Slumpmässiga frysningar, hårddisk låser

Permalänk
Medlem

Slumpmässiga frysningar, hårddisk låser

Min dator har börjat halvfrysa. Under användning börjar plötsligt alla program låsa sig för att de väntar på att få åtkomst till C:, musen fungerar alltid men programmen slutar svara när jag klickar på någonting som kräver hårddiskåtkomst.

I Resource Manager > Disk så brukade det synas att Disk I/O var 0 MB/sec. Men % Highest Active Time var 100%. När detta inträffade försvann alla processer från listan och var borta tills datorn började svara igen efter 2-10 minuter, eller att jag starta om den.
Detta har dock ändrats, jag lät datorn vara på i en månad medans jag var på semester och under den tiden kraschade den inte en enda gång. Men, nu så kommer den aldrig tillbara utan låser sig alltid och frysningen fortsätter ofta efter omstarten. Det hjälper ibland att gå in i Felsäkert läge, men det är ingen garanti, låsningarna inträffar även där. Och den kan även låsa sig vid avstänging och i Windows Repair/Installation. Försöker installera Win 8 nu och när hårddisken var ikopplad lyckades inte ens Win 8 ladda installationen, det funkade så fort jag drog ur hårddisken.

Jag kör
Win 7 x64 Eng
Intel 320M SSD 128Gb - Intel SSD Tool Box visar inga problem i SMART eller Full Diagnostic Scan. Ska prova installera Win 8 nu.

SuperFetch/PreFetch är avslaget och hårddisken kör IDE mode, AHCI gör att den inte känns igen vid uppstart, Page File är avstängt. En googling på "100% active time" visar att många fler haft problemet men ingen har hittat en lösning.

Problemet borta efter formatering.
Men inte löst tyvärr.

Visa signatur

Whales are nice!