John Gibson: "Call of Duty förstör en hel FPS-generation"

Permalänk
Medlem

Det är samma sak med Dayz en del saker som dom sagt om utvecklingen får mig att förlora en del hopp till det.
Som tex ska till konsoller (huuuu det är ju alla seriösa spels värsta mardröm) heller att det ska breddas för en bredare publik (vilket betyder enklare,mer loot,mer käk,dricka,dummare,blinda,döva zombies och kanske till och med auto aim och då är ju allt förlorat).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Gillade quake videon.. påminner om gamla goda tiden då man spelade turneringar på http://sra3l.xii.dk/

varför "gamla" tiden Bara skapa konto o lira! Quake is the shit! Kör inga andra fps för tycker nästan alla andra fps är så långsamma o sega bara. Plus att de flesta fps uppmuntrar backstabing / skjuta från en dold position, ni vet: ducka bakom tunnor, snegla fram med siktet runt hörn o sådan skit. Gillar i quake att nästan alla fighter är mer som en närstridsduell baserad på aim-/prediction-/movement-skill.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av toxicstone:

Fan vad tråkigt för dig att spelande går ut på att vara bäst. usch.

Ja fy fan! Ha ambition att vinna matcher i ett lagspel, vad tänker jag med?! Jag sa aldrig att mitt mål är att vara bäst, mitt mål är att hjälpa mitt lag till framgång och göra så gott jag kan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Själv lirar jag BF3 medans grabben lirar senaste COD... har tittat på när han spelar och det ser ju förjävligt ut rent grafiskt i jämförelse med BF3. Sen total avsaknad av fordon... what's up with that? Inga tanks att C4:a, inge jeepar att jihada (ja om det nu stämmer?). Själva spelkänslan kan jag inte uttala mig om då jag inte lirat en sekund. Kan inte påstå att jag känt suget heller... BATTTÖRFEIILD!

Permalänk
Medlem

Håller med till 100% Call of duty serien tappade helt klassen med Modern Warfare 2 och Black Ops

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Fan vad tråkigt för dig att spelande går ut på att vara bäst. usch.

Klart man spelar för att vara bäst vad annars är poängen med multiplayer? Spelar ju ingen roll om ja spelar LoL så vill ja ju vinna över motståndaren o "bevisa" att ja är bättre? Samma när ja spelar MW3 klart ja vill döda motståndarna mer än dem dödar mig för att visa att ja är bättre annars om man nöjjer sig med att vara halvbra kan man ju lägga ner tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Cs 1.6 kommer fortfarande vara det mest ballanserade FPS-spelet som finns.

Hatar allt som har med att man ska måsta lvla upp sig för att få kraftfullare vapen och vise versa.

Ändå spelar jag BF3, men det är bara för att man måste byta nångång, och CoD är bara att glömma, finns inte sämre multiplayer spel. Hoppas att det snart kommer ett så pass välbalanserat spel som blir kul att spela, att då verkligen skillsen spelar roll, och inte lvl eller vapen.

Hur menar du med "mest balanserade"? Du kanske menar att det är ganska lätt att komma igång men svårt att bli proffs? Alltså som det "ska vara" enligt mig.

Själv säger jag samma sak fast om alla CS spel.. Kanske lättare att komma igång med Source iof.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd

Bland dessa finns John Gibson, vd hos Tripwire Interactive med bland annat Red Orchestra 2 och Killing Floor i bagaget.

Ja. Skyll på Activision och Call of Duty før att ni inte kan hålla igång erat egna spel eller ens patcha det... tog væl 6 månader innan det var spelbart før mig. Och samtidigt i deras event serverar ber de folk att hålla kæftne eller dra åt helvete konstant. Samtidigt som de sjælva gør om spelet att vara mer anpassat før call of duty fans (vilket inte lyckas då COD fans lirar COD spelen) och sviker sin egna fanbase. Och deras forum samt community managern på forumet bannade folk som kritiserade spelet och annat... Spelet hade væl peak på 900 spelare efter 3mån

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

Good ol instagib

det var tider det

ooh jaa de va skoj! Ett litet snedsteg å man va en fläck på väggen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men felet är ju att du kan få fördelar som i Quake 3 med tex 333 FPS och sånt så du tar mindre skada från höga hopp från byggnader etc.

Och att det ar 0.1 sekunder att ladda om.

FPS capas till 125 på alla quake 3 servrar och dess moddar vad jag vet. Hur du drar parallellen mellan omladdningstid och spelmotor är bortom mig, det är ett aktivt val av skaparna och det bör gå att modifiera genom att ändra några värden i config.

Realism och skicklighet är motsatser när det kommer till spel enligt mig. Hur man kan vilja springa runt i en värld med realistisk fysik i karaktärer som är lika begränsade som människan förstår jag inte.

Edit: Och med detta sagt är jag inte något fan av CoD-serien, jag avskyr den.

Permalänk
Medlem

Så jag antar att quake 3 va ett dåligt spel enligt dom flesta här eftersom inget vapen hade nån rekyl typ? Cod säljer just för att det är lätt att komma in i det, gillar du inte spelet så spela inte det helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Bästa jag hört på länge.(ja, jag är helt seriös)

Detta händer i många spel genrer, nu kommer jag få otroligt mycket hat för att jag säger det här men det är sant om ni ser hur de andra spelen fungerar, men t.ex. League of Legends, inom MOBA genren, drar ner skillnaden på nya och erfarna på samma sätt, och jag kan med all säkerhet säga att det spelet drar till sig samma åldersgrupp som Call of Duty. Det händer säkert i andra genrer men FPS och MOBA är störst just nu(och RTS men vet inte så mycket om de spelen).

Haha och skit ska du få!

Kan hålla med till en gräns, det är inte svårt att bli medelbra( typ random som lirar några timmar lite då och då)
Men att bli bland de bästa är sjukt svårt,den tiden du måste lära dej ALLT på spelet tar bara det en jävla tid och kräver att spelar mycket och testar allt.
Att det drar till sig kid är självklart i och med att det är F2P och är simpel grundtanke i själva spelet.
Och personligen tycker jag det är stor skillnad på nya och erfarna, men där är de väl en definitions fråga också, vart går gränsen till erfaren ?
Är ju just därför många skaffar trollacc som man får spela med nya och har lite roligt. hur kul är de inte och lira ett game med Noobs och komma segrande med 40/0 lite då och då t.ex. en polare som jag själv spelar med, han har väl lagt ner dubbla tiden på spelet än vad jag har, han kan alla champs i spelet hyffsat bra och är sjukt mycket mer insatt än vad jag är. han är också sjukt mycket bättre än mig, kanske inte med all champs, men taktiskt är han sinnes mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Klart man spelar för att vara bäst vad annars är poängen med multiplayer?

hhmmm ha kul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Bland dessa finns John Gibson, vd hos Tripwire Interactive med bland annat Red Orchestra 2 och Killing Floor i bagaget.

Ja. Skyll på Activision och Call of Duty før att ni inte kan hålla igång erat egna spel eller ens patcha det... tog væl 6 månader innan det var spelbart før mig. Och samtidigt i deras event serverar ber de folk att hålla kæftne eller dra åt helvete konstant. Samtidigt som de sjælva gør om spelet att vara mer anpassat før call of duty fans (vilket inte lyckas då COD fans lirar COD spelen) och sviker sin egna fanbase. Och deras forum samt community managern på forumet bannade folk som kritiserade spelet och annat... Spelet hade væl peak på 900 spelare efter 3mån

Underhåller dom inte spelet?

De har givit ut gratis material som banor till både KF och RO2. Till KF har dessutom tillkommit vapen efter hand utan extra kostnad. Dom underhåller spelet mer än activision gör på CoD.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

På tal om Quake:

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört på länge, om ni inte gillar CoD, köp det inte. Det är väl upp till speltillverkarna/utgivarna hur de vill göra sina spel, går väl inte skylla på andra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolflakes:

Underhåller dom inte spelet?

De har givit ut gratis material som banor till både KF och RO2. Till KF har dessutom tillkommit vapen efter hand utan extra kostnad. Dom underhåller spelet mer än activision gör på CoD.

Tog de ju øver ett halvår att gøra någonting vettigt med RO2.
Folk trøttnade och øvergav spelet. Precis som nu, finns inte spelet kvar i Steamstats pga før få spelare.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför skulle det vara viktigt att vara en bra datorspelare? Det är ju bara menlöst tidsfördriv ändå.

Träffsäker kommentar på en man och en artikel som tar sig själv på alldeles för stort allvar ...

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Avstängd

Nær FPS spel var bra.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Om jag ska resonera som John Gibson kan jag lika bra säga att FPS Generationen dog efter Quake 3 hamnade i dvala..

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

HUVUDET PÅ SPIKEN !
Därför jag drömmer tillbaks till CS 1.6 glansdagar medans jag spelar BF3 eller något annat nytt...
Nya spel är för mainstream ! (och har väldigt irriterande hitbox/lagg-buggar)

Ge oss ett pro-fps och få mig att sitta klistrad i timmar varje dag för att bli bättre

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

Ge oss ett pro-fps och få mig att sitta klistrad i timmar varje dag för att bli bättre

Går inte med konsoller i fokus.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Alltså vissa saker han säger stämmer ju inom vissa ramar men han försimplar ju även spelen i hur han lägger fram dem, jag kan köpa att gappet mellan en bra och en medioker spelare är mindre i t.ex. CoD:BO2 på vissa sätt men på andra sätt inte, det är som att säga att poker bara är tur med vilka kort man får och ändå är det allt mer eller mindre samma personer som sitter vid slutborden i turneringar?
Speltillverkarna är ju ute efter att tilltala en så stor grupp som möjligt och han kan whinea om att "realismen" i vissa spel inte är vad han föredrar men det låter mer som att bara för att den stora massan av köpare inte håller med honom av vad de får ut av ett spel gör inte spelet sämre och självklart jämförs allt med det mest framgångsrika på marknaden det gäller alla marknader.
Konsolversioner påverkar spelmarknaden markant ja men faktum är att konsoler är där spelen säljer mest och utvecklarna måste anpassa sig så ska han gnälla på något så är det väl konsollerna som ställer till det och spelarna som väljer vad han kallar "simplare spel" framför hans vision.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

Har faktiskt kommit ett fpsspel efter unreal tournament och quake 3 som är bra. Nämligen tribes ascend. Att league of legends är den mest fördummande av dotaklonerna är sant också.

Skickades från m.sweclockers.com

tänkte precis nämna Tribes Ascend, ett av de få om inte det ända spelet som är ett värdigt fps!

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Arma serien eller så ska du inte kalla dig en sann fps spelare!

ARMA är ju mer en tactical shooter än FPS.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag tror en viktig sak att ha i åtanke här även är att spel har blivit mycket vanligare.
Jag tror att nästan alla unga spelar något spel nu för tiden, medan bara för 10 år sedan så var det mestadels de som var "nördarna" som spelade spel.

Iochmed det så tror jag att det finns en stor mängd som fortfarande spelar mer krävande spel, bara att de överskuggas av den stora massa som tillkommit.

Och givetvis har spel som CoD influerat mängder med andra spelutvecklare då de ser att det är lukrativt att locka till sig den stora massan som nu finns.
Men jag tycker inte att CoD ska ha all smutskastning här. Jag tror att det fortfarande finns en godtycklig mängd människor som spelar de lite mer avancerade spelen och där finns också en marknad som inte är att underskatta, se bara på spel som t.ex. starcraft 2, som lyckats extremt bra.

Jag tycker ändå att det finns en hel del att tacka de lättare spelen, då det blir allt vanligare att spela spel. Och därefter är steget till ett mer avancerat spel kanske inte lika långt.

Dock kan vi prata om huruvida marknaden är mer franchise-inriktad nu, och att det är för stora titlar som lockar majoriteten av spelarna, men det är en helt annan diskussion.

Permalänk

Antar att tråden är full med folk som nämner att det inte är en riktigt FPS om det inte är hipfire only, right? COD är anpassat för att spelas med handkontroll, självklart blir det för lätt när man faktiskt har fungerande kontroller som en mus.

Lite kul hur VDn till företaget som gjort Killing floor klagar på att COD är för simplet, eftersom Killing Floor är så jäkla komplext då eller?
Sen vet jag inte om Red Orchestra är så väldigt komplext heller, visst, är ett mycket charmigare spel, och roligare, men det gör det inte till mer komplext.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

varför "gamla" tiden Bara skapa konto o lira! Quake is the shit! Kör inga andra fps för tycker nästan alla andra fps är så långsamma o sega bara. Plus att de flesta fps uppmuntrar backstabing / skjuta från en dold position, ni vet: ducka bakom tunnor, snegla fram med siktet runt hörn o sådan skit. Gillar i quake att nästan alla fighter är mer som en närstridsduell baserad på aim-/prediction-/movement-skill.

Enkelt svar, inte lika roligt utan sina gamla spel vänner

Permalänk
Medlem

FPS som genre är stort sett död tycker jag. Alla spel handlar om samma sak. Spring i en liten korridor och döda, döda, döda och döda. Hur trist som helst.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

ARMA är ju mer en tactical shooter än FPS.

Jag brukar kalla ARMA för Running Simulator.