Asus släpper Mini ITX-moderkort med fastlödd Sandy Bridge för 690 kronor

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Har det någonsin ens funnits ett enda tillfälle då det faktiskt varit lönsamt att uppgradera CPU:n på den sockel man haft?

Vad jag vet så har det väl alltid inneburit sockelbyte också.

Enda scenariot jag ser det som en fördel med lös processor är väl om moderkortet går sönder. Då slipper man byta båda samtidigt vilket blir lite billigare. I övrigt bryr jag mig inte heller direkt eftersom man det verkar vara väldigt ovanligt att man uppgraderar en processor.

För att hoppa tillbaks till ämnet så var ju det där kortet jättegulligt. Blir mer och mer sugen på att bygga ett pyttelitet system. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det men vore kul bara för sakens skull.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kanske något för hemmaNAS el server om man vill köra x86 och Windows på sin. Som nub-jag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

insåg att en trinity är det bättre valet för en htpc ändå.. om man vill sitta o göra annat på den också

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kass som htpc (det är bara HD 4000 av Intels samtliga grafikkretsar som med nöd och näppe kvalar in för htpc-bruk, och processorn är dessutom sannolikt för vek för t.ex. Hi10), om man nu inte råkar ha väldigt låga krav och knappt märker skillnad på sd och hd förstås.

Med ett extra nätverkskort så skulle den dock antagligen funka fint som router, förutom den lilla sketna fläkten som garanterat låter alldeles för mycket dock (men den kan förstås slängas och ersättas med något bättre, omän det lägger till minst en hundring på totalpriset förstås).

Har en Intel G850 med HD2500, den funkar utmärkt för HTPC-bruk, har inte märk några prestandaproblem. Vad blir bättre med HD4000 i en HTPC? För spel vet jag att HD4000 är mkt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

insåg att en trinity är det bättre valet för en htpc ändå.. om man vill sitta o göra annat på den också

Speciellt om man vill köra Linux eller xbmc. Intel tycks vara sämst i världen på drivare till Linux tråkigt nog. Annars hadde jag köpt Intel hela vägen, men det går inte nu

Permalänk
Medlem

Löda en 3770K på ett P8Z77-I Deluxe och 32GB RAM direkt på moderkortet där slotsen annars sitter.

Permalänk

Ush, dånt här vill vi inte se. Celeron är inget att hurra över. Minst Pentium med lite den lite vassare HD 4000!

Gärna Fler Sata 6Gbit och USB 3.0!

Gärna passiv!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Underskatta inte Atom och Celeron för (hemma)serverbruk. Den här är ju en riktig godbit!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Blir ett givet köp till min 7" 1280x720 skärm, blir perfekt som media maskin att bygga in i pendel bilen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rmd:

Speciellt om man vill köra Linux eller xbmc. Intel tycks vara sämst i världen på drivare till Linux tråkigt nog. Annars hadde jag köpt Intel hela vägen, men det går inte nu

o ja väll gärna kunna dra igång wow eller likande på stortvn när man är ensam i huset

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

För 700 kr så är det ju intressant! Men jag känner ändå att AMD är vassare när det gäller mini-ITX tack vara starkare GPU.

Skrivet av Cyberhof:

Trist fläkt på CPUn jag hade velat se en större fläkt, då den där ser ut att kunna låta en del men annars en ok start för ett HTPC system.

Kylflänsen ser ut att vara utbytbar.

Skrivet av niclasc:

Med 6 SATA portar hade den varit perfekt som grunden i en NAS.

Det går ju alltid att stoppa i ett PCI-E-kort med extra Sata-portar... Inte optimalt.. Men funkar ju...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Underskatta inte Atom och Celeron för (hemma)serverbruk. Den här är ju en riktig godbit!

Kan ju bygga en frän liten pfsense burk av detta ju. Även om jag sett ett helt passivt system så för 690kr kan man inte klaga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

o ja väll gärna kunna dra igång wow eller likande på stortvn när man är ensam i huset

Riktiga karlar spelar när frugan diskar, städar, tvättar, skottar snö, lägger om taket, hugger ved, byter olja på bilen, fixar stopp i avloppet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Underskatta inte Atom och Celeron för (hemma)serverbruk. Den här är ju en riktig godbit!

Ja, en sån här fast med 5 sataplatser och en extra nätverksport. Jag hade köpt direkt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Riktiga karlar spelar när frugan diskar, städar, tvättar, skottar snö, lägger om taket, hugger ved, byter olja på bilen, fixar stopp i avloppet etc.

Eller när hon sitter och raidar i WoW! Så får man sitta och kolla upp gear-bitar och jämföra när de ska rulla på loot medan man själv slöspelar eller fixar middag

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Blir ett givet köp till min 7" 1280x720 skärm, blir perfekt som media maskin att bygga in i pendel bilen

vart köpte du den skärmen, pris?

onT: blev sugen på en till min nas, men insåg att 2 sata portar är på tok för lite och en atom passar mycket bättre

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Verkar rätt najs synd att jag byggde precis ett e350 system för 550kr som är fläktfritt föruom nätagget

Vad köpte du då och var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Med 6 SATA portar hade den varit perfekt som grunden i en NAS.

Nja, tillsammans med ett IBM ServeRaid M1015 http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/ vilket i slutändan är en mycket bättre kontroller för en NAS så räcker det med en PCIe-plats så blir det finnemang också. Med detta kort får man 8st SATA-portar

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Nja, tillsammans med ett IBM ServeRaid M1015 http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/ vilket i slutändan är en mycket bättre kontroller för en NAS så räcker det med en PCIe-plats så blir det finnemang också. Med detta kort får man 8st SATA-portar

.. som går att få tag på till bra priser på ebay. Mitt kort kostade mig ca 750kr tror jag, med frakt.
Fast man får köpa 2st SFP (Small Form-Factor Pluggable) kablar också, som var och en omvandlar en sådan kontakt till 4st SATA-kontakter. I Sverige kostar dom kablarna allt från ~150 och uppåt. Titta gärna på ebay efter såna här också, mina köpte jag ifrån Kina billigt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

.. som går att få tag på till bra priser på ebay. Mitt kort kostade mig ca 750kr tror jag, med frakt.
Fast man får köpa 2st SFP (Small Form-Factor Pluggable) kablar också, som var och en omvandlar en sådan kontakt till 4st SATA-kontakter. I Sverige kostar dom kablarna allt från ~150 och uppåt. Titta gärna på ebay efter såna här också, mina köpte jag ifrån Kina billigt.

Tyvärr verkar det som att det inte går att hitta dessa priser längre. I slutändan så tror jag inte man sparar så mycket pengar så det är värt att köpa på ebay istället för på dustin. De kostar 1290 på dustin, och kablar kan du få 63 kronor på dustin också. Jag personligen känner att det är värt att lägga de extra pengarna för att få köpa det hos en så gedigen försäljare som dustin.

http://www.dustinhome.se/product/5010313983/deltaco-sas-multi...

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Ja det är väl på tiden?! Mini-itx moderkort som kostar mer än atx känns lite kontraproduktivt. Frågan är vad processorn är kapabel till?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Varför endast 2 SATA? :S Om dem tänkt att man ska använda MOBO:t till en NAS t ex så är ju typ dom möjligheterna borta. Ska bli kul att läsa hur pass bra de presterar för den prislappen

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Den där fläkten såg högljudd ut!

Antar att de kör samma fläkt här som på deras AT3N7A-I MOBO. Alltså en 40mm som låter ganska mycket (milt sagt) vid belastning. Som tur är går det byta ut den, och är man bara lite kreativ så går de hitta en lösning för att få dit t ex en 80mm fläkt.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Vad köpte du då och var?

compucase från inets fyndhörna för 400kr och e350 med 4gb ram för 150kr på tradera

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Hade den varit passiv o haft ett msata på baksidan så hade det vart intressant. Men hade nog helst sett det som ett mindre kort än itx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hedersmedlem

*Ett par inlägg redigerade*

Om alla bara är vänliga och håller sig till temat i stället för att börja kivas med varandra, så blir allt så mycket bättre.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja det är väl på tiden?! Mini-itx moderkort som kostar mer än atx känns lite kontraproduktivt. Frågan är vad processorn är kapabel till?!

Ja den får 1044 poäng i CPU Benchmarks test, så det är väl inget för den som har bråttom.
Känns som att det är en trimmad atom processor, med tanke på prestanda.

skrålla ner i listan, det står i bokstavsordning.
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rmd:

Speciellt om man vill köra Linux eller xbmc. Intel tycks vara sämst i världen på drivare till Linux tråkigt nog. Annars hadde jag köpt Intel hela vägen, men det går inte nu

Öh, vad har du försökt göra på Linux där Intel HW inte fungerar? Har själv använt Linux på skrivbordet i både hemma och i arbetet över 10 år och min erfarenhet är att värdesätter man stabilitet och att de ska fungerar så är Intels GPU:er överlägsna nVidia och framförallt AMD (ATI).

Intel är den enda av dessa tre som har egen personal anställd som jobbar just på GPU-drivarna i kernel.org kärnan (Intel är för övrigt, tillsammans med RedHat, den organisation som bidrar enskilt mest till Linux-kärnan). nVidia och AMD har drivrutiner, men deras binarblobar må har bra 3D prestanda, men de suger för "vanligt" arbete. Kör man i stället med de öppna drivarna för nVidia/AMD så tillhandarhåller dessa tillverkar minimalt med dokumentation, så det mesta är har man fått lura med med revers-engineering, vilket har lett till usel 3D prestanda och avsaknad av vissa finesser.

Skrivet av JonnyRocker:

Ja den får 1044 poäng i CPU Benchmarks test, så det är väl inget för den som har bråttom.
Känns som att det är en trimmad atom processor, med tanke på prestanda.

skrålla ner i listan, det står i bokstavsordning.
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Visst, men vad förväntar du dig för det priset? Är ju lika dyrt att köpa en motsvarande plattform med E450 eller Atom och jämfört med E450 ger denna samma TDP (17W mot 18W), snabbare GPU och snabbare CPU (ungefär 50% snabbare).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Citat:

Visst, men vad förväntar du dig för det priset? Är ju lika dyrt att köpa en motsvarande plattform med E450 eller Atom och jämfört med E450 ger denna samma TDP (17W mot 18W), snabbare GPU och snabbare CPU (ungefär 50% snabbare).

Nej jag la ingen värdering i priset, det var mest ett svar på vad den presterar.
Men om den sen är prisvärd eller inte, det är väl upp till köparen.

Personligen så upplever jag att Intel har satt en ny milstolpe när dom nu släppt sin "Next unit of computing" plattform.
Om man inte stirrar sig blind på priset, utan ser till storlek/effektförbrukning/prestanda/ljudnivå.
http://www.silentpcreview.com/article1315-page1.html

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet