Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Tydligen är det andra som nu har precis samma information jag haft en dryg vecka. The Verge nämnde det igår och MJ var väldigt tydlig om att det var knappen och inte menyn som kanske kommer tillbaka i sista Windows Weekly från den 19e April.

Varför inte? De allra flesta licenser säljs med ny hårdvara ändå. Det är just det jag ville fram till när jag nämnde varannan version har ett större uptake. Se mitt svar nedan till sAAb för lite utfyllande. För övrigt är touch en så stor variabel att det passar utmärkt även till desktop datorer - inte touchskärm, men touch mus eller pad [kan] gör dig mer produktiv.

Visst är det svårt, men man kan utgå från att OEMerna har förbrukat 14% mindre licenser än tidigare, då det är hur mycket deras försäljning dalat. Flerparten av licenser som säljs idag är just Windows 8 - det spelar ingen roll om de sedan nedgraderas eller inte.

Nyttan är att förenkla arbetsflödet för företagsanställda som annars kunnat bli förvirrade av det faktum att "den lilla cirkeln jag trycker på för att starta internet och office" är borta. Man tar sig numera till en lista (även om den ser annorlunda ut) över tillgängliga program precis på samma sätt som i tidigare generationer av Windows - genom att trycka på startknappen.

F'låt, jag menade inte bra/dålig på det sättet, det jag menade var att man kanske kunde plocka fram historiska siffror som visar på att vissa generationer av windows sålde bättre än andra och att trenden möjligtvis kan visa på en någonlunda cyklisk effekt med en högtsäljande version efterföljt av en/två lågsäljande.
Om så är fallet, vilket jag tror det är, kan man i tur kanske spåra detta tillbaka till generationsskiften vad gäller processorer (teknik). När XP släpptes var Pentium 4 ny vilket absolut rättfärdiggjorde en uppgradering av hårdvara för både företag och privatpersoner. När Vista släpptes var det Core processorer som gällde men många av dessa ansågs inte som en nödvändig uppgradering förrän 45nm Core2 processorerna i 2008 vilket var närmare Windows 7.

Att Windows 8 inte används i samma utsträckning som kanske Win7 gjorde efter samma tidsperiod är sant men att detta skulle bero på borttagningen av startmenyn köper jag inte. Som sagt, de casual användare jag känner och träffat tycker om Win8 och dess nya UI. Vissa personer hade svårt för det till en början eftersom det var så radikalt annorlunda men efter en kort tid hade de vant sig till startskärmen istället för startmenyn - som ju egentligen är den enda skillnaden man är påtvingad iom en uppgradering. Allt annat (Metro appar, Live tiles etc) är extra, utöver vad deras Win7, Vista eller XP maskiner redan gjorde. Företag har inte börjar rulla ut 8 ännu (vilket är normalt) men de köper ändå licenser när de köper nya eller uppgraderar maskiner.

Att Windows 8 försäljningen, enligt de officiella siffror vi har, sålde on par med Windows 7 under samma tidsperiod pekar på att antalet licenser varken gått upp eller ned märkbart och en eventuell nedgång för Microsoft's Q4 kommer helt enkelt vara pga försämrad datorförsäljning under Q1/2013 - en nedgång som var projekterad innan Windows 8 släpptes. Visserligen var nedgången än större än projekterat men analysterna menar fortfarande att en uppgång på någon procent kommer ske under hela året.

4GB bör absolut vara minimum - även fast Win8 rullar på fint med mycket mindre. Men merkostnaden för 4GB gentemot 2GB är minimal i det stora hela.

I princip allt du nämner har vi diskuterat innan och jag tror våra åsikter är väl kända för varandra vid det här laget. Är det något specifikt du vill ha svar på så säg till, men jag tror inte vi kommer mycket längre. Vi har olika arbetssätt, olika uppfattning om vad en PC ska vara för något, och olika bild av hur andras verklighet ser ut, så det blir väldigt intrasslat. Men angående knappen kan jag säga att i alla fall jag använder Windowsknappen för att komma åt startmenyn, så för mig personligen kvittar det om det är en knapp eller ett hörn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

det jag menade var att man kanske kunde plocka fram historiska siffror som visar på att vissa generationer av windows sålde bättre än andra och att trenden möjligtvis kan visa på en någonlunda cyklisk effekt med en högtsäljande version efterföljt av en/två lågsäljande. Om så är fallet, vilket jag tror det är, kan man i tur kanske spåra detta tillbaka till generationsskiften vad gäller processorer (teknik). När XP släpptes var Pentium 4 ny vilket absolut rättfärdiggjorde en uppgradering av hårdvara för både företag och privatpersoner. När Vista släpptes var det Core processorer som gällde men många av dessa ansågs inte som en nödvändig uppgradering förrän 45nm Core2 processorerna i 2008 vilket var närmare Windows 7.

Som jag beskrev, Microsoft hade två parallella OS serier under andra hälften av 90-talet, WinNT eller Win95/98/Me. Därför finns det inga bra äldre exempel än Windows XP som skulle kunna visa på en cyklisk effekt. XP var det första som användes av både hem och industri sedan 3.11. Vad vi har att bedöma är XP, Vista, 7 och 8. That's it. Utifrån dem har vi en form av cyklisk effekt du är ut efter. Det syns ju tydligt om man tittar på

http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%20XP,%20Window...

Vistas dåliga sälj berodde säkert på problem med att få till 64-bitars drivrutiner för perifer hårdvara (skrivare och sådant). Det var nog den viktigaste för hardcore-industrin. Jag tvivlar på att gränssnittet spelade någon roll där.

Skrivet av emigrating12:

Att Windows 8 inte används i samma utsträckning som kanske Win7 gjorde efter samma tidsperiod är sant men att detta skulle bero på borttagningen av startmenyn köper jag inte. Som sagt, de casual användare jag känner och träffat tycker om Win8 och dess nya UI. Vissa personer hade svårt för det till en början eftersom det var så radikalt annorlunda men efter en kort tid hade de vant sig till startskärmen istället för startmenyn - som ju egentligen är den enda skillnaden man är påtvingad iom en uppgradering. Allt annat (Metro appar, Live tiles etc) är extra, utöver vad deras Win7, Vista eller XP maskiner redan gjorde. Företag har inte börjar rulla ut 8 ännu (vilket är normalt) men de köper ändå licenser när de köper nya eller uppgraderar maskiner.

Att Windows 8 försäljningen, enligt de officiella siffror vi har, sålde on par med Windows 7 under samma tidsperiod pekar på att antalet licenser varken gått upp eller ned märkbart och en eventuell nedgång för Microsoft's Q4 kommer helt enkelt vara pga försämrad datorförsäljning under Q1/2013 - en nedgång som var projekterad innan Windows 8 släpptes. Visserligen var nedgången än större än projekterat men analysterna menar fortfarande att en uppgång på någon procent kommer ske under hela året.

Notera vad du skriver: "Att Windows 8 inte används i samma utsträckning som kanske Win7 gjorde efter samma tidsperiod är sant " samt "Att Windows 8 försäljningen, enligt de officiella siffror vi har, sålde on par med Windows 7 under samma tidsperiod".

Om nu inte Windows 8 används i samma uträckning men ändå sålde i samma utsträckning, vad betyder det?

Min bedömning baserad på de oberoende siffrorna från Wikipedia med över 200 miljarder träffar per månad är att Microsoft har misslyckats med att få folk att använda Windows 8.

De döljer de verkliga siffrorna av sålda enheter med Windows 8 efter december 2012, vilket ju inte är att ljuga. De ljuger säkert inte heller om 60 miljoner licenser , de vågar de nog inte fullt ut pga aktieägare och SEC, men undanhåller vad som har skett därefter.

Det vore skoj att räkna ut många procent av dessa 60 miljoner som faktiskt används eftersom Wikipedias siffror tyder på att de många av dessa 60 miljoner licenser aldrig använts.

UPPDATERING

http://www.engadget.com/2011/07/11/microsofts-steve-ballmer-s...

Citat:

"Microsoft's Steve Ballmer says '400 million Windows 7 licenses sold' Microsoft's Steve Ballmer says '400 million Windows 7 licenses sold' By Darren Murph posted Jul 11th, 2011 at 2:22 PM"

http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-400-million-win...

Citat:

Microsoft: 400 million Windows 7 and 100 million Office 2010 licenses sold (and more partner conference stats). Summary: Microsoft's Day 1 keynote from the Worldwide Partner Conference in Los Angeles didn't feature much product news. But there were a lot of stats thrown at the 12,000 or so partners in attendance on July 11. By Mary Jo Foley for All About Microsoft | July 11, 2011 -- 16:50 GMT (09:50 PDT)

Ser man på dessa siffror så är 60 miljoner sålda Win8-licenser 15 % av 400 miljoner Win7-licenser (förvisso 2011... Det lär ju ha sålt)

15 %?!

Shit, pommes frites!!!

Wikipedias absoluttal ges från http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-03/Squi...

Windows NT 6.1 76,704 M 34.12% Windows NT 6.2 5,855 M 2.60%

5855/76704=0,07633...

7,63 %!!!

7,63/15,0=0,508883...

Ok, så det är bara hälften (50,8 %) av de 60 miljoner som sålts som har använts...

Förvisso är 400 miljoner från juli 2011, men antalet sålda kopior av Windows 7 har knappast dubblerats sedan dess.

30-40 miljoner kopior av Windows 8 sålda till slutanvändare?

UPPDATERING 2

I ett tidigare inlägg så såg jag hur Windows 7 hade ökat specifikt. Med hjälp av data där räknade jag om ökningen i träffar för Windows 7 från 1 juli 2011 till 1 december 2012 för att se om 400 miljoner var ett rimligt tal att räkna på. Det var det inte!

Ökningen baserat på Wikipedias oberoende data var 109 % för Windows 7 under den här perioden! Det betyder att det borde ha funnits runt 836 miljoner (yes, I know...) Windows 7 installerade i december 2012.

Om man gör beräkningar baserade på 836 miljoner i stället för 400 så blir det inte lika illa för Windows 8.

60/836=0,0717

vilket är i samma storleksordning som förväntat och vilket betyder att de kopior av Windows 8 som sålts faktiskt används, även om data från Clicky.com antyder och som tidigare nämnts att det fortfarande mest är hemanvändare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

De döljer de verkliga siffrorna av sålda enheter med Windows 8 efter december 2012, vilket ju inte är att ljuga. De ljuger säkert inte heller om 60 miljoner licenser , de vågar de nog inte fullt ut pga aktieägare och SEC, men undanhåller vad som har skett därefter.

Det vore skoj att räkna ut många procent av dessa 60 miljoner som faktiskt används eftersom Wikipedias siffror tyder på att de många av dessa 60 miljoner licenser aldrig använts.

Jag håller med dig om att det vore roligt, men jag tror inte det är möjligt att räkna på, eftersom alla siffror som finns är släppta för PR-syfte och därmed hårt vinklade för att passa med vad Microsoft försöker sälja just nu - till exempel kan man utgå ifrån att Windows RT:s försäljningssiffror är inräknade i Windows 8:s decembersiffror (eftersom Microsoft förnekar att Windows Phone:s siffror är inräknade).

Det är ingen som helst tvekan om att Win8 floppat. Den som inte tror på alla analyser och artiklar och inte tycker att Microsofts tystnad är talande, kan ju fundera över att Microsoft för fullt släpper ideer via sina tama bloggare för att få feedback från users om vilka de minsta ändringar är som de kan göra för att få users att sluta hata Win8 utan behöva släppa kompatibiliteten med WinRT och Win Phone ("win 8.1 kan få upp till två fönster samtidigt", "win 8.1 kan innehålla filhantering" och "win 8.1 kan få nånting som avlägset påminner om en start meny" är tre såna "läckta" ideer, men det finns fler).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag håller med dig om att det vore roligt, men jag tror inte det är möjligt att räkna på, eftersom alla siffror som finns är släppta för PR-syfte och därmed hårt vinklade för att passa med vad Microsoft försöker sälja just nu - till exempel kan man utgå ifrån att Windows RT:s försäljningssiffror är inräknade i Windows 8:s decembersiffror (eftersom Microsoft förnekar att Windows Phone:s siffror är inräknade).

Det är ingen som helst tvekan om att Win8 floppat. Den som inte tror på alla analyser och artiklar och inte tycker att Microsofts tystnad är talande, kan ju fundera över att Microsoft för fullt läcker ideer för att få feedback från users om vilka de minsta ändringar är som de kan göra för att få users att sluta hata Win8 utan att tappa kompatibiliteten med WinRT och Win Phone ("win 8.1 kan få upp till två fönster samtidigt", "win 8.1 kan innehålla filhantering" och "win 8.1 kan få nånting som avlägset påminner om en start meny" är tre såna ideer).

Och nu kommer surface pro till Sverige bland annat: http://www.thinkdigit.com/Tablets/Microsoft-Surface-Pro-and-S... Eller ja inte nu men i Juni. Då kan de ju absolut inte skylla på partnertillverkare längre om det inte säljer. Microsoft själva skulle aldrig erkänna att de gör för dyra eller dåliga produkter, så vad ska de hitta på om Surface pro säljer lika dåligt som Surface RT har gjort?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Microsoft själva skulle aldrig erkänna att de gör för dyra eller dåliga produkter, så vad ska de hitta på om Surface pro säljer lika dåligt som Surface RT har gjort?

Det är en bra fråga. Så länge Microsoft inte ändrar sin strategiska analys (som säger att standard-PC är en döende marknad och framtiden är mobila content-consumption devices) kommer de nog att hålla fast vid sin nuvarande kurs oavsett hur mycket stryk de får på PC. Om Surface Pro floppar kommer de alltså att skylla ifrån sig, iterativt göra kosmetiska ändringar av Win8:s interface, och släppa ytterligare nya paddor tills en säljer.Att Microsofts entertainment-division (xbox, windows live) går väldigt bra kompenserar för att operativsystem går uselt och Office divisionen går sämre än väntat, men det är nog ingen tvekan om att det varit panik och konstanta krismöten på Microsoft sen jul.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och nu kommer surface pro till Sverige bland annat: http://www.thinkdigit.com/Tablets/Microsoft-Surface-Pro-and-S... Eller ja inte nu men i Juni. Då kan de ju absolut inte skylla på partnertillverkare längre om det inte säljer. Microsoft själva skulle aldrig erkänna att de gör för dyra eller dåliga produkter, så vad ska de hitta på om Surface pro säljer lika dåligt som Surface RT har gjort?

De kommer till Sverige "redan" i Maj månad.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är en bra fråga. Så länge Microsoft inte ändrar sin strategiska analys (som säger att standard-PC är en döende marknad och framtiden är mobila content-consumption devices) kommer de nog att hålla fast vid sin nuvarande kurs oavsett hur mycket stryk de får på PC. Om Surface Pro floppar kommer de alltså att skylla ifrån sig, iterativt göra kosmetiska ändringar av Win8:s interface, och släppa ytterligare nya paddor tills en säljer.Att Microsofts entertainment-division (xbox, windows live) går väldigt bra kompenserar för att operativsystem går uselt och Office divisionen går sämre än väntat, men det är nog ingen tvekan om att det varit panik och konstanta krismöten på Microsoft sen jul.

Källa på att OS går dåligt tack. Windows divisionen hade en c:a 25% ökad förtjänst senaste kvartalet. Efter normalisering var växten närapå platt något som de mest inbitna Microsoft-hatande-analysterna t.o.m. ansåg som beundransvärt med tanke på att den faktiska PC försäljningen gått ned så mycket.

Förövrigt är PC marknaden ... inte döende, men under stor förändring. De flesta privatpersoner som tidigare har behövt en dator klarar sig numera med en surfplatta, speciellt då de kanske redan har en existerande desktop eller laptop -dator som fortfarande fungerar fint. Det finns givetvis flera orsaker till varför PC marknaden minskat med 14% senaste kvartalet men de två stora är just att marknaden förändras och att människors ekonomiska förutsättningar ändrats drastiskt (samt också det faktum att netbooks förgiftade människors förväntan då de nu tror att en "bra" PC ska kosta under $200). Företag satsar också mer och mer på, kanske inte renodlade plattor (även om det är otroligt populärt - och korkat - att ge alla studenter en iPad) men i alla fall hybrid-modeller som de flesta analyster fortfarande inte önskat kategorisera specifikt (mao; är en hybrid en surfplatta, en dator eller räknas de inte alls).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av sAAb:

UPPDATERING 2

I ett tidigare inlägg så såg jag hur Windows 7 hade ökat specifikt. Med hjälp av data där räknade jag om ökningen i träffar för Windows 7 från 1 juli 2011 till 1 december 2012 för att se om 400 miljoner var ett rimligt tal att räkna på. Det var det inte!

Ökningen baserat på Wikipedias oberoende data var 109 % för Windows 7 under den här perioden! Det betyder att det borde ha funnits runt 836 miljoner (yes, I know...) Windows 7 installerade i december 2012.

Om man gör beräkningar baserade på 836 miljoner i stället för 400 så blir det inte lika illa för Windows 8.

60/836=0,0717

vilket är i samma storleksordning som förväntat och vilket betyder att de kopior av Windows 8 som sålts faktiskt används, även om data från Clicky.com antyder och som tidigare nämnts att det fortfarande mest är hemanvändare.

Intressant. Dock tror jag även denna statistiken ljuger. Ser man på historiska data från kända Windows 7 milestones jämförda med Windows 8 är de tillgängliga siffrorna mycket lägre för Windows 8. Men vem vet, kanske din uträkning är närmare verkligheten än siffrorna från netmarketshare (och liknande tjänster).

Jag har, som jag skrev ovan, svårt att lita på någon som helst statistik baserad på useragent stringar och liknande. Idag blev min Lumia 920 till o med loggad som en Win 8 enhet - och även om det till viss del stämmer om man tittar på kernel så är det helt fel. Och visst, om min telefon hela tiden blev loggad som Win 8 so be it, men den blir oftare loggad som WinCE, WinPhone eller Windows Phone 8 (av SAMMA webplats).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

De kommer till Sverige "redan" i Maj månad.

Ja, jag såg det se'n. Artikeln menar väl förmodligen när det sista planerade landet fått sin.

Det ska bli intressant att se vart det landar... Det är extremt många som hävdar att Windows 8 skulle få en rejäl bump med surface pro, och varför inte? Jag kan absolut tro att man kanske ser Modern UI på ett annat sätt om första intrycket är på en surfplatta, men på desktop... Mja...

Har dessutom läst nu att de jobbar på eller i alla fall har jobbanonser ute för utvecklare till Windows 9. Vad som gör det till Windows 9 och inte 8.2 har jag ingen aning om men förhoppningsvis större valfrihet vad gäller gränssnittet.

De har inget att förlora på det. De som inte vill veta av det men ändå kan tänka sig Windows 8 kör ju ersättare och laddar då aldrig Modern UI och kommer aldrig att köpa appar, så varför tvång? Effekten blir ju att de som inte gillar Modern UI snackar ner Windows 8 i dyn så att folk som kanske mycket väl skulle kört Modern UI och köpt appar undviker Windows 8 helt för att det stämplas som flopp osv osv... En ond cirkel. Jag kan radda upp massor av saker som de kan VINNA på att ha startmenyn valbar, men inte en enda sak som de kan förlora.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag håller med dig om att det vore roligt, men jag tror inte det är möjligt att räkna på, eftersom alla siffror som finns är släppta för PR-syfte och därmed hårt vinklade för att passa med vad Microsoft försöker sälja just nu - till exempel kan man utgå ifrån att Windows RT:s försäljningssiffror är inräknade i Windows 8:s decembersiffror (eftersom Microsoft förnekar att Windows Phone:s siffror är inräknade).

Risken finns ju att de är smått friserade i form av följsamma avrundningar uppåt eller nedåt, beroende på syfte. Jag tror inte att de siffror de släppt, t.ex. 400 och 60 miljoner är tagna ur luften, men att vad som ingår kanske inte alltid är kristallklart.

Wikipedias siffror är ju oberoende och är de minst dåliga värden jag sett för att skatta de verkliga försäljningssiffrorna. De är stora och geografiskt heltäckande för hela värden och fungerar nog hyfsat som närmevärde för faktiska säljsiffror då de sammanfaller bra med de andra marknadsbevakningssiffror som finns.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det ska bli intressant att se vart det landar... Det är extremt många som hävdar att Windows 8 skulle få en rejäl bump med surface pro, och varför inte? Jag kan absolut tro att man kanske ser Modern UI på ett annat sätt om första intrycket är på en surfplatta, men på desktop... Mja...

De har inget att förlora på det. De som inte vill veta av det men ändå kan tänka sig Windows 8 kör ju ersättare och laddar då aldrig Modern UI och kommer aldrig att köpa appar, så varför tvång? Effekten blir ju att de som inte gillar Modern UI snackar ner Windows 8 i dyn så att folk som kanske mycket väl skulle kört Modern UI och köpt appar undviker Windows 8 helt för att det stämplas som flopp osv osv... En ond cirkel. Jag kan radda upp massor av saker som de kan VINNA på att ha startmenyn valbar, men inte en enda sak som de kan förlora.

Jag vet inte.. Det skulle kunna få en bump p.g.a. att Surface Pro är så pass "bra" designad, men det finns ju redan plattor på marknaden med likvärdiga eller bättre specs till liknande pris.

Ang. tvånget - jag skrev precis i en annan tråd om detta, men som jag förstått det blev det påtvingat då de annars inte hade någon som helst morot för utvecklare. Varför utveckla för Metro om den stora skaran användare fortfarande använde Desktop, och det ville säkerligen varit verkligheten om man fick frågan under installation. Inga apps för Metro, inga användare slår på det, inga utvecklare vågar programmera för det. Inga apps för Metro, användare är tvungna att använda det (om än till liten del vad gäller en startskärm), fler utvecklare vågar, fler appar, fler användare börjar inse att kanske en "app" för detta ändamålet är bättre än en desktop applikation eller websida.

Jag kan dock hålla med om att de kunnat haft det valbart genom ett hard-to-find group-policy-object eller liknande. Då hade folk flest fortfarande varit begränsade till Metro medans de som verkligen ville (så som du) kunnat köra StartMeny tills de blev blå i ansiktet. Som jag sagt tidigare tror jag det är hit de är på väg, RT kommer i framtiden bli synonym med Windows Home där desktoppen är begränsad (och senare helt borttagen) medans Pro/Enterprise kommer se ut ungefär som idag med full desktop för legacy applikationer. Folk brukar skratta åt mig när jag säger detta men mark my words

Skrivet av sAAb:

Risken finns ju att de är smått friserade i form av följsamma avrundningar uppåt eller nedåt, beroende på syfte. Jag tror inte att de siffror de släppt, t.ex. 400 och 60 miljoner är tagna ur luften, men att vad som ingår kanske inte alltid är kristallklart.

Wikipedias siffror är ju oberoende och är de minst dåliga värden jag sett för att skatta de verkliga försäljningssiffrorna. De är stora och geografiskt heltäckande för hela värden och fungerar nog hyfsat som närmevärde för faktiska säljsiffror då de sammanfaller bra med de andra marknadsbevakningssiffror som finns.

Nej, jag tror inte alls siffrorna är tagna ur luften och vad jag vet så räknades enbart direct-to-customer och OEM licenser i de 40/60 miljonerna. Vilket var jämfört med Windows 7 (som Microsoft då påstod var tidernas bästsäljande OS ever) ganska likt.

Jag tror också att Wikipedia, historiskt sett, är en datapunkt att lita på men det finns även där konstigheter.

T.ex. följande under OS version, mobile devices;
Mobile other 1,066 M 0.47%
Nokia 418 M 0.19%
Other 149 M 0.07%
Windows 366 M 0.16%
Windows CE 48.8 M 0.02%
Windows NT 6.1 587 M 0.26%

vilka av dessa är Windows Phone 7. Vad med 7.5, 7.8 eller 8?

Windows CE skulle kunna vara Windows Phone 7 - 7.8 men att de enbart utgör 0.02% är ganska otroligt. Mer troligt är att WinCE ovan är de gamla Windows Mobile enheterna som numer är helt extinkta förutom på vissa logistikavdelningar.

Okay, så Windows NT 6.1 då? Vilka mobila Windows produkter är detta? NT6.1 är Windows 7 och antalet verkliga mobila enheter med detta operativsystemet var väldigt litet. Oavsett bör varken WP7 eller WP8 räknas in här. Windows skulle kunna vara WP7/8 men de borde ju helt klart separeras då de är, ur en ren teknisk synspunkt, helt skilda. Nokia går jag ut ifrån är Symbian. Att Windows är WP8 medans WinCE är WP7 tror jag inte då det finns fler WP8 enheter in the wild än WP7.

Att antalet WP7/8 anrop skulle vara litet nog att hamna under kategorin Mobile other eller Other finner jag också svårt att tro men vad vet jag.

Sedan finns NT6.2 inte alls listat under mobila enheter. även fast Surface RT har sålt sådär, Surface Pro har sålt bra (dock bara i tre [stora] länder än så länge) och det finns ett antal andra mobila enheter med Windows RT/8 ute i handeln. Ok, kanske de inte ser Surface som en mobil enhet, men då blir ju de totala siffrorna fel ändå?

Jämför man sedan enbart surfplattor skiljer det endast 0.04% mellan Android och Windows. Visserligen verkar data inte finnas per version av tablett OS, men antalet faktiska plattor sålda med Windows 7 eller tidigare är marginella. Och visst, antalet Android plattor som säljs är fortfarande litet jämfört med iPad men att Windows 8/RT skulle nått ikapp Androids försprång på lite drygt ett halvår köper jag heller inte.

Slutligen har Wikipedia appar både för Windows 8/RT och Phone - jag använder oftast dessa när jag kollar upp saker numer. Räknas dessa besök in i den totala statistiken? Hur skiljer de då på desktop från surfplatta? Det är visserligen inga problem att programmatiskt plocka fram värden som kan skickas med varje request, men vilka värden har de då bestämt sig att använda? Gör dessa verkligen riktig skillnad på desktop vs mobil?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Jag vet inte.. Det skulle kunna få en bump p.g.a. att Surface Pro är så pass "bra" designad, men det finns ju redan plattor på marknaden med likvärdiga eller bättre specs till liknande pris.

Ang. tvånget - jag skrev precis i en annan tråd om detta, men som jag förstått det blev det påtvingat då de annars inte hade någon som helst morot för utvecklare. Varför utveckla för Metro om den stora skaran användare fortfarande använde Desktop, och det ville säkerligen varit verkligheten om man fick frågan under installation. Inga apps för Metro, inga användare slår på det, inga utvecklare vågar programmera för det. Inga apps för Metro, användare är tvungna att använda det (om än till liten del vad gäller en startskärm), fler utvecklare vågar, fler appar, fler användare börjar inse att kanske en "app" för detta ändamålet är bättre än en desktop applikation eller websida.

Jag kan dock hålla med om att de kunnat haft det valbart genom ett hard-to-find group-policy-object eller liknande. Då hade folk flest fortfarande varit begränsade till Metro medans de som verkligen ville (så som du) kunnat köra StartMeny tills de blev blå i ansiktet. Som jag sagt tidigare tror jag det är hit de är på väg, RT kommer i framtiden bli synonym med Windows Home där desktoppen är begränsad (och senare helt borttagen) medans Pro/Enterprise kommer se ut ungefär som idag med full desktop för legacy applikationer. Folk brukar skratta åt mig när jag säger detta men mark my words

Det är precis det jag är så "förgrymmad" över... Istället för att tvinga ett UI på folk, vare sig de vill det eller ej, är det väl bättre att anstränga sig och göra ett bra UI som folk VILL köra, och därför väljer det naturlit. Nu har jag slitit ut det här exemplet, men programhanteraren fanns ju t. ex kvar i Windows 95 om man ville, och det hade inte med kompatibilitet eller så att göra, men folk valde ändå Startmenyinterfacet, även om några, inklussive jag själv, händade att det var trams för amatörer som inte visste hur man använder en PC på riktigt, men jag kännde ändå att Windows 95 var värt pengarna, eftersom jag kunde äta kakan och fortfarande ha den kvar.. Så småningom bytte jag också till startmenyn, men det tog 2 versioner till.

Oavsett så lär de som ogillar Modern UI sakna förståelse för varför de ska sitta i ett gränssnitt de inte trivs med, och inte använder fullt ut för att de inte känner att de har nytta av det, för att utvecklarna ska känna sig nöjda. Nu rycker förmodligen de flesta på axlarna och installerar en startmenyersättare, men det finns en stor grupp som tappat förtroendet för Microsoft, vägrar Windows 8 helt och hållet, och förbannar dem för att de bryr sig mer om utvecklare än om användare, och det är det som skadar både Microsoft, apputvecklarna och Windows 8.

Genom att låta folk välja, om än på något småkrångligt sätt, så dörar man ALLT det negativa. Jag kör min group-policy eller vad, och blir nöjd, och sedan är det klart, och de som verkligen bryr sig är inte dummare än att de kan googla. Man kan tycka att start8 osv osv gör samma sak, men principiellt är det oerhört viktigt att lösningen kommer från Microsoft och är en del av Windows.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Genom att låta folk välja, om än på något småkrångligt sätt, så dörar man ALLT det negativa. Jag kör min group-policy eller vad, och blir nöjd, och sedan är det klart, och de som verkligen bryr sig är inte dummare än att de kan googla. Man kan tycka att start8 osv osv gör samma sak, men principiellt är det oerhört viktigt att lösningen kommer från Microsoft och är en del av Windows.

Om man ska hårddra det så har Windows (Microsoft) aldrig nånsin levererat en komplett användarupplevelse utan behov av tredjepartsmjukvara, så varför är det så viktigt den här gången? Tänker på saker som program för virtuella skrivbord, annan filhanterare som exempelvis Total Commander, och så vidare.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Om man ska hårddra det så har Windows (Microsoft) aldrig nånsin levererat en komplett användarupplevelse utan behov av tredjepartsmjukvara, så varför är det så viktigt den här gången? Tänker på saker som program för virtuella skrivbord, annan filhanterare som exempelvis Total Commander, och så vidare.

En perfekt upplevelse är såklart svårt att begära, men en dräglig upplevelse för alla tycker jag inte är för mycket begärt. De som är nöjda är såklart nöjda, men det finns de som anser Modern UI vara oanvändbart på desktop, och på företaget jag jobbar har folk till och med kallat det "användarfientligt", så det finns absolut skäl att låta folk välja, eftersom det just handlar om en så grundläggande sak som gränssnittet.

Sedan rent instinktivt känns det fel att sätta sig med något man hatar under förevändning att "man vänjer sig nog". Byter man skall det vara för att det naturligt känns som en härligare, mer lättjobbad miljö.

Sedan önskar jag såklart att det fanns långt fler valmöjligheter i gränssnittet generellt. T. ex för filhanterare med mera, men det har de aldrig haft, medans övergångar mellan gränssnitt traditionellt har skett på frivilligbasis genom många versioner. (DOS>3.x>95+) så eftersom de nu byter gränssnitt i Windows 8 kan de gått hålla på traditionen och ha det gamla kvar i åtminstonne några versioner så att de kan se mönster i vad folk ogillar och gillar med det nya. Argumentet att "ingen skulle välja det i så fall" håller inte då det enda det bevisar är att de flesta helt enkelt inte tycker att det är ett bättre gränssnitt än det gamla. Inte för att du har sagt det, men det brukar komma upp titt som tätt, och med det argumentet skulle ju de flesta i så fall fortfarande köra DOS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Om man ska hårddra det så har Windows (Microsoft) aldrig nånsin levererat en komplett användarupplevelse utan behov av tredjepartsmjukvara, så varför är det så viktigt den här gången? Tänker på saker som program för virtuella skrivbord, annan filhanterare som exempelvis Total Commander, och så vidare.

Vad menar du med en komplett användarupplevelse? Jag har använt rubbet av Windows-versioner (utom WinNT 3.5) men aldrig sett något så fjantigt som Modern UI i Windows 8. På en Surface Pro, ja tack. På min desktop? Nej.

Jag aldrig använt en tredjepartsmjukvara på någon av de tidigare versionerna och aldrig upplevt något behov. Kan du ge något exempel?

Den tredjepartsmjukvara jag kan tänka mig nu heter väl Linux.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Så här va det win xp va grymt vista sög men windows 7 va bra och 8an sög och alla vet att Windows 9 kommer va skitbra:D

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Mest:

Det är nästan skrattretande hur folk är så blint rädda för förändring att de inte kan se att W8 är en förbättring över W7 på många punkter.

Jag tror inte det är förändringen som är problemet utan att förändringarna som har gjorts blir ett omständligare arbetssätt. Under skalet har dom gjort ett bra jobb med 8an men utanpå finns det en hel del som är en mardröm. Saker som jag personligen tycker har försämrats är framför allt stabilitet gentemot drivrutiner (kommer antagligen fixas), konfigurations möjligheter har försämrats plus blivit omständligare. Modern UI och appar omständligt arbetes förfarande och inte direkt fröjd för ögat. Många saker fungerar ej när du har kontot konfigurerat via ett Live konto mm

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Demonlord:

...konfigurations möjligheter har försämrats plus blivit omständligare...
...Många saker fungerar ej när du har kontot konfigurerat via ett Live konto...

Vilka konfigurationsmöjligheter har tagits bort eller ändrats till det sämre? Ja, du kan nu ändra vissa inställningar direkt från ModernUI men kontrollpanelen finns fortfarande kvar på samma sätt som i tidigare versioner av Windows.

Vilka saker fungerar inte om man loggat in med ditt MA? I min erfarenhet har man faktiskt något bättre funktionalitet med ett MA gentemot ett vanligt lokalt konto. Att sedan "länka" sitt MA med ett domainkonto går ju också om det skulle vara behövligt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonlord:

Jag tror inte det är förändringen som är problemet utan att förändringarna som har gjorts blir ett omständligare arbetssätt. Under skalet har dom gjort ett bra jobb med 8an men utanpå finns det en hel del som är en mardröm. Saker som jag personligen tycker har försämrats är framför allt stabilitet gentemot drivrutiner (kommer antagligen fixas), konfigurations möjligheter har försämrats plus blivit omständligare. Modern UI och appar omständligt arbetes förfarande och inte direkt fröjd för ögat. Många saker fungerar ej när du har kontot konfigurerat via ett Live konto mm

Vilka konfigurationsmöjligheter syftar du på och vadå stabilitet gentemot drivrutiner? Nämn nåt som blivit omständigare.

Det finns grymt snygga Modern UI-appar, så jag vet inte vad du menar med att de inte är en fröjd för ögat.

Jag skulle sakna både Plex- och Netflix-apparna om jag gick tillbaks till Windows 7, riktigt trevliga är dom. Tillkomsten av såna appar är riktigt najs.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vilka konfigurationsmöjligheter syftar du på och vadå stabilitet gentemot drivrutiner? Nämn nåt som blivit omständigare.

Det finns grymt snygga Modern UI-appar, så jag vet inte vad du menar med att de inte är en fröjd för ögat.

Jag skulle sakna både Plex- och Netflix-apparna om jag gick tillbaks till Windows 7, riktigt trevliga är dom. Tillkomsten av såna appar är riktigt najs.

Kan du tipsa om en app som kan fungerar ungefär som Catia eller Unigraphics?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Kan du tipsa om en app som kan fungerar ungefär som Catia eller Unigraphics?

Nej, tyvärr.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Tänkte komma med en udda fråga.
Finns det någon 3djepart touch meny som man kan ha till W7?
Tänkte om man skulle köpa en surface pro och begära en refund för W8 och köra W7 med en bättre touch meny.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

Majoriteten kör inte touchskärm och är därför ointresserade av att betala och installera skiten för ett par ointressanta förändringar.. Dessutom så har ju microsoft en regel som säger att varannat OS är bra, varannat dåligt. vista var sämst, win 7 bra, och nu är vi tillbaka på dåligt igen. windows 9 kanske blir något

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Nej, tyvärr.

Det är väl det som är problemet. Ser man på Windows 8 får man snabbt intrycket om Modern UI fortsätter att prioriteras framför desktopen.

Risken finnsatt det bara kommer att komma en sämre slags appar, där man kan se vad andra skriver om en på Facebook, nyhetslänkar från det närområde jag befinner mig i och liknande appar som är hårt skräddarsydda för min hårdvara och inloggning. Sitter man med en stationär dator i i Mörkmöle, då blir det inga festliga nyheter, förutom när man åker till Jönköping och gamar en gång om året. Och helskärmsappar som ersätter produktionsappar? Det går inte ihop för mig. Word, enbart som app? Catia eller Unigraphics? Nej, inte ens Microsoft Excel kan väl komma som app, får man hoppas.

Det går ju tydligen inte ens ändra skärmupplösning... Suck. 1920x1080 för att se på en väderapp som hellre borde ha funnit nere i vänsterhörnet på skärmen? Att det sedan faktiskt finns en tråd som listar en lång rad vettiga förbättringar man faktiskt vill ha känns ju bara trist. Hade det inte varit för mängden stolleidéer för en desktop ovanpå de vettiga idéerna hade jag gärna köpt Windows 8.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Det är väl det som är problemet. Ser man på Windows 8 får man snabbt intrycket om Modern UI fortsätter att prioriteras framför desktopen.

Risken finnsatt det bara kommer att komma en sämre slags appar, där man kan se vad andra skriver om en på Facebook, nyhetslänkar från det närområde jag befinner mig i och liknande appar som är hårt skräddarsydda för min hårdvara och inloggning. Sitter man med en stationär dator i i Mörkmöle, då blir det inga festliga nyheter, förutom när man åker till Jönköping och gamar en gång om året. Och helskärmsappar som ersätter produktionsappar? Det går inte ihop för mig. Word, enbart som app? Catia eller Unigraphics? Nej, inte ens Microsoft Excel kan väl komma som app, får man hoppas.

Det går ju tydligen inte ens ändra skärmupplösning... Suck. 1920x1080 för att se på en väderapp som hellre borde ha funnit nere i vänsterhörnet på skärmen? Att det sedan faktiskt finns en tråd som listar en lång rad vettiga förbättringar man faktiskt vill ha känns ju bara trist. Hade det inte varit för mängden stolleidéer för en desktop ovanpå de vettiga idéerna hade jag gärna köpt Windows 8.

Men ... Eh, what? Du kan ju fortsätta köra Catia, Unigraphics eller valfri annan CAD programvara även på Windows 8, vad är problemet? Som jag förstår det kommer desktoppen inte försvinna någon gång inom överskådlig framtid, i alla fall inte på Windows Pro/Enterprise. Det som diskuteras är att låta P/E fortsätta med desktoppen, Boot-to-Desktop, StartKnapp och vissa andra ändringar som passar bättre på produktionsmaskiner av den typ du pratar om. Samtidigt kommer Windows RT (som i dagsläget är WoA only) bli en enklare version av Windows vilken fortfarande kan köra precis samma Metro/ModernUI appar som P/E men ha en mycket begränsad desktop (om någon alls efter att hela MS Office kommit som Metro appar).

Se på det som att Windows RT blir för casual users som spelar lite spel, betalar räkningar, skickar lite mail och delar foton på Facebook samt vissa kontorsanställda (speciellt i adminroller) som lever sina liv i en kalender, enklare officedokument och CRM/ERP liknande miljöer. För dessa passar en RT-lik upplevelse som hand i handske. Samtidigt kommer Pro versionen leva ett eget liv för CAD/CAM, programmering och alla andra som har ett större behov än grupperna ovan.

Vad gäller ditt exempel med en väderapp - jag har öppnat min väderapp på min Surface RT en gång, för att konfigurera den. Efter detta uppdaterar den en live-tile som ger mig en flerdagarsprognos just i nedre vänsterhörnet

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Men ... Eh, what? Du kan ju fortsätta köra Catia, Unigraphics eller valfri annan CAD programvara även på Windows 8, vad är problemet? Som jag förstår det kommer desktoppen inte försvinna någon gång inom överskådlig framtid, i alla fall inte på Windows Pro/Enterprise. Det som diskuteras är att låta P/E fortsätta med desktoppen, Boot-to-Desktop, StartKnapp och vissa andra ändringar som passar bättre på produktionsmaskiner av den typ du pratar om. Samtidigt kommer Windows RT (som i dagsläget är WoA only) bli en enklare version av Windows vilken fortfarande kan köra precis samma Metro/ModernUI appar som P/E men ha en mycket begränsad desktop (om någon alls efter att hela MS Office kommit som Metro appar).

Se på det som att Windows RT blir för casual users som spelar lite spel, betalar räkningar, skickar lite mail och delar foton på Facebook samt vissa kontorsanställda (speciellt i adminroller) som lever sina liv i en kalender, enklare officedokument och CRM/ERP liknande miljöer. För dessa passar en RT-lik upplevelse som hand i handske. Samtidigt kommer Pro versionen leva ett eget liv för CAD/CAM, programmering och alla andra som har ett större behov än grupperna ovan.

Vad gäller ditt exempel med en väderapp - jag har öppnat min väderapp på min Surface RT en gång, för att konfigurera den. Efter detta uppdaterar den en live-tile som ger mig en flerdagarsprognos just i nedre vänsterhörnet

Det låter som att Windows Pro/Enterprise är min framtid, inte det där andra. Slipper man tiles på den?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Se på det som att Windows RT blir för casual users som spelar lite spel, betalar räkningar, skickar lite mail och delar foton på Facebook samt vissa kontorsanställda (speciellt i adminroller) som lever sina liv i en kalender, enklare officedokument och CRM/ERP liknande miljöer. För dessa passar en RT-lik upplevelse som hand i handske. Samtidigt kommer Pro versionen leva ett eget liv för CAD/CAM, programmering och alla andra som har ett större behov än grupperna ovan.

Nu behöver inte det inte bli så att Windows RT bara kommer att vända sig casual users. Visst WinRT är ganska begränsad just nu. Men möjligheten finns där att göra SDK mycket kraftfullare.
Om nu Microsoft är seriösa och kommer köra "All in" med WinRT så finns det inget som stoppar tex Adobe att inom några år släppa Photoshop Modern UI. Eller stora AAA spel, stöd för directx finns där redan.

Permalänk
Medlem

Och genast är vi tillbaka i ett "NT för proffsen, 9x för hemmet"-tänk. Jag tror det är fel väg att gå. Men om det är den vägen de väljer och folk fortfarande är hyffsat fastklistrade vid Microsoft låter det som att ganska många pro-versioner kommer finnas även på hemmadatorer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Nu behöver inte det inte bli så att Windows RT bara kommer att vända sig casual users. Visst WinRT är ganska begränsad just nu. Men möjligheten finns där att göra SDK mycket kraftfullare.
Om nu Microsoft är seriösa och kommer köra "All in" med WinRT så finns det inget som stoppar tex Adobe att inom några år släppa Photoshop Modern UI. Eller stora AAA spel, stöd för directx finns där redan.

Helt klart, och det är det jag menar.. Jag tror inte RT som det ser ut idag kommer bli den enklare versionen. Jag tror de kommer fortsätta utveckla Windows och allt som har med ModernUI och Windows RunTime kommer till 8/RT/Phone/Xbox medans vissa funktioner begränsas artificiellt för "hemma" versionen som samtidigt kostar mindre.

Skrivet av Ozzed:

Och genast är vi tillbaka i ett "NT för proffsen, 9x för hemmet"-tänk. Jag tror det är fel väg att gå. Men om det är den vägen de väljer och folk fortfarande är hyffsat fastklistrade vid Microsoft låter det som att ganska många pro-versioner kommer finnas även på hemmadatorer.

Nej, inte alls på samma sätt som tidigare då RT helt enkelt kommer vara en "sub" version av Pro och med tanke på att konsumenter redan väljer surfplattor i allt större grad tror jag inte alls Pro skulle finnas på så många hemmadatorer. Vi (som sitter här och diskuterar detta) är inte folk flest, vi är entusiaster i någon grad och har helt andra användningsvanor än din eller min mor, mormor eller t.o.m. bror. Vi har, möjligtvis till viss grad, redan bevisat i tråden att Windows 8 köps och används i nästan lika stor utsträckning som tidigare versioner av OSet, men det är något jag egentligen inte orkar diskutera mer

95 vs NT var något helt annat då mycket bra teknik helt enkelt inte fanns på "hemma" systemen. Detta gick dem ju dock bort ifrån och de artificiella begränsningarna som nu finns i Home vs Pro är inte alls något som gemene man märker av.

När ModernUI har mognat lite och man kan köra sina torrent program eller whatevs där iställetför desktop finns det ännu mindre orsak för ännu fler människor att sitta kvar vid desktoppen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Helt klart, och det är det jag menar.. Jag tror inte RT som det ser ut idag kommer bli den enklare versionen. Jag tror de kommer fortsätta utveckla Windows och allt som har med ModernUI och Windows RunTime kommer till 8/RT/Phone/Xbox medans vissa funktioner begränsas artificiellt för "hemma" versionen som samtidigt kostar mindre.

Nej, inte alls på samma sätt som tidigare då RT helt enkelt kommer vara en "sub" version av Pro och med tanke på att konsumenter redan väljer surfplattor i allt större grad tror jag inte alls Pro skulle finnas på så många hemmadatorer. Vi (som sitter här och diskuterar detta) är inte folk flest, vi är entusiaster i någon grad och har helt andra användningsvanor än din eller min mor, mormor eller t.o.m. bror. Vi har, möjligtvis till viss grad, redan bevisat i tråden att Windows 8 köps och används i nästan lika stor utsträckning som tidigare versioner av OSet, men det är något jag egentligen inte orkar diskutera mer

95 vs NT var något helt annat då mycket bra teknik helt enkelt inte fanns på "hemma" systemen. Detta gick dem ju dock bort ifrån och de artificiella begränsningarna som nu finns i Home vs Pro är inte alls något som gemene man märker av.

När ModernUI har mognat lite och man kan köra sina torrent program eller whatevs där iställetför desktop finns det ännu mindre orsak för ännu fler människor att sitta kvar vid desktoppen.

Största agget jag hyser mot hemmaversionerna idag är det förbannade "simple file sharing" man inte kan välja bort, samt att group policy saknas trotts att det finns många användningsområden även för hemmabruk.

Det kanske inte alls blir som jag tror, men det känns som att vi går mot inkompatibilitet mellan versioner och så igen, men jag kan som sagt ha fel.

Sedan kan det väl också vara så att PC-entusiaster är ett döende släkte och det helt enkelt är olönsamt att rikta in sig på den marknaden, och mer och mer handlar ju om att maximera lönsamheten idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är väl det som är problemet. Ser man på Windows 8 får man snabbt intrycket om Modern UI fortsätter att prioriteras framför desktopen.

Risken finnsatt det bara kommer att komma en sämre slags appar, där man kan se vad andra skriver om en på Facebook, nyhetslänkar från det närområde jag befinner mig i och liknande appar som är hårt skräddarsydda för min hårdvara och inloggning. Sitter man med en stationär dator i i Mörkmöle, då blir det inga festliga nyheter, förutom när man åker till Jönköping och gamar en gång om året. Och helskärmsappar som ersätter produktionsappar? Det går inte ihop för mig. Word, enbart som app? Catia eller Unigraphics? Nej, inte ens Microsoft Excel kan väl komma som app, får man hoppas.

Det går ju tydligen inte ens ändra skärmupplösning... Suck. 1920x1080 för att se på en väderapp som hellre borde ha funnit nere i vänsterhörnet på skärmen? Att det sedan faktiskt finns en tråd som listar en lång rad vettiga förbättringar man faktiskt vill ha känns ju bara trist. Hade det inte varit för mängden stolleidéer för en desktop ovanpå de vettiga idéerna hade jag gärna köpt Windows 8.

Hur är det ett problem att du utöver vanliga program kan köra dessa appar? För övrigt går det att köra dom i vanliga fönster, med hjälp av tredjepartsprogram.
Jag inser dock att en viktig faktor och bidragande orsak till att jag gillar dom är för att jag kör tre skärmar...det är schyst att dra upp en grej i fullskärm på en skärm och ha sina andra grejer på de övriga skärmarna. Man flyttar runt "fullskärmen" mellan skärmarna smidigt med win+page up/down också.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!