Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rykte: Playstation 4 utvecklingssystem innehåller AMD A10 "Trinity"

Permalänk
Medlem

"Systemet är dimensionerat för att driva dagens och framtida spel i 1080p vid 60 Hz..."
sade de inte samma sak om PS3 nar det var aktuellt?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Låter inte bra, kommer ju knappt få någon prestanda

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Säg ett nutida spel (360 eller PS3) som stödjer 1080p.

God of war 3?

Permalänk
Medlem

Kul för AMD tråkigt för oss

Permalänk
Medlem

Att dom inte tar i och fixar så att den orkar med 4k upplösning i 60fps så att vi pc spelare äntligen kan få slippa ligga kvar på flera år gammal grafik. Är trött på gammla konsoler :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

God of war 3?

GoW3 ar 720p, om jag inte ar helt ute och cyklar.

har dock for mig att Final Fantasy XII var 1080p, kan dock vara uppskalat fran nagot lagre.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

GoW3 ar 720p, om jag inte ar helt ute och cyklar.

har dock for mig att Final Fantasy XII var 1080p, kan dock vara uppskalat fran nagot lagre.

Jo du har rätt googlade lite på det och det var tänkt att vara 1080 från början men verkar som de fick sätta 720 i sista stunden, antagligen eftersom ps3an inte klara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Säg ett nutida spel (360 eller PS3) som stödjer 1080p.

Wipeout HD eller va de nu hette till ps3 var/är 1080p om jag inte missminner mig

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Blir ju mycket extra-jobb med att optimera för två olika hårdvaror och få dem att att fungera ihop med multiplayer osv.

Tycker det är sjukt att PS3 presterar så bra som den gör då det sitter ett 8 år gammalt geforce 7800 i den. Sjuk optimering.

Innan FÖRSÖKTE ju konsolerna hänga med datorerna. När datorerna fick DX10 med geforce 8800 släptes PS3 med 7800 dx9 (förmodligen det värsta kortet som fanns när PS3 utvecklades). Nu satsar de på budget-lösningar från start (lär bli gamla snabbt). Varför?

PS3:an blev för dyr. Sony gick minus på varje konsol och ändå kostade den mycket, nu kommer dom kunna ha mycket lägre pris och ändå göra mindre förlust per konsol.

Om du kollar på försäljningarna under nuvarande och förra generationen (om nu inte 360 och PS3 fortfarande är "next generation") så sålde PS2 och Wii bäst, ingen av dem hade bäst prestanda på sin tid.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Att dom inte tar i och fixar så att den orkar med 4k upplösning i 60fps så att vi pc spelare äntligen kan få slippa ligga kvar på flera år gammal grafik. Är trött på gammla konsoler :/

folk gillar inte att köpa en spelkonsol som kostar 7000 (som ps3 nästan gjorde), de vill ha en för 3000 kr ungefär

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jahapp, då är vi alltså fast i 1080p ett tag till dårå...

Notera att detta är devkit och inte den färdiga versionen. Det första devkitet till PS3 hade t.ex. en nedklockad Cell och den inte RSX, utan den körde på ett renodlat Geforce 7800. Detta är en av anledningarna till varför dom första spelen inte ser lika bra ut, först och främst pga tidspressen och att systemet är helt nytt för en utvecklare, men även för att hårdvaran för det mesta är lite sämre. Högre upplösningar lär vara möjligt på PS4, men precis som att dom flesta titlarna på PS3 körs i 720p så lär dom flesta köras i 1080p på PS4, och bara dom "fula" spelen kommer kunna köras i 2160p. Men 1080p@60Hz tycker jag är helt okej. Man sitter ju oftast en bit i från TVn när man lirar, så då märks inte pixlarna lika väl som det gör på en datorskärm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eott:

Säg ett nutida spel (360 eller PS3) som stödjer 1080p.

Finns väldigt många. Bara googla så får du fram en stor lista på alla spel samt deras upplösningar.

http://bgr.com/2012/08/22/playstation-4-4k-resolution/

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Användandet av en API (DX, OpenGL osv) som PC har tar upp en hel del beräkningskraft medan konsolerna inte fungerar på samma sätt. Det är på detta vis som konsolerna fortfarande hänger med förhållandevis bra eftersom koden talar direkt med hårdvaran utan en tolk (API). Grovt förenklat. Att dom satsar på billigare från start är för att det är så marknaden ser ut. Dom tjänar mer på det stora hela av att sälja konsoler för 2500kr istället för 6000kr.

Xbox360 kör väll en modifierad version av Windows XP? Har läst att det är relativt lätt att porta till xbox då det är typ lika.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newklear:

Jahapp, då är vi alltså fast i 1080p ett tag till dårå...

Hade du tänkt dig 4K med 120Hz? Nästan inga spel idag är ens 1080p med 60Hz.

De flesta spelen är faktiskt 720p med 30Hz, utom COD, bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

till viss del är även ps3t det åtminstone med ett demo : http://www.gtplanet.net/gran-turismo-demo-at-4k-resolution-de... bra att det blir mer amd iaf verkar ju som dom behöver få i gång försäljning lite mer

Är osäker vem du svarade till men jag vill påpeka att det är 4st ihopkopplade PS3 som driver det där 4k-demot som dessutom är en modifierad variant av spelmotorn, ett demo som du skrev. Detaljer som mätarhus och däckljudet skiljer sig åt från dagens GT5. Tror det är GT5 Prologue man snickrat vidare på utan att uppdatera de visuella detaljerna samt ljudet.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Även fast jag själv har valt bort AMD så tycker jag det känns kul om dom "får komma in i matchen" vad gäller detta!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Kom igen AMD!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tycker det är sjukt att PS3 presterar så bra som den gör då det sitter ett 8 år gammalt geforce 7800 i den. Sjuk optimering.

Det är för att CELL cpun är en blandning mellan en CPU och en GPU som gör det mesta jobbet med grafiska beräkningarna.

Men du har rätt spelen är sjukt bra optimerade och ofta flertrådade. Därför exklusiva titlar som Gran Turismo 5 flyter på riktigt bra medans PC portar som Call of Duty MW2 flyter dåligt för att dom är optimerade efter två trådade PC CPUer som sitter i dom flesta hemmen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hade du tänkt dig 4K med 120Hz? Nästan inga spel idag är ens 1080p med 60Hz.

De flesta spelen är faktiskt 720p med 30Hz, utom COD, bland annat.

Du får nog förtydliga att det du talar om endast gäller konsoler.

Med tanke på var spelindustrin är när det gäller PC (har gått förbi både 1080p och 60hz) så hade man ju kunnat hoppas att konsolerna skulle iaf kunna hänga med litegrann...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Fråga;

Hur kommer det sig att man inte släpper 2 versioner av varje konsol? En för 3-5k och en runt 8-10k?

Jag har inget emot konsolspelandet i sig och gillar att sitta i soffan och spela RPG's.
Men blir en dealbreaker för mig när man inte får någon FSAA eller AF överhuvudtaget. Så varför inte släppa en för lite mer kräset folk och en lite mer mainstream? Känns som det borde finnas en förklaring till detta.

För att då försvinner meningen med konsoler. Det som gör att konsoler får ut bra grafik för sin hårdvara(går inte att säga emot det) är att man kan optimera mycket bra då man bara har en viss hårdvara som man kan utan och innan. Ska man ha två konsoler så får man göra två versioner av spel vilket blir mycket dyrare. Det är bra mycket smidigare för alla med bara en variant. Sen finns väl inte riktigt marknaden heller. Är man mer kräsen är chansen att man köper en pc större.

Det man vill undvika är alltså fragmentering på konsolsidan och det skulle det bli om man hade flera versioner.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det här måste bli bra för Sony, undrar hur många chanser dom får med sin förlustverksamhet, konsolerna.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen konsol användare men jag förstår att många gnäller att konsolerna sätter käppar i hjulen för PC marknaden.

Men för bövelen då skall ni väll sluta grina nu, blir det ett x86 system så får ni inga taskiga PC portar då det är samma hårdvara, då kan spel utvecklas för PC sen portas lätt til konsoll där det då kan skalas av och optimeras för den klenare hårdvaran.

Detta är possetivt för PC marknaden så sluta gnäll hela tiden. Blir så trött på att det enda man ser om allt här på Swec nu för tiden är gnäll...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får nog förtydliga att det du talar om endast gäller konsoler.

Med tanke på var spelindustrin är när det gäller PC (har gått förbi både 1080p och 60hz) så hade man ju kunnat hoppas att konsolerna skulle iaf kunna hänga med litegrann...

Konsolerna säger samma sak. Dom tycker det är dags att man går vidare från spel anpassade efter enkel och tvåtrådade CPUer och skaffar support för 8 trådade CPUer.

Skrivet av som99:

Nu är jag ingen konsol användare men jag förstår att många gnäller att konsolerna sätter käppar i hjulen för PC marknaden.

Men för bövelen då skall ni väll sluta grina nu, blir det ett x86 system så får ni inga taskiga PC portar då det är samma hårdvara, då kan spel utvecklas för PC sen portas lätt til konsoll där det då kan skalas av och optimeras för den klenare hårdvaran.

Detta är possetivt för PC marknaden så sluta gnäll hela tiden. Blir så trött på att det enda man ser om allt här på Swec nu för tiden är gnäll...

Det har absolut ingen betydelse. Alla portar från konsol till PC kommer suga och alla portar från PC till konsol samma sak.

Helt enkelt för att det finns nästan oändligt med kombinationer av hårdvara till PC och det går därför inte att optimera spelen alls.
Därför väljer utvecklarna helt enkelt att optimera spelet att flyta BRA på ett speciellt system. Därför kommer system med mycket bättre hårdvara bara få lite bättre bild och system med sämre hårdvara få problem.

Så gnället kommer finnas kvar så länge som kunskapen saknas.

MEN det kommer bli enklare att porta spelen från konsol till PC så PC spelare behöver nog inte vänta lika länge på spel som GTA IV osv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Kul för AMD tråkigt för oss

Vilka är oss?
Konsoller är väl TV-spel och inget för svecklockare eller...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vilka är oss?
Konsoller är väl TV-spel och inget för svecklockare eller...

Sweclockers är inte endast PC och överklockning. Menar för oss som kanske var intresserad av en intel PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Konsolerna säger samma sak. Dom tycker det är dags att man går vidare från spel anpassade efter enkel och tvåtrådade CPUer och skaffar support för 8 trådade CPUer.

Samtidigt vill inte MS och Sony behöva skapa konsoler med 8 logiska trådar som kostar lika mycket som PS3 gjorde när den kom ut.

Och eftersom pengar alltid vinner så kommer vi nog inte se nästa gen med 8trådiga CPUer

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Även om jag hatar sony av hela mitt hjärta så är PS¤ ett givet köp om jag någonsin köper tjock-konsol igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Samtidigt vill inte MS och Sony behöva skapa konsoler med 8 logiska trådar som kostar lika mycket som PS3 gjorde när den kom ut.

Och eftersom pengar alltid vinner så kommer vi nog inte se nästa gen med 8trådiga CPUer

Precis och eftersom asien/syd amerika fortfarande sitter på enkel och tvåtrådade datorer med 4 generationer gamla grafikkort kommer vi inte få se speciellt bra optimerade spel för högpresterande datorer.

Se bara på blizzard. Deras spel flyter bra och är anpassade just efter riktigt gamla system. Det har inget med konsol att göra det är för att marknaden är stor i asien.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Om den maxar alla nya spel i 1080p 60 fps äre väl OK. Annars kommer vi PC gamers kunna skratta hysteriskt i några år till.

Permalänk
Medlem

Shit vad folk gnäller på att prestandan är kass...

Vet ni vilket lyft detta är jämfört med vad som finns? Desutom så är en PC och konsol helt olika på jävligt många nivåer!

Det är inte ens samma grupp!

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD