Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Spelar ingen roll för den här funkar iaf på PS3 http://www.kanal10.se/files/media/webtv/webtv.html
Tablålagd TV kanal för kristna som sänder fritt sen länge på nätet.
Kanske börja be och sånt så kanske högre makter kommer och ingriper

Haha, ja. Det hela verkar väldigt skumt tycker jag. De (RIKAB) säger att en vilkensomhelst tvsändning gör dig avgiftsskyldig, samtidigt har de inte börjat kräva den för datorer/telefoner förrän nu när SVT tydligen börjat med livesändningar.

Vad är det som gör att de nu är så på hugget tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Haha, ja. Det hela verkar väldigt skumt tycker jag. De (RIKAB) säger att en vilkensomhelst tvsändning gör dig avgiftsskyldig, samtidigt har de inte börjat kräva den för datorer/telefoner förrän nu när SVT tydligen börjat med livesändningar.

Vad är det som gör att de nu är så på hugget tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom behöver väl extra pengar till sina satsningar på webben antagligen bla.
Dom har ju gigantiska arkiv som ska digitaliseras med som dom behöver få in pengar till.
I nuvarande takt så tror jag det var 200 år det skulle ta innan allt är digitaliserat.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det låter ju helt otroligt att en avgift, som är felaktig, kan bli en giltig exekutionstitel utan någon kontrol. Visserligen kan man ta det med RIKAB innan det går så långt men t.o.m. konsumentverket avråder betalning i förväg om man anser det vara fel. Men det verkar som du har rätt så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det sjukt, ingen tvekan. Men så ser lagen ut. Det är därför jag menar att det förmodligen är smidigast att bara betala avgiften, om nu Radiotjänst beslutat om det. Sen ringer man och avanmäler innehavet. Så slipper man väntetider för att behandla omprövning (som förmodligen ändå inte ger nåt). I slutändan kostar det kanske några tior för tiden fram till avanmälan. Ett lågt pris att betala för att få räcka finger till Radiotjänst och slippa tjafsa med imbecillerna

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Inaktiv

Rånartjänst kan ju gå och dö och dra något gammalt över sig

Aldrig att jag betalar detta

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk

Det har varit mäkta tyst sen jag permanent började använda tjänste telefon och avskaffade privat abonnemang.
Det kommer ett par lappar i lådan emellanåt. förskriven skit.
Tv finns, den saknar antenn sladd och används till secondary dator skärm. mobilen är firmans alltså ska jag ej betala för den.

Även om, hade jag aldrig ALDRIG betalat för christer björkmans förbannade pengar slöseri till schlager eländet.

tack för ordet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och försäljning

Forumet får inte användas för att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Personligen bryr jag mig inte. Har tv, använder den till min ps3 samt till datorn, har inte ens några kanaler inställda då jag inte är intresserad av utbudet som erbjuds (kändisar, fjantprogram och serier som gick i usa för 1 år sedan). Jag ser inget moraliskt fel i att inte betala för andras så kallade underhållning, det är ingen som ger mig pengar till min underhållning så varför ska jag betala för någon annans. En gång har jag blivit påkommen då ringde jag dagen efter och sa att ja kastat min tv, fick en faktura på 4 kronor och 50 öre.

Den enda skillnaden nu är att jag kommer säga nej även när dom frågar om jag har en dator/smartphone/platta/internet, i värsta fall får jag betala 4 kronor o 50 öre igen (säkert uppe i lite mer per dag nu) om dom ser dator/tv när dom knackar på nästa gång och det kan jag leva med för det är ungefär så mycket jag brukar ge till tiggare på stan, även fast detta är stöld och inte tiggeri.

Vill dom inte att jag ens ska ha möjligheten att se på deras kändiskalas och matlagningsprogram kan dom kryptera det precis som ALLA andra gör, den enklaste och mest rättvisa lösningen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk

Att artikeln är tragiskt under SVD's vanliga nivå. Att RIKAB likställer "hushåll som ej betalar licens" med "licensskolkare" vet jag, men inte att SVD gjorde samma tolkning.
Nåväl, det är väl bara att inse att jag i smyg kollat på TV dagligen i alla år, bara utan att veta om det själv.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Det är din sort som orsakar allt detta som Radiotjänst gör nu. Det finns massor med smitare som SKA betala enligt lag. Om dessa hade betalat som de SKA så hade detta med Radiotjänst aldrig hänt. Smitarna har orsakat detta. Vad fan är det för snålfasoner att inte betala ynka 178 kr/mån????
Till skillnad från TV3, TV4, Kanal5, TV6 osv så erbjuder SVT ett programutbud av högsta kvalité på både innehåll och teknik.

Radiotjänst, GO GO GO!!! Sätt dit alla smitare!

Jag betalar för det jag nyttjar, inget annat. Jag har inte kikat på TV på flera månader, därför skiter jag fullständigt i hur hög kvalité SVT håller på sin tjänst.

Om du tycker att det är så jävla kul att slänga pengar i sjön kan jag skicka dig mitt kontonummer så kan du göra en stående överföring på 178:- varje månad.

Haha, snälla. Min sort? Berätta för mig, vad är min sort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nitroid:

Men tänk om man får några viktiga samtal från dolda nummer? Det får jag ibland, så jag kan inte bara ignorera dom...

Bara svara "hej" i telefon, sen om dem frågar vem det är, så säg inte att det är telefonens ägare, enkelt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stisse72:

Du erkänner helt öppet och verkar stolt för din kriminalitet. Nu har du fegat ur länge nog, dags att visa att du är man och betala för sig. Jag avskyr parasiter som bara smiter undan och de andra som gör rätt för får betala. Inte konstigt att de höjer avgiften pga bortfall från smitare.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så konstigt att man skiter i att betala då man inte nyttjat tjänsten och inte vill ha den, om du tycker att man ska bli tvingad till att betala för något man inte vill ha eller använder så är det inte demokrati längre, jag väljer att skita i att betala för det skräpet då jag inte tittar på TV, har dator men tänket aldrig betala TV-licens då det mesta som sänds på TV är rent skräp, tar det till rättegång om dem skulle få för sig att jag måste betala.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att betala någon förbannad rånartjänst.
Bara att säga att datorn är ett NAS, att 'tvn' är en bildskärm med xbox 360/ps3 och att telefonen är någon gammal nokia.
Kommunistsvin som tvingar på en avgifter fastän man inte ser på (S)(V)T
Men då sitter de ju och sjunger die Partei, die Partei, die hat immer Recht hela dagarna...

Permalänk
Skrivet av spaceslee:

Ska man börja öronmärka skattepengar i grundlagen kommer det bli problem tror jag. Men det kanske bara jag som är pessimist.

Hur är det mer ett problem än att ha en skattesats i en lag än om man i lag har en obligatorisk avgift för att äga en vardagssak som de flesta av oss använder, sen på det är avgiftens storlek orättvist uppdelad för dem som betalar.(Som andra nämnt)
Sen behöver det väll inte skrivas in i grundlagen, TVavgiften som den är nu ligger väll inte i grundlagen:P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim73:

Man kommer visst undan om man inte har någon TV och har dator och mobil genom jobbet. Som tur är så erbjuder mitt arbete både laptop och mobil till mig som jag även använder privat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det bästa är ändå svaret som Radiotjänst ger om windowstelefoner här:
http://www.idg.se/2.1085/1.495548/microsofts-partner-rasar-mo...

Citat:

En liten tröst för användare av Windowstelefoner kanske skulle vara att Radiotjänst knappast kan kräva tv-avgift för en apparat som inte hanterar strömmande video.

Det är dock inte en åsikt som delas av Johan Gernandt, kommunikationschef hos Radiotjänst i Kiruna.

– För att vara en avgiftspliktig tv-mottagare krävs att utrustningen kan ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program. Det har inte någon betydelse huruvida den kan eller inte kan ta emot sändningar just från SVT Play. Om en Windows Phone kan ta emot en sådan sändning över huvud taget är den strikt juridiskt sett en avgiftspliktig tv-mottagare.

Först så skulle inte mobiltelefoner vara licenspliktiga, sedan verkar de ha ändrat sig. Nu är även telefoner som är "smarta" men inte klarar av formaten licenspliktiga.

Permalänk

Kan vi inte bara ordna ett dotterbolag till sweclockers, med massa volontärer. Sen så tar vi emot gåvor från alla här, som de sedan får tillbaka och vips så tillhör utrustningen företaget, men dom kan inte kräva mer än 1 tv-licens då alla är anställda.

WIN!

Permalänk
Skrivet av ozkr:

Kommer aldrig att betala någon förbannad rånartjänst.
Bara att säga att datorn är ett NAS, att 'tvn' är en bildskärm med xbox 360/ps3 och att telefonen är någon gammal nokia.
Kommunistsvin som tvingar på en avgifter fastän man inte ser på (S)(V)T
Men då sitter de ju och sjunger die Partei, die Partei, die hat immer Recht hela dagarna...

PS3/360 är licenspliktig eftersom du kan se vissa tablålagda TV kanaler som Kanal 10 t.ex.

http://www.kanal10.se

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av beh:

Det bästa är ändå svaret som Radiotjänst ger om windowstelefoner här:
http://www.idg.se/2.1085/1.495548/microsofts-partner-rasar-mo...

Först så skulle inte mobiltelefoner vara licenspliktiga, sedan verkar de ha ändrat sig. Nu är även telefoner som är "smarta" men inte klarar av formaten licenspliktiga.

Som sagt kan du ta emot tablålagda TV sändningar så är det en TV mottagare.

http://www.kanal10.se är ett exempel på såna.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Man kommer visst undan om man inte har någon TV och har dator och mobil genom jobbet. Som tur är så erbjuder mitt arbete både laptop och mobil till mig som jag även använder privat.

Nu är det ju så att alla inte har det så bra som du, vet inte riktigt hur långt dom kan dra det men om du använder det i hemmet på din address så kanske dom kan kräva avgift av dig, vet inte? du har faktiskt det hemma. Men i vilket fall som helst så är detta för jävligt rent ut sagt, man kan ju inte bara pressa pengar av människor på detta viset. Detta är fan löjligt, det är som TPB-fallet fast mot hela svenka folket.

Permalänk
Skrivet av Kim73:

Nu är det ju så att alla inte har det så bra som du, vet inte riktigt hur långt dom kan dra det men om du använder det i hemmet på din address så kanske dom kan kräva avgift av dig, vet inte? du har faktiskt det hemma. Men i vilket fall som helst så är detta för jävligt rent ut sagt, man kan ju inte bara pressa pengar av människor på detta viset. Detta är fan löjligt, det är som TPB-fallet fast mot hela svenka folket.

Nej eftersom du får låna en TV mottagare upp till 14 dagar permanent utan att betala.
Har du jobbmobilen hemma så har du inte det.
Du kan alltså släpa hem en TV i 14 dagar och sen lämna tillbaka den och sen gå släpa hem nån dag senare en annan TV och ha den också i 14 dagar och så kan du hålla på året runt och helt lagligt slippa licensen.
Men så fort du råkat ha nån av dom i 15 dagar så är den licenspliktig.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Som sagt kan du ta emot tablålagda TV sändningar så är det en TV mottagare.

http://www.kanal10.se är ett exempel på såna.

Så, hur ser jag på den kanalen på min WP då?

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim73:

Nu är det ju så att alla inte har det så bra som du, vet inte riktigt hur långt dom kan dra det men om du använder det i hemmet på din address så kanske dom kan kräva avgift av dig, vet inte? du har faktiskt det hemma. Men i vilket fall som helst så är detta för jävligt rent ut sagt, man kan ju inte bara pressa pengar av människor på detta viset. Detta är fan löjligt, det är som TPB-fallet fast mot hela svenka folket.

Skrivet av Leatherface75:

Nej eftersom du får låna en TV mottagare upp till 14 dagar permanent utan att betala.
Har du jobbmobilen hemma så har du inte det.
Du kan alltså släpa hem en TV i 14 dagar och sen lämna tillbaka den och sen gå släpa hem nån dag senare en annan TV och ha den också i 14 dagar och så kan du hålla på året runt och helt lagligt slippa licensen.
Men så fort du råkat ha nån av dom i 15 dagar så är den licenspliktig.

Ja eftersom jag använder mobilen och datorn i jobbet varje dag så släpas de fram och tillbaka, så de är hemma vanligtvis över kvällen/natten bara och annars över helgen och sen tillbaka till jobbet igen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

P3 Nyheter kommer ha med RIKAB i programmet idag och vill att man skickar in frågor till dem på p3nyheter@sr.se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av razeer:

Så, hur ser jag på den kanalen på min WP då?

Bara gå in i valfri webläsare.
Sen så finns det inget som säger att det överhuvudtaget måste vara svenska kanaler heller.
Kan llika gärna vara en tablålagd TV kanal från Kina.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Bara gå in i valfri webläsare.
Sen så finns det inget som säger att det överhuvudtaget måste vara svenska kanaler heller.
Kan llika gärna vara en tablålagd TV kanal från Kina.

Just nu sänder dom
"Windows Phone doesn't support this file type"
Det var ett riktigt grymt program. Gör verkligen själ för TV-licensen

Edit:
Undrar om dom sänder "90talet ringde och ville ha tillbaka sin streamteknologi" snart.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan kom radiotjänst och knackade på och jag öppnade (Har inget titthål på dörren). Då satt jag och spelade AoC om jag inte minns helt fel på min TV, som jag då använde som datorskärm. Jag hade ingen kabeltv, inte ens antennkabel pluggat i TV´n, men denna herre från Radiotjänst såg ju självklart att det stod en TV och brölade, Jag poängterade att det var min datorskärm.

Mannen i fråga gick sedan iväg, 1 månad senare kom en räkning i brevlådan från Radiotjänst. Jag gav blanka fan i och betala, men det stod mig dyrt. Kom ett brev någon månad senare att jag skulle betala in till kronofogden (ingen påminnelse, ingenting), dvs det blev 1 prick som varade i 3 år. Jag ringde och ringde men de var omöjliga att bestrida så jag fick stå mitt kast. Nu vågar jag inget annan än och betala skiten

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Bara gå in i valfri webläsare.
Sen så finns det inget som säger att det överhuvudtaget måste vara svenska kanaler heller.
Kan llika gärna vara en tablålagd TV kanal från Kina.

vad händer om man har en windows mobile då ? lyckas du se på tablå sända tv kanaler på min x1a får du gärna tala om hur man gör