Microsoft gör inte DirectX 11.1 för Windows 7

Permalänk

Skulle förstå för tiden då de tänker släppa DirectX 12, men att inte låta användare från Vista+ att använda 11.1 är verkligen småbarnsfasoner av ett företag i sådan storlek. Den enda anledningen till detta som jag kan tänka mig är att de helt enkelt lagt ner för mycket resurser på att utveckla 11.1 vilket har gjort att marknadschefer tyckt att man bör begränsa utbudet, något som förmodligen kommer vara kontraproduktivt i lanseringen av denna uppdatering...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Drygt av MS att göra så här.
Samtidigt så kommer jag ihåg när jag först provade Office 2007 och ribbon. Efter ett par minuters klickande så gav jag mig ut på nätet och försökte hitta något som kunde ta bort ribbon och återställa de vanliga menyerna. Men efter ett tag så vande jag mig och nu känns ribbon väldigt bra.

Jag säger inte att det kommer att bli samma sak med Metro, personligen tycker jag inte om det och kommer nog inte att uppgradera om jag inte blir tvingad. Men till slut så blir det väl så att jag uppgraderar och efter ett tag så har man vant sig och så sitter man där och undrar varför man hade ett sådant stort motstånd till det...

För övrigt så kör jag OSX/Linux på jobbet och hemma sitter jag med windows 7.

Permalänk
Medlem

Ser ut som Linux blir framtiden för oss som tycker om att spela datorspel, känner mig bortglömd. Nä blir bara värre och värre denna soppanl.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller känns inte denna diskussion väldigt bekant? Var det inte liknande snack när Vista fick DX10 och alla rage:ade över att inte gamla XP fick det? Många skulle minsann gå över till linux i ren protest etc. etc. för MS var så hemska och onda. Ja historien upprepar sig själv men i slutändan så kommer nog de flesta sitta kvar på windows X endå.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv

Väntat, MS kommer vilja få alla att uppgradera till Windows 8. Borde vara tydligt för de flesta med hur de prissatt och gjort det möjligt att uppgradera XP-licenser och framåt till Windows 8. Stöd för Windows 7 kommer troligen försvinna i ganska rask takt, anpassa dig eller GTFO kommer vara MS svar.

På tok för tidigt att hoppas på Linux som spelplattform men med lite tur kanske det äntligen kommer igång. Jag hoppades att något skulle hända redan för åtta år sedan när Ubuntu 4.10 lanserades då intresset var riktigt stort då. Men icke.

Permalänk
Medlem

Whaaaaaat? Aja det lär väl släppas någon 'custom patch' till win 7 som kirrar biffen..

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Vi är alla chockade. #sarkasm# Hej, Linux och OpenGL!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Illa, men inte oväntat.
Samma sak som när Microsoft inte ville ge DirectX 11 till Windows XP.
Microsoft vill tvinga folk att uppgradera till Windows 8.

Okej, kanske på en major version som DirectX 12 kanske dom inte släpper det till tidigare operativ system, men en liten minor punkuppdatering från 11 till 11.1 så borde dom släppa uppdateringen till alla.

Illa Microsoft! Tvinga inte folk att uppgradera till Windows 8.
Alla vill inte ha Windows 8 som inte erbjuder något nytt förrutom Metro som suger. Många är nöjda med Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte windows 8 alls. Jag hade problem med min installation då jag uppgraderade en laptop från windows 7 till windows 8, då någon grafikdrivrutin inte fungerade. Sen när jag väl fick igång allt och hade gjort min clean install, så tycker jag att hela windows 8 är så jävla oanvändarvänligt, med två system i ett.

Man kan tycka att ett os ska bli lättare att använda med tiden och inte tvärtom. När apple släppte mac os x lion med launchpad, så tyckte man att det var coolt, men hur många använder det när man bara kan söka via finder och hitta alla sina program där. Nej, microsoft skulle ha kört ett os som ser precis ut som windows 7, fast med ett nyare gränssnitt på menyer och gjort det allmänt snabbare. Om man nu så gärna ville använda sig av metro så kunde de väl bara ha gjort ett program för det som apple har gjort med launchpad.

Permalänk
Medlem

Får väll hoppas att chromeium os får lite fart snart (Google's linux dist för datorer) Så den stora massan migerar till linux ...

Permalänk
Medlem

Fyfan va dålig, känns nästan som att det är dax att gå över till linux snart.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Sådana här fasoner föder bara bitterhet och hat mot Microsoft.

Den stora massan vet inte ens vad DirectX är, och dom avancerade användarna kommer ändå att göra som dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Är det bara jag eller känns inte denna diskussion väldigt bekant? Var det inte liknande snack när Vista fick DX10 och alla rage:ade över att inte gamla XP fick det? Många skulle minsann gå över till linux i ren protest etc. etc. för MS var så hemska och onda. Ja historien upprepar sig själv men i slutändan så kommer nog de flesta sitta kvar på windows X endå.

Det är mycket möjligt att de flesta människor saknar förmågan att stå för sina ord, men jag gör det inte och jag sitter i skrivande stund och kollar på smidigaste Linux-disten. Jag var trött på deras trams långt före den här nyheten.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

... men en liten minor punkuppdatering från 11 till 11.1 så borde dom släppa uppdateringen till alla.

En "minor" uppdatering som just nu även kräver WDDM 1.2.

Ärligt talat så tycker jag att det är bra att man inte slösar tid och energi på att backporta en version som ändå inte gör någon skillnad för slutanvändaren*. Lägg den extrema kostnaden för att uppdatera och re-testa denna kritiska del av kärnan i budgeten för backportningen av DirectX 12 istället.

* = Vilken feature från DirectX 11.1 är det som folk vill ha i Windows 7?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Har inte haft W7 mer än 3 månader och nu så kom denna nyheten. TACK MS! -.-

Permalänk
Medlem

Det är lungt. Med företag som blizzard som satsar på spel optimerade för 5 år gammal hårdvara så tror jag inte vi behöver lämna dx9 på ett bra tag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phreec:

Tills det kommer ett spel värt att uppgradera för så håller jag mig till W7.

Spel som använder DirectX 11.1 kommer säkert att dröja flera år.
Även när dom spelen kommer, så kommer de säkert vara valfritt så att dom även funkar med DirectX 11.

Skrivet av Thomaseron:

Ge mig startmenyn tillbaka, så ska jag överväga Win8 iaf.

Classic Shell.

Skrivet av Bejje:

Ytterliigare en anledning varför speltillverkare bör dumpa DirectX och satsa på OpenGL istället som funkar på alla plattformar, Windows, Linux och Mac.

DirectX innefattar grafik, ljud, nätverk, input, och allt möjligt.
OpenGL innefattar endast grafik.
Men kanske man kan använda SDL istället för DirectX. SDL använder OpenGL och innefattar ljud, input, etc också.

Skrivet av Uvania:

håller med, OpenGL har ju bevisats vara mindre tungdrivet när man jämför mot DirectX, dock saknar det lite för mycket ögongodis och effekter för att vara aktuellt än!

OpenGL är uppe i version 4.3 och har tesselation och allt möjligt.
Tror inte att det är någon skillnad mellan Direct3D och OpenGL vad gäller ögongodis och effekter.

Skrivet av Hotfuzz08:

Är det bara jag eller känns inte denna diskussion väldigt bekant? Var det inte liknande snack när Vista fick DX10 och alla rage:ade över att inte gamla XP fick det? Många skulle minsann gå över till linux i ren protest etc. etc. för MS var så hemska och onda. Ja historien upprepar sig själv men i slutändan så kommer nog de flesta sitta kvar på windows X endå.

Jag kommer ihåg den diskussionen.
Men jag övergick till Linux.
Nu kör jag Linux på fulltid. Windows har jag övergett.

Permalänk
Inaktiv

Får väl hoppas att ingen utvecklare ger sig på 11.1, så kan Microsoft ta sitt Windows 8-skit och köra upp där solen inte skiner. Det är fanimej äckligt att sitta med verktyget DirectX och tvinga konsumenter på nya versioner gång på gång som vi får betala för! Får samtidigt hoppas på att fler utvecklare börjar använda annat än DirectX så man kan slippa Microsoft i framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer bli precis som när alla satt på XP och Microsoft skulle bara släppa nya DX till Vista.

Få köpte Vista. Få spel kom med DX10. Alla köpte Windows 7 med nya DX när det kom. Det var först när Windows 7 kom som spel verkligen började utvecklas för DX10.

Vi får helt enkelt hoppa en generation Windows och DX igen. Knappast som om att vi kommer ha speciellt stor nytta av det i alla fall, jag led inte precis av att slippa Vista och DX10.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt detta. Vi kan ju alltid hoppas att de överväger och ändra på sitt beslut. Har Microsoft ändrat på beslut de tidigare tagit i äldre operativsystem. Att nämna Windows 7 som gammalt OS tycker jag är skrattretande.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Riktigt dumsnålt rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Skönt att man kör 8an då

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Riktigt dåligt av pyttemjuk. Men nu är dem desperata för dem känner av att ingen vill ha deras nya os. Utan användarna vill istället ha utveckling av windows 7. Win8 blir som vanligt ett sådant OS som folk kommer att hoppa över. Ett nytt vista med andra ord.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

MS gör det igen, men nu på ful-manér!
Någon som kommer ihåg DX10? Nä, det skulle inte släppas DX10 på XP för MS hade gjort bort sig med Vista och ville promota sitt Windows 7. Men, it made more sense då eftersom XP var VÄLDIGT gammalt och Vista var skit, och Windows 7 var ju en klar förbättring mot XP och Vista. Win7 var väl vad Vista skulle vatt från början..
Men nu är inte Win7 så gammalt och det är ett mkt bra OS, imo. Jag ser inga direkta anledningar att hoppa på Win8 ännu.. Och det fattar väl MS också så dom tar till sånna här fulingar för att "locka" oss köpare och våra pengar.
För det är väl ingen som tror det inte skulle gå att implementera DX11.1 i Win7.. Det är bara MS som inte vill, dom vill sälja mer Win8.
Det var tveksamt förrut, men ändå "förståeligt" med DX10 och Vista/Win7. Men denna gången har jag inte lika mycket till övers för det..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Spel som använder DirectX 11.1 kommer säkert att dröja flera år.
Även när dom spelen kommer, så kommer de säkert vara valfritt så att dom även funkar med DirectX 11.

Classic Shell.

DirectX innefattar grafik, ljud, nätverk, input, och allt möjligt.
OpenGL innefattar endast grafik.
Men kanske man kan använda SDL istället för DirectX. SDL använder OpenGL och innefattar ljud, input, etc också.

OpenGL är uppe i version 4.3 och har tesselation och allt möjligt.
Tror inte att det är någon skillnad mellan Direct3D och OpenGL vad gäller ögongodis och effekter.

Jag kommer ihåg den diskussionen.
Men jag övergick till Linux.
Nu kör jag Linux på fulltid. Windows har jag övergett.

de var som fan, har inte kört några spel som har haft stöd för mer än OpenGL 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Får väll hoppas att chromeium os får lite fart snart (Google's linux dist för datorer) Så den stora massan migerar till linux ...

Kan ligga något i det. Även jag kommer byta till linux så fort jag kan spela de flesta spel utan krångel.

Permalänk
Snusfri

Samma gnäll som när Microsoft inte uppdaterade DX för XP.
Självklart att dom lägger "allt" krut på sitt nya operativsystem.

Själv gillar jag Windows 8 mycket och förstår inte varför folk är sådan fruktansvärda bakåtsträvare hela tiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Stereoskopisk 3D... Vem bryr sig om det då? - Jo det finns väl en och annan, men vill merparten ha det då?
Windows 7 är nya XP, MS kommer inte få över mig på den mörka sidan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Sötast

Hahaha, ja där ser man hur saker och ting förändras.

Förut så gav man stöd till XP i 10 år, nu snackar vi dumpat stöd för Windows 7 2.5 år senare, sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja sälja.

Det finns ingen respekt längre, inget tack till kunderna, företagen gör bäst i att sluta ha egna namn. Bäst är om man skapar en statlig instans som namnger företagen åt dem. Mjölkmaskin #1, Mjölkmaskin #2, Mjölkmaskin #5, Mjölkmaskin #10 etcetera.

Permalänk
Inaktiv

Kan tillägga att även Vista fick DirectX 11-stöd: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_x_11#DirectX_11

Klarade de av det då så borde de väl ändå kunna klämma ut en simpel uppdatering till DX 11.1 för Windows 7?

Skrivet av XpreS:

Stereoskopisk 3D... Vem bryr sig om det då? - Jo det finns väl en och annan, men vill merparten ha det då?
Windows 7 är nya XP, MS kommer inte få över mig på den mörka sidan.

http://en.wikipedia.org/wiki/First_they_came...