Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Skrivet av Damodred:

jag använder Chrome också på mina plattor då jag tycker den är bättre än IE11 med touch

Chrome för Metro använder inte Metro-utseende, utan Chrome OS utseende. Du kanske kör fel OS på din platta?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Suck nej. Varför skulle man överge en bransch man har nästan monopol på?

För att den inte längre är en tillväxtmarknad och är helt ohotad -- det finns inget realistiskt alternativ till Windows på PC, så det gör ingenting om Microsoft pissar på PC marknaden med ett OS designat för en helt annan marknad. Kunderna kan inte fly någonstans, det enda de kan göra är att låta bli att uppgradera sin gamla Windows i några år.

Citat:

det handlar om ett gemensamt formspråk

Nej, det handlar om att få de tiotusentals uvecklarna på Windows desktop att skriva appar till Windows Phone/RT så de kan konkurrera med Android.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Chrome för Metro använder inte Metro-utseende, utan Chrome OS utseende. Du kanske kör fel OS på din platta?

Njae, jag gillar Windows så stannar nog. Men det är lite det jag menar, det måste ju inte se ut som eller vara IE11 för att det ska vara bra eller hur?

Skrivet av Bananas2thebeat:

För att den inte längre är en tillväxtmarknad och är helt ohotad -- det finns inget realistiskt alternativ till Windows på PC, så det gör ingenting om Microsoft pissar på PC marknaden med ett OS designat för en helt annan marknad. Kunderna kan inte fly någonstans, det enda de kan göra är att låta bli att uppgradera sin gamla Windows i några år.

Det är väl inte riktigt de orden jag skulle använda men nog är det lite så.
Det är också det jag försökt säga, men med andra ord, till de som är så starkt emot Windows 8 - att det för Microsoft inte är så illa att färre än förväntat byter till Windows 8. Det handlar inte om konkurs eller att köra varumärket i botten, på sin höjd handlar det om lite mindre (relativt) pengar in i kassan. Jag har sagt tidigare att man har råd att skapa opinion i ämnet.

Citat:

Nej, det handlar om att få de tiotusentals uvecklarna på Windows desktop att skriva appar till Windows Phone/RT så de kan konkurrera med Android.

Just sånt här kan du väldigt lite om va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det handlar om att få de tiotusentals uvecklarna på Windows desktop att skriva appar till Windows Phone/RT så de kan konkurrera med Android.

Trots att jag last tusentals inlagg i amnet har jag inte sett det sa val formulerat tidigare.

Skrivet av Damodred:

Just sånt här kan du väldigt lite om va?

Du far garna utveckla och precisera vad som var fel i hans resonemang.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Utseendet på Modern UI och dess appar (x86, x64) har väldigt lite att göra med Windows RT (ARM) och möjligen lite mer med Windows Phone 8 (oftast Snapdragon, men portningen är enklare då det bygger på samma grund som Windows 8) och Xbox. Det är inte bara att skriva appen/programmet för det ena så fungerar det på det andra, även om utseendet ska vara lika. Som exempel kan man fråga EA Games varför deras hyllade konsolspel har varit så dåliga på PC genom åren.

Nej, det handlar i första hand om att skapa ett gemensamt utseende för slutanvändaren för Windows, Windows RT, Windows Phone, Xbox One, Microsoft Store och vad mer de nu har på gång. Det underlättar garanterat även för utvecklarna att ha vissa ramar att hålla sig inom men det är slutanvändarna det handlar om i första hand. Det första är det visuella, det ska passa handkontroller och touch. Det andra är det bakomliggande, dvs kontohantering, appstore, synkronisering, mobilitet osv. Jag tror att det här är en nödvändighet för att hänga med Google Android, Apple OS X/iOS men även Sony Playstation osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Utseendet på Modern UI och dess appar (x86, x64) har väldigt lite att göra med Windows RT (ARM) och möjligen lite mer med Windows Phone 8 (oftast Snapdragon, men portningen är enklare då det bygger på samma grund som Windows 8) och Xbox. Det är inte bara att skriva appen/programmet för det ena så fungerar det på det andra, även om utseendet ska vara lika. Som exempel kan man fråga EA Games varför deras hyllade konsolspel har varit så dåliga på PC genom åren.

Nej, det handlar i första hand om att skapa ett gemensamt utseende för slutanvändaren för Windows, Windows RT, Windows Phone, Xbox One, Microsoft Store och vad mer de nu har på gång. Det underlättar garanterat även för utvecklarna att ha vissa ramar att hålla sig inom men det är slutanvändarna det handlar om i första hand. Det första är det visuella, det ska passa handkontroller och touch. Det andra är det bakomliggande, dvs kontohantering, appstore, synkronisering, mobilitet osv. Jag tror att det här är en nödvändighet för att hänga med Google Android, Apple OS X/iOS men även Sony Playstation osv.

Visst handlar det om ett gemensamt (1) utseende för slutanvändaren men då också att få (2) utvecklarna mot samma håll, för att hålla konkurrenterna iPad, iPhone och Android på mattan. För att nå utvecklarna körde man ett hårt race från början och kopplade bort desktop-perspektivet så mycket man vågade.

Utvecklingen av Windows 8 började strax innan Windows 7 släpptes 2009 (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Early_development). Då bör man tänka på att iPhone och Android hade funnits på marknaden ett tag och iPhone redan haft en kometkarriär. Sedan dess kom också iPad vilket gjorde att Microsoft fick ytterligare ett hot, som samåker med mobilerna i gränssnitt och handhavande.

Därför är gemensamt gränssnitt en reaktion snarare än ett proaktivt agerande, där syftet att nå desktop-utvecklarna är och har varit en tung milstolpe för att öka närvaron. Att nu Mozilla ignorerar i MUI är därmed ett bakslag. Att Mozilla kan kosta på sig att ignorera det tyder enligt mig på att Modern UI saknar relevans.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Visst handlar det om ett gemensamt (1) utseende för slutanvändaren men då också att få (2) utvecklarna mot samma håll, för att hålla konkurrenterna iPad, iPhone och Android på mattan. För att nå utvecklarna körde man ett hårt race från början och kopplade bort desktop-perspektivet så mycket man vågade.

Utvecklingen av Windows 8 började strax innan Windows 7 släpptes 2009 (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Early_development). Då bör man tänka på att iPhone och Android hade funnits på marknaden ett tag och iPhone redan haft en kometkarriär. Sedan dess kom också iPad vilket gjorde att Microsoft fick ytterligare ett hot, som samåker med mobilerna i gränssnitt och handhavande.

Därför är gemensamt gränssnitt en reaktion snarare än ett proaktivt agerande, där syftet att nå desktop-utvecklarna är och har varit en tung milstolpe för att öka närvaron. Att nu Mozilla ignorerar i MUI är därmed ett bakslag. Att Mozilla kan kosta på sig att ignorera det tyder enligt mig på att Modern UI saknar relevans.

Visst är det ett bakslag, men mer för oss slutanvändare än för Modern UI i sig själv. Både iOS och Android var väl i bara runt året gamla där runt 2008-2009. IOS var ju knappast särskilt bra i sina tidigare versioner, med allt från avsaknaden av multitasking till att sakna flertalet funktioner. Microsoft är otvivelaktigt störst och därmed svåraste skeppet att styra, 2009 släpptes Windows 7 och plattor eller smartphones med Android eller iOS var inte standard som det är idag. Det handlar fortfarande mer om Microsoft själva här än att möta konkurrens från Apple och Google då ingen av dem är i närheten av storleken och spridningen på enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Utseendet på Modern UI och dess appar (x86, x64) har väldigt lite att göra med Windows RT (ARM) och möjligen lite mer med Windows Phone 8

Microsoft planerar/planerade att konvergera alla sina Windows så de skulle ha samma utseende och köra samma kod, och att all mjukvara skulle uteslutande säljas via Microsoft store. Windows 8 är/var första steget, varje uppdatering efter det ska/skulle abstrahera bort hårdvaran mer och göra systemen mer kompatibla. Slutprodukten ska/skulle se ut och fungera som Windows RT, oavsett om du körde på intel eller ARM, på mobil eller arbesstation. Processen skulle enligt Microsofts mycket ambitiösa roadmap vara klar i år.

Nu blev det inte så. Metro hatades universellt av användarna, utvecklarna flydde hellre till Android än utvecklade för Metro, de största spel- och hårdvarudistributörerna startade en kampanj för att skapa ett nytt, konkurrerande, operativsystem, och konvergeringsprocessen visade sig svårare än väntat (det ryktas att Windows Phone-teamet obstruerade konvergeringen pga att de ansåg att desktop-anpassningarna skadade Phones chanser att vinna marknadsandelar). Till slut gjorde aktieägarna uppror och Sinofsky och Ballmer fick lämna Microsoft.
Efter det har jag inte brytt mig om att hålla koll på vad som händer, mitt intryck är att företaget är i kaos och försöker omorganisera sig och hitta en ny väg framåt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Visst är det ett bakslag, men mer för oss slutanvändare än för Modern UI i sig själv. Både iOS och Android var väl i bara runt året gamla där runt 2008-2009. IOS var ju knappast särskilt bra i sina tidigare versioner, med allt från avsaknaden av multitasking till att sakna flertalet funktioner. Microsoft är otvivelaktigt störst och därmed svåraste skeppet att styra, 2009 släpptes Windows 7 och plattor eller smartphones med Android eller iOS var inte standard som det är idag. Det handlar fortfarande mer om Microsoft själva här än att möta konkurrens från Apple och Google då ingen av dem är i närheten av storleken och spridningen på enheter.Skickades från m.sweclockers.com

Visst är både Apple och Google i närheten, både vad gäller av storleken och spridningen på enheter.

http://mashable.com/2014/01/28/billion-smartphones-shipped/

Citat:

For the first time ever, one billion smartphones have been shipped in one year, marking a huge milestone for mobile. According to data from the International Data Corporation (IDC), vendors shipped more than a billion smartphones in 2013, up 38.4% from the 725.3 million devices shipped in 2012. [...]

At the end of the last year, about 18% of smartphones were phablets, up from 7% from the year before, and this year it could hit 25%. That reveals it's still a niche market — large screens are not for everyone — but there is clearly a market for these things."

En miljard nya mobilar enheter, bara förra året. Ställ det mot de 1,5 miljarder datorer som cirkulerar. De mobilar enheterna fyller ju utmärkt en stor del av den konsumtion som tidigare gjorts via datorn.

Även konsumtion av Wikipedia (http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2014-02/Squi...) talar liknande språk. Här kommerde mobila enheternas andelar av trafiken

2012-06-01 18,6% 2012-07-01 19,6% 2012-08-01 19,9% 2012-09-01 18,8% 2012-10-01 17,7% 2012-11-01 17,1% 2012-12-01 24,6% 2013-01-01 22,5% 2013-02-01 23,3% 2013-03-01 24,6% 2013-04-01 24,2% 2013-05-01 23,0% 2013-06-01 23,7% 2013-07-01 28,3% 2013-08-01 29,2% 2013-09-01 29,5% 2013-10-01 27,2% 2013-11-01 27,8% 2013-12-01 33,2% 2014-01-01 36,0% 2014-02-01 35,3%

Det förändras mycket snabbt.

Vi har sett tidigare i tråden att det beror på att de mobila enhterna ökar i absoluta antal, inte pga att datorer minskar; datorerna ligger still.

Microsoft gjorde rätt att satsa på mobila enheter. Men, de gjorde ett katastrof-val då de samtidigt sänkte användbarheten på desktop-miljön till förmån för Metro/Modern UI.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Visst är både Apple och Google i närheten, både vad gäller av storleken och spridningen på enheter.

http://mashable.com/2014/01/28/billion-smartphones-shipped/

En miljard nya mobilar enheter, bara förra året. Ställ det mot de 1,5 miljarder datorer som cirkulerar. De mobilar enheterna fyller ju utmärkt en stor del av den konsumtion som tidigare gjorts via datorn.

Även konsumtion av Wikipedia (http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2014-02/Squi...) talar liknande språk. Här kommerde mobila enheternas andelar av trafiken

2012-06-01 18,6% 2012-07-01 19,6% 2012-08-01 19,9% 2012-09-01 18,8% 2012-10-01 17,7% 2012-11-01 17,1% 2012-12-01 24,6% 2013-01-01 22,5% 2013-02-01 23,3% 2013-03-01 24,6% 2013-04-01 24,2% 2013-05-01 23,0% 2013-06-01 23,7% 2013-07-01 28,3% 2013-08-01 29,2% 2013-09-01 29,5% 2013-10-01 27,2% 2013-11-01 27,8% 2013-12-01 33,2% 2014-01-01 36,0% 2014-02-01 35,3%

Det förändras mycket snabbt.

Vi har sett tidigare i tråden att det beror på att de mobila enhterna ökar i absoluta antal, inte pga att datorer minskar; datorerna ligger still.

Microsoft gjorde rätt att satsa på mobila enheter. Men, de gjorde ett katastrof-val då de samtidigt sänkte användbarheten på desktop-miljön till förmån för Metro/Modern UI.

Förlåt, jag menade i användningsområden. Inte per såld enhet. Microsoft är inne i desktop världen, laptop, plattor, konsoller osv medan Google och Apple är i färre antal områden.

Om vi ser till Modern UI specifikt så ser vi att man gjort två stora uppdateringar innehållandes flera funktioner. En del kan man tycka borde varit där från början. Det man ska försöka acceptera tror jag är att Modern UI kommer att finnas kvar vad vi än tycker men att det kommer att justeras/förbättras allt eftersom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad på off-topic*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Förlåt, jag menade i användningsområden. Inte per såld enhet. Microsoft är inne i desktop världen, laptop, plattor, konsoller osv medan Google och Apple är i färre antal områden.

Om vi ser till Modern UI specifikt så ser vi att man gjort två stora uppdateringar innehållandes flera funktioner. En del kan man tycka borde varit där från början. Det man ska försöka acceptera tror jag är att Modern UI kommer att finnas kvar vad vi än tycker men att det kommer att justeras/förbättras allt eftersom.Skickades från m.sweclockers.com

Om inte företagen vill köpa ett OS med Modern UI, trots att det bara är några dygn kvar tills supporten går ut. Ja, jag tror att Microsoft kommer att få krypa till korset. Så stora är inte Microsoft längre att de kan bortse från omvärlden och sina intäkter, även om de konkurrerande företagens alla inriktingar inte omfattar användningsområden som betonar operativsystem:

Citat:

Samsung
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung
US$ 268.8 billion (FY 2012)
Apparel, chemicals, consumer electronics, electronic components, medical equipment, precision instruments, semiconductors, ships, telecommunications equipment
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung

Apple
US$ 170.910 billion (2013)
Mac, iPod, iPhone, iPad, iPad Mini, Apple TV, OS X, iLife, iWork, iOS, iTunes, iBooks, iCloud etc
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc.

Microsoft
US$ 77.85 billion (2013)
Windows, Office, Dynamics, Azure, Xbox, Surface, Bing, Skype, etc
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Microsoft_products

Google
US$ 59.82 billion (2013)
Google, Android etc
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Google_products

Jo, det kommer med all sannolikhet finns spår kvar av Modern UI i framtida Windows-versioner och man kanske kommer hävda att det är samma Modern UI, trots att det kanske blir mer en variant av Windows 7 än man kommer vilja erkänna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Samtidigt så är det ju inte nödvändigt att en dator har Windows för att fungera som skrivbordsdator längre.
Antagligen kommer den trenden bli det som kommer märkas mest de närmaste åren.

Det finns billiga hemdatorer med Win8 till försäljning i elektronikladorna som inte klarar av tunga program eller senaste spelen.
Det verkar ha blivit fler sådana billiga och veka hemdatorer sedan Win8 lanserades.

Varför ska man ha Windows på en hemdator om den iallafall inte klarar Windowsprogram eller Windowsspel?

Android och ChromeOS lurar inte folk som köper billiga datorer att de får något som kan köra tunga program (som Photoshop) eller spel (som Battlefield4).
Det till trots, finns det enorma mängder spel allt från 3D FSP till gamla klassiska arkadspel.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Visst handlar det om ett gemensamt (1) utseende för slutanvändaren men då också att få (2) utvecklarna mot samma håll, för att hålla konkurrenterna iPad, iPhone och Android på mattan. För att nå utvecklarna körde man ett hårt race från början och kopplade bort desktop-perspektivet så mycket man vågade.

Jo, självklart vill man ha utvecklare på sin nya plattform, jag ser inte vad problemet med det är. Men det handlar inte om att hålla konkurrenterna på mattan utan om att försöka komma ikapp, IOS och Android ligger väldigt långt före Windows när det gäller app-utbudet. Däremot håller jag inte alls med om att man kopplade bort desktop-perspektivet [sic], desktopen är en fundamental del av Windows och de har aldrig gått ifrån det.

Citat:

Utvecklingen av Windows 8 började strax innan Windows 7 släpptes 2009 (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Early_development). Då bör man tänka på att iPhone och Android hade funnits på marknaden ett tag och iPhone redan haft en kometkarriär. Sedan dess kom också iPad vilket gjorde att Microsoft fick ytterligare ett hot, som samåker med mobilerna i gränssnitt och handhavande.

Därför är gemensamt gränssnitt en reaktion snarare än ett proaktivt agerande, där syftet att nå desktop-utvecklarna är och har varit en tung milstolpe för att öka närvaron.

Jag skulle säga att allt på denna nivå är reaktioner, vi har inte sett proaktivt agerande på detta område sedan Xerox utvecklade det grafiska gränssnittet. Apples OS var en reaktion på Xeroxs, sen kom Windows som en reaktion på det, och en ny version av Apple OS som en reaktion på det osv. osv. Även Iphone var en reaktion på att Blackberry (och i viss mån andra smartphones) började bli väldigt inne hos en del opinionsskapare (exempelvis Paris Hilton men också politiker osv.). Möjligtvis Ipad, den är i en produktkategori som inte riktigt fanns tidigare, men det är ju egentligen bara en förstorad smartphone utan telefondelen.

Citat:

Att nu Mozilla ignorerar i MUI är därmed ett bakslag. Att Mozilla kan kosta på sig att ignorera det tyder enligt mig på att Modern UI saknar relevans.

Tja, eller så beror det på att Mozilla är ett Open source-projekt som inte har oändliga resurser. Det tog dem ett antal år innan de kom till Android exempelvis. Plattformen står och faller inte med ett program från en tillverkare där det redan finns åtminstone ett par bra alternativ.

Skrivet av sAAb:

Om inte företagen vill köpa ett OS med Modern UI, trots att det bara är några dygn kvar tills supporten går ut. Ja, jag tror att Microsoft kommer att få krypa till korset. Så stora är inte Microsoft längre att de kan bortse från omvärlden och sina intäkter, även om de konkurrerande företagens alla inriktingar inte omfattar användningsområden som betonar operativsystem:

Men företag är tröga, de kör inte på de senaste OS:en. Det gällde när W2k kom (satt kvar på NT4 lång tid efteråt), när XP kom (satt kvar på W2k lång tid) och även när Windows 7 kom (många är mitt inne i utrullningen av det nu, fem år efter release). Sen är det ju inget problem för MS så länge alternativet är att köra på deras förra version, de får betalt ändå liksom.

De konkurrerande företag du tar upp verkar dock främst inom andra områden/marknader än MS. Samsung är enorma men de bygger allt ifrån tanks och kylskåp till byggnader. Apple säljer hårdvara och Google annonser, MS säljer mjukvara.

Citat:

Jo, det kommer med all sannolikhet finns spår kvar av Modern UI i framtida Windows-versioner och man kanske kommer hävda att det är samma Modern UI, trots att det kanske blir mer en variant av Windows 7 än man kommer vilja erkänna.

Det är ju redan Windows 7 med en ny startmeny och en massa småförbättringar (och en app-plattform som man kan använda om man vill), det är alla helt öppna med så det finns inget att erkänna. Däremot hade förstås jag sett det som negativt ifall de gick tillbaka till den omoderna startmenyn med pyttesmå mappar som endast skiljs åt i text osv., men jag tror inte det är så sannolikt, vi får se..

Skrivet av Fafne:

Samtidigt så är det ju inte nödvändigt att en dator har Windows för att fungera som skrivbordsdator längre.
Antagligen kommer den trenden bli det som kommer märkas mest de närmaste åren.

Det beror förstås vad man lägger i begreppet skrivbordsdator. Pratar man om professionella användare så finns det inget som tyder på att Windows skulle tappa positioner där, möjligtvis inom vissa "kreativa" branscher men de som ser sig som kreativa har ju köpt Mac ganska länge nu. Pratar vi spel så får vi se vad som händer med SteamOS, just nu har jag svårt att se det slå då det inte erbjuder några fördelar gentemot att köra Windows på samma burk förutom just kostnaden för Windows, men det är en ganska lite del av kostnaden i sammanhanget och sen finns det ju alltid mindre lagliga varianter av Windows som brukar vara ganska populära, inte minst bland spelare.

Citat:

Det finns billiga hemdatorer med Win8 till försäljning i elektronikladorna som inte klarar av tunga program eller senaste spelen.
Det verkar ha blivit fler sådana billiga och veka hemdatorer sedan Win8 lanserades.

Jo, du har absolut en poäng här. Dock började trenden ett tag innan W8 lanserades, med Netbooks och liknande. Grejen är att om man inte gör något avancerat med sin dator så behöver man inte all den kraft som en "normalsnabb" dator har idag utan man hade klarat sig utmärkt med något på den nedre delen av skalan. En del av dessa klarar sig förstås helt utan dator idag, med en Ipad eller så, men det finns en ganska stor grupp (tror jag i alla fall) som vill ha en dator av någon anledning, kanske de behöver skriva dokument ibland eller vill kunna ladda ner filmer eller så, för dessa duger en Atom eller typ E1-baserad dator gott.

Citat:

Varför ska man ha Windows på en hemdator om den iallafall inte klarar Windowsprogram eller Windowsspel?

Fast nu går du lite långt. Du skrev precis tunga program och de senaste spelen men nu är det program och spel i allmänhet. Även de klenaste datorerna med Windows 8 klarar de flesta program, jag har testat Photoshop på en platta med Atom och 2GB exempelvis och det fungerade utmärkt. Jag skulle inte vilja sitta med det hela dagarna förstås och inte alls om det var stora RAW-filer jag jobbade med eller så, men för att behandla jpeg:er från en kompaktkamera eller liknande räcker det och blir över. Och PS är ett av de tyngsta programmen en normal hemanvändare kör.

Angående de senaste spelen så har de alltid krävt mer än det billigaste, det är inget nytt alls, och det var inte länge sedan det bara var att glömma att spela (mer än typ pussel) på en laptop överhuvudtaget. Nya atom är dock förvånansvärt kapabel och man kan spela många fler spel än vad jag trodde var möjligt, men självklart inte BF4 eller liknande.

Citat:

Android och ChromeOS lurar inte folk som köper billiga datorer att de får något som kan köra tunga program (som Photoshop) eller spel (som Battlefield4).

Nej absolut, det är ingen som köpt en Android-plata för typ $100 på nätet och sen blivit missnöjd när den inte orkar med nåt alls knappt. Eller som köpt en Chromebook och inte förstått att allt de har är en browser...

Citat:

Det till trots, finns det enorma mängder spel allt från 3D FSP till gamla klassiska arkadspel.

Många 3D fps på ChromeOS? Allt som går att köra i ChromeOS/Chromium går också att köra i Chrome i Windows 8. Android har visserligen ett större utbud av nyare spel men de är inte i klass med nyare spel till Windows, snarare ligger de på ungefär samma nivå som Windowsspel låg på för tio år sedan, och de spelen fungerar utmärkt på en Atom-platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja, för det är tyvärr inte särskilt svårt på ett ställe som detta.

Mats42
Nej "många" har inte god insikt i flertalet branscher. Många, däremot, är 17 år och spelar BF4.
Jag inser att jag kommer behöva upprepa mig eftersom du hoppar rakt in i tråden. Jag har flertalet gånger skrivit att Modern UI för desktop inte alls är särskilt bra. Statistiken för 200 miljoner licenser exkluderar volymlicenser vilket är vad företag använder. Ett totalt misslyckade får däremot stå för dig. Inte värt en övergång från Windows 7 - kan jag köpa.

Tråkigt att du fortsätter upprepa sånt som inte är sant.
Företag köper fortfarande sina maskiner med oem licenser så de är fortfarande med i den statistiken.
De W7 licenser de sen uppgraderas med synns inte.

Skrivet av Damodred:

Jag, som många andra här, gillar Modern UI på enheter med touch. Har sagts flera gånger, likaså att vi inte gillar det på en icke touch enhet, men att jag löser problemet istället för att gnälla mig till sömns över det. Vad är ditt problem? Läser du bara hälften av allt?
Du får gärna visa en källa på att Modern UI inte fungerar bra för den stora massan till desktop. Denna diskussion bygger enbart på att självutnämnda "avancerade" användare inte klarar av att anpassa sig men lik förbannat ska de ha det senaste. Lösningen finns, det tar under en minut att åtgärda. De som inte godkänner lösningen är de företag som inte kan på grund av säkerhetsskäl - och det är många här som försökt tala sig varma för detta som om de representerar just "företagen".

Nä, det finns fortfarande ingen sån lösning idag heller.
Sen är det bara som så att världen är lite större än din dator :).

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu har även Mozilla tröttnat på Metro, eller Modern UI.

Firefox kommer inte anpassas, då det inte finns tillräcklig relevans.

http://www.zdnet.com/mozilla-abandons-development-of-metro-fi...

"Mozilla abandons development of Metro Firefox for Windows 8"

Det var då för väl!

Tänk om det där Metro/Modern UI hade börjat slå igenom!

LOL!

Vilken tokig värld det hade riskerat bli!

Jag såg detta först i morse, men det resulterade ju i att det blev en bra start på veckan får jag säga Härligt att se att utvecklarna lägger resurser där det redan finns ett starkt intresse. Naturligtvis är det tråkigt för de som gillar Modern UI men det är nog bara inse att det är få som är intresserade av plattformen. Om folk verkligen hade tyckt att det var en bra grej hade det haft betydligt fler "organiska" förespråkare, samt att Microsoft, med sina dollarmiljarder i fickpengar, hade kunnat övertyga de tveksamma med alla de kampanjer man har haft, men så är det ju inte.

Nu blir det aldrig någonsin Modern UI för mig i alla fall. Firefox är den läsare jag gillar bäst och finns inte den så är det ytterligare en indikator på att en plattform är död.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag såg detta först i morse, men det resulterade ju i att det blev en bra start på veckan får jag säga Härligt att se att utvecklarna lägger resurser där det redan finns ett starkt intresse. Naturligtvis är det tråkigt för de som gillar Modern UI men det är nog bara inse att det är få som är intresserade av plattformen. Om folk verkligen hade tyckt att det var en bra grej hade det haft betydligt fler "organiska" förespråkare, samt att Microsoft, med sina dollarmiljarder i fickpengar, hade kunnat övertyga de tveksamma med alla de kampanjer man har haft, men så är det ju inte.

Nu blir det aldrig någonsin Modern UI för mig i alla fall. Firefox är den läsare jag gillar bäst och finns inte den så är det ytterligare en indikator på att en plattform är död.

Här i ligger förmodligen en stor del av förklaringen:

"Even more damning for the future of Metro Firefox was the lack of a compelling competitive case against Internet Explorer 11, the touch-enabled browser that’s included with Windows 8.1. Firefox made its reputation a decade ago as an alternative to IE 6—faster, less plagued by security concerns, and more in tune with emerging HTML standards. But in the Metro platform, Microsoft held all the advantages, with a fast native browser, a no-plugins model that blocks toolbars and most malware, and a significant head start in development."

Firefox betydelse har ju minskat rejält, idag har Chrome tveklöst tagit över status som det stora alternativet till IE. Så varför skulle Metro-användare i det läget gå över till Firefox? IE11 i Metro funkar väldigt bra på plattor och är riktigt snabb. Det finns inget som helst incitament att bry sig om Firefox i det läget.

Missförstå mig rätt, jag gillar Mozilla, jag gillar vad de gör för öppenhet och utveckling av webbstandarder och världen ska för evigt vara tacksam för att de såg till att vi inte utelämnades åt IE5/6. Men just nu uppfyller de inte något behov i Windows 8. Med lite tur kanske resurserna omallokeras till Firefox OS istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant att win nu halkat ner under 90% andel på datorer, det kan ju inte ha med win 8 att göra

http://www.idg.se/2.1085/1.551697/windows-tappar-mark

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intressant att win nu halkat ner under 90% andel på datorer, det kan ju inte ha med win 8 att göra
http://ladda-upp.se/files/2014/b93596.png

http://www.idg.se/2.1085/1.551697/windows-tappar-mark

Intressant att Windows 8 är en sån felsatsning att det påverkat trenden ända sedan 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Intressant att Windows 8 är en sån felsatsning att det påverkat trenden ända sedan 2007.

Tyvärr, jag tvivlar på att man kan läsa in något sådant, oavsett om du var ironisk eller inte.

Jag får jag denna tabell (http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...) som till viss del liknar hans.

Månad År Windows Mac Linux January, 2009 94.33% 4.75% 0.91% February, 2009 94.42% 4.58% 0.99% March, 2009 94.24% 4.72% 1.02% April, 2009 94.23% 4.68% 1.07% May, 2009 94.02% 4.77% 1.18% June, 2009 94.23% 4.74% 1.01% July, 2009 94.00% 4.91% 1.06% August, 2009 94.11% 4.92% 0.95% September, 2009 93.85% 5.18% 0.96% October, 2009 93.67% 5.34% 0.98% November, 2009 93.78% 5.19% 1.02% December, 2009 93.75% 5.20% 1.03% January, 2010 93.70% 5.25% 1.03% February, 2010 93.87% 5.11% 1.00% March, 2010 93.49% 5.44% 1.05% April, 2010 93.48% 5.43% 1.08% May, 2010 93.44% 5.38% 1.15% June, 2010 93.61% 5.28% 1.10% July, 2010 93.83% 5.20% 0.96% August, 2010 93.98% 5.13% 0.87% September, 2010 93.93% 5.18% 0.87% October, 2010 93.95% 5.16% 0.89% November, 2010 93.83% 5.20% 0.96% December, 2010 93.78% 5.21% 1.00% January, 2011 93.52% 5.47% 1.00% February, 2011 93.61% 5.42% 0.96% March, 2011 93.51% 5.49% 1.00% April, 2011 93.34% 5.67% 0.99% May, 2011 93.43% 5.60% 0.95% June, 2011 93.32% 5.67% 1.00% July, 2011 93.07% 5.96% 0.97% August, 2011 92.90% 6.03% 1.07% September, 2011 92.44% 6.45% 1.11% October, 2011 91.86% 6.94% 1.19% November, 2011 92.23% 6.46% 1.31% December, 2011 92.23% 6.36% 1.41% January, 2012 92.05% 6.39% 1.56% February, 2012 91.92% 6.92% 1.16% March, 2012 92.48% 6.54% 0.98% April, 2012 92.49% 6.53% 0.98% May, 2012 92.53% 6.44% 1.03% June, 2012 92.23% 6.72% 1.05% July, 2012 92.01% 6.97% 1.02% August, 2012 91.77% 7.13% 1.10% September, 2012 91.73% 7.16% 1.11% October, 2012 91.67% 7.16% 1.17% November, 2012 91.45% 7.30% 1.25% December, 2012 91.74% 7.07% 1.19% January, 2013 91.71% 7.08% 1.21% February, 2013 91.62% 7.17% 1.21% March, 2013 91.89% 6.94% 1.17% April, 2013 91.78% 7.01% 1.21% May, 2013 91.67% 7.07% 1.26% June, 2013 91.51% 7.20% 1.28% July, 2013 91.56% 7.19% 1.25% August, 2013 91.19% 7.28% 1.52% September, 2013 90.81% 7.54% 1.65% October, 2013 90.66% 7.73% 1.61% November, 2013 90.88% 7.56% 1.56% December, 2013 90.73% 7.54% 1.73% January, 2014 90.74% 7.66% 1.59% February, 2014 90.84% 7.68% 1.48% March, 2014 90.21% 7.96% 1.83%

Vi har diskuterat samma fenomen tidigare, tex april förra året, och poängen är att Netmarketshare och Statcounter tyvärr enbart representerar marknadsandelar och inte som Wikipedia även absolutvärden.

Ser man på länken så ser man man desktopen inte har sjunkit i antal utan enbart relativt. Jag har inte data framme för os-familjer men det kan vara samma fenomen, att det snarare är Mac och Linux som har ökat snabbare än Windows som har sjunkit.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tyvärr, jag tvivlar på att man kan läsa in något sådant, oavsett om du var ironisk eller inte.

Jag får jag denna tabell (http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...) som till viss del liknar hans.

Månad År Windows Mac Linux January, 2009 94.33% 4.75% 0.91% February, 2009 94.42% 4.58% 0.99% March, 2009 94.24% 4.72% 1.02% April, 2009 94.23% 4.68% 1.07% May, 2009 94.02% 4.77% 1.18% June, 2009 94.23% 4.74% 1.01% July, 2009 94.00% 4.91% 1.06% August, 2009 94.11% 4.92% 0.95% September, 2009 93.85% 5.18% 0.96% October, 2009 93.67% 5.34% 0.98% November, 2009 93.78% 5.19% 1.02% December, 2009 93.75% 5.20% 1.03% January, 2010 93.70% 5.25% 1.03% February, 2010 93.87% 5.11% 1.00% March, 2010 93.49% 5.44% 1.05% April, 2010 93.48% 5.43% 1.08% May, 2010 93.44% 5.38% 1.15% June, 2010 93.61% 5.28% 1.10% July, 2010 93.83% 5.20% 0.96% August, 2010 93.98% 5.13% 0.87% September, 2010 93.93% 5.18% 0.87% October, 2010 93.95% 5.16% 0.89% November, 2010 93.83% 5.20% 0.96% December, 2010 93.78% 5.21% 1.00% January, 2011 93.52% 5.47% 1.00% February, 2011 93.61% 5.42% 0.96% March, 2011 93.51% 5.49% 1.00% April, 2011 93.34% 5.67% 0.99% May, 2011 93.43% 5.60% 0.95% June, 2011 93.32% 5.67% 1.00% July, 2011 93.07% 5.96% 0.97% August, 2011 92.90% 6.03% 1.07% September, 2011 92.44% 6.45% 1.11% October, 2011 91.86% 6.94% 1.19% November, 2011 92.23% 6.46% 1.31% December, 2011 92.23% 6.36% 1.41% January, 2012 92.05% 6.39% 1.56% February, 2012 91.92% 6.92% 1.16% March, 2012 92.48% 6.54% 0.98% April, 2012 92.49% 6.53% 0.98% May, 2012 92.53% 6.44% 1.03% June, 2012 92.23% 6.72% 1.05% July, 2012 92.01% 6.97% 1.02% August, 2012 91.77% 7.13% 1.10% September, 2012 91.73% 7.16% 1.11% October, 2012 91.67% 7.16% 1.17% November, 2012 91.45% 7.30% 1.25% December, 2012 91.74% 7.07% 1.19% January, 2013 91.71% 7.08% 1.21% February, 2013 91.62% 7.17% 1.21% March, 2013 91.89% 6.94% 1.17% April, 2013 91.78% 7.01% 1.21% May, 2013 91.67% 7.07% 1.26% June, 2013 91.51% 7.20% 1.28% July, 2013 91.56% 7.19% 1.25% August, 2013 91.19% 7.28% 1.52% September, 2013 90.81% 7.54% 1.65% October, 2013 90.66% 7.73% 1.61% November, 2013 90.88% 7.56% 1.56% December, 2013 90.73% 7.54% 1.73% January, 2014 90.74% 7.66% 1.59% February, 2014 90.84% 7.68% 1.48% March, 2014 90.21% 7.96% 1.83%

Vi har diskuterat samma fenomen tidigare, tex april förra året, och poängen är att Netmarketshare och Statcounter tyvärr enbart representerar marknadsandelar och inte som Wikipedia även absolutvärden.

Ser man på länken så ser man man desktopen inte har sjunkit i antal utan enbart relativt. Jag har inte data framme för os-familjer men det kan vara samma fenomen, att det snarare är Mac och Linux som har ökat snabbare än Windows som har sjunkit.

Absoluttal är en jätteviktig faktor. Har man inte den inräknad kan man få för sig tokigheter som att plattor och mobiler har ersatt datorer, men har man med absoluttal framgår det tydligt att folk skaffat dem som ett komplement.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tyvärr, jag tvivlar på att man kan läsa in något sådant, oavsett om du var ironisk eller inte.

Vi har diskuterat samma fenomen tidigare, tex april förra året, och poängen är att Netmarketshare och Statcounter tyvärr enbart representerar marknadsandelar och inte som Wikipedia även absolutvärden.

Ser man på länken så ser man man desktopen inte har sjunkit i antal utan enbart relativt. Jag har inte data framme för os-familjer men det kan vara samma fenomen, att det snarare är Mac och Linux som har ökat snabbare än Windows som har sjunkit.

Bilden jag länkade till kommer från artikeln som mrqaffe länkade till, som synes så sjunker Windows andel ganska stadigt hela tiden, samtidigt som OS X ökar ganska stadigt. Min poäng var att det är väldigt svårt att dra slutsatsen att det är Windows 8 som gjort att Windows ligger under 90% i andel, när trenden varit likadan sedan långt innan Windows 8 fanns.

Ska man spekulera kring orsakerna så kan man ju till att börja med konstatera att Apple år 2007 släppte en produkt som förmodligen fick många att få upp ögonen för deras datorsortiment. Detta samtidigt som Windows upplevdes som det gamla, tråkiga och krångliga medan OS X representerade något nytt, fräscht och enkelt (trots eller tack vare avsaknad av startmeny, det låter jag vara osagt).

Permalänk
Skrivet av miklon:

Här i ligger förmodligen en stor del av förklaringen:
"Even more damning for the future of Metro Firefox was the lack of a compelling competitive case against Internet Explorer 11, the touch-enabled browser that’s included with Windows 8.1. Firefox made its reputation a decade ago as an alternative to IE 6—faster, less plagued by security concerns, and more in tune with emerging HTML standards. But in the Metro platform, Microsoft held all the advantages, with a fast native browser, a no-plugins model that blocks toolbars and most malware, and a significant head start in development."

Det där är en personlig åsikt uttryckt av en skribent på ZDNet. Jag, och andra, håller inte med, förutom att det är riktigt att Microsoft "held all the advantages" i och med att de skrev OS'et. Till exempel begränsade Microsoft Metro till att ha endast en registrerad web-browser åt gången, så Firefox-utvecklarna möttes av problemet att när Firefox installerades så slutade Internet Explorer att fungera. Den enda anledingen till att Microsoft gjort så, är för att avskräcka användare från att installera andra browsers, och därigenom hindra dem från att ta marknadsandelar från IE.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Bilden jag länkade till kommer från artikeln som mrqaffe länkade till, som synes så sjunker Windows andel ganska stadigt hela tiden, samtidigt som OS X ökar ganska stadigt. Min poäng var att det är väldigt svårt att dra slutsatsen att det är Windows 8 som gjort att Windows ligger under 90% i andel, när trenden varit likadan sedan långt innan Windows 8 fanns.

Ska man spekulera kring orsakerna så kan man ju till att börja med konstatera att Apple år 2007 släppte en produkt som förmodligen fick många att få upp ögonen för deras datorsortiment. Detta samtidigt som Windows upplevdes som det gamla, tråkiga och krångliga medan OS X representerade något nytt, fräscht och enkelt (trots eller tack vare avsaknad av startmeny, det låter jag vara osagt).

Det låter troligt att Apples framgång med iPhone/iPad föder framgång även på datorsidan.

Här kommer några siffror baserade på Wikipedias absolutdata i miljontals träffar per månad (samma länk som i första inlägget i den här tråden):

Datum Windows MacOSX Linux 120601 104054 10885,2 2016,5 120701 91906 9921,4 1803,6 120801 100349 11248,5 2021,7 120901 112672 13607,7 2299,7 121001 120651 14563,8 2553,4 121101 133555 16214,7 2894,2 121201 126238 16190,8 2790,9 130101 121910 14824,5 2673,4 130201 122944 14995 2672,1 130301 124118 14919,6 2635,9 130401 123316 15076,6 2518,1 130501 124060 15146,7 2644 130601 124401 14634,2 3232,4 130701 101509 12076 3816,3 130801 102956 12623,3 5045,4 130901 111730 14798,5 5120,9 131001 124254 16105,7 2725,6 131101 128942 16048,4 2762,3 131201 100195 13151,4 2327 140101 98344 12848,7 2395,3 lutning 2,03 3,41 2,23 Datum Windows MacOSX Linux 120601 88,97% 9,31% 1,72% 120701 88,69% 9,57% 1,74% 120801 88,32% 9,90% 1,78% 120901 87,63% 10,58% 1,79% 121001 87,58% 10,57% 1,85% 121101 87,48% 10,62% 1,90% 121201 86,93% 11,15% 1,92% 130101 87,45% 10,63% 1,92% 130201 87,44% 10,66% 1,90% 130301 87,61% 10,53% 1,86% 130401 87,51% 10,70% 1,79% 130501 87,46% 10,68% 1,86% 130601 87,44% 10,29% 2,27% 130701 86,46% 10,29% 3,25% 130801 85,35% 10,46% 4,18% 130901 84,87% 11,24% 3,89% 131001 86,84% 11,26% 1,90% 131101 87,27% 10,86% 1,87% 131201 86,62% 11,37% 2,01% 140101 86,58% 11,31% 2,11% lutning -3,9E-5 2,2E-5 1,7E-5

Som vi ser så har alla tre os ökat! Lutningarna är 2,03; 3,41 och 2,23.

Men, Mac och Linux har ökat mer och därför som jag misstänkte (vilket vi också ser i den nedre tabellen) så har andelen för Windows sjunkit. Windows har en negativ trend (-3,9E-5) medan Mac och Linux har positiva trender på andelarna.

UPPDATERING

Här samma sorts analys, fast av Windows-versioner

___Datum WinXP Vista Win7 Win8 Win8.1 12-06-01 34890 11428 56562 219 0 12-07-01 29792 9850 51207 220 0 12-08-01 32059 10290 56861 283 0 12-09-01 34705 10803 65916 397 0 12-10-01 36840 10858 71553 554 0 12-11-01 39157 11714 80324 1560 0 12-12-01 34756 11024 77153 2616 0 13-01-01 32851 10023 74537 3816 0 13-02-01 32522 9344 75517 4861 0 13-03-01 31761 9125 76704 5855 0 13-04-01 31381 8698 76365 6249 0 13-05-01 29649 8365 77705 7756 0 13-06-01 28564 8117 78442 8732 0 13-07-01 23020 6447 63780 7796 0 13-08-01 22450 6356 64843 8835 0 13-09-01 23748 6456 70436 10518 58,3 13-10-01 25591 6768 78682 11924 772 13-11-01 25460 6853 81789 11266 3005 13-12-01 18839 5354 63438 8430 3661 14-01-01 18155 5121 61939 8039 4598 lutning -27,9 -10,9 15,6 20,9 5,08 ___Datum WinXP Vista Win7 Win8 Win8.1 12-06-01 33,84% 11,08% 54,86% 0,21% 0,00% 12-07-01 32,71% 10,82% 56,23% 0,24% 0,00% 12-08-01 32,22% 10,34% 57,15% 0,28% 0,00% 12-09-01 31,04% 9,66% 58,95% 0,36% 0,00% 12-10-01 30,75% 9,06% 59,72% 0,46% 0,00% 12-11-01 29,50% 8,82% 60,51% 1,18% 0,00% 12-12-01 27,68% 8,78% 61,45% 2,08% 0,00% 13-01-01 27,10% 8,27% 61,49% 3,15% 0,00% 13-02-01 26,60% 7,64% 61,78% 3,98% 0,00% 13-03-01 25,73% 7,39% 62,14% 4,74% 0,00% 13-04-01 25,58% 7,09% 62,24% 5,09% 0,00% 13-05-01 24,01% 6,77% 62,93% 6,28% 0,00% 13-06-01 23,06% 6,55% 63,33% 7,05% 0,00% 13-07-01 22,78% 6,38% 63,12% 7,72% 0,00% 13-08-01 21,91% 6,20% 63,27% 8,62% 0,00% 13-09-01 21,35% 5,80% 63,33% 9,46% 0,05% 13-10-01 20,68% 5,47% 63,59% 9,64% 0,62% 13-11-01 19,83% 5,34% 63,71% 8,78% 2,34% 13-12-01 18,89% 5,37% 63,61% 8,45% 3,67% 14-01-01 18,55% 5,23% 63,30% 8,22% 4,70% lutning -0,00027 -0,0001 0,0001 0,0002 4,9E-5

Windows 7 både växer och ökar i andelar!!!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nu kommer Microsoft betala 371 Kr till de som dumpar Windows XP.

www.fudzilla.com/home/item/34217-microsoft-to-offer-$50-to-give-up-xp-addiction

Citat:

"Microsoft is pulling out all the stops to get people to get their machines off Windows XP. Incentives include a $50 gift card, 90 days of free support, and free help with data transfer if you buy a brand new Windows machine from its online store."

Väntar man in bättre börskurser kanske det blir mer?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Kanske Microsoft skulle betala hårdvarutillverkarna 35(0) 000kr för att ta bort WinXP stödet för en mängd hårdvara.
Så fler fyller Microsofts kassakista genom att köpa Win7.

AsRock har fortfarande WinXP drivrutiner för ASRock A75M moderkortet, många fler hårdvarutillverkare har WinXP som ett högst levande OS.
Provade att installera WinXP men skillnaden mellan Win7 och XP är inte så där jättestort, samma gamla Windows. Bytte till Linux Mint kan fortfarande köra I-view, Foobar 2000 och Spotify under Wine.
(Det finns även en Linux klient för Spotify, i beta men fullt fungerande).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Kanske Microsoft skulle betala hårdvarutillverkarna 35(0) 000kr för att ta bort WinXP stödet för en mängd hårdvara.
Så fler fyller Microsofts kassakista genom att köpa Win7.

AsRock har fortfarande WinXP drivrutiner för ASRock A75M moderkortet, många fler hårdvarutillverkare har WinXP som ett högst levande OS.

Det beror antagligen på användandet av XP i inbyggda system. http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Embedded

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Det beror antagligen på användandet av XP i inbyggda system. http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Embedded

Nej det kan inte vara anledningen, eftersom Asrock även har drivrutiner och hjälpprogram (bloat) för samma moderkort även för Win7 och 8.
Moderkortet fungerar även med Linux.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Nej det kan inte vara anledningen, eftersom Asrock även har drivrutiner och hjälpprogram (bloat) för samma moderkort även för Win7 och 8.
Moderkortet fungerar även med Linux.

Öh, så för att de har drivrutiner för andra system så kan deras drivrutiner till XP inte vara till för Embedded?

Embedded är i princip den enda anledningen att stöda XP idag då supporten för det (förutom för embedded) försvinner inom kort. Det är inget konstigt att ha drivrutiner som bara är till för inbyggda system, det är en stor marknad med en mängd aktörer av olika storlekar. Exempelvis så är XP Embedded det nyaste som körs i svenska bankomater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Embedded är i princip den enda anledningen att stöda XP idag då supporten för det (förutom för embedded) försvinner inom kort. Det är inget konstigt att ha drivrutiner som bara är till för inbyggda system, det är en stor marknad med en mängd aktörer av olika storlekar. Exempelvis så är XP Embedded det nyaste som körs i svenska bankomater.

Det är nog ganska säkert att stora delar fortfarande kör med XP. Även så är inte alla skrämda:

http://m.economictimes.com/news/news-by-industry/banking/fina...

Citat:

The Indian Banks Association (IBA) today downplayed concerns arising from discontinuation of the Windows XP operating system on banks and functioning of ATMs, saying neither branches nor cash vending machines will be shut down once Microsoft stops support to the system from April 8.

"Banks are definitely well prepared and the industry is seized of the matter. I am very sure that you will not see a problem where ATMs or bank counters are shut because of this," the industry lobby's chief executive MV Tanksale told reporters on the sidelines of an event here.

XP har funnits lite överallt men jag har svårt att utse en sjävklar efterträdare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|