Microsoft gör inte DirectX 11.1 för Windows 7

Permalänk
Avstängd

Spelutvecklarna kommer ändå att hålla sig till konsolgrafik i 4-5år till så detta är irrelevant....

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fattar du hur löjligt det där låter?

Självklart, är det dåligt. Men tvingar för att du MÅSTE ha 11.1 version. Jag tvivlar på att det är några större skillnader eller märkbara.

Något övertag bör väl det nyaste OS ha mot det äldre.

Ja, verkligen på lågnivå
men skämt åsido, Men det är deras marknadsföring. för att fånga intresse för flera kunder.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Avstängd

Vad är det man missar om man har DX11 gentemot 11.1? O.o

Permalänk
Medlem

brb, ska plugga Linux

- mvh f.d trogen Windows användare

Permalänk
Medlem

Ett självklart drag av MS; det är nog viktigast någonsin för dem att så många som möjligt föses över till Win8 och det nya (genomruttna) gränssnittet.

Kommer det att fungera? Jag tvivlar skarpt. Jag blir mycket förvånad om spelutvecklarna lägger något som helst krut på DX 11.1, under lång tid framöver...

Om de vågar så gör de nog samma sak med IE 10, men det vore att skjuta sig i foten då de enbart skulle förlora browsermarknadsandelar till konkurrenterna på att göra så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ingen specifik.
Folk vill bara att nya spel fortfarande fungerar i Windows 7 så att dom slipper bli påtvungna att gå över till Windows 8.

Jag kan så gott som garantera dig att det inte "någonsin" kommer att finnas DirectX 11.1 exklusiva spel annat än dem som enbart släppas för Metro.

Majoriteten av nyheterna har skett under skalet och handlar bara om att göra det lite mer bekvämt för utvecklare. Hoppet från DirectX 11.0 till 11.1 bör från en slutanvändares synvinkel vara mindre än hoppet från 10.0 till 10.1. Ingen av dem kan ens jämföras med hoppet från 10 till 11 (tessellation!).

DirectX 11 blev backportad till Vista så jag antar nästa stora version även kommer till Windows 7 (om vi nu inte måste vänta ända tills Windows 9).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Prestanda boosten i win8 är klart värt att man ej har startmenyn + alla andra saker i win 8 som gör det så mycket bättre än win7
Saknar faktiskt inte start menyn längre.Gjorde det i början men lärde mig rätt snabbt hur win 8 fungerar..

Fil hanteringen i win8 är överlägsen win7 och att slippa desktop aero är underbart

Vilken prestandaförbättring? De flesta testerna visar att W8 är likvärdigt W7 eller i vissa fall sämre http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/page2...

Det enda som riktigt märks är uppstart/avslut, och sålänge man inte sitter och startar om datorn stup i ett så kvittar det ju.

Sedan går det allderles utmärkt att köra Windows 7 utan Aero-äckel fluff. Och det kan man ställa in i operativet, utan tredjepartsverktyg. Något som borde vara möjligt även i Windows 8 vad gäller metro.

Alltså allvarligt nu. Microsoft förstör bara för sig själva som de håller på. Även om det var så att alla som hatar metro är sämt och fulast och aldrig får ligga så hörs de och synd de betydligt mer än de som tycker att metro är bra. Det hade varit väldigt lätt att få tyst på alla "gnällspikar" genom att låta dem få välja om de vill ha startmenyn eller inte. Men Microsoft beter sig som en tjurig treåring och det viktiga verkar vara att "ha rätt" snarare än att sälja OS... inte konstigt att det inte längre är världens högst värderade bolag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivybridge:

Vad är det man missar om man har DX11 gentemot 11.1? O.o

kanske inte mycket i 11.1 men det som är klart är att win7 blir kvar lämnad med DX11 och flera uppgraderingar kommer till win8.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Snacka om desperata metoder.
"DirectX 11.1 is part of Windows 8, just like DirectX 11 was part of Windows 7" in my ass, då 11.1 uppenbarligen handlar om smärre uppdateringar av merge och inte en helt ny trunk (DirectX 12) så att försöka dryga sig med att en "uppdatering" borde vara OS-unikt är bara bs

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Riktigt najs, tur att man kör Windows 8 Fortsätt så här Microsoft!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk

Jag är riktigt nöjd med windows 7 hittils, vist det är lite ovant med menyer osv. men gränssnittet är inte så krångligt.
Hastigheten i Win8 är också bättre, mina spel flyter på bättre och jag tycker metro är ett riktigt bra alternativ, ser man sedan på tiden det tar att boota upp så är det en solklar förbättring där också!

Hanteringen av filer är också förbättrat, den samlar upp allt i ett fönster som pågår så man får översikt över hastigheter och filer som flyttas. Man slipper alltså ha 10 småfönster som kloggar upp i taskbar.

Hade dock gärna sett full integrering av Steam i det(gärna deras fullskärmsläge), men med tanke på hur det är i relationen mellan Microsoft och valve just nu så tvivlar jag på att det dyker upp snart.

Förstår inte hur folk kan sky det som pesten utan att ens ge det en chans, första gången man kan köpa windows för under 300:- tekniskt sett (eller har jag fel).

Lite förändring skadar inte.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Tur att 3D är bland det sämsta som finns... så jag bryr mig inte. Tekniken är alldeles för dålig för att jag ska kunna gilla den just nu.

Detta är väl så att de ska tvinga folk att köpa W8, inget snack om saken. Kanske byter till W8 när SP1 eller så har kommit ut till det... Får se. Känns inte nog lockande just nu.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Dont care. Jag kör inte Windows 7 längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av SollieFoto:

Jag är riktigt nöjd med windows 7 hittils, vist det är lite ovant med menyer osv. men gränssnittet är inte så krångligt.
Hastigheten i Win8 är också bättre, mina spel flyter på bättre och jag tycker metro är ett riktigt bra alternativ, ser man sedan på tiden det tar att boota upp så är det en solklar förbättring där också!

Hanteringen av filer är också förbättrat, den samlar upp allt i ett fönster som pågår så man får översikt över hastigheter och filer som flyttas. Man slipper alltså ha 10 småfönster som kloggar upp i taskbar.

Hade dock gärna sett full integrering av Steam i det(gärna deras fullskärmsläge), men med tanke på hur det är i relationen mellan Microsoft och valve just nu så tvivlar jag på att det dyker upp snart.

Förstår inte hur folk kan sky det som pesten utan att ens ge det en chans, första gången man kan köpa windows för under 300:- tekniskt sett (eller har jag fel).

Lite förändring skadar inte.

Betalade 139 spänn. Första gången jag kör lagligt windows sen Windows 3.11

Permalänk
Medlem

För att det här spelet skall funka så måste spelutvecklarna spela med. Så länge det finns gott om Windows 7 användare där ute så tänker de säkert till innan de satsar helt och hållet på 11.1 Mer specifikt, vad tar 11.1 till bordet som inte redan finns?

Nä, Microsoft klappar sig på bröstet och säger "Köp Windows 8 för directX!" och då säger jag: "Var finns det en D 11.1 titel?" Vid den tiden att det faktist finns rena 11.1 titlar ute så kommer windows 9 ha kommit ut på marknaden är jag rätt säker på.

Permalänk

Även om jag knappt spelar längre så får det här mig att seriöst fundera på Linux. Jag tar gärna lite sämre batteritid på laptopen för att slippa känslan av att bli "föst" mot ett nytt OS med sådana här metoder. Jag får allt MS tjoller gratis via uni, men gillar som sagt inte sättet de gör detta på. En fråga, vilken dist har bäst powermanagement för en Acer 3820TG? Någon här som har koll?

Permalänk
Medlem

Ännu ett användarfientligt drag från pyttemjuk, känns inte som att det här kommer sluta väl, men kanske kan få utvecklare att få upp ögonen för öppna standar och överge pyttemjuks instängningsteknik.

Permalänk
Medlem

Sålänge Battlefield 4 inte kommer till windows 8 så behöver jag inte oroa mig iallafall. Hade XP haft stöd till battlefield hade jag aldrig bytt till win7

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Bra försök microsoft, kommer inte installera ert sketna windows 8 för det.
DX är så överhypat, inget jag bryr mig om direkt.
När vettiga spel faktiskt använder dx 11.1 fullt ut så kanske windows 8 är ett normalt vettigt OS, om inte så knappast en förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Riktigt najs, tur att man kör Windows 8 Fortsätt så här Microsoft!

Konstigt inte folk skriver såhär om apple när dom gör liknande saker, då kommer mobben med högafflarna istället, men när microsoft som gör det så är det bra?

Hmmmmmmmmmmmmm.

Permalänk
Medlem

Om vi kanske inte ser detta som ett försök att få alla att använda win8 utan snarare så att de vill dropa bakåtkompabiliteten och blicka framåt då det håller fast utvecklingen i gamla spår om man hela tiden ska få allt att funka på gamla os osv, och att bryta vid win8 är då ett självklart val eftersom det är det senaste de har.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken prestandaförbättring? De flesta testerna visar att W8 är likvärdigt W7 eller i vissa fall sämre http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/page2...

Det enda som riktigt märks är uppstart/avslut, och sålänge man inte sitter och startar om datorn stup i ett så kvittar det ju.

Sedan går det allderles utmärkt att köra Windows 7 utan Aero-äckel fluff. Och det kan man ställa in i operativet, utan tredjepartsverktyg. Något som borde vara möjligt även i Windows 8 vad gäller metro.

Alltså allvarligt nu. Microsoft förstör bara för sig själva som de håller på. Även om det var så att alla som hatar metro är sämt och fulast och aldrig får ligga så hörs de och synd de betydligt mer än de som tycker att metro är bra. Det hade varit väldigt lätt att få tyst på alla "gnällspikar" genom att låta dem få välja om de vill ha startmenyn eller inte. Men Microsoft beter sig som en tjurig treåring och det viktiga verkar vara att "ha rätt" snarare än att sälja OS... inte konstigt att det inte längre är världens högst värderade bolag.

Bara för några hundratal forum råttor och fjårtisar tycker att Windows 8 är äckligt så betyder det inte att normal IRL folk tycker det samma!
Om alla IT-företag hade lyssnat på gnällspikar i diverse forum hade vi förmodligen inte kommit så långt i utvecklingen vid det här laget. Tror knappast Microsoft beter sig som en treåring som vill trotsa. Handlar om att dom vill följa med i utveckligen där desktop är påväg ut och mobil och portabilitet påväg in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Bara för några hundratal forum råttor och fjårtisar tycker att Windows 8 är äckligt så betyder det inte att normal IRL folk tycker det samma!
Om alla IT-företag hade lyssnat på gnällspikar i diverse forum hade vi förmodligen inte kommit så långt i utvecklingen vid det här laget. Tror knappast Microsoft beter sig som en treåring som vill trotsa. Handlar om att dom vill följa med i utveckligen där desktop är påväg ut och mobil och portabilitet påväg in.

Det finns massvis av IT-företag som precis blivit klara med migrering till Windows 7. De är nog så lagom sugna på att hoppa direkt till Windows 8. Migrering kostar tid och pengar.

Sedan var det många som hoppade windows Vista för att det var ett stolpskott, vilket bevisar att den stora massan i alla fall till viss del påverkas av "forum råttor och fjårtisar". Varför skulle inte samma sak hända med Windows 8?

Sedan det här med mobil portabilitet och såvidare... En stationar dator blir inte en bärbar dator eller en tablet bara för att den har samma OS. Det är lite som att säga att en bil blir ett flygplan om den styrs med Joystick... eller vad som.

Visst, mobila prylar är väl etablerade men vem vill sitta med mobilanpassat OS vid sin stationära dator?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hej,
Det är det Fräckaste som kan komma från Microsoft.Jag vill inte har Win 8 -har Testat-Man o man kan jag bara säjer.
Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

Sålänge Battlefield 4 inte kommer till windows 8 så behöver jag inte oroa mig iallafall. Hade XP haft stöd till battlefield hade jag aldrig bytt till win7

Det är BF som inte stödjer XP, viktig skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Betalade 139 spänn. Första gången jag kör lagligt windows sen Windows 3.11

Knappast lagligt om du inte hade en laglig licens att uppgradera ifrån innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Knappast lagligt om du inte hade en laglig licens att uppgradera ifrån innan

Uppgraderingen tittar inte efter det. Nyckeln är lika laglig som ngn annan nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Bara för några hundratal forum råttor och fjårtisar tycker att Windows 8 är äckligt så betyder det inte att normal IRL folk tycker det samma!
Om alla IT-företag hade lyssnat på gnällspikar i diverse forum hade vi förmodligen inte kommit så långt i utvecklingen vid det här laget. Tror knappast Microsoft beter sig som en treåring som vill trotsa. Handlar om att dom vill följa med i utveckligen där desktop är påväg ut och mobil och portabilitet påväg in.

Utveckling är inte utveckling så fort en förändring sker. Det ska också vara en förändring till det bättre.
Om i stort sätt alla företag tycker att Windows 8 är ett merarbete och tar upp extra tid från arbetet så måste man lyssna på det och göra de förändringar som krävs för att göra det effektivt att arbeta med.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns massvis av IT-företag som precis blivit klara med migrering till Windows 7. De är nog så lagom sugna på att hoppa direkt till Windows 8. Migrering kostar tid och pengar.

Sedan var det många som hoppade windows Vista för att det var ett stolpskott, vilket bevisar att den stora massan i alla fall till viss del påverkas av "forum råttor och fjårtisar". Varför skulle inte samma sak hända med Windows 8?

Sedan det här med mobil portabilitet och såvidare... En stationar dator blir inte en bärbar dator eller en tablet bara för att den har samma OS. Det är lite som att säga att en bil blir ett flygplan om den styrs med Joystick... eller vad som.

Visst, mobila prylar är väl etablerade men vem vill sitta med mobilanpassat OS vid sin stationära dator?

Varför skulle en stationär bli en bärbar? bil, flygplan? Förstår inte poängen med ditt argument...Att trenden går mot mobilt och molnet betyder att företag måste anpassa mjukvara och hårdvara!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Menar du att man är bakåtsträvare om man tycker att ett tablet/mobilgränssnitt inte lämpar sig för skrivbordsdatorer?

Allstå vad är problemet, folk har nämnt CLASSIC SHELL flera ggr, men folk verkar skita i att lyssna och fortsätter klaga på metro UI.. vafan kom igen känns som att folk klagar bara för att klaga...