Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

8.1 är inte en stor omarbetning. 8.1 är precis vad man kan förvänta sig av en x.1-version - en förbättring. Jag är övertygad om att RTM var för sent för att implementera en startknapp (nu vet vi dessutom inte hur den kommer att fungera i 8.1). När mjukvara når beta är det finslipning, optimering och buggjakt som gäller. När mjukvara lämnar alpha är den feature complete. Det är så mjukvarans utvecklingscykel ser ut, vare sig man vill det ellre inte.

Då finns det ingen mening med "consumer preview" och liknande, eftersom man enligt ditt synsätt inte ändrar oavsett vad folk tycker.

I övrigt håller jag inte med. Det är enorma skillnader mellan developer preview och RTM, även funktionsmässigt.

Startknappen kommer ta en till Modern UI har det väl sagts. Hur som helst så bevisar ju start8, startisback mm mm att det inte är komplicerat att fixa en startmeny. Det skulle inte krävas alls mycket tid och resurser från Microsoft, men vara värt miljardbelopp i Goodwill och PR. Men de har valt att bete sig siom griniga ungar som vägrar lyssna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då finns det ingen mening med "consumer preview" och liknande, eftersom man enligt ditt synsätt inte ändrar oavsett vad folk tycker.

Klart att det gör. Buggar finns fortfarande och desto fler som letar desto snabbare hittar man dem och kan komma med en lösning. Men att tro att en consumer preview skulle innebära att vad som helst ska kunna ändras är absurt. Du sysslar inte med mjukvaruutveckling, det är uppenbart.

Skrivet av Ozzed:

I övrigt håller jag inte med. Det är enorma skillnader mellan developer preview och RTM, även funktionsmässigt.

Samma svar som ovan. När mjukvara lämnar alpha är det färdigt vad gäller feature set. Förändringar som sker efter alpha-fasen är ej övergripande. Större förändringar kommer i en uppdatering med nytt versionsnummer. Exempel är Android 4.2 eller Windows 8.1. Så pass stora utvecklingsprojekt som Windows, Android eller Office kräver att utförandet är organiserat.

Skrivet av Ozzed:

Startknappen kommer ta en till Modern UI har det väl sagts. Hur som helst så bevisar ju start8, startisback mm mm att det inte är komplicerat att fixa en startmeny. Det skulle inte krävas alls mycket tid och resurser från Microsoft, men vara värt miljardbelopp i Goodwill och PR. Men de har valt att bete sig siom griniga ungar som vägrar lyssna.

Vi kan inte säkert veta vad Start-knappen kommer att göra innan 8.1 dyker upp. Någon form av Modern UI-implementering är trolig, men hur den ser ut återstår.

Ingen har påstått att det skulle vara omöjligt eller ens speciellt svårt att ta tillbaka den gamla startknappen och om det vore så att Microsoft trodde att det var önskat så hade man förmodligen gjort det. Du antar att företaget är så pass arrogant att det väljer bort en mindre förändring trots miljardvärde. Jag tror inte att det är så enkelt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Ingen har påstått att det skulle vara omöjligt eller ens speciellt svårt att ta tillbaka den gamla startknappen och om det vore så att Microsoft trodde att det var önskat så hade man förmodligen gjort det. Du antar att företaget är så pass arrogant att det väljer bort en mindre förändring trots miljardvärde. Jag tror inte att det är så enkelt.

Den fanns faktiskt och togs bort trots protester under utvecklingen.

Windows 8 är första steget i att konvergera den "döende" PC marknaden till vad Microsoft anser är framtiden, dvs mobila devices: alla windows-devices (paddor, telefoner och PC) ska köra samma mjukvara på samma operativsystem inom två år. För att klara det har Microsoft i Metro tagit bort features som inte funkar på telefonernas mycket små touchskärmar, t.ex. startknappen och möjligheten att ha många fönster öppna.

Så länge du inte kan övertyga Microsoft om att PC:n inte är döende kommer de att fortsätta skita i vad PC användare tycker om det nya interfacet; den marknaden är på väg bort. Det som spelar roll är vad mobil & padd-användare tycker.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Då finns det ingen mening med "consumer preview" och liknande, eftersom man enligt ditt synsätt inte ändrar oavsett vad folk tycker.

I övrigt håller jag inte med. Det är enorma skillnader mellan developer preview och RTM, även funktionsmässigt.

Startknappen kommer ta en till Modern UI har det väl sagts. Hur som helst så bevisar ju start8, startisback mm mm att det inte är komplicerat att fixa en startmeny. Det skulle inte krävas alls mycket tid och resurser från Microsoft, men vara värt miljardbelopp i Goodwill och PR. Men de har valt att bete sig siom griniga ungar som vägrar lyssna.

Kan bara hålla med

Skrivet av Valiumballong:

Skillnaderna är enorma i användning mellan 7 och 8, det är lättare att byta till linux än att gå från 7 till 8.
7 ans explorer fungerar helt uppenbarligen i 8an och det kan knappast vara särskilt svårt för MS att lägga in den själv när hackare löser det med 350 kilobyte (skript?) kod och tillgång till en win 7 att kopiera filerna ifrån, startmenyn fanns ju där i de första versionerna av win 8 och den togs bort, MS visar snarast en total nonchalans mot den kritik som kommer och gör totalt tvärt emot det alla användare säger att de vill ha, de bevisar hela tiden att de INTE VILL göra om, för de har redan koden som behövs och det skulle vara hur enkelt som helst att distribuera ut den och göra desktop användbart på riktigt igen men de VILL INTE göra det. De har redan koden och ett system för att skicka ut den, det skulle kunna vara löst på någon dag om de ville fixa desktop på 8an, troligen skulle det inte ens ta en vecka att distribuera ut allt via win uppdate så att en metrofri desktop är valbar för alla i hela världen som använder win 8 (om man vill)

Sedan spelar det ingen större roll om det fanns olämplig hårdvara eller inte vid lansseringen av 8an, touch på desktop kommer aldrig att bli bra pga de ergonomiproblem det innebär, musen kanske kommer att ersättas, men det lär inte bli touchskärmar som gör det eftersom det inte fungerar.
MS har vid varje fånigt försöka att missförstå vad användarna säger bara sänkt sitt anseende och nu när de dessutom har visat upp en konsol som också verkar vara ett missfoster så ökar inte heller det deras anseende, jag hade kunnat tänka mig en win telefon men kommar aldrig någonsin att köpa en Nokia pga hur extremt illa MS hanterar desktop och x box just nu, de ska inte få några pengar från mig utan jag vill istället undvika dem på alla sätt och nästa telefon lär bli en android eller linux modell även om nokia 920 verkar bra, men win 8 har fått mig att helt välja bort MS produkter och jag hoppas att jag inte är ensam om att bojkotta dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaderna är enorma i användning mellan 7 och 8

Jag pratade om desktop-miljön. Det är ingen nämnvärd skillnad att arbeta i Desktop på 8:an i jämförelse med 7:an.

Skrivet av mrqaffe:

Sedan spelar det ingen större roll om det fanns olämplig hårdvara eller inte vid lansseringen av 8an, touch på desktop kommer aldrig att bli bra pga de ergonomiproblem det innebär, musen kanske kommer att ersättas, men det lär inte bli touchskärmar som gör det eftersom det inte fungerar.

Det är klart att hårdvaran spelar roll. Kanske inte för stationära burkar, men för den som ska köpa en bärbar eller en surfplatta. Skit i touch på desktop, du behöver inte använda det där om du inte verkligen vill.

Jag vill påpeka att jag inte försvarar Microsoft. Jag har inte uppgraderat min stationära dator till W8, jag har inte heller en surfplatta (eller någon annan enhet med touch) som kör Windows 8. Jag tycker bara att det ständiga gnällandet, förenklandet och ignorans som tillkommer ämnet börjar bli tjatigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Klart att det gör. Buggar finns fortfarande och desto fler som letar desto snabbare hittar man dem och kan komma med en lösning. Men att tro att en consumer preview skulle innebära att vad som helst ska kunna ändras är absurt. Du sysslar inte med mjukvaruutveckling, det är uppenbart.

Men det är ju inte ens utveckling det handlar om. Det är, rent tekniskt, frågan om att ge användaren åtkomst till något som redan finns i systemet. Angående ditt påstående att jag inte sysslar med mjukvaruutveckling så stämmer det, delvis. Men jag vet i alla fall vad "agil" utveckling betyder och vilka fördelar det har gentemot att slaviskt följa en kravspec utan dialog med kunden, det har du eller Microsoft uppenbarligen ingen aning om.

Citat:

Samma svar som ovan. När mjukvara lämnar alpha är det färdigt vad gäller feature set. Förändringar som sker efter alpha-fasen är ej övergripande. Större förändringar kommer i en uppdatering med nytt versionsnummer. Exempel är Android 4.2 eller Windows 8.1. Så pass stora utvecklingsprojekt som Windows, Android eller Office kräver att utförandet är organiserat.

Som sagt, ingen utveckling krävs. Och de har tidigare haft modellen att i stort sett varenda förändring från föregående version har gått att plocka bort om man inte gillar den, så det krävs inget nytänk, ingen utveckling, inga nya rutiner, ingen test av nya funktioner, inga problem, kort sagt.

Citat:

Vi kan inte säkert veta vad Start-knappen kommer att göra innan 8.1 dyker upp. Någon form av Modern UI-implementering är trolig, men hur den ser ut återstår.

Tekniskt sett inte. Men Mary Jo Foleys källor har ju haft rätt i precis allt annat de har sagt, så det ska mycket till om det skulle vara fel den här gången.

Citat:

Ingen har påstått att det skulle vara omöjligt eller ens speciellt svårt att ta tillbaka den gamla startknappen och om det vore så att Microsoft trodde att det var önskat så hade man förmodligen gjort det. Du antar att företaget är så pass arrogant att det väljer bort en mindre förändring trots miljardvärde. Jag tror inte att det är så enkelt.

Microsoft vet mycket väl att det var önskat. Den enda anledningen till att man gjort som man har gjort är att man hoppas att folk skall köpa deras plattor och telefoner, och betala för skydrive, för på de marknaderna har de inte en suck just nu. Windows 8 är helt uppenbart utvecklat främst för affärsstrategiska ändamål, snarare än att man önskar ge kunden ett bättre gränssnitt/större flexibilitet.

Återigen... Agil utveckling är något de borde prova om det du säger stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag pratade om desktop-miljön. Det är ingen nämnvärd skillnad att arbeta i Desktop på 8:an i jämförelse med 7:an.

Det är klart att hårdvaran spelar roll. Kanske inte för stationära burkar, men för den som ska köpa en bärbar eller en surfplatta. Skit i touch på desktop, du behöver inte använda det där om du inte verkligen vill.

Jag vill påpeka att jag inte försvarar Microsoft. Jag har inte uppgraderat min stationära dator till W8, jag har inte heller en surfplatta (eller någon annan enhet med touch) som kör Windows 8. Jag tycker bara att det ständiga gnällandet, förenklandet och ignorans som tillkommer ämnet börjar bli tjatigt.

Som jag flera gånger tidigare skrivit så tror jag snarare att det blir vanligare att man dockar plattan till skärm och tangentbord och plattornas behov av desktop kommer att öka snarare än att vi får ett behov av touchinterfaceet på desktop, utvecklingen av 802.11ad tyder på det och det är ju ett system som tekniskt sett lämpar sig bra i plattor och telefoner, det ryms 8 antenner för mino och kapaciteten är så hög att trådlös monitoranslutning går bra och man har ändå Gbit kapacitet över till lanet, det har dessutom kort räckvidd och ett ultralågeffektläge, funktioner som tyder på att plattan ska dockas och ersätta de flesta kontorsdatorer och köras via extern skärm och riktiga inmatningsdon när man inte har ett verkligt behov av att vara portabel, plattor kommer att öka i andel, men samtidigt så kommer de att köra "desktop" mycket mer än touch inom någon generation, 802.11ad är tänkt att lanseras kommersiellt i början av 2014 och det kommer antagligen att innebära ett nytt sätt att jobba med plattor på företag eftersom de faktiskt kan ersätta kontorspcn i många lägen, men samtidigt går det inte att arbeta seriöst i dagens win 8 så nått nytt måste MS göra om de inte ska tappa "platta som desktop" marknaden som kanske kommer att bli den stora företagsbiten på lite sikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Samma svar som ovan. När mjukvara lämnar alpha är det färdigt vad gäller feature set. Förändringar som sker efter alpha-fasen är ej övergripande. Större förändringar kommer i en uppdatering med nytt versionsnummer. Exempel är Android 4.2 eller Windows 8.1. Så pass stora utvecklingsprojekt som Windows, Android eller Office kräver att utförandet är organiserat.

Helt fel när det gäller MS.
Feature Freeze sker när man går från Beta till RC.

Skrivet av Valiumballong:

Vi kan inte säkert veta vad Start-knappen kommer att göra innan 8.1 dyker upp. Någon form av Modern UI-implementering är trolig, men hur den ser ut återstår.

Nu talar du ju tom emot dig själv. Antingen sker inga featureförändringar efter alpha och 8.1 har lämat alpha stadiet långt bakom sig, därmed så är ju features frysta och vi veta att senaste preview builden itne har nån startmeny. Eller så säger du nu att det sker featureförändringar i en sån storleksklass att man måste testa om hela guit efter att man har lämnat Alpha

Skrivet av Valiumballong:

Ingen har påstått att det skulle vara omöjligt eller ens speciellt svårt att ta tillbaka den gamla startknappen och om det vore så att Microsoft trodde att det var önskat så hade man förmodligen gjort det. Du antar att företaget är så pass arrogant att det väljer bort en mindre förändring trots miljardvärde. Jag tror inte att det är så enkelt.

Så att du menar att det faktum att produkten inte säljer, att i princip vareviga större kund har klagat samt att MS egen personal tom kör stardock öppet när de presenterar på sina konferenser är helt okänt för företaget själva?
Nä det handlar om 100% prestige. Vi är Microsoft - Vi har rätt, det är bara världen som ska ändra sig. Man hade samma attityd när det gällde Vista (som faktiskt har fler användare än W8).

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Man hade samma attityd när det gällde Vista (som faktiskt har fler användare än W8).

De flesta seminarier anordnade av Microsoft jag har varit på som behandlat hur fantastiskt Windows 8 är har haft ett återkommande inslag. Föreläsaren gör sig lustig över hur uselt Vista var och vilket misstag de begick som släppte någon form av preview så sent och hur de inte lyssnade när de flesta stannade på "stenålders XP" med mera med mera. Det skulle inte förvåna mig om Windows 8 får samma roll när de vill pusha för något nytt operativsystem.

Visserligen har de som gör det helt rätt, men det ät lite lågt att bara erkänna sina egna misstag när det gynnar en själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det skulle inte förvåna mig om Windows 8 får samma roll när de vill pusha för något nytt operativsystem.

Du menar Windows 8.1. Den falska tagelskjortan är redan på.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Du menar Windows 8.1. Den falska tagelskjortan är redan på.

Jag har hittils inte hört någon på Microsoft erkänna att 8.0 är kass. Det de har erkänt är att inlärningskurvan är "på riktigt", alltså att det kan vara svårt att lära sig, men även bra saker kan ju vara svåra att lära sig, så jag tycker inte att det är samma sak.

Sedan att de totalt missar att åtgärda det som folk verkligen klagar på i 8.0 är en annan historia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Problemet som jag ser det är deras ny fiolosofi (Windows Everywhere). Allt nytt ska vara designat för att kunna köras på en 8-tums pekplata vilket blir rätt löjligt när man sitter på en desktop med 20+ tums skärm, tangentbord och mus. 8.1 är en fortsättning på den filisofin även om man tagit bort de värsta missarna i 8.0 för desktopanvändare (startknappen + möjlighet att inaktivera hörnen).

Man undar lite hur länge de komma fortsätta på den banan om de inte får företagen med sig. Läste någonstans att 2/3 av Lenovos och Dells leveranser i år är förnedgraderade till Windows 7 (vilket förklarar varför försäljningingssifrorna för windows 8 inte stämmer med användarstatistiken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Sen är det ju samma sak varje gång en ny version av windows kommer. Alla pratar att det är skit. Så var det när windows 95 kom, samma igen med 98, millenium, 2000, xp, vista, 7 och nu 8an.

men vista var ju faktiskt skit.

Permalänk
Skrivet av Tohges:

men vista var ju faktiskt skit.

De tekniska skillnaderna mellan vista och windows 7 är minimala. Det största problemet med vista var stabiliteten och lite övernitiska säkerhetsvarningar som standard. När windows 7 kom så hade man fått ordning på stabiliteten och ändrat standardinställningen. Jag tror man skulle ha svårt att se stora skillnader på en fullt patchad vista med nedställd säkerhet och en windows 7 installation idag. Säkerhetstänket/tekniken lever kvar i windows 7 även om man har ändrat upplevelsen.

I mina ögon var vista ett steg i rätt riktning även om det inte var så bra vid releasen. Windows 8 däremot är ett steg i fel riktning som inte kommer att bli hjälpt av nästa version som det ser ut nu.

Permalänk
Skrivet av Oxenshtrudel:

I mina ögon var vista ett steg i rätt riktning även om det inte var så bra vid releasen. Windows 8 däremot är ett steg i fel riktning som inte kommer att bli hjälpt av nästa version som det ser ut nu.

Mycket väl uttryckt. Precis så.

cut & paste error
Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Problemet som jag ser det är deras ny fiolosofi (Windows Everywhere). Allt nytt ska vara designat för att kunna köras på en 8-tums pekplata vilket blir rätt löjligt när man sitter på en desktop med 20+ tums skärm, tangentbord och mus. 8.1 är en fortsättning på den filisofin även om man tagit bort de värsta missarna i 8.0 för desktopanvändare (startknappen + möjlighet att inaktivera hörnen).

Man undar lite hur länge de komma fortsätta på den banan om de inte får företagen med sig. Läste någonstans att 2/3 av Lenovos och Dells leveranser i år är förnedgraderade till Windows 7 (vilket förklarar varför försäljningingssifrorna för windows 8 inte stämmer med användarstatistiken).

förnedgraderade = förnedrande

De har inte företagen med sig och inte köparna heller, eller? Hur tolkar man verkligheten? Det beror på.

http://news.cnet.com/8301-10805_3-57587297-75/windows-phone-w...

Citat:

Microsoft's mobile OS saw an increase in sales over the first three months of the year, according to Kantar Worldpanel ComTech.

http://blogs.computerworld.com/windows-phone/22290/windows-ph...

Citat:

Windows Phone sales are booming...no, they're falling. Which analyst is right?

Jaha, här tävlar man mot sig själv: http://thenextweb.com/microsoft/2013/06/11/windows-phone-8-ha...

Lite som som när Windows 7 gick om Vista och när Windows 8 gick om Windows ... öh, ja, Vista...

Och även tillverkarna klagar http://vr-zone.com/articles/manufacturers-allegedly-ignoring-...

Citat:

Taiwanese-based sources mentioned that vendors like Acer, ASUS and ZTE were going to launch Windows Phone 8 devices in 2013, but have since put their plans on hold as Microsoft was unwilling to lower the licensing charge rates for Windows Phone 8. These vendors are now looking to focus their attention on Google’s Android, which does not have any such licensing fees, and is the leading mobile ecosystem in the world.

Windows Everywhere lever farligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men det är ju inte ens utveckling det handlar om. Det är, rent tekniskt, frågan om att ge användaren åtkomst till något som redan finns i systemet. Angående ditt påstående att jag inte sysslar med mjukvaruutveckling så stämmer det, delvis. Men jag vet i alla fall vad "agil" utveckling betyder och vilka fördelar det har gentemot att slaviskt följa en kravspec utan dialog med kunden, det har du eller Microsoft uppenbarligen ingen aning om.

...

Återigen... Agil utveckling är något de borde prova om det du säger stämmer.

Jag vill inte ge mig in i diskussionen om huruvida 8 är bra eller ej igen, vi har dragit den några varv nu och uppenbarligen är vi ganska fasta i våra uppfattningar, men MS kör agil utveckling, Scrum och TDD, har gjort så ett bra tag och är ganska framgångsrika på det. Deras utvecklingssvit har väldigt mycket funktioner för att låta utvecklare anamma de agila ramverk som de gillar med exempelvis TFS och VS.

Det fungerar helt ok att köra exempelvis Scrum "analogt" med en Scrumboard av papper på väggen eller liknande men den inbyggda Scrumboarden i TFS underlättar väldigt, PBI:er och deras underliggande tasks presenteras på ett överskådligt sätt med relevanta länkar till relaterade saker, impediments och annat, man ser direkt vad andra teammedlemmar jobbar med osv. Samma sak gäller TDD och Test manager, Kanban och TFS, XP och VS osv.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Deras utvecklingssvit har väldigt mycket funktioner för att låta utvecklare anamma de agila ramverk som de gillar med exempelvis TFS och VS.

Problemet är alltså då dialogen med kunden. Att Microsoft inte betraktat PC-användare som målgruppen/kunden för Windows 8, utan designat det för padd- och telefonanvändare. W8 är nåt slags halvmesyr eller hybrid, som varken är särskilt bra på touch devices eller på en PC.

Jag har sagt det förr, kan säga det igen: grundproblemet ligger i Microsofts antagande att små mobila devices med 4" touch skärm är samma klass av device och har samma användningsområden som en stationär mus-och-keyboard dator med dubbla 24" skärmar, och man därför kan designa ett interface som passar lika bra på både den lilla mobilen, den lite större paddan, och den stora PC:n.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Problemet är alltså då dialogen med kunden. Att Microsoft inte betraktat PC-användare som målgruppen/kunden för Windows 8, utan designat det för padd- och telefonanvändare. W8 är nåt slags halvmesyr eller hybrid, som varken är särskilt bra på touch devices eller på en PC.

Jag har sagt det förr, kan säga det igen: grundproblemet ligger i Microsofts antagande att små mobila devices med 4" touch skärm är samma klass av device och har samma användningsområden som en stationär mus-och-keyboard dator med dubbla 24" skärmar, och man därför kan designa ett interface som passar lika bra på både den lilla mobilen, den lite större paddan, och den stora PC:n.

Säg det hur många gånger du vill, det gör det inte till mer än en åsikt. Det är inte samma OS på telefoner som på resten av enheterna så de anser nog inte att det är samma "klass av device" heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vill inte ge mig in i diskussionen om huruvida 8 är bra eller ej igen, vi har dragit den några varv nu och uppenbarligen är vi ganska fasta i våra uppfattningar, men MS kör agil utveckling, Scrum och TDD, har gjort så ett bra tag och är ganska framgångsrika på det. Deras utvecklingssvit har väldigt mycket funktioner för att låta utvecklare anamma de agila ramverk som de gillar med exempelvis TFS och VS.

Det fungerar helt ok att köra exempelvis Scrum "analogt" med en Scrumboard av papper på väggen eller liknande men den inbyggda Scrumboarden i TFS underlättar väldigt, PBI:er och deras underliggande tasks presenteras på ett överskådligt sätt med relevanta länkar till relaterade saker, impediments och annat, man ser direkt vad andra teammedlemmar jobbar med osv. Samma sak gäller TDD och Test manager, Kanban och TFS, XP och VS osv.

Tack för upplysningen

Det är med andra ord inte ett dugg svårt för dem att ändra grundläggande funktioner väldigt sent, då de kör agilt. De val som gjorts har alltså inte ett dugg med teknikaliteter kring utvecklingen att göra. Då håller det inte att säga att "så kan man inte göra när produkten lämnat stadie X osv, som folk gjort i tid och otid.

Även om jag älskade Modern UI så hade jag ändå tyckt att det vore en självklarhet för Microsoft att erbjuda bakåtkompatibilitet för de som vill ha det. Särskillt som varenda diskussion, i varenda sammanhang rör vid Modern UI mer eller mindre.

Men som sagt, det där har vi diskuterat i säkert ett år nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

men vista var ju faktiskt skit.

Skrivet av Oxenshtrudel:

De tekniska skillnaderna mellan vista och windows 7 är minimala. Det största problemet med vista var stabiliteten och lite övernitiska säkerhetsvarningar som standard. När windows 7 kom så hade man fått ordning på stabiliteten och ändrat standardinställningen. Jag tror man skulle ha svårt att se stora skillnader på en fullt patchad vista med nedställd säkerhet och en windows 7 installation idag. Säkerhetstänket/tekniken lever kvar i windows 7 även om man har ändrat upplevelsen.

I mina ögon var vista ett steg i rätt riktning även om det inte var så bra vid releasen. Windows 8 däremot är ett steg i fel riktning som inte kommer att bli hjälpt av nästa version som det ser ut nu.

Jag hade en dator med Vista som jag använde rätt så flitigt i fem år tills jag i våras bytte till datorn i min signatur. Nu skaffade jag inte Vista vid release men jag upplevde inga problem alls med stabilitet (mer än när jag hade lite hårdvara som gick sönder men det kan man ju inte skylla på OS:et). Hade visserligen lite problem med några enstaka äldre program som inte verkade kunna köras, fast dessa fungerar heller inte på windows 7 eller 8... så troligen lite väl föråldrade program.
Enda jag störde mig lite på var att Vista verkade inte vara särskilt resurseffektivt så man spenderade en del tid med att stänga av onödiga tjänster och processer lite till och från. Och överdriften med säkerhetsvarning stämmer ganska bra och var mycket riktigt irriterande i Vista men det lyckades jag stängde av :P.

Hur som helst, vad jag menar är att Vista fungerade faktiskt väldigt bra för min del, med undantag för vad jag redan nämnt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är inte samma OS på telefoner som på resten av enheterna så de anser nog inte att det är samma "klass av device" heller.

Så varför då insistera på samma interface?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ska jag börja leta redan på recensenter och användare som tycker att W8 funkar bra på tablets?

Behövs inte. Orsaken att alla tycker illa om Windows 8 även på pekplattorna är inte att det är ett dåligt gui. Orsaken är att användarna inte har kommit via WP8!

WP8 verkar ok. Har provat det i fem minuter, och tyckte det kändes helt ok. Förstod "allt" utan att köra fast.

Artikeln menade att Android-plattornas och iPads försprång beror på att man sett mobilversionerna först.

För Windows 8 så har man inte den lyxen, så man plockar bort allt användbart för desktop-människorna och tror att de skall tycka att WP8 och Surface och Surface Pro är bra. Lite så känns det. Det blev liksom bakvänt, men de kanske kände sig tvingade att offra sina kunder för att ersätta dem med andra så småningom.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Tack för upplysningen

Det är med andra ord inte ett dugg svårt för dem att ändra grundläggande funktioner väldigt sent, då de kör agilt. De val som gjorts har alltså inte ett dugg med teknikaliteter kring utvecklingen att göra. Då håller det inte att säga att "så kan man inte göra när produkten lämnat stadie X osv, som folk gjort i tid och otid.

Även om jag älskade Modern UI så hade jag ändå tyckt att det vore en självklarhet för Microsoft att erbjuda bakåtkompatibilitet för de som vill ha det. Särskillt som varenda diskussion, i varenda sammanhang rör vid Modern UI mer eller mindre.

Men som sagt, det där har vi diskuterat i säkert ett år nu.

Well, Windows är ju inte ett agilt projekt utan en uppsjö projekt varav många är agila, och även i agila projekt måste man ju förhålla sig till kraven från produktägaren som i sin tur förhåller sig till önskemål från ledning, kunder och andra. En stor del av poängen med agil utveckling är att man kan förändra scope allteftersom så att man bygger vad de vill ha, inte vad de ville ha tre år tidigare när projektet startade. Men det betyder ju inte att man inte har en vision att jobba mot, att man kan kasta ut det man gjort och börja om så fort någon inte tycker det är superbra liksom.

Läser man om agil utveckling så har kunden en väldigt stor och viktig roll, den räknas som en del av teamet osv. men det är sällan man menar en slutkund eller konsument när man pratar om denna kund utan snarare är det den som beställt projektet, internt eller externt. Den mesta utvecklingen sker ju inte direkt från utvecklarteamet till slutkund utan ofta är det exempelvis ett företag som beställt en viss applikation som de vill låta sina slutkunder använda och då är det ju det företaget som blir kunden i det agila projektet.

I MS fall så lär det skilja sig ganska kraftigt mellan de olika projekt som utgör Windows, produktägarna måste hålla ordning på krav från en massa håll, internt från andra projekt som är beroende av det aktuella projektet eller andra projekt som detta är beroende av, men också förstås olika ledningsgrupper, designteam osv. Slutkunden representeras då till stor del av de frivilliga betatestare som MS har tillgång till som är en väldigt stor grupp av vitt skilda personer som ger feedback på en mängd sätt. Men deras krav ställs ju hela tiden i förhållande till de andra krav, mål och visioner man har i projekten. De får också en hel del data från reell användning av Windows från alla de som är med i deras program för kvalitetsförbättringar som också vägs in i backloggen. Fortfarande är det dock ledningen (genom PO) som bestämmer vad som prioriteras högt och vad som inte gör det. De hade säkert ganska omfattande krav från högre upp i organisationen redan när de gick in utvecklingen av åttan, om exempelvis ett gemensamt gränssnitt för platta och dator, en ny modernare startmeny, bort med skeumorfism och pseudo-3D osv.

Dock tycker jag fortfarande att det är rätt uppenbart att åttan utvecklades agilt, se till exempel på inställningarna i MUI. De har införlivat de (som de bedömde som de) viktigaste i MUI, och inte fått med ganska mycket som uppenbarligen hamnade längre ner i prioriteringen och som således kommer i nästa iteration/release (eller längre fram om de ligger långt ner i prioriteringen). Tittar man på exempelvis utvecklingen av Visual Studio så är den mer öppen, man kan lämna förslag på funktioner som andra användare kan rösta på och som, i bästa fall, kommer med i nästa iteration/release och man kan anmäla buggar och liknande (mer eller mindre) direkt till utvecklarteamen. I Windowsutvecklingen har man inte riktigt samma insyn, antagligen på grund av storleken på projektet men säkert också för att det är mer hemligt, men om man är inne i MS-världen, använder deras nya tekniker osv. så innefattar det en hel del videoföredrag och föreläsningar från diverse folk på MS och de använder exempel från deras dagliga arbete så en känsla för hur de arbetar är ganska lätt att få.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Så varför då insistera på samma interface?

Det är inte samma interface, delar av interfacet är likt, inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, Windows är ju inte ett agilt projekt utan en uppsjö projekt varav många är agila, och även i agila projekt måste man ju förhålla sig till kraven från produktägaren som i sin tur förhåller sig till önskemål från ledning, kunder och andra. [...]

I MS fall så lär det skilja sig ganska kraftigt mellan de olika projekt som utgör Windows, produktägarna måste hålla ordning på krav från en massa håll, internt från andra projekt som är beroende av det aktuella projektet eller andra projekt som detta är beroende av, men också förstås olika ledningsgrupper, designteam osv. Slutkunden representeras då till stor del av de frivilliga betatestare som MS har tillgång till som är en väldigt stor grupp av vitt skilda personer som ger feedback på en mängd sätt. Men deras krav ställs ju hela tiden i förhållande till de andra krav, mål och visioner man har i projekten.

Det är inte helt självklart att åttan utvecklades agilt. Sinofsky verkar ha ett genuint ointresse av betatestare i sammanhanget. Här ett yttrande, från innan Modern UI satte igång (http://blogs.msdn.com/b/techtalk/archive/2005/12/16/504872.as...

Citat:

But if you're doing something new and innovative or more importantly if you want more than incremental feedback then you need to have much more sophisticated mechanisms than just beta feedback from power users. Most importantly, the role of PM is to represent all customers, not just the ones who do beta tests or the ones who take the time to send in feedback or use early products.

Han ser att förändringar i ett etablerat system har andra förutsättningar än i ett gammalt, vilket är helt rimligt. Med andra ord. När Windows 8 kom sket han sannolikt fullständigt i vad betatestarna sade, då han såg det som "something new and innovative", vilket det tyvärr blev.

Sinofsky är sparkad, men skiten Windows 8 finns kvar, även för power users och beta-testare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är inte helt självklart att åttan utvecklades agilt. Sinofsky verkar ha ett genuint ointresse av betatestare i sammanhanget. Här ett yttrande, från innan Modern UI satte igång (http://blogs.msdn.com/b/techtalk/archive/2005/12/16/504872.as...):

Så ett blogginlägg som är snart åtta år gammalt som handlar om hur de jobbar agilt är ett tecken på att de inte arbetar agilt idag? Jag tror inte ni förstår riktigt vad det innebär med agil systemutveckling, det är inte att göra exakt vad betatestare efterfrågar eller att man ger användarna exakt vad de frågar efter utan det är att man förhåller sig till de krav som finns på ett annat sätt. Om att inte göra saker förrän de behövs. Om att minimera distraktioner. Om att prioritera det viktiga och inte göra sådant som är oviktigt. Betatestare är viktig input men bara tillsammans med insikten om att alla större förändringar kommer att motarbetas av merparten av användarna och i förhållande till de krav, mål och visioner som organisationen som äger produkten har satt upp.

Citat:

Han ser att förändringar i ett etablerat system har andra förutsättningar än i ett gammalt, vilket är helt rimligt. Med andra ord. När Windows 8 kom sket han sannolikt fullständigt i vad betatestarna sade, då han såg det som "something new and innovative", vilket det tyvärr blev.

Sinofsky är sparkad, men skiten Windows 8 finns kvar, även för power users och beta-testare.

Ja ja, haters gonna hate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så ett blogginlägg som är snart åtta år gammalt som handlar om hur de jobbar agilt är ett tecken på att de inte arbetar agilt idag? Jag tror inte ni förstår riktigt vad det innebär med agil systemutveckling, det är inte att göra exakt vad betatestare efterfrågar eller att man ger användarna exakt vad de frågar efter utan det är att man förhåller sig till de krav som finns på ett annat sätt. Om att inte göra saker förrän de behövs. Om att minimera distraktioner. Om att prioritera det viktiga och inte göra sådant som är oviktigt. Betatestare är viktig input men bara tillsammans med insikten om att alla större förändringar kommer att motarbetas av merparten av användarna och i förhållande till de krav, mål och visioner som organisationen som äger produkten har satt upp.

Ja ja, haters gonna hate...

Ja och fanboys kommer aldrig att inse verkligheten.

Kunderna vill inte ha W8 pga avsaknaden av startmenyn utan man nedgraderar till W7. XP kunderna tänker inte uppgradera då de tycker att det är för kort livslängd på W7 och W8 ger dem för mycket kostnader i förhållande till vad de får.

Så här långt är W8 den största floppen sen ME. Vi får se om den lyckas ta sig förbi även ME (kan vara svårt då ME inte ens funkade med vissa versioner av MS egna möss).

Det är dessutom rätt uppenbart vad MS personal själv tycker om idiotbeslutet om startmenyn när de kör stardock själva vid offentliga visningar av 8.1.....
Lite i samma still som om Hp skulle köra en powerpoint om sina nya fina datorer på en Mac.

Sen var det nån som hävdade att det inte var samma gränssnitt på plattor som på full W8. Det är exakt samma gränssnitt på ARM och X86 versionerna vilket bevisas enklast genom att en ModernUI app går på både X86 och arm

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är inte samma interface, delar av interfacet är likt, inte samma sak.

Du vet lika väl som jag att poängen med Windows Runtime är att abstrahera bort hårdvaran och skapa ett enhetligt interface for alla windows devices, och att alla windows devices ska kunna köra samma mjukvara. Att avsikten är att det ska vara ett enda OS på alla plattformar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Behövs inte. Orsaken att alla tycker illa om Windows 8 även på pekplattorna är inte att det är ett dåligt gui. Orsaken är att användarna inte har kommit via WP8!

Alla tycker inte illa om W8 på tablets, så jag förstår inte varför du använder det som argument.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, Windows är ju inte ett agilt projekt utan en uppsjö projekt varav många är agila, och även i agila projekt måste man ju förhålla sig till kraven från produktägaren som i sin tur förhåller sig till önskemål från ledning, kunder och andra. En stor del av poängen med agil utveckling är att man kan förändra scope allteftersom så att man bygger vad de vill ha, inte vad de ville ha tre år tidigare när projektet startade. Men det betyder ju inte att man inte har en vision att jobba mot, att man kan kasta ut det man gjort och börja om så fort någon inte tycker det är superbra liksom.

Läser man om agil utveckling så har kunden en väldigt stor och viktig roll, den räknas som en del av teamet osv. men det är sällan man menar en slutkund eller konsument när man pratar om denna kund utan snarare är det den som beställt projektet, internt eller externt. Den mesta utvecklingen sker ju inte direkt från utvecklarteamet till slutkund utan ofta är det exempelvis ett företag som beställt en viss applikation som de vill låta sina slutkunder använda och då är det ju det företaget som blir kunden i det agila projektet.

I MS fall så lär det skilja sig ganska kraftigt mellan de olika projekt som utgör Windows, produktägarna måste hålla ordning på krav från en massa håll, internt från andra projekt som är beroende av det aktuella projektet eller andra projekt som detta är beroende av, men också förstås olika ledningsgrupper, designteam osv. Slutkunden representeras då till stor del av de frivilliga betatestare som MS har tillgång till som är en väldigt stor grupp av vitt skilda personer som ger feedback på en mängd sätt. Men deras krav ställs ju hela tiden i förhållande till de andra krav, mål och visioner man har i projekten. De får också en hel del data från reell användning av Windows från alla de som är med i deras program för kvalitetsförbättringar som också vägs in i backloggen. Fortfarande är det dock ledningen (genom PO) som bestämmer vad som prioriteras högt och vad som inte gör det. De hade säkert ganska omfattande krav från högre upp i organisationen redan när de gick in utvecklingen av åttan, om exempelvis ett gemensamt gränssnitt för platta och dator, en ny modernare startmeny, bort med skeumorfism och pseudo-3D osv.

Dock tycker jag fortfarande att det är rätt uppenbart att åttan utvecklades agilt, se till exempel på inställningarna i MUI. De har införlivat de (som de bedömde som de) viktigaste i MUI, och inte fått med ganska mycket som uppenbarligen hamnade längre ner i prioriteringen och som således kommer i nästa iteration/release (eller längre fram om de ligger långt ner i prioriteringen). Tittar man på exempelvis utvecklingen av Visual Studio så är den mer öppen, man kan lämna förslag på funktioner som andra användare kan rösta på och som, i bästa fall, kommer med i nästa iteration/release och man kan anmäla buggar och liknande (mer eller mindre) direkt till utvecklarteamen. I Windowsutvecklingen har man inte riktigt samma insyn, antagligen på grund av storleken på projektet men säkert också för att det är mer hemligt, men om man är inne i MS-världen, använder deras nya tekniker osv. så innefattar det en hel del videoföredrag och föreläsningar från diverse folk på MS och de använder exempel från deras dagliga arbete så en känsla för hur de arbetar är ganska lätt att få.

Det gäller väl främst om Modern UI-delen är agil eller inte. Diskussionerna blir ofta väldigt konstiga då någon kritiserar Modern UI och folk svarar med att försvara övriga Windows 8. Men du har säkert rätt i det du skriver. Det jag främst syftade på var dock Modern UI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.