Permalänk
Medlem

Processorfläkten har lagt av, varför?

Ja, nu har min fläkt lagt av och jag har ingen aning varför, den har varit så länge men bara inte gjort något åt det av någon anledning. Vet inte hur min dator fortfarande lever. Men hur som helst, jag kollade med sladdarna och den ligger i rätt socket, som den alltid har gjort. Tittade om det fanns någon annan socket att lägga kabeln i, men jag hittade ingen. Brukar det inte finnas fler på ett moderkort och inte bara en för processorfläkten?

Men ja, den bara dog en dag. Vet ej varför, och har ej fungerat sedan dess, jag har försökt lite med allt möjligt, damma den osv, allting verkar stå rätt till, men den vägrar snurra helt enkelt, hjälp uppskattas. Och jag har tyvärr ingen annan fläkt att testa med, så hoppas någon vet vad problemet är, trots det!

Permalänk
Medlem

så du har en fläkt i datorn bara, som sitter på cpu kylaren?
Köp en ny och testa. och ett tipps skaffa ngn till och sätt i chassit med

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Ja, nu har min fläkt lagt av och jag har ingen aning varför, den har varit så länge men bara inte gjort något åt det av någon anledning. Vet inte hur min dator fortfarande lever. Men hur som helst, jag kollade med sladdarna och den ligger i rätt socket, som den alltid har gjort. Tittade om det fanns någon annan socket att lägga kabeln i, men jag hittade ingen. Brukar det inte finnas fler på ett moderkort och inte bara en för processorfläkten?

Men ja, den bara dog en dag. Vet ej varför, och har ej fungerat sedan dess, jag har försökt lite med allt möjligt, damma den osv, allting verkar stå rätt till, men den vägrar snurra helt enkelt, hjälp uppskattas. Och jag har tyvärr ingen annan fläkt att testa med, så hoppas någon vet vad problemet är, trots det!

det kan helt enkelt vara så att fläkten har gått sönder, vet inte hur bra kvalité det är på dom fläktarna, har du någon annan fläkt som du kan testa att köra med i CPU_FAN? alltså vilken fläkt som helst.

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

så du har en fläkt i datorn bara, som sitter på cpu kylaren?
Köp en ny och testa. och ett tipps skaffa ngn till och sätt i chassit med

Jag har bara den fläkten ja, processorfläkten och den för gpun så klart. Men det är allt, haha. Och jag har inte direkt plats med mer fläktar i mitt chassi, eller "hål" för det. Svårt att förklara hur jag menar men, måste köpa nytt chassi + massa fläktar då. Kostar pengar sånt dära, har ju fungerat fint innan, tills nu.

Skrivet av Dannekkk:

det kan helt enkelt vara så att fläkten har gått sönder, vet inte hur bra kvalité det är på dom fläktarna, har du någon annan fläkt som du kan testa att köra med i CPU_FAN? alltså vilken fläkt som helst.

Känns lite konstigt att den ska ha gått sönder bara en månad eller två efter att jag precis köpt den, visst var det något budget skit på 300 spänn men ändå :/. Det är alltså inte originalfläkten för processorn. Och jag ska försöka låna en fläkt av någon vän och titta om det fungerar då, då vet jag ju i alla fall på riktigt vad problemet är antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Ja, nu har min fläkt lagt av och jag har ingen aning varför, den har varit så länge men bara inte gjort något åt det av någon anledning. Vet inte hur min dator fortfarande lever. Men hur som helst, jag kollade med sladdarna och den ligger i rätt socket, som den alltid har gjort. Tittade om det fanns någon annan socket att lägga kabeln i, men jag hittade ingen. Brukar det inte finnas fler på ett moderkort och inte bara en för processorfläkten?

Men ja, den bara dog en dag. Vet ej varför, och har ej fungerat sedan dess, jag har försökt lite med allt möjligt, damma den osv, allting verkar stå rätt till, men den vägrar snurra helt enkelt, hjälp uppskattas. Och jag har tyvärr ingen annan fläkt att testa med, så hoppas någon vet vad problemet är, trots det!

Brukar finnas flera ställen att koppla in fläktar men det beror ju helt på vad du har för moderkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.