Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Försök se det i ett större perspektiv någon gång. Det handlar inte om Modern UI per se utan som ett helhetsspråk, igenkänningsfaktor, att utveckla ett formspråk över plattformar och bli starkare där man är svag.

Nej, det handlar om att Microsoft anser att PC är en döende plattform; att mobila plattformar är framtiden; och att Microsoft vill använda sin styrka på PC för att bli stark på mobila plattformar. Genom att konvergera windows PC med windows phone & windows RT tvingar man automatiskt över PC-användare och PC-utvecklare till mobila plattformar -- att PC-folket inte gillar detta är irrelevant, eftersom det inte finns något realistiskt alternativ till Windows. Samtidigt passar Microsoft på att byta affärsmodell från att sälja mjukvara till att bli en hårdvaru-producent med en stängd trädgård, som Apple.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, det handlar om att Microsoft anser att PC är en döende plattform; att mobila plattformar är framtiden; och att Microsoft vill använda sin styrka på PC för att bli stark på mobila plattformar. Genom att konvergera windows PC med windows phone & windows RT tvingar man automatiskt över PC-användare och PC-utvecklare till mobila plattformar -- att PC-folket inte gillar detta är irrelevant, eftersom det inte finns något realistiskt alternativ till Windows. Samtidigt passar Microsoft på att byta affärsmodell från att sälja mjukvara till att bli en hårdvaru-producent med en stängd trädgård, som Apple.

Fast har de totalt förbisett det faktum att det redan idag finns aktörer på mobiler/plattor som folk hellre väljer. Varför skulle någon någonsin vilja ha Windows på sin mobila plattform när Microsoft förstört desktopupplevelsen?

"Åh, Microsoft har totalt sabbat min upplevelse på PC.. Fan vad sugen jag blev på att köra deras Windows mobilt.

Igenkänningsfaktior är bara positivt om den som är potentiell köpare förknippar varumärket med någonting positivt.

J'mför t. ex med CompaQ eller LapPower.. Skyhög igenkänningsfaktor men många negativa uppleverlser för väldigt många när det begav sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast har de totalt förbisett det faktum att det redan idag finns aktörer på mobiler/plattor som folk hellre väljer. Varför skulle någon någonsin vilja ha Windows på sin mobila plattform när Microsoft förstört desktopupplevelsen?

"Åh, Microsoft har totalt sabbat min upplevelse på PC.. Fan vad sugen jag blev på att köra deras Windows mobilt.

Igenkänningsfaktior är bara positivt om den som är potentiell köpare förknippar varumärket med någonting positivt.

J'mför t. ex med CompaQ eller LapPower.. Skyhög igenkänningsfaktor men många negativa uppleverlser för väldigt många när det begav sig.

Det är så här man sänker sitt varumärke.

Microsoft rankas fortfarande högt, men om det börjar gå utför kan det gå snabbt.

Skillnaden mot Nokia är ju att folk inte byter dator lika ofta som man byter mobil.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

För mig är Windows 8 inget mindre än en tydlig avspegling av vår tid och kanske allra främst en återspegling av den Amerikanska sidan av saken. Det är ett OS som utvecklats under ganska ansträngda förhållanden i världen om man ser till rådande situation med pressade ekonomier och allmänt skärva tider. Det här arbetsklimatet har pågått ända sen 2008-2009 när Windows 8 började utvecklas och antog sin första form i utvecklingsskedet.

Med besparingar och neddragningar, så brukar också ingå det man kan se till försämringar, av naturliga omständigheter. Tycker man bör förhålla sig något försiktig vad gäller blanda samman en så viktig bidragande monumentalt grundläggande del i sammanhanget med andra synsätt som om det skulle varit ett välplanerat agerande ifrån Microsoft sida ifrån första början. Dem står under omvärldens påverkan liksom alla andra nationer som företag utan undantag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, det handlar om att Microsoft anser att PC är en döende plattform; att mobila plattformar är framtiden; och att Microsoft vill använda sin styrka på PC för att bli stark på mobila plattformar. Genom att konvergera windows PC med windows phone & windows RT tvingar man automatiskt över PC-användare och PC-utvecklare till mobila plattformar -- att PC-folket inte gillar detta är irrelevant, eftersom det inte finns något realistiskt alternativ till Windows. Samtidigt passar Microsoft på att byta affärsmodell från att sälja mjukvara till att bli en hårdvaru-producent med en stängd trädgård, som Apple.

Suck nej. Varför skulle man överge en bransch man har nästan monopol på? Varför skulle man överge en bransch där 200 miljoner sålda licenser inte är bra nog? Kom igen nu. Det handlar inte om en döende plattform eller mobila plattformar - det handlar om ett gemensamt formspråk. Den där sista meningen kan väl heller ingen riktigt ens låtsas tro på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast har de totalt förbisett det faktum att det redan idag finns aktörer på mobiler/plattor som folk hellre väljer. Varför skulle någon någonsin vilja ha Windows på sin mobila plattform när Microsoft förstört desktopupplevelsen?

"Åh, Microsoft har totalt sabbat min upplevelse på PC.. Fan vad sugen jag blev på att köra deras Windows mobilt.

Igenkänningsfaktior är bara positivt om den som är potentiell köpare förknippar varumärket med någonting positivt.

J'mför t. ex med CompaQ eller LapPower.. Skyhög igenkänningsfaktor men många negativa uppleverlser för väldigt många när det begav sig.

Men alla heter inte Ozzed, själv tycker jag att det är grymt att jag får samma användarupplevelse på min Win 8-laptop som på min Win 8-platta. Alla ändringar jag gör slår igenom på bägge enheterna. Bägge datorerna, precis som min Win 8-mobil funkar utmärkt med Microsofts ekosystem, där jag har min mail, mina filer och mina anteckningar.

Jag är ingen överdriven fanboy, men Windows ger mig en riktigt bra användarupplevelse.

Sen gör det väl sitt till att jag inte förstår vurmandet för gamla startmenyn. Så sugen är jag inte på att lägga extra tid på starta applikationer att jag längtar tillbaka till den.

(I Win 8 har jag ordnat alla applikationer jag använder regelbundet i ett mönster som passar mig på startsidan, i Windows 7 ska jag klicka på Startmenyn, välja All programs, hitta rätt i en lista med pytte-ikoner och katalognamn med bara text. Alla andra operativ har en vettig launcher, men Windows ska tydligen vara nåt undantag.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Beroende på mätning ligger både MacOSX och Linux mellan 1-10% i användning världen över och ingen av dem är skit. München i Tyskland har flyttat 15 000 datorer till Linux och därmed sparat in runt 100 miljoner kronor. Här en rapport från zdnet.com från februari 2014.

http://www.zdnet.com/open-source-wins-the-day-once-again-in-m...

De har hållt på i 10 år och migrerade från Windows NT 4 till Ubuntu 10.04. Modern IT verkar inte vara det hetaste i München, om man vill vara lite elak...

Permalänk
Avstängd

Det är väl lite det som är felet här, de som tycker illa om Windows 8 tror uppenbarligen att alla andra också gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

(I Win 8 har jag ordnat alla applikationer jag använder regelbundet i ett mönster som passar mig på startsidan, i Windows 7 ska jag klicka på Startmenyn, välja All programs, hitta rätt i en lista med pytte-ikoner och katalognamn med bara text. Alla andra operativ har en vettig launcher, men Windows ska tydligen vara nåt undantag.)

Du är helt medveten om att du kan anpassa startmenyn också va? För om man ska jämföra hur man (via startmeny/startskärm) öppnar programmen som man använder så pass sällan att man inte har lagt dem "lättåtkomligt" så är ju startmenyn SÅ mycket enklare att hitta rätt program i än Win8 "Alla appar". Startmenyn passar säkerligen inte alla men det är förbannat dumt att inte inse dess styrka bara för att man själv inte har ett behov av dess funktionalitet.

Skrivet av Damodred:

Det är väl lite det som är felet här, de som tycker illa om Windows 8 tror uppenbarligen att alla andra också gör det.

Nja... Det är nog det inte så många som tror, även om du kanske uppfattar det som det (det finns ju ändå en hel del av "oss").
Dock är ju det helt uttjatade "Win8-motståndare är griniga och bakåtsträvande" ett vanligt förekommande argument för dom som inte har möjligheten att se utanför sina egna preferensramar.

Permalänk
Avstängd

Låter bara så på de som argumenterar "mot" så att säga. Vissa tar på sig att argumentera för hela företagsbranschen, andra tycker att "200 miljoner licenser är ingenting" och att det är "miljoner missnöjda användare" och nu konkar Microsoft för de lyssnar inte på sina användare (som då ska föreställa en majoritet av missnöjda användare). Denna lilla diskussionen handlar i stort enbart om två saker: Startknappens vara eller icke vara och Modern UI. Windows är så mycket mer. Folk verkar inte fatta att Microsoft inte direkt behöver stärka sin position på desktopsidan utan snarare på mobil/platt- sidan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Låter bara så på de som argumenterar "mot" så att säga. Vissa tar på sig att argumentera för hela företagsbranschen, andra tycker att "200 miljoner licenser är ingenting" och att det är "miljoner missnöjda användare" och nu konkar Microsoft för de lyssnar inte på sina användare (som då ska föreställa en majoritet av missnöjda användare). Denna lilla diskussionen handlar i stort enbart om två saker: Startknappens vara eller icke vara och Modern UI. Windows är så mycket mer. Folk verkar inte fatta att Microsoft inte direkt behöver stärka sin position på desktopsidan utan snarare på mobil/platt- sidan osv.

Nu vrider du ju på andras argument i syfte att förlöjliga dem som du inte håller med om.

Ingen här tar på sig för att tala för hela företagsbranscher. Många som skriver här har dock god insikt i flertalet branscher. Om man kan uppfatta en trend som agerar inom flera branscher är det ytterst troligt att samma trend även existerar i andra, empiriskt okända branscher. Om du har siffror eller kan tala av egen erfarenhet mot dessa argument är du välkommen att presentera dessa. Inse att, i företagssammanhang, är Win8 ett totalt misslyckande.

Att resonera på den semantiskt låga nivån där du likställer att ordet "ingenting" i frasen "200 miljoner licenser är ingenting" med obefintligt eller noll, vilket tidigare gjorts i tråden är bara rent tragiskt.
Fakta: Försäljningssiffrorna för Win8 är lägre än väntat.

Ett av de första stegen till en konkurs är att inte tillfredsställa kunden. Kunderna är helt klart inte tillfredsställda gällande Microsofts senaste produkt inom operativsystem för klientsidan.
Microsoft är så pass stora att de skulle kunna slopa sin operativsystemsdivision och satsa på andra områden istället för att kursa OM det nu skulle visa sig att windowsdivisonen går åt fanders. Det hindrar dock inte Microsoft som varumärke från att få en rejäl törn vilket i sin tur absolut skulle kunna skapa svallvågor in i andra divisioner.

"Denna lilla diskussion" har aldrig handlat om startknappen utan vad den gör. Det är inte så värst svårt att förstå egentligen men om du inte har förstått detta vid det här laget kan du ju läsa igenom alla tusentalsinlägg som finns här angående det.
Då kanske du också inser att användare som saknar startmenyn oftast INTE har något emot MUI på touch devices. Är det helt enkelt inte bara en jäkligt dålig lösning om man måste göra avkall på funktionalitet hos en sorts hårdvara för att få det att fungera bättre på en annan? Formspråk är viktigt och jag förstår verkligen fördelen med ett unifierat gränssnitt över produktsortimentet. Men om man ska TVINGA på användarna denna lösningen (startmenyn ÄR borttagen) så kan man väl iaf. se till att den lösning som man erbjuder faktiskt fungerar bra för samtliga plattformar?
Och nej - MUI fungerar inte bra för den stora massan till desktop. Då hade inte denna och alla andra liknande diskussioner på så många forum funnits.

Permalänk
Skrivet av Taft:

Det är ganska enkelt, gillar man den inte så köper man inte Windows 8. Varför håller på en massa trams, sen finns det folk som faktiskt tycker om den.

Du missar poängen totalt.

Säg att Volvo säljer alla bilar av årsmodell 2014 fyllda med bajs. Då skulle du säga, men behåll din årsmodell 2013 då!
Nej, jag vill ha en årsmodell 2014 med uppdaterade funktioner MEN UTAN BAJS!

Så sälj då två varianter, en vanlig, och en för folk som gillar skit. Valfrihet ftw!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Nu vrider du ju på andras argument i syfte att förlöjliga dem som du inte håller med om.

Ja, för det är tyvärr inte särskilt svårt på ett ställe som detta.

Citat:

Ingen här tar på sig för att tala för hela företagsbranscher. Många som skriver här har dock god insikt i flertalet branscher. Om man kan uppfatta en trend som agerar inom flera branscher är det ytterst troligt att samma trend även existerar i andra, empiriskt okända branscher. Om du har siffror eller kan tala av egen erfarenhet mot dessa argument är du välkommen att presentera dessa. Inse att, i företagssammanhang, är Win8 ett totalt misslyckande.

Mats42
Nej "många" har inte god insikt i flertalet branscher. Många, däremot, är 17 år och spelar BF4.
Jag inser att jag kommer behöva upprepa mig eftersom du hoppar rakt in i tråden. Jag har flertalet gånger skrivit att Modern UI för desktop inte alls är särskilt bra. Statistiken för 200 miljoner licenser exkluderar volymlicenser vilket är vad företag använder. Ett totalt misslyckade får däremot stå för dig. Inte värt en övergång från Windows 7 - kan jag köpa.

Citat:

Att resonera på den semantiskt låga nivån där du likställer att ordet "ingenting" i frasen "200 miljoner licenser är ingenting" med obefintligt eller noll, vilket tidigare gjorts i tråden är bara rent tragiskt.
Fakta: Försäljningssiffrorna för Win8 är lägre än väntat.

Det är inte jag som likställer. Det var sAAB som gjort ett flertal gånger och någon (inte jag) antydde att han hade en skev världsbild på grund av detta. Snälla läs tråden. Är helt enig med att Win8 sålt mindre än väntat. Men "ingenting" är fel. 200 miljoner licenser är, oavsett, vansinnigt många licenser.

Citat:

Ett av de första stegen till en konkurs är att inte tillfredsställa kunden. Kunderna är helt klart inte tillfredsställda gällande Microsofts senaste produkt inom operativsystem för klientsidan.
Microsoft är så pass stora att de skulle kunna slopa sin operativsystemsdivision och satsa på andra områden istället för att kursa OM det nu skulle visa sig att windowsdivisonen går åt fanders. Det hindrar dock inte Microsoft som varumärke från att få en rejäl törn vilket i sin tur absolut skulle kunna skapa svallvågor in i andra divisioner.

Men sluta köp eländet istället för att klaga då. Jag tror fullt ut på att Modern UI på sikt är ett lyft för varumärket Windows men med tanke på WIndows storlek är det nog omöjligt att få till det rätt från början. På samma vis som startmenyn har utvecklats från Win95 till Windows 8 så kommer Modern UI också utvecklas. Det vi ser idag är gissningsvis inte det vi ser om fem år. Många verkar dock tro det.

Citat:

"Denna lilla diskussion" har aldrig handlat om startknappen utan vad den gör. Det är inte så värst svårt att förstå egentligen men om du inte har förstått detta vid det här laget kan du ju läsa igenom alla tusentalsinlägg som finns här angående det.

Då hade inte avsmaken för lösningen varit så stor som den är.

Citat:

Då kanske du också inser att användare som saknar startmenyn oftast INTE har något emot MUI på touch devices. Är det helt enkelt inte bara en jäkligt dålig lösning om man måste göra avkall på funktionalitet hos en sorts hårdvara för att få det att fungera bättre på en annan? Formspråk är viktigt och jag förstår verkligen fördelen med ett unifierat gränssnitt över produktsortimentet. Men om man ska TVINGA på användarna denna lösningen (startmenyn ÄR borttagen) så kan man väl iaf. se till att den lösning som man erbjuder faktiskt fungerar bra för samtliga plattformar?
Och nej - MUI fungerar inte bra för den stora massan till desktop. Då hade inte denna och alla andra liknande diskussioner på så många forum funnits.

Jag, som många andra här, gillar Modern UI på enheter med touch. Har sagts flera gånger, likaså att vi inte gillar det på en icke touch enhet, men att jag löser problemet istället för att gnälla mig till sömns över det. Vad är ditt problem? Läser du bara hälften av allt?
Du får gärna visa en källa på att Modern UI inte fungerar bra för den stora massan till desktop. Denna diskussion bygger enbart på att självutnämnda "avancerade" användare inte klarar av att anpassa sig men lik förbannat ska de ha det senaste. Lösningen finns, det tar under en minut att åtgärda. De som inte godkänner lösningen är de företag som inte kan på grund av säkerhetsskäl - och det är många här som försökt tala sig varma för detta som om de representerar just "företagen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det är inte jag som likställer. Det var sAAB som gjort ett flertal gånger och någon (inte jag) antydde att han hade en skev världsbild på grund av detta. Snälla läs tråden. Är helt enig med att Win8 sålt mindre än väntat. Men "ingenting" är fel. 200 miljoner licenser är, oavsett, vansinnigt många licenser.

När tråden var fyra dagar gammal förklarade jag vad jag menade.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja, för det är tyvärr inte särskilt svårt på ett ställe som detta.

Precis.. Och det är därför du väljer att förlöjliga istället för att faktiskt bemöta argumenten? Sandlåda!

Citat:

Mats42
Nej "många" har inte god insikt i flertalet branscher. Många, däremot, är 17 år och spelar BF4.
Jag inser att jag kommer behöva upprepa mig eftersom du hoppar rakt in i tråden. Jag har flertalet gånger skrivit att Modern UI för desktop inte alls är särskilt bra. Statistiken för 200 miljoner licenser exkluderar volymlicenser vilket är vad företag använder. Ett totalt misslyckade får däremot stå för dig. Inte värt en övergång från Windows 7 - kan jag köpa.

Jaså? Och det är du säker på? Intressant. Du verkar ha en oerhört bra koll på användarna här. Ändå missar du faktumet att det är DU som "hoppar in i tråden", drygt ett år efter mitt första inlägg i tråden. Vilket får mig att undra var detta, närmast fanatiska nya intresse (och all tid du lägger på detta) kommer ifrån. Men det är en helt annan fråga.

Citat:

Det är inte jag som likställer. Det var sAAB som gjort ett flertal gånger och någon (inte jag) antydde att han hade en skev världsbild på grund av detta. Snälla läs tråden. Är helt enig med att Win8 sålt mindre än väntat. Men "ingenting" är fel. 200 miljoner licenser är, oavsett, vansinnigt många licenser.

Fortfarande.. Semantik.. Du låter lite som Dr Evil när du försöker få det att låta som en hög siffra. Men fortsätt intala dig själv det där så blir det nog sant till slut.

Citat:

Men sluta köp eländet istället för att klaga då. Jag tror fullt ut på att Modern UI på sikt är ett lyft för varumärket Windows men med tanke på WIndows storlek är det nog omöjligt att få till det rätt från början. På samma vis som startmenyn har utvecklats från Win95 till Windows 8 så kommer Modern UI också utvecklas. Det vi ser idag är gissningsvis inte det vi ser om fem år. Många verkar dock tro det.

Vilken BRILJANT lösning. Att jag inte tänkt på det innan.. Oh, wait... Jag är, liksom många andra "avancerade användare" mer eller mindre tvingad till att arbeta i det. Det gör inte så jättemycket i mitt fall, eftersom jag kan dra in en tredjepartsstartmeny, mer än att produkten som jag betalat för inte uppfyller de önskemål som jag har. Med ditt resonemang om att "sluta lipa och inte köpa" så tar du ju bort ALL möjlighet till att faktiskt göra saker bättre.
-"Varför går vår försäljning så dålig?"
-"Vet inte.. Alla som köper är ju nöjda"

Kundnöjdhetsstatistiken hade ju iaf sett bra ut med det resonemanget.

Citat:

Jag, som många andra här, gillar Modern UI på enheter med touch. Har sagts flera gånger, likaså att vi inte gillar det på en icke touch enhet, men att jag löser problemet istället för att gnälla mig till sömns över det. Vad är ditt problem? Läser du bara hälften av allt?
Du får gärna visa en källa på att Modern UI inte fungerar bra för den stora massan till desktop. Denna diskussion bygger enbart på att självutnämnda "avancerade" användare inte klarar av att anpassa sig men lik förbannat ska de ha det senaste. Lösningen finns, det tar under en minut att åtgärda. De som inte godkänner lösningen är de företag som inte kan på grund av säkerhetsskäl - och det är många här som försökt tala sig varma för detta som om de representerar just "företagen".

Mitt problem är väl ändå rätt uppenbart? Känner du att det är jobbigt att höra om det kanske du inte skulle hålla till i denna sortens trådar eller gnälla dig till sömns över det
"Avancerade användare" är, enligt mig, en dålig översättning från engelskans "professional users", dvs producerande användare istället för konsumerande. Inom företagsvärlden ser man främst producerande användare som är i behov av en sorts system och sedan ett helt annat system för att konsumera när de kommer hem. Det är väldigt vanligt att dessa användare inte har behörighet att installera program. Därför måste sådant gå igenom en IT-avdelning och programvaran måste godkännas osv. osv. Att använda en tredjepartsapplikation till att göra en operativsystemssyssla (launcher) och kalla detta för lösning är därför så ofantligt idiotiskt så det finns inte.
Du har fått detta förklarat för dig åtskilliga gånger nu. Försök. Greppa. Det.

Permalänk
Avstängd

Saken är att argumenten redan är bemötta (heter det så?) och jag gillar inte att upprepa mig. Sen börjar man ändra kraven för att lösningen inte ska fungera - så vadå om den inte är applicerbar på världens alla Windows 8 användare, knappast mitt problem och det enda jag levererat är en lösning.

Citat:

Jaså? Och det är du säker på? Intressant. Du verkar ha en oerhört bra koll på användarna här. Ändå missar du faktumet att det är DU som "hoppar in i tråden", drygt ett år efter mitt första inlägg i tråden. Vilket får mig att undra var detta, närmast fanatiska nya intresse (och all tid du lägger på detta) kommer ifrån. Men det är en helt annan fråga.

Jajamensan det är jag. Jag är bara intresserad av Microsoft (alltid varit faktiskt, okänt varför) och gillar Windows 8.1 Man får gärna klaga på Windows, mer än gärna faktiskt, men när argumentationsnivån är på en nivå där "skev världsbild" inte är långt ifrån sanningen och argumentationsfältet är smalt så är det bra att belysa en större helhet.

Citat:

Fortfarande.. Semantik.. Du låter lite som Dr Evil när du försöker få det att låta som en hög siffra. Men fortsätt intala dig själv det där så blir det nog sant till slut.

Det ÄR en hög siffra. Det är efterblivet att ens tänka något annat. I närmast skulle det kunna betyda att varenda invånare i Sverige skulle ha 20 licenser av Windows 8. Det enda felet är att man förväntade sig ÄNNU mer.

Citat:

Vilken BRILJANT lösning. Att jag inte tänkt på det innan.. Oh, wait... Jag är, liksom många andra "avancerade användare" mer eller mindre tvingad till att arbeta i det. Det gör inte så jättemycket i mitt fall, eftersom jag kan dra in en tredjepartsstartmeny, mer än att produkten som jag betalat för inte uppfyller de önskemål som jag har. Med ditt resonemang om att "sluta lipa och inte köpa" så tar du ju bort ALL möjlighet till att faktiskt göra saker bättre.
-"Varför går vår försäljning så dålig?"
-"Vet inte.. Alla som köper är ju nöjda"

Kundnöjdhetsstatistiken hade ju iaf sett bra ut med det resonemanget.

Problemet är inte de som "måste" arbeta i det utan de som är just självutnämnda "avancerade" användare bara för att de piratade en ofärdig version på Piratebay och är före många andra. Det kommer alltid finnas de som måste arbeta i ett operativsystem med brister. Felet blir när man som privatperson vet att Windows 8 inte är vad man förväntar sig (erfarenhet från jobbet kanske) men ändå köper det.

Du har helt fel, enda riktiga sättet att förklara för Microsoft att den här produkten inte är bra nog är att inte köpa den. Om försäljningssiffrorna rasar och man kan härleda det till en viss anledning, ja då har meddelandet gått fram. Men du verkar tro att din röst betyder något. Wake up call - det gör den inte. Det enda som betyder något är försäljningssiffrorna.

Citat:

Mitt problem är väl ändå rätt uppenbart? Känner du att det är jobbigt att höra om det kanske du inte skulle hålla till i denna sortens trådar eller gnälla dig till sömns över det
"Avancerade användare" är, enligt mig, en dålig översättning från engelskans "professional users", dvs producerande användare istället för konsumerande. Inom företagsvärlden ser man främst producerande användare som är i behov av en sorts system och sedan ett helt annat system för att konsumera när de kommer hem. Det är väldigt vanligt att dessa användare inte har behörighet att installera program. Därför måste sådant gå igenom en IT-avdelning och programvaran måste godkännas osv. osv. Att använda en tredjepartsapplikation till att göra en operativsystemssyssla (launcher) och kalla detta för lösning är därför så ofantligt idiotiskt så det finns inte.
Du har fått detta förklarat för dig åtskilliga gånger nu. Försök. Greppa. Det.

Ditt företag bestämmer vad du ska jobba i. Du har således inget val och kan som mest gilla läget.
Jag skiter högaktningsfullt i det faktiskt. Det intressanta är om du faktiskt kör Windows 8 som privatperson.

1. Statistiken gäller inte volymlicenser och där med större företag
2. Diskussionen gäller inte företag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

När tråden var fyra dagar gammal förklarade jag vad jag menade.

Nej jag förstår det Så ordagrann är nog ingen hoppas jag.
Men det är ett litet märkligt påstående i sammanhanget - vad hade du för förväntningar? Två miljarder? Ja då hade nog "ingenting" varit i sitt rätta sammanhang. En halv miljard? Ungefär lika många som Windows 7 sålt under hela sin livstid på idag fem år? Jag vet inte riktigt, "ingenting" passar liksom inte riktigt in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Saken är att argumenten redan är bemötta (heter det så?) och jag gillar inte att upprepa mig. Sen börjar man ändra kraven för att lösningen inte ska fungera - så vadå om den inte är applicerbar på världens alla Windows 8 användare, knappast mitt problem och det enda jag levererat är en lösning.

Det finns oändligt många "lösningar". Det gör dem däremot inte bra sådana, bara för att de existerar. Detta verkar vara väldigt svårt att förstå.

Citat:

Jajamensan det är jag. Jag är bara intresserad av Microsoft (alltid varit faktiskt, okänt varför) och gillar Windows 8.1 Man får gärna klaga på Windows, mer än gärna faktiskt, men när argumentationsnivån är på en nivå där "skev världsbild" inte är långt ifrån sanningen och argumentationsfältet är smalt så är det bra att belysa en större helhet.

Det ÄR en hög siffra. Det är efterblivet att ens tänka något annat. I närmast skulle det kunna betyda att varenda invånare i Sverige skulle ha 20 licenser av Windows 8. Det enda felet är att man förväntade sig ÄNNU mer.

Den "skeva" bilden kommer från statistik från den där verkligheten som iaf en av oss lever i.

Okej.. Du får tycka att det är en hög siffra. Det är fortfarande ett dåligt resultat, speciellt med tanke på alla marknadsföringspengar som de tryckt in i win8. Men guldstjärna till dig för din matematiska jämförelse

Citat:

Problemet är inte de som "måste" arbeta i det utan de som är just självutnämnda "avancerade" användare bara för att de piratade en ofärdig version på Piratebay och är före många andra. Det kommer alltid finnas de som måste arbeta i ett operativsystem med brister. Felet blir när man som privatperson vet att Windows 8 inte är vad man förväntar sig (erfarenhet från jobbet kanske) men ändå köper det.

Du har helt fel, enda riktiga sättet att förklara för Microsoft att den här produkten inte är bra nog är att inte köpa den. Om försäljningssiffrorna rasar och man kan härleda det till en viss anledning, ja då har meddelandet gått fram. Men du verkar tro att din röst betyder något. Wake up call - det gör den inte. Det enda som betyder något är försäljningssiffrorna.

Vad är som får dig att tro att det enda jag gör för att förbättra windows är att skriva på detta forum?

Ni "förstå-sig-påare" verkar inte helt ense om hur "vi" bäst berättar vårat missnöje för MS. Ni kanske skulle ta och snacka ihop er lite?

Skrivet av Strejf:

Okej, så upplever jag inte alls det. Det bästa sättet att kritisera det nya gränssnittet måste vara att använda Windows 8, slå på "program för kvalitetsförbättring" (sök på kvalitet) och använda det nya arbetssättet så lite som möjligt.

Köper man en laptop idag så är man i princip tvingad till att även köpa den tillhörande win8-licensen. Speglar det en verklighet där kunden faktiskt VÄLJER produkten framför en annan? Sluta lura dig själv.

Citat:

Ditt företag bestämmer vad du ska jobba i. Du har således inget val och kan som mest gilla läget.
Jag skiter högaktningsfullt i det faktiskt. Det intressanta är om du faktiskt kör Windows 8 som privatperson.

1. Statistiken gäller inte volymlicenser och där med större företag
2. Diskussionen gäller inte företag

Så försäljningen till företag räknas alltså INTE in i försäljningsstatistiken enligt dig? Wow... Verkligen.. Wow..
Och om det är de 200 miljonerna som du syftar till så är de som sagt bara en liten detalj i sammanhanget när det handlar om aktiva val. Datorer levereras med senaste versionen av windows så de 200 säljs ju nästan enkom genom att de följer med till datorer, vilket jag nämner ovan. Att stora företag gör sig så pass mycket besvär för att undvika Win8 och MUI berättar dock en del om hur läget ligger till när användarna faktiskt kan göra ett AKTIVT val.

Hade fler laptops levererats med Win7 i dagsläget hade vi sett ett ännu mer straglande försäljningsresultat av win8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Det finns oändligt många "lösningar". Det gör dem däremot inte bra sådana, bara för att de existerar. Detta verkar vara väldigt svårt att förstå.

Det passar självklart inte alla, privatpersoner eller företag. Defacto är det en lösning. Om någon har som krav att enda lösningen ska vara officiell från Microsoft, ja då är det nog läge att vara besviken. Men kom inte och säg att lösningen på problemet inte finns. Om inte Nordea eller vad det var för företag som togs som exempel inte kan använda det - vem bryr sig? Det är inte Microsofts fel, det är inte lösningens fel utan ett beslut Nordea och enkom Nordea kan ta.

Citat:

Den "skeva" bilden kommer från statistik från den där verkligheten som iaf en av oss lever i.

Okej.. Du får tycka att det är en hög siffra. Det är fortfarande ett dåligt resultat, speciellt med tanke på alla marknadsföringspengar som de tryckt in i win8. Men guldstjärna till dig för din matematiska jämförelse

Yay guldstjärna!
Det vet du inget om, så länge du inte vet vad Microsoft hade för satta mål. Som jag redan nämnt tidigare (som jag utgår från att du läst eftersom du verkar vilja få mig att tro att så är fallet) så är det illa om de siktat på att sälja, säg 400 miljoner licenser under samma tid. Att bomma med 50% hade aldrig varit ok. Däremot, säg att de kanske siktat på 230 miljoner sålda licenser och missat med 15%, då hade jag nog sagt att det är ok och det är ungefär där jag tror Microsofts egna mål låg/ligger. Däremot är 200 miljoner vansinniga mängder licenser, obegripligt att du inte håller med om detta. Opponera att vi skulle få 200 miljoner Mac eller Linux- användare, hur hade det låtit då? Nej allt är taget från sitt eget perspektiv så klart, men 200 miljoner licenser för något som skapar så mycket gnäll är ändå bra.

Citat:

Vad är som får dig att tro att det enda jag gör för att förbättra windows är att skriva på detta forum?

Ingenting men det roar mig så att du genast går i försvarsposition som vissa andra och måste basunera ut hur hårt du klagar på Windows 8 överallt

Citat:

Ni "förstå-sig-påare" verkar inte helt ense om hur "vi" bäst berättar vårat missnöje för MS. Ni kanske skulle ta och snacka ihop er lite?

Vadå "ni"? Kom igen nu. Har redan sagt det flera gånger, jag pratar för mig själv. Inte för Strejf, inte för mrqaffe eller för någon annan användare överhuvudtaget.

Citat:

Köper man en laptop idag så är man i princip tvingad till att även köpa den tillhörande win8-licensen. Speglar det en verklighet där kunden faktiskt VÄLJER produkten framför en annan? Sluta lura dig själv.

uh ok vi tar upp det där med skev världsbild igen. Det kanske ligger något i det trots allt...
Köper man en laptop idag så har man att välja på Windows (HP säljer väl dessutom med Windows 7 till konsument fortfarande), OS X om man vill ha en Mac, Chrome OS och Chromebook, Android om man vill ha det (tänker främst på Lenovo A10) - nej du. Valen har aldrig varit fler när det kommer till just vilket operativsystem man vill ha!
http://www.sweclockers.com/nyhet/18195-hp-erbjuder-windows-7-...

Citat:

Så försäljningen till företag räknas alltså INTE in i försäljningsstatistiken enligt dig? Wow... Verkligen.. Wow..
Och om det är de 200 miljonerna som du syftar till så är de som sagt bara en liten detalj i sammanhanget när det handlar om aktiva val. Datorer levereras med senaste versionen av windows så de 200 säljs ju nästan enkom genom att de följer med till datorer, vilket jag nämner ovan. Att stora företag gör sig så pass mycket besvär för att undvika Win8 och MUI berättar dock en del om hur läget ligger till när användarna faktiskt kan göra ett AKTIVT val.

Det är inte jag som bestämmer. Jag bara läser och förmedlar.
http://techcrunch.com/2014/02/13/microsoft-has-sold-more-than...

Citat:

TechCrunch confirmed the data point with Microsoft. The company provided greater detail on the figure, stating that it does not include volume license sales to enterprise,”

http://www.zdnet.com/microsoft-more-than-200-million-windows-...

Citat:

“Windows 8 has surpassed 200 million licenses sold, and we continue to see momentum. This number includes Windows licenses that ship on a new tablet or PC, as well as upgrades to Windows 8. The figure does not include volume license sales to enterprise.

Så sluta vara så ignorant att du hoppar över vart informationen kommer ifrån. Om inte annat så kan du jobba på din dryga attityd... Om nu företag tycker Windows 8 är dåligt så måste det finnas en bra anledning till att byta till det - annars kanske den IT-ansvarige skulle se sig om efter ett nytt jobb. Eller om man nu då inte plötsligt tagit på sig rollen att prata för alla företag nu igen...

Citat:

Hade fler laptops levererats med Win7 i dagsläget hade vi sett ett ännu mer straglande försäljningsresultat av win8.

Det här hade faktiskt varit intressant att se. Det är inte alls omöjligt att du har helt rätt, däremot går pengarna fortfarande in i Microsoft så vilka är de att klaga? Det hade kanske varit ett sundhetstecken att låta Windows 8 mogna fram, säg under en treårsperiod, för att känna av sina kunder - jag vet inte. Jag tycker själv att Windows 8 inte var riktigt färdigt men när 8.1 kom så blev det en version jag tycker är värd kostnaden och ett bra operativsystem. Som jag också sagt så får det vara upp till var och en om man vill uppgradera från Windows 7 - jag har inte gjort det på mina huvuddatorer just för att Windows 7 är så bra. Däremot på mina nya datorer så är det givet med Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nej jag förstår det Så ordagrann är nog ingen hoppas jag.
Men det är ett litet märkligt påstående i sammanhanget - vad hade du för förväntningar? Två miljarder? Ja då hade nog "ingenting" varit i sitt rätta sammanhang. En halv miljard? Ungefär lika många som Windows 7 sålt under hela sin livstid på idag fem år? Jag vet inte riktigt, "ingenting" passar liksom inte riktigt in.

Du skrev tidigare att det är enbart försäljningen som räknas. Man lika gärna kan bedöma användandet då sådana ofta kommer från tredje part, och inte riskerar skönmålas för att tillfredsställa aktieägare, analytiker och den berömda "marknaden". Tyvärr ger de flesta siffrorna i procentuell andel av marknaden, även om alla dataleverantörer ger ungefär samma svar, tex Netmarketshare, mfl. Wikipedia ger däremot även absoluttalen. Här är siffrorna i absoluttal för de tre senaste versionerna av Windows enligt Wikipedias användardata (se länk i första mejl i tråden). Siffrorna är i miljoner träffar per månad, antal månader efter release.

Månader W7 W8 W8.1 0 2442 554 58,3 1 4457 1560 772 2 7102 2616 3005 3 9924 3816 3661 4 11914 4861 4598 5 13464 5855 6 15404 6249 7 17357 7756 8 18831 8732 9 21099 7796 10 22485 8835 11 24488 10518

Varför tror du inte att man är besviken på dessa siffror?

De ser åtminstone bättre ut än de marknadsandelar man har för Windows 8.x idag, där man nu ligger på runt 20% av Windows 7.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Jag vidhåller att försäljningen är det enda som räknas ja.
Det man ska komma ihåg är att minnet i kort. Vilket operativsystem skulle Windows 7 ta över ifrån? Jo Vista. Ett på gränsen till hånat operativsystem, en parentes i Windows historia på samma sätt som Windows Millenium Edition. Men där finns ingen statisk eller? Windows 7 var efterlängtat för att råda bot på problemen i Vista och ses som en värdig uppgradering från XP. Windows 8 däremot ska ta vid från just Windows 7, som kanske ska anses som det bästa operativsystem Microsoft gjort. Windows 8 var inte efterlängtat på samma sätt. Det är ett avslut på hur Microsoft såg på datoranvändandet och en nystart på hur de tolkar användandet idag och framåt. Sedan är det också så att 2012 och framför allt 2013 har varit rekorddåliga år för PC-försäljningen över huvudtaget - att då kunna trumfa Windows 7 bör så här i efterhand ses som inget annat än väldigt väldigt svårt.

Microsoft har svaga positioner på mobil och surfplattefronten och det ter sig naturligt att man vill skapa en plattform för att sudda ut gränserna mellan PC, mobil och platta (och även Xbox och deras media store). Desktopen finns som sagt kvar i bakgrunden om man vill använda den.

Edit: Klämmer in en länk och ett citat också

http://gadgets.ndtv.com/laptops/news/microsoft-claims-to-have...

Citat:

The relatively slow sales of Windows 8, and its latest incarnation Windows 8.1 (Review), reflect a steady two-year decline in personal computer sales, as smartphones and tablet sales explode. Sales of tablets are set to overtake PCs worldwide next year.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Du missar poängen totalt.

Säg att Volvo säljer alla bilar av årsmodell 2014 fyllda med bajs. Då skulle du säga, men behåll din årsmodell 2013 då!
Nej, jag vill ha en årsmodell 2014 med uppdaterade funktioner MEN UTAN BAJS!

Så sälj då två varianter, en vanlig, och en för folk som gillar skit. Valfrihet ftw!

Sant, men då kan man lika gärna stanna på Windows 7 och invänta nästa version av Windows. Enklare än så blir det inte. Ingen tvingar en att köpa en produkt man inte tycker om, bojkotta? Ja gör de, tror inte dem bryr sig heller tyvärr.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Du skrev tidigare att det är enbart försäljningen som räknas. Man lika gärna kan bedöma användandet då sådana ofta kommer från tredje part, och inte riskerar skönmålas för att tillfredsställa aktieägare, analytiker och den berömda "marknaden". Tyvärr ger de flesta siffrorna i procentuell andel av marknaden, även om alla dataleverantörer ger ungefär samma svar, tex Netmarketshare, mfl. Wikipedia ger däremot även absoluttalen. Här är siffrorna i absoluttal för de tre senaste versionerna av Windows enligt Wikipedias användardata (se länk i första mejl i tråden). Siffrorna är i miljoner träffar per månad, antal månader efter release.

Månader W7 W8 W8.1 0 2442 554 58,3 1 4457 1560 772 2 7102 2616 3005 3 9924 3816 3661 4 11914 4861 4598 5 13464 5855 6 15404 6249 7 17357 7756 8 18831 8732 9 21099 7796 10 22485 8835 11 24488 10518

Varför tror du inte att man är besviken på dessa siffror?

De ser åtminstone bättre ut än de marknadsandelar man har för Windows 8.x idag, där man nu ligger på runt 20% av Windows 7.

Ursäkta att jag hoppar in såhär helt plötsligt, men det är lite elakt att jämföra siffrorna rakt av.
Win7 hade mycket som talade för sig redan innan det släpptes. Vista var en stor flopp och en stor majoritet av användare satt kvar på XP. XP å andra sidan var totalt föråldrat. När man släppte Win7 och det visade sig att det var ett bra operativ blev det rusning. När man släppte Win8 satt vi redan med Win7 som fortfarande är bra och hade inte samma behov av uppdatering. Enligt mig (med betoning på MIG) så var det naivt att tro att Win8 skulle sälja lika bra eller bättre än Win7 gjorde när det kom. Självklart är det ändå ett bakslag för Microsoft och dess ägare.

Personligen gillade jag inte win8. Men efter Win8.1 har jag med tiden börjat gilla det allt mer. Jag använder startskärmen som en desktop yta full med startikoner. Det fungerar för mig som gamla startmenyn gjorde. I övrigt använder jag inte modern ui över huvud taget.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Ursäkta att jag hoppar in såhär helt plötsligt, men det är lite elakt att jämföra siffrorna rakt av. [...] Självklart är det ändå ett bakslag för Microsoft och dess ägare.

Sådär ser väl en sansad sammanfattning ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nu har även Mozilla tröttnat på Metro, eller Modern UI.

Firefox kommer inte anpassas, då det inte finns tillräcklig relevans.

http://www.zdnet.com/mozilla-abandons-development-of-metro-fi...

"Mozilla abandons development of Metro Firefox for Windows 8"

Det var då för väl!

Tänk om det där Metro/Modern UI hade börjat slå igenom!

LOL!

Vilken tokig värld det hade riskerat bli!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Måste få fråga, läser du alltid bara det du vill läsa när det kommer till information?

Det står klart och tydligt så här

Citat:

Part of the cause of that low usage rate is simply a case of too few touch-enabled devices running Windows

Sedan kan man också läsa följande:

Citat:

Even more damning for the future of Metro Firefox was the lack of a compelling competitive case against Internet Explorer 11

Så man undrar ju om du propagerar likt Nordkorea för att lura dig själv eller andra? Mozilla ansåg också att man inte hade en konkurrerande produkt mot IE11 i Modern UI.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Mozilla ansåg också att man inte hade en konkurrerande produkt mot IE11 i Modern UI.

Varför göra en totalt handikappad MUI produkt som ändå inte kan bli bra, FF kommer förmodligen inte att användas av särskilt många om den mister sina funktionalitet för det är ju det som är dess styrka och att då gynna MUI är bara dumt, desto fler som håller sig borta från interfacet desto bättre är det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Varför göra en totalt handikappad MUI produkt som ändå inte kan bli bra, FF kommer förmodligen inte att användas av särskilt många om den mister sina funktionalitet för det är ju det som är dess styrka och att då gynna MUI är bara dumt, desto fler som håller sig borta från interfacet desto bättre är det.

Varför skulle de inte kunna ha gjort en bra klient? Har man inte lyckats på två år, som de ändå har jobbat med det, så är det nog inte Modern UI det är fel på. Vilka av Firefox starka sidor skulle försvinna för att man bygger in det i Modern UI? Jag är väldigt besviken på att det inte kommer något från Mozilla tyvärr då jag hade stora förhoppningar här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Varför skulle de inte kunna ha gjort en bra klient? Har man inte lyckats på två år, som de ändå har jobbat med det, så är det nog inte Modern UI det är fel på. Vilka av Firefox starka sidor skulle försvinna för att man bygger in det i Modern UI? Jag är väldigt besviken på att det inte kommer något från Mozilla tyvärr då jag hade stora förhoppningar här.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela konceptet med MUI är ju att göra förenklade program utan avancerade funktioner så att det ska gå rimligt enkelt att styra det med ett relativt grovt touchinterface.
Det har ju MS själva kommit på nu och de backar ju i update 1 så att högerklick kommer tillbaka och det kommer ju även vissa andra enkla men ack så viktiga funktioner som tex kryss för att stänga appar på samma sätt som program och en avstängningsfunktion på startskärmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja och det är jättebra men jag kanske missförstod dig i ditt förra inlägg.
Du skrev

Citat:

Varför göra en totalt handikappad MUI produkt som ändå inte kan bli bra

och jag undrade vad som kan bli handikappat (i Firefox) av att man flyttar in det i Modern UI och varför den inte (i teorin nu) kan bli bra? Microsoft gjorde bevisligen IE11 bra för Modern UI, jag använder Chrome också på mina plattor då jag tycker den är bättre än IE11 med touch och hade som sagt sett fram emot en ordentlig FF med vettig touchfunktion och alla fördelarna med addons över IE11.