Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Too bad for you, Radiotjänst! Min mobiltelefon är väldigt dum! Min hund är smartare!

Permalänk
Skrivet av Jakelol:

TV-licensen kommer aldrig läggas på skatten för då är dom inte "oberoende" längre.

Bara för att det ligger på skatten gör dem inte mindre oberoende än vad dom är nu. På samma sätt som de ändrar hur mycket avgiften ska kosta kan de ändra en skattesats lol
Det blir fortfarande en hög med slantar de ska göra sig av med
Själv tycker jag svt håller på med en massa dyra projekt som kostar en massa och är skit, som lika gärna då kunde vara program som kan vara finansierat av reklam (intressenter, som har saker att säga till om) , & ja jag menar de korrupta melodifestivalen i första hand.
Ska det vara finiansierat med "oberoende"-pengar så får de vara lite bättre TV/nyheter som visar tex korruptionen inom melodifestivalen tycker jag.

mvh

Permalänk
Medlem

Laglig utpressning på pengar?

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite dålig stil att rånartjänst inte vill samarbeta med polisen så vi kan, precis som i vapenamnestin, få möjlighet att under en månad lugnt och sansat få lämna in våra smarttelefoner, surfplattor och amiga500 utan risk för fängelsestraff eller bluffakturor. Lite chans får dom väl ge oss?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av spaceslee:

Jag tycker det är många naiva uttalanden här, som "jag ser ju inte aldrig på SVT-play, varför ska jag betala?", liksom "vänstermedia" eller "PK-media". Public service är ingalunda perfekt, men det är vårt bästa medel för att granska makten.

Ja, det är inte rättvist, men jag anser att man har moralisk rättighet att smita om man inte har råd. Att lösa det som Nederländerna [1], dvs. lägga på skatten, tror jag tyvärr inte kommer att fungera.

Här kommer naturligtvis den politiska maktens inflytande över det journalistiska granskandet in, om det enkelt går att justera public services tillgångar med enkla skattejusteringar.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Netherlands_Public_Broadcasting

Men lägg skattesatsen i lagen som det är nu då med hur stor avgiften ska vara, dah:P

Permalänk
Medlem

Det känns en smula märkligt att det är så luddiga besked om vilken teknik som är licenspliktig. Jag tvivlar till exempel starkt på att de skulle kunna få det till att jag är licenspliktig för min PS3:a som står kopplad till en bildskärm i vardagsrummet, av det enkla skälet att SVT inte tillhandahåller något sätt för mig att ta del av deras programutbud via den. Detsamma gäller rimligtvis andra spelkonsoler och e-boksläsare som Amazon Kindle, som har wifi och webbläsare men knappast stöd för SVT Play. Windows Phone borde också gå bort, åtminstone tills dess att SVT får tummen ur och släpper en app eller överger flash till förmån för HTML5.

Det är roligt hur fantastiskt okunniga SVT och Radiotjänst är om den tekniska biten, hur de slänger sig med begreppen smart telefon, surfplatta och dator som om de vore precisa och uttömmande beskrivningar av vilken sorts apparater det handlar om. Med en stor brasklapp för att jag inte är jurist borde väl rimligtvis den enda utrustning som är licenspliktig vara sådan som SVT tillhandahåller en teknisk lösning för?

Den stora förvirringen kring vilken teknik som faktiskt avses, till exempel vad som gäller för Windows Phone, understryker också det absurda med hela debaclet. Det råder inget större tvivel om varför man har en TV. Den används för att titta på TV-sändningar, det är en apparat med ett specifikt och väl avgränsat syfte. Med en dator eller smartphone är det minst sagt annorlunda -- det finns till exempel gott som synskadade människor som använder såväl datorer som smartphones, för att ta ett av de mer talande exemplen. En HTPC må kunna klassas som utrustning för att ta emot tv-sändningar, men en NAS? En Nintendo DS? Eller för den delen de datorer med internetuppkoppling som återfinns i tåg, kaffeautomater, kylskåp... Jag har en gammal risig Nokia E52 liggande någonstans som tydligen rent teoretiskt ska kunna visa SVT Play på sin 320x240-display -- betyder det att den är jämförbar med en TV?

För flertalet av de som opponerar sig handlar det inte i första hand om snikenhet, även om det nog finns gott om studenter som helt enkelt faktiskt inte har råd. Det handlar om att inkrävandet av TV-licensen är en myndighetsutövning, och att det ligger något väldigt principiellt obehagligt över myndighetsutövning som är godtycklig och dessutom inte vidare transparent. Det finns inget enkelt svar på hur finansieringen av public service ska lösas, men en lagstiftning som ger någon rätten att klassa godtycklig internetansluten pryl med en mikroprocessor som fullt jämförbar med en 40-tums platt-tv är inte bara absurd -- den är dessutom vansinnigt rättsosäker, eftersom den ger Radiotjänst fria händer att avgiftsbelägga i stort sett vad som helst. Har du en bergvärmepump? Då skickar vi en årlig faktura på tvåtusen, inga problem.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk

Hur hårda är tele operatörerna på sekretess?? kan radio tjänst tex ringa telia o fråga "hej har ****, en smartphone och fri surf"? För OM inte.. kan bara ju bara säga att man har en nokia 3310 med kontant kort!??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig i mitt 28-åriga liv betalat tv-licens, och tänker fan inte göra det i framtiden heller

Man behöver inte öppna dörren när de ringer på, och man behöver inte svara när de ringer. Skulle man av misstag råka öppna dörren eller svara, är det bara att uppge att man inte besitter någon licenspliktig mottagningsutrustning. Alla följdfrågor kan besvaras på detta sätt. De har heller ingen rätt att tränga sig på i din bostad så du kan i princip bara stänga dörren framför näsan på dem om de vill ha en lång pratstund.

Vill SVT ha pengar får de tjäna dem på samma sätt som alla andra kanaler, onlinetjänster såsom Netflix etc. Dags att ändra lagstiftningen! Vill staten ägna sig åt tv-sändningar får de agera på samma villkor som privata aktörer. Oberoende tv my ass. Den enda rimliga slutsatsen är att SVT och dess ledning är rädda för att de inte skulle existera om de konkurrerade på samma villkor som alla andra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stisse72:

Jag är långt ifrån anställd på Radiotjänst, men jag skulle säkert få jobb där som indrivare, skulle vara ett nöje att sätta dit smitare.
Det finns inget värre än Hitler/Nazismen, de var ju massmördare, det är skillnad det.
Folk som har råd att köpa tv, plattor, datorer och smartphones har lätt råd att betala, det är bara det att svensken idag är så jävla snål och gnällig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du verkar ju verkligen veta vad du pratar om.... Jisses, alltså.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Dem flesta här på sweclockers begår antagligen något lagbrott dagligen (fortkörning, fildelnings osv) så jag ser inte varför folk ska bli moralkärringar och betala för saker dem inte vill ha eller tänker använda?

Vi gör inte mer fel än regeringen.

Allvarligt talat när blir det protest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur hårda är tele operatörerna på sekretess?? kan radio tjänst tex ringa telia o fråga "hej har ****, en smartphone och fri surf"? För OM inte.. kan bara ju bara säga att man har en nokia 3310 med kontant kort!??

Om en för dig okänd person ringer ditt företag och ber om telenummer och andra upplysningar till en av dina anställda eller kunder - varför skulle man ge dom det?

Man samkör inte register i Sverige och har aldrig gjort och kommer inte göra det på grund av konkurrenslagar och annat, dock kan det hända att tingsrätter kollar upp sånt om dom får in något.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristul:

Att lägga tv-avgiften på skatten tycker jag är en dålig lösning, det innebär ju att folk utan tv ändå måste betala. Jag vill inte att mina intjänade pengar ska gå till skräp som jag inte utnyttjar, finns roligare saker att göra än att betala för något jag aldrig kommer få ut någonting av.

Fast du har ju dator:/

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu är du lite trång tycker jag. Varför ska man göras sig av med sin dator och därmed göra livet både mycket krångligare och dyrare bara för att radiotjänst tycker att man ska betala för sin dator? Hur betalar man räkningar gratis om man inte har tillgång till dator och internet? Ska man kanske gå till något ombud och betala 25kr per räkning eller vad det nu kostar? Hur ska man kunna läsa nyheter gratis hemma om man inte har en dator? Tidningar kostar ju pengar. Söka jobb utan dator? Ja då måste man säkert gå till arbetsförmedlingen istället för att i lugn och ro göra det hemma.

Det är bara några exempel, men det finns mycket i livet som blir både dyrare och krångligare för att Radiotjänst tycker att alla som har en dator ska betala deras jävla avgift. Inte ett dugg rättvist!

Det är inte jag som är trång, det är verklighet, dags att vakna upp lite.

Håll dig till ämnet istället. PUNKT!
Skapa en egen tråd om du är i behov att gråta ut.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mechanix:

Jag har aldrig i mitt 28-åriga liv betalat tv-licens, och tänker fan inte göra det i framtiden heller

Man behöver inte öppna dörren när de ringer på, och man behöver inte svara när de ringer. Skulle man av misstag råka öppna dörren eller svara, är det bara att uppge att man inte besitter någon licenspliktig mottagningsutrustning. Alla följdfrågor kan besvaras på detta sätt. De har heller ingen rätt att tränga sig på i din bostad så du kan i princip bara stänga dörren framför näsan på dem om de vill ha en lång pratstund.

Vill SVT ha pengar får de tjäna dem på samma sätt som alla andra kanaler, onlinetjänster såsom Netflix etc. Dags att ändra lagstiftningen! Vill staten ägna sig åt tv-sändningar får de agera på samma villkor som privata aktörer. Oberoende tv my ass. Den enda rimliga slutsatsen är att SVT och dess ledning är rädda för att de inte skulle existera om de konkurrerade på samma villkor som alla andra.

Du erkänner helt öppet och verkar stolt för din kriminalitet. Nu har du fegat ur länge nog, dags att visa att du är man och betala för sig. Jag avskyr parasiter som bara smiter undan och de andra som gör rätt för får betala. Inte konstigt att de höjer avgiften pga bortfall från smitare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rent hypotetiskt talat, säg att folk skulle börja bli i jävligt missnöjda, eller till och med gå ut och demonstrera mot TV-licensen och hålla på. Skulle det kunna bli ändring? Om man får in en motion till riksdagen och får tillräckligt stort folkligt stöd, gör det till en folklig fråga liksom.

Skulle det vara möjligt om man gör det till en tillräckligt stor grej att häva lagarna?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

vafan är du go eller ? som student så är inte 178kr /mån något som man ser välvilligt på, får ju 5-6 mål mat för det, vad tror du att jag väljer ?

Public Service är något som jagt ser väldigt positivt på, men låt inte oss som oroar över sig över basic grejjer såsom mat hyra räkningar mm betala för kalaset, är det något de kan göra är att skära på kostnader, stänga ner någon radiokanal eller dylikt.

Jag tycker fortfarande att alla hushåll i sverige kan få en eget login för att komma åt svtplay, end of story.

Jag är student och har inga problem med pengarna. Lever i egen lägenhet och betalar allt. Får CSN plus lite lån inget sparat innan och inga extraarbeten, men klarar mig gott. Vad gör alla studenter som man ser klagar på pengabrist? Eller är det boendet som är högt på vissa ställen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av caligo:

Det känns en smula märkligt att det är så luddiga besked om vilken teknik som är licenspliktig. Jag tvivlar till exempel starkt på att de skulle kunna få det till att jag är licenspliktig för min PS3:a som står kopplad till en bildskärm i vardagsrummet, av det enkla skälet att SVT inte tillhandahåller något sätt för mig att ta del av deras programutbud via den. Detsamma gäller rimligtvis andra spelkonsoler och e-boksläsare som Amazon Kindle, som har wifi och webbläsare men knappast stöd för SVT Play. Windows Phone borde också gå bort, åtminstone tills dess att SVT får tummen ur och släpper en app eller överger flash till förmån för HTML5.

Du kan se SVT genom Viaplay appen har jag för mig.
Oavsett så har du möjlighet att se TV genom den och är alltså tvavgiftpliktig.
Åtminstone fram till nån domstol har beslutat nåt annat.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Jag är ganska säker på att Radiotjänst får listor av t.ex Expert när någon har köpt en tv. Vet om många tillfällen där folk aldrig fått ett samtal eller besök men efter inhandlandet av en ny TV så kommer det någon inom några månader.

Min egen erfarenhet av Radiotjänst var mycket negativ.
Jag hade nyss flyttat till en ny stad och hade blitt förväxlad med en otrevlig ledare av en otrevlig organisation som jag aldrig hade hört talas om innan (men namnet på organisationen visade att det inte var något jag ville bli beblandad med)...varför detta skedde vet jag inte...än idag, men det var iallafall så att jag var på min vakt.

Det ringde på dörren klockan 21:00 när jag var ensam i min lägenhet i utkanten av staden.
Jag öppnade inte utan svarade genom dörren:

jag: -hallå vem är det?

hon: -öppna

jag: -men vem *är* det ?

hon: -om du öppnar så ska jag berätta det.

jag: -eh, jag öppnar inte för en okänd person, speciellt inte såhär pass sent på kvällen.

Detta pågick en stund tills hon säger:

hon: -det är från Radiotjänst i Kiruna.

jag: -eh, det säger du ju säkert bara, nu känns det väldigt amatörmässigt och jag litar helt enkelt inte på att du är den du säger, var vänlig kom tillbaka en normal tid.

hon: -ok, då möts vi rätten!

*lägger ett inbetalningskort i brevinkastet och går sin väg*

Jag tycker att det är helt otroligt att Radiotjänst lär upp sina nställda att bete sig såhär. Hon hade enkelt kunnat legitimera sig (genom brevinkastet) men det är uppenbart att man ska tas "på bar gärning". Framgångssättet är klart otrevligt/amatörmässigt och dom enda organisationer som beter sig på liknande sätt är kriminella.

Permalänk
Skrivet av KitCloudkicker:

Men lägg skattesatsen i lagen som det är nu då med hur stor avgiften ska vara, dah:P

Ska man börja öronmärka skattepengar i grundlagen kommer det bli problem tror jag. Men det kanske bara jag som är pessimist.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk

Det är ungefär som att bli påtvingad fortkörningsböter, fastän man inte kört för fort, med motiveringen "du har ju möjlighet att köra för fort".

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem

Min första tanken är att hur kan de lägga en avgift på en uppsättning utröstning en normal familj idag inte kan vara utan. skulle vilja se nån att enbart under en hel månad endast använda telefon som är fast eller saknar all form av internetupkopling. hör ständigt från min mormor att vart man än ringer så sejer de men de fins på internet. så här får de problem. de är tillbaka med alla paperskopier som ska skickas fram å tillbaka då.

ogillar att de plaserar en avgift på detta sätt. lägg en mycket låg avgift på skatten om de nu ska göra nått som täcker alla då de är va de vill göra nu iaf.

nu får jag ju änkligen använing av mina brevduver som saknar tv antten och internetanslutning

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Du erkänner helt öppet och verkar stolt för din kriminalitet. Nu har du fegat ur länge nog, dags att visa att du är man och betala för sig. Jag avskyr parasiter som bara smiter undan och de andra som gör rätt för får betala. Inte konstigt att de höjer avgiften pga bortfall från smitare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, du försöker spela på moral. Intressant. Det är lite vanskligt att agera moralist, det kräver ju att man själv har ryggen fri och aldrig själv gör något omoraliskt. Något de flesta gör någon gång i livet. Du tycker inte det är väl magstarkt att kalla mig kriminell med hänsyn till storleken på det brott jag begått? Med den logiken blir det ju rätt många människor som du kallar kriminella, om ordet används på alla som någon gång handlat i strid med lagen (tänk t.ex. upphovsrätt... osv).

Nåväl. Stolt är jag väl inte, tycker inte det är något att stoltsera med att jag inte betalar tv-avgift. Det kräver ingen större arbetsinsats från min sida. Däremot gör jag det ju för att jag tycker det är rätt och riktigt. Jag vill inte stödja sysselsättningsprogrammet Radiotjänst och dess mafiafasoner.

Jag tycker att du skall låta bli att betala avgiften du också. Ju fler som inte betalar, desto mer uppenbart blir det att det inte finns ett folkligt stöd för tv-avgiften.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk

Frågan är ju radiotjänst kommer ha tillgång till register hos bredbandsleverantörerna. Det blir ju lite svårt att ljuga om att man inte har internet, om dom ser att man har ett abonnemang hos t.ex. telia menar jag.

- Hej, har du licenspliktig utrustning?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.
- Men du har ju ett bredbandsabonnemang hos telia? Hur använder du ditt internet?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.
- Varför har du då internet?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem
Skrivet av diamanten:

Frågan är ju radiotjänst kommer ha tillgång till register hos bredbandsleverantörerna. Det blir ju lite svårt att ljuga om att man inte har internet, om dom ser att man har ett abonnemang hos t.ex. telia menar jag.

- Hej, har du licenspliktig utrustning?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.
- Men du har ju ett bredbandsabonnemang hos telia? Hur använder du ditt internet?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.
- Varför har du då internet?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.

Man säger att man har det till sitt gamla Playstation 2 som är kopplad till en datorskärm

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Det orättfärdiga systemet visar sig tydligare när man får "stöld 100%" specificerat på fakturan.
När man betalar skatt kan man ju, trots allt omoraliskt och och ondskefullt som finansieras, inbilla sig att i alla fall någon liten procent går till något gott som skolan eller sjukvård osv.

Den här reaktionen borde finnas varje gång skattepengar slösas bort också.

Det mest negativa med lagar som tv-avgiften (och kassettavgiften) är att det bryter folkets förtroende för rättsväsendet när de tvingar hederliga människor ljuga.
Nästa gång radiotjänst ringer på måste jag kanske ljuga om det var så att jag hade en tv-mottagare.
Det spelar ingen roll om man kan komma undan, det värsta är att det enda sättet att få sin rätt är att ljuga.

Det är ett tydligt falskspel av SVT för att provocera fram en TV-skatt som alla betalar, vilket alla giriga egoister som betalar tv-licens stödjer eftersom de inbillar sig att deras andel kommer bli mindre när alla betalar avgiften, inte verkligheten där den höjs ändå för att finansiera med hjärntvätts-tv.

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Man säger att man har det till sitt gamla Playstation 2 som är kopplad till en datorskärm

Utmärkt! Den kommer jag köra på, hahaha.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem

Horribelt. Snacka om att inte lyssna på vad folk faktiskt tycker om detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diamanten:

Frågan är ju radiotjänst kommer ha tillgång till register hos bredbandsleverantörerna. Det blir ju lite svårt att ljuga om att man inte har internet, om dom ser att man har ett abonnemang hos t.ex. telia menar jag.

- Hej, har du licenspliktig utrustning?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.
- Men du har ju ett bredbandsabonnemang hos telia? Hur använder du ditt internet?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.
- Varför har du då internet?
- Jag har ingen licenspliktig utrustning.

Du har rätt att inneha ett bredbandsabonnemang utan att äga en dator eller smartphone. Frågar de hur du använder ditt internet så kan du bara svara att du inte använder det utan planerar att säga upp det (de kommer ju aldrig följa upp det, och gör de det säger du samma sak igen). Jämför med att äga en bil och ha den försäkrad, utan att ha körkort. Det är fullt tillåtet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerozam:

Lyssna nu noga:

Betala TV-avgift är helt frivilligt.
Även om TV-kontrollanten står med pejlen utanför dörren, ser och hör din TV påslagen - så länge du inte erkänner själv att du har en tv kan de aldrig tvinga dig att betala. Bevisbördan ligger på radiotjänst och enda sättet att verkligen bevisa du har en tv-mottagare i din ägo(du kan exempelvis hävda att du plockat bort kanalväljaren, vilket gör att den faller utanför lagen) är att göra en husrannsakan och någon sådan har ALDRIG blivit beviljad NÅGONSIN i Sverige tidigare och kommer inte göra det nu heller.

Så när radiotjänst knackar på:
Bred på ditt allra bredaste leende, säg att du inte äger någon TV-mottagare och förklara vänligt men bestämt att du nu ska fortsätta se på melodifestivalen/sportnytt/antikrundan. Vad som händer är att de registrerar dig som betalningsvägrare, ringer dig några gånger efteråt men inser att du aldrig kommer betala och slutar så småningom. End of case.

OJ vad fel du har. Du kanske inte har läst om folks historier och hur Radiotjänst jobbar? De anmäler t.o.m folk som säger sig inte ha en TV och ingen TV kan höras i bakgrunden bara för att de troligen får provision på dom de lyckas sätta dit. Hör de dessutom en TV i bakgrunden så kommer de absolut sätta dit dig. Du kommer få en faktura hem och betalar du inte den så går de till slut till kronofogden. Du kan visserligen överklaga till Radiotjänst, men de kan neka den direkt utan större motivation. Slutligen måste du ta det till rättegång om du vill slippa undan kronofogden och livslånga skulder och betalningsanmärkningar osv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

De har börjat dra in pengar nu.. och då lär de ju inte sluta. :/
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-tv-avgift-ger-klirr-i-ka...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD