika företag väljer att organisera sig för att kunna erbjuda betaltjänster är inget som FI har synpunkter på, det vi tittar på är om företaget uppfyller kriterierna för att få tillstånd för betaltjänster. Ett sådant villkor är att företaget har en kundkännedom, något som inte existerar med anonyma mobilkontantkort. Mobiloperatörerna måste om de ska erbjuda betaltjänster alltså anpassa sig till gällande lagkrav.

Med vänliga hälsningar

Anders
______________________________________
ANDERS KJÄLL
Finansinspektör / Financial Supervisor
Konsumentenheten / Consumer Affairs Division"

Det verkar ju som att operatörerna gör som de vill bara de uppfyller lagens krav och enda kravet just nu verkar ju vara att kontantkortet ska vara registrerat.

Permalänk
Skrivet av Morgan:

Jag mejlade till Finansinspektionen och svaret blev:

"Tack för ditt mejl till Finansinspektionen. I och med att Betaltjänstlagen trädde i kraft så blev utförandet av betaltjänster tillståndspliktigt. Enligt lagen ska den som utför betaltjänster bland annat agera i enlighet med kraven i den så kallade penningtvättslagen. Hur olika företag väljer att organisera sig för att kunna erbjuda betaltjänster är inget som FI har synpunkter på, det vi tittar på är om företaget uppfyller kriterierna för att få tillstånd för betaltjänster. Ett sådant villkor är att företaget har en kundkännedom, något som inte existerar med anonyma mobilkontantkort. Mobiloperatörerna måste om de ska erbjuda betaltjänster alltså anpassa sig till gällande lagkrav.

Med vänliga hälsningar

Anders
______________________________________
ANDERS KJÄLL
Finansinspektör / Financial Supervisor
Konsumentenheten / Consumer Affairs Division"

Det verkar ju som att operatörerna gör som de vill bara de uppfyller lagens krav och enda kravet just nu verkar ju vara att kontantkortet ska vara registrerat.

Då kommer jag inte använda WyWallet, punkt. Jag har ett abonnemang hos Telenor och bör således vara en 'känd' kund enligt konstens alla regler.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Verkar som att den blir standard i fortsättningen. Atta alla operatörer går in med detta. Däremot så finns det sådana som vägrar att använda deras tjänst

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.465780/sl-nobbar-operat...

Permalänk
Medlem

Riktigt pissigt sätt att fista konsumenterna på ett par extra procent här och där, eftersom mycket handel faktiskt sker genom SMS-köp. Blir nästan lite smått illamående - känns lite grann som en kartellbildning.

Permalänk
Medlem

För mig som hanterar avtalet kring telefoni för över 250 anknytningar i jobbet så är detta kanon. Vi har redan träffat vår operatör och börjat diskutera hur vi skall jobba med detta. Våra användare kommer antagligen få WyWallet i en lösning som gör att dom kan betala privata köp med sin jobbmobil utan att det kommer på mobilräkningen till jobbet. Rätt smidigt eftersom många användare enbart har sin jobbmobil med sig under dagarna.

Tyvärr kostar betalningslösningar, ibland för leverantör och ibland för kund. Förde själv över pengar via Paypal häromdagen och det kostade mig 6,5 % på summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

För mig som hanterar avtalet kring telefoni för över 250 anknytningar i jobbet så är detta kanon. Vi har redan träffat vår operatör och börjat diskutera hur vi skall jobba med detta. Våra användare kommer antagligen få WyWallet i en lösning som gör att dom kan betala privata köp med sin jobbmobil utan att det kommer på mobilräkningen till jobbet. Rätt smidigt eftersom många användare enbart har sin jobbmobil med sig under dagarna.

Tyvärr kostar betalningslösningar, ibland för leverantör och ibland för kund. Förde själv över pengar via Paypal häromdagen och det kostade mig 6,5 % på summan.

Fast en fungerande betallösning finns ju redan, och som FI enligt tidigare inlägg sagt själva så är detta inte deras, utan operatörernas påhitt.

För ett företag kan jag tänka mig att det är bra att kunna skilja på privat och arbete i samma enhet på detta sättet. Men jag skulle utan tvekan tro att en klar majoritet av mobil-användare idag inte sitter med en företagssponsrad telefon och abonnemang. Och för dem är detta bara rena dumheterna menat att suga ut pengar under en falsk flagga av att de "måste".

Så känns det åtminstone för min del.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Detta har man nu publicerat på hemsidan:

Hej,
Välkommen till WyWallets hemsida. Vi får många frågor just nu om WyWallet och om hur WyWallet kommer att påverka dig som kund. Här nedan finner du svaret på flera av de frågorna.

Varför finns WyWallet?
WyWallet är startat av mobiloperatörerna för att erbjuda enkla och säkra mobila betalningar via SMS, på webben och i butiker och restauranger.

Alla svenska mobiloperatörer kommer snart att sluta erbjuda SMS-betalningar. Detta gör de för att:

genom att skapa ett gemensamt bolag kan man utveckla och erbjuda bättre och mer konkurrenskraftiga tjänster.
ny lagstiftning (Betaltjänstlagen och Lagen om elektroniska pengar) som kräver att mobiloperatörerna blir betalinstitut för att få erbjuda betaltjänster.
Hur påverkar det dig som kund?
För att fortsätta kunna göra SMS-betalningar behöver du skaffa WyWallet.

När?
Mobiloperatörerna kommer att sluta erbjuda SMS-betalningar kring årsskiftet. I höst kommer vi att lansera säkra och enkla webbetalningar och i vår siktar vi på betalningar i butiker.

Du kan redan nu skaffa WyWallet och betala dina SMS-köp, göra person till person-överföringar och ladda kontantkort.

Hur gör jag?
WyWallet skaffar du genom att ladda ner vår app eller genom att registrera dig här på vår hemsida.
När du är registrerad kan du välja hur du vill betala dina köp:

via ett i förväg påfyllt konto som du fyller på med hjälp av ett kontokort eller en direkt bankbetalning
genom att koppla ditt kontokort,
med en faktura.
OBS: Privatabonnemangskunder kommer via WyWallet att fortsätta kunna betala sina SMS-köp på sin mobilfaktura även efter 31 januari 2013 (samma person som står på abonnemanget behöver stå på WyWallet-kontot).

Vad kostar det?
Det kostar:

0 kr för att ladda ner appen
0 kr för att genomföra köp
0 kr för att fylla på pengar från kontokort eller bank
0 kr för att överföra pengar person-till-person (vi kommer införa en avgift 1 juli på 1 kr)
0 kr för att överföra pengar från WyWallet-kontot till ditt bankkonto (vi kommer införa en avgift 1 juli på 3%).
Om du väljer att betala dina köp via faktura så är avgiften 19 kr.

Permalänk
Medlem

Vänta nu?
Bättre och mer konkurrenskraftiga tjänster... när alla går ihop till 1 tjänst som är sämre än vad som redan finns!?

Kan någon snälla förklara detta för mig? Jag kommer ge mig själv huvudvärk av att på egen hand försöka förstå mig på hur tankeverksamheten bakom detta fungerar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Detta låter som en riktigt dålig idé iaf för kunderna, tur jag inte använder sms-betalning.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Blir jobbigt nu när man måste köpa sms-biljetter men då köper jag hellre remsa än att använda en så komplicerad tjänst.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg, men något jag ställer mig frågande till är hur de ska förhindra monopol på denna lösning. T.ex. finns det redan idag ett flertal liknande tjänster och fler är på gång. Om jag inte vill använda mig av WyWallet utan använda mig av företaget X istället, hur gör jag då? Om inte det går så tvingar ju mobiloperatörerna in folk i deras monopol (eller är det oligopol?).

Nåja, det känns i alla fall inte lagligt att tvinga en att använda just Wywallet för sms-köp.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu har jag inte läst alla inlägg, men något jag ställer mig frågande till är hur de ska förhindra monopol på denna lösning. T.ex. finns det redan idag ett flertal liknande tjänster och fler är på gång. Om jag inte vill använda mig av WyWallet utan använda mig av företaget X istället, hur gör jag då? Om inte det går så tvingar ju mobiloperatörerna in folk i deras monopol (eller är det oligopol?).

Nåja, det känns i alla fall inte lagligt att tvinga en att använda just Wywallet för sms-köp.

Vi får väl se...

"Konkurrensverket granskar Wywallet"
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.453510/konkurrensverket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu har jag inte läst alla inlägg, men något jag ställer mig frågande till är hur de ska förhindra monopol på denna lösning. T.ex. finns det redan idag ett flertal liknande tjänster och fler är på gång. Om jag inte vill använda mig av WyWallet utan använda mig av företaget X istället, hur gör jag då? Om inte det går så tvingar ju mobiloperatörerna in folk i deras monopol (eller är det oligopol?).

Nåja, det känns i alla fall inte lagligt att tvinga en att använda just Wywallet för sms-köp.

Tror de stora bankerna har något system också på gång som ska konkurrera. Men mobiloperatörerna har ju försprång eftersom de gör reklam via sms när man betalar.

Permalänk
Medlem

Undersökning!

Tjena. Jag och en kamrat håller på med en uppsats kring kontroversiella WyWallet. Om det är någon här som använder tjänsten skulle jag gilla om ni kunde svara på en enkät vi utformat.

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dHdZM3J2...

Tack på förhand!

Visa signatur

Jocke!

Permalänk
Inaktiv

Härligt, nu kan jag inte betala annonser på SWEC utan att använda Wywallet...vilket jag totalvägrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Härligt, nu kan jag inte betala annonser på SWEC utan att använda Wywallet...vilket jag totalvägrar.

Va värdelöst, fick SMS om det för ett tag sedan att mina "framtida betalningar" inte skulle fundera utan WyWallet, postade lite med dem på Facebook och tycker de som har hand om hela grejen är nötter och jag förstår inte grejen när det funkar helt ok utan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Va värdelöst, fick SMS om det för ett tag sedan att mina "framtida betalningar" inte skulle fundera utan WyWallet, postade lite med dem på Facebook och tycker de som har hand om hela grejen är nötter och jag förstår inte grejen när det funkar helt ok utan.

Såg på flickvännens iphone att Wywallet är minst sagt hatat på appstore också - fullt förståeligt. Ska bli intressant och se vad Sweclockers redaktionen anser om detta...kanske implementera en paypal funktion?

Permalänk
Medlem

Sedan har ju bankerna någon lösning som snart borde lanseras. Om den kommer fungera bättre kommer ju wywallet att tvingas bättra sig. https://www.getswish.se/

Har inte så bra koll på hur det är tänkt att det ska fungera, men om jag väljer en lösning kommer jag då vara kompatibel med de andra och tex. kunna dela en nota eller betala i vilken butik som helst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Sedan har ju bankerna någon lösning som snart borde lanseras. Om den kommer fungera bättre kommer ju wywallet att tvingas bättra sig. https://www.getswish.se/

Har inte så bra koll på hur det är tänkt att det ska fungera, men om jag väljer en lösning kommer jag då vara kompatibel med de andra och tex. kunna dela en nota eller betala i vilken butik som helst?

Hur slår detta funktioner som redan finns...te.x VISA och Mastercard? Det går att knäcka säkerheten på en mobil med kunskap, men man gör knappast samma sak med ett bankkort. Visst, man kan hota ägaren att ge ut koden, men samma princip infaller på ett kontokort.

Så frågan är, varför vill jag (och alla andra) ha en tjänst på en tjänst, som redan fungerar? ...som vi dessutom redan betalar en avgift för och nu tvingas göra det en gång till? Och vi som inte vill använda mobilens datanät (som OCKSÅ kostar extra), eller de som inte använder en smartphone? Det är kostnad, på kostnad, på kostnad på kostnad...idioti...och folk finner sig i det!

Permalänk
Medlem

Har dem tänkt på oss under 18? Som ej får använda wywallet (så var det sist jag kolla iallfall)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Har dem tänkt på oss under 18? Som ej får använda wywallet (så var det sist jag kolla iallfall)

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gå via dina föräldrar. Har sett frågan i WyWallets kundforum och där säger man att folk under 18 kan skaffa ett konto med föräldrarnas tillåtelse. Hur det går till i praktiken vet jag inte. Det ska bli kul att se när det går upp för alla föräldrar med barn som har kontantkort (såna som mig).

Inte långt kvar innan detta lanseras på bred front. Det ska bli intressant att studera reaktionerna. Har köpt in popcorn.

Permalänk
Medlem

"WhyWallet".. Varför var frågan.

Permalänk
Avstängd

Västtrafik kommer fortsätta att fungera även utan wywallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Västtrafik kommer fortsätta att fungera även utan wywallet.

Tveksamt, saxar det här från deras hemsida.

Citat:

Inget behov av mobil plånbok

Just nu pratas det mycket om mobila plånböcker för smart phones, detta är dock inget du behöver för att köpa SMS-biljetter från Västtrafik.

Du som har ett mobiltelefonabonnemang eller registrerat kontantkort kan fortfarande köpa och betala biljetter via vanligt SMS. Fram till den 1 februari 2013 kommer det fungera på samma sätt som hittills. Information om olika sätt att betala efter den 1 februari kommer ges i god tid.

Permalänk
Medlem

Jaha då kan Sweclockers lägga ner sin marknad för den här skittjänsten kommer ju ingen vettig människa använda.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Tycker det är bättre då jag kan få mina sms betalningar i en separat faktura istället.
Mer valfrihet hur man vill betala. Man kan få det på mobilräkningen också eller ladda sitt konto med pengar som man betalar med.
Nu betalar jag aldrig med SMS ändå men jag tycker ni är lite gnälliga faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad är problemet? Tycker det är bättre då jag kan få mina sms betalningar i en separat faktura istället.
Mer valfrihet hur man vill betala. Man kan få det på mobilräkningen också eller ladda sitt konto med pengar som man betalar med.
Nu betalar jag aldrig med SMS ändå men jag tycker ni är lite gnälliga faktiskt

I dag räcker det med att skicka ett SMS för valfri SMS betalning så är det bra så.
Med MyWallet så måste du först se till att du har tillräckligt med pengar i tjänsten för att kunna göra samma sak, du kommer heller inte kunna flytta tillbaka pengar från MyWallet till ditt bankkonto utan att behöva betala för detta.

Så meningslös tjänst så det är inte sant, den gör samma sak som redan finns tillgängligt idag fast du måste gå några extra steg och låsa pengar till tjänsten (som du dessutom inte har någon ränta på) för att det ska fungera.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tur att man tillhör en minoritet och har en WP8-telefon. WyWallet finns inte till detta OS Får hoppas det inte kommer någon app heller, hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenovitch:

Tur att man tillhör en minoritet och har en WP8-telefon. WyWallet finns inte till detta OS Får hoppas det inte kommer någon app heller, hehe

Då kan du inte heller betala med SMS överhuvudtaget