Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Sedan kan det väl också vara så att PC-entusiaster är ett döende släkte och det helt enkelt är olönsamt att rikta in sig på den marknaden, och mer och mer handlar ju om att maximera lönsamheten idag.

Detta tror jag, tyvärr, är sant. Och jag lägger mycket av skulden på skolan.

När jag var ung för sådär 10011100010000 dagar sedan hade vi "riktiga" datorer på skolan och innan dess var vi med om "revolutionen" med allt vad det gällde Apple, Commodore, Sinclair osv.

Nu får ungarna en iPad redan på dagis. En iPad. Inte fan kan man programmera på den. (Missförstå mig rätt, jag har inget emot surfplattor i sig, men de har ingenting att göra i skolor eller dagis)

Nu är min son fortfarande lite för ung, men jag kommer vara stenhård på att han i alla fall ska prova på att vara en geek. Om han sedan inte tycker det är roligt, so be it, men han ska i det minsta ha haft möjligheten att programera sin egen robot, skicka en raket med kamera till 100000ft höjd osv.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Man flyttar runt "fullskärmen" mellan skärmarna smidigt med win+page up/down också.

Wow! Tack. Den kände jag inte till. Smidigt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emigrating12:

Wow! Tack. Den kände jag inte till. Smidigt.

Funkar även med startskärmen, ska tilläggas.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Detta tror jag, tyvärr, är sant. Och jag lägger mycket av skulden på skolan.

När jag var ung för sådär 10011100010000 dagar sedan hade vi "riktiga" datorer på skolan och innan dess var vi med om "revolutionen" med allt vad det gällde Apple, Commodore, Sinclair osv.

Nu får ungarna en iPad redan på dagis. En iPad. Inte fan kan man programmera på den. (Missförstå mig rätt, jag har inget emot surfplattor i sig, men de har ingenting att göra i skolor eller dagis)

Nu är min son fortfarande lite för ung, men jag kommer vara stenhård på att han i alla fall ska prova på att vara en geek. Om han sedan inte tycker det är roligt, so be it, men han ska i det minsta ha haft möjligheten att programera sin egen robot, skicka en raket med kamera till 100000ft höjd osv.

Mitt intresse började väl ungefär något i stil med att jag satt på familjens 386a, tog bort katalogen "Windows" för att jag tyckte den tog plats, fick fel nästa gång datorn startade, såg att en tekniker tar ~800Kr i timmen och tänkte "fan heller", och sedan var det bara att börja pilla. Ungar idag är aldrig med om sådant. I sig är det bra att sakerna fungerar, men det sker på bekostnad av valmöjligheter och kunskap, tror jag, men som sagt, vi får se. Det är ju väldigt polariserat just nu och man kan nästan säga att det pågår något slags "formatkrig", och det blir spännande att se var allt har tagit vägen om 2 år eller så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Vem säger att du måste göra det... lol?

Vill du dela med dig av varför?

Jag förundras över din ork att stå på barrikaderna för Windows 8. Hittar dig stridandes med näbb och klor mot alla de som vågar smutsa ner din härskares namn. En vit riddare som svurit trohet till sin härskare och kommer strida tills kriget är vunnet!

För att klargöra så menar jag inte det negativt på något sätt. Tycker dock att det är lite intressant/fasinerande hur man hittar dig i alla Win8 diskussioner.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Nej, jag tror inte alls siffrorna är tagna ur luften och vad jag vet så räknades enbart direct-to-customer och OEM licenser i de 40/60 miljonerna. Vilket var jämfört med Windows 7 (som Microsoft då påstod var tidernas bästsäljande OS ever) ganska likt.

Jag tror också att Wikipedia, historiskt sett, är en datapunkt att lita på men det finns även där konstigheter.

T.ex. följande under OS version, mobile devices;
Mobile other 1,066 M 0.47%
Nokia 418 M 0.19%
Other 149 M 0.07%
Windows 366 M 0.16%
Windows CE 48.8 M 0.02%
Windows NT 6.1 587 M 0.26%

vilka av dessa är Windows Phone 7. Vad med 7.5, 7.8 eller 8?

Windows CE skulle kunna vara Windows Phone 7 - 7.8 men att de enbart utgör 0.02% är ganska otroligt. Mer troligt är att WinCE ovan är de gamla Windows Mobile enheterna som numer är helt extinkta förutom på vissa logistikavdelningar.

Okay, så Windows NT 6.1 då? Vilka mobila Windows produkter är detta? NT6.1 är Windows 7 och antalet verkliga mobila enheter med detta operativsystemet var väldigt litet. Oavsett bör varken WP7 eller WP8 räknas in här. Windows skulle kunna vara WP7/8 men de borde ju helt klart separeras då de är, ur en ren teknisk synspunkt, helt skilda. Nokia går jag ut ifrån är Symbian. Att Windows är WP8 medans WinCE är WP7 tror jag inte då det finns fler WP8 enheter in the wild än WP7.

Att antalet WP7/8 anrop skulle vara litet nog att hamna under kategorin Mobile other eller Other finner jag också svårt att tro men vad vet jag.

Sedan finns NT6.2 inte alls listat under mobila enheter. även fast Surface RT har sålt sådär, Surface Pro har sålt bra (dock bara i tre [stora] länder än så länge) och det finns ett antal andra mobila enheter med Windows RT/8 ute i handeln. Ok, kanske de inte ser Surface som en mobil enhet, men då blir ju de totala siffrorna fel ändå?

Jämför man sedan enbart surfplattor skiljer det endast 0.04% mellan Android och Windows. Visserligen verkar data inte finnas per version av tablett OS, men antalet faktiska plattor sålda med Windows 7 eller tidigare är marginella. Och visst, antalet Android plattor som säljs är fortfarande litet jämfört med iPad men att Windows 8/RT skulle nått ikapp Androids försprång på lite drygt ett halvår köper jag heller inte.

Slutligen har Wikipedia appar både för Windows 8/RT och Phone - jag använder oftast dessa när jag kollar upp saker numer. Räknas dessa besök in i den totala statistiken? Hur skiljer de då på desktop från surfplatta? Det är visserligen inga problem att programmatiskt plocka fram värden som kan skickas med varje request, men vilka värden har de då bestämt sig att använda? Gör dessa verkligen riktig skillnad på desktop vs mobil?

Wikipedias siffror för Windows-telefoner är nog den grymma sanningen. Det är väl därför Ballmer kallade dem för en utmaning häromdagen, som du kan se tidigare i den här tråden.

Alla system har nog sina egenheter i beräkningar men jag tvivlar på att de effekter du själv sett påverkar Wikipedias data i stort. Siffrorna är för samstämmiga med de andra mätkällor (som länkas till i första inlägget i den här tråden).

Här är en sajt som inte stämmer med Wikipedia, Distrowatch... Tittar man på deras välciterade klicklista på hemsidan i högerkolumnen så ser man vilken Linux-distribution som är populärast. Jag trodde själv lite på den ett tag. Inte längre. Men, så här ser den ut idag för de 20 mest klickade länkarna:

Citat:

Rank Distribution H.P.D*
1 Mint 3875<
2 Mageia 2163>
3 Ubuntu 1924>
4 Fedora 1597>
5 Debian 1484>
6 openSUSE 1395=
7 Arch 1188=
8 PCLinuxOS 1184=
9 Puppy 894<
10 Manjaro 893>
11 CentOS 811=
12 Zorin 775<
13 Snowlinux 723=
14 Bodhi 673>
15 OS4 651=
16 SolusOS 626<
17 Slackware 613<
18 Lubuntu 549<
19 CrunchBang 536=
20 FreeBSD 531

De har även en mer översiktlig http://distrowatch.com/dwres.php?resource=popularity

Tittar man däremot på deras egen besöksstatistik ser det väldigt annorlunda ut.

http://distrowatch.com/awstats/awstats.DistroWatch.com.osdeta...

Citat:

Versions Hits Percent
Windows 32154755 43.8 %
Windows XP 6809936 9.2 %
Windows Vista 4243321 5.7 %
Windows (unknown version) 194247 0.2 %
Windows NT 10085 0 %
Windows ME 2962 0 %
Windows Vista (LongHorn) 1072666 1.4 %
Windows Mobile 6526 0 %
Windows 98 15269 0 %
Windows 95 1208 0 %
Windows 2008 19568064 26.6 %
Windows 2003 175275 0.2 %
Windows 2000 54936 0 %
Windows 3.xx 260 0 %
BSD 157348 0.2 %
OpenBSD 16098 0 %
NetBSD 4474 0 %
GNU/kFreeBSD 505 0 %
FreeBSD 136271 0.1 %
Linux 33290642 45.4 %
Zenwalk GNU Linux 1061 0 %
Vine Linux 918 0 %
VectorLinux 780 0 %
Ubuntu 2459151 3.3 %
Suse 113246 0.1 %
Red Hat 12544 0 %
PCLinuxOS 11803 0 %
Momonga Linux 203 0 %
Mandriva (or Mandrake) 12601 0 %
Gentoo 4473 0 %
Fedora 25010 0 %
Debian 85932 0.1 %
Centos 7164 0 %
ASPLinux 89 0 %
Google Android 1358276 1.8 %
GNU Linux (Unknown or unspecified distribution) 29197391 39.8 %
Macintosh 4165677 5.6 %
Mac OS X 4158511 5.6 %
Mac OS 7166 0 %
Others 3552055 4.8 %
Unknown 3263868 4.4 %
Unknown Unix system 116905 0.1 %
Java Mobile 85913 0.1 %
BlackBerry 32587 0 %
Symbian OS 15684 0 %
Sun Solaris 15072 0 %
Java 11031 0 %
Nintendo Wii 4445 0 %
Sony PlayStation 4021 0 %
OS/2 1272 0 %
iPhone OS (iPhone/iPod) 357 0 %
RISC OS 305 0 %
AmigaOS 286 0 %
Irix 129 0 %
BeOS 106 0 %
QNX 46 0 %
Commodore 64 15 0 %
GNU Hurd 13 0 %

Det är inte alls likt!

Ser man dessutom på Wikipedias rankning av Linux-distributioner så kommer kallduschen:

Citat:

Linux Android 13,918 M 6.19%
Linux Other 1,842 M 0.82%
Linux Ubuntu 1,128 M 0.50%
Linux Fedora 18.7 M 0.01%
Linux SUSE 17.3 M 0.01%
Linux Mint 11.2 M 0.00%
Linux Debian 10 M 0.00%
Linux Mandriva 7.4 M 0.00%
Linux Red Hat 3.1 M 0.00%
Linux CentOS 3.1 M 0.00%
Linux Kubuntu 2 M 0.00%
Linux Mips 1.9 M 0.00%
Linux Epiphany 1.7 M 0.00%
Linux Gentoo 907 k 0.00%
Linux Arch 312 k 0.00%
Linux PCLinuxOS 168 k 0.00%
Linux Oracle 150 k 0.00%
Linux Motor 133 k 0.00%
Linux Slackware 66 k 0.00%
Linux openSUSE 30 k 0.00%
Linux Xubuntu 30 k 0.00%

De här siffrorna kan nog skaka om en del. Ubuntus dominans är grym på desktopen bland de med ID.

Man kan också konstatera att Chromebook ännu inte syns i statistiken.

UPPDATERING

Arie påpekade tidigare i tråden att "Windows Phone 7 är baserad på Windows CE"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mitt intresse började väl ungefär något i stil med att jag satt på familjens 386a, tog bort katalogen "Windows" för att jag tyckte den tog plats, fick fel nästa gång datorn startade, såg att en tekniker tar ~800Kr i timmen och tänkte "fan heller", och sedan var det bara att börja pilla. Ungar idag är aldrig med om sådant. I sig är det bra att sakerna fungerar, men det sker på bekostnad av valmöjligheter och kunskap, tror jag, men som sagt, vi får se. Det är ju väldigt polariserat just nu och man kan nästan säga att det pågår något slags "formatkrig", och det blir spännande att se var allt har tagit vägen om 2 år eller så.

Jo, visst är det så. Men man får inte glömma allt positivt som också har hänt inom området. När vi var små så var det ju typ en svindyr 2/386:a som gällde (eller möjligtvis Commodore eller Atari) om man ville programmera eller göra något i närheten av seriöst. Idag finns det allt ifrån Arduino till Raspeberry Pi, extremt billiga datorer och dessutom växer många upp med Android som också är lätt att utveckla till och rota runt i. När vi var små fick man låna gamla programmeringsböcker på biblioteket eller köpa svindyra, idag finns alla resurser gratis online. Vi skrev kod i simpla textredigerare och idag finns det mängder med helt integrerade IDE's för alla upptänkliga språk eller behov helt gratis online. Stack overflow ensamt har nog hjälpt mig mer än vad världens bästa programmeringslärare hade kunnat göra osv.

Detta hjälper förstås inget om alla yngre nöjer sig med FB och Angry Birds på sina Ipads men riktigt så illa är det inte IMO. När vi var små var man mer eller mindre tvungen att lära sig ganska avancerade saker bara för att kunna använda sin dator, idag slipper man det, vilket förstås gör att det är färre som lär sig grundligt. Men för de som är intresserade så innebär alla ökade resurser att steget till att börja exempelvis programmera är mycket kortare, att de enkelt kan utbyta erfarenheter med andra i samma sits, att de enkelt kan distribuera deras skapelser till hela världen osv.

Jämför med för 100-150 år sedan: Ville man lyssna på musik någon annanstans än i kyrkan så var man helt enkelt tvungen att lära sig spela eller sjunga vilket förstås gjorde att många fler höll på med sådant. Idag så är det mycket färre som gör det men deras ökade möjligheter till samarbete, nya distribueringsvägar och liknande gör att musikutbudet ändå är enormt mycket större än på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, visst är det så. Men man får inte glömma allt positivt som också har hänt inom området. När vi var små så var det ju typ en svindyr 2/386:a som gällde (eller möjligtvis Commodore eller Atari) om man ville programmera eller göra något i närheten av seriöst. Idag finns det allt ifrån Arduino till Raspeberry Pi, extremt billiga datorer och dessutom växer många upp med Android som också är lätt att utveckla till och rota runt i. När vi var små fick man låna gamla programmeringsböcker på biblioteket eller köpa svindyra, idag finns alla resurser gratis online. Vi skrev kod i simpla textredigerare och idag finns det mängder med helt integrerade IDE's för alla upptänkliga språk eller behov helt gratis online. Stack overflow ensamt har nog hjälpt mig mer än vad världens bästa programmeringslärare hade kunnat göra osv.

Detta hjälper förstås inget om alla yngre nöjer sig med FB och Angry Birds på sina Ipads men riktigt så illa är det inte IMO. När vi var små var man mer eller mindre tvungen att lära sig ganska avancerade saker bara för att kunna använda sin dator, idag slipper man det, vilket förstås gör att det är färre som lär sig grundligt. Men för de som är intresserade så innebär alla ökade resurser att steget till att börja exempelvis programmera är mycket kortare, att de enkelt kan utbyta erfarenheter med andra i samma sits, att de enkelt kan distribuera deras skapelser till hela världen osv.

Jämför med för 100-150 år sedan: Ville man lyssna på musik någon annanstans än i kyrkan så var man helt enkelt tvungen att lära sig spela eller sjunga vilket förstås gjorde att många fler höll på med sådant. Idag så är det mycket färre som gör det men deras ökade möjligheter till samarbete, nya distribueringsvägar och liknande gör att musikutbudet ändå är enormt mycket större än på den tiden.

Ja, det finns ju andra öppna system. Till viss del är jag kanske bara grinig för att systemet jag vuxit upp med håller på att, i mitt tycket, fördummas. Men om några år kanske marknaden ser helt annorlunda ut och Windows är inte längre "grejen". Vi får se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Tittar man på deras välciterade klicklista på hemsidan i högerkolumnen så ser man vilken Linux-distribution som är populärast. Jag trodde själv lite på den ett tag. Inte längre.

Fast den visar ju bara vilka distributionssidor på distrowatch folk tittar på mest, inte vad som faktiskt används. De säger ju till och med själva:

Citat:

The DistroWatch Page Hit Ranking statistics are a light-hearted way of measuring the popularity of Linux distributions and other free operating systems among the visitors of this website. They correlate neither to usage nor to quality and should not be used to measure the market share of distributions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast den visar ju bara vilka distributionssidor på distrowatch folk tittar på mest, inte vad som faktiskt används. De säger ju till och med själva:

Den citeras ju som "page hit rankings" av PC World...

http://www.pcworld.com/article/2021273/another-year-another-t...

Citat:

Between the new innovations that emerge practically every day and the fairly constant rate of change in general, things never stay the same for long in technology.

Case in point: DistroWatch's page hit rankings for Linux distributions. I've covered DistroWatch's top 10 at the end of each of the past two years, and the differences never fail to be striking.

Då är det skrivet av en som bevakat den i två år, i arbetet, utan att märka något...

UPPDATERING

Det går tydligen lite bättre för Windows 8, på mobiltelefoner?

http://www.fool.com/investing/general/2013/04/29/surprise-mic...

Citat:

Windows 8 now accounts for 5.6% of all U.S. smartphone operating systems; a paltry number compared to the incumbents. But there are a few points worth noting before discounting Windows 8. First, as the relative new-comer on the block, consistent growth is what investors should concentrate on in these early stages. Overtaking Android or iOS was never going to happen overnight.

Another worthy consideration is comparing Microsoft's market share with last year's Q1. During the same period in 2012, Windows 8 owned 3.7% of the stateside OS market. Yes, Microsoft's OS share remains far behind the two leaders, but a 50% jump shouldn't be discounted. If nothing else, the significant improvement in Microsoft's piece of the OS pie demonstrates an extremely positive trend.

Finally, when feature phone users traded up to a smartphone this past quarter, turns out a lot of them chose Windows 8. According to Kantar's data, 52% of users who bought a Windows phone did so after ditching their feature phone*, fueling Microsoft's year-over-year growth. By contrast, most iOS and Android buyers just swapped their smartphones.

Är det verkligen Windows 8?

* Feature phone http://en.wikipedia.org/wiki/Feature_phone

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

http://www.zdnet.com/windows-8-edges-to-3-84-percent-share-st...

Det börjar nästan bli tjatit nu, men ja, vi ser ytterligare en månad med långsam ökning för Windows 8. Inte lika långsam som förra månaden, men ändå långsammare än Vista vid samma tidpunkt. Har Microsoft helt enkelt gett upp, eller vad tror ni. Teorier om surfplattor, värlsdekonomi osv är bara att lägga ner då den här statistiken jämför desktop-operativ inbördes.

Edit: Rotar man runt lite finner man dessutom att Windows phone backar från 1.50% till 1.14%, så det går inte bra för Microsoft på mobilsidan heller, och där kan de ju knappast skylla på att smartphones och plattor tar över.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Edit: Rotar man runt lite finner man dessutom att Windows phone backar från 1.50% till 1.14%, så det går inte bra för Microsoft på mobilsidan heller, och där kan de ju knappast skylla på att smartphones och plattor tar över.

Källa på det? Det sAAb länkade till visar annan bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Källa på det? Det sAAb länkade till visar annan bild.

Jag fick fram det genom att jämföra "mobile operating system share" för Mars och April (tårtbitsdiagramet). Klickar man på "trend", så synd nämligen inte Windows phone för det presterar inte tillräckligt bra för att få listas tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag fick fram det genom att jämföra "mobile operating system share" för Mars och April (tårtbitsdiagramet). Klickar man på "trend", så synd nämligen inte Windows phone för det presterar inte tillräckligt bra för att få listas tydligen.

"In the United States, Windows boosted its share to 5.6% from 3.7% a year ago, Kantar said. Windows grabbed 10.9% of smartphone sales in Italy, 7.2% in France and 7% in Britain."

Permalänk
Medlem

Nu tror jag jag förstår varför Taiwan-gubbarna var sura på Microsoft.

http://www.digitimes.com/news/a20120619PD224.html?mod=3&q=ACE...

Citat:

Microsoft own-brand tablet PCs a ploy to drive Windows 8 adoption, says Acer founder
Aaron Lee, Taipei; Adam Hwang, DIGITIMES [Wednesday 20 June 2012]

While Microsoft's unveiling of two own-brand tablet PCs has surprised the supply chain in Taiwan and brought worries on PC vendors, Acer founder Stan Shih has commented that Microsoft has no real intention to sell own-brand tablet PCs and the offering is an ploy to boost adoption of Windows 8.

Microsoft hopes that marketing its own-brand tablet PCs will encourage vendors to offer Windows 8 tablet PCs and thereby help expand market demand for the product line, Shih analyzed. Once the purpose is realized, Microsoft will not offer more models, Shih said. Vendors adopting Windows 8 should interpret Microsoft's intentions positively, as they will benefit from Microsoft's marketing, Shih indicated.

Microsoft has no reason to sell hardware because such sales bring much less profit than licensing its software products, according to Shih. In addition, Microsoft will face many difficulties marketing tablet PCs on its own, including production management, distribution, and after-sales maintenance service, Shih indicated.

Microsoft hoppades att deras pilot-projekt, "Surface", skulle starta en lavin, som taiwaneserna skulle kunna följa med i, av bara farten. Så blev det inte, vilket taiwaneserna sannolikt försökte berätta, redan innan Microsoft sjösatte Surface och Windows 8. Citatet kommer från jul 2012, flera månader innan något fanns på marknaden. En glad Steve Ballmer (på bilden nedan) svarade

http://www.crn.com/news/mobility/240003509/ballmer-surface-ta...

Citat:

Microsoft (NSDQ:MSFT) CEO Steve Ballmer told CRN that the company’s new Surface tablet is anything but a publicity stunt. “It is not a publicity stunt,” said Ballmer responding to a question on whether the Surface tablet was designed simply to promote Windows 8 and could eventually be pulled from the market. “I mean, it is a real piece of hardware that real blood, sweat and tears [went into], and engineering excellence and innovation and creativity and capital. We are in. We are also in with our [hardware OEM] partners, but we are in.”

Om man läser igenom de 20 ganska elaka frågorna från crn.com (jobbig klick-intervju som läser på egen risk... )

http://www.crn.com/slide-shows/applications-os/240003812/20-q...

så inser man att det inte har varit friktionsfritt under våren 2012 mellan taiwan-gubbarna och Microsoft. Min tolkning är att de fick Modern UI i knät och trodde inte på det, men blev överkörda och fick sedan skit för det. Man skall inte underskatta asiaters ovilja att tappa ansiktet offentligt. Det kan drabba sig i längden och stå en dyrt. Fast nu har ju Microsoft råd att pröjsa och fortsätta subventionera Windows 8 ett bra tag framöver. Stridskassan ser ju hyfsad ut på kort sikt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

"In the United States, Windows boosted its share to 5.6% from 3.7% a year ago, Kantar said. Windows grabbed 10.9% of smartphone sales in Italy, 7.2% in France and 7% in Britain."

Lite skumt är det. Netmarketshare speglar inte det här. Senaste data från dem är

OS Marketshare iPad 34.66% iPhone 23.46% Java ME 9.62% Android 2.3 8.30% Android 4.1 7.60% Android 4.0 7.04% Symbian 1.73% BlackBerry 1.51% Windows Phone OS 7.5 1.12% Android 2.2 1.11% iPod 0.92% Android 4.2 0.86% Kindle Fire 0.71% Android 3.2 0.36% Android 2.1 0.19% Android 3.1 0.18% Galaxy Tab 0.17% Bada 0.07% Nook 0.07% Windows CE 0.07% SAMSUNG 0.06% Android 0.05% Android/4.0 0.02% Android 1.6 0.02%

Hämtat från Netmarketshares mobila operativsystemsandelar

Om man accepterar att Windows Phone faktiskt har sålts så mycket som påstås, ca 5-10 %, varför syns de inte på surfstatistiken?

Skumt. Windows Phone 8 har väl funnits länge nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Lite skumt är det. Netmarketshare speglar inte det här. Senaste data från dem är

OS Marketshare iPad 34.66% iPhone 23.46% Java ME 9.62% Android 2.3 8.30% Android 4.1 7.60% Android 4.0 7.04% Symbian 1.73% BlackBerry 1.51% Windows Phone OS 7.5 1.12% Android 2.2 1.11% iPod 0.92% Android 4.2 0.86% Kindle Fire 0.71% Android 3.2 0.36% Android 2.1 0.19% Android 3.1 0.18% Galaxy Tab 0.17% Bada 0.07% Nook 0.07% Windows CE 0.07% SAMSUNG 0.06% Android 0.05% Android/4.0 0.02% Android 1.6 0.02%

Hämtat från Netmarketshares mobila operativsystemsandelar

Om man accepterar att Windows Phone faktiskt har sålts så mycket som påstås, ca 5-10 %, varför syns de inte på surfstatistiken?

Skumt. Windows Phone 8 har väl funnits länge nu.

Det kan vara för att Netmarketshare speglar sanningen i möjligaste mån. De har störst antal sidor i sin bevakning. Plus att det finns ett mönster i att de som misstror Netmarketshare också verkar ha en känslomässig investering i den produkt vars marknadsandel man påstår inte stämmer. Kollar man t. ex på globalstats ligger ju siffrorna för Windows phone ganska nära de på netmarketshare, även om det i globalstats statistik ser ut som om Windows phone har ökat något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan vara för att Netmarketshare speglar sanningen i möjligaste mån. De har störst antal sidor i sin bevakning. Plus att det finns ett mönster i att de som misstror Netmarketshare också verkar ha en känslomässig investering i den produkt vars marknadsandel man påstår inte stämmer. Kollar man t. ex på globalstats ligger ju siffrorna för Windows phone ganska nära de på netmarketshare, även om det i globalstats statistik ser ut som om Windows phone har ökat något.

Sant. Plus att nysålda smartphones (smartfånar?) läggs ovanpå ett jätteberg av fungerande telefoner. Över en miljard i bruk, dagligen... Det blir svårt att få några spännande i siffror på marknadsandelarna då. I synnerhet när konkurrenterna fortfarande säljer så många fler. 10 miljoner sålda telefoner? Nja, det är ju mindre än 1 % av de i bruk.

UPPDATERING
Skillnaderna mellan Netmarketshare och Globalstatcounter är lite underliga, också, även om likheterna gör båda trovärdiga på sitt sätt.

Det är inte enkelt att jämföra siffrorna eftersom de inte innehåller samma extrakomponenter rakt av. Netmarketshare innehåller Mac OS X 10.8 och Other medan Globalstatcounter innehåller MacOSX, iOS, Linux, Android och Other. Sammanställer man dessa för var och en så ligger de på 7-9 % för Netmarketshare och lite högre på 11-14 % för Globalstatcounter eftersom för Globalstats innehåller (sannolikt alla) MacOSX, iOS och Android.

Tittar man enbart på Windows-delarna däremot kan vi jämföra!

Här har jag satt Windows 7 till 100 %, vilket betyder att vi kan se hur de andra tre operativsystemen förändras jämfört med det.

Netmarketshare Win7 WinXP Vista Win8 June, 2012 100,00 104,86 16,16 0,43 July, 2012 100,00 101,54 15,64 0,47 August, 2012 100,00 99,44 14,38 0,54 September, 2012 100,00 93,62 13,74 0,68 October, 2012 100,00 90,98 12,98 0,92 November, 2012 100,00 89,06 12,75 2,44 December, 2012 100,00 86,63 12,57 3,81 January, 2013 100,00 88,83 11,78 5,08 February, 2013 100,00 87,52 11,60 5,99 March, 2013 100,00 86,59 11,16 7,09 GS statcounter Win7 WinXP Vista Win8 June, 2012 100,00 59,58 16,57 0,36 July, 2012 100,00 56,90 15,88 0,39 August, 2012 100,00 56,07 15,01 0,47 September, 2012 100,00 52,95 14,52 0,54 October, 2012 100,00 51,07 13,60 0,66 November, 2012 100,00 49,28 13,13 1,88 December, 2012 100,00 47,82 12,69 3,31 January, 2013 100,00 45,86 12,44 4,78 February, 2013 100,00 45,50 12,14 6,02 March, 2013 100,00 44,44 11,65 7,41

Här ser vi skillnaden tydligt och att båda räknar på Vista och Win8 på i princip samma sätt. Skillnaden är marginell.

Däremot ger Netmarketshare rejält mycket högre värden till Windows XP! Varför?!

Tittar vi på vad Netcraft säger:

http://toolbar.netcraft.com/site_report?url=http://www.netmar...

Citat:

Site title Market share for mobile, browsers, operating systems and search engines | NetMarketShare
Date first seen January 2009
Site rank 107508

http://toolbar.netcraft.com/site_report?url=http://gs.statcou...

Citat:

Site title StatCounter Global Stats - Browser, OS, Search Engine including Mobile Market Share
Date first seen May 2009
Site rank 54555

hittar vi ingen reell skillnad. Tittar vi på Alexas ranking hittar vi något:

http://www.alexa.com/siteinfo/netmarketshare.com#

Citat:

Alexa Traffic Rank Reputation
Global 79,764
Global Rank

United States Flag 63,484
Rank in US

2,954
Sites Linking In

http://www.alexa.com/siteinfo/statcounter.com#

Citat:

Alexa Traffic Rank Reputation
Global 248
Global Rank

United States Flag 283
Rank in US

755,119
Sites Linking In

Globalstatcounter verkar vara mycket större, med hela 755119 sajter som länkar, med Netmarketshare 'bara' har 2954. Netmarketshare säger ju själva att de har "40,000 websites" och Globalstatcounter säger att de har "more than 3 million websites".

Det kan vara orsaken till att XP är mycket högre hos Netmarketshare, de täcker fler äldre maskiner i världen, dvs även de med XP installerade. En stor del av de fattigare delarna kanske inte hade XP i samma utsträckning som man nu har Win7?

De mer moderna data, dvs de med Windows 8 ger de båda ju i praktiken samma resultat, då de har samma relativa täckning på dem, tydligen. Steam, Distrowatch och andra specialsajter känns liksom lite udda att ta upp här. Wikipedia däremot är ju både global och stor. Vi testar på senaste rapporten från mars (http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-03/Squi...

Operativsystem Win7 WinXP Vista Win8 Miljonerträffar 76704 31761 9125 5855 ProcentjftWin7 100,00 41,41 11,90 7,63

Wikipedias likheten är större med Globalstatscount, med en andel av Windows XP på drygt 40 % och med andelar av Windows som är i princip samma för både Vista och Win8.

Slutsats? Att Globalstatscount och Wikipedia ger liknande resultat och att man kan lita på båda. Fördelen med Wikipedia är då att man dessutom kan se absoluttalen. Länkar till allt det här finns i första inlägget i tråden.

UPPDATERING 2

Här kommer fler Wikipedia-data för samma tidsperiod som de andra

YYYY-MM-DD WinXP Vista Win7 Win8 2012-06-01 65,45 20,32 100,00 0,28 2012-07-01 61,68 20,20 100,00 0,39 2012-08-01 58,18 19,24 100,00 0,43 2012-09-01 56,38 18,10 100,00 0,50 2012-10-01 52,65 16,39 100,00 0,60 2012-11-01 51,49 15,17 100,00 0,77 2012-12-01 48,75 14,58 100,00 1,94 2013-01-01 45,05 14,29 100,00 3,39 2013-02-01 44,07 13,45 100,00 5,12 2013-03-01 43,07 12,37 100,00 6,44 2013-04-01 41,41 11,90 100,00 7,63

Samma slutsats, Wikipedia ger samma resultat som "Statcounter global stats".

Det här betyder också att de mobiltelefondata som diskuterades ovan och som kommer från surfning på Wikipedia inte är skoj för Microsoft och Nokia.

UPPDATERING 3

Kan inte släppa den här skarpa skillnaden mellan Statcounter Global Stats och Netmarketshare. Det visar sig att den har diskuterats av Steven J. Vaughan-Nichols på ZDNet redan 2011:

http://www.zdnet.com/blog/btl/windows-7-finally-beats-xp-or-d...

Citat:

According to the StatCounter analysis Windows 7 overtook XP in the United States in April 2011 and in Europe in July. However, in Asia Windows XP still retains a clear lead at 55% in October compared to 36% for Windows 7.

Not everyone agrees though that XP is now in second place. NetMarketShare, another Web traffic analysis company, has XP still hanging on to first place with 48.03% of the market and Windows 7 still catching up with only 34.62%. If the delta remains the same Windows 7 won't catch up with XP on NetMarketShare's view until early 2012.

StatCounter Global Stats are based on aggregate data collected on a sample of over 15 billion page views per month (4 billion in the US) from their network of more than three million websites. NetMarketShare data collection network has over 40,000 websites, and counts unique visitors once for visit for day. In summary, NetMarketShare's data is compiled from approximately 160 million unique visits per month.

What that means is that StatCounter counts all page views while NetMarketShare looks at single site visits. That in turn imples that very active users of a particular operating system would weigh more heavily on StatCounter's numbers.

Hans analys räcker inte. Varför skulle användare av Windows XP skilja sig så mycket i klick per besök jämfört med Windows 7? Skillnaden är ju enorm, fortfarande, där Netmarketshare ger dubbelt så många. Det verkar lika troligt att Netmarketshare har kodat fel... Att de dubblerar siffrorna men inte vågar erkänna det. Långsökt? Kanske...

Månadsstat Wikip. Statc. Netm. Netm./2 2012-07-01 61,68 59,58 104,86 52,43 2012-08-01 58,18 56,9 101,54 50,77 2012-09-01 56,38 56,07 99,44 49,72 2012-10-01 52,65 52,95 93,62 46,81 2012-11-01 51,49 51,07 90,98 45,49 2012-12-01 48,75 49,28 89,06 44,53 2013-01-01 45,05 47,82 86,63 43,315 2013-02-01 44,07 45,86 88,83 44,415 2013-03-01 43,07 45,5 87,52 43,76 2013-04-01 41,41 44,44 86,59 43,295

Fast lite stämmer det ju.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det pratas ofta om att vi minsann inte ska gnälla på Windows 8 eftersom Microsoft omhuldar och tänker på utvecklare ordentligt. Personligen tycker jag det är en helt irrelevant poäng när man pratar om användarnöjdhet, men det är en annan historia... Hur som helst verkar även det vara ett förljuget argument då många utvecklare nu är missnöjda med att de inte tjänar pengar på reklamfinansierade appar längre. http://thenextweb.com/microsoft/2013/05/03/microsoft-quiet-as...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det pratas ofta om att vi minsann inte ska gnälla på Windows 8 eftersom Microsoft omhuldar och tänker på utvecklare ordentligt. Personligen tycker jag det är en helt irrelevant poäng när man pratar om användarnöjdhet, men det är en annan historia... Hur som helst verkar även det vara ett förljuget argument då många utvecklare nu är missnöjda med att de inte tjänar pengar på reklamfinansierade appar längre. http://thenextweb.com/microsoft/2013/05/03/microsoft-quiet-as...

Det där är en viktigt poäng. Om inte utvecklarna tjänar riktiga pengar på apparna varför då utveckla? De där bonuspengarna per app lockar säkert några men gissningsvis inte tillräckligt. Det ligger ju knappast i paritet med en lön. Här mer, på samma tema

http://blogs.cio.com/windows-8/17996/looking-new-and-cool-win...

Citat:

Surface RT tablet users seeking new and exciting apps are bound to be disappointed, according to CIO.com blogger James A. Martin. Here's why. [...]

The other day I was curious to see if any must-have new apps were released recently for Windows RT. (Call me a cockeyed optimist.) So I fired up my Microsoft Surface RT tablet and scanned the 99 apps in its app store's "New Releases" section. [...]

Perhaps the most noteworthy:
* Hot Girls Daily, a free app featuring a new photo every day of "one smoking hot girl" and yet another R-rated Windows Store app. [...]

Meanwhile, there are still no official Windows RT apps for LinkedIn, Facebook, Pandora, YouTube, Google Maps, Google Drive or Gmail.

Red Light District Microsoft?

Ekonomin kommer att avgöra det här, oavsett om man talar om utvecklarnas, hårdvarutillverkarna, eller Microsofts egen. Analytikern Paulos Santos har skrivit en artikel som heter "Where Are The Missing PCs?" där han visar hur Microsofts inkomster per såld PC har legat jämnt de senaste åren, på ca $50.

Läser man vidare i artikeln (vilket kräver registrering) ser man att helt plötsligt börjar de tjäna över $60 per såld pc. Santos kallar dessa siffror "otroliga" Han använder sedan dessa siffror för att räkna baklänges på hur många av de där 60 miljoner licenserna som faktiskt sålts vidare. Han verkar väldigt skeptiskt till de siffror Microsoft har presenterat. Man får nästan intrycket av att han spekulerar i om Microsoft har skönmålat verkligheten lite för mycket.

Själv undrar jag om det hela inte hör ihop med att ekonomichefen Klein försvann nyss.

Det kommer kanske förresten ytterligare it-krasch som inte lär förbättra något av det här

http://seekingalpha.com/article/1395991-why-a-stock-market-bu...

Citat:

US equity valuations are currently not symptomatic of a stock market bubble. However, with frenetically rising stock prices in the face of simultaneously deteriorating macro and micro fundamentals, two questions are begged: First, what is driving the rise in stock prices represented in broad indices such as the S&P 500, Dow Jones Industrial Average and Nasdaq? It is clearly not the recent evolution of fundamentals in the form of macroeconomic and corporate earnings forecasts. Second, how sustainable is the current rally and how far can it go? The present article is about potential developments in the intermediate term time frame, which I define as 0-12 months. Specifically, in this essay, I will argue that many of the requirements for the formation of a liquidity-driven stock market bubble are currently falling into place.

Jag kommer ihåg den förra.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det där är en viktigt poäng. Om inte utvecklarna tjänar riktiga pengar på apparna varför då utveckla? De där bonuspengarna per app lockar säkert några men gissningsvis inte tillräckligt. Det ligger ju knappast i paritet med en lön. Här mer, på samma tema

http://blogs.cio.com/windows-8/17996/looking-new-and-cool-win...

Red Light District Microsoft?

Ekonomin kommer att avgöra det här, oavsett om man talar om utvecklarnas, hårdvarutillverkarna, eller Microsofts egen. Analytikern Paulos Santos har skrivit en artikel som heter "Where Are The Missing PCs?" där han visar hur Microsofts inkomster per såld PC har legat jämnt de senaste åren, på ca $50.

http://static.cdn-seekingalpha.com/uploads/2013/5/2/1006811-1...

Läser man vidare i artikeln (vilket kräver registrering) ser man att helt plötsligt börjar de tjäna över $60 per såld pc. Santos kallar dessa siffror "otroliga" Han använder sedan dessa siffror för att räkna baklänges på hur många av de där 60 miljoner licenserna som faktiskt sålts vidare. Han verkar väldigt skeptiskt till de siffror Microsoft har presenterat. Man får nästan intrycket av att han spekulerar i om Microsoft har skönmålat verkligheten lite för mycket.

Själv undrar jag om det hela inte hör ihop med att ekonomichefen Klein försvann nyss.

Det kommer kanske förresten ytterligare it-krasch som inte lär förbättra något av det här

http://seekingalpha.com/article/1395991-why-a-stock-market-bu...

Jag kommer ihåg den förra.

Att det saknar diverse google-appar kan jag förstå, då de är konkurrenter och en plattform utan google-appar är för de flesta oattraktiv, så det gör de nog med flit. Men facebook?? Vad fan.. Nog för att jag visste att det var snåöt med appar... Men om till och med Facebook som annars finns överallt inte brytt sig att släppa en officiell app än, så kan de ju lika gärna lägga ner. Jisses.

Än mer förvirrande blir det när man tar med i beräkningen att Facebook är pengakåta och Microsoft har kapital upp över öronen, samt ett intresse i att öka intresset för plattformen. Så antingen är Microsofts ledning fulla av folk som inte vet företaget bästa, eller också har Facebook gett Microsoft nobben.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Siffrorna för April från W3schools http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp har inkommit och visar en kraftig inbromsning av Windows 8's ökning, samt att Windows 7 åter ökar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Körde win 8 i ett par veckor men steam spel fick mig att gå tillbaka till win 7.

Kör win 8 på telen där det funkar hyggligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Siffrorna för April från W3schools http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp har inkommit och visar en kraftig inbromsning av Windows 8's ökning, samt att Windows 7 åter ökar.

Visst användarsiffrorna ökar inte bra, men sälja till OEM och retail går tydligen. 100 miljoner sålda, dvs lika mycket som Windows 7 vid samma tid. Det ger ju åtminstone pengar. Men om dessa sålda används? Hmmm.

http://techland.time.com/2013/05/07/microsoft-100-million-win...

Citat:

That said, some numbers are better than no numbers — and in a new Q&A blog post, Tami Reller, the Microsoft executive responsible for the business side of Windows, has disclosed some new ones, while failing to mention one meaningful metric.

Reller says that Microsoft has sold more than 100 million copies of Windows 8 since the operating system shipped on October 26. That means that the new version has matched Windows 7's performance rather precisely: that version also sold 100 million licenses in the first six months. Again, it's tough to know what to make of this fact. You could argue that Windows 8 should be outpacing Windows 7 given that there are now more PCs in the world than there were in 2009, when Windows 7 debuted; then again, you could also make the case that stable Windows sales are an accomplishment given that PC sales have been plunging lately.

http://www.zdnet.com/windows-8-hits-100m-milestone-but-usage-...

Citat:

Microsoft sold about the same number of Windows 8 licenses in six months after release as it did with Windows 7. But its usage share stands at one third of what Windows 7 had in the same time. There's a disconnect between what's being sold and what's being used. <...>

If we had a figure of how many Windows 8 copies were actually activated on each machine — a figure that Microsoft knows, but has never released for any of its Windows versions — we could determine the ratio between Windows 8 licenses sold and Windows 8 activations, which would then ultimately show us how many are still on store shelves.

While Windows 7 and Windows 8 share the same amount of licenses sold during roughly the same time since general availability, Windows 8 remains mostly on the shelf — either in branded box packaging, or in a computer maker's warehouse.

Det här stämmer ju med det vi sett genom data från Wikipedia tidigare i tråden.

Microsoft struntar väl i om de inte används, så länge de säljer. Åtminstone till en början.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Visst användarsiffrorna ökar inte bra, men sälja till OEM och retail går tydligen. 100 miljoner sålda, dvs lika mycket som Windows 7 vid samma tid. Det ger ju åtminstone pengar. Men om dessa sålda används? Hmmm.

http://techland.time.com/2013/05/07/microsoft-100-million-win...

http://www.zdnet.com/windows-8-hits-100m-milestone-but-usage-...

Det här stämmer ju med det vi sett genom data från Wikipedia tidigare i tråden.

Microsoft struntar väl i om de inte används, så länge de säljer. Åtminstone till en början.

Ja, fina siffror är bara fina så länge ett visst nummer är acceptabelt i förhållande till hur många månader som förflutit. Jag har spekulerat i en annan tråd. Jag tror nämligen att en stor del återigen är OEM och att det denna gång är 7"-plattorna som äter licenser. Det lär dock bli samma visa där, dvs att de eventuellt slår i en vägg när partnertillverkare inte längre behöver licenser. I så gott som all användarstatistik som presenteras syns ju en inbromsning i ökningen nu, och jag tror inte det är långt kvar tills det förvandlas till ett stillestånd, och så småningom en minskning, likt vad som hände Vista.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, fina siffror är bara fina så länge ett visst nummer är acceptabelt i förhållande till hur många månader som förflutit. Jag har spekulerat i en annan tråd. Jag tror nämligen att en stor del återigen är OEM och att det denna gång är 7"-plattorna som äter licenser. Det lär dock bli samma visa där, dvs att de eventuellt slår i en vägg när partnertillverkare inte längre behöver licenser. I så gott som all användarstatistik som presenteras syns ju en inbromsning i ökningen nu, och jag tror inte det är långt kvar tills det förvandlas till ett stillestånd, och så småningom en minskning, likt vad som hände Vista.

För mig är Wikipedias siffror sjukt spännande, just för att de räknar procenten på all besökstrafik. Uppdelningen mellan mobila enheter och stationära datorer har ju ingen betydelse för Wikipedia. En träff på servern är en träff på servern.

Det här betyder att man kanske inte behöver se det som att de 'äter' licenser, inte från Microsofts sida, om de kan få in samma pengar. Det kan ju vara så att de får in mer pengar från dessa licenser, och då förklara ökningen från USD 50 till USD 60 sista halvåret.

Att de äter upp marknadsandelar är ju väntat, efter som plattorna + mobiltelefoner har tagit 25 % av marknaden sedan 2009. Ger de lika mycket i licenspengar så spelar det ju ingen roll för Microsoft.

Nu växer ju fortfarande konkurrenterna snabbare så på lite sikt finns ju hotet, även om Microsoft fortfarande är ohotade ekonomiskt.

Det finns lite av kortspelet "Svarte-Petter" över Windows 8. Microsoft säljer den vidare snabbt som tusan till OEM som därmed tvingas marknadsföra det hårdare, för att inte stå med ett dyrt osålt lager. Det är ett smart drag av Microsoft. Det är också obehagligt eftersom man riskerar få se mer av Modern UI. Blääh.

UPPDATERING

Jag undrar hur vanligt är det att återförsäljare köper av tillverkaren? Om man tar Volvo-bilar, köps de av Volvos återförsäljare från Volvo för att senare säljas en gång till men nu till kund? Har faktiskt ingen aning hur vanligt det här är i olika branscher.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

För mig är Wikipedias siffror sjukt spännande, just för att de räknar procenten på all besökstrafik. Uppdelningen mellan mobila enheter och stationära datorer har ju ingen betydelse för Wikipedia. En träff på servern är en träff på servern.

Det här betyder att man kanske inte behöver se det som att de 'äter' licenser, inte från Microsofts sida, om de kan få in samma pengar. Det kan ju vara så att de får in mer pengar från dessa licenser, och då förklara ökningen från USD 50 till USD 60 sista halvåret.

Att de äter upp marknadsandelar är ju väntat, efter som plattorna + mobiltelefoner har tagit 25 % av marknaden sedan 2009. Ger de lika mycket i licenspengar så spelar det ju ingen roll för Microsoft.

Nu växer ju fortfarande konkurrenterna snabbare så på lite sikt finns ju hotet, även om Microsoft fortfarande är ohotade ekonomiskt.

Det finns lite av kortspelet "Svarte-Petter" över Windows 8. Microsoft säljer den vidare snabbt som tusan till OEM som därmed tvingas marknadsföra det hårdare, för att inte stå med ett dyrt osålt lager. Det är ett smart drag av Microsoft. Det är också obehagligt eftersom man riskerar få se mer av Modern UI. Blääh.

UPPDATERING

Jag undrar hur vanligt är det att återförsäljare köper av tillverkaren? Om man tar Volvo-bilar, köps de av Volvos återförsäljare från Volvo för att senare säljas en gång till men nu till kund? Har faktiskt ingen aning hur vanligt det här är i olika branscher.

Mer av Modern UI lär det absolut bli: http://abcnews.go.com/Technology/microsoft-windows-blue-bring...

"A New Start
Reller said Blue, which is just a codename for the software and won't be called that when released, would include three core features. The first is that it will continue with the general Windows 8 design. It will maintain the same look and feel as the current software, with the tile-based interface, app store and multi-tasking features. "

Så för min del känns Windows blue i synnerhet och Windows i allmänhet mindre och mindre spännande för varje dag som går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

UPPDATERING

Jag undrar hur vanligt är det att återförsäljare köper av tillverkaren? Om man tar Volvo-bilar, köps de av Volvos återförsäljare från Volvo för att senare säljas en gång till men nu till kund? Har faktiskt ingen aning hur vanligt det här är i olika branscher.

Volvobilar t.ex. köps från Volvo av återförsäljaren, som sedan säljer vidare ut till kund.
Dock är det ganska ofta så att Återförsäljaren lägger en beställning åt kunden när kunden har specificerat en bil som denne vill ha, därav försäkrar Återförsäljaren att bilen dom köper in blir såld, såvida kunden inte ångrar sig efter köp.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

exakt, win8 för datorer med touchskärm, vanlig stationär utan, nej tack

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter!

Citat:

Microsoft prepares U-turn on Windows 8
By Richard Waters in San Francisco

Microsoft is preparing to reverse course over key elements of its Windows 8 operating system, marking one of the most prominent admissions of failure for a new mass-market consumer product since Coca-Cola’s New Coke fiasco nearly 30 years ago.

“Key aspects” of how the software is used will be changed when Microsoft releases an updated version of the operating system this year, Tami Reller, head of marketing and finance for the Windows business, said in an interview with the Financial Times. Referring to difficulties many users have had with mastering the software, she added: “The learning curve is definitely real.”

Analysts warned that changing course would be a significant admission of failure for Steve Ballmer, chief executive, who called the October launch of Windows 8 a “bet-the-company” moment as Microsoft sought to respond to the success of Apple’s iPad.

“It’s a horrible thing for this to happen to your flagship product – he’ll take a hit for that,” said Mark Anderson, an independent tech analyst. “But he’s also responsible for a renaissance inside the company. There’s a level of risk and creativity going on that would never have happened two years ago.”

Källa: Financial Times
http://www.ft.com/intl/cms/s/330c8b8e-b66b-11e2-93ba-00144fea...