Geforce GTX 700-serien i antågande

Permalänk
Medlem

Gäsp!
Förut när det släpptes grafikkort, var det främst för att det kom nya standarder i grafikgränssnittet som de äldre grafikkorten inte kunde rendera. Just nu står det still på den fronten och lär göra det ett tag. En sak vore dock positivt med nya grafikkortsläpp... Det skulle vara om de nya serierna kunde ge en såpass kraftig prestandaboost, att de kunde bibehålla motsvarande dagens grafilkkorts 1080p framrate och applicera den på kommande ultra hd displayer och därigenom göra övergången till den kommande standarden smärtfri gällande gaming.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av lideri:

Nvidias 5xx serie var en modifierad 4xx serie, inga större arkitektur förändringar men man rättade till en hel del problem med energiförbrukningen och skillnaden var så pass omfattande att man döpte om silikonet från till exempel GF100->GF110. Medan man i det här fallet har "samma" silikon bara högre klockat, (jämför med CPU är det som 2600k->2700k) den enda nyheten är GTX780 som är "dåliga" Titan kretsar som man slagit av delar i.

Med risk för att låta lite petig, så heter det kisel på svenska.

Silicon = kisel. Används till chip
Silicone = silikon. Används som tätningsmassa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Benny_k:

Vart är alla nu som snackade skit om AMD för att de döpte om 7000 till 8000 för OEM? Eller gäller endast kritik när det är det röda laget som gör något tveksamt?? FANBOYS!

Äsch, fattar inte varför folk orkar bry sig. Så länge som prestandan hyfsat återspeglar namnbytet så bryr inte jag mig så mycket om det är ny krets eller ej. visst är det trevligt med nya kretsar då det brukar återspeglas i energiförbrukningen, men annars spelar det inte så stor roll.
Hade det varit en rak rebadging (dvs om 760 Ti skulle haft exakt samma krets klock och minne och därmed samma prestanda som 660Ti) så skulle jag reagerat, men så länge som namnbytet återspeglar en prestandaökning är det OK för mig.

Båda tillverkarna gör så här (och har alltid gjort så här).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ibland tror man att folk är extremt korkade när man sitter och läser på dessa forumet. Det är inte en ny arkitektatur varje gång det kommer ut ett nytt grafikkort. Man kör nästan alltid en "upphottad" verision av föregående GPU, så har det alltid vart. Jag förstår inte varför alla tycker att det skulle vara konstigt.

Om ett "GTX 760ti" kommer prestera som ett GTX 680 gör just nu så är det bra siffror, det är en bra ökning och om man kan få ut det på samma kretsar som förut så kommer vi dessutom antagligen få en billigare GPU. Detta är inte vad som kallas "rebranding".

4xx serien var fermi samt 580 var fermi, 680 är kepler 780 är kepler.
5xxx serien från AMD är samma krets som 6xxx från AMD.

Det är så det fungerar och alltid har fungerat.

Precis men vad kan man förvänta sig av ett forum fullt med AMD fanboys?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

5xxx serien från AMD är samma krets som 6xxx från AMD.

Nja det var en dålig jämförelse snarare så var 4xxx och 5xxx samma arkitektur som dom krympte från 55nm till 40nm

medans 6xxx serien var ett mellanting emellan 5xxx och 7xxx olika arkitekturer

Skrivet av Orici:

Precis men vad kan man förvänta sig av ett forum fullt med AMD fanboys?

vad är ditt problem egentligen?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Precis men vad kan man förvänta sig av ett forum fullt med AMD fanboys?

Men jag fattar verkligen inte, det är som att allt som har hänt de senaste 4 åren bara blir som bortblåst. Det är nästan alltid en 20-40% ökning mellan serierna. Du behöver inte ha en helt nyutvecklad krets för varje kort du släpper. Man gör en krets och släpper den sen så optimerar du denna kretsen som in i he*** så att den blir bra. Snabbare, bättre ström, svalare, tysate och så vidare.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Gissar att Nvidia vill kompensera dålig/obefintlig försäljning av Tegra 4 med intäkter från ny grafikkortsserie, för om jag minns rätt har väl Nvidia hela tiden sagt att det inte kommer några nya grafikkort förrän i slutet av 2013?

Men det är alltid kul med nytt, så jag klagar inte.

Vad man säger och vad man gör är 2 skilda saker, kan vara rent taktiskt att inte avslöja att man redan har planer på ett tidigare än man går ut med, å andra sidan så nämns inget releasedatum, bara en antydan om en presentation av dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Nja det var en dålig jämförelse snarare så var 4xxx och 5xxx samma arkitektur som dom krympte från 55nm till 40nm

medans 6xxx serien var ett mellanting emellan 5xxx och 7xxx olika arkitekturer

vad är ditt problem egentligen?

Men det är så det alltid fungerar, ny krets > optimeringar > krets > optimering osv. Det AMD gjorde med 7000 > 8000 på OEM var helt och hållet rebranding. Inte ökade klockfrekvenser eller snabbare kort, det var bara exakt samma sak. Nu var det till OEM så då är det mer "okej" folk håller inte riktigt isär på vad det faktiskt är som händer.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Om man nu är verkligen vet något om hårdvara så kommer man att köpa 600serien även om 700serien finns ute, varför?

Ja 600serien lär ju förmodligen säljas ut till ett lägre pris och man kommer kunna klocka upp korten så att de är exakt lika bra som de nya korten då de rör sig om EXAKT SAMMA KORT fast med ett nytt namn, men man kan ju hoppas att de faktiskt rör sig om nå former av bra förbättringar så att istället för att bara byta namn.

Permalänk
Snusfri

Jag ser inte detta som en "Rebranding" utan mer som en "Revamp" då de effektiviserat Kepler-arkitekturen så de kan öka prestandan och eventuellt minska strömförbrukning (vilket vi inte vet ännu) och väljer då att släppa en ny serie med dessa förbättringar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vore schysst om de kommer med nya hdmi 2 standarden, den ska ju vara färdig i sommar, och den stödjer 4K i högre framrates. Annars känns 700 ganska ovärt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Om man nu är verkligen vet något om hårdvara så kommer man att köpa 600serien även om 700serien finns ute, varför?

Ja 600serien lär ju förmodligen säljas ut till ett lägre pris och man kommer kunna klocka upp korten så att de är exakt lika bra som de nya korten då de rör sig om EXAKT SAMMA KORT fast med ett nytt namn, men man kan ju hoppas att de faktiskt rör sig om nå former av bra förbättringar så att istället för att bara byta namn.

Mja om du tänkte på 770 vs 680 så ja... Fast risken finns att 770 kommer vara billiagre än 680 tills den sålt slut på lager och ej går att få tag på. vi får se. guld läge att fixa ett extra 680 för lite SLi kanske?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Lugnt väntar på 8970 istället!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

kanske dags att byta ut min trotjänare GTX480 till hösten då

760Ti eller ett begagnat 680 lutar det åt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ingen jätteskillnad alltså, då väntar man med spänning på 8970 då!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hoppsan! Då blir det förmodligen ett 880 som blir mitt nästa grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Hoppas man får nya klistermärken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ibland tror man att folk är extremt korkade när man sitter och läser på dessa forumet. Det är inte en ny arkitektatur varje gång det kommer ut ett nytt grafikkort. Man kör nästan alltid en "upphottad" verision av föregående GPU, så har det alltid vart. Jag förstår inte varför alla tycker att det skulle vara konstigt.

Om ett "GTX 760ti" kommer prestera som ett GTX 680 gör just nu så är det bra siffror, det är en bra ökning och om man kan få ut det på samma kretsar som förut så kommer vi dessutom antagligen få en billigare GPU. Detta är inte vad som kallas "rebranding".

4xx serien var fermi samt 580 var fermi, 680 är kepler 780 är kepler.
5xxx serien från AMD är samma krets som 6xxx från AMD.

Det är så det fungerar och alltid har fungerat.

5xxx var VLIW5 medan 6xxx till största delen var VLIW4 och hybrider mellan dem.

Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är det bara ett kort som kommer med GK110 och de har redan släppt ett kort med GK110. Så de namnger en hel serie baserat på en ny GPU som är sämmre än en befintlig GPU. Resten är GK104. Så det logiska namnvalet hade fortfarande varit Titan LE för det enda GK110 och sedan fortsätta med 600-serien. AMD har ju tidigare släppt upphottade versioner av samma arkitektur med lite högre klockfrekvens utan att behöva döpa om hela produktserien. Hade de tänkt basera hela toppsegmentet på GK110 hade jag förstått ett namnbyte men nu känns det mest som marknadsföringstrick.

Så bara för att de tjuvstartade på nästa generation i begränsa upplaga med Titan så ska de inte släppa 700-serien alls?

Skrivet av Chris_Kadaver:

Gäsp!
Förut när det släpptes grafikkort, var det främst för att det kom nya standarder i grafikgränssnittet som de äldre grafikkorten inte kunde rendera. Just nu står det still på den fronten och lär göra det ett tag. En sak vore dock positivt med nya grafikkortsläpp... Det skulle vara om de nya serierna kunde ge en såpass kraftig prestandaboost, att de kunde bibehålla motsvarande dagens grafilkkorts 1080p framrate och applicera den på kommande ultra hd displayer och därigenom göra övergången till den kommande standarden smärtfri gällande gaming.

Nej, nya funktioner har sällan varit anledningen. Högre prestanda har varit det drivande.

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men det är så det alltid fungerar, ny krets > optimeringar > krets > optimering osv. Det AMD gjorde med 7000 > 8000 på OEM var helt och hållet rebranding. Inte ökade klockfrekvenser eller snabbare kort, det var bara exakt samma sak. Nu var det till OEM så då är det mer "okej" folk håller inte riktigt isär på vad det faktiskt är som händer.

Precis, brukar ta ett tag för tillverkarna att få bukt med tillverkningsprocessen och sedan att OEM sidan är ett stort kluster med rebrands är ju allmänt känt både från AMD och NVIDIA.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

5xxx var VLIW5 medan 6xxx till största delen var VLIW4 och hybrider mellan dem.

Så bara för att de tjuvstartade på nästa generation i begränsa upplaga med Titan så ska de inte släppa 700-serien alls?

Nej, nya funktioner har sällan varit anledningen. Högre prestanda har varit det drivande.

Det är ju bara ett enda kort som skulle kunna kallas 700-serien. Resten är rebrandade. Hade de släppt hela prestandasegmentet från 780 till 760 Ti med GK110 istället för GK104 så hade det ju varit vettigt. Nu byter de serie för ett enda kort och resten gamla grejer. Jag sa aldrig något om att inte släppa 700-serien alls. Det vore ju tämligen onödigt men de kunde ju vänta tills Maxwell då de faktiskt har något nytt att komma med. Jag står fast vid min liknelse med 2600K som fick en 2700K. Finns ingen som helst anledning att kalla det 700-serien förutom ren PR för att mer eller mindre lura konsumenter att det är nyare än vad det faktiskt är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta kom rätt oväntat. Visst Titan junior skulle ju komma ut men väntade 700-serien först jan-feb 2014.

Hoppas nu att 780 (nedbantad Titan) hamnar under 4000kr (känns dock att det blir 4500-5000kr). Isf blir det ett köp ifall den presterar 25-35% bättre än nuvarande 680.

Kanske kommer gå att klocka upp den till samma hastighet som Titan dock med färre Cuda kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, nya funktioner har sällan varit anledningen. Högre prestanda har varit det drivande.

Nja, förrut har det varit nya DirextX hit och dit, på senare år har det blivit Cuda, sen Tesselering, osv. Nu börjar det bli tomt på "nya effekter". Visst prestandan är nog viktigt, men att rendera smartare är fan mer värt, dvs. använda normal maps. Visst, mera polygoner är trevligt, men just saker som "fejkar" har varit mer värda för uppfattade kvaliten på texturer och modeller i spel.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Men detta är ju bara spekulationer, och ingen vet exakt hur Nvidia har planerat allting. Jag har svårt att tänka mig att dom släpper en serie nästan direkt efter en annan. Jag tror snarare att det blir Maxwell som får vänta längre i så fall, om nu dessa uppgifter om 700-serien ens stämmer. Det vet vi inte.

Ja det skulle ju inte vara smart att släpps dem så tätt intill varandra men Nvidia har väl ganska tydligt märkt att 2014 blir Maxwell i sin "roadmap" och på andra ställen också, dessutom tidigt 2014 verkar det som.
Nu vet jag faktiskt inte någonting om det här själv men har Nvidia någonsin tagit mer än 24 månader på sig att släppa en ny arkitektur förut, i så fall när?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Tänkte samma sak... meh, jag sitter nog och trycker på mina 570 SLI ett år till.

Kommer 780 bli liknande Titan men till mer humant pris (närmre lanseringspris för vanliga GTX x80 kort) så kommer jag nog byta ut mina 570 SLI iaf

Ser lovande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Förklara dina tankar

Jag lever i en bubbla full av hopp om att grafikchiptillverkarna kommer med något riktigt spektakulärt denna generation. Har inga belägg för det men bara hoppas Dock lätt att en sådan bubbla spricker

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju bara ett enda kort som skulle kunna kallas 700-serien. Resten är rebrandade. Hade de släppt hela prestandasegmentet från 780 till 760 Ti med GK110 istället för GK104 så hade det ju varit vettigt. Nu byter de serie för ett enda kort och resten gamla grejer. Jag sa aldrig något om att inte släppa 700-serien alls. Det vore ju tämligen onödigt men de kunde ju vänta tills Maxwell då de faktiskt har något nytt att komma med. Jag står fast vid min liknelse med 2600K som fick en 2700K. Finns ingen som helst anledning att kalla det 700-serien förutom ren PR för att mer eller mindre lura konsumenter att det är nyare än vad det faktiskt är.

Men om de skulle utveckla ett annat GTX 770 med precis samma prestanda, men utvecklat från grunden med olika antal beräkningsenheter och frekvenser så skulle ingen klaga alls. Folk hakar upp sig på namn.

Skrivet av High1ander:

Nja, förrut har det varit nya DirextX hit och dit, på senare år har det blivit Cuda, sen Tesselering, osv. Nu börjar det bli tomt på "nya effekter". Visst prestandan är nog viktigt, men att rendera smartare är fan mer värt, dvs. använda normal maps. Visst, mera polygoner är trevligt, men just saker som "fejkar" har varit mer värda för uppfattade kvaliten på texturer och modeller i spel.

Varje generation? DX10 kom med 8000-serien respektive 2000-serien. Sedan dess har vi fått DX11, vad har mer hänt som varit särskilt avgörande alls för oss spelare? De flesta skulle inte bry sig om de bara fick DX10 på halva utbudet idag. Det som har varit det folk hållt ögonen på generation efter generation har varit prestandaförbättringarna.

Permalänk
Medlem

Nvidia är less att 7950 är billigare och i många fall bättre än deras nuvarande serie lika bra att täppa till hålet Titan Lämnat, ja tack till lite nya kort skit samma om det är samma arkitektur. Pressa priserna ännu mer.

Permalänk
Medlem

Ser ut som jag får vänta tills 860 korten då om dessa är bara lite uppdaterade kort från nuvarande generation.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Folk måste vara dumma i detta förum. Detta är ungefär som Intel Tick Tock och förväntar sig en ny generation grafikkort..

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Äh, 5970 överlever ett tag till

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz