Note 2 vs. Lumia 920 - vad tycker ni?

Permalänk

Jag lägger min röst på Note 2. 1" större skärm är en enorm skillnad när det gäller mobiler.

Skrivet av raidarn:

JB är underbart.

Justin Bieber jaha, där ser man.

Permalänk
Medlem

Av vad som kommit fram är A6 en modifierad variant av Cortex A-15 precis som S4. Du har inget stöd för påståendet varken att A6 tjänar på att ha färre kärnor eller att S4 påverkas negativt av att vara quad-core. Cortex A-15 är designat för 2-4 (och 2x4) kärnor.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Av vad som kommit fram är A6 en modifierad variant av Cortex A-15 precis som S4. Du har inget stöd för påståendet varken att A6 tjänar på att ha färre kärnor eller att S4 påverkas negativt av att vara quad-core. Cortex A-15 är designat för 2-4 (och 2x4) kärnor.

CPUn i A6 (kallad "Swift") är Apples egna design, inte en modifierad variant av Cortex A15 även om de delar viss funktionalitet (som A9 saknar). Cortex A15 kommer sannolikt bli en ännu mer kraftfull arkitektur. Anandtech har en djupgående genomgång av "Swift" i sin iPhone 5 review om du är intresserad.

Vad gäller fler mot färre kärnor så vet jag inte om du medvetet försöker missförstå mig. En CPU påverkas självklart inte negativt av att ha fler kärnor. S4 Pro med quad-core (Krait) är bättre än S4 som bara är dualcore (Krait). Det handlar om att kunna utnyttja kraften mest effektivt.

Om vi säger att en CPU, kallar den A, är linjärt skalbar med frekvensen och antal kärnor så är det i de flesta fall bättre att ha en dualcore A som kör i 2GHz än en quadcore A som kör i 1GHz (om man bara ser till prestanda). Detta p g a att få av dagens mobilappar kan utnyttja alla fyra A-kärnorna fullt ut. Då är det bättre att ha två snabbare kärnor som faktiskt kan utnyttjas av applikationen en fyra långsammare där i värsta fall två kärnor "idlar".

Det finns självklart appar där mycket kan köras parallellt och där quad-core passar väl in och är snabbare men generellt sätt är det som sagt bättre med få, kraftfulla kärnor än fler, svagare kärnor.

Detta är ju inte något specifikt för mobiler. Vi hade ju samma problem på datorsidan. Tog ett bra tag innan utvecklare (framförallt spelutvecklare) började skriva applikationer som verkligen drog nytta av flera kärnor. Det gör utvecklingen mer komplex att skriva bra trådade applikationer.

Om du vill ha stöd för det jag skriver finns det gott om på nätet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

CPUn i A6 (kallad "Swift") är Apples egna design, inte en modifierad variant av Cortex A15 även om de delar viss funktionalitet (som A9 saknar). Cortex A15 kommer sannolikt bli en ännu mer kraftfull arkitektur. Anandtech har en djupgående genomgång av "Swift" i sin iPhone 5 review om du är intresserad.

Vad gäller fler mot färre kärnor så vet jag inte om du medvetet försöker missförstå mig. En CPU påverkas självklart inte negativt av att ha fler kärnor. S4 Pro med quad-core (Krait) är bättre än S4 som bara är dualcore (Krait). Det handlar om att kunna utnyttja kraften mest effektivt.

Om vi säger att en CPU, kallar den A, är linjärt skalbar med frekvensen och antal kärnor så är det i de flesta fall bättre att ha en dualcore A som kör i 2GHz än en quadcore A som kör i 1GHz (om man bara ser till prestanda). Detta p g a att få av dagens mobilappar kan utnyttja alla fyra A-kärnorna fullt ut. Då är det bättre att ha två snabbare kärnor som faktiskt kan utnyttjas av applikationen en fyra långsammare där i värsta fall två kärnor "idlar".

Det finns självklart appar där mycket kan köras parallellt och där quad-core passar väl in och är snabbare men generellt sätt är det som sagt bättre med få, kraftfulla kärnor än fler, svagare kärnor.

Detta är ju inte något specifikt för mobiler. Vi hade ju samma problem på datorsidan. Tog ett bra tag innan utvecklare (framförallt spelutvecklare) började skriva applikationer som verkligen drog nytta av flera kärnor. Det gör utvecklingen mer komplex att skriva bra trådade applikationer.

Om du vill ha stöd för det jag skriver finns det gott om på nätet...

Jag förstår mycket väl vad du menar, trodde bara att du var ute efter någon poäng med än att komma med plattityder givetvis är en mer kraftfull enkärnad bättre på entrådad kod. Vad var din poäng med den plattityden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Och på Sweclockers snackas det hårdvara direkt.

Gå och känn på telefonerna och ta den du tycker är goast, samt läs reviews när dom kommer.

Jag hoppas dock att du väljer Nokia! Hoppas många väljer Nokia så dom överlever! Tvivlar dock...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Jag förstår mycket väl vad du menar, trodde bara att du var ute efter någon poäng med än att komma med plattityder givetvis är en mer kraftfull enkärnad bättre på entrådad kod. Vad var din poäng med den plattityden?

Skickades från m.sweclockers.com

Min poäng poäng var just det, att Swift har färre men mer kraftfulla kärnor och flertalet av dessa syntetiska tester utnyttjar trådar bättre än många "riktiga" applikationer gör. Vet inte varför du började tjafsa om att jag inte hade något stöd för att färre men kraftfullare kärnor ofta är bättre än fler men klenare kärnor om det nu var så glasklart...

Tror inte vi kommer längre här. Hela poängen med min kommentar i den tråd till att börja med var att påpeka att det inte var så lätt som att bara kolla på GHz och sen säga att Note 2 har snabbare CPU än Lumia 920 och iPhone 5 eftersom det är olika CPU arkitekturer. Och om man pratar om upplevd prestanda och inte rent hårdvarumässigt även precis som du nämnde även olika tungt drivna OS som påverkar.

Permalänk
Medlem

Ja det är rätt off topic nu.. Jag personligen köper inte en produkt för att stödja ett visst företag, Nokia har oavsett nedgång en avsevärt mycket större ekonomi än mig däremot har Lumia 920 flera egenskaper som telefonen är helt ensam med på marknaden och som i mina ögon är väldigt attraktiva. Mycket ljusstark clearblack med extrem dpi, touchpad oberoende av fingrar, den ljusstarka kameran med ois, wireless charging och Nokia drive/transit. Utöver det så har den en rapp cpu, stort batteri, WP8 och en härlig färgglad design.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Jag håller definitivt med om att Lumia 920 är en mycket intressant smartphone. Jag var ju själv länge inne på att köpa en 920 men för mig föll det främst på att jag inte ville chansa vad gäller appar. För mig är det apparna som gör telefonen och kände helt enkelt inte att jag ville ta risken att bli missnöjd på att utbudet inte håller jämna steg med iOS.

Men jag hoppas att Nokia/Microsoft lyckas väl. Dels för att jag gillar Nokia som företag och dels för att jag tycker WP8 ser ut att vara ett väldigt intressant OS och mycket väl tänka mig att byta till WP nästa gång det är dags ifall alla ni andra som köper WP8 telefoner nu gör så att utvecklare får upp ögonen för plattformen ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Min poäng poäng var just det, att Swift har färre men mer kraftfulla kärnor och flertalet av dessa syntetiska tester utnyttjar trådar bättre än många "riktiga" applikationer gör. Vet inte varför du började tjafsa om att jag inte hade något stöd för att färre men kraftfullare kärnor ofta är bättre än fler men klenare kärnor om det nu var så glasklart...

Tror inte vi kommer längre här. Hela poängen med min kommentar i den tråd till att börja med var att påpeka att det inte var så lätt som att bara kolla på GHz och sen säga att Note 2 har snabbare CPU än Lumia 920 och iPhone 5 eftersom det är olika CPU arkitekturer. Och om man pratar om upplevd prestanda och inte rent hårdvarumässigt även precis som du nämnde även olika tungt drivna OS som påverkar.

Ja, fast så skrev jag aldrig, du har själv citerat mig så du vet vad jag skrev. Hela missförståndet har uppkommit från ditt påstående att A6 har kraftfullare kärnor än övriga telefoner. Anandtech som du själv hänvisar till påstod aldrig det, jag citerar:

"Swift appears to offer better power/performance efficiency than any other currently available ARM architecture. Its architecture, performance and power profile most closely resemble Qualcomm’s 28nm Krait/Snapdragon S4, although through hardware or software optimizations it appears to be able to come out slightly ahead."

Nåja, alla såna här benchmarks är som sagt helt meningslösa eftersom man låtsas om att mjukvaran inte påverkar, vilket den gör.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Ja, fast så skrev jag aldrig, du har själv citerat mig så du vet vad jag skrev. Hela missförståndet har uppkommit från ditt påstående att A6 har kraftfullare kärnor än övriga telefoner. Anandtech som du själv hänvisar till påstod aldrig det, jag citerar:

"Swift appears to offer better power/performance efficiency than any other currently available ARM architecture. Its architecture, performance and power profile most closely resemble Qualcomm’s 28nm Krait/Snapdragon S4, although through hardware or software optimizations it appears to be able to come out slightly ahead."

Nåja, alla såna här benchmarks är som sagt helt meningslösa eftersom man låtsas om att mjukvaran inte påverkar, vilket den gör.

Jo, han säger det till och med i citatet ovan

Och jag påstod aldrig något av det du sa där, om att "A6 tjänar på att ha färre kärnor...". Jag sa att iPhone 5 tjänade på att ha färre men kraftfullare kärnor än SGS3:ans fler men svagare kärnor då riktig applikationer, till skillnad från många syntetiska tester, sällan kan utnyttja alla fyra kärnor.

Skall vi älta detta länge till...eller kan vi lägga missförstånden bakom oss? *Det låter som en bra idé - mod*

Försök till mod-avgränsning för när diskussionen kom väl mycket OT (hävdar inte att det är perfekt avvägt :-) )
Permalänk
Skrivet av S_Z:

Jag håller definitivt med om att Lumia 920 är en mycket intressant smartphone. Jag var ju själv länge inne på att köpa en 920 men för mig föll det främst på att jag inte ville chansa vad gäller appar. För mig är det apparna som gör telefonen och kände helt enkelt inte att jag ville ta risken att bli missnöjd på att utbudet inte håller jämna steg med iOS.

Men jag hoppas att Nokia/Microsoft lyckas väl. Dels för att jag gillar Nokia som företag och dels för att jag tycker WP8 ser ut att vara ett väldigt intressant OS och mycket väl tänka mig att byta till WP nästa gång det är dags ifall alla ni andra som köper WP8 telefoner nu gör så att utvecklare får upp ögonen för plattformen ordentligt

Synd att du väljer bort 920 pga. det för de viktigaste apparna som man behöver finns.
Och antalet appar ökar hela tiden.
Jag tycker inte att det är ett problem.
Troligtvis märker man inte ens av att det finns lite färre appar för 920.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Synd att du väljer bort 920 pga. det för de viktigaste apparna som man behöver finns.
Och antalet appar ökar hela tiden.
Jag tycker inte att det är ett problem.
Troligtvis märker man inte ens av att det finns lite färre appar för 920.

Jo, det flesta vardagsappar finns säkert alternativ till på WP. Men jag kunde till exempelvis inte hitta någon WP version för SEB appen vilket är ett måste, hört från många att Spotify fungerar dålig (vill inte byta streamingtjänst) för att nämna några saker. Sen är det här med spel, min iPhone/iPad har blivit den enda plattform jag spelar på nu för tiden och där är det väldigt dåligt utbud för WP jämfört med iOS.

Men som sagt, blir de kommande WP-lurarna en succé så lär det bli mycket bättre på den punkten.

Kände dock så inte att jag verkligen måste byta plattform nu, trivs väldigt bra med iOS (även om jag är besviken på de få ändringarna i iOS6 över iOS5) och iPhone 5 är en grym telefon. Bara det att jag tyckte WP8 så väldigt intressant ut, gillar verkligen gränssnittet.

Men som sagt om ni får WP populärt bland utvecklare så kan jag testa WP lagom tills nästa generation WP-mobiler dyker upp

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lite rensad*

Var lite väl off-topic, vilket även involverade parter noterade. Behöll en del utläggningar som var relevanta, men drog ett off-topic-streck vid ett godtyckligt ställe i mitten.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har nu använt min Note 2 i en och halv vecka, då jag köpte den var jag lite tväksam om ja borde vänta och se hur Lumia 920 är före jag gör köpet. Inte mer, kan säga att jag skulle inte avstå telefonen för en 920 endast på grund av skrärmens storlek. Då man en gång fått smak på en sådan skärm går man inte tillbaka, 1" på en telefon är enorm skilnad. För övrit har Note 2 överraskat mig positivt på många sätt, främst kanske Jelly Bean och hur smooth den kör det är någåt jag iaf inte har sett på nån annan android manick. Också batteri tiden får av mig ett stort plus. Sedan har det också vart en positiv sak hur bra den känns i jeans fickan, smak sak men då jag har den i fickan känner jag mindre av den än min gamla iPhone 4 hur konstit det än låter.

Permalänk
Medlem

Det mesta har väl redan tagits upp, men något ni har missat är att Lumia 920 har 4G LTE (vilket väl den Note 2 som man kan köpa i Sverige inte har?). Så om man vill ha riktigt snabb datatrafik även när man inte är på wifi så är det en tydlig fördel för 920.

Personligen skulle jag välja bort Note 2 pga att den är så stor och det faktum att den inte är en "Nexus".

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jo, det flesta vardagsappar finns säkert alternativ till på WP. Men jag kunde till exempelvis inte hitta någon WP version för SEB appen vilket är ett måste, hört från många att Spotify fungerar dålig (vill inte byta streamingtjänst) för att nämna några saker. Sen är det här med spel, min iPhone/iPad har blivit den enda plattform jag spelar på nu för tiden och där är det väldigt dåligt utbud för WP jämfört med iOS.

Men som sagt, blir de kommande WP-lurarna en succé så lär det bli mycket bättre på den punkten.

Kände dock så inte att jag verkligen måste byta plattform nu, trivs väldigt bra med iOS (även om jag är besviken på de få ändringarna i iOS6 över iOS5) och iPhone 5 är en grym telefon. Bara det att jag tyckte WP8 så väldigt intressant ut, gillar verkligen gränssnittet.

Men som sagt om ni får WP populärt bland utvecklare så kan jag testa WP lagom tills nästa generation WP-mobiler dyker upp

av samma anledningar valde jag fortsätta med ios. airplay är viktigt för mig också

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför la du inte till en omröstning till den här tråden? Hade lätt valt en Nokia Lumia 920!

Permalänk
Medlem

Här får man en ganska bra bild av Jelly Bean vs WP8.
http://www.youtube.com/watch?v=KUOVJeOR77M&feature=youtube_gd...

Permalänk
Medlem

Har Note 2 något 4G? Om nej är Lumia 920 en klar vinnare.

Permalänk
Avstängd

Note2s kamera är helt sjuk.
därför ska jag köpa en.

första och enda mobilkameran jag sett som kan filma i svagt ljus utan brus i bilden.
samma bildkvalitet som en fullformats DSLR kamera för 20k men då med inbygd Image Stabilization/Auto Focus/Auto Exposure

http://www.youtube.com/watch?v=EsWK6g5oDGs&feature=share&list...

lägg på slowmotion och timelapse effekterna i Note2n så är valet inte svårt.
vet ej hur bra 920s kamera är dock.

slowmotion i 120fps:
http://www.youtube.com/watch?v=XLOAnWuomsM
http://www.youtube.com/watch?v=1R21s9NBRIQ

Timelapse exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=gK_bo4jzvf0

IS (Image Stabilization)
http://www.youtube.com/watch?v=SHdCuaXDaVU

sen påstås det att Note2an är världens bästa portabla videospelare.
men då krävs det nog minst 64gig minne om den ska klassas som det
http://www.youtube.com/watch?v=gLPPsfw3NOo

en video enbart om pennan
http://www.youtube.com/watch?v=H3f3WD0benU

spöar 920n det där monstret till mobil?
nah int troligt

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Note2s kamera är helt sjuk.
därför ska jag köpa en.

första och enda mobilkameran jag sett som kan filma i svagt ljus utan brus i bilden.
samma bildkvalitet som en fullformats DSLR kamera för 20k men då med inbygd Image Stabilization/Auto Focus/Auto Exposure

http://www.youtube.com/watch?v=EsWK6g5oDGs&feature=share&list...

lägg på slowmotion och timelapse effekterna i Note2n så är valet inte svårt.
vet ej hur bra 920s kamera är dock.

slowmotion i 120fps:
http://www.youtube.com/watch?v=XLOAnWuomsM
http://www.youtube.com/watch?v=1R21s9NBRIQ

Timelapse exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=gK_bo4jzvf0

IS (Image Stabilization)
http://www.youtube.com/watch?v=SHdCuaXDaVU

sen påstås det att Note2an är världens bästa portabla videospelare.
men då krävs det nog minst 64gig minne om den ska klassas som det
http://www.youtube.com/watch?v=gLPPsfw3NOo

en video enbart om pennan
http://www.youtube.com/watch?v=H3f3WD0benU

spöar 920n det där monstret till mobil?
nah int troligt

a) Du kan inte på allvar tro att den är lika bra som en DSLR för 20k? Nej det är den inte, det är ingen telefon, inte ens Nokia 808 med sina 41 megapixel.

b) Vad jag kan se när jag läser runt om Note II är det bara vanlig digital bildstabilisering. Lumia 920 kör optisk bildstabilisering. Ja, Lumian kan filma i svagt ljus.

Sen är frågan om 5.5" klassas som mobiltelefon fortfarande, jag skulle klassa det som en tablet.

Permalänk
Medlem

Personligen så byter jag från min Galaxy S3 för jag tycker inte om android, på något plan :/ Kör W8 på datorn och är telefonen ens nära lika skönt så blir det kanon för mig! Förbokat Lumia 920 nu så om 2-3 veckor så kommer min nya röda älskling

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Jag kan ju ge min input på Note 2. Innan jag skaffade Note 2, så hade jag en iPhone 4. Just bytet mellan iOS och Android var inte helt smärtfritt då det inte fanns samma utvecklare på båda plattformarna. så man var tvungen att leta efter ersättningsappar. I efterhand tänkte jag, hurfan har jag låtit mig själv vara såhär låst, som jag varit i iOS. i Android kan jag sitta på bussen, tanka hem serier/film/musik genom torrentklient, öppna det i en videospelare och spela upp skiten på plats istället för att gå via datorn och behöva ändra filformat osv.

Största anledningen till att jag bytte var för iphone 5 hade för liten skärm, jag ville ha stort. så Note 2 blev själva valet. och batteritiden är grym! Men det negativa med Note2 är KAMERAN. min iphone 4 var mycket bättre med ljusinsläpp och kornighet fanns inte om man jämför med Note 2:ans kamera. den är enligt mig under all kritik. i bra ljus (dagsljus), ja då är den riktigt bra. men inomhus i lite svagare ljus så är den betydligt sämre än iphone4.

men fyfan va gött det är att kunna sätta in en class10 64gb microsd och kunna ta kort, filma, och samla på sig massa filer och appar utan att behöva tänka på att diskutrymmet är påväg att ta slut. så förutom kameran är Note 2:an riktigt grym. rapp som fan med 1.6ghz quad core och 2 gig ram. fina krejer.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Jag har lekt lite med en Note 2, inte imponerad. Den är snygg och har nice storlek på skärmen MEN den är lite slö, testade att öppna en rit-app och då såg man tydligt fördröjningen i touchen.
Det fick mig att välja Nokan.

Har ingen aning om 920 är bättre, kan återkomma när jag fått den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jo, han säger det till och med i citatet ovan

Och jag påstod aldrig något av det du sa där, om att "A6 tjänar på att ha färre kärnor...". Jag sa att iPhone 5 tjänade på att ha färre men kraftfullare kärnor än SGS3:ans fler men svagare kärnor då riktig applikationer, till skillnad från många syntetiska tester, sällan kan utnyttja alla fyra kärnor.

Skall vi älta detta länge till...eller kan vi lägga missförstånden bakom oss? *Det låter som en bra idé - mod*

Lustigt att man alltid kommer in på Apples A6 med dig oavsett vilken inriktning tråden det handlar om.
Helt olika OS som fungerar helt olika och använder hårdvaran helt olika, hur många benchmarkpoäng man får på olika platformar är ganska ointressant att ha som köp argument.
Vad är vitsen att säga sådana här ingående fakta när du inte ger bevis, vill ha realtime mätning av processorn, att man inte använder alla kärnor vid stora belastningar.

För övrigt, av dessa två mobiler skulle jag tagit 920 pga de största punkterna Design, kvalitet, OS, skärmen, kameran, 4G.

Att Appar är ganska få JUST NU till WP8 är ganska självklart i min värld. Det kommer fler så klart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Vill bara påpeka att iPhone 5:s cpu standard kör i 1ghz men överklockas vid belastning till 1,3 ghz, vet inte var du fått 1,5 ifrån

Gör inte alla det i dagsläget? De flesta bör också helt stänga av CPU kärnor som inte används. Det är dock helt irrelevant eftersom att den just klockar upp sig till max när det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Vill bara påpeka att iPhone 5:s cpu standard kör i 1ghz men överklockas vid belastning till 1,3 ghz, vet inte var du fått 1,5 ifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så här tänker jag! Jag har alltid kört iphone ända sen det först kom ut och varit super negativ mot Android för att det är dålig uppdatering frekvens plus att Android har känts som en beta produkt (folk tycker olika så detta kan debateras lääääääänge). Nu med JellyBean så tycker jag Android har kommit en bra bit och jag kan äntligen tänka mig att äga en Android så Nu när jag skulle köpa min nästa lur stod jag inför detta:
- iPhone5
- Galaxy S3 LTE (LTE + 2Gig Ram)
- Note2 LTE
- Lumia 920

Min första jämförelse var då mellan min nuvarande iPhone4S och polarnas S3. Jag var helt chockad så mycket mer utrymme de hade (Skärmen), även om folk "gnäller" att det är pentile skärm så måste jag säga jag ser INGA pixlar och det är riktigt bra upplösning. Den kunde också spela upp allt jag slängde upp i den. 1080p gick lite sådär (lite små hack) men ändå visar det råa kraften i luren. Den har inga som helst problem med multitaska mååånga saker samtidigt.
Jag testade Note2 därefter och blev förälskad i det. Tyckte pennan och hela känslan var riktigt nice. Det som är så trevlig med Samsung är alla små applikationer och tweak de lägger in (tex stöd för många video format, jätte bra kamera funktioner och mitt knappen som jag tycker är skönt och ha). Jag har alltid hatat Sense och touchwiz men tycker nu att touchwiz är riktigt trevlig och gör luren till det bättre. Note2 testade jag mest när jag var i korea (jobbar nämligen med Samsung själv )
När jag kom hem 2 veckor sen kollade jag på iPhone5 och var inte ett dugg imponerad. Jag menar skärmen är lite längre och visst är det lättare än förra modellen men där slutar det hela. Det är helt enkelt inte värd de pengarna.
Samtidig till min förvåning hade Telia fått in S3 LTE och det kom med JB som standard. Efter en hel del soul searching bestämde jag mig att köra S3 LTE då jag vill kunna ha luren i fickan och note2 är på gränsen till för stor för min del. jag kanske köper den också lite senare men just nu är jag suuuuper nöjd med min S3 LTE. Det jag älskar utöver JB, skärmen och vikten är att jag kan sätta in SD kort plus byta batteri. Bara SD kortet var ett avgörande faktor för mig att överge iPhone.
Lumia 920 har jag inte testat så jag kan inte säga mycket om den men från vad jag läst väger det mer och jag tror inte WP är super moget ännu. Sen har vi antalet BRA applikationer. Till både Android och iPhone så finns det massor. WP kommer säkert att få många men det kommer att ta tid (xbox integration bryr jag mig inte om då jag spelar minimalt på luren, har Vita+3DS till det).
Sen kan jag tycka att hårdvaran kunde varit lite bättre med tanke på konkurrenterna. Det klarar säkert det mesta bra men ändå när man tittar på S3 eller iPhone5 så är de ganska mycket längre fram. Jag kollar iof på film, surfar och tar bilder/filmer mest så dual core duger säkert men ändå man jämför ändå vad man får för pengarna hade det varit dual core A15 så kunde jag köpt det däremot.....

Sorry för långa svaret men om jag vore du skulle jag gå för
S3 LTE eller Note2 beroende på vilken storlek som passar dig.

Permalänk
Avstängd

Angående "vardagsappar" till WP8 tror jag det kommer. Redan nu finns det många:
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/16023_125000_apps_p...

Sen ska Microsoft ha nån slags molnlösning som ska göra det lätt att anpassa dem för olika plattformar, så WP8 behöver inte börja om från 0 så att säga:
http://www.zdnet.com/microsoft-details-its-strategy-for-compi...

Sen har Nokia sina egna appar som håller hög kvalitet:
http://www.nokia.com/se-sv/appar/

Frågan är väl också om inte Xbox Musik på sikt slår ut Spotify åtminstone på Windows Phone 8 och Windows 8 på desktop:
http://www.xbox.com/sv-SE/Music
Office hubben är bra också:
http://blogs.office.com/b/office-next/archive/2012/10/29/intr...

Sammantaget tror jag allt detta gör Nokia Lumia 920 till ett bra val för många.
Men var och en får ju välja själv naturligtvis.