John Gibson: "Call of Duty förstör en hel FPS-generation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Antar att tråden är full med folk som nämner att det inte är en riktigt FPS om det inte är hipfire only, right? COD är anpassat för att spelas med handkontroll, självklart blir det för lätt när man faktiskt har fungerande kontroller som en mus.

Lite kul hur VDn till företaget som gjort Killing floor klagar på att COD är för simplet, eftersom Killing Floor är så jäkla komplext då eller?
Sen vet jag inte om Red Orchestra är så väldigt komplext heller, visst, är ett mycket charmigare spel, och roligare, men det gör det inte till mer komplext.

Uttalandet handlar nog lika mycket om besvikelsen över att mer "klassiska" FPS inte säljer (dvs att hans spel inte skördar framgång), och att han verkligen tycker som han säger. Komplexitet nämner han väl inte?
Förhoppningsvis kan man (och vågar?) med nya konsolversionerna väva in lite tyngre element som kräver skicklighet, taktiskt medvetande, kyla, samarbete osv för att återigen få spelarna att uppskatta och förvänta sig att det krävs något mer av dem. Det skulle behöva ändras mer än så enligt mig men vem vet vad som händer i framtiden...

Permalänk
Medlem

CS finns ju alltid kvar ; )

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Uttalandet handlar nog lika mycket om besvikelsen över att mer "klassiska" FPS inte säljer (dvs att hans spel inte skördar framgång), och att han verkligen tycker som han säger. Komplexitet nämner han väl inte?
Förhoppningsvis kan man (och vågar?) med nya konsolversionerna väva in lite tyngre element som kräver skicklighet, taktiskt medvetande, kyla, samarbete osv för att återigen få spelarna att uppskatta och förvänta sig att det krävs något mer av dem. Det skulle behöva ändras mer än så enligt mig men vem vet vad som händer i framtiden...

Är något simpelt är det motsatsen till att vara komplext, så nog nämner han komplexitet.

Att säga att det är som att spela på en enarmad bandit visar ju bara att han aldrig ens spelat spelen, alla skulle ha i princip samma K/D om det bara var ett lotteri om man fick en kill eller inte. Det är mycket lättare att bli bra, och finns många genvägssätt till att få kills, som genom minor som man omöjligt kan hålla konstant uppmärksamhet över samtidigt som man tänker på vart fiender är, och killstreak bonusar som ger i princip gratiskill för att man kan överleva ett litet tag. På så sätt kan även en relativt dålig spelare få kills, genom minor med enorm sprängradie, men det är inte alls samma sak som att säga att det är ett lotteri.

De som är bra hamnar längre före de som bara är lite sämre spelare, i och med att de får killstreaks som ger gratis kills som ger dem ett större förstrång, det är dock inte samma sak som att säga att ingen skill alls behövs Det räcker med att säga att om man tar samma grej och packeterar om den spel efter spel så blir det snabbt tråkigt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är något simpelt är det motsatsen till att vara komplext, så nog nämner han komplexitet.

Att säga att det är som att spela på en enarmad bandit visar ju bara att han aldrig ens spelat spelen, alla skulle ha i princip samma K/D om det bara var ett lotteri om man fick en kill eller inte. Det är mycket lättare att bli bra, och finns många genvägssätt till att få kills, som genom minor som man omöjligt kan hålla konstant uppmärksamhet över samtidigt som man tänker på vart fiender är, och killstreak bonusar som ger i princip gratiskill för att man kan överleva ett litet tag. På så sätt kan även en relativt dålig spelare få kills, genom minor med enorm sprängradie, men det är inte alls samma sak som att säga att det är ett lotteri.

De som är bra hamnar längre före de som bara är lite sämre spelare, i och med att de får killstreaks som ger gratis kills som ger dem ett större förstrång, det är dock inte samma sak som att säga att ingen skill alls behövs Det räcker med att säga att om man tar samma grej och packeterar om den spel efter spel så blir det snabbt tråkigt.

Har slarvigt ögnat igenom intervjun och jag får det till att han pratar om, och rackar ner på, de mindre realistiska inslagen eller avsaknaden av det som COD-spelarna vant sig vid, eller att just dessa spelare vant sig vid att spel skall vara som COD.
Ser fortfarande inte att han pratar om komplexitet, verkar lagts till i översättningen (simpelt). Motsatsen till simpelt skulle väl snarare i det här fallet vara krävande i så fall? Känns dock inte så viktigt att tjafsa om ordval.

Anar dock en rejäl besvikelse i det han säger vilket är förståeligt. Han var naiv nog att tro att han kunde göra ett spelläge för att locka över COD-spelare till RO2. I efterhand är han bitter och arg på sig själv..?

Självklart är duktiga spelare bättre, men han menar alltså att även en nybörjare kan klara sig hyfsat tack vare att det inte finns så mycket utrymme att (behöva) utvecklas på enskilda detaljer.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Har slarvigt ögnat igenom intervjun och jag får det till att han pratar om, och rackar ner på, de mindre realistiska inslagen eller avsaknaden av det som COD-spelarna vant sig vid, eller att just dessa spelare vant sig vid att spel skall vara som COD.
Ser fortfarande inte att han pratar om komplexitet, verkar lagts till i översättningen (simpelt). Motsatsen till simpelt skulle väl snarare i det här fallet vara krävande i så fall? Känns dock inte så viktigt att tjafsa om ordval.

Anar dock en rejäl besvikelse i det han säger vilket är förståeligt. Han var naiv nog att tro att han kunde göra ett spelläge för att locka över COD-spelare till RO2. I efterhand är han bitter och arg på sig själv..?

Självklart är duktiga spelare bättre, men han menar alltså att även en nybörjare kan klara sig hyfsat tack vare att det inte finns så mycket utrymme att utvecklas på enskilda detaljer.

Nej, och uppenbarligen är det också något som många av dagens ungdomar föredrar, eftersom de väljer det framför andra spel. Det är ju inte direkt så att COD är den enda serie som finns, och allt annat efterliknar det, vill man spela något annat, som kräver skicklighet från början för att man ska få någon fortsatt uppmuntran att spela så är det fritt fram, men uppenbarligen lockar det inte många spelare. Alla vill inte lägga ner timme efter timme på att bli bra och kunna ha roligt, och de som precis börjat finner ju ingen speciell uppmuntran till att fortsätta när de är kassa i början. Det är ju just det COD gör bra, folk som inte är bra spelare kan fortfarande klara sig hyffsat, och på så sätt få uppmuntran att fortsätta, och när de kan spela COD okej är det lättare att gå över till andra serier också, som kräver skicklighet från första stund.

Kort sagt, i mina ögon behövs båda sorters spel, och det gör det också. Quake finns fortfarande, Tribes finns, COD finns, Battlefield finns, Borderlands 2 finns, Counter-Strike, Crysis 3 osv.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, och uppenbarligen är det också något som många av dagens ungdomar föredrar, eftersom de väljer det framför andra spel. Det är ju inte direkt så att COD är den enda serie som finns, och allt annat efterliknar det, vill man spela något annat, som kräver skicklighet från början för att man ska få någon fortsatt uppmuntran att spela så är det fritt fram, men uppenbarligen lockar det inte många spelare. Alla vill inte lägga ner timme efter timme på att bli bra och kunna ha roligt, och de som precis börjat finner ju ingen speciell uppmuntran till att fortsätta när de är kassa i början. Det är ju just det COD gör bra, folk som inte är bra spelare kan fortfarande klara sig hyffsat, och på så sätt få uppmuntran att fortsätta, och när de kan spela COD okej är det lättare att gå över till andra serier också, som kräver skicklighet från första stund.

Kort sagt, i mina ögon behövs båda sorters spel, och det gör det också. Quake finns fortfarande, Tribes finns, COD finns, Battlefield finns, Borderlands 2 finns, Counter-Strike, Crysis 3 osv.

Ja, och det är vad han ogillar eftersom han och hela teamet är av den gamla skolan. Det är alltså en ickenyhet.
Hejhopp.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Ja, och det är vad han ogillar eftersom han och hela teamet är av den gamla skolan. Det är alltså en ickenyhet.
Hejhopp.

Jo, det kommer väl alltid finnas gubbar som står och skriker att allt var bättre förr

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Går inte med konsoller i fokus.

Tyvärr, går ju att bli ledsen för mindre.. Men jag gav upp hoppet om mänskligheten för flera år sen, snart dags att dra på sig foliehatten och bygga en bunker ute i ödemarken !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på att bara kunna börja spela ett nytt spel och ha kul? Alla tycker inte om att behöva nöta igenom någon slags jäkla nollningsperiod innan man kan börja ha kul på hyfsat likvärdiga villkor som dem man spelar mot.

Utan en erfarenhetsbaserad/resultatbaserad/rankad matching som i t.ex. SC2 hamnar man som nybörjare bland veteranerna och har i stort sett ingen chans. T.ex. hur kul hade det varit att börja med en gammal rostig Volvo i ett bilspel och sedan tävla mot formel1-bilar på Monza?

Jag har inget emot att vissa vill ha det tufft och slita sig fram - fine, gör det då och spela de spel som är uppbyggda på det viset - men det tycker jag inte behöver betyda att alla andra också skall behöva "lida" sig igenom någon slags skärseld när man satt sig ner för att ha lite kul. Som tur är kan jag välja vilka spel jag spenderar min tid på och det är de som passar mig som får mina pengar.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

Håller med och så här har jag tyckt ett bra tag om den "förenkling" som skett i spelindustrin. Som tur var finns det alternativa vägar att finansiera ett spel på idag och jag tror att de stora utgivarna kommer sälja sämre och sämre om de inte ändrar sin inställning till sina köpare och att sälja samma spel i ny förpackning.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Jag brukar kalla ARMA för Running Simulator.

du får väl sluta dö då!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

du får väl sluta dö då!

Det var det jag gjorde. Har inte dött i ARMA sedan jag spelade det för första gången.

Permalänk
Medlem

håller med om att cod förstör allt. folk ser hur det funkar och då gör dom också liknande skitspel rent ut sagt. se bara vad som hänt med WoW. världens enklaste spel pga att de ville få med så mycket folk som möjligt...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Helt rätt, men det här är knappast begränsat till cod, och knappast till FPS, inte ens spel branchen, allt fördummas, simplifieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odessy:

Helt rätt, men det här är knappast begränsat till cod, och knappast till FPS, inte ens spel branchen, allt fördummas, simplifieras.

Ja, eller så väljer man att benämna det med andra ord. Det "streamlinas", görs mer tillgängligt, utvecklas och anpassas.
Det är en utveckling (som alltid funnits) som inte går att stoppa och något som på sätt och vis tar sin egen form och inriktning. I många fall riktigt tråkigt givetvis men så länge det finns folk som vill ha något annat så kommer det alltid finnas en motpol/motreaktion.

Permalänk

Förstår inte varför folk tar upp CS som ett klassiskt ''odumt'' spel, COD är ju nya motsvarigheten till CS och i mina ögon är det precis samma smörja, ända skillnaden är ju att det är lättare att träffa i COD.
Nä, tacka vet jag quake, UT eller varför inte battlefield där det var mer än att bara skjuta ihjäl varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Vad är det för fel på att bara kunna börja spela ett nytt spel och ha kul? Alla tycker inte om att behöva nöta igenom någon slags jäkla nollningsperiod innan man kan börja ha kul på hyfsat likvärdiga villkor som dem man spelar mot.

Utan en erfarenhetsbaserad/resultatbaserad/rankad matching som i t.ex. SC2 hamnar man som nybörjare bland veteranerna och har i stort sett ingen chans. T.ex. hur kul hade det varit att börja med en gammal rostig Volvo i ett bilspel och sedan tävla mot formel1-bilar på Monza?

Jag har inget emot att vissa vill ha det tufft och slita sig fram - fine, gör det då och spela de spel som är uppbyggda på det viset - men det tycker jag inte behöver betyda att alla andra också skall behöva "lida" sig igenom någon slags skärseld när man satt sig ner för att ha lite kul. Som tur är kan jag välja vilka spel jag spenderar min tid på och det är de som passar mig som får mina pengar.

ranking system är nog vägen att gå i framtiden. då slipper man att folk blir totalt utspelade och får förhoppningsvis jämna matcher. tycker cs go har ett rätt ok sånt system fast mycket behövs göras. antar att dota har liknande. utan ett match making system så tvingas man nog slänga in helikopterattacker, minor och andra grejer för att alla skall ha en chans.

Permalänk
Medlem

Min egen gissning är att CoD är beroende av sina årliga utgåvor för att inte "tappa fart" då spelen egentligen inte klarar av att hålla intresset uppe längre än så. Det är visserligen en kassasuccé de luxe att göra på det sättet (och hela anledningen till varför det görs), men serien lever mer på nyhetens behag än på bra innehåll.

"Problemet" ligger i att spel gärna ses som tidsfördriv, istället för ett kompetent berättarmedium eller tankeutmanande. För att tala i metaforer så är många nya spel en såpopera på TV istället för ett utmanande parti schack (eller vad sjutton som helst som stimulerar hjärnan och inte bara syncentrum). För egen del har jag alltid haft roligast med de spelen som utmanar och ställer krav på mig som spelare för att jag ska lyckas. Spel som matar mig med sked läggs på hyllan snabbt.

Permalänk
Medlem

Efter sida 2 i tråden så fick jag vibbar i stil med det populära Apple-hatet och orkade inte läsa mer. Är gemensam nämnare att "erfarenhet" inte är ett krav för att "lyckas"? Racka inte ner på folk som föredrar enkelt och kul framför simulator. (oavsett genre) Om de tycker andra typer av FPS är svåra/tråkiga; vad gör det? Varför måste alla vilja spela mer realistiska spel? Varför skulle det ens vara dåligt att ett multiplayer-spel är enkelt? Ni inser väl att det då även är lätt för motståndarna? Jag är rätt så säker på att vår värld fortfarande anser att TV-spel inte är lika sofistikerat som film (när det gäller form av underhållning), men det håller förmodligen inte folk med om här. Jag vill mena att detta är lite samma sak. Kass attityd.

Med det sagt så är jag inte anhängare av varken Call of Duty eller Apple. Inte heller av Red Orchestra. Det jag personligen tycker är fel med Call of Duty-serien är hur de släpper ett nytt spel vart och vartannat år utan några vidare nyheter. (så vitt jag har förstått) Jag är inte så värst bra på FPS, men tillräckligt bra för att tycka det är roligt. Gillar Battlefield. Spelade 1942 en del, men inte 2. (hade inte vant mig vid tanken att spela i nutidsmiljö) Spelade även Quake 3 och några av de senare Unreal Tournament-spelen. Jag är dock inte värre än att jag kan vara objektiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Ja så är det. När jag skulle förklara black ops 2 för någon, så beskrev jag det som ett simpelt flash-spel där man pekar och klickar med musen för att fragga någon.

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att jag fortfarande spelar CS 1.6 Bästa uttalandet på länge!

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Efter sida 2 i tråden så fick jag vibbar i stil med det populära Apple-hatet och orkade inte läsa mer. Är gemensam nämnare att "erfarenhet" inte är ett krav för att "lyckas"? Racka inte ner på folk som föredrar enkelt och kul framför simulator. (oavsett genre) Om de tycker andra typer av FPS är svåra/tråkiga; vad gör det? Varför måste alla vilja spela mer realistiska spel? Varför skulle det ens vara dåligt att ett multiplayer-spel är enkelt? Ni inser väl att det då även är lätt för motståndarna? Jag är rätt så säker på att vår värld fortfarande anser att TV-spel inte är lika sofistikerat som film (när det gäller form av underhållning), men det håller förmodligen inte folk med om här. Jag vill mena att detta är lite samma sak. Kass attityd.

Med det sagt så är jag inte anhängare av varken Call of Duty eller Apple. Inte heller av Red Orchestra. Det jag personligen tycker är fel med Call of Duty-serien är hur de släpper ett nytt spel vart och vartannat år utan några vidare nyheter. (så vitt jag har förstått) Jag är inte så värst bra på FPS, men tillräckligt bra för att tycka det är roligt. Gillar Battlefield. Spelade 1942 en del, men inte 2. (hade inte vant mig vid tanken att spela i nutidsmiljö) Spelade även Quake 3 och några av de senare Unreal Tournament-spelen. Jag är dock inte värre än att jag kan vara objektiv.

Snarare så att riktigt bra fps spel (Quake, Unreal tournament med flera) är minst lika lätta om inte ännu lättare att förstå sig på än vad tex CoD är. Sen det här med simulator är ju inget som (imo) alls ska vara med i ett fps spel. Varför begränsa sig efter de fysiska lagarna som vi lever med varje dag när man kan "hotta" upp det bra mycket mer i ett spel

Nej hoppas att James "2GD" Harding får sitt spel (Reborn) gjort. Där lär vi ha ett snabbt men simpelt fps i stil med Quake.

Permalänk
Avstängd

Jag spelar Diablo, Doom, Skyrim och Lord of the Rings Online för att jag tycker det är verkligt med drakar, demoner, übermonster och alver...eller är det kanske så att jag inte behöver en verklighet i spel då jag redan har en verklighet och spelar för avkoppling och nöje

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför skulle det vara viktigt att vara en bra datorspelare? Det är ju bara menlöst tidsfördriv ändå.

Precis som vilken annan sport då antar jag, om vi nu snackar i jämförelse med eSport som cod inte kan komma i närheten av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Enkelt svar, inte lika roligt utan sina gamla spel vänner

Ah, det är ju tyvärr sant. Men det är ganska kul ändå Man kör lite mindre ofta, lite mindre seriöst, men fortfarande kul med en match då o då.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Hur menar du med "mest balanserade"? Du kanske menar att det är ganska lätt att komma igång men svårt att bli proffs? Alltså som det "ska vara" enligt mig.

Själv säger jag samma sak fast om alla CS spel.. Kanske lättare att komma igång med Source iof.

Precis, alla börjar ju med samma förutsättningar, sen tekniken man utför i sitt spelade spelar stor roll, hur bra man aimar, taktik mm.

Alla är ju nybörjare nångång, varför inte då ha samma förutsättningar än att någon ska komma med en flygande OP robot och döda en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Precis, alla börjar ju med samma förutsättningar, sen tekniken man utför i sitt spelade spelar stor roll, hur bra man aimar, taktik mm.

Alla är ju nybörjare nångång, varför inte då ha samma förutsättningar än att någon ska komma med en flygande OP robot och döda en.

Okej, jo håller med. CS är gjort för att vara så "neutralt" som möjligt från uförutsedda händelser. Är ju ändå det största esport spelet i FPS genren.

Skrivet av L'ombra:

Efter sida 2 i tråden så fick jag vibbar i stil med det populära Apple-hatet och orkade inte läsa mer. Är gemensam nämnare att "erfarenhet" inte är ett krav för att "lyckas"? Racka inte ner på folk som föredrar enkelt och kul framför simulator. (oavsett genre) Om de tycker andra typer av FPS är svåra/tråkiga; vad gör det? Varför måste alla vilja spela mer realistiska spel? Varför skulle det ens vara dåligt att ett multiplayer-spel är enkelt? Ni inser väl att det då även är lätt för motståndarna? Jag är rätt så säker på att vår värld fortfarande anser att TV-spel inte är lika sofistikerat som film (när det gäller form av underhållning), men det håller förmodligen inte folk med om här. Jag vill mena att detta är lite samma sak. Kass attityd.

Med det sagt så är jag inte anhängare av varken Call of Duty eller Apple. Inte heller av Red Orchestra. Det jag personligen tycker är fel med Call of Duty-serien är hur de släpper ett nytt spel vart och vartannat år utan några vidare nyheter. (så vitt jag har förstått) Jag är inte så värst bra på FPS, men tillräckligt bra för att tycka det är roligt. Gillar Battlefield. Spelade 1942 en del, men inte 2. (hade inte vant mig vid tanken att spela i nutidsmiljö) Spelade även Quake 3 och några av de senare Unreal Tournament-spelen. Jag är dock inte värre än att jag kan vara objektiv.

Det som jag fetmarkerade har jag ett bra exempel på.

Björn har spelat 1.6 i fem år och är hyfsat bra. Kalle är nybörjare och har spelat en månad men har ändå ingen chans (eftersom det inte är så lätt att bli bra).

Pelle har lirat Source i fem år och är hyfsat bra (som Björn fast i CS:S). Johan är nybörjare (precis som Kalle) och efter en månad känner han att Pelle egentligen inte är så bra som han trodde att han skulle vara eftersom han ändå har lirat i fem år.

Alla har samma förutsättningar i båda spelen MEN lättare att nå en "bra" nivå eller vad man ska säga. Det blir tråkigt för folk som vill försöka lira seriöst.
Exempelvis kan man springa och spraya med AK47 och ge dig två kills utan problem i source (händer FÖR OFTA). Frågar man mig så var det därför Source aldrig blev någon uppföljare till 1.6. Däremot är CS:GO en värdig uppföljare till CS 1.6.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Jag har CoD 1 och UO på cod sidan, på tripwire har jag killing floor, Red orchestra: ostfront 41-45 samt Red Orchestra 2 HoS
Red orchestra är svårare att komma in i, men du får mer upplevelse för pengarna

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MurrGutt:

Precis som vilken annan sport då antar jag, om vi nu snackar i jämförelse med eSport som cod inte kan komma i närheten av.

Skickades från m.sweclockers.com

Sport är i grunden en lek, så ja

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Ingen klarar ju av att göra ett riktigt bra FPS spel som bygger på skill och samtidigt locka många spelare.
Bästa FPS jag någonsin spelat och som verkligen krävde skill om man skulle komma någon vart var AA2 (Americas Army 2), tyvärr förstördes även detta när 3:an kom.

Vapen med hyfsat verklig rekyl.
Inget skjutande när man sprang eller hoppade.
Sämre träffbild om man var skadad eller var trött av en rush.
Blev man skadad och sedan sprang så dog man av blodförlust.
Blev man skadad och sedan medic kom så återfick man inte full hälsa utan sluta bara blöda.

Hmm...saknar verkligen det spelet.