Permalänk

Videoredigering

Har behov att "blurra" bort ett ansikte i en ca 10 min lång film. Problemen jag behöver hjälp att lösa är

Att personen rör sig hela tiden
Att jag endast har Pinnacle studio 14
Att jag är på låg nivå vad gäller redigering och har lite svårt att fatta...:-)

Finns det ngt program där man t ex kan ställa in "blurra" funktionen och sen bara följa det man vill blurra med musen? Har läst ngt om "frames" i ngt program men det verkade väldigt omständligt.

Väldigt tacksam för all hjälp och tips jag kan få.
/Päran

Permalänk
Skrivet av pellepäran:

Har behov att "blurra" bort ett ansikte i en ca 10 min lång film. Problemen jag behöver hjälp att lösa är

Att personen rör sig hela tiden
Att jag endast har Pinnacle studio 14
Att jag är på låg nivå vad gäller redigering och har lite svårt att fatta...:-)

Finns det ngt program där man t ex kan ställa in "blurra" funktionen och sen bara följa det man vill blurra med musen? Har läst ngt om "frames" i ngt program men det verkade väldigt omständligt.

Väldigt tacksam för all hjälp och tips jag kan få.
/Päran

I sony vegas kan du animera effekter, tex. låta effekten gå från punkt A till B under en bestämd tid. Antar att det borde finnas något liknande i Pinnacle, har aldrig provat det.

Permalänk
Medlem

Ja att tracka och rendera det tar en stund beroende på prestandan hos datorn. Det enklaste och mest använda verktyget är Adobe After effects. Eller Blender.
Du kan också bli, oftast bli tvungen att redigera enstaka keyframes för att få den där fina rörelsen när det är blurrat.

Läs läs läs, köp böcker, titta på guider, läs på nätet. Det är svårt, men det är billigare att lära sig på egen hand än att gå utbildningar som kostar hundratusentals kronor.

Permalänk
Medlem

Ska du blurra ansiktet i hela 10 minuter eller bara i en liten del av filmen?
Det smartaste sättet är ju att tracka men det brukar aldrig ge 100% så lite animering behövs nog också.
Skulle rekomendera Adobe After Effects om du inte har någon erfarenhet sedan tidigare.
Själv kör jag betydligt mer avancerade program på jobbet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

R00t: Blender?? Du är nog ute och cyklar på molnen nu?

Sony Vegas, After Effects, Premiere Pro.. alla dessa program går att använda.

Det är enkelt att göra det du vill göra, men det tar tid eftersom du får animera "blurr" rutan att följa ansiktet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Automask i KDEnlive kanske kan fungera? Enligt teorin ska det använda rörelsekompensation för att automatiskt flytta blurret. Har inte testat det själv i praktiken.

http://www.kdenlive.org/about-kdenlive/creative-effects
http://userbase.kde.org/Kdenlive/Manual/Effects/Blur_and_hide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

R00t: Blender?? Du är nog ute och cyklar på molnen nu?

Sony Vegas, After Effects, Premiere Pro.. alla dessa program går att använda.

Det är enkelt att göra det du vill göra, men det tar tid eftersom du får animera "blurr" rutan att följa ansiktet.

Nejdå, blender gör det mesta.

Permalänk
Medlem

Efter en googling verkar det som att det går att fixa i pinnacle, och det finns många guider för hur du gör:
https://www.google.se/#hl=en&safe=images&output=search&sclien...

Permalänk
Medlem

Det finns också ett program som kallar Boujou som du kan "motion tracka" olika saker i en film. Alltså t.e.x om en boll studsar i en videoklipp kan du använda "boujou" för lägga till en text eller vad du vill på bollen, och texten följer bollens minsta rörelse!
dock kostar detta program 10 000 dollar och du behöver ett annat redigeringprogram som t.e.x adobe after effect också.

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.o:

Det finns också ett program som kallar Boujou som du kan "motion tracka" olika saker i en film. Alltså t.e.x om en boll studsar i en videoklipp kan du använda "boujou" för lägga till en text eller vad du vill på bollen, och texten följer bollens minsta rörelse!
dock kostar detta program 10 000 dollar och du behöver ett annat redigeringprogram som t.e.x adobe after effect också.

Boujou används för att 3D tracking, för att lägga in 3D objekt i film. Det är inte det som trådskaparen ber om.
Gör det inte mer komplicerat än vad han ber om.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Boujou används för att 3D tracking, för att lägga in 3D objekt i film. Det är inte det som trådskaparen ber om.
Gör det inte mer komplicerat än vad han ber om.

2D funkar fin också. Det var därför jag nämnde after effect, Boujou är det helt klart bästa och snabbaste sättet för att lägga blur för ett ansikte. Istället för att flytta blur:en frame per frame i en 10 minuters film

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.o:

2D funkar fin också. Det var därför jag nämnde after effect, Boujou är det helt klart bästa och snabbaste sättet för att lägga blur för ett ansikte. Istället för att flytta blur:en frame per frame i en 10 minuters film

Tänk på att det troligen är flera scener.
Att tracka huvudet är enklare i After Effects, i boujou blir det onödigt avancerat.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tänkte nämna Mocha också, det är inbyggt i AE och är ruskigt bra när det kommer till sånt här.
Boujou är som FlorrpaN säger, onödigt avancerat för en så enkel uppgift.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.o:

2D funkar fin också. Det var därför jag nämnde after effect, Boujou är det helt klart bästa och snabbaste sättet för att lägga blur för ett ansikte. Istället för att flytta blur:en frame per frame i en 10 minuters film

Och det är inte bara bra, det kostar 10 000 USD också.
http://www.vicon.com/boujou/shop/index.php?app=gbu0&ns=catsho...

Permalänk

Tack för alla tips. Får kolla in After effects, verkar som det klarar jobbet och inte är för komplicerat att lära sig. Om ngn snubblar över ngt bättre program får ni gärna höra av er.
Tack! /Päran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.o:

dock kostar detta program 10 000 dollar

Skrivet av hapone:

Och det är inte bara bra, det kostar 10 000 USD också.
http://www.vicon.com/boujou/shop/index.php?app=gbu0&ns=catsho...

som jag sa innan...

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat