AMD Radeon plågas av ojämna renderingstider

Permalänk

Mitt 670 lider av någon sorts microstuttering har jag märkt. Vet dock inte om kortet är trasigt eller om det är drivrutinsrelaterat. det är extremt störande

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så går det när man bara vill försöka få ut så mycket FPS som möjligt utan att tänka på annat.

Måste hålla med. Det enda AMD vill är ha hög FPS men skiter fullständigt på andra fel. Nvidia hittar på nya funktioner varje dag. Adaptive v-sync, FXAA, TXAA är några jag kan nämna.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rickard11:

Mitt 670 lider av någon sorts microstuttering har jag märkt. Vet dock inte om kortet är trasigt eller om det är drivrutinsrelaterat. det är extremt störande

Du är långt ifrån ensam.
https://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&sclient=psy-ab&q=gtx+670+s...
Problemet med stuttering för Nvidia i vissa spel och konfigurationer har varit känt sen mer än ett halvår ute på nätet.
Kanske till och med så känt, att det inte ens ansetts vara värt att ta upp som en nyhet på de flesta saiter av någon märklig anledning .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag har kommenterat detta tidigare, men kan snabbt upprepa. När AMD släppte prestandainriktade 12.11 beta blev alla resultat vi hade för vår stora roundup värdelösa, och vi måste börja om från början. Tyvärr finns inte möjlighet att hinna med det i år, utan det blir aktuellt först i början av 2013.

Mja, nu läser du nog in lite för mycket. Skillnaderna finns även med våra äldre siffror, dock inte i lika hög grad som för Techreport. Jag har inte gjort några uppdaterade tester med 12.11 och våra system, så det finns risk för ytterligare felkällor i jämförelsen.

RadeonPro löser ju MS problemet med AMD kort, Toms Hardware och andra stora siter har gjort tester och frametimes vart tom. bättre än med singel kort, med RadeonPro och dynamisk v-sync.

Och det funkar väl även på singel kort.

Ta en titt på det programmet, det låter för bra för att va sant mer eller mindre men det funkar faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Måste hålla med. Det enda AMD vill är ha hög FPS men skiter fullständigt på andra fel. Nvidia hittar på nya funktioner varje dag. Adaptive v-sync, FXAA, TXAA är några jag kan nämna.

FXAA, TXAA, osv funkar på alla kort..

Permalänk
Medlem

De har alltså glädjesiffror och är ändå efter. 500 kr dyrare dessutom.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk

Nu får ni ju ta och skärpa till er. Alla ni som sitter på ett Nvidia kort och säger att AMD är sämst. Har ni provat AMDs 7xxx-serie? Har ni märkt av någon stuttering då? Tycker att detta är en extremt överdriven reaktion som denna artikeln skapar. Stutteringen finns på alla kort. Har märkt det själv på många av spelen jag spelar. Det är inte bara AMD som har detta problem även om ni gärna vill tro det.

Nej, jag vill allt ha fler liknande recensioner innan jag tar det här på allvar. Gärna med ett sorts "prestandaindex" som visar graden av stuttering på korten. Tills dess så kommer jag rekommendera AMD kort. Mycket mer prisvärda i nuläget.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Och helt plötsligt kryper alla möjliga underliga kommentarer fram om folk som helt plötsligt alltid känt på sig att microstutter var där. Även med äldre drivrutiner och äldre grafikkort som konstigt nog aldrig haft problemet. Ja till och med Nvidiakort verkar lida av problemet. Tydligen visar sig problemen, som andra inte uppfattar alls, sig så starkt att grafikkortet blir oanvändbart.

Placebo kan ge starka intryck verkar det som.

Permalänk
Inaktiv

AMD måste åtgärda sina problem snarast, innan vi konsumenter tvingas att lämna dem åt vargarna (Nvidia) eller snarare ett byte. Tänker först och främst på deras sena och om något stuttrande drivrutiner! :annoyed:

AMD Catalyst 12.11 BETA 1 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 3 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 4 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 6 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 7 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 8 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 11 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.

Permalänk
Medlem

Borderline Sweclockers när det är som värst, är det inte äpple o android är det amd mot nvidia eller amd mot intel, hur som helst slängs det skit från alla läger.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anon127948:

Det roliga är att inga andra testare får liknande problem. Visst TR är ensamma om att kolla med högre upplösning än fps men deras fps resultat är också helt åt skogen jämfört med i princip alla andra reviews vilket tyder på att det kan vara något väldigt specifikt med just hur de gör.

Mja, med tanke på att både HardOCP, Tom's Hardware och Sweclockers också visar på samma problem kan vi nog vara ganska eniga om att flera oberoende testsidor inte kan ha fel.
Problemet är också hyfsat välkänt i forumen på samtliga fyra sidor, men det var först nu någon kollade.

Skrivet av Jearom:

ETT ensamt kort lider av MS?? nyhetsvärde? värre om det gällde hela kortserien...

Det gör det antagligen, huvudanledningen att de testade 7950 vs 660 Ti är för att de ligger i den mest intressanta prisklassen.

Skrivet av Silldro:

Är väl enklare att uttrycka problemet som den lägsta framraten mellan två bilder under testet. 60 millisekunder skulle då motsvara en uppdateringsfrekvens mellan två frames som motsvarar en framerate på 60/1000=16.7 dvs 16.7fps. Dock enbart mellan två frames så problemet kommer ju vara mindre än en konstant framrate på 16.7fps. Tror inte att 60ms säger de flesta så mycket.

Problemet är att minimum FPS fortfarande mäter frameraten under en hel sekund, inte baserad på längsta frametime. Du kan alltså ha en minimum framerate om 60 FPS och ändå se frametimes bortåt 100 ms (10 FPS) i och med stuttering.

Skrivet av wibbe44:

Jo, det gör ju det. Microstuttering försvinner i princip till 100% med RadeonPRO d.v.s klart mycket bättre än vad nVidia levererar.
Fattar inte varför Swec inte tar upp detta i denna artikel. Kör man med RadeonPRO finns det ingen anledning att välja nVidia för varken multi eller single GPU-lösning annat än möjligtvis PhysX och kanske GPGPU.

Why do I feel that we've been over this before...

RadeonPro sänker mängden MS genom att forcera vertikalsynkning (oavsett framerate). Prestandan sänks. Punkt.

Skrivet av dj christian:

Lösningen heter Tripple Buffering. Okej det löser inte hela problemet men delvis.

Triple Buffering ger ju oftast värre inputlag, då du lägger till en tredje image buffer. Din input lag förlängs alltså med en renderingstid till.

Skrivet av Justbecause:

2. Vad är det för fel på 9000-serien (som även är samma serie som 200-serien, så varför skriva som om det var 2 olika kort), nVIDIA's mest katastrofala serie som de själva skrotade var dock dem med FX-chippet

G92 finns visserligen i både 8000-, 9000-, och 200-serien, men 200-serien som helhet var GT200-kretsen (Tesla).

Däremot håller jag med dig, det var inga fel på varken G92, Tesla eller Fermi (annat än Fermi's effekttörst, men då får man ju se 7000-serien som en lika stor flopp då).

Skrivet av Nivius:

nu är det väll inte riktigt så det funkar.

Nu är du nog tyvärr lite ute och cyklar. Grafikkorten kastar aldrig ut halvfärdiga bilder, det vore tekniskt omöjligt då bilderna inte renderas linje för linje utan som vektorer. En "halvrenderad" bild skulle alltså se ut som en fullstor bild full av artefakter eller utan texturer.

Utan Vsync så ritar grafikkortet färdigt bilden och publicerar den (skickar den till skärmen) när den är färdigritad, oavsett om skärmen ritat klart förra bilden eller inte. Med Vsync så låser man grafikkortet att skicka nästa bild först efter det att den nuvarande ritats klart.

Problemet med Vsync är att du snabbt hamnar en hel bildruta efter, dvs du har en färdigritad bild som väntar i frame buffern i ganska lång tid innan den växlas ut mot skärmen, vilket ger inputlag.

Skrivet av Jumcake:

Folk missar att det är i catalyst 12.11 som är i beta. Det framförs bara en gång, vilket är i citatet så jag anklagar inte att någon missar det. dock tycker jag det är dumt att göra en nyhet på att en BETA-drivrutin inte är stabil i ETT spel... känns som artikeln skapades bara för diskussion i kommentarerna.

...och du missade att problemet existerar i flera drivrutiner. Techreport själva nämner att problemet existerat sedan 11.8.

Skrivet av Wallman_91:

Nu får ni ju ta och skärpa till er. Alla ni som sitter på ett Nvidia kort och säger att AMD är sämst. Har ni provat AMDs 7xxx-serie? Har ni märkt av någon stuttering då? Tycker att detta är en extremt överdriven reaktion som denna artikeln skapar. Stutteringen finns på alla kort. Har märkt det själv på många av spelen jag spelar. Det är inte bara AMD som har detta problem även om ni gärna vill tro det.

Nej, jag vill allt ha fler liknande recensioner innan jag tar det här på allvar. Gärna med ett sorts "prestandaindex" som visar graden av stuttering på korten. Tills dess så kommer jag rekommendera AMD kort. Mycket mer prisvärda i nuläget.

Det är just 7000-serien som är problemet, och ja, många har märkt stuttering på just den serien kort.

I övrigt håller jag med dig, Radeonkorten är inte per definition sämre än Geforcekorten i varje generation... men tyvärr måste jag nog säga att Geforcekorten har det teknikmässiga övertaget just nu vad gäller att leverera flyt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Varför är artikeln gjord så att det ska se ut som att det bara är Radeon det är "fel" på ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Avstängd
Skrivet av annddyy:

drf jag väljer Nvidia..

Skit snack du hadde inte en aning och det är inget allvarligt problem.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

1. Hur får du det jag skrev till en "Fanboy" pryl?

2. Vad är det för fel på 9000-serien (som även är samma serie som 200-serien, så varför skriva som om det var 2 olika kort), nVIDIA's mest katastrofala serie som de själva skrotade var dock dem med FX-chippet

För den delen är väl uppenbarligen alla på SweC någon form av fanboys, alla försvarar sina köp med näbbar och klor helt utan anledning, är de nöjda med sina köp så fine, men att försöka påverka någon till att köpa något du tycker är bra är bara lönlöst, andra kanske inte tycker det

Skickades från m.sweclockers.com

9000 serien var bara en rebrand av 8000 serien. Det var felet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Du är långt ifrån ensam.
https://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&sclient=psy-ab&q=gtx+670+s...
Problemet med stuttering för Nvidia i vissa spel och konfigurationer har varit känt sen mer än ett halvår ute på nätet.
Kanske till och med så känt, att det inte ens ansetts vara värt att ta upp som en nyhet på de flesta saiter av någon märklig anledning .

Det är ju nVidia
Klart man inte sågar!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Så det har gått,vad är det nu, 11-12 månader och Amd har fortfarande inte fått till en bra drivrutin till sin senaste generation grafikkort.Hopplöst uruselt!

Men förvånad?.....inte det minsta.Amd:s mjukvaru utvecklare har alltid känts som ett gäng glada amatörer.

Nyheter som dessa får ju inte förtroendet för dom att stiga precis.Men som med det mesta annat,man får vad man betalar för.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

sånt här gör att man ler när man sj sitter på ett ynka gtx 580 ^^,

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

gav upp på ati's (amd's) grafikkort för läääääänge sen just pga sån här skit, cpu-användning och alla möjliga buggar.

Samma här. Nu är det förvisso ett par generationer sedan, men jag hade sådana fruktansvärda problem med drivrutinerna till mina tidigare AMD-kort att jag helt enkelt inte ens ser åt deras produkter längre. Trist på ett sätt kanske men jag orkar helt enkelt inte.

Sedan jag började köpa Nvidia-prylar har jag fått mer tid över till spel och jag har behövt lägga mindre tid på krångel. Jag minns t.ex. i WoW-vanilla när datorn laggade sönder till blåskärm (med mitt AMD-kort) så fort man närmade sig vatten. Jag har för mig att det dock var Blizzards fel den gången men det spelar egentligen ingen roll, inte för mig. Oavsett om det är drivrutiner från tillverkaren som spökar eller dålig optimering i "vissa" spel gör det mig ändå lika förbittrad när det strular.

Nvidia fungerar (oftast), AMD gjorde det inte (alldeles för ofta).

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Skit snack du hadde inte en aning och det är inget allvarligt problem.

Nvidia är bra grejer, AMD är budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Mitt 670 lider av någon sorts microstuttering har jag märkt. Vet dock inte om kortet är trasigt eller om det är drivrutinsrelaterat. det är extremt störande

Alla spel har inte ms och en del spel har det med båda märken. Det finns inget sätt att bli av med ms i alla spel med alla konfigurationer.

Far Cry 3 har en jävla massa ms om du går under 50 fps med både amd och nvidia.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Så löjligt av sweclockers och dess användare.
Ett spel med två kort som körs med beta drivrutin, man förlorar ju allt hopp.

Den här nyhetern var ju inte lite väl onödig då testet var väldigt begränsat och inte täcker hela serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Borderline Sweclockers när det är som värst, är det inte äpple o android är det amd mot nvidia eller amd mot intel, hur som helst slängs det skit från alla läger.

Tråkiga är att Swec gått över från tekniskt kunnande till pajkastning.
Alla diskussioner handlar bara om "jag har köpt märke x därför är den bäst".

Som tur är finns det andra forum med mer fokus på datorer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av annddyy:

Nvidia är bra grejer, AMD är budget.

Bullshit. Amd's hårdvara är både bättre och billigare. Sen att deras drivrutiner är sämst i hela världen tydligen är en annan faktor. Jag har i alla fall inte märkt av något med mitt 7950

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Nu får ni ju ta och skärpa till er. Alla ni som sitter på ett Nvidia kort och säger att AMD är sämst. Har ni provat AMDs 7xxx-serie? Har ni märkt av någon stuttering då? Tycker att detta är en extremt överdriven reaktion som denna artikeln skapar. Stutteringen finns på alla kort. Har märkt det själv på många av spelen jag spelar. Det är inte bara AMD som har detta problem även om ni gärna vill tro det.

Nej, jag vill allt ha fler liknande recensioner innan jag tar det här på allvar. Gärna med ett sorts "prestandaindex" som visar graden av stuttering på korten. Tills dess så kommer jag rekommendera AMD kort. Mycket mer prisvärda i nuläget.

Jo tack jag har provat AMD.. Jag ångrar mig djupt.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

När var egentligen AMD aktuellt att använda i en speldator senast?

Visa signatur

Den som har mest prylar när den dör vinner!

Permalänk
Medlem

Och jag som just köpte ett 7950....

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Instämmer! AMD kommer alltid vara lågprisalternativet! Har man råd så väljer man det gröna laget, har man inte råd, det röda!

Visa signatur

Pappa och datafreak, mission impossible?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Då blir det att sänka inställningarna liiite, funkar för mig

Haha är du galen?? Man köper ju inte ett högprestandakort för att sen behöva vsynka skiten på grund utav microstuttering. Sen måste man köra på sämre grafik som toppen på tårtan. Så då kunde man ju lika gärna köpt ett skitkort från början

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Det är inte gurkan på toppen av smörgåsens fel att brödet smular... mm

Visa signatur

Pappa och datafreak, mission impossible?

Permalänk
Medlem

Det här visar väl två saker:

1) Hur viktiga drivrutinerna är för ett grafikkorts prestanda

2) Att AMDs nyutvecklade drivisar fortfarande har lite "förbättringspotential"