Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att läsa in saker är extremt I/O-bundet så visst kan man göra det på en egen CPU-kärna, men man kommer använda väldigt lite av CPU-kraften.
AI går säkert att utföra relativt oberoende, man har ju en given timeslot då beräkningen måste vara klar innan man börjar på nästa bildruta.
Ljud hoppas jag redan idag utförs av en DSP, så där handlar det bara om att specificera vad som ska spelas och det görs nog bäst från den tråd som hanterar logiken i världen.

Så visst finns det saker som kan utföras parallellt, men det är väldigt osannolikt att hitta 8 (eller fler) saker som är mer eller mindre oberoende under rendering av en enskild bildruta och där summan av varje åttondel behöver ungefär lika mycket CPU. Forskning (och även utveckling) idag går väldigt mycket mot s.k. work-stealing schedulers där man i programmet beskriver vilka delar som kan utföras oberoende av varandra och när resultatet måste finnas redo. Men denna metod kräver definitivt kommunikation mellan CPU-kärnor och man vill att varje arbete ska vara relativt stort (i alla fall många millisekunder), så det passar inte jättebra i spel där man har totalt 16ms på sig om man vill köra med 60FPS.

Tror säkert man kommer lura ut något att göra på de kärnor som spel kan använda (gissar att en eller två kärnor kommer vara reserverad för systemet precis som en SPE är reserverad i PS3), men det kommer definitivt inte vara någon linjär skalning över kärnor. Det är långt mycket enklare att jobba med system som har få starka kärnor än system med många klena om inte problemet man ska lösa är relativt okänsligt för latens och enkelt kan delas upp (vilket inte spel är). Sättet man ska programmera PS3 är ju att skyffla data som i en pipeline mellan SPE:erna, men där finns ju dedikerad HW för att utföra kommunikation mellan SPE, något Jaguar sakar (förutsatt att detta chip inte skiljer sig väldigt mycket från PC-varianten). På en multicore PC vill du undvika kommunikation så långt det bara är möjligt mellan CPU-kärnor då sådan kommunikation är "elak" mot CPU-cachen.

Även om det totalt omöjliga inträffar att spel i framtiden skalar perfekt med 8 kärnor så är ändå CPU-delen i PS4 ganska klen. Brazos har marginellt bättre IPC jämfört med Atom på enkeltrådade saker och Atom är faktiskt ofta snabbare räknat per fysisk kärna och MHz i lägen där den kan använda båda "hypertrådarna". Jaguar ska ha runt 15% högre IPC, mer för flyttal och mindre för heltal om jag förstått det hela rätt. Har jämfört prestanda på Atom och Core i7 2600 en hel del och IPC är normalt sett 3-5 gånger högre på Core i7 (så skillnaden i enkeltrådprestanda är 6-10 gånger då i7:an kör på ungefär dubbla klockfrekvensen).

Det räcker alltså med en dual core Core i3 som är klockad ~1.5 gånger högre än en PS4 för att matcha 8 kärnors Jaguar (om vi antar att det skiljer en faktor 3 i IPC mellan i3 och Brazos + Jaguar har 15% högre IPC jämfört med Brazos). Flera har nämnt att klockfrekvensen i PS4 ska vara 1.6GHz så den matchar då rent teoretiskt en dual Core i3 på 2.4GHz. Naturligtvis kör en konsol en OS som är mer slimat och anpassat för spel än vad ett "vanligt" OS som Windows är, så det krävs lite mer CPU i en PC för att matcha denna (om vi antar prefekt skalning på 8 kärnor).

Nej du! Nu är det lite godtycklig matematik i farten. I enkeltrådat är Brazos väldigt nära dubbelt så snabb som Atom. I flertrådat där atom får använda HT (Vilket vi vet skalar mycket bra på dess in-order arkitektur) så börjar atom komma ta igen lite. Men kommer inte ens då ifatt Brazos överlag. Faktum är att Brazos inte är så långt efter Athlon II IPC-mässigt. Det är bara i FPU-intensiva scenarion som Athlon II drar ifrån ordentligt med sin 128Bit FPU, men det ska ju Jaguar fixa.

http://www.anandtech.com/show/4134/the-brazos-review-amds-e35...

Notera hur den ligger IPC-mässigt mot Athlon II. Och att den väldigt ofta ligger väldigt nära en 2.66GHz P4 kärna för kärna. En kärna som vid 1.6GHz presterar så nära en P4 på 2.66GHz har inte dålig IPC. Vi snackar A64-klass.

EDIT:
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-fusion-brazos-perform...
I flertrådat ligger den ofta dubbelt så bra till som Athlon 64 (Neo K125), detta trots att E-350 har lägre frekvens. Och med tanke på frekvensskillnaden så ligger den inte så förbannat dåligt till jämfört med i3 och i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Och 5000 för att kunna spela 5 år framöver good luck med det i pc världen .

Spel är oerhört mycket billigare på PC. Efter ett par år har man tjänat in pengarna på PC-utlägget. Ju fler spel man köper desto dyrare blir konsolen. Många brukar glömma bort sånt när det pratas pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Tror du verkligen att det är så enkelt som att bygga ihop en PC i delar? Räkna med special hårdvara som tillkommer etc

Bluray spelaren, utvecklingen.. sen har den massa olika chips för specifik grejer som endast är för tex nedladdning av filer osv som dom sa på eventet.

Jag räknade lite löst på kostnaderna för de olika chippen. Annars har du helt rätt. Allt är väldigt designat och special. Men det fina med det är att det inte ökar kostnaden utan det minskar kostnaden för hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man kunde ju önska att färre personer brydde sig så mycket om hur ett spel ser ut och mer på innehållet... så det kunde komma lite bättre spel.

Idag är det ju mest hjärndöda spel utan något som helst substans... tyvärr.

Minecraft är ett spel som trots sin ringa enkelhet är oerhört bra.

Det håller jag med om. jag spelar tex arma 2 som inte har toppen grafik men fortfarande bra. fast samtidigt så vill man ju ha bättre grafik till ett bra spel när grafiken finns men blir nerfad pga dåliga konsoller

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

En svagare kärna drar betydligt mindre ström än en stark

Nu var det inte att byta ut 1 svag kärna mot en stark jag pratade om, utan att byta ut 2 svaga mot 1 stark, alltså byta upp sig till kärnor som har dubbel TDP.
Energiförbrukningen är alltså på samma nivå som tidigare.
Irrelevant påpekande som jag dessutom själv sagt ett par gånger tidigare.

Skrivet av Skinpop:

Jaguar kan stänga av kärnor, en ps4 kan alltså vara permanent påslagen men ändå bara dra 2-3 watt eller nåt sånt när ingen använder den.

Det kan många andra arkitekturer också, samt klocka ner sig osv.
Idle-förbrukningen går utmärkt att hålla nere även med kraftfullare kärnor så det är inte heller relevant att ta upp och svarar ingenting på det jag frågar efter.

Skrivet av Skinpop:

Jag förstår inte riktigt varför du kallar processorn svag, det är relativt till vad man använder den till.

Jag relaterar det till spel, som konsolen ifråga antagligen främst är menad att användas till.

Skrivet av Skinpop:

Utvecklarna vet att de har tillgång till 8 kärnor och exakt vilken prestanda dessa har, är de skickliga programmerare kommer de kunna utnyttja prestandan fullt ut.

Ja, det såg vi ju hur bra det blev med cell...
Och det jag ifrågasätter är att bristen av enkeltrådig prestanda begränsar vad programmerarna kan göra.
Jag tycker det är skitbra att den har 8 kärnor och gillar lite att dom är såpass svaga eftersom det verkligen kommer pusha för parallelliserade programmeringssätt vilket jag tror är väldigt bra för framtiden.

Skrivet av Skinpop:

Hur man använder 8 cores? Tänk OS tar en core, ljud tar en annan core, asset-laddning en core, AI en core, spellogik tar en annan core osv.

Ok, nu blir det uppenbart att det var som jag fruktade, du vet helt enkelt inte mer än mig trots att du verkar tro och låtsas om det.
Därför kan du inte ge mig svar på det jag frågar efter.

Till OS i idle så är en jaguarkärna overkill, ljud också, spellogik och AI däremot kräver kanske mer än en kärna och därför kan vissa saker som är beroende av varandra där få mycket lägre prestanda i praktiken delat på flera kärnor än om dom hade hanterats entrådigt av en starkare kärna.

Men jag vet för lite för att kunna reda ut det ordentligt själv, men jag har hört väldigt framstående spelutvecklare och programmerare prata om att parallellisering i all ära men vissa saker kräver stark entrådig prestanda, oavsett hur bra man programmerar det och även om man parallelliserar det jättebra så kommer effektiviteten snabbt avta.
Som du själv sade tidigare, det beror på vilka uppgifter man ska göra.
Vissa uppgifter går inte att parallellisera särskilt bra.

Och då är jag lite fundersam kring om det verkligen är bra för framtiden att släppa en konsol som helt saknar stark entrådig prestanda.
Det kanske inte alls är ett problem och min oro är helt obefogad så som modern spelprogrammering ser ut, men jag har hört tillräckligt mycket kunnigt folk prata om att dom vill ha tillgång till stark entrådig prestanda att jag står kvar som skeptisk.

Skrivet av Skinpop:

Vad är det du inte förstår?

Väldigt mycket saker, hur det kommer sig att du tror att du vet så mycket när du inte gör det, vilka prestandamässiga fördelar för spel man ser i att ha 8 svagare kärnor mot 4 starkare,

Skrivet av Skinpop:

Den enkärniga prestand är uppenbarligen tillräcklig

Uppenbarligen? Vad baserar du det på?
Bara tiden utvisa hur väldimensionerad PS4an är, utöver att Cell är så krånglig att utveckla till så är bristen på minne största nackdelen i förra generationens konsoler som jag fattat det.

Vad som blir största flaskhalsen vad gäller PS4 om 5 år är svårt att säga, men jag tror att enkeltrådig prestanda kommer vara en av kandidaterna.

Skrivet av Skinpop:

Att stoppa i en i7 skulle inte ge oss bättre spel, det vore ett otroligt slöseri.

Det håller jag med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Absolut. Att porta blir dock inte så svårt. Det intressanta blir om allt kommer köras på Linuxkärna? Och om det är OpenGL som används för grafiken. Om det är så, så kommer denna boxen har stora likheter med Steambox. Jag tror att detta är framtiden. Spel körs på Linux. Kanske hela PC och Windows är hotat trotts allt.

Står på Wikipedia att PS3:an antagligen kör något baserat på FreeBSD. Dom kanske fortsätter på det? Något man kan känna igen som Linux blir det garanterat inte, det kommer vara helt fritt från GPL vågar jag lova.
Grafiken: Antingen gör dom som med PS3:an och har någon sorts "PSGL" och ett lågnivå som LibGCM. Eller så gör dom rätt och kör helt på en standard som OpenGL ES 3.0 eller liknande. Men det kommer säkert finnas någon sorts lågnivåaccess i vilket fall som
en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_system_software.
http://scalibq.wordpress.com/2010/05/15/sony%E2%80%99s-playst...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Spel är oerhört mycket billigare på PC. Efter ett par år har man tjänat in pengarna på PC-utlägget. Ju fler spel man köper desto dyrare blir konsolen. Många brukar glömma bort sånt när det pratas pris.

Yepp!

Sen om man inte är ute efter att alltid maxa spelen på PC i 5K upplösning med 16xAA så behöver man inte det bästa på marknaden heller...

En budget dator räcker längre än vad vissa tror..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Sen om man inte är ute efter att alltid maxa spelen på PC i 5K upplösning med 16xAA så behöver man inte det bästa på marknaden heller...

En budgetdator räcker längre än vad vissa tror..

Ja, jag kan spela Diablo 3, Starcraft 2, Mass Effect 3, Team Fortress 2 och Minecraft på min 3000 kronors laptop från i höstas med HD2000 utan några direkta problem och utan att ens köra på lägsta inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, jag kan spela Diablo 3, Starcraft 2, Mass Effect 3, Team Fortress 2 och Minecraft på min 3000 kronors laptop från i höstas med HD2000 utan några direkta problem och utan att ens köra på lägsta inställningarna.

Hmm, du har väl ändå lägsta inställningarna i "Diablo 3, Starcraft 2, Mass Effect 3"? Och vad menar du med utan några "direkta" problem? Jag är skeptisk...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

kan ha varit mycket felaktig information men du behöver inte klanka ner på mig för det, Jag ska försöka förklara vad jag menade..

de hade en framtidssäker cpu när ps3 släpptes, det var ju iprincip omöjligt att hitta en processor med lika mycket kärnor som deras för en summa som en svensson kan ha råd med.

Cpu+gpu i nya ps4 kan jag gå och köpa i såkallad "monsterdator" för svenssons på elgiganten med 16gb ram HELA 1TB HÅRDDISK!!!!!! redan för flera månader sen, hur kommer det se ut om 10år? spelen kommer ju aldrig kunna bli bättre då. Tillskillnad mot ps3 där man efter x antal år faktist kunde börja använda sig utav alla cpu kraft. Jag skiter fullständigt i om sony förlorade en förmögenhet per såld vara, det är inte speciellt intressant för mig som slutkund som ska bruka deras vara i 10år, kul med spel som ser ut exakt samma 2014-2024. Detta kommer ju även påverka datorindustrin eftersom att de börjar bli fler och fler som portar över sina spela.

Det värsta som finns för en person som vet mycket om ett ämne är att läsa inlägg från personer som tror att de vet mycket men knappt vet något. Du behöver läsa sanningen, och andra behöver hindras från att tro på ditt nonsens.

Det viktigaste för prestandan i konsoler är inte hårdvarans kraft, utan hur enkelt det är för utvecklare att optimera sina spel för att utnyttja den kraft som finns. Sony skulle kunna använda en mycket svagare processor än den de förmodligen valt för PS4 och ändå uppnå samma prestanda som cell-processorn i PS3 kan ge även från de mest begåvade utvecklarna idag, tack vare den avancerade processen att optimera mjukvara för denna arkitektur. PC spel är långt ifrån så optimerade som de skulle kunna vara, eftersom utvecklarna har miljontals olika kombinationer av hårdvara att tänka på. Om det bara fanns en processor-producent, en GPU-producent, en moderkorts-producent etc för PC plattformen så skulle även den kunnat köra nya spel med mycket äldre och svagare hårdvara än idag, tack vare mjukvaruoptimeringarna.

PS4 kommer göra det mycket enklare för utvecklarna att skapa riktigt snygga och snabba spel, vilket betyder bättre och fler spel. Hade jag varit utvecklare hade jag skitit på mig av spänning efter att jag sett Sony konferensen i natt. x86 arkitekturen måste fått de flesta utvecklare att dra en djup suck av lättnad.

Med tanke på att cell-processorn i PS3 som sagt var långt ifrån ett bra val från en mjukvaruproducents vy, och spelen idag trots allt flyter på fint, så ska du se att en x86 processor med mindre rå-kraft än den i PS3 kommer göra under för konsolen. Det behövs mycket arbete för att ens uppnå 20% av kraften som finns i en cell-processor. Det är som att sätta in en utomjordisk processor i en konsol och förvänta sig att utvecklarna ska ha en aning om hur de ska kunna utnyttja den. Det är just detta som a) ingen visste hur man skulle göra under PS3:ans första år och b) endast ett fåtal företag haft resurser till att faktiskt kunna göra när de väl lärde sig. Naughty Dog är det enda företag jag känner till, utanför Sonys egna divisioner, som verkligen lagt ner åratal av arbete för att lära sig maxa utnyttjandet av cell-processorn i PS3 för sina spel (Uncharted). Och även deras arbete är långt ifrån färdigt. Tack och lov behöver de snart inte tänka på detta fiasko till arkitektur-val.

Om PS4 kommer att påverka PC-industrin så kommer det att vara positivt eftersom de delar arkitektur och därmed kan "dela med sig" utav framgångarna i optimeringen. x86-arkitekturen kommer ju inte att göra att utvecklarna inte jobbar vidare på att optimera mer och mer. Det är som sagt tack vare att det är samma hårdvara i en konsol i många år som är anledningen till varför spelen blir mer och mer optimerade.

I PC-industrin så struntar många utvecklare att optimera eftersom de vet att gamers lägger ner så mycket pengar på att köpa nya komponenter hela tiden att råkraften från komponenterna tar hand om jobbet. För konsolerna behöver utvecklarna jobba lite hårdare, vilket är bra både för konsumenterna och för hela industrin. Speciellt nu när de kommer att lägga ner extra mycket tid på att optimera just för x86-arkitekturen som vi ju alla sitter på med våra datorer.

Har du sett ljuset nu, tro? Det är inget personligt. Men någon måste rätta felaktigheter. I detta fall försökte jag.

Permalänk

Julen 2013.. Och där va hypen helt förstörd...

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, minnet och dess arkitektur är väldigt lovande och grafikprestandan tycker jag låter utmärkt.
Det som jag däremot är lite orolig för är total avsaknad av enkeltrådig prestanda, verkligen TOTAL avsaknad av enkeltrådig prestanda.
Det känns trist, flera år gamla budget-datorer har bättre enkeltrådig CPU prestanda, det kan ingen programmering komma över.

Konsoler behöver inte enkeltrådig prestanda.

Permalänk
Medlem

det verkade vara sjukt bra grafik i killzone shadow fall... PS4 kommer nog sopa mattan med min GTX 670

Skrivet av Buio:

Spel är oerhört mycket billigare på PC. Efter ett par år har man tjänat in pengarna på PC-utlägget. Ju fler spel man köper desto dyrare blir konsolen. Många brukar glömma bort sånt när det pratas pris.

man skulle behöva köpa väldigt många spel för att tjäna ihop det man förlorar på en PC. sen så kan man ju också sälja konsolspel, så man kan få tillbaks pengar. PC spel går generellt sett inte att sälja nuförtiden.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

ca 5% Har riktiga spelkort i Radeon 5000 serien.
4.5% Har riktiga spelkort i Radeon 6000 serien.
ca 3% Har riktiga spelkort i Radeon 7000 serien.
=======================
Minst 32% Har riktiga spelkort som krossar Xbox 360 och PS3 med hästlängder, då har jag inte räknat in ett enda mobility/m laptop kort där det säkerligen även finns många % som kvalar in också.

I råkraft, ja. Den prestanda som utvecklarna kommer att kunna få ut av PS4:ans GPU med optimeringar kommer dock göra råkraftens skillnad obsolet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

man skulle behöva köpa väldigt många spel för att tjäna ihop det man förlorar på en PC. sen så kan man ju också sälja konsolspel, så man kan få tillbaks pengar. PC spel går generellt sett inte att sälja nuförtiden.

Nej det stämmer inte alls faktiskt. Köper man 10 spel så har man minskat skillnaden väl över 2000:- redan.

Faktum är att PC Gamer slängde ihop en PC med specs som skulle "motsvara" en PS4 (jo, jag vet att det är lite långsökt, men på PC kan man ställa ner grafiken ett snäpp om man behöver). Den gick på £600 eller 6000:- idag.
http://www.pcgamer.com/2013/02/21/pc-gamer-vs-playstation-4-t...

Vilken gamer säljer sina spel? Skulle se det som helgerån personligen. Har till och med kvar Doom i original uppe på vinden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Var får du 1.8 GHz från?

Jeopard kan max ha 1.8ghz. Annars drar elförbrukningen iväg som satan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

spelen kommer byggas för den hårdvaran och slipper gå igenom direkt x som på en dator således blir prestandan riktigt bra! kolla på ps3 samt xbox, skulle den hårdvaran sitta i en dator skulle den knappt sunna snurra igång windows och den lyckas fortfarande köra moderna spel.

dator kan inte jämnföras med konsoll.

Skrivet av flashen:

Du kan inte tänka så

Spelen byggs efter hårdvaran till PS4an

Njahaja

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Spel är oerhört mycket billigare på PC. Efter ett par år har man tjänat in pengarna på PC-utlägget. Ju fler spel man köper desto dyrare blir konsolen. Många brukar glömma bort sånt när det pratas pris.

Nej det är de inte. Det handlar bara om var man köper sina spel.

Case in point:
Crysis 3 till PS3 för under 400:- inkl. gratis frakt
http://www.amazon.co.uk/Crysis-3-Hunter-Edition-PS3/dp/B0087O...

Men ja, vill man slösa pengar så kan man köpa sina spel för 700:- på Gamestop/Game.

Permalänk
Medlem

Skönt. Bara något år kvar innan vi på riktigt kan få se några spännande spel. Tycker det var helt ok prylar i PS4, många gånger bättre än hårdvaran i nuvarande generation. Några år kommer nog konsoler och PC ligga ganska lika med vilka spel som dom klarar av.

Till er som säger att PS3 fortfarande håller måttet så beror det ju bara på att speltillverkarna begränsat sina spel efter konsolen... hade det funnits mer kräm i PS3/360 hade vi haft helt andra spel idag. Rent teoretiskt kan dom ju hålla i all evighet om man inte gör spelen snyggare..

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Det fanns en tid innan PCn hade slått igenom då hemdatorer var mer som konsoller, dvs. fixa plattformar under flera år. Då var spelen bl.a. duktigt snyggare i slutfasen av hårdvarans livslängd än i början.

Idag kan man göra väldigt mediokra eller tom. dåliga spel (ur kreativitets/optimeringssynpunkt) och utan att få kritik bestämma att kunderna uppgraderar sina datorer, för de vet inget annat än att spela med hårdvarutillverkarnas ekorrhjul och spendera ännu mer varje år, det är som att sparka in i ett öppet mål.

De tror tom. att ju mer resurskrävande spelet är, desto bättre måste det vara. Galet egentligen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

I råkraft, ja. Den prestanda som utvecklarna kommer att kunna få ut av PS4:ans GPU med optimeringar kommer dock göra råkraftens skillnad obsolet.

Självklart, och utvecklarna kommer kunna lära sig optimera så de utnyttjar PS4:ans GPU optimalt ungefär lagom tills om 5-6år...

Så långt fram i tiden har utvecklingen på PC sidan dock gått vidare såpass mycket att det inte spelar ngn roll, PC GPUs kommer köra över PS4:an trotts optimeringar

Så det är snarare PS4:ans GPU som kommer hinna bli obsolet innan utvecklarna har lärt sig optimera och få ut all kraft ur den.

Skrivet av JasPlan:

Nej det är de inte. Det handlar bara om var man köper sina spel.

Case in point:
Crysis 3 till PS3 för under 400:- inkl. gratis frakt
http://www.amazon.co.uk/Crysis-3-Hunter-Edition-PS3/dp/B0087O...

Men ja, vill man slösa pengar så kan man köpa sina spel för 700:- på Gamestop/Game.

318 SEK på greenman gaming för PC (efter att ha letat i mindre än 1min), tillåt mig att inte vara imponerad alls

Dessutom gällde gratis frakt för PS3 versionen endast inom UK... Vad kostar den att skicka till Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

318 SEK på greenman gaming för PC (efter att ha letat i mindre än 1min), tillåt mig att inte vara imponerad alls

Dessutom gällde gratis frakt för PS3 versionen endast inom UK... Vad kostar den att skicka till Sverige?

Jo men 70:- är väl knappast ofantligt mycket dyrare ;), tanken var mest att belysa att konsolspel inte kostar 700:- som alla verkar tro.

Och Amazon har fri frakt ända fram till din brevlåda här i Sverige (förutsatt att du köper mer än £25).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...

där står det lite om varför det är så, AMD tjafsade lite om det för ett tag sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Konsoler behöver inte enkeltrådig prestanda.

Varför inte?

Jag har hört många spelutvecklare prata om att dom har stora problem med att parallellisera vissa saker och att dom gärna vill ha tillgång till enkeltrådig prestanda också. Vissa uppgifter kan inte parallelliseras mycket alls innan det börjar tappa prestanda istället för at ge prestanda.

Kan du förklara varför det inte behövs om det nu är så att du faktiskt är kunnig inom ämnet?
För det är inte jag, mina programmeringskunskaper är extremt grundläggande och inte ens i närheten av den nivån som krävs för att verkligen förstå det här utan jag baserar det mesta på vad jag har hört kunniga folk prata om och hur jag ser på utvecklingen med det i bagaget.

Men jag har såpass koll och såpass lång erfarenhet av datorer att om du nu faktiskt har koll på vilka typer av CPU-belastning som spel står för och hur det ser ut att utvecklas så skulle jag bli jätteglad om du talade om det för mig.

Jag kan inte ens på rak arm säga vad det är för saker som belastar CPUn i dom flesta spel idag, logik, AI, och vad mer?
Jag har ingen aning.

Om det nu är så att du faktiskt har koll, dela med dig av din kunskap!
Varför ska jag tro mer på dig än på spelutvecklare och andra programmerare i världsklass?
Kom med argument och förklaringar, inte bara påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasPlan:

Jo men 70:- är väl knappast ofantligt mycket dyrare ;), tanken var mest att belysa att konsolspel inte kostar 700:- som alla verkar tro.

Och Amazon har fri frakt ända fram till din brevlåda här i Sverige (förutsatt att du köper mer än £25).

Precis! Ser jämt att man skriver här att konsolspelen kostar 600 - 700 k. Kanske kan man få betala så mycket om man går in på gamestop eller liknande. Själv har jag inte betalat så mycket och skulle aldrig göra det. Har endast lirat NHL senaste åren och då har jag köpt både 12:an och 13 för 399 kr på elgiganten på realeasdagen.

Sen verkar många glömma att man kan sälja eller byta sina konsolspel när man tröttnat eller vill ha nåt annat att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Hmm, du har väl ändå lägsta inställningarna i "Diablo 3, Starcraft 2, Mass Effect 3"? Och vad menar du med utan några "direkta" problem? Jag är skeptisk...

Nej, det har jag inte.
Inte högsta heller, men inte lägsta, dock närmre lägsta än högsta.

Hårddisken är slö, laddtiderna är lite jobbigt långa ibland, fast då jämför jag med min stationära i7a med SSD, så kanske svårt att säga. Men jag upplever det som ett litet problem.
Prestandan är inte på topp och det kan hacka till en del, t.ex. i SC2 t.ex. när det börjar bli tjockt med enheter och stora strider. Eller i ME3 när det händer mycket och jag spelar Vanguard så laggar det en del, kan ju delvis också bero på att jag spelar över wlanet, men även ren datorprestanda räcker inte riktigt till för att ge mig den snabba responsen jag behöver som den klassen t.ex.
Sen blir datorn ganska varm också efter ett litet tag, men så har jag den oftast i knät också dom få gånger jag spelar på den.

Du får vara hur skeptisk du vill. Det är så det är iaf.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=ElPP5BFi9Wc

Klar skillnad för att visa hur pass skillnad det är på konsoll spelkvaliten och pc.. Skulle bidra med ett mycke bättre klipp men kan inte hitta det nu..

Visserligen så kommer ju PS4 vara bättre och mer lik pc på det hela så det kvalitetsmässiga lär inte bli som förr, hoppas vi.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

8GB GDDR5 minne är ju egentligen sjukt mycket. Kommer detta innebära att vi kommer att få spel med extremt högupplösta texturer i framtiden eller vad ska det anändas till?

Det är 8GB för hela systemet och inte enbart grafik då CPU och GPU delar samma minne och det kommer nästa generations APU för datorer också att ha.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Är det så att även CPU'n har 170 Gb/s minnesbandbredd??? Det vore ju helt uppåt väggarna!!

Sandy/Ivy har väl 20-25Gb/s minnesbandbredd, och det är ofta bandbredden sätter gränsen för ett väloptimerat problem. Så med 170 Gb/s borde man väl rimligtvis kunna klämma BRA mycket mer prestanda ur den?

Ja eftersom dom delar samma minne så ska det inte vara nån skillnad där.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av m3gapix3l:

Är det någon som vet något ingående om Jaguar? Jag hittade en artikel här på SweC om Jaguar, men är det samma som sitter i PS4? Denna Jaguar har ju 8 kärnor, är det 4 kärnor då i HT eller vad är det som gäller? Jag har ju en Sandy Bridge som är 4 kärnor men innuti Windows så visas det som 8 så det måste ju vara HT.

Dubbla 4 kärniga som totalt blir 8 äkta kärnor som jag förstått det.
HT finns bara på Intel CPU's.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch