Skrivet av anon127948:
Det roliga är att inga andra testare får liknande problem. Visst TR är ensamma om att kolla med högre upplösning än fps men deras fps resultat är också helt åt skogen jämfört med i princip alla andra reviews vilket tyder på att det kan vara något väldigt specifikt med just hur de gör.
Mja, med tanke på att både HardOCP, Tom's Hardware och Sweclockers också visar på samma problem kan vi nog vara ganska eniga om att flera oberoende testsidor inte kan ha fel.
Problemet är också hyfsat välkänt i forumen på samtliga fyra sidor, men det var först nu någon kollade.
Skrivet av Jearom:
ETT ensamt kort lider av MS?? nyhetsvärde? värre om det gällde hela kortserien...
Det gör det antagligen, huvudanledningen att de testade 7950 vs 660 Ti är för att de ligger i den mest intressanta prisklassen.
Skrivet av Silldro:
Är väl enklare att uttrycka problemet som den lägsta framraten mellan två bilder under testet. 60 millisekunder skulle då motsvara en uppdateringsfrekvens mellan två frames som motsvarar en framerate på 60/1000=16.7 dvs 16.7fps. Dock enbart mellan två frames så problemet kommer ju vara mindre än en konstant framrate på 16.7fps. Tror inte att 60ms säger de flesta så mycket.
Problemet är att minimum FPS fortfarande mäter frameraten under en hel sekund, inte baserad på längsta frametime. Du kan alltså ha en minimum framerate om 60 FPS och ändå se frametimes bortåt 100 ms (10 FPS) i och med stuttering.
Skrivet av wibbe44:
Jo, det gör ju det. Microstuttering försvinner i princip till 100% med RadeonPRO d.v.s klart mycket bättre än vad nVidia levererar.
Fattar inte varför Swec inte tar upp detta i denna artikel. Kör man med RadeonPRO finns det ingen anledning att välja nVidia för varken multi eller single GPU-lösning annat än möjligtvis PhysX och kanske GPGPU.
Why do I feel that we've been over this before...
RadeonPro sänker mängden MS genom att forcera vertikalsynkning (oavsett framerate). Prestandan sänks. Punkt.
Skrivet av dj christian:
Lösningen heter Tripple Buffering. Okej det löser inte hela problemet men delvis.
Triple Buffering ger ju oftast värre inputlag, då du lägger till en tredje image buffer. Din input lag förlängs alltså med en renderingstid till.
Skrivet av Justbecause:
2. Vad är det för fel på 9000-serien (som även är samma serie som 200-serien, så varför skriva som om det var 2 olika kort), nVIDIA's mest katastrofala serie som de själva skrotade var dock dem med FX-chippet
G92 finns visserligen i både 8000-, 9000-, och 200-serien, men 200-serien som helhet var GT200-kretsen (Tesla).
Däremot håller jag med dig, det var inga fel på varken G92, Tesla eller Fermi (annat än Fermi's effekttörst, men då får man ju se 7000-serien som en lika stor flopp då).
Skrivet av Nivius:
nu är det väll inte riktigt så det funkar.
Nu är du nog tyvärr lite ute och cyklar. Grafikkorten kastar aldrig ut halvfärdiga bilder, det vore tekniskt omöjligt då bilderna inte renderas linje för linje utan som vektorer. En "halvrenderad" bild skulle alltså se ut som en fullstor bild full av artefakter eller utan texturer.
Utan Vsync så ritar grafikkortet färdigt bilden och publicerar den (skickar den till skärmen) när den är färdigritad, oavsett om skärmen ritat klart förra bilden eller inte. Med Vsync så låser man grafikkortet att skicka nästa bild först efter det att den nuvarande ritats klart.
Problemet med Vsync är att du snabbt hamnar en hel bildruta efter, dvs du har en färdigritad bild som väntar i frame buffern i ganska lång tid innan den växlas ut mot skärmen, vilket ger inputlag.
Skrivet av Jumcake:
Folk missar att det är i catalyst 12.11 som är i beta. Det framförs bara en gång, vilket är i citatet så jag anklagar inte att någon missar det. dock tycker jag det är dumt att göra en nyhet på att en BETA-drivrutin inte är stabil i ETT spel... känns som artikeln skapades bara för diskussion i kommentarerna.
...och du missade att problemet existerar i flera drivrutiner. Techreport själva nämner att problemet existerat sedan 11.8.
Skrivet av Wallman_91:
Nu får ni ju ta och skärpa till er. Alla ni som sitter på ett Nvidia kort och säger att AMD är sämst. Har ni provat AMDs 7xxx-serie? Har ni märkt av någon stuttering då? Tycker att detta är en extremt överdriven reaktion som denna artikeln skapar. Stutteringen finns på alla kort. Har märkt det själv på många av spelen jag spelar. Det är inte bara AMD som har detta problem även om ni gärna vill tro det.
Nej, jag vill allt ha fler liknande recensioner innan jag tar det här på allvar. Gärna med ett sorts "prestandaindex" som visar graden av stuttering på korten. Tills dess så kommer jag rekommendera AMD kort. Mycket mer prisvärda i nuläget.
Det är just 7000-serien som är problemet, och ja, många har märkt stuttering på just den serien kort.
I övrigt håller jag med dig, Radeonkorten är inte per definition sämre än Geforcekorten i varje generation... men tyvärr måste jag nog säga att Geforcekorten har det teknikmässiga övertaget just nu vad gäller att leverera flyt.