Hur återställa 7970 BIOS efter misslyckad flash?

Permalänk
Medlem

Hur återställa 7970 BIOS efter misslyckad flash?

Hej,

Har flashat BIOS #1 med winflash för att få in GHz edition på mitt non-GHz-edition Gigabyte 7970.

Återställer jag standardbios genom att switcha till BIOS #2 funkar kortet - men hur gör jag för att försöka flasha om #1 igen?

Min plan är att köra samma bios men inte i win 8 64-bit vilket verkar fungerat dåligt. Tacksam för tips - jag har googlat!

mvh
Nisse

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du kan flasha om BIOS #1, var glad att du har BIOS #2.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilin:

Hej,

Har flashat BIOS #1 med winflash för att få in GHz edition på mitt non-GHz-edition Gigabyte 7970.

Återställer jag standardbios genom att switcha till BIOS #2 funkar kortet - men hur gör jag för att försöka flasha om #1 igen?

Min plan är att köra samma bios men inte i win 8 64-bit vilket verkar fungerat dåligt. Tacksam för tips - jag har googlat!

mvh
Nisse

Tjena

Jag råka pajja mitt me men jag fixa genom att först ställa in den som är låst 2an? Starta upp windows sen byta till 1an bios och flasha. Var tvungen att använda deras flash program. Den filen som de laggt upp funkade inte direkt utan va tvungen att använda ett annat program med det bioset.

Men som sagt starta datorn med det fungerande bios o sen byt till den som ska flashas. Ett av biosen är alltid skrivskyddat om du inte använder special kommandon.

Permalänk
Medlem

Jag flashade tillbaka ett 6950-kort utan BIOS-switch genom en liknande metod som ovan; genom att starta upp datorn med ett annat grafikkort inkopplat samtidigt (för att kunna se något), och sedan köra wintoflash på den pci-e-port som 6950-kortet fanns på.

Edit: Jag följde denna persons "guide":
http://www.techpowerup.com/forums/showpost.php?p=2240773&post...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Jag sumpade också bios 1 på ett av mina gigabyte 7970 oc genom winflash, tydligen ska man använda atiflash från kommandotolken innan man startar win. Den lyckades annars flasha men stog nått med att radering ej lyckades i slutet. Gick inte heller att flasha in originalet med atiwinflash...

Permalänk

Om det är så pass paj att du inte ens få bild med det så kan du ju ändå flasha via boot-dos om knappa in allt i blindo. Lite krångligt men ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilin:

Hej,

Har flashat BIOS #1 med winflash för att få in GHz edition på mitt non-GHz-edition Gigabyte 7970.

Återställer jag standardbios genom att switcha till BIOS #2 funkar kortet - men hur gör jag för att försöka flasha om #1 igen?

Min plan är att köra samma bios men inte i win 8 64-bit vilket verkar fungerat dåligt. Tacksam för tips - jag har googlat!

mvh
Nisse

Citerar mig själv från en gammal tråd

Skrivet av lord_tito:

1: Lättast blir det om Ni har ett inbyggt grafikkort, alternativt stoppar in ett till grafikkort som ni kan använda som main tf.

2: Hitta ert grafikkorts bios här: http://www.techpowerup.com/vgabios/

3: Ladda hem atiflash: http://www.techpowerup.com/downloads/2099/ATIFlash_3.95.html

4: Följ dessa instruktioner för att göra en boot USB/CD: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=57750

5: Boota in i DOS, skriv detta: atiflash -f -p 0 biosname.bin tex atiflash -f -p 0 asus.rom
För er med ett till grafikkort (ej inbyggt): -p <NUM> <FILE> Write BIOS to image <FILE> to all approriate adapters

6: ?????

7: PROFIT= Ni har inte längre en 4k tegelsten!

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren!!

Jag börjar med att köra in ett annat grafikkort och flashar om med atiflash istället för winflash!

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk
Medlem

Måste antagligen köra med fs å ps parametrarna ist för f å s annars kommer det att klaga på id missmatch då bios är till för en annan modell...

Edit: Berätta gärna hur det går och hur du gjorde, och om du kan ändra spänning ifall ditt kort var låst...