AMD Radeon plågas av ojämna renderingstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombastic:

Tänk om de släpper en produkt där man slipper sitta ett år efter release och säga "hoppas det löser sig med nästa drivrutin".

Skickades från m.sweclockers.com

Indeed, sitter på ett 7970 och i7 bloomfield och World of Warcraft fryser fortfarande random i dx11, funkar däremot fint med senaste betan men då går det inte att spela bf3 och far cry 3. Suck..... blir nvidia nästa gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

säg det till Nvidia o deras multiskärm drivare, det tog dem flera år innan man kunde använda mer än en skärm med deras kort.

Finns väl ingen anledning att säga det till nVIDIA nu då de redan löst det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad har Intel med det hela att göra?! Det handlar ju inte om CPU'er

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon gång sett nån som använder en nVidia-gpu och AMD-prolle? Finns säkert men vanligt är det inte. Har du råd med ett nvidiakort så kan du lika gärna kosta på dig en intelcpu

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

säg det till Nvidia o deras multiskärm drivare, det tog dem flera år innan man kunde använda mer än en skärm med deras kort.

då har ju amd ett par trogna kunder då, folk med fler skärmar än 1, men jag undrar hur många ni är jämfört med resten, kanske sådär 0.000000000001% kan förstå att nvidia inte lägger så mycket energi på just de lösningarna iofs är det bra PR att visa upp när man sitter och spelar något spel på 3 skärmar med 2 nvidia kort i SLI fast de överlever nog ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Testat en 120Hz skärm?

Ja det har jag, har den stående i garderoben atm, i väntan på att jag ska sälja den Gillar färger, och därför har jag hellre IPS än TN panel, med skrattretande färdåtergivning och bedrövliga betrakningsvinklar

120Hz skärm påverkar ju inte input laget, utan ändrar ju bara så att VSYNC låser FPSen till 120FPS istället för 60, så är väl rätt ointressant om jag provat en 120Hz skärm?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikal84:

Indeed, sitter på ett 7970 och i7 bloomfield och World of Warcraft fryser fortfarande random i dx11, funkar däremot fint med senaste betan men då går det inte att spela bf3 och far cry 3. Suck..... blir nvidia nästa gång.

hur kommer det sig att bf3 inte funkar för dig? BF3 är det spelet som alltid funkat stabilast med mitt 7970 aldrig varit några problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Om de kör med prestandadrivrutinen tycker jag att det är orättvist då det är en beta. Den är inte en färdig drivrutin och används på egen risk för den som vill testa på. Tycker inte att detta säger så mycket förrän de testar med den stabila drivrutien.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Inaktiv

Radeon HD7850 med ojämn rendering

Jag kör nu med ett Radeon 7850 och upplever en del märkliga hack och ryck som i egentligen inte ska vara där. Det finns fps så det räcker men ändå smålaggar det. Jag har aldrig vetat vad detta beror förrän idag. Nu lutar det definitivt att nästa köp blir ett nVidia kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Har du någon gång sett nån som använder en nVidia-gpu och AMD-prolle? Finns säkert men vanligt är det inte. Har du råd med ett nvidiakort så kan du lika gärna kosta på dig en intelcpu

Skitvanligt, speciellt förr när AMD låg nära Intel på CPU-prestanda.
Det handlar inte bara om pengar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Är skillnaden verkligen märkbar om man sitter på 60fps+? Hade vart mer intressant om det vart i verklig hastighet.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ingen förutom tekniknörder har nånsin brytt sig om detta men det har ju funnits länge. Jag bytte till Nvidia för ett år eller två sen just pga av tester som visade microstuttering med AMD/ATI och betydligt mindre med Nvidia. Så det är ingen direkt shockerande nyhet.

Och dessförinnan övergav man ju Nvidia pga av dålig IQ jämfört med ATI.

Enda sättet att vara nöjd... Fastna inte för en sida. Leder bara till besvikelse.

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Har du någon gång sett nån som använder en nVidia-gpu och AMD-prolle? Finns säkert men vanligt är det inte. Har du råd med ett nvidiakort så kan du lika gärna kosta på dig en intelcpu

Är du seriös? nVidia konkurrerar i lågbudgetsegmentet också, hade själv en överklockad phenom II x4 955 med ett gtx 480 hyfsat nyss (sen blev det turnaround, idag har jag amd-kort och intel-cpu), tror knappast det är ovanligt att ha en amd-processor och ett nvidia-kort, gtx 560 Ti är ett kort som lätt skulle flaskhalsa en phenom II-dator i spel (eller iallafall vara den delen som sätter den definitiva gränsen för fps i spel), och jag tror nog att ett gtx 560 Ti är ganska vanligt.

Permalänk

Har inte märkt något av det där med mitt HD7970, även om testet gjordes av ett 7950.
Samt så kör jag beta8 12.11 i de flesta spel utan någon crash eller lag

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Är skillnaden verkligen märkbar om man sitter på 60fps+? Hade vart mer intressant om det vart i verklig hastighet.

Problemet med MS är ju att det kan få 60 FPS att kännas som 30, vill knappt tänka på när jag hade två 7970s, drivrutinerna fick korten att klocka ner sig till 500MHz, samtidigt som de bara gick i 30-40% load, så fick knappt 60 FPS i high i BF3, men MS på det som fick det att kännas som 30 FPS, eller snarare en powerpoint presentation.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Men de lyckas inte göra ett kort med dubbel 7970 GPU

Det är främst för att kort i den delen av marknaden endast tillverkas för att slå konkurenten på fingrarna och handlar inte så mycket om pengar, om 690 är bättre än vad de kan få fram finns det ingen anledningen att tillverka dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Men nu stämmer ju inte det

Nej men de är ganska illa ute. Dålig FPS, släpper catalyst och ökar den men ökar microstuttering mer än det redan var, snyggt jobbat AMD.

Hoppas någon större aktör köper upp AMD och sädar rent i det där skräpföretaget

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Ja det har jag, har den stående i garderoben atm, i väntan på att jag ska sälja den Gillar färger, och därför har jag hellre IPS än TN panel, med skrattretande färdåtergivning och bedrövliga betrakningsvinklar

120Hz skärm påverkar ju inte input laget, utan ändrar ju bara så att VSYNC låser FPSen till 120FPS istället för 60, så är väl rätt ointressant om jag provat en 120Hz skärm?

+ att den visar materialet i upp till 120 Hz, skillnaden är enorm om man har bra syn.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Finns väl ingen anledning att säga det till nVIDIA nu då de redan löst det

Skickades från m.sweclockers.com

nej nej nej Nvidia fanboys kommer undan helatiden med småsaker som AMD också löser tids nog. Nvidias Multiskärm drivers har varit skit, o den skiten har jag fått leva med varje gång man skulle redovisa skit ifrån laptopen att få kortet att göra en splitt screen kunde ta år o dar, starta om datorn etc det var huvudvärk.

Nästa gång någon klagar på dåliga driverare ifrån AMD o erhåller Nvidia som Helgonet utan fel så på minn folket om hur dåliga Nvidia har varit på drivrutiner. Det är ett mirakel att nvidia enns finns, förutom att de gjorde 9000 serien 200 serien 400 serien etc som alla var helt kassa som folk ändå köpte. det ligger bortom folkvett.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag behöver nog inte förklara vilken sida jag står på.. Intressant video för övrigt helt klart, märks tydligt i 240fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Waowt:

Då blir det att sänka inställningarna liiite, funkar för mig

Sänka inställningrna ? ehh woot jag får typ skyhigh FPS med min setup om jag gör det och vad ska man med 300 FPS + till?.

Jag känner nästan aldrig av det, med adaptiv v-sync.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Fast åtgärdar inte radeon-pro detta problemet näst intill helt?

Jo, det gör ju det. Microstuttering försvinner i princip till 100% med RadeonPRO d.v.s klart mycket bättre än vad nVidia levererar.
Fattar inte varför Swec inte tar upp detta i denna artikel. Kör man med RadeonPRO finns det ingen anledning att välja nVidia för varken multi eller single GPU-lösning annat än möjligtvis PhysX och kanske GPGPU.

Permalänk
Medlem

Aj då, detta är ett bakslag som AMD verkligen inte behöver, och definitivt inte just nu.

För personlig del känns det dock bra, då jag känner att mina GTX 670 stiger lite, jämfört med HD 7950/7970, men jag lider med alla dom som sitter på ett Radeonkort och upplever microstuttering. Satt själv på HD 6870 CF ett tag (ospelbart) och vet vilket helvete det är.

Skrivet av wibbe44:

Jo, det gör ju det. Microstuttering försvinner i princip till 100% med RadeonPRO d.v.s klart mycket bättre än vad nVidia levererar.
Fattar inte varför Swec inte tar upp detta i denna artikel. Kör man med RadeonPRO finns det ingen anledning att välja AMD för varken multi eller single GPU-lösning annat än möjligtvis PhysX och kanske GPGPU.

RadeonPro lindrar MS vid flerkortslösningar.
Vet du med all säkerhet att RadeonPro lindrar MS med ensamma kort också?
Om inte så ska du nog inte låta så självsäker, utan vänta tills det har gjorts tester.

Jag tror fortfarande att jag föredrar Nvidias inbyggda funktion som tar bort MS. Att hålla på att klydda med ett tredjeparts-programm varje gång man ska spela ett nytt spel tycker jag inte känns så lockande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

A fast input lagg vill vi ju inte ha.

Lösningen heter Tripple Buffering. Okej det löser inte hela problemet men delvis.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det var jättetydlig skillnad, du måste veta va du tittar efter. Jag hatar microstuttering, har SLI så det händer att jag får det

Varför kör du då SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jo, det gör ju det. Microstuttering försvinner i princip till 100% med RadeonPRO d.v.s klart mycket bättre än vad nVidia levererar.
Fattar inte varför Swec inte tar upp detta i denna artikel. Kör man med RadeonPRO finns det ingen anledning att välja AMD för varken multi eller single GPU-lösning annat än möjligtvis PhysX och kanske GPGPU.

Programmet är tredjepartsprogram för helvete. Man är tvungen att sätta upp olika profiler för spel vilket man inte behöver med Nvidia.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

de här problemet uppkommer endast om man använder högsta AAn som går att ha, vilket man inte behöver ha om man kör 1080p eller högre.

Kör x4. x8 så flyter de fint med ett 7950.

Uppmärksammade detta för typ 1månad sedan just i skyrim. problem kommer inte upp när AA'n in spel inte överskrider en för hög nivå.

För dem som nu undrar.

Hur mycket AA du "behöver" har inte med maxupplösning att göra utan snarare PPI och hur bra man ser.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

hur kommer det sig att bf3 inte funkar för dig? BF3 är det spelet som alltid funkat stabilast med mitt 7970 aldrig varit några problem.

Battlefield har som för dig funkat bäst för mig med, men wow har plågats med random hardlocks, så när jag såg att 12.11 beta fixat random ceashes på x58 så tänkte det skulle fixa biffen i wow dx11 vilket det gjorde men då blev mitt battlefield ostabilt som fan med fps drops och random crasher. Får hoppas båda mina favoritspel funka med den slutliga 12.11. Eller så får man vänta ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Programmet är tredjepartsprogram för helvete. Man är tvungen att sätta upp olika profiler för spel vilket man inte behöver med Nvidia.

Vad spelar det för roll om det är tredjeparts? Det fungerar och löser problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Har du någon gång sett nån som använder en nVidia-gpu och AMD-prolle? Finns säkert men vanligt är det inte. Har du råd med ett nvidiakort så kan du lika gärna kosta på dig en intelcpu

Det har jag absolut sett, är inte ovanligare än att köra Intel CPU och Radeon-kort...så än en gång, vad har Intel med artikeln att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja det har jag, har den stående i garderoben atm, i väntan på att jag ska sälja den Gillar färger, och därför har jag hellre IPS än TN panel, med skrattretande färdåtergivning och bedrövliga betrakningsvinklar

120Hz skärm påverkar ju inte input laget, utan ändrar ju bara så att VSYNC låser FPSen till 120FPS istället för 60, så är väl rätt ointressant om jag provat en 120Hz skärm?

Har du aktiverat tripple buffering?
Du har ju 680 SLI så du kommer upp i 120 FPS i de flesta spelen.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Har du aktiverat tripple buffering?
Du har ju 680 SLI så du kommer upp i 120 FPS i de flesta spelen.

Jo, det gör jag ju, men använder ju som sagt inte 120Hz skärmen längre Tyvärr stödjer allt för få spel tripple buffering.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |