[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterM546:

Vad är det för fula ränder uppe till vänster på S4:s skärm?

Kan vara en optisk effekt av kamerans begränsade upplösning.
Ibland när du har en kamera som delar upp bilden i pixlar och har en display som gör samma sak så kommer de i en form av osynk så att det bildas rutmönster eller ränder.

Om du t.ex. tar denna bilden nedan och tittar på en liten miniatyr av den kan mönster uppstå.

http://moire4.u-strasbg.fr/moire/Munich/grid.gif

Permalänk
Skrivet av PeterM546:

Vad är det för fula ränder uppe till vänster på S4:s skärm?

Vardå? länka till bilden du såg det i så blir det lättare för oss andra jag ser inte var du hittade dem

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan vara en optisk effekt av kamerans begränsade upplösning.
Ibland när du har en kamera som delar upp bilden i pixlar och har en display som gör samma sak så kommer de i en form av osynk så att det bildas rutmönster eller ränder.

Om du t.ex. tar denna bilden nedan och tittar på en liten miniatyr av den kan mönster uppstå.

http://moire4.u-strasbg.fr/moire/Munich/grid.gif

Mina ögon

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Mina ögon

Bättre nu?

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Vardå? länka till bilden du såg det i så blir det lättare för oss andra jag ser inte var du hittade dem

http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-s4-vs-htc-one-vs-appl...

Här är de fula ränderna i s4-displayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterM546:

Tror du att det hjälper att ge samma vaga beskrivning igen? Han frågar efter att du ska peka ut närmare.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

A7, inte A9, annars stämmer det. A7 ska göra alldagliga sysslor och A15 ska ta hand om de tunga aktiviteterna. De kan inte arbeta samtidigt.

Är det inte då falsk marknadsföring om Samsung marknadsför S4 som en telefon med "octacore"? Eller iofs det beror väl på hur man tolkar octacore.

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bättre nu?

No, du är elak mot mina ögon men ändå snodde jag bilden haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

ok skit i snikCPUn snapdragon.
jag villl ha Octa core!
vart får man tag på den?
ebay?

och kommer den att funka i sverige?

sen var det nån som påstod att man inte kommer att kunna se skillnad.
jämför surfupplevelsen och snabbheten från ex en PC med en i7 2600K CPU i 4.8ghz som jag har så inser man att mobilerna i dagsläget sackar efter rejält.
det finns en hel del att hämta där,och Octa Core verkar leverera.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

ok skit i snikCPUn snapdragon.
jag villl ha Octa core!
vart får man tag på den?
ebay?

och kommer den att funka i sverige?

sen var det nån som påstod att man inte kommer att kunna se skillnad.
jämför surfupplevelsen och snabbheten från ex en PC med en i7 2600K CPU i 4.8ghz som jag har så inser man att mobilerna i dagsläget sackar efter rejält.
det finns en hel del att hämta där,och Octa Core verkar leverera.

+?

Alltså va? Jämför du en processor i en mobiltelefon mot en processor i ett 10 kgs chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

+?

Alltså va? Jämför du en processor i en mobiltelefon mot en processor i ett 10 kgs chassi?

Han menar att mobiltelefoner har så pass låg prestanda att man kan se på prestandaökningen skillnad. Det finns ju annars en gräns där man inte kan se skillnaden med blotta ögat längre.

Permalänk
Medlem

Lutar faktiskt åt en S4 för mig, fast jag avskyr designen, plasten som finns på galaxy serierna.
HTC ones interface gillar jag inte, kamera funktionerna är sådär.

Skärmen så är skärpa viktigast, inte färgerna (Bra att samsung lagt till Adobe mode som verkar göra det lite mer naturligt och inte lol amoled överdrivet skit), tycker ingen kommit nära Iphone 5 i skärpa/klarhet. Vill dock inte ha Iphone men alltid tyckt om den extrema skärpan som jag inte sett på någon annan highend android.

Touchwiz är rätt störigt, men jag gillar en hel del av det samsung gjort med funktionerna, en STOR nackdel är att dom verkar ha tagit bort PAUS vid Videoinspelning, detta har dom haft på alla deras galaxy innan och det var de BÄSTA med galaxy serien.
Stort minus att dom verka ha plockat bort detta ;/ Enda android som hade detta.

Prestandan i mobilen kvittar för min del, alla är någerlunda snabba, och interface flytande handlar inte direkt om vrål prestanda utan optimeringar.
Men nu börjar iaf android bli lika mjukt som Ios, och det är trevligt.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på en S2A idag och man e ju lite sugen på byta, jag tyckte ju inte s3an var så mycket av uppbyte egentligen eftersom det bara var 1gb ram samma kamera sensor osv det ända som egentligen jag kände jag kunde använda var väll skärmen men ville inte lägga så mycket pengar på en ny telefon bara för skärmen.

Sitter lite valet o kvalet nu kanske sälja S2AN sam min Nexus 7a och köpa mig en S4A får se hur de blir.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Utnyttjade det faktum att S IV luren kommer snart och köpte mig en S IIIa. Är helt såld på den så här långt, och känns inte alls plastig så länge man har baksidan på. Sitter perfekt i handen!

Tror säkert S IV blir en bra telefon för alla sugna köpare, oroa er inte för 'plastighet' i alla fall!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Utnyttjade det faktum att S IV luren kommer snart och köpte mig en S IIIa. Är helt såld på den så här långt, och känns inte alls plastig så länge man har baksidan på. Sitter perfekt i handen!

Tror säkert S IV blir en bra telefon för alla sugna köpare, oroa er inte för 'plastighet' i alla fall!

Jo jag kanske tom bryter min regel att vägra skal om man köper en

Antingen har jag haft billigare mobiler där jag inte brytt mig om skal eller mobiler där jag vägrar skal pga känslan av alu/glas osv.

Men nu kanske man kan köpa ett tunt alu skal istället eller något ifrån ebay.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiRai:

+?

Alltså va? Jämför du en processor i en mobiltelefon mot en processor i ett 10 kgs chassi?

jag jämför med kungen ja.
många verkar tro att sina mobiler är snabba som fan.

mobiler och surfplattor(äger en Nexus 10) är rena skämtet jämfört med en snabb stationär PC.
så visst kan mobiler bli bättre.
det är därför man bara vill ha det snabbaste tänkbara till en mobil så man slipper bli förbannad när man kommer från en hyper snabb PC

Octa core is the shit!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

jag jämför med kungen ja.
många verkar tro att sina mobiler är snabba som fan.

mobiler och surfplattor(äger en Nexus 10) är rena skämtet jämfört med en snabb stationär PC.
så visst kan mobiler bli bättre.
det är därför man bara vill ha det snabbaste tänkbara till en mobil så man slipper bli förbannad när man kommer från en hyper snabb PC

Octa core is the shit!

Haha jao, visst är en PC rappare än en mobil helt klart. Kan dock inte jämföra dessa två.

Tycker dock att alla nya mobiler idag har en processor som är fullt duglig, är väl snarare operativsystemet som måste optimeras bättre (tänker främst på Android då). Har kört lite WP8 senaste tiden och det känns betydligt rappare trots sämre hårdvara i telefonen

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

jag jämför med kungen ja.
många verkar tro att sina mobiler är snabba som fan.

mobiler och surfplattor(äger en Nexus 10) är rena skämtet jämfört med en snabb stationär PC.
så visst kan mobiler bli bättre.
det är därför man bara vill ha det snabbaste tänkbara till en mobil så man slipper bli förbannad när man kommer från en hyper snabb PC

Octa core is the shit!

Hur blåst kan man vara om man försöker jämföra en processor som i princip kan vara hur stor som helst och dra nästan vad som helst med en som måste nöja sig med ytterst lite utrymme samt minimalt med ström?

Du jämför en sparkcykel med STCC..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pg_ice:

jag jämför med kungen ja.
många verkar tro att sina mobiler är snabba som fan.

mobiler och surfplattor(äger en Nexus 10) är rena skämtet jämfört med en snabb stationär PC.
så visst kan mobiler bli bättre.
det är därför man bara vill ha det snabbaste tänkbara till en mobil så man slipper bli förbannad när man kommer från en hyper snabb PC

Octa core is the shit!

Det är 2 x Quadcore, de jobbar inte simultant. Vilket då kräver att du stänger av A7-kärnorna för hastighet. Vilket ger dig anledning att köpa ett bilbatteri till din nya mobil.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Han menar bara att det går fortare med värre soc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hur blåst kan man vara om man försöker jämföra en processor som i princip kan vara hur stor som helst och dra nästan vad som helst med en som måste nöja sig med ytterst lite utrymme samt minimalt med ström?

Du jämför en sparkcykel med STCC..

Men hans poäng är att man kan känna skillnad på prestanda. Han illustrerar att argumentet att någon mobiltelefon har prestanda så det räcker inte är giltigt. Så länge man kan känna skillnad mellan en telefon och något snabbare så fungerar inte argumentet att prestandan inte spelar någon roll för att alla skulle vara tillräckligt snabba.

Det kan vara relevant att jämföra med en STCC-bil om någon säger att man inte behöver en bil som går snabbare än 120Km/h i sverige. Även om man håller sig inom hastighetsbegränsningarna så kommer det vara enorm skillnad mellan en sådan bil och en STCC-bil. Så även om STCC är en helt annan liga så kan man med den tydligt illustrera att mer prestanda ger en annan upplevelse.

Alltså. Säger någon "Prestandan spelar ingen roll på telefoner, de är snabba nog ändå" Så har personen helt enkelt fel ifall man kan visa något scenario där en snabbare processor ger mer prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Hur blåst kan man vara om man försöker jämföra en processor som i princip kan vara hur stor som helst och dra nästan vad som helst med en som måste nöja sig med ytterst lite utrymme samt minimalt med ström?

Du jämför en sparkcykel med STCC..

ähh coola ner nu
tänk på blodtrycket grabben.

poängen är att det går att göra mobiler snabbare för dom som inte tror det och det verkar ju vara en hel del ?...
Octa core ligger närmare PC prestanda än vad snapdragon gör.
nuff said

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Det är 2 x Quadcore, de jobbar inte simultant. Vilket då kräver att du stänger av A7-kärnorna för hastighet. Vilket ger dig anledning att köpa ett bilbatteri till din nya mobil.

När a7 kärnorna belastas fullt så växlar den till a15 utan att användaren märker det. Samma sak som att cpuer klockar ned sig när de inte belastas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men hans poäng är att man kan känna skillnad på prestanda. Han illustrerar att argumentet att någon mobiltelefon har prestanda så det räcker inte är giltigt. Så länge man kan känna skillnad mellan en telefon och något snabbare så fungerar inte argumentet att prestandan inte spelar någon roll för att alla skulle vara tillräckligt snabba.

Det kan vara relevant att jämföra med en STCC-bil om någon säger att man inte behöver en bil som går snabbare än 120Km/h i sverige. Även om man håller sig inom hastighetsbegränsningarna så kommer det vara enorm skillnad mellan en sådan bil och en STCC-bil. Så även om STCC är en helt annan liga så kan man med den tydligt illustrera att mer prestanda ger en annan upplevelse.

Alltså. Säger någon "Prestandan spelar ingen roll på telefoner, de är snabba nog ändå" Så har personen helt enkelt fel ifall man kan visa något scenario där en snabbare processor ger mer prestanda.

Döma av vad han själv skriver så ser det ju inte ut som det är vad han säger. Varför överhuvudtaget nämna PC CPU:er i sammanhanget. Det spelar på helt olika nivåer, lika så mjukvaran som körs på de olika plattformarna i dagsläget.

Och att majoriteten kommer märka någon större skillnad i praktiken vad gäller CPU-prestanda mellan Snapdragon modellen och Samsungs egna har jag svårt att tro även om de syns i siffror på benchmarkprogram. Väldigt få som kör kraftigt CPU-intensiva applikationer på sina mobiler.

Men visst, alltid roligt med kraftfullare hårdvara, det säger jag inget om.

Skrivet av pg_ice:

ähh coola ner nu
tänk på blodtrycket grabben.

poängen är att det går att göra mobiler snabbare för dom som inte tror det och det verkar ju vara en hel del ?...
Octa core ligger närmare PC prestanda än vad snapdragon gör.
nuff said

Får hålla med Plasmatic här, det är en mycket märklig jämförelse du gör. Som sagt spelar PC CPU:er och mobila SoC på helt olika nivåer. Självklart går det att göra snabbare mobila CPU:er/GPU:er precis som det går att göra snabbare desktop CPU:er/GPU:er. För ett mobilt SoC är det ju dock till mycket högre grad en balansgång mellan prestanda, utrymme och strömsnålhet. Så mobila SoC kommer alltid ligga långt efter PC-prestanda, det säger sig självt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

När a7 kärnorna belastas fullt så växlar den till a15 utan att användaren märker det. Samma sak som att cpuer klockar ned sig när de inte belastas..

Precis.
Min post var riktad till hastigheten där man önskar sig 8 kärnor för just hastighetens skull. Det är inte 8 stycken kärnor som gör hastigheten utan de 4 tyngre. Att stänga av A7-kretsen bidrar alltså till att man alltid har högre hastighet med batteridränering som följd.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Döma av vad han själv skriver så ser det ju inte ut som det är vad han säger. Varför överhuvudtaget nämna PC CPU:er i sammanhanget. Det spelar på helt olika nivåer, lika så mjukvaran som körs på de olika plattformarna i dagsläget.

Och att majoriteten kommer märka någon större skillnad i praktiken vad gäller CPU-prestanda mellan Snapdragon modellen och Samsungs egna har jag svårt att tro även om de syns i siffror på benchmarkprogram. Väldigt få som kör kraftigt CPU-intensiva applikationer på sina mobiler.

Men visst, alltid roligt med kraftfullare hårdvara, det säger jag inget om.

Får hålla med Plasmatic här, det är en mycket märklig jämförelse du gör. Som sagt spelar PC CPU:er och mobila SoC på helt olika nivåer. Självklart går det att göra snabbare mobila CPU:er/GPU:er precis som det går att göra snabbare desktop CPU:er/GPU:er. För ett mobilt SoC är det ju dock till mycket högre grad en balansgång mellan prestanda, utrymme och strömsnålhet. Så mobila SoC kommer alltid ligga långt efter PC-prestanda, det säger sig självt.

Med tanke på hans senaste inlägg så verkar det vara precis det han menar. Att mer prestanda kan göra skillnad. Och han slår till med en överdriven jämförelse för att tydligaregöra att så länge man kan se prestanda skillnad mellan en PC-CPU och en ARM så kan ARM alltid bli bättre. Vem vet, kanske man kommer docka sin S4 och göra lite tyngre grejer med den? Nu vet ju jag att det bara är fyra kärnor åt gången i praktiken, men verkar vara en hel del mer tryck per kärna ändå. Jag är dock nöjd med snapdragon personligen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pg_ice:

poängen är att det går att göra mobiler snabbare för dom som inte tror det och det verkar ju vara en hel del ?...
Octa core ligger närmare PC prestanda än vad snapdragon gör.
nuff said

Varför skulle inte mobiler kunna bli snabbare?

De kommer alltid kunna bli snabbare, precis som stationära alltid kan bli snabbare, så vad är poängen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför skulle inte mobiler kunna bli snabbare?

De kommer alltid kunna bli snabbare, precis som stationära alltid kan bli snabbare, så vad är poängen?

Hans poäng är ju att mobiler kan bli snabbare.
Men det finns de som verkar tro att så fort gränssnittet flyter så finns det inget mer att förbättra. Vet ju inte om de tror det på riktigt, men en del ger sken av det.

Permalänk
Avstängd

Läste nånstans att Android inte kan använda mer än två kärnor åt gången då det inte är kodat för det? Att i så fall knacka kod för 4 kärnor bör ge Android en jävla boost?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Läste nånstans att Android inte kan använda mer än två kärnor åt gången då det inte är kodat för det? Att i så fall knacka kod för 4 kärnor bör ge Android en jävla boost?

Gäller det samma program i android? Hursomhelst så ser jag det där med kärnor som något av en hysteri i telefoner.