[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Läste nånstans att Android inte kan använda mer än två kärnor åt gången då det inte är kodat för det? Att i så fall knacka kod för 4 kärnor bör ge Android en jävla boost?

Vet ej. Linuxkärnan klarar ju iaf en herransmassa.
4kärnor har ju mer eller mindre varit standard på prestandamodellerna fr.o.m 4.0 ics så det vore märkligt om det skulle vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Läste nånstans att Android inte kan använda mer än två kärnor åt gången då det inte är kodat för det? Att i så fall knacka kod för 4 kärnor bör ge Android en jävla boost?

Klart Android kan använda fler än två kärnor samtidigt, det är ju benchmarkprogrammen bevis för. Problemet är att skriva riktiga appar som gör det, det är inte helt trivialt. Långtifrån alla applikationer är ju enkla att dela upp så de kan dra nytta av flera operationer som körs parallellt. Men det har ju inget med Android i sig att göra utan ett generellt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Klart Android kan använda fler än två kärnor samtidigt, det är ju benchmarkprogrammen bevis för. Problemet är att skriva riktiga appar som gör det, det är inte helt trivialt. Långtifrån alla applikationer är ju enkla att dela upp så de kan dra nytta av flera operationer som körs parallellt. Men det har ju inget med Android i sig att göra utan ett generellt problem.

Beror på vilket Benchmark det är.

Standard testet Quandrant använder långt i från 4 kärnor på min Tegra 3 mobil. Mer eller mindre 2 kärnor enbart. Eller tyder jag CPU läsaren fel?

Testade nu lite snabbt och tog några screenshots.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Gäller det samma program i android? Hursomhelst så ser jag det där med kärnor som något av en hysteri i telefoner.

Det gäller tydligen OS:et i sig, ska inte vara optimerat för mer än två kärnor. Ska se om jag hittar det igen, lusläst allt från Macrumors till XDA och allt där i mellan senaste månaden så det är lite rörigt på den fronten, i hööövet, i bookmarks, ja överallt.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Beror på vilket Benchmark det är.

Standard testet Quandrant använder långt i från 4 kärnor på min Tegra 3 mobil. Mer eller mindre 2 kärnor enbart. Eller tyder jag CPU läsaren fel?

Testade nu lite snabbt och tog några screenshots.
http://i.imgur.com/LLnzL65.png

http://i.imgur.com/ONVCRHI.jpg

http://i.imgur.com/C68Suxr.png

http://i.imgur.com/h03ci30.png

Det räcker med ett för att bevisa att Android kan använda fler än två och Geekbench gör det. Samma processor-arkitektur (Cortex A9 tex) ger klart högre poäng med en quadcore jämfört med en dualcore.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Klart Android kan använda fler än två kärnor samtidigt, det är ju benchmarkprogrammen bevis för. Problemet är att skriva riktiga appar som gör det, det är inte helt trivialt. Långtifrån alla applikationer är ju enkla att dela upp så de kan dra nytta av flera operationer som körs parallellt. Men det har ju inget med Android i sig att göra utan ett generellt problem.

Det är skillnad på program, de tillhör inte OS:et utan är ett komplement.

Hittar inte den djupgående analysen dock utan gammalt tjöööt från konkurenter bara, tex: http://www.knowyourmobile.com/products/17432/android-not-opti... och http://www.androidguys.com/2012/06/07/intel-says-android-is-n...

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det räcker med ett för att bevisa att Android kan använda fler än två och Geekbench gör det. Samma processor arkitektur (Cortex A9 tex) ger klart högre poäng med en quadcore jämfört med en dualcore.

Jag menar bara att alla benchmark inte verkar använda CPU till max.
Skit samma.. möjligt att jag läser av CPU användning fel. Men i Antutu får jag högre gröna staplar än vad jag någonsin fick med Quadrant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Det är skillnad på program, de tillhör inte OS:et utan är ett komplement.

Hittar inte den djupgående analysen dock utan gammalt tjöööt från konkurenter bara, tex: http://www.knowyourmobile.com/products/17432/android-not-opti... och http://www.androidguys.com/2012/06/07/intel-says-android-is-n...

Att OSet i sig klarar fler än två kärnor, alltså vid multitasking har vi sett många exempel på (ofta från tillverkarna själva när de demonstrerar sina SoC). Att det kan bli bättre, ja högst troligt. Allt kan bli bättre men det inget snack om att det går att köra fler än två på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag menar bara att alla benchmark inte verkar använda CPU till max.
Skit samma.. möjligt att jag läser av CPU användning fel. Men i Antutu får jag högre gröna staplar än vad jag någonsin fick med Quadrant.
http://i.imgur.com/dOv2xPh.png

Jo, det är ju fullt möjligt att det där benchmarkprogrammet inte stödjer 4 kärnor. Det är ju som vilken applikation som helst. Om de inte skrivit stöd för det så spelar det ju ingen större roll Men det är ju betydligt enklare att göra det i ett rent syntetiskt benchmarkprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stshn003:

Är det inte då falsk marknadsföring om Samsung marknadsför S4 som en telefon med "octacore"? Eller iofs det beror väl på hur man tolkar octacore.

Det är åtta kärnor i samma förpackning hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Varför skulle inte mobiler kunna bli snabbare?

De kommer alltid kunna bli snabbare, precis som stationära alltid kan bli snabbare, så vad är poängen?

läs vad jag skriver.
det är ju klart som fan att det går att göra dom snabbare men en del tror att det inte gör nån skillnad med en snabbare cpu i en mobil.
dom tror redan att dom har nåt gränsen.
det är dags för dom att vakna upp och möta kungen...PCn

Mobiler och surfplattor är kvar på 90 talet både med grafik och prestanda jämfört med en PC.
men visst dom är roliga i 5min inte mer.

klart avancerade shaders i quadrant alltså!
WOW!..väggen med 2 polygoner och en 128x128 textue uppskalad 500% rullar på i 60FPS!!
486an med voodo2 kort från 1995 slog det där garanterat

så vad är poängen?
mobilprestanda ska tas som ett skämt inget mer.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pg_ice:

läs vad jag skriver.
det är ju klart som fan att det går att göra dom snabbare men en del tror att det inte gör nån skillnad med en snabbare cpu i en mobil.
dom tror redan att dom har nåt gränsen.
det är dags för dom att vakna upp och möta kungen...PCn

Mobiler och surfplattor är kvar på 90 talet både med grafik och prestanda jämfört med en PC.
men visst dom är roliga i 5min inte mer.

klart avancerade shaders i quadrant alltså!
WOW!..väggen med 2 polygoner och en 128x128 textue uppskalad 500% rullar på i 60FPS!!
486an med voodo2 kort från 1995 slog det där garanterat

så vad är poängen?
mobilprestanda ska tas som ett skämt inget mer.

Fast, en helt rättvis jämförelse är det ju ändå inte.

Om du tar en dators processor eller grafikkort, och förminskar de till den storleken som processorn eller "grafikkortet" har i mobilerna, hur tror du prestandan skulle vara då?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

läs vad jag skriver.
det är ju klart som fan att det går att göra dom snabbare men en del tror att det inte gör nån skillnad med en snabbare cpu i en mobil.
dom tror redan att dom har nåt gränsen.
det är dags för dom att vakna upp och möta kungen...PCn

Mobiler och surfplattor är kvar på 90 talet både med grafik och prestanda jämfört med en PC.
men visst dom är roliga i 5min inte mer.

klart avancerade shaders i quadrant alltså!
WOW!..väggen med 2 polygoner och en 128x128 textue uppskalad 500% rullar på i 60FPS!!
486an med voodo2 kort från 1995 slog det där garanterat

så vad är poängen?
mobilprestanda ska tas som ett skämt inget mer.

I´m speechless...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

läs vad jag skriver.
det är ju klart som fan att det går att göra dom snabbare men en del tror att det inte gör nån skillnad med en snabbare cpu i en mobil.
dom tror redan att dom har nåt gränsen.
det är dags för dom att vakna upp och möta kungen...PCn

Mobiler och surfplattor är kvar på 90 talet både med grafik och prestanda jämfört med en PC.
men visst dom är roliga i 5min inte mer.

klart avancerade shaders i quadrant alltså!
WOW!..väggen med 2 polygoner och en 128x128 textue uppskalad 500% rullar på i 60FPS!!
486an med voodo2 kort från 1995 slog det där garanterat

så vad är poängen?
mobilprestanda ska tas som ett skämt inget mer.

Nu får du väl ändå ge dig
Utvecklingen av mobila SoC (CPU/GPU) går ju i rasande takt. De har fördubblat prestanda på årsbasis de senaste åren.

Att vi har spel som ser ut så här...

...i en pytteliten pryl som vi bär runt i våra fickor som inte har som huvudfunktion att vara spelkonsol.
Förbannat imponerande skulle jag vilja påstå. Det är mycket mer än de flesta behöver.

Sluta jämföra med PC, det är helt andra förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Nu är en S4 beställd. Kostar 5.500SEK från CDON.COM med Swedroid-rabatt.

Jag tror på telefonen utifrån specifikationen. Det finns dock en risk att jag avbokar telefonen om kommande recensioner visar på en bristande batteritid.

Edit: Här finns ett första, mer detaljerat test av batteritiden. Det ser bra ut, hittills.

Permalänk
Skrivet av Knugen1:

Nu är en S4 beställd. Kostar 5.500SEK från CDON.COM med Swedroid-rabatt.

Jag tror på telefonen utifrån specifikationen. Det finns dock en risk att jag avbokar telefonen om kommande recensioner visar på en bristande batteritid.

Jag väntar tills jag kan få tag i en 9500 variant med en Exynos processor vill ha batteritiden

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jag väntar tills jag kan få tag i en 9500 variant med en Exynos processor vill ha batteritiden

Intressant.
Har du möjligtvis någon källa som bekräftar att Exynos-varianten ska förbruka mindre energi?

Permalänk
Skrivet av Knugen1:

Intressant.
Har du möjligtvis någon källa som bekräftar att Exynos-varianten ska förbruka mindre energi?

inte mer än vad jag själv förväntar mig nej.. borde formulerat mig bättre

Snapdragon är klockad högre vilket i min hjärna säger att den skulle sluka lite mer energi..

En kompis sa till mig också att Snapdragon skulle ha värme problem.. men jag har absolut ingen källa på det heller. Han har dock haft en Nexus 4 och en Asus Padfone 2 (båda har Snapdragon (dock inte 600) båda har värme problem om man pressar dem)

Jag tänker iaf vänta med att skaffa mig en..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knugen1:

Nu är en S4 beställd. Kostar 5.500SEK från CDON.COM med Swedroid-rabatt.

4800 från Tele2 om du är student.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

inte mer än vad jag själv förväntar mig nej.. borde formulerat mig bättre

Snapdragon är klockad högre vilket i min hjärna säger att den skulle sluka lite mer energi..

En kompis sa till mig också att Snapdragon skulle ha värme problem.. men jag har absolut ingen källa på det heller. Han har dock haft en Nexus 4 och en Asus Padfone 2 (båda har Snapdragon (dock inte 600) båda har värme problem om man pressar dem)

Jag tänker iaf vänta med att skaffa mig en..

Cortex A15 drar mycket mer energi än Snapdragon. Det är därför de har Cortex A7 som snålare alternativ när telefonen inte behöver lika mycket prestanda. Tror jag läste någonstans att den drog upp till 3 gånger så mycket energi vid belastning som Cortex A9, det blir 3 gånger så mycket värme. När den inte belastas kan Samsungs "8-kärniga" Exynos dra mindre energi, men när den belastas lär den dra mycket mer energi.
En P4 Willamette kan vara lägre klockad, men drar fortfarande 100 gånger så mycket energi som en ARM-processor. Det finns så mycket mer än frekvenser att ta hänsyn till.

http://www.extremetech.com/computing/139393-arm-cortex-a15-ex...
[quote]
The Cortex-A15 will show up in mobile phones, but this slide, from ARM’s own presentations, puts a major emphasis on tablets, notebooks, NAS’s, routers, and servers. For now, the A15 will likely be confined to high-end phones. Even there, battery life will take a hit, if ARM’s guidance on frequency is anything to go by.

For now, the best way to think about the Cortex-A15 is as the architecture that puts the greatest emphasis on performance, with a subsequent hit to power consumption. It may not be as flexible as the Cortex-A9, Krait, or even Atom, but it could rack up huge wins in tablets and low-end Windows RT notebooks, where batteries are larger.

[/quote]

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Cortex A15 drar mycket mer energi än Snapdragon. Det är därför de har Cortex A7 som snålare alternativ när telefonen inte behöver lika mycket prestanda. Tror jag läste någonstans att den drog upp till 3 gånger så mycket energi vid belastning som Cortex A9, det blir 3 gånger så mycket värme. När den inte belastas kan Samsungs "8-kärniga" Exynos dra mindre energi, men när den belastas lär den dra mycket mer energi.
En P4 Willamette kan vara lägre klockad, men drar fortfarande 100 gånger så mycket energi som en ARM-processor. Det finns så mycket mer än frekvenser att ta hänsyn till.

http://www.extremetech.com/computing/139393-arm-cortex-a15-ex...
[i]

så vilken skulle du välja? Exynos eller Snapdragon?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

så vilken skulle du välja? Exynos eller Snapdragon?

Svårt val. Exynos lär ju också vara snabbare. Men Krait är ju redan väldigt snabba. Tror det kommer bli Snapdragon ändå eftersom den säljs i Sverige och direkt från lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

4800 från Tele2 om du är student.

Det billigaste studenterbjudandet jag hittar är ett abonnemang på 269SEK/Månaden, i 24 månader. Totalpriset blir 6456SEK.
Är det möjligtvis abonnemanget du tänker på, där du endast räknar med den förhöjda avgiften för telefonen? I mitt fall är hela kostnaden relevant, då jag för närvarande har 1,6 år kvar på mitt nuvarande abonnemang.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Svårt val. Exynos lär ju också vara snabbare. Men Krait är ju redan väldigt snabba. Tror det kommer bli Snapdragon ändå eftersom den säljs i Sverige och direkt från lansering.

Jo, Snapdragon är väl också ganska beprövad chip... om inte jag har fått det om bakfoten är väl Exynos samsungs egna och har inte varit i en telefon tidigare?

Någon som vet när 32gb or 64gb varianterna kommer finnas? ser bara 16gb i butikerna..

Har jag fattat det fel att vi får bara en 16gb version?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knugen1:

Det billigaste studenterbjudandet jag hittar är ett abonnemang på 269SEK/Månaden, i 24 månader. Totalpriset blir 6456SEK.
Är det möjligtvis abonnemanget du tänker på, där du endast räknar med den förhöjda avgiften för telefonen? I mitt fall är hela kostnaden relevant, då jag för närvarande har 1,6 år kvar på mitt nuvarande abonnemang.

Japp, det stämmer. Har man redan ett abonnemang blir det kanske inte lika billigt. Jag kör dock redan på det abonnemanget så för mig var det ett solklart val. Billig mobil samtidigt som man får dubbla mängden (6GB) 4G-surf genom deras kampanj.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

4800 från Tele2 om du är student.

Vart hittade du det erbjudandet? På meccenat, går det bara med abonnemang?

Tack

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dejch:

Vart hittade du det erbjudandet? På meccenat, går det bara med abonnemang?

Tack

Genom Mecenat, ja. Endast med något utav deras abonnemang (som också är studentrabatterade).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag är något sugen på den gamepad som Samsung släpper som tillbehör. Om priset är rätt, givetvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Med tanke på att HTC One blir slagen rätt bra i jämförelser med Xperia Z som i sin tur blir slagen av S4 så är det int så svårt att räkna ut.

HTC One har fått en uppdatering som förbättrar kameran en hel del...och vilket test har du sett där den får pisk efter det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

HTC One har fått en uppdatering som förbättrar kameran en hel del...och vilket test har du sett där den får pisk efter det?

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdateringen var väl för pre-production models? Färdiga exemplar har mig veterligen inte fått någon uppdatering. Rätta mig gärna om jag har fel.