Permalänk
Medlem

Fetserver

Vår LANförening FLIS håller på att bygga en server...

Eller några servrar.

Vi behöver typ ha 8-10 servrar på våra LAN och det är rätt jobbigt att ha så många burkar att släpa på.

Så vi håller på att bygga ett stort skåp. Där det får plats 16 datorer.

1800x1500x600mm

Med tre olika rum i där det får plats 6 datorer i 2 och 4 i ett...

Alla datorer styrs via en LAPtop som man kan dra ut ur skåpets ena sida. Där finns också en kontrollpanel med POWER för alla datorer, LCD displays för temperaturer och fläkthastigheter, dioder för alla nätverkskort, och POWER för alla fläktar.

Operativsystemet kommar att vara Slackware Linux.

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

kul!
vad kommer det vara för servrar i skåpet då?

du inser att det kommer att bli jäkligt varmt i det skåpet hoppas jag!

Edit : vill se bilder såklart!!!
Edit2: stavfel

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Avstängd

bilder ritningar skulle vara ytterst intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
kul!
vad kommer det vara för servrar i skåpet då?

du inser att det kommer att bli jäkligt vart i det skåpet hoppas jag!

Edit : vill se bilder såklart!!!

Jepp..

I taket ska det sitta 3 st 120mm som flyttar 2,5kubik i minuten och tre lika dana i botten som suger in luft...

Vi kommer att köra med 230 V fläktar...

Vi har tänkt beställa 7 st AMD duron 1200Mhz med mycket minne... till att börja med.. det kommer ju få plats 16 st. så det blir fler framöver...

Svetsningen börjar imorgon.. ska fixa en kamera då.. o lägga upp lite bilder.. ritningarna ligger tyvärr i bilen.. så dem har jag inte här. kan ladda upp dom senare..

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8
bilder ritningar skulle vara ytterst intressant

Svetsningen börjar imorgon.. ska fixa en kamera då.. o lägga upp lite bilder.. ritningarna ligger tyvärr i bilen.. så dem har jag inte här. kan ladda upp dom senare..

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

hur ska ni kunna flytta den?
180*150 är STORT! å 60cm är rangligt
gör två höga ist

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

utblås upptill e rätt och insug nertil men glöm inte o säta dit luft filter anars har ni nog en himla massa dam i den efter ett par timmar

Permalänk
Medlem

8 - 10 Servrar?

Hur många är ni då som spelar 120 pers eller?

Det går faktist att köra flera dedikerade servrar på samma dator.

/Munnas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av munnas
8 - 10 Servrar?

Hur många är ni då som spelar 120 pers eller?

Det går faktist att köra flera dedikerade servrar på samma dator.

/Munnas

Vi är en Lan förening. som arrangerar LAN. sist hade vi 100 besökare. nästa lan planeras till 250 platser.

På det förra hade vi 4 CS servrar (pII 450) där det kunde vara inne 12 åt gången. var det fler laggade det. så vi behöver lite fetare saker. och det behövs ju mer än bara cs servrar. EN DC hub, en web/ftp server, 2 Q3 servrar 1 UT2k3 server och en Q1 server och en QII paintballserver är vad vi behöver. och eftersom LANEN blir större för varje gång så behöver vi ngt att som vi kan expandera med....

Mer info om LANEN finns på. www.fetlanistan.com

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elysion
hur ska ni kunna flytta den?
180*150 är STORT! å 60cm är rangligt
gör två höga ist

på hjul

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

Och allt detta för att lana lite.. Se upp så ni inte slutar som Lajvtöntarna som äter upp varandra för att dom tror dom är vampyrer! men men vad skulle annars dom stackars spelföretagen leva på om det inte fanns muppar som kopplar ihop sig för att man inte vågar umgås irl!

Spelar iåf cs 3 timmar om dan så kanske inte ska säga nått

Visa signatur

*Coming resurrection*
*The working man shall arise*
*Toes of steel & Will of iron*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deluxe
Och allt detta för att lana lite.. Se upp så ni inte slutar som Lajvtöntarna som äter upp varandra för att dom tror dom är vampyrer! men men vad skulle annars dom stackars spelföretagen leva på om det inte fanns muppar som kopplar ihop sig för att man inte vågar umgås irl!

Spelar iåf cs 3 timmar om dan så kanske inte ska säga nått

Vi som arrangerar är inga nördgamers som dom som kommer...
Vi arrangerar enbart för det är kul när folk är nöjda...

Jag anser att vårat serverprojekt inte är värre än dom här nördarna som lever för sina datorer. Som hela tiden köper värre för att hänga med utvecklingen. Såna som knappt vågar lämna sitt rum och som hela dagarna sitter framför datorn i hopp om att träffa nån lika dan att dela sitt liv med. (I ett rum.)

Vi gör detta för att slippa låna skolans datorer som servrar.
Och tycker att det är smidigare och ha allt i en. i stället för att släpa på 10 datorer med tillbehör.

Men du verkar ju tro att vi ine gör ngt annat än att sitta framför våra skärmar och spela spel, men då tror du fel.

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deluxe
Och allt detta för att lana lite.. Se upp så ni inte slutar som Lajvtöntarna som äter upp varandra för att dom tror dom är vampyrer! men men vad skulle annars dom stackars spelföretagen leva på om det inte fanns muppar som kopplar ihop sig för att man inte vågar umgås irl!

Spelar iåf cs 3 timmar om dan så kanske inte ska säga nått

personligen så spenderar jag max 2-3 timmar per år med att spela resten av tiden går till annat seriöst. Som att vara en bra sambo och träna.

och det gäller nog alla oss arrangörer från FLIS

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

ritningar ocg bilder kommer...

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

Baah.. köp ett riktigt rack istället och en massa 19" chassin... måste va fett smidigare och ser mycket ballare ut...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

På de datorerna ni har där, Durons 1,2ghz och 512ram minne i dem kan ni köra mycket skoj på.. Minst 4 servers på varje burk.

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Baah.. köp ett riktigt rack istället och en massa 19" chassin... måste va fett smidigare och ser mycket ballare ut...

Det blir dyrt...

och vi har redan köpt material

det blir heller inte lika personligt...

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

Bilder!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

hmm.. jag har sett fullhöjds 19" rack för 3000:- beggade... vad ska ni bygga i ? Stålplåt. KOmmer nog bli en otumplig best, 1.62m2 i yttermått med en massa tunga pc's kommer bli drygt

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
hmm.. jag har sett fullhöjds 19" rack för 3000:- beggade... vad ska ni bygga i ? Stålplåt. KOmmer nog bli en otumplig best, 1.62m2 i yttermått med en massa tunga pc's kommer bli drygt

vi har bara 2 LAN om året så vi behöver inte flytta den så ofta... det ska va hjul på den också..

3000, ja för racket ja.. men sen ska vi ha en 19" serverlåda till varje dator. och dom är inte billiga...

Sen vill vi göra det för att det är kul...

Denna konstruktion kommer bara kosta 1500.. att göra...

typ 100 kg... kommer den väga

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

ett enormt häftigt bygge, det går inte att förneka, dock förstår jag inte varför ni inte väljer rack? mycket dyrare kan det väl inte bli, och ack så mkt mer effektivt

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _3fps
ett enormt häftigt bygge, det går inte att förneka, dock förstår jag inte varför ni inte väljer rack? mycket dyrare kan det väl inte bli, och ack så mkt mer effektivt

som jag sagt många gånger innan... det blir inte lika personligt.. ska kolla upp prisskillnaden...


nu har jag kollat

det blir 12943.00 coh då har vi inte räknat in vad racken kostar... så det blir typ

14000:- dyrare...

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eg0

som jag sagt många gånger innan... det blir inte lika personligt.. ska kolla upp prisskillnaden...


nu har jag kollat

det blir 12943.00 coh då har vi inte räknat in vad racken kostar... så det blir typ

14000:- dyrare...

haha jag blev så sugen på ett rack själv så jag kollade också upp. ber så mycket om ursält

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Är du dum eller ?

På en gammal 1ghz Athlon, med 384mb SD-RAM körde jag cs-server för 32
personer, dc-hub, och q3 server för 12 pers ?
Så jag tror nog att ni har köpt lite _väl_ mycket grejer...

Plus att du sa att det skulle väga 100kg?
Plusa på 20x16 kg så blir det lite mer exakt efter att ni har satt in alla era 16 servrar, det blir nog mysigt att bära den va?
(låter lite negativ kanske, men jag tycker inte att det verkar så planerat )

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk

Detta är ju as ball fan kommer bli snyggt håller med lite granna om 19" men du har rätt blir aldeles för dyrt att köpa rack.... jag väntar med spänning på detta ett hett tips skulle kuna vara att i en av låderna sätta en jävligt kraftig pump och fylla resten av den lådan med radiatorer sen dra slangar till alla prollarna detta kanske är en dumm ide men det skulle vara coolt tycker jag.... lycka till ivf (vill ha bilder....)

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk

Detta är ju as ball fan kommer bli snyggt håller med lite granna om 19" men du har rätt blir aldeles för dyrt att köpa rack.... jag väntar med spänning på detta ett hett tips skulle kuna vara att i en av låderna sätta en jävligt kraftig pump och fylla resten av den lådan med radiatorer sen dra slangar till alla prollarna detta kanske är en dumm ide men det skulle vara coolt tycker jag.... lycka till ivf (vill ha bilder....)

var är lanet dvs vilken stad???

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eg0

Vi är en Lan förening. som arrangerar LAN. sist hade vi 100 besökare. nästa lan planeras till 250 platser.

På det förra hade vi 4 CS servrar (pII 450) där det kunde vara inne 12 åt gången. var det fler laggade det. så vi behöver lite fetare saker. och det behövs ju mer än bara cs servrar. EN DC hub, en web/ftp server, 2 Q3 servrar 1 UT2k3 server och en Q1 server och en QII paintballserver är vad vi behöver. och eftersom LANEN blir större för varje gång så behöver vi ngt att som vi kan expandera med....

Mer info om LANEN finns på. www.fetlanistan.com

I februari 2002 så körde jag en dedikerad CS server på ett lan med 26 pers , servern var en PII 400 , 768MB minne, Voodoo3.
alla 26 personerna spelade på den servern utan lagg eller någonting.
Nyckeln för en bra CS server är ju massor med minne och lagom med processorkraft enligt mina erfarenheter

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Jag säger bara:

Planera! Planera! Planera! Planera! Planera! Planera! Planera! Planera!

Det kommer nog bli skitbra... Ni vet ju vad ni vill ha... efter nästa LAN kommer ni veta vad ni vill ändra på...

Lycka till! (Bilder gärna...)

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alla som arguemnterar emot honnom och säger att de skall skaffa racket istället för derans egna lilla projekt! Sluta med att lägga massa onödiga inlägg, kan man göra något billigare och satsa mer på server datorer så klart att man gör det ! .

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...

Permalänk
Medlem

Hmm.. vi på remedy kör med lösa chassin, 16 holkar eller nått. Men man borde kanske gå på 19" rack nästa vända vi bygger gejm servrar. Har för mig att dom är ganska slöa nu, typ athlon 800mhzare eller nått...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler