Försöker installera XP på en gammal stationär dator

Permalänk
Medlem

Försöker installera XP på en gammal stationär dator

Och det går åt helvete!

Datorn är gammal så det är IDE-enheter som används.

A: 80 GB med en förmodligen korrupt version av Windows XP
B: 3.56 GB

När jag försöker starta datorn med HDD A inkopplad så går den förbi POST och sedan börjar Windows XP-loadern ladda. Efter att den har laddat i ca 1 minut så startas datorn om och samma procedur börjar om. Samma sak händer om jag försöker starta windows i felsäkert läge eller "senaste konfiguration som fungerade".

Jag kopplade då in en CD-läsare för att installera om Windows på HDDn. Så fort jag kopplade in CD-läsaren så kunde inte BIOS hitta någon HDD. Efter en stunds jävlandes med jumpers hit och dit så hittade BIOS både HDD och CD-läsare.

Jag började installera en ny version av XP på HDDn, men under installationen (då bakgrunden fortfarande är blå med vit text) så stod det att det inte gick att installera Windows på HDDn för att den förmodligen var skadad, vilket jag inte alls tvivlar på för den låter som fan.

Jag tänkte att jag provar göra samma sak med HDD B då. Ja, då kommer jag till det problemet att BIOS endast hittar CD-läsaren och inte HDD B.

Ska verkligen jumpersen spela någon roll när det gäller igenkänning av enheter? Jumpersen är väl bara till för boot order?

Permalänk
Vila i frid

På IDE betyder byglarna vilken av enheterna som skall vara MASTER och SLAVE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

På IDE betyder byglarna vilken av enheterna som skall vara MASTER och SLAVE.

Har försökt med alla möjliga sorters kombinationer av jumprarna men jag får det inte att fungera.

A: 80 GB 8-pin jumper
B: 3.56 GB 6-pin jumper
C: CD-läsare 6-pin jumper

Jag har en IDE-80 kabel med totalt 3 st IDE-slots. Sen har jag en IDE-40 kabel med 2 st IDE-slots.

Moderkortet har 2 st IDE-slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Har försökt med alla möjliga sorters kombinationer av jumprarna men jag får det inte att fungera.

A: 80 GB 8-pin jumper
B: 3.56 GB 6-pin jumper
C: CD-läsare 6-pin jumper

Jag har en IDE-80 kabel med totalt 3 st IDE-slots. Sen har jag en IDE-40 kabel med 2 st IDE-slots.

Moderkortet har 2 st IDE-slots.

Koppla A och B till samma IDEkabel , yttersta kontakten till A den mittersta till b , bygla A till master B till slave.

Bygal C till master koppla yttersta kontakten till C

Kontrollera att A och B kabel är i IDE 0 eller alltså lägsta. C då i den efter IDE 1 alternativt 2.

Ungefär vad jag minns nu

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Koppla A och B till samma IDEkabel , yttersta kontakten till A den mittersta till b , bygla A till master B till slave.

Bygal C till master koppla yttersta kontakten till C

Kontrollera att A och B kabel är i IDE 0 eller alltså lägsta. C då i den efter IDE 1 alternativt 2.

Ungefär vad jag minns nu.

Glömde skriva att jag endast vill koppla in A och C eller B och C.

Permalänk
Skrivet av onaona:

Har försökt med alla möjliga sorters kombinationer av jumprarna men jag får det inte att fungera.

A: 80 GB 8-pin jumper
B: 3.56 GB 6-pin jumper
C: CD-läsare 6-pin jumper

Jag har en IDE-80 kabel med totalt 3 st IDE-slots. Sen har jag en IDE-40 kabel med 2 st IDE-slots.

Moderkortet har 2 st IDE-slots.

Du har två kopplingar på ide-kabeln (om vi bortser från den ände som du sätter i moderkortet). Den enhet som kopplas längst ut ska jumpras som Master och den i mitten ska jumpras som Slave. Detta är samma oavsett vilken av utgångarna som används på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av onaona:

Glömde skriva att jag endast vill koppla in A och C eller B och C.

Sätt då A/B: Master, C: Slave om du ska ha dem på samma kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Sätt då A/B: Master, C: Slave om du ska ha dem på samma kabel

Du uttryckte det bättre än mig.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Rekordmedlem

Endera så byglar du en enhet som master och den andra som slave, eller så sätter du båda till cable select.
Om du ansluter en ensam enhet på en kabel så kan den aldrig vara byglad slave, men master går alltid bra, och cable select funkar bra om den är ansluten till rätt kontakt

Om du har en 80 polig kabel så ska änden med 79 ledare i kontakten vara i moderkortet, (den brukar vara blå) ändarna med 80 poler ansluts till disk/cd, vänder du fel kan det bli problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Du har två kopplingar på ide-kabeln (om vi bortser från den ände som du sätter i moderkortet). Den enhet som kopplas längst ut ska jumpras som Master och den i mitten ska jumpras som Slave. Detta är samma oavsett vilken av utgångarna som används på moderkortet.

Precis så ställde jag in det nu och då hittar den endast hårddisken. Om jag drar bort jumpern helt på CD-läsaren så börjar hårddisken ticka som fan och ingen enhet hittas över huvudtaget. Lägger jag den tillbaka till slave så hittar den endast hårddisken.

Hårddisken har 8 pins och då har jag lagt jumpern längst åt vänster, vertikalt.
CD-läsaren har 6 pins och då har jag lagt jumpern i mitten, vertikalt.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så posta bilder eller modellnummer på hårddisk + cd-läsaren. Då kanske vi lättare kan hjälpa dig att bygla rätt då det skiljer sig mellan olika diskar ganska mycket.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du kan lätt bygla bort dig om du får EN enhet som CS, då fungerar det om den är på rätt kontakt så om du tex byglat en som master och en som cs så hittas inte sc enheten om mastern är ansluten till slave kontakten, byter du plats på enheterna på kabeln kommer båda att hittas utan att du ändrar byglarna eftersom slave kontakten hamnar på den cs byglade enheten som då ställs om till slave efttersom den låter kabeln bestämma.

Och den enhet som måste innehålla bootloadern för xp måste vara primary master.
secondary master eller primary slave gör att du inte kan boota.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Om du har möjlighet så posta bilder eller modellnummer på hårddisk + cd-läsaren. Då kanske vi lättare kan hjälpa dig att bygla rätt då det skiljer sig mellan olika diskar ganska mycket.

De två första bilderna är tagna från Google, så bilderna visar INTE hur jag kopplat jumprarna.
Bilder på hur jag kopplat kommer inom kort eftersom det tar lång tid att ladda upp dem.

HDD: SP0411N (den var 40GB, inte 80 som jag skrivit)
CD-läsre: GCC-4521B

Koppling av IDE-kabel
Koppling av jumpers

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Precis så ställde jag in det nu och då hittar den endast hårddisken. Om jag drar bort jumpern helt på CD-läsaren så börjar hårddisken ticka som fan och ingen enhet hittas över huvudtaget. Lägger jag den tillbaka till slave så hittar den endast hårddisken.

Hårddisken har 8 pins och då har jag lagt jumpern längst åt vänster, vertikalt.
CD-läsaren har 6 pins och då har jag lagt jumpern i mitten, vertikalt.

Eftersom cd-läsaren fungerat korrekt tidigare så måste du ju ha kopplat jumprarna fel. Brukar stå MA (för master), SL (för slave) och CS (för cable select, om du kör enheten ensam på kanalen). Är du HELT säker på att du har kopplat jumpern rätt? Lust att kanske lägga upp en bild på hur du har kopplat?

Ett annat alternativ, om du har en till IDE-kabel, är ju att köra dom på separat kanaler. Då kopplar du dom på CS båda två. Borde fungera.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Eftersom cd-läsaren fungerat korrekt tidigare så måste du ju ha kopplat jumprarna fel. Brukar stå MA (för master), SL (för slave) och CS (för cable select, om du kör enheten ensam på kanalen). Är du HELT säker på att du har kopplat jumpern rätt? Lust att kanske lägga upp en bild på hur du har kopplat?

Ett annat alternativ, om du har en till IDE-kabel, är ju att köra dom på separat kanaler. Då kopplar du dom på CS båda två. Borde fungera.

Funkar inte heller.

Permalänk
Medlem

Jag behöver verkligen få igång det här härket.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte fått ordning på det så skriv ut vad du har för moderkort och ännu hellre länka manualen, kom att tänka på om det är nått med en raidkontroller på så att du måste byta portar, hur många diskar stöder moderkortet? Har det stöd för mer än 4 enheter så har du garanterat minst en extra diskkontroller på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte fått ordning på det så skriv ut vad du har för moderkort och ännu hellre länka manualen, kom att tänka på om det är nått med en raidkontroller på så att du måste byta portar, hur många diskar stöder moderkortet? Har det stöd för mer än 4 enheter så har du garanterat minst en extra diskkontroller på moderkortet.

Pinsamt att jag inte tänkte på att resetta BIOS, vilket var lösningen!