Microsoft gör inte DirectX 11.1 för Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Utveckling är inte utveckling så fort en förändring sker. Det ska också vara en förändring till det bättre.
Om i stort sätt alla företag tycker att Windows 8 är ett merarbete och tar upp extra tid från arbetet så måste man lyssna på det och göra de förändringar som krävs för att göra det effektivt att arbeta med.

Utveckling är lika med förändring, bättre eller till det sämre är subjektivt. Vilka företag pratar du om? Har du pratat med alla CIO's på dessa företag?
Eftersom utvecklingen i PC världen går mot mobilitet gäller det att utveckla mjukvaran så att man är med i matchen.

Permalänk
Medlem

Lustigt att folk här diskuterar om gränssnittet, vad har det med topic att göra?

Jag får hoppas att google eller någon som kan se till att linux får en lika bra spelmarknad.

Permalänk
Medlem

Detta är bara en andlening att börja utveckla i OpenGL framför DirectX.

När DirectX 10 kom och de valde att börja på en helt ny kula då kunde jag förstå deras val att inte göra det bakåtkompatibelt med XP och äldre OS. Men detta känns inte alls så.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Varför skulle en stationär bli en bärbar? bil, flygplan? Förstår inte poängen med ditt argument...Att trenden går mot mobilt och molnet betyder att företag måste anpassa mjukvara och hårdvara!

Ja, men man behöver inte lägga ett tablet-gränssnitt på ett desktop-OS utan man kan gott ha saker på sin plats. Bara för att folk äter mer köttbullar än kycklingsoppa behöver vi väl inte äta soppa med gaffel heller?

Skrivet av reverator:

Allstå vad är problemet, folk har nämnt CLASSIC SHELL flera ggr, men folk verkar skita i att lyssna och fortsätter klaga på metro UI.. vafan kom igen känns som att folk klagar bara för att klaga...

Classic shell är inte optimalt då det saknar en del funktionalitet som startmenyn i Windows 7 har. Att classic shell alls finns är naturligtvis bra, men det folk "klagar" på är att det inte borde behövas alls. Det är inte så svårt för MS att ge folk valfrihet, men de VILL att folk ska använda detta Metro så därför har de gjort desktop-miljön svåranvänd och jobbig nu.

Att "gnälla" är ända sättet att kanske få till en förändring tillslut. Jag tvivlar på att Windows 7 ens hade blivit till så snabbt som det blev om det inte hade varit för allt "gnäll" på Vista.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

håller med, OpenGL har ju bevisats vara mindre tungdrivet när man jämför mot DirectX, dock saknar det lite för mycket ögongodis och effekter för att vara aktuellt än!

Som vad? OpenGL är precis lika dugligt som directX. Det saknar inga "effekter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men man behöver inte lägga ett tablet-gränssnitt på ett desktop-OS utan man kan gott ha saker på sin plats. Bara för att folk äter mer köttbullar än kycklingsoppa behöver vi väl inte äta soppa med gaffel heller?

Classic shell är inte optimalt då det saknar en del funktionalitet som startmenyn i Windows 7 har. Att classic shell alls finns är naturligtvis bra, men det folk "klagar" på är att det inte borde behövas alls. Det är inte så svårt för MS att ge folk valfrihet, men de VILL att folk ska använda detta Metro så därför har de gjort desktop-miljön svåranvänd och jobbig nu.

Att "gnälla" är ända sättet att kanske få till en förändring tillslut. Jag tvivlar på att Windows 7 ens hade blivit till så snabbt som det blev om det inte hade varit för allt "gnäll" på Vista.

Vanligt folk som inte är insatt eller intresserad (vilket är klar majoritet) av datorer använder inte desktop. I det verkliga vardags livet är det väldigt få människor som köper en desktop nuförtiden. Så, Windows 8 är tänkt att användas med nya typer av datorer som folk vill använda!? Alltså anpassa sig till marknaden eller försvinna!

Sen har folk lite svårt att förstå att Windows 8 inte är Windows 7 plus ett skal på. Modern UI fd. Metro är nya Windows där desktop är en applikation som går att köra.

Permalänk
Medlem

testversion

Finns nån gratis tesversion man kan körA? (laglig) skulle vilja prova det ett par månader för att se om jag vill ha win8.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverator:

Allstå vad är problemet, folk har nämnt CLASSIC SHELL flera ggr, men folk verkar skita i att lyssna och fortsätter klaga på metro UI.. vafan kom igen känns som att folk klagar bara för att klaga...

Man kan ju också tänka som så här. Om man redan har Windows 7, så varför då köpa Windows 8 bara för att med tillägsprogram göra så att det fungerar och ser ut som Windows 7? Då kan man ju lika gärna stanna kvar på Windows 7 och slippa besväret.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

Som vad? OpenGL är precis lika dugligt som directX. Det saknar inga "effekter".

Blev av med massvis av effekter när jag körde WoW genom OpenGL

Permalänk
Medlem

Tycker det här är fantastiskt bra då jag är fan av linux. Kommer trycka användare till andra platformar och där igenom öka stödet för dem. Bra jobbat MS, kasta ut alla gamers!

Permalänk
Medlem

Då köper jag en Mac

Nej nu har puttemjuk tänkt riktigt fel anser jag. Jag har som gamer och halvnörd varit en trogen Windowsanvändare sedan 3.11 men Win8 är nog det vidrigaste OS jag använt, om inte ens spel inom en snar framtid supportas fullt ut på Win7 som jag tycker är kanon så då byter jag nog till OSX eftersom det snart kommer få full support av Steam och där finns de spel jag spelar ändå.

Ballmer kan suga min *****

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Blev av med massvis av effekter när jag körde WoW genom OpenGL

Men WOW äre väl ändå inte gjort för OpenGL?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Kommer inte komma några enbart 11.1 spel ändå, så det hela är ett slag i luften.

Och skillnad mellan 11 och 11.1 lär ju vara minimal
Detta är inget som får mig att överväga Windows 8, blir en version som jag aldrig kommer ha.

Men skulle inte förvåna mig om det nästa år kommer en 8,5 eller så, där buggar och det allra värsta konstigheterna är fixade.
Om MS kunde "fixa bort" metro så vore ju det det bästa förstås.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Vanligt folk som inte är insatt eller intresserad (vilket är klar majoritet) av datorer använder inte desktop. I det verkliga vardags livet är det väldigt få människor som köper en desktop nuförtiden. Så, Windows 8 är tänkt att användas med nya typer av datorer som folk vill använda!? Alltså anpassa sig till marknaden eller försvinna!

Sen har folk lite svårt att förstå att Windows 8 inte är Windows 7 plus ett skal på. Modern UI fd. Metro är nya Windows där desktop är en applikation som går att köra.

Den stora massan som kör pekplattor lär knappast välja en med Windows på då det finns billigare och mognare alternativ, t. ex iOS eller Android som har flera års erfarenhet av plattor och vet vad folk vill ha.

De som kör Windows gör det på desktop, antingen hemma eller på jobbet, och att då tvingas köra ett pekplattegränssnitt när man kör desktop är vansinne. Jag kan tänka mig att det fungerar OK om man har pekskärn. Men det är väldigt få som sitter med pekskärm till sin desktop-dator i dagsläget, och det lär ju inte ändra sig... Om det nu inte är så att folk känner sig tvingade att köpa för att Metro ska bli något så när användbart, men då är vi tillbaka till att tvinga in folk på marknader.

Jag förstår att de vill in på mobila marknaden, men att fördärva desktop för de som gillar det är bara dumt. Desktop är trotts allt det Microsoft har varit marknadsledande på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av THB:

Själv gillar jag Windows 8 mycket och förstår inte varför folk är sådan fruktansvärda bakåtsträvare hela tiden.

Snälla snälla, denna typ av kommentar hjälper inte nån. Det är inte bakåtsträvande som gör att vi är så många som ogillar W8, det är för att vi tycker att det är Ett Dåligt OS!

Permalänk
Skrivet av Twidash:

Om vi kanske inte ser detta som ett försök att få alla att använda win8 utan snarare så att de vill dropa bakåtkompabiliteten och blicka framåt då det håller fast utvecklingen i gamla spår om man hela tiden ska få allt att funka på gamla os osv, och att bryta vid win8 är då ett självklart val eftersom det är det senaste de har.

Jag som trodde 8an byggde på 7an?
Och då är det väl ändå inte så innovativt?

Permalänk
Medlem

Tycker hela denna tråden är copy/paste från när XP inte skulle få DX10. Förstår verkligen inte hatet då som nu. Använd inte det du inte gillar, ingen tvingar dig att använda Metro bara för att du installerar Win8, jag tar upp metro ca en/två gånger per dag för att kolla mail, nyheter och väder, hur smidigt som helst. Resten av tiden är jag bara i skrivbordsläget, hot corners har jag stängt av då de är ivägen.

Permalänk
Medlem

Tja, spelutvecklarna kommer ju bara köra vidare på Dx11, vilket kommer att MS taktik för att få folk att uppgradera, menlöst.

Permalänk
Skrivet av THURGOOD:

Riktigt najs, tur att man kör Windows 8 Fortsätt så här Microsoft!

Du känner väl till att jättemånga ogillar W8 och funderar på att lämna Windows helt på grund av detta? Även om du själv inte drabbas av grundproblemet så riskeras hela Windowsplattformen. Så på vilket sätt menar du att detta är najs och att Microsoft ska fortsätta så här?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att spel för Linux tar fart iom Steam för Linux och detta. Som för många andra är spelen det enda som håller mig kvar vid Win7. Så fort det finns spel till Linux kommer jag lämna Windows och aldrig se mig om.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den stora massan som kör pekplattor lär knappast välja en med Windows på då det finns billigare och mognare alternativ, t. ex iOS eller Android som har flera års erfarenhet av plattor och vet vad folk vill ha.

De som kör Windows gör det på desktop, antingen hemma eller på jobbet, och att då tvingas köra ett pekplattegränssnitt när man kör desktop är vansinne. Jag kan tänka mig att det fungerar OK om man har pekskärn. Men det är väldigt få som sitter med pekskärm till sin desktop-dator i dagsläget, och det lär ju inte ändra sig... Om det nu inte är så att folk känner sig tvingade att köpa för att Metro ska bli något så när användbart, men då är vi tillbaka till att tvinga in folk på marknader.

Jag förstår att de vill in på mobila marknaden, men att fördärva desktop för de som gillar det är bara dumt. Desktop är trotts allt det Microsoft har varit marknadsledande på.

Varför citera om du inte läser det jag skriver? Du verkar leva i värld där mainstream folk inte finns. Dom flesta som kör Windows gör det på laptop och ej desktop. Folk som sitter på en iPad eller Android platta har oftast en laptop och har plattan som kompletterar laptopen. Touch och mobilt är det som folk vill ha nuförtiden. Microsoft vill överleva som företag att göra mjukvara som bara vänder sig till dom som använder desktop är självmord vid det här laget.
Återigen Windows 8 vänder sig mot nya typer av användare som föredrar att kunna röra på sina skärm och ta med datorn dit dom går! Men för dom som använder desktop finns detta alternativ kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedforce:

Jag som trodde 8an byggde på 7an?
Och då är det väl ändå inte så innovativt?

Kanske det gör, men om de tänker göra ngt sånt varför bryta vid win7 när de kan bryta vid win8 som är nyare? det känns väldigt konstigt att man skulle bryta vid ett idag gammalt OS

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

Det här är inte direkt en ny händelse. Samma sak hände med XP när DX10 släpptes och det blev lika livat då också med hot om att gå över till alternativen men med facit hand påverkar det inte mycket annat än att folk får en ursäkt att klaga lite på att de "måste" hänga med i utvecklingen.

Permalänk

Även Dell "hatar" Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Varför citera om du inte läser det jag skriver? Du verkar leva i värld där mainstream folk inte finns. Dom flesta som kör Windows gör det på laptop och ej desktop. Folk som sitter på en iPad eller Android platta har oftast en laptop och har plattan som kompletterar laptopen. Touch och mobilt är det som folk vill ha nuförtiden. Microsoft vill överleva som företag att göra mjukvara som bara vänder sig till dom som använder desktop är självmord vid det här laget.
Återigen Windows 8 vänder sig mot nya typer av användare som föredrar att kunna röra på sina skärm och ta med datorn dit dom går! Men för dom som använder desktop finns detta alternativ kvar.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna jobba effektivare med Windows 8 på en laptop. Varför ens ha hårt tangentbord om man ändå vill hålla på och kladda på skärmen?

Om Microsoft vill överleva borde de satsa på det de är bra på, inte ge sig in på nya marknader som de helt uppenbart har nollkoll på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Microsoft är så jäkla fula, dom inser att win8 inte är populärt så dom släpper en uppdatering till directX som bara funkar med win8 för att få gamers över till win8. Så fort steam kommer till linux så ska jag för all framtid bojkotta windows. Dom brukar vara duktiga på att ha långvarig support men tydligen inte denna gång då de utnyttjar det för att kompensera deras dåliga operativsystem.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har svårt att se hur man skulle kunna jobba effektivare med Windows 8 på en laptop. Varför ens ha hårt tangentbord om man ändå vill hålla på och kladda på skärmen?

Om Microsoft vill överleva borde de satsa på det de är bra på, inte ge sig in på nya marknader som de helt uppenbart har nollkoll på.

Jag programmerar och utvecklar minst lika duktigt i Windows 8 som jag gjorde i Windows 7 iallafall. Ser igen större skillnad när jag utför det i desktop applikationen som fungerar som det alltid har gjort.

Tyvärr så stämmer inte ditt sätt att tänka ekonomiskt om man inte vill va ett nishat företag med 1% av marknaden.

Permalänk
Inaktiv

Vad har vi för nytta av DX11.1 då? Nu chansar jag hejvilt men innan någon använder featuresen i 11.1 så har väl nästa Windows och kanske den efter det kommit ut. Eller? Minns hypen kring DX9 o 10...vilket överdrivet jippo.

Men kanske det går snabbare och smidigare numera?

Permalänk

DX 11.1 är väl till för att få Win8 att funka bättre obviously och för att sketen ska funka lindrigare med metro layouten? Själv väntar man på Win9!

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14