Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Goda nyheter!

Citat:
Microsoft prepares U-turn on Windows 8
By Richard Waters in San Francisco

Microsoft is preparing to reverse course over key elements of its Windows 8 operating system, marking one of the most prominent admissions of failure for a new mass-market consumer product since Coca-Cola’s New Coke fiasco nearly 30 years ago.

“Key aspects” of how the software is used will be changed when Microsoft releases an updated version of the operating system this year, Tami Reller, head of marketing and finance for the Windows business, said in an interview with the Financial Times. Referring to difficulties many users have had with mastering the software, she added: “The learning curve is definitely real.”

Analysts warned that changing course would be a significant admission of failure for Steve Ballmer, chief executive, who called the October launch of Windows 8 a “bet-the-company” moment as Microsoft sought to respond to the success of Apple’s iPad.

“It’s a horrible thing for this to happen to your flagship product – he’ll take a hit for that,” said Mark Anderson, an independent tech analyst. “But he’s also responsible for a renaissance inside the company. There’s a level of risk and creativity going on that would never have happened two years ago.”

Källa: Financial Times
http://www.ft.com/intl/cms/s/330c8b8e-b66b-11e2-93ba-00144fea...

The King is dead!

Long live the King!

Yaowza!

Det är nog ingen fara att erkänna att man lyssnar på sina viktigaste kunder!

De kan nog få mer respekt än på länge om de ändrar sig tillräckligt mycket, och inte gör liten fis bara.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

100 miljoner sålda Windows 8 licenser - och trådens rubrik handlar om att ingen köper Windows 8. Humor?
Visst, Windows 7 ska tydligen ha nått 100 miljonersgränsen 1-2 veckor snabbare än Windows 8, så det kanske rättfärdigar 36 sidor diskussioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

100 miljoner sålda Windows 8 licenser - och trådens rubrik handlar om att ingen köper Windows 8. Humor?
Visst, Windows 7 ska tydligen ha nått 100 miljonersgränsen 1-2 veckor snabbare än Windows 8, så det kanske rättfärdigar 36 sidor diskussioner

Så enkelt är det inte. Jag rekommenderar att du läser tråden.
Om du inte vill det, läs den här i alla fall :
http://www.zdnet.com/windows-8-hits-100m-milestone-but-usage-...Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

100 miljoner sålda Windows 8 licenser - och trådens rubrik handlar om att ingen köper Windows 8. Humor?
Visst, Windows 7 ska tydligen ha nått 100 miljonersgränsen 1-2 veckor snabbare än Windows 8, så det kanske rättfärdigar 36 sidor diskussioner

Du har uppenbarligen inte läst tråden på länge.

De som har köpt Windows 8 är ju OEM+Retail, eftersom det är så handeln fungerar. Microsoft säljer normalt inte inte direkt till kund.

Det är väldigt få som använder Windows 8, vilket syns på statistiken från Netmarketshare, Statcounter och Wikipedia.

Windows 8 har sålts i 100 miljoner, men inte till kund, för att de har minsann INTE köpt 100 miljoner enheter hårdvara.

Det här berör ju inte Microsoft i dagsläget, de har ju fått sina pengar.

Nu står hårdvarutillverkarna med dyra licenser tillgodo som de inte fått sålt än. (Det kommer nog)

Det kanske du tycker är humor.

UPPDATERING: Såg nu att Sneaky påpekat samma sak.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Så enkelt är det inte. Jag rekommenderar att du läser tråden.
Om du inte vill det, läs den här i alla fall :
http://www.zdnet.com/windows-8-hits-100m-milestone-but-usage-...

Skrivet av sAAb:

Du har uppenbarligen inte läst tråden på länge.
De som har köpt Windows 8 är ju OEM+Retail, eftersom det är så handeln fungerar. Microsoft säljer normalt inte inte direkt till kund.

Jag har förvisso bara läst drygt halva den här tråden, men det är i princip samma spekulationer nu som när man nådde 60 miljoner. Jag vet inte om någon tror att det står 40 miljoner osålda datorer i något kinesiskt lager, men jag kan i alla fall avslöja att det inte är så produktion fungerar idag.

Visst finns det en viss skillnad mellan hur många licenser Microsoft har sålt och hur många datorer som har levererats, men den skillnaden finns oavsett om operativsystemet heter Windows 7 eller Windows 8. I en marknad med vikande datorförsäljning (försäljningsminskningen började innan Windows 8 lanserats), kan förstås lagren vara något större i början.

Skrivet av sAAb:

Det är väldigt få som använder Windows 8, vilket syns på statistiken från Netmarketshare, Statcounter och Wikipedia.

Om man mätte hur stor andel Windows 1.0 hade av Windowsmarknaden vid lansering kan man konstatera att det var den enda Windowsversionen någonsin som nådde upp till 100% av alla Windowsanvändarna. Sedan misstänker jag att Windows 3.x låg på närmare 80-90% användningsgrad, vilket inte ens Windows XP eller Windows 7 har varit nära. Vad jag försöker säg här är inte att Windows 1.0 eller 3.x är bättre än Windows 7, utan att statistik är just statistik.

Sedan tror jag ändå att Windows 8 har det tuffare än Windows 7 hade vid lanseringen, då Windows 7 ersatte det 8 år gamla Windows XP för många. Windows 8 släpptes bara 3 år efter succén Windows 7, vilket är mycket tuffare att konkurrera med. Om man sedan jämför statistik från idag med den som är 3 år eller 6 år gammal, så kan man inte heller blunda för att mycket har hänt under dessa år, som kan påverka.

Jag håller ändå med om att Windows 7 förmodligen kommer komma ut som "segrare" när det gäller försäljning och liknande, men de som försöker få det till att Windows 8 är Microsoft sämsta operativsystem någonsin anser jag ha läst för många gnäll-bloggar av proffstyckare som får betalt för rubriker som "Windows 8 är lika dåligt som Vista" och "Såhär kommer nya iPhone se ut".

Windows 8 är förmodligen varken en succé eller flopp. Läser man den här tråden får man ibland intrycket av att de enda som använder Windows 8 är Microsoft själva, men verkligheten är nog lite mer nyanserad än så.

Det ska i vilket fall bli intressant att se vad Microsoft kommer presentera om Windows 8.1. Tidigare var jag av åsikten att de inte borde återintroducera startmenyn. Nu har jag delvis ändrat uppfattning, och även om jag inte tror att det är särskilt troligt, så hoppas jag ändå att de lägger in en valmöjlighet att lägga tillbaka startmenyn. Den lilla menyn har nämligen fått opropertionellt stort fokus, och gjort att många tvekat inför Windows 8 - trots att Windows 8 är bättre än Windows 7 på en lång rad punkter.

Skrivet av sAAb:

Det kanske du tycker är humor.

100 miljoner sålda licenser (ok, dra av några miljoner om du vill...) och rubriken handlar om att ingen köper Windows 8. Ja, det måste väl vara humor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det ska i vilket fall bli intressant att se vad Microsoft kommer presentera om Windows 8.1. Tidigare var jag av åsikten att de inte borde återintroducera startmenyn. Nu har jag delvis ändrat uppfattning, och även om jag inte tror att det är särskilt troligt, så hoppas jag ändå att de lägger in en valmöjlighet att lägga tillbaka startmenyn. Den lilla menyn har nämligen fått opropertionellt stort fokus, och gjort att många tvekat inför Windows 8 - trots att Windows 8 är bättre än Windows 7 på en lång rad punkter.

100 miljoner sålda licenser (ok, dra av några miljoner om du vill...) och rubriken handlar om att ingen köper Windows 8. Ja, det måste väl vara humor?

Jag är väl en av de mer "gapiga" kritikerna här, och jag kan säga att om de återintroducerar valmöjligheten att välja en startmeny som den i Windows 7 så byter jag direkt. Varför då när jag idag kan få funktioner via startisback, start8, vistart, classic shell osv osv? Jo, därför att om Microsoft själva introducerar en startmeny så backar man från sitt kommunisttänk i att alla som har Windows 8 vill ha pekskärm någon gång under sin livstid, och alla som har Windows 8 vill också ha Windowsplatta, windows phone, eller Xbox, och man låter då individen bestämma igen. Inget ont om kommunister, men du fattar vad jag menar.. Med Modern UI har man gjort antagandet att de flesta är lika i sitt användarmönster, och det är så fel så det är inte klokt. Däremot så tycker jag naturligtvis att Modern UI skall vara valbart också, för de som trivs med det.

100 miljoner sålda licenser betyder i sig ingenting. Statistiken jämför ju Windowsversioner inbördes, så om 100 miljoner sålda Windows 7-licenser innebar ~12%marknadspenetrering så borde siffran för Windows 8 ligga någotsånär i närheten. Särskillt när man tar med att de påstog att Vista också sålde bra, och Vista hade liknande, om än bättre siffror än Windows 8, samt fördelen statistikmässigt att det fanns färre totala enheter då. DVS varje användare som syntes i statistiken syntes mer. De borde istället prata om antalet aktiveringar, då det är en rättvisare siffra, men det gör de inte, förmodligen för att den inte stämmer överens med försäljningssiffran och jämför man de två så blir sä'ljsiffran bara tomt prat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hur får Netmarketshare, Statcounter och andra sin data och kan denna påverkas av DNT?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Hur får Netmarketshare, Statcounter och andra sin data och kan denna påverkas av DNT?

DNT har väl med cookies att göra? Besöksstatistik inhämtas vad jag vet genom besöksloggar på servern, men i så fall skulle det kunna stämma om DNT påverkar UA-string på något sätt, men det verkar knasigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag har förvisso bara läst drygt halva den här tråden, men det är i princip samma spekulationer nu som när man nådde 60 miljoner. Jag vet inte om någon tror att det står 40 miljoner osålda datorer i något kinesiskt lager, men jag kan i alla fall avslöja att det inte är så produktion fungerar idag.

Det är inte 60 eller 100 miljoner kunder som har fått dessa licenser.

OEM köper ju en massa licenser utifrån förväntan som de sedan planterar in i sina maskiner allteftersom.

De hade säkert en grymt stor buffert inför julafton 2012, ifall det skulle blivit en succé som iPad...

Nu blev varken Surface eller Windows 8 en ny iPad. Förväntningarna sprack vilket ledde till sura miner och rykten som nådde till media och som startade tråden.

Skrivet av alpha:

Visst finns det en viss skillnad mellan hur många licenser Microsoft har sålt och hur många datorer som har levererats, men den skillnaden finns oavsett om operativsystemet heter Windows 7 eller Windows 8. I en marknad med vikande datorförsäljning (försäljningsminskningen började innan Windows 8 lanserats), kan förstås lagren vara något större i början.

Det är ju exakt det vi säger. Plus att tittar man på vem som använder Windows 8 så är det ju inte bra. Företagen har ännu inte börjat köpa, även om även det borde komma på sikt, i form av Windows 8.1 eller Windows 8.2.

Skrivet av alpha:

Om man mätte hur stor andel Windows 1.0 hade av Windowsmarknaden vid lansering kan man konstatera att det var den enda Windowsversionen någonsin som nådde upp till 100% av alla Windowsanvändarna. Sedan misstänker jag att Windows 3.x låg på närmare 80-90% användningsgrad, vilket inte ens Windows XP eller Windows 7 har varit nära. Vad jag försöker säg här är inte att Windows 1.0 eller 3.x är bättre än Windows 7, utan att statistik är just statistik.

Sedan tror jag ändå att Windows 8 har det tuffare än Windows 7 hade vid lanseringen, då Windows 7 ersatte det 8 år gamla Windows XP för många. Windows 8 släpptes bara 3 år efter succén Windows 7, vilket är mycket tuffare att konkurrera med. Om man sedan jämför statistik från idag med den som är 3 år eller 6 år gammal, så kan man inte heller blunda för att mycket har hänt under dessa år, som kan påverka.

Det är sant. Windows-versionerna kannibaliserar på varandra. Men de förlorar ju också marknadsandelar mot pekplattorna, och dessutom snabbare än de kannibaliserar varandra. Här data från Wikipedia:

Citat:

2009-05-01 OpSystem Requests Percentage BlackBerry 5,598 0.15% DoCoMo 764 0.02% FreeBSD 372 0.01% iPhone 35,142 0.93% Linux 55,999 1.49% Mac 227,797 6.05% OpenBSD 35 0.00% SunOS 475 0.01% SymbianOS 3,251 0.09% Windows 3,367,634 89.50% Total 3,762,863 100% 2010-05-01 OpSystem Requests Percentage BlackBerry 14,262 0.38% DoCoMo 531 0.01% FreeBSD 270 0.01% iPad 1,665 0.04% iPhone 56,534 1.52% Linux 65,080 1.75% Mac 256,788 6.89% OpenBSD 34 0.00% SunOS 405 0.01% SymbianOS 6,439 0.17% Windows 3,228,623 86.67% Total 3,725,002 100% 2011-05-01 OpSystem Requests Percentage BlackBerry 20,922 0.51% DoCoMo 427 0.01% FreeBSD 323 0.01% iPad 36,983 0.90% iPhone 119,180 2.89% Linux 110,473 2.68% Mac 336,929 8.17% OpenBSD 24 0.00% SunOS 387 0.01% SymbianOS 7,914 0.19% Windows 3,317,970 80.46% Total 4,123,706 100% 2012-05-01 OpSystem Requests Percentage BlackBerry 1,219 M 0.80% DoCoMo 22.1 M 0.01% FreeBSD 9.2 M 0.01% iPad 4,211 M 2.76% iPhone 8,648 M 5.67% Linux 8,038 M 5.27% Mac 13,344 M 8.75% OpenBSD 910 k 0.00% SunOS 10.3 M 0.01% SymbianOS 226 M 0.15% Windows 109,834 M 72.04% Total 152,468 M 100% 2013-04-01 OpSystem Requests Percentage BlackBerry 1,120 M 0.50% DoCoMo 26.4 M 0.01% FreeBSD 36.3 M 0.02% iPad 20,343 M 9.05% iPhone 36,273 M 16.14% Linux 16,962 M 7.55% Mac 15,088 M 6.71% OpenBSD 876 k 0.00% SunOS 5.9 M 0.00% SymbianOS 163 M 0.07% Windows 125,267 M 55.73% Total 224,777 M 100%

Precis som du säger, statistik är just statistik. Från 89 % av all surfning på Wikipedia till 55 % för Windows som helhet.

Skrivet av alpha:

Jag håller ändå med om att Windows 7 förmodligen kommer komma ut som "segrare" när det gäller försäljning och liknande, men de som försöker få det till att Windows 8 är Microsoft sämsta operativsystem någonsin anser jag ha läst för många gnäll-bloggar av proffstyckare som får betalt för rubriker som "Windows 8 är lika dåligt som Vista" och "Såhär kommer nya iPhone se ut".

Windows 8 är förmodligen varken en succé eller flopp. Läser man den här tråden får man ibland intrycket av att de enda som använder Windows 8 är Microsoft själva, men verkligheten är nog lite mer nyanserad än så.

Verkligheten är väl att Microsoft sålde ungefär lika många till OEM under samma tidsperiod som Windows 7 gjorde, men att dessa ännu inte används i samma utsträckning, vilket besökssiffrorna visar hittills.

Skrivet av alpha:

Det ska i vilket fall bli intressant att se vad Microsoft kommer presentera om Windows 8.1. Tidigare var jag av åsikten att de inte borde återintroducera startmenyn. Nu har jag delvis ändrat uppfattning, och även om jag inte tror att det är särskilt troligt, så hoppas jag ändå att de lägger in en valmöjlighet att lägga tillbaka startmenyn. Den lilla menyn har nämligen fått opropertionellt stort fokus, och gjort att många tvekat inför Windows 8 - trots att Windows 8 är bättre än Windows 7 på en lång rad punkter.

Ja, Windows 8 är bättre än Windows 7 på en lång rad punkter. Det har strejfs lista visat och jag retar mig på att man förstörde dessa genom att så hårt insistera på Modern UI (tidigare även kallad Metro) även för de som har stora vertikala skärmar utan touch samt använder tangent och mus. De gick inte bra ihop.

Skrivet av alpha:

100 miljoner sålda licenser (ok, dra av några miljoner om du vill...) och rubriken handlar om att ingen köper Windows 8. Ja, det måste väl vara humor?

Ja, att ingen köper något är ett vanligt problem. Det handlar om förväntningarna hos den som säljer. Nu är det ju inte Microsoft som säljer till kund och inte de som har gnällt mest. Det är ju OEM i bl.a. Taiwan. Det är de som har fått ta smällen för att Microsoft har infört en "filosofi".

Skrivet av Ozzed:

DNT har väl med cookies att göra? Besöksstatistik inhämtas vad jag vet genom besöksloggar på servern, men i så fall skulle det kunna stämma om DNT påverkar UA-string på något sätt, men det verkar knasigt.

Nu är ju frågan om det här har någon betydelse i det hav av användare som finns, så visst är det knasigt. Hur många användare känner till funktionen och möjligheten? Jag gissar att större delen kör som det levererats och att det inte påverkar varken Netmarketshare, Statcounter eller Wikipedias siffror. De bygger ju alla tre på siffror som kommer från hela världen. Inställningen ligger ju lite undangömd och man bör nog veta varför man vill köra halvanonymt innan man ens klickar på rätt ställe för att aktivera det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det är inte 60 eller 100 miljoner kunder som har fått dessa licenser.

OEM köper ju en massa licenser utifrån förväntan som de sedan planterar in i sina maskiner allteftersom.

De hade säkert en grymt stor buffert inför julafton 2012, ifall det skulle blivit en succé som iPad...

Men om de nu hade köpt på sig ett stort lager av OEM licenser runt jul. Hur kommer det sig då att Microsoft är uppe 100 miljoner sålda licenser nu? Menar du att OEM hade gigantiska lager inför julen, sålde dåligt, och nu köper in ytterligare en massa miljoner licenser som de bara lägger på en ständigt växande hög? Den teorin låter liiiiite konstig minst sagt.

Jag förstår att man kan förklara hög försäljning de första två månaderna med att det byggs upp lager, och att om försäljningen går dåligt så sitter man där med ett stort osålt lager. Men man kan inte påstå att fortsatt försäljning, månad efter månad, år efter år, bara har med lageruppbyggnad att göra. Sådan lagerhållning hade man inte ens på 70-talet och än mindre idag.

Skrivet av sAAb:

Nu blev varken Surface eller Windows 8 en ny iPad. Förväntningarna sprack vilket ledde till sura miner och rykten som nådde till media och som startade tråden.

Det är tufft att utmana iPad. Alla vet vad en iPad är och varenda unge vill ha en. Även om Windows RT hade varit dubbelt så bra hade iPad sålt avsevärt mycket mer pga. varumärket. Om alla användare som köper en platta hade fått testa både iPad och en Windowsplatta innan köp, hade nog försäljningssiffrorna sett annorlunda ut. Samma sak gäller väl Svenssontelefon #1, iPhone. Microsoft försöker i alla fall göra något nytt, och förr eller senare tröttnar kanske folk på dessa tråkiga iPads och iPhones som ser ut som vid lanseringen 2007.

Skrivet av sAAb:

Det är ju exakt det vi säger. Plus att tittar man på vem som använder Windows 8 så är det ju inte bra. Företagen har ännu inte börjat köpa, även om även det borde komma på sikt, i form av Windows 8.1 eller Windows 8.2.

Ja, företagen har precis uppgraderat till Windows 7, och för de flesta ligger det flera år fram i tiden innan man gör nästa uppgradering. Det betyder inte att Windows 8 i sig är dåligt, men det kommer påverka försäljningen negativt. Windows 7 är fortfarande "nytt" och det är den största utmaningen för Windows 8.

Skrivet av sAAb:

Nu är ju frågan om det här har någon betydelse i det hav av användare som finns, så visst är det knasigt. Hur många användare känner till funktionen och möjligheten? Jag gissar att större delen kör som det levererats och att det inte påverkar varken Netmarketshare, Statcounter eller Wikipedias siffror. De bygger ju alla tre på siffror som kommer från hela världen. Inställningen ligger ju lite undangömd och man bör nog veta varför man vill köra halvanonymt innan man ens klickar på rätt ställe för att aktivera det.

Tvärtom! Do-Not-Track är aktiverat som standard på Internet Explorer 10, som följer med Windows 8. Det är nog den första web browser som har denna inställning aktiverad som standard. Andelen användare som har Do-Not-Track aktiverat är därför mycket stor på Windows 8, och nästan obefintlig på övriga versioner. Hur eller om det påverkar statistiken har jag dock ingen aning om (min första gissning är att det inte påverkar statistiken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Men om de nu hade köpt på sig ett stort lager av OEM licenser runt jul. Hur kommer det sig då att Microsoft är uppe 100 miljoner sålda licenser nu? Menar du att OEM hade gigantiska lager inför julen, sålde dåligt, och nu köper in ytterligare en massa miljoner licenser som de bara lägger på en ständigt växande hög? Den teorin låter liiiiite konstig minst sagt.

Jag förstår att man kan förklara hög försäljning de första två månaderna med att det byggs upp lager, och att om försäljningen går dåligt så sitter man där med ett stort osålt lager. Men man kan inte påstå att fortsatt försäljning, månad efter månad, år efter år, bara har med lageruppbyggnad att göra. Sådan lagerhållning hade man inte ens på 70-talet och än mindre idag.

Det är tufft att utmana iPad. Alla vet vad en iPad är och varenda unge vill ha en. Även om Windows RT hade varit dubbelt så bra hade iPad sålt avsevärt mycket mer pga. varumärket. Om alla användare som köper en platta hade fått testa både iPad och en Windowsplatta innan köp, hade nog försäljningssiffrorna sett annorlunda ut. Samma sak gäller väl Svenssontelefon #1, iPhone. Microsoft försöker i alla fall göra något nytt, och förr eller senare tröttnar kanske folk på dessa tråkiga iPads och iPhones som ser ut som vid lanseringen 2007.

Ja, företagen har precis uppgraderat till Windows 7, och för de flesta ligger det flera år fram i tiden innan man gör nästa uppgradering. Det betyder inte att Windows 8 i sig är dåligt, men det kommer påverka försäljningen negativt. Windows 7 är fortfarande "nytt" och det är den största utmaningen för Windows 8.

Tvärtom! Do-Not-Track är aktiverat som standard på Internet Explorer 10, som följer med Windows 8. Det är nog den första web browser som har denna inställning aktiverad som standard. Andelen användare som har Do-Not-Track aktiverat är därför mycket stor på Windows 8, och nästan obefintlig på övriga versioner. Hur eller om det påverkar statistiken har jag dock ingen aning om (min första gissning är att det inte påverkar statistiken).

Enligt tammi reller så räknas en licens som "såld" så fort en dator med Windows 8 produceras: "The minute that a PC rolls off the manufacturing line with a new version of Windows on it, it is counted as a "license sold," Reller explained."

http://www.zdnet.com/microsoft-more-than-100-million-windows-...

Så nu vet vi det. Sålda licenser för Wndows 7 har alltså haft mångdubbelt högre faktisk marknadspenetrering än motsvarande för Windows 8.0.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Men om de nu hade köpt på sig ett stort lager av OEM licenser runt jul. Hur kommer det sig då att Microsoft är uppe 100 miljoner sålda licenser nu? Menar du att OEM hade gigantiska lager inför julen, sålde dåligt, och nu köper in ytterligare en massa miljoner licenser som de bara lägger på en ständigt växande hög? Den teorin låter liiiiite konstig minst sagt..

Jag förstår att man kan förklara hög försäljning de första två månaderna med att det byggs upp lager, och att om försäljningen går dåligt så sitter man där med ett stort osålt lager. Men man kan inte påstå att fortsatt försäljning, månad efter månad, år efter år, bara har med lageruppbyggnad att göra. Sådan lagerhållning hade man inte ens på 70-talet och än mindre idag.

Vad menar du med lager? En licens kräver inget lager...

Se det som ett tillstånd att installera på X miljoner maskiner. Visst köper/säljer OEM maskiner med Windows 8, men inte i den takt de hoppats på. Annars skulle de inte klagat.

Skrivet av alpha:

Tvärtom! Do-Not-Track är aktiverat som standard på Internet Explorer 10, som följer med Windows 8. Det är nog den första web browser som har denna inställning aktiverad som standard. Andelen användare som har Do-Not-Track aktiverat är därför mycket stor på Windows 8, och nästan obefintlig på övriga versioner. Hur eller om det påverkar statistiken har jag dock ingen aning om.

Det där kände jag inte till. Tackar! Skumt drag om det påverkar besökssiffrorna. Hittade nu http://ie.microsoft.com/testdrive/browser/donottrack/

Fast tittar man på panopticlick så inser man att den kanske inte spelar så stor roll. Testade att köra med en Tor Vidalia browser och fick en unikhet på en på drygt nio tusen användare, förvisso jämfört med Firefox som ger en på två miljoner. Viss information läcker alltid och jag vet inte heller hur DNT fungerar.

UPPDATERING

Såg nu Ozzeds länk, men förstår den inte riktigt helt ut.

Betyder det här att det faktiskt finns ett fysisk lager för varje licens såld?!

Om det är så så förstår man än mer varför Taiwanserna blev sura, riktigt sura. Fast de har ju nu under våren lanserat nya maskiner den ena coolare än den andra. Så på sikt fixar sig nog knätofs-marknaden. Men skrivbordstofs-marknaden? Ja, kanske med 8.1, men touch-marknaden lär växa, likt min huvudvärk.

http://www.slashgear.com/touch-notebooks-to-such-some-tablet-...

En tänkbar konkurrent till Windows 8 verkar emellertid inte växa, Chromebook http://www.zdnet.com/first-real-world-usage-figures-suggest-c...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Enligt tammi reller så räknas en licens som "såld" så fort en dator med Windows 8 produceras: "The minute that a PC rolls off the manufacturing line with a new version of Windows on it, it is counted as a "license sold," Reller explained."

http://www.zdnet.com/microsoft-more-than-100-million-windows-...

Så nu vet vi det. Sålda licenser för Wndows 7 har alltså haft mångdubbelt högre faktisk marknadspenetrering än motsvarande för Windows 8.0.

Fast det var väl exakt samma läge för W7? Varje dator som rullade av "bandet" med W7 räknades som en såld licens. Från artikeln du länkade framgår också att volymlicenser inte räknas med i MS siffror så då kanske de inte spelar så stor roll?

Skrivet av sAAb:

Vad menar du med lager? En licens kräver inget lager...

Se det som ett tillstånd att installera på X miljoner maskiner. Visst köper/säljer OEM maskiner med Windows 8, men inte i den takt de hoppats på. Annars skulle de inte klagat.

Det handlar inte om fysiskt lager utan om att ha en massa pengar uppbundna i licenser som man inte använder för tillfället, det är inte affärsmässigt bra.

Citat:

Det där kände jag inte till. Tackar! Skumt drag om det påverkar besökssiffrorna. Hittade nu http://ie.microsoft.com/testdrive/browser/donottrack/

Fast tittar man på panopticlick så inser man att den kanske inte spelar så stor roll. Testade att köra med en Tor Vidalia browser och fick en unikhet på en på drygt nio tusen användare, förvisso jämfört med Firefox som ger en på två miljoner. Viss information läcker alltid och jag vet inte heller hur DNT fungerar.

DNT fungerar så att de som har en webbsida kan välja att lyda den eller ej, de flesta större sidor gör det dock då användarna nog hade blivit sura annars. Att MS aktiverade detta som default fick väldigt mycket uppmärksamhet då många webbplatser klagade högljutt, typ: "Vad ska vi då leva av?" Kanske annonser som inte håller koll på varje enskild person i all evighet?

Citat:

UPPDATERING

...

En tänkbar konkurrent till Windows 8 verkar emellertid inte växa, Chromebook http://www.zdnet.com/first-real-world-usage-figures-suggest-c...

Beroende på vad man ser som konkurrenter så är det inte många det går bättre för, försäljningen av Macar har gått ner långt mycket mer än av Windowsdatorer exempelvis. Chromebook är en lösning på jakt efter ett problem. Ipad/Android osv. går fortfarande bra (nåja) men de är inte riktigt konkurrenter till Windows (möjligtvis RT).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det var väl exakt samma läge för W7? Varje dator som rullade av "bandet" med W7 räknades som en såld licens. Från artikeln du länkade framgår också att volymlicenser inte räknas med i MS siffror så då kanske de inte spelar så stor roll?

Ja, det är exakt samma situation. Och Windows 7 hade efter samma tid, med ungefär samma siffror ca 12% marknadsandel : http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Så med samma antal licenser sålda så klarar sig Windows 7 alltså ungefär 3 gånger så bra som Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är exakt samma situation. Och Windows 7 hade efter samma tid, med ungefär samma siffror ca 12% marknadsandel : http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Så med samma antal licenser sålda så klarar sig Windows 7 alltså ungefär 3 gånger så bra som Windows 8.

Nu är vi tillbaka i samma diskussion igen. Windows håller sin marknadsandel av datormarknaden stadigt (över 90%), av marknaden "enheter med browser" så har de tappat (enligt netmarketshare i alla fall) men det är inte så konstigt då den marknaden helt har ställts på ända sedan sjuan kom ut (med Ipads, telefoner med acceptabla browsers osv.). DNT kan också ha gjort dessa siffror lite snedvridna så vi får ta dem med en större nypa salt än vad som var tvunget vid tiden för sjuans lansering.

Det går heller inte så dåligt för MS som hårdvarutillverkare som många vill göra gällande, på några få månader och på ytterst få marknader så har de tagit ungefär 10% av Samsungs marknadsandel för tablets. Samsung har ändå varit i tabletbranschen ett bra tag och är den näst största tillverkaren av sådana så det är inte så pjåkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det var väl exakt samma läge för W7? Varje dator som rullade av "bandet" med W7 räknades som en såld licens. Från artikeln du länkade framgår också att volymlicenser inte räknas med i MS siffror så då kanske de inte spelar så stor roll?

Det handlar inte om fysiskt lager utan om att ha en massa pengar uppbundna i licenser som man inte använder för tillfället, det är inte affärsmässigt bra.

Det var så jag förstod det också. Man får gissa att det förekommer en deal om automatisk uppgradering till 8.1 för OEM för många av de större aktörerna.

Skrivet av snajk:

DNT fungerar så att de som har en webbsida kan välja att lyda den eller ej, de flesta större sidor gör det dock då användarna nog hade blivit sura annars. Att MS aktiverade detta som default fick väldigt mycket uppmärksamhet då många webbplatser klagade högljutt, typ: "Vad ska vi då leva av?" Kanske annonser som inte håller koll på varje enskild person i all evighet?

Kan de inte skriva appar åt Microsoft?

Skrivet av snajk:

Beroende på vad man ser som konkurrenter så är det inte många det går bättre för, försäljningen av Macar har gått ner långt mycket mer än av Windowsdatorer exempelvis. Chromebook är en lösning på jakt efter ett problem. Ipad/Android osv. går fortfarande bra (nåja) men de är inte riktigt konkurrenter till Windows (möjligtvis RT).

Visst är de konkurrenter om man ser till webb-annonsernas exponering!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det var så jag förstod det också. Man får gissa att det förekommer en deal om automatisk uppgradering till 8.1 för OEM för många av de större aktörerna.

Well, automatisk får vi se men alla som har åttan får en gratis uppdatering till 8.1.

Citat:

Kan de inte skriva appar åt Microsoft?

Jo visst, och steget är kortare än någonsin då man kan skriva W8-Appar i HTML/JScript. Jag anser bara inte att det borde vara något problem, varför ska man behöva "tracka" (alltså följa, inte trakassera) sina användare, räcker det inte med att visa annonser för dem som man får betalt för?

Citat:

Visst är de konkurrenter om man ser till webb-annonsernas exponering!

Jo, men det bryr sig knappast MS om. I och med DNT så har de ju gjort klart att deras plattform inte främst är till för webbannonsörerna (däremot kanske för app-annonsörer men det är en annan sak) utan för kunderna. Inte riktigt samma sak om man köper en Chromebook...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Well, automatisk får vi se men alla som har åttan får en gratis uppdatering till 8.1.

Om uppdateringen kommer vara gratis eller svindyr vet vi ännu inte. Men Microsoft har lovat att avslöja det inom ett par veckor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Byggde två nya datorer med Win 7. Helt suveränt OS. Win 8 är rena rama skräpet.

Med det sagt.

Det är alldeles för många Troll ifrån Microsoft som har postat i den här tråden.

Permalänk
Avstängd

En riktig stor skjuts i att "Ta marknadsandelar" för Win8 är den stora mängden lågprisdatorer, både stationära och bärbara, för 2500-4000 kr. Dessa utgör med marginal de flesta av elektronikladornas utbud.

Tror inte att det är många SweClockers som är beredda att redigera foton och filmer eller spela spel på dessa AMD E1, E2 Intel Celeron datorerna.

Har inte sett en enda 3000 kronors dator utan Win8, sedan årsskiftet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

En riktig stor skjuts i att "Ta marknadsandelar" för Win8 är den stora mängden lågprisdatorer, både stationära och bärbara, för 2500-4000 kr. Dessa utgör med marginal de flesta av elektronikladornas utbud.

Tror inte att det är många SweClockers som är beredda att redigera foton och filmer eller spela spel på dessa AMD E1, E2 Intel Celeron datorerna.

Har inte sett en enda 3000 kronors dator utan Win8, sedan årsskiftet.

Nej, Sweclockers är inte världen... (sorry eds...)

Wikipedia har ju siffror från den stora världen utanför.

Här en omarbetning av deras siffror:

Region AFR ASI AUS EUR CAM NAM SAM OCE Popularity Total 100 100 100 100 100 100 100 100 100,000 Windows 71,77 61,49 45,62 61,67 69,70 45,37 75,44 55,36 59,820 Mac 9,57 14,91 22,61 13,28 12,24 20,81 10,40 16,18 14,389 Linux 6,49 6,97 11,90 8,41 7,27 9,32 6,37 10,73 8,227 iPhone 3,93 9,53 6,37 6,77 4,81 7,14 3,99 5,84 5,808 iPad 2,24 3,34 11,78 6,14 3,83 11,68 2,30 10,41 5,251 Other 0,88 1,94 1,33 1,74 0,71 2,50 0,57 1,00 1,188 BlackB 3,25 0,53 0,03 0,46 0,61 0,62 0,34 0,03 0,316 Mobile 0,31 0,42 0,06 0,45 0,17 0,79 0,14 0,09 0,223 iOS 0,51 0,27 0,05 0,09 0,24 0,17 0,18 0,05 0,149 Nokia 0,06 0,10 0,18 0,25 0,05 0,28 0,04 0,16 0,108 Samsung 0,56 0,23 0,01 0,08 0,12 0,07 0,13 0,04 0,095 Symbian 0,42 0,22 0,04 0,06 0,13 0,02 0,08 0,05 0,082 PlayS. 0,01 0,05 0,02 0,03 0,06 0,06 0,02 0,05 0,034 Java 0,00 0,01 0,00 0,56 0,00 1,17 0,00 0,00 0,007

Siffrorna kommer från http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-02/Squi... och visar hur det ligger till i olika världsdelar. Det är ju nedbrutet på landsnivå i länken, men jag nöjde mig med världsdelar här. Jag har sorterat på det geometriska medelvärdet för varje OS, här kallat Popularity.

Vad vi ser är att Microsofts OS är populärt i Afrika och Sydamerika medan de i Australien och Nordamerika inte lika gärna surfar med Windows.

Kanske Microsoft borde begränsa sig till Afrika i framtiden? Nigeria har ju stor befolkning.

45 % bland nordamerikaner måste väl ändå vara förödande?

UPPDATERING

Det är förödande.

Här kommer mer siffror, nu för mars 2012.

Region AFR ASI AUS EUR CAM NAM SAM OCE Popularity Total 100 100 100 100 100 100 100 100 100,000 Windows 74,30 76,50 63,16 77,87 84,79 61,91 90,70 72,71 74,682 Mac 2,30 3,72 15,13 7,12 4,70 15,12 2,29 13,25 6,127 iPhone 2,25 5,83 4,18 4,63 2,82 6,23 2,77 3,69 3,825 Linux 1,37 4,53 10,55 3,93 2,27 8,57 1,02 4,87 3,545 iPad 1,22 1,89 4,58 2,09 1,52 3,30 0,87 3,20 2,048 Other 1,86 2,47 1,31 1,94 1,01 2,41 0,67 1,08 1,726 Java 12,56 2,21 0,06 0,61 0,97 0,08 0,64 0,38 0,609 Mobile 1,84 1,15 0,12 0,41 0,39 0,31 0,25 0,26 0,408 BlackB 0,46 0,60 0,07 0,76 0,66 1,25 0,27 0,04 0,330 iOS 0,88 0,45 0,09 0,09 0,31 0,07 0,25 0,08 0,186 Samsung 0,69 0,34 0,17 0,16 0,27 0,04 0,16 0,12 0,181 Nokia 0,07 0,12 0,55 0,27 0,09 0,54 0,03 0,31 0,167 Symbian 0,25 0,10 0,02 0,08 0,07 0,07 0,04 0,02 0,060 PlayS. 0,01 0,09 0,02 0,05 0,09 0,10 0,02 0,07 0,045

Surfning via Windows på Wikipedia har sjunkit från 61,91 % till 45,37 %!!! På elva månader!

Stämmer det här fullt ut så är det riktigt illa.

UPPDATERING 2

Det såg så konstigt ut att jag var tvungen att kolla längre bakåt och fler datum. Här är siffror för enbart Nord-amerika och Windows. Det som visas är Datum, Antal träffar för Nordamerika, Träffar för Windows och den procentuella andelen från Windows.

YYYY-MM-DD North_America Windows_OS Percent 2011-12-01 40754000000 27000000000 0,663 2012-01-01 37867000000 23695000000 0,626 2012-02-01 40231000000 25253000000 0,628 2012-03-01 42492000000 26667000000 0,628 2012-04-01 40211000000 24896000000 0,619 2012-05-01 42927000000 25950000000 0,605 2012-06-01 43858000000 25989000000 0,593 2012-07-01 38358000000 22344000000 0,583 2012-08-01 35671000000 20207000000 0,566 2012-09-01 40509000000 23376000000 0,577 2012-10-01 45712000000 27005000000 0,591 2012-11-01 46533000000 27651000000 0,594 2012-12-01 50687000000 30036000000 0,593 2013-01-01 51074000000 28244000000 0,553 2013-02-01 55519000000 25629000000 0,462 2013-03-01 59819000000 27141000000 0,454

Fallet under de senaste tre registrerade månaderna ser ju som en aktiv flykt från Windows. Men, absolut-talen står still, så det är ju de andra, iPad, iPhone, Android som ökar explosionsartat.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:
Skrivet av sAAb:

Visst är de konkurrenter om man ser till webb-annonsernas exponering!

Jo, men det bryr sig knappast MS om. I och med DNT så har de ju gjort klart att deras plattform inte främst är till för webbannonsörerna (däremot kanske för app-annonsörer men det är en annan sak) utan för kunderna. Inte riktigt samma sak om man köper en Chromebook...

De låter märkligt att de inte skulle bry sig. Online-reklamen är större än någonsin.

http://www.marketingprofs.com/charts/2013/10730/internet-ad-r...

Citat:

Internet advertising revenues in the United States totaled a record $10.31 billion in the fourth quarter of 2012, an increase of 12% from the third quarter of 2012 and up 15% from the fourth quarter of 2011, according to a report by IAB and PwC.

Mobile revenue surged 111% in 2012 to $3.4 billion, building on 2011’s record-breaking 149% year-over-year rise to $1.6 billion. Mobile accounted for 9% of total Internet ad revenue in 2012.

http://www.websitemagazine.com/content/blogs/posts/archive/20... kan vi läsa:

Citat:

Presently (and traditionally) you browse more than you search, e.g. most interfaces expect you to work your way through icons to locate what you’re looking for. Search is the next resort when you cannot find what you want after browsing. Windows 8 makes search the focal point, thrusting it in front of you. This is a good thing as it helps you find what you want more easily and quickly.

When search becomes the primary way to navigate, you have the opportunity to custom-create your messages targeting users’ intent and do it across different environments. The potential for this form of targeting on Windows 8 apps is huge, in the near future. [...]

There are two browser versions in Windows 8, one working pretty much like your standard browser with Flash and plug-in support, and a touch-based version that only supports Flash for Microsoft-whitelisted sites and does not allow plug-ins. So, if your site has animations and other Flash-based elements, it won’t work on the Windows 8 default browser. Again, you may want to re-think your marketing strategy around this change.

If you have invested in iOS and Android apps, it just may be the time to think about a Windows version, now that Windows 8 has an app store. The app store is concentrating on mobile, touch-based applications, meaning it may become equally important as its Android and Apple counterparts in the future.

Nja, om Microsoft har plockat bort DNT så finns det nog en mening med det... Om man läser ovanstående så är det för att de inte vill white-lista konkurrenter, eller?

Samt, i ljuset i ljuset av de senaste årens analyser av Googles finanser så är det nog snarast reklamen Microsoft är ute efter. Några länkar:

Varför skulle Microsoft inte försöka komma in på den marknaden? Allt tyder ju på att Windows 8 är för konsumtion, inte produktion och mobila enheter fortsätter att öka.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

De låter märkligt att de inte skulle bry sig. Online-reklamen är större än någonsin.
http://www.marketingprofs.com/charts/2013/10730/internet-ad-r...

Men MS rörelse är inte huvudsakligen att sälja reklam eller personuppgifter, de säljer programvaror, tjänster och viss hårdvara. Så varför skulle de bry sig om banner-branschen går ner (-åt)? Google, Yahoo och FB är de stora annons-säljarna på nätet, inte MS.

Det har inte heller något med saken att göra.

Citat:

Nja, om Microsoft har plockat bort DNT så finns det nog en mening med det... Om man läser ovanstående så är det för att de inte vill white-lista konkurrenter, eller?

Jag tror du har läst fel någonstans, MS har inte plockat bort DNT tvärtom har de aktiverat det per default, något som annonsbolagen blev riktigt upprörda över.

Citat:

Samt, i ljuset i ljuset av de senaste årens analyser av Googles finanser så är det nog snarast reklamen Microsoft är ute efter. Några länkar:

Varför skulle Microsoft inte försöka komma in på den marknaden? Allt tyder ju på att Windows 8 är för konsumtion, inte produktion och mobila enheter fortsätter att öka.

De är redan på den marknaden i viss mån men uppenbarligen så bryr de sig mer om sina programvarukunder än sina annonskunder, annars hade de inte aktiverat DNT som default. Att Google drar in det mesta av sitt resultat från annonser har inget med MS att göra och är knappast en nyhet. MS resultat är trots allt ganska mycket bättre än Googles och de har en mängd framgångsrika produkter varav flera helt dominerar sina områden.

Skrivet av strejf:

Om uppdateringen kommer vara gratis eller svindyr vet vi ännu inte. Men Microsoft har lovat att avslöja det inom ett par veckor.

Well, allt tyder på en gratis uppdatering och att ta betalt för den vore en katastrof ur ett image-hänseende men visst, vi är inte helt säkra ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men MS rörelse är inte huvudsakligen att sälja reklam eller personuppgifter, de säljer programvaror, tjänster och viss hårdvara. Så varför skulle de bry sig om banner-branschen går ner (-åt)? Google, Yahoo och FB är de stora annons-säljarna på nätet, inte MS.[...]

Jag tror du har läst fel någonstans, MS har inte plockat bort DNT tvärtom har de aktiverat det per default, något som annonsbolagen blev riktigt upprörda över.

De är redan på den marknaden i viss mån men uppenbarligen så bryr de sig mer om sina programvarukunder än sina annonskunder, annars hade de inte aktiverat DNT som default. Att Google drar in det mesta av sitt resultat från annonser har inget med MS att göra och är knappast en nyhet. MS resultat är trots allt ganska mycket bättre än Googles och de har en mängd framgångsrika produkter varav flera helt dominerar sina områden.

Inte läst fel. Jag skrev fel... Jag menade ju att de lagt dit DNT som default.

Precis, för Microsoft har banners inte varit någon större inkomst-källa. Lägger de dit DNT som default så skadar de en av sina värsta konkurrenter, Google. Det skadar nog inte Microsoft att flagga för privacy-skäl som uppskattas av privatpersoner om det drabbar Google mer än någon annan. Om man dessutom kan få arbetslösa i flash-banner-branschen att gå över till Windows 8-browser reklam, i stil med det som beskrevs ovan, why not? Fast det här låter mer som en annan tråd, för konspirationer, eller, business-as-usual.

Men, om nu DNT fungerar som att det anonymiserar OS:et, hur får då Netmarketshare, Statcounter, Wikipedia reda på att Win8 finns? Det låter ju lika osannolikt att en tredjedel av alla användare över hela världen skulle slå på det. Jag tvivlar på att DNT är verksamt för att helt anonymisera.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Inte läst fel. Jag skrev fel... Jag menade ju att de lagt dit DNT som default.

Precis, för Microsoft har banners inte varit någon större inkomst-källa. Lägger de dit DNT som default så skadar de en av sina värsta konkurrenter, Google. Det skadar nog inte Microsoft att flagga för privacy-skäl som uppskattas av privatpersoner om det drabbar Google mer än någon annan. Om man dessutom kan få arbetslösa i flash-banner-branschen att gå över till Windows 8-browser reklam, i stil med det som beskrevs ovan, why not? Fast det här låter mer som en annan tråd, för konspirationer, eller, business-as-usual.

Fast nu blandar du ihop DNT med AdBlock eller nåt. DNT hindrar inte att annonser visas utan det är bara en flagga som säger att personen (browsern) inte vill bli spårad av tredje part (annonsörer). Sen går det självklart att spekulera huruvida de gjort så för att minska konkurrenters intäkter eller för att de har ett intresse av att hjälpa sina kunder ha ett privatliv gentemot annonsbolagen, men det är bara spekulationer.

Citat:

Men, om nu DNT fungerar som att det anonymiserar OS:et, hur får då Netmarketshare, Statcounter, Wikipedia reda på att Win8 finns? Det låter ju lika osannolikt att en tredjedel av alla användare över hela världen skulle slå på det. Jag tvivlar på att DNT är verksamt för att helt anonymisera.

DNT anynomiserar inte OS:et men det kan göra det svårt att se för en tredjepart (om de följer riktlinjerna för DNT, det är inte lag eller nåt), vilket mycket väl kan påverka statistiken. Sen behöver man inte slå på det, det är ju det som är det speciella, alla browsers (?) stöder ju DNT det är bara att MS satte igång det från start i IE10. Jag vet inte men det kan ju mycket väl vara så att de som kör med IE på åttan inte visas i statistiken utan bara de som kör någon annan browser (och inte har satt igång DNT på den), då stämmer försäljningssiffrorna bättre överens med nätanvändningsstatistiken. Eller så är det som du tror och en stor andel av de som köpt W8 (med en ny dator eller ej) använder inte det. Det förstnämnda scenariot känns mer troligt i mina ögon, men jag vet inte.

Permalänk

Microsofts nästa drag är att dra in supporten för XP, när folk ska uppgradera sina gamla XP burkar för att nästa elaka virus sveper förbi kommer de att köpa Windows 8.

Det är väldigt mycket "the beatings will continue until morale improves" över Microsofts strategi. Fast de verkar för all del sockra den beska medicinen lite också, med kosmetiska ändringar i Windows 8.1. Få se hur villiga de är att hora ut sig, full poäng vore ett XP-inspirerat interface till Windows Phone/RT för att locka XP-folket när supporten går ut.

Windows Phones chanser ger jag inte mycket för. Jag har en Windows Phone 7.5, och OS'et är häpnadsväckande uselt. Fyra olika designer på "retur" tangenten, "Mina kontakter" sidan får inte plats på (den ganska stora HTC Titan) skärmen, att hantera kontakter är som att dra ut tänder, jag kan inte avinstallera allt meningslöst clutter jag fått förinstallerat på telefonen (går inte att roota Windows Phone telefoner!), eftersom alla knapptryck och skärmbyten ska animeras går allt långsamt för att man ska hinna njuta av animeringen, det går inte att använda telefonen som masslagringsenhet, och värst av allt är förstås det bokstavligen otroliga skitprogrammet Zune som måste användas till precis allt eftersom telefonen är 130% låst. Finns det någon rättvisa i världen kommer Android att krossa Windows Phone/RT/Metro som en lus. Vid det här laget skulle jag gärna se dem krossa Windows 8 på PC också.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Microsofts nästa drag är att dra in supporten för XP, när folk ska uppgradera sina gamla XP burkar för att nästa elaka virus sveper förbi kommer de att köpa Windows 8.

Det är väldigt mycket "the beatings will continue until morale improves" över Microsofts strategi. Fast de verkar för all del sockra den beska medicinen lite också, med kosmetiska ändringar i Windows 8.1. Få se hur villiga de är att hora ut sig, full poäng vore ett XP-inspirerat interface till Windows Phone/RT för att locka XP-folket när supporten går ut.

Windows Phones chanser ger jag inte mycket för. Jag har en Windows Phone 7.5, och OS'et är häpnadsväckande uselt. Fyra olika designer på "retur" tangenten, "Mina kontakter" sidan får inte plats på (den ganska stora HTC Titan) skärmen, att hantera kontakter är som att dra ut tänder, jag kan inte avinstallera allt meningslöst clutter jag fått förinstallerat på telefonen (går inte att roota Windows Phone telefoner!), eftersom alla knapptryck och skärmbyten ska animeras går allt långsamt för att man ska hinna njuta av animeringen, det går inte att använda telefonen som masslagringsenhet, och värst av allt är förstås det bokstavligen otroliga skitprogrammet Zune som måste användas till precis allt eftersom telefonen är 130% låst. Finns det någon rättvisa i världen kommer Android att krossa Windows Phone/RT/Metro som en lus. Vid det här laget skulle jag gärna se dem krossa Windows 8 på PC också.

När det gäller indragen support för just XP förstår jag Microsoft. Den har ju funnits ute i runt ett decennium, och sjukt mycket har hänt sedan dess hårdvarumässigt.

Vad är rimlig support? De erbjuder support flera år efter att XP säljs och jag har svårt att se att de skiljer sig från andra företag i branschen på den punkten. Även Linux släpper support för riktigt gammal hårdvara, t.ex. Intels processor 386, som lanserades 1985... Här en artikel under den ironiska rubriken "How removing 386 support in Linux will destroy the world".

Man kan också beakta www.google.com/search?q=Linux "deprecated hardware"

Ett operativsystem är ju främst ett sätt att kommunicera med hårdvaran, och även om den har fått "eget liv" tack vare alla webb-tjänster så ger hårdvaran förutsättningarna. Det var inte självklart att kunna spela en mp3, eller en video för drygt tio år sedan. Vilken mobil som helst kan allt det där idag, tack vare krympningen av kretsarna. Dagens mobiler är ju mycket kraftfullare än någon hemdator köpt på 1990-talet. JAS Gripen var utvecklad på 1980-talet på en "superdator" motsvarande en 300 MHz Pentium 2 om jag inte missminner mig.

Zune behöver du inte bry dig om, Microsoft har själva satt kniven på dess strupe på grund av dåliga siffror.

Webbens egna liv är ju det Google har tagit fasta på, inte Microsoft, än, på riktigt.

Samtidigt så inser jag touch-skärmarnas potential, på sikt. Att rita i Catia/Unigraphics/Blender etc via touch vore en reell förbättring. Men, innan vi är där, låt oss dödliga vila i frid. Låt Modern UI (nej, det heter tydligen inte Metro längre) enbart förhärska på Surface och liknande plattor.

Seriöst, inte ens en Wacom-platta känns ju relevant för Windows 8.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Ha! Blåste just en gammal Atom/ION dator, på Win7 för WinXP som användes som HTPC i vardagsrummet mellan 2010-2012.
Fast den blev så förfärligt seg och oanvändbar med Win7. Troligen för att BIOS och drivrutiner inte var optimerade för Win7 och ASUS tillverkaren slutade uppdatera drivrutinerna 2011.

Med WinXP är kraften tillbaka på den lilla datorn som nu klarar lite spel (äldre spel) och kontorsprogram, även fotoredigering med GIMP.
Lite synd med WinXP bara har DirectX 9 och många mediaspelare vill ha DX10 och högre för HD-film.

Jorå, det kommer finnas WinXP datorer ett bra tag till och att slippa MS ständiga uppdateringar är ju en bonus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Ha! Blåste just en gammal Atom/ION dator, på Win7 för WinXP som användes som HTPC i vardagsrummet mellan 2010-2012.
Fast den blev så förfärligt seg och oanvändbar med Win7. Troligen för att BIOS och drivrutiner inte var optimerade för Win7 och ASUS tillverkaren slutade uppdatera drivrutinerna 2011.

Med WinXP är kraften tillbaka på den lilla datorn som nu klarar lite spel (äldre spel) och kontorsprogram, även fotoredigering med GIMP.
Lite synd med WinXP bara har DirectX 9 och många mediaspelare vill ha DX10 och högre för HD-film.

Jorå, det kommer finnas WinXP datorer ett bra tag till och att slippa MS ständiga uppdateringar är ju en bonus.

Hade du inte kravet på spel. Så hade xbmc med linux i bakgrunden fungerat annars.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det även finns de på Microsoft som är trötta på deras tänk att göra saker bättre genom att smeta på nya funktioner istället för att förbättra gamla: http://blog.zorinaq.com/?e=74 Väldigt läsvärt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.