AMD Radeon plågas av ojämna renderingstider

Permalänk

Kul också att de måste köra det i slowmotion för att folk ska se det..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

AMD är katastrofalt, Nvidia gör allt bättre

Haha, vilket provocerande inlägg...

AMD har faktist världens snabbaste grafikkort med ensam GPU. 7970 GHZ EDITION. http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Nej, jag är ingen fanboy. Bara förbannat trött på inlägg som inte förklarar varför de tycker som de gör. Särskilt i sådana här sammanhang.

Om man ska köra lite ontopic:
Synd, hoppas detta löser sig med nya drivrutiner!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Har aldrig märkt något när jag har spelat med mitt 7950.

Man märker inte att ett glas vatten smakar dåligt förrän man inser att det är något annat. Det man inte vet om mår man alltså inte dåligt av

Har alltid känt ett litet smått obehag för AMDs drivrutiner. Dom gör bra hårdvara, men när det gäller mjukvaran så ligger dom en bra bit efter Nvidia.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Fast åtgärdar inte radeon-pro detta problemet näst intill helt?

Det är ju precis det gör, men som AMD användare själv tänker inte jag stå här och försvara företaget bara för att jag har just AMD i min dator.
Att MS finns även för singelkort är en katastrof! Hur f*n har de tänkt nu?
Ja, RadeonPro löser problemet, men snälla! inte ska man behöva installera 3'dje partsprogram för att få bort skitet! Om AMD hade det i drivarna redan, hade inte jag klagat!

Usch och fy AMD! Riktigt dåligt!

(För er som inte vet hur "bra" RadeonPro funkar, citerar jag en medlems inlägg)

Citat:

Har kört med Radeon Pro på mina andra CF 6970 kort ett bra tag, men DFC verkar vara nytt.
Testade deras 1.1.1.0 preview version lite snabbt i Driver San Francisco där det alltid har små-hoppat och knyckt i bilden.

Allt MS är så gott som bortblåst, funkade hur bra som helst, lägger in några grafer om intresse finns.
Klicka för större bilder.

Först utan v-synk och utan DFC.
http://elitesweden.se/bilder/swe01.png

Med v-synk och utan DFC.
http://elitesweden.se/bilder/swe02.png

Med v-synk och med DFC.
http://elitesweden.se/bilder/swe03.png

Här är länken till deras preview om fler vill testa http://www.radeonpro.info/Download/RadeonPro_Preview.exe

Lägger även till F1 2012.
Med v-synk utan DFC.
http://elitesweden.se/bilder/swe04.png

Med v-synk och med DFC. Rakt streck ju
http://elitesweden.se/bilder/swe05.png

Skrivet av Coke_Smurf

Tråd till er som vill kika: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1160413-micro-stu...

Permalänk
Medlem

Nu passar alla AMD haters och nVidia/intel-fanboys på att få ut det här till alla tveksamma nybörjare som inte vet var det ska välja och AMD har inte ens chans då nästan alla börjar bli intalade i att de är kassa.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Jag har då personligen inte märkt något konstigt med mitt 7970 än då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag längtar till Swecs test av det här.
Jag känner att de har en testmetodik och ett tänk som jag kan lita på. Synd bara att det tar sån tid att bencha grafikkort

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Haha, vilket provocerande inlägg...

AMD har faktist världens snabbaste grafikkort med ensam GPU. 7970 GHZ EDITION. http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Nej, jag är ingen fanboy. Bara förbannat trött på inlägg som inte förklarar varför de tycker som de gör. Särskilt i sådana här sammanhang.

Men de lyckas inte göra ett kort med dubbel 7970 GPU

Permalänk
Medlem

Nä tacka vet jag Intel/Nvidia det är fina grejer det...

Permalänk
Medlem

ETT ensamt kort lider av MS?? nyhetsvärde? värre om det gällde hela kortserien...

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. AMD vet att det är förstaplats i FPS listorna som gäller om man vill sälja kort, alltså optimerar de sina drivrutiner för detta och får mycket riktigt en ordentlig ökning trotts samma hårdvara...

Men som ingenjör vet man att allting handlar om avvägningar och prioriteringar, detta var alltså priset eller bi effekten för att hamna överst i pris/prestanda graferna!

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Det är ju precis det gör, men som AMD användare själv tänker inte jag stå här och försvara företaget bara för att jag har just AMD i min dator.
Att MS finns även för singelkort är en katastrof! Hur f*n har de tänkt nu?
Ja, RadeonPro löser problemet, men snälla! inte ska man behöva installera 3'dje partsprogram för att få bort skitet! Om AMD hade det i drivarna redan, hade inte jag klagat!

Usch och fy AMD! Riktigt dåligt!

(För er som inte vet hur "bra" RadeonPro funkar, citerar jag en medlems inlägg)

Skrivet av Coke_Smurf

Tråd till er som vill kika: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1160413-micro-stu...

Jag kan nog väga in lite här. Jag köpte nyligen en burk med två st 7970. Microstutter var definitivt ett problem men sen installerade jag RadeonPro. Det blev lite mek att ställa spelkonfig för respektive spel men sedan flyter spelen utan problem.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4, ATX CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Mem: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP Nätagg: Silverstone Strider 750W Silent 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart GPU: 2x PowerColor Radeon HD7970 3072MB
CPU-kylare: Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Medlem

pinsamt! men det är ju också betydligt billigare än nvidia så man får väl vad man betalar för

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Är väl enklare att uttrycka problemet som den lägsta framraten mellan två bilder under testet. 60 millisekunder skulle då motsvara en uppdateringsfrekvens mellan två frames som motsvarar en framerate på 60/1000=16.7 dvs 16.7fps. Dock enbart mellan två frames så problemet kommer ju vara mindre än en konstant framrate på 16.7fps. Tror inte att 60ms säger de flesta så mycket.

Men medelframerate är väl inte jätte intressant, bättre är att titta på min framerate per sekund (som redan finns i testerna). Samt att ge en graf på tiden mellan varje bildruta som i artikeln eller momentan fps (dvs faktisk framrate räknat mellan två frames) vilket blir samma kurva fast delat på 1000.

Permalänk
Medlem

Industrin har en regel, Har konkurrenten bättre och billigare produkter fast ni gör "det bästa" är det fel någonstans.

Permalänk
Medlem

På grund av detta så kommer mitt nästa kort vara nvidia om inte 8000-serien presterar så pass att man inte kommer med nödoptimeringar och därmed inte kompromissar med längre renderingstider.

Mycket viktigare än fps imo.

Permalänk

Tänk om de släpper en produkt där man slipper sitta ett år efter release och säga "hoppas det löser sig med nästa drivrutin".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Men de lyckas inte göra ett kort med dubbel 7970 GPU

dom kan absolut göra det, men när dom tänkte gära det insåg dom att dom inte skulle kunna knäcka nvidia's 690 i resultat (det enda viktiga "vi har snabbast grafikkort") därför gjorde dom inget kort alls

dom skulle säkert kunna göra ett idag som matchar 690 relativt lätt i ren prestanda men finns ingen vits med det så här sent

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Alltså båda 2 såg ju helt värdelösa ut, det där löses enkelt med en knapptrycking. VSYNC

Vad gör man om man som jag och många andra inte kan stå ut med input lagen man får av VSYNC, som får det att kännas som att man har hällt sirap över hela musmattan?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Blir väl tyvärr så när de pushar prestandan med drivrutinerna. Värt att tänka på att 12.11 är inte släppt i skarp version än utan fortfarande beta. Får hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

A fast input lagg vill vi ju inte ha.

Då blir det att sänka inställningarna liiite, funkar för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boombastic:

Tänk om de släpper en produkt där man slipper sitta ett år efter release och säga "hoppas det löser sig med nästa drivrutin".

Skickades från m.sweclockers.com

säg det till Nvidia o deras multiskärm drivare, det tog dem flera år innan man kunde använda mer än en skärm med deras kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag har då personligen inte märkt något konstigt med mitt 7970 än då.

Det är ju fel på 7950, inte 7970

Permalänk
Medlem

Det här upplevde jag på mitt gamla 6970 med men ingen trodde på mig. Eat it suckers!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vad gör man om man som jag och många andra inte kan stå ut med input lagen man får av VSYNC, som får det att kännas som att man har hällt sirap över hela musmattan?

Testat en 120Hz skärm?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Testat en 120Hz skärm?

Vem vill ha en skärm som knappt klarar att återge färger vettigt fast man sitter rakt framför den?

PS. även med vsync på 120hz så blir det delays om inte FPSen håller sig vid 120, vilket den knappast gör i alla moderna spel ändå.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Nu passar alla AMD haters och nVidia/intel-fanboys på att få ut det här till alla tveksamma nybörjare som inte vet var det ska välja och AMD har inte ens chans då nästan alla börjar bli intalade i att de är kassa.

Vad har Intel med det hela att göra?! Det handlar ju inte om CPU'er

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

de här problemet uppkommer endast om man använder högsta AAn som går att ha, vilket man inte behöver ha om man kör 1080p eller högre.

Kör x4. x8 så flyter de fint med ett 7950.

Uppmärksammade detta för typ 1månad sedan just i skyrim. problem kommer inte upp när AA'n in spel inte överskrider en för hög nivå.

För dem som nu undrar.

Permalänk
Medlem

Det här har väl redan sweclockers testet visat med det gamla "frametimes" testet?!
Trodde dock det skulle varit åtgärdat vid det här laget. Frametimes för ett singel kort från HD 7000-serien var tillomed sämre än en SLI setup.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har kommenterat detta tidigare, men kan snabbt upprepa. När AMD släppte prestandainriktade 12.11 beta blev alla resultat vi hade för vår stora roundup värdelösa, och vi måste börja om från början. Tyvärr finns inte möjlighet att hinna med det i år, utan det blir aktuellt först i början av 2013.

Mja, nu läser du nog in lite för mycket. Skillnaderna finns även med våra äldre siffror, dock inte i lika hög grad som för Techreport. Jag har inte gjort några uppdaterade tester med 12.11 och våra system, så det finns risk för ytterligare felkällor i jämförelsen.

Då kan ni ha haft tur i oturen, 12.11 är fortfarande i Beta-stadiet och om AMD är medvetna om problemet borde de jobba för en jämnare upplevelse i den färdiga versionen tycker man...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8