Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så stödjer den då alltså 120 Hz men om tanken är att spela spel i 4k med >60fps på TVn så är den inte den bäst lämpade, nej. Det är absolut värt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Är du säker?

"After initially saying that MZ800 was an 50/60Hz panel, Panasonic now says that it is in fact a 100/120Hz panel.

However, there is limited benefit to it as the HDMI 2.0 ports are limited to 4K 60Hz maximum. There may be some motion interpolation advantages but we cannot confirm that without reviewing MZ800. It should give proper 24fps playback (that can also work on a 50/60Hz panel though with a 48Hz mode)."

Från kommentaren längst ned:
https://www.flatpanelshd.com/panasonic_mz800_oled_2023.php

Men ja, poängen försvinner såklart delvis när inte HDMI-portarna har fullt stöd för 4K@120Hz.

Konstigt att Panasonics egna informationsblad då motsäger detta då det står 50Hz här under punkt 20 i tabellen:

https://www.panasonic.com/content/dam/pim/se/sv/TX/TX-55M/TX-...

Medan det för exempelvis toppmodellen står 100Hz:
https://www.panasonic.com/content/dam/pim/se/sv/TX/TX-77M/TX-...

Nu blir det förvirrande? Kanske @Laxpudding vet nått om detta?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Konstigt att Panasonics egna informationsblad då motsäger detta då det står 50Hz här under punkt 20 i tabellen:

https://www.panasonic.com/content/dam/pim/se/sv/TX/TX-55M/TX-...

Medan det för exempelvis toppmodellen står 100Hz:
https://www.panasonic.com/content/dam/pim/se/sv/TX/TX-77M/TX-...

Nu blir det förvirrande? Kanske @Laxpudding vet nått om detta?

Japp, man ska skilja på panelfrekvens och vad som tas emot över HDMI. Frågan var vanligare förr, men är fortfarande aktuell i en del situationer idag. 120 Hz-paneler på ett system som tar emot max 60 Hz via HDMI har fortfarande poänger med sådant som högre frekvens på temporala halvtoner vilket ökar mängden approximerbara nyanser. Samt förstås nämnda interpolering kan producera "mer flyt".

Är man ute efter funktionerna 4K/120 Hz och VRR över HDMI ska fråga efter specifikt funktionerna 4K/120 Hz och VRR över HDMI. Inte versionsnummer eller panelfrekvenser.

Vad gäller OLED-paneler i TV-apparater är det antagligen också så att det inte finns något annat än 120 Hz-paneler och att det är basfrekvensen för drivningen av själva panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, man ska skilja på panelfrekvens och vad som tas emot över HDMI. Frågan var vanligare förr, men är fortfarande aktuell i en del situationer idag. 120 Hz-paneler på ett system som tar emot max 60 Hz via HDMI har fortfarande poänger med sådant som högre frekvens på temporala halvtoner vilket ökar mängden approximerbara nyanser. Samt förstås nämnda interpolering kan producera "mer flyt".

Är man ute efter funktionerna 4K/120 Hz och VRR över HDMI ska fråga efter specifikt funktionerna 4K/120 Hz och VRR över HDMI. Inte versionsnummer eller panelfrekvenser.

Vad gäller OLED-paneler i TV-apparater är det antagligen också så att det inte finns något annat än 120 Hz-paneler och att det är basfrekvensen för drivningen av själva panelen.

Så det finns alltså inte annat än 120 hertz panel på marknaden idag? Antar att det kanske blir mest kostnadseffektivt så... Hur var det med LG's A serie som de inte släppt någon för i år. Var de 60Hz panel? Fanns det alltså tidigare men inte för i år i fall det är så att det då verkligen var 60Hz panel?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Såg precis detta erbjudande postas i fyndtråden...

"Produkt: Samsung LSP7T The Premiere 4K DLP laserprojektor
Länk: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/projektor....
Kategori: Projektor
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5505762
Pris: 14999kr"

Har kostat 35K innan så 20K rabatt. Riktigt fynd för de som är ute eter en sådan projektor. Vi kan konstatera att det måste vara goda vinstmarginaler på projektorer! Själv är jag tveksam till just DLP vet att jag inte stod ut med DLP bakprojektor TV från LG som fanns på marknaden för 18-20 år sedan. Fick huvudvärk av skiten! Antar att min hjärna är känslig för sådant flimmer...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Så det finns alltså inte annat än 120 hertz panel på marknaden idag? Antar att det kanske blir mest kostnadseffektivt så... Hur var det med LG's A serie som de inte släppt någon för i år. Var de 60Hz panel? Fanns det alltså tidigare men inte för i år i fall det är så att det då verkligen var 60Hz panel?

Mesta tydde på att det var 120 Hz-paneler på A-serien från sådant som flimmernivåerna i panelerna. Segmenteringen 60 och 120 Hz handlar om försäljningsstrategi. Finns ingen anledning att börja tillverka en egen sorts sämre paneler för en specifik modellserie tänkt att konkurrera med lägre pris. Då blir det ju både sämre och dyrare.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det är så långt mellan gångerna det faktiskt kommer bra reor/erbjudanden. Speciellt när de gånger de faktiskt kommer så f*kkar butiken i fråga upp det så endast en minoritet (varav hälften är självgoda scalpers) kan ta del av det.

Är nu på jakt efter en ny iPhone då min TrueDepth-kamera gett upp (endast PIN för upplåsning/BankID etc nu). Hoppas på deals på förra årets Pro-modeller under hösten/vintern. Minns att det var bra reor på modeller med extra lagringsutrymme för något år sedan, men har inte sett något liknande i år.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Tråkigt att det är så långt mellan gångerna det faktiskt kommer bra reor/erbjudanden. Speciellt när de gånger de faktiskt kommer så f*kkar butiken i fråga upp det så endast en minoritet (varav hälften är självgoda scalpers) kan ta del av det.

Är nu på jakt efter en ny iPhone då min TrueDepth-kamera gett upp (endast PIN för upplåsning/BankID etc nu). Hoppas på deals på förra årets Pro-modeller under hösten/vintern. Minns att det var bra reor på modeller med extra lagringsutrymme för något år sedan, men har inte sett något liknande i år.

Jag personligen tycker det är konstigt att FaceID kan få finnas eftersom då kan ju tex tjuvar eller ordningsmakt tvinga till sig tillgång genom att scanna ansiktet på dig om de får tag på din mobil till skillnad från pinkod som du ju kan hålla hemlig, därför jag endast litar på pinkod i min Android mobil. Men men håller med dig, svagt med erbjudanden men kanske blir nått till Black-week om nån månad?

Fast det fanns ju tidigare i år nått fantastiskt erbjudande på Facebook om nya iPhones för 29 Kr i nån Elgiganten butik i Västerås! Självfallet en blåsning men var en del som gick på den minan...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Produkt: IT Dusters CompuCleaner Original
Länk: https://www.amazon.se/dp/B00S7CH6FK
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.pricerunner.se/pl/628-5144387/Staedutrustning-Ren...
Pris: 614kr

Någon som vet hur den står sig mot Xpower A-2? https://www.amazon.se/dp/B085HJ4BJ7/
Billigare och motor på 50 watt mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av C4illin:

Någon som vet hur den står sig mot Xpower A-2? https://www.amazon.se/dp/B085HJ4BJ7/
Billigare och motor på 50 watt mer.

Vet inte hur dom två står sig mot varandra, men jag köpte en: https://www.amazon.se/-/en/Dusters-EG-2040-Blower-Black-11-5/...

Och det är ett jävla drag, jag blev förvånad över hur mycket tryck det var i den.
Men ljudnivån går ju hand i hand med mängden luft som flyttas så ta med det i ekvationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4illin:

Någon som vet hur den står sig mot Xpower A-2? https://www.amazon.se/dp/B085HJ4BJ7/
Billigare och motor på 50 watt mer.

Skrivet av Kimkimone:

Vet inte hur dom två står sig mot varandra, men jag köpte en: https://www.amazon.se/-/en/Dusters-EG-2040-Blower-Black-11-5/...

Och det är ett jävla drag, jag blev förvånad över hur mycket tryck det var i den.
Men ljudnivån går ju hand i hand med mängden luft som flyttas så ta med det i ekvationen.

Jag köpte Xpower A-2 tidigare när den länkades i Dagens Fynd (typ en månad sedan?) och använt en gång. Tror nog den som finns nu är mer "känd" och därmed är lite dyrare pga det. Sett den i ngn youtubers video bland annat. Kan vara "originalet" helt enkelt. Är nöjd med A-2 som jag köpte. Har ju fler munstycken att välja på också.

Sen det med ljudnivån; man lär ju inte damma av datorn 03:45 precis så det är nog lugnt ;). Tips är att göra det på balkongen eller ute. Det flyger rejält fort och långt så sitt inte inne och gör det om du kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Apple Airtag
https://www.amazon.se/Apple-MX532DN-A-AirTag/dp/B0B2Q2QHGW/
Pris: 249kr
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5761192

if you missed Power's offer, here is your chance with Amazon

Redan prisjusterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Redan prisjusterat?

Inte förvånad tipset är gammal nu .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Redan prisjusterat?

AMZ prissättning är dynamisk och kan ändras automatisk beroende på antalet ordrar, klick etc.
Har ibland noterat att vissa priser bara gällt någon timme eller i extremfall, minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Obs, från en ny säljare utan omdömen, skickas inte av Amazon. Var försiktiga!

Kan glatt meddela att switchen kom fram idag, slapp tullen också! Inte hunnit testa den alls men preliminärt så är jag nöjd och den ger ett gediget intryck, klart ett fynd för en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Tråkigt att det är så långt mellan gångerna det faktiskt kommer bra reor/erbjudanden. Speciellt när de gånger de faktiskt kommer så f*kkar butiken i fråga upp det så endast en minoritet (varav hälften är självgoda scalpers) kan ta del av det.

Är nu på jakt efter en ny iPhone då min TrueDepth-kamera gett upp (endast PIN för upplåsning/BankID etc nu). Hoppas på deals på förra årets Pro-modeller under hösten/vintern. Minns att det var bra reor på modeller med extra lagringsutrymme för något år sedan, men har inte sett något liknande i år.

Finns bra pris på 14 Pro just nu om det är intressant

#20232458

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Finns bra pris på 14 Pro just nu om det är intressant

#20232458

Det där är ju snikvarianten med 128GB lagring så inte så billigt...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Finns bra pris på 14 Pro just nu om det är intressant

#20232458

Tack, såg det. I min värld är dock inte 12k ett bra pris för förra årets modell. Kan köpa en oanvänd av årets modell på Tradera för samma pris. För 10k så kan jag fundera om det är värt det. Men 8 är mer rimligt.

Kan nog leva med att knappa in PIN-koden om det sparar mig 12 tusen.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Något jag tänkt på länge som nog inte är allt för svårt att addera till sidans kod.
Notis är bra just när priserna man tipsar om kräver något extra så att missförstånd undviks

Lite liten bild men ni förstår nog hur jag tänker
Att man skapar en ny rad istället för kolumn gör att långa notiser kan anges som ibland är nödvändigt.
Raden ska bara dyka upp om man skriver något efter notis:

Skrivet av Cido:

#19945985

Här kan man se en så kallad "medlemskod", vilken ingen vet om.
Vilket betyder att det faktiskt är fel pris.

Skrivet av Pantburk:

@Cido
Det verkade va en personlig kod och funkade ej sedan.
Kunde inte redigera det inlägget.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Något jag tänkt på länge som nog inte är allt för svårt att addera till sidans kod. Notis är bra just när priserna man tipsar om kräver något extra så att missförstånd undviks

<Uppladdad bildlänk>

Lite liten bild men ni förstår nog hur jag tänker

@ckghagen
Det där såg riktigt bra ut 👍

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Någon som sett till en 5800x3d? (Inrikes/utrikes)
Tänkte uppgradera från min nuvarande 5600x..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Någon som sett till en 5800x3d? (Inrikes/utrikes)
Tänkte uppgradera från min nuvarande 5600x..

Dom dyker upp ibland (inte allt för ofta) under speciella deals, senaste var kompletts bonanza. 2023-09-29

Skrivet av shogou:

AMD AM4 Ryzen 7 5800X3D CPU
KOD: BONANZA om ni är snabba

2999kr

Komplett drop

https://www.komplett.se/product/1212166/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/kampanj/161357/komplett-swec-bonanza

Tänkte jag lägger den här i stället för fyndtråden för den försvinner sannolikt ganska snabbt.

EDIT:

Denna deal är slut nu grattis till dom som fick en på streamen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Produkt: Mozilla VPN
Länk: https://www.mozilla.org/sv-SE/products/vpn/
Kategori: Övrigt
Pris: 557kr

Erbjudande denna månad: 20% rabatt på priset första året med koden CYBER20 (ordinarie pris: 697kr)

Kan tilläggas att Mozillas VPN-tjänst driftas av Mullvad i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Kan tilläggas att Mozillas VPN-tjänst driftas av Mullvad i Sverige

För att diskutera något annat än grafikkort och outlet.

Är det någon som använder Mozilla VPN? Fungerar det bra?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Ber om ursäkt att modereringen har dröjt.

Jag har tagit upp enskilda exemplar om fyndvaror internt för att diskutera med mina kollegor.

Utgångna fynd är kvar så att man skall kunna använda tråden för att se om något har varit prissänkt tidigare.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Är det någon som har koll mer exakt på vad det innebär att det är en "German/Spanish version" på Samsung S7 fe? Deras beskrivning är ju lite kryptisk, men antar att alla instruktioner och paket är på spanska/tyska, men borde väl inte vara någon skillnad på själva hårdvaran/mjukvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiggyStardust49:

Är det någon som har koll mer exakt på vad det innebär att det är en "German/Spanish version" på Samsung S7 fe? Deras beskrivning är ju lite kryptisk, men antar att alla instruktioner och paket är på spanska/tyska, men borde väl inte vara någon skillnad på själva hårdvaran/mjukvaran?

Skulle inte tro att det är någon skillnad alls faktiskt. Du kan alltid ställa in språk på mjukvara och deras nät (om denna har 4G/5G) är precis osm vårt nät så det är inget att tänka på heller. Vet inte ens om det är skillnader längre i frekvenser världen över men det var det förr.

Hur som hade jag inte varit orolig för att inte kunna ställa in språket. Fungerar precis som en mobiltelefon. Finns "Nordic" firmware men det är endast små skillnader som inte bör påverka användandet alls.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om amd 5800x3d under blackfriday? Klicka hem den nu från amazon för 3.800 inkl fri frakt (står det?)

Eller tror ni den släpps under blackfriday

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiggyStardust49:

Är det någon som har koll mer exakt på vad det innebär att det är en "German/Spanish version" på Samsung S7 fe? Deras beskrivning är ju lite kryptisk, men antar att alla instruktioner och paket är på spanska/tyska, men borde väl inte vara någon skillnad på själva hårdvaran/mjukvaran?

Kan vara en relevant nyhet som är värd att veta:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZiggyStardust49:

Är det någon som har koll mer exakt på vad det innebär att det är en "German/Spanish version" på Samsung S7 fe? Deras beskrivning är ju lite kryptisk, men antar att alla instruktioner och paket är på spanska/tyska, men borde väl inte vara någon skillnad på själva hårdvaran/mjukvaran?

Av egen erfarenhet så vet jag att man inte kan skicka in "icke-svensksålda" enheter på t ex kampanjerna som Samsung ofta har. "Skicka in begagnad telefon, få +2500 kr i rabatt". Ska ju inte vara en showstopper för ett köp på nedsatt produkt såklart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin