Sony Honami Efterföljaren till Xperia Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbi02:

Skaffat mig en Z1 nu. Kommer från Z och fann en bra deal på blocket.

Väldigt nöjd med hur Sony utvecklat Z-designen! Jag märker knappt att den är större än Z, men vikten känns definitivt mer premium!

Skärmen är ett stort steg framåt, även.om jag hört att den ska ligga någonstan mellan ZU:s fantastiska skärm och Z:s "under förväntan"-skärm.

Som jag läst här i tråden gör det i princip ont att ha den ståendes på lillfingret så får finna någon annan lösning för att hålla den i en hand.

Den är såklart snabbare än Z, och jag tycker det är väldigt märkbart vid tex tyngre surfning.

Allt som allt tycker jag än så länge att Z1 är en väldigt trevlig pryl!

jag kan säga att jag är förälskad i min z1

skärmen är genomusel mest svärtan och vinklar men resten är underbart

det känns verkligen som min telefon eftersom den inte har en sony logga längre

batteri tiden håller i runt 4 timmar tung användning vilket är dåligt

jag håller med en hand och navigerar med den andra förstår inte varför man ska navigera med bara en hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag kan säga att jag är förälskad i min z1

skärmen är genomusel mest svärtan och vinklar men resten är underbart

det känns verkligen som min telefon eftersom den inte har en sony logga längre

batteri tiden håller i runt 4 timmar tung användning vilket är dåligt

jag håller med en hand och navigerar med den andra förstår inte varför man ska navigera med bara en hand

Haha, skärmen är väl långt ifrån genomusel?!

Aha, du vågade ta av skärmskyddet. Jag funderar på att göra det och sätta på ett Copter-skydd istället.

Har inte riktigt hårdtestat den än, men känns som att den orkar med betydligt mer än Z, vilken du i sådana fall skulle ha fått ryck på.

Haha, man måste ju multitaska! Om jag sitter på en föreläsning måste jag ju kunna skriva med en hand, lyssna med ett öra(okey, båda vid närmare eftertanke) och kolla med ett öga Alternativet vore ju att lägga undan telefonen men jag tycker den är aningen för cool för det!

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd

Jag skaffade mig nyligen en Z Ultra och Z1. Hade innan haft Samsung hela mitt liv, har haft alla deras flaggskepp.

Jag ÄLSKAR min Z Ultra och när jag fick min Z1 blev jag ännu mer förälskad. Den är så liten och söt, passar så perfekt i handen!

Jag är så otroligt glad att jag lämnade Samsung och hittade Sony. Det där angående skärmskydd. Jag ville vänta med att ta bort skärmskyddet men när jag väl gjorde det på min Z ultra så var det som en orgasm. Jag kan inte förstår hur en skärm kan vara så sexig, så spegelblank och nice. Jag har dock inte gjort detta på min Z1 ännu. Det är intressant hur skärmskydd kan förstöra både färger och känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jag skaffade mig nyligen en Z Ultra och Z1. Hade innan haft Samsung hela mitt liv, har haft alla deras flaggskepp.

Jag ÄLSKAR min Z Ultra och när jag fick min Z1 blev jag ännu mer förälskad. Den är så liten och söt, passar så perfekt i handen!

Jag är så otroligt glad att jag lämnade Samsung och hittade Sony. Det där angående skärmskydd. Jag ville vänta med att ta bort skärmskyddet men när jag väl gjorde det på min Z ultra så var det som en orgasm. Jag kan inte förstår hur en skärm kan vara så sexig, så spegelblank och nice. Jag har dock inte gjort detta på min Z1 ännu. Det är intressant hur skärmskydd kan förstöra både färger och känsla.

Nu blev jag ju väldigt lockad! Tror faktiskt jag tar och tar bort skärmskyddet som sitter på och sätter på ett från Copter. Tycker mobilen är aningen för dyr för att vara helt naken och "utan" garanti.(tror sony kan klaga med tanke på att det krävs en del arbete för att få bort det.)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbi02:

Nu blev jag ju väldigt lockad! Tror faktiskt jag tar och tar bort skärmskyddet som sitter på och sätter på ett från Copter. Tycker mobilen är aningen för dyr för att vara helt naken och "utan" garanti.(tror sony kan klaga med tanke på att det krävs en del arbete för att få bort det.)

Ja det är mycket sant. Jag har ett flippskal så kände mig lite säker haha! Men känslan är bara otrolig.

Visste du att det sitter splitterskydd på dessa mobiler? Folk på XDA har tagit bort det med hjälp av värmepistol och ultratunt rakblad. Jag kommer inte ta bort dock.

Så om du skulle repa skärmen, tänk att det sitter ett väldigt tunt splitterskydd och att du INTE behöver byta skärm om du får för mycket repor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Ja det är mycket sant. Jag har ett flippskal så kände mig lite säker haha! Men känslan är bara otrolig.

Visste du att det sitter splitterskydd på dessa mobiler? Folk på XDA har tagit bort det med hjälp av värmepistol och ultratunt rakblad. Jag kommer inte ta bort dock.

Så om du skulle repa skärmen, tänk att det sitter ett väldigt tunt splitterskydd och att du INTE behöver byta skärm om du får för mycket repor.

Hehe, trodde det var splitterskyddet som var skärmskydde du pratade om Sök på Xperia Z1 remove Screen protector på Youtube och säg om det är det du menar.(killen använder en skalpell.)

Jag har haft Sony (Ericsson) länge, och splitterskydde(skärmskydd med från fabrik) känns som en "repmagnet" på i princip alla. :-/

Tack för tipset dock! Många som inte känner till det och därför tror att Sonys skärmar är sämst vad gäller reptålighet.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbi02:

Hehe, trodde det var splitterskyddet som var skärmskydde du pratade om Sök på Xperia Z1 remove Screen protector på Youtube och säg om det är det du menar.(killen använder en skalpell.)

Jag har haft Sony (Ericsson) länge, och splitterskydde(skärmskydd med från fabrik) känns som en "repmagnet" på i princip alla. :-/

Tack för tipset dock! Många som inte känner till det och därför tror att Sonys skärmar är sämst vad gäller reptålighet.

Aha! Nä alltså jag hade kvar det som kommer när man köper mobilen. Så när jag väl drog av det så blev mobilen en spegel, men jag vet att om man tar bort splitterskydd blir skärmen ÄNNU bättre.

Du vill ta bort det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Aha! Nä alltså jag hade kvar det som kommer när man köper mobilen. Så när jag väl drog av det så blev mobilen en spegel, men jag vet att om man tar bort splitterskydd blir skärmen ÄNNU bättre.

Du vill ta bort det eller?

Jag köpte min Z1 begagnad och enligt han som köpte den kom det inte med något skärmskydd, som det gjorde till Z och P(de senaste 2 jag haft.) Gjorde det alltså det till din?

Mm, det är den jag funderar på att avlägsna. Dock försvinner sony-loggan på framsidan också då, så en eventuell reparatör lär veta vad jag gjort.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbi02:

Jag köpte min Z1 begagnad och enligt han som köpte den kom det inte med något skärmskydd, som det gjorde till Z och P(de senaste 2 jag haft.) Gjorde det alltså det till din?

Mm, det är den jag funderar på att avlägsna. Dock försvinner sony-loggan på framsidan också då, så en eventuell reparatör lär veta vad jag gjort.

Ja, på både min Z1 och Z Ultra satt det ett skärmskydd på framsidan och baksidan.

Det är mycket sant. Men du kan ju säga att du målade över loggan med svart nagellack ;).

Permalänk

Jag ville inte bli av med sony loggan och applicerade en copter skydd ovanpå splitterskyddet som redan satt i mobilen, funkar kanon.

Förresten, du hade helt rätt angående amoled skärmar swefox
var inne i en butik och jämförde en note 3 mot min Z1 och visst, det ser bra ut i menyerna på amoled skärmar men när jag jämförde ett youtube filmklipp så var skillnaden som dag och natt, note 3 kan inte vissa vita färger.. utan det blir en mix av gul/vit/blå, sen var skärmen i z1:n mer livfull och skönare att titta på, tur att jag valde Z1 ist för note 3

Permalänk
Avstängd

Ja verkligen.

Har ni rootat eran?

Permalänk

Inte än, har precis hittat en guide, gör det imorgon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjSweetBazz:

Inte än, har precis hittat en guide, gör det imorgon

Jag gjorde det inom 5 min när jag fick min haha. Så nu vet jag precis. Det är 3 enkla steg :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Ja, på både min Z1 och Z Ultra satt det ett skärmskydd på framsidan och baksidan.

Det är mycket sant. Men du kan ju säga att du målade över loggan med svart nagellack ;).

Du slapp alltså sätta på det själv? Ursäkta om jag upprepar mig men vill inte riskera att sätta Copter utanpå skärmskydd utanpå splitterskydd.

Haha, kanske skulle funka!

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jag gjorde det inom 5 min när jag fick min haha. Så nu vet jag precis. Det är 3 enkla steg :D.

Gött! Vad anser du är fördelarna med root? Är mjukvaran från XDA mycket bättre än den Sony släpper?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbi02:

Du slapp alltså sätta på det själv? Ursäkta om jag upprepar mig men vill inte riskera att sätta Copter utanpå skärmskydd utanpå splitterskydd.

Haha, kanske skulle funka!

Well, jag tror vi kanske missuppfattar varandra. Men det är ju ett skydd som kommer med mobilen när man köper den som många tar av för att sedan sätta på eget! Det var det jag tog av och insåg att mobilen utan skydd är helt awesome och spegelblank.

Skrivet av Zibbi02:

Gött! Vad anser du är fördelarna med root? Är mjukvaran från XDA mycket bättre än den Sony släpper?

Jadu, root på en Andoroid är ett måste enligt mig. Så MÅNGA apps som kräver root som är otroligt händiga eller rent av måsten.

XDA har många bra personer som gör egna roms såsom Sony gör sitt. Jag har aldrig installerat custom roms utan har alltid hållt mig till det som kom med mobilen.

Sen ja skaffade mina mobiler har jag köpt 20 apps. Många systemappar. Har tweakat mina mobiler en del så batteriet blivit mycket bättre och mer en bättre upplevelse. Kan givetvis länka :).

Med root så kan du ändra precis vad du vill i mobilen, små saker som att ändra navbar, notificationsbar kan göra mobilen mycket roligare. Att lägga till softknappar som du använder som hotkeys och allt möjligt.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Jag gjorde det inom 5 min när jag fick min haha. Så nu vet jag precis. Det är 3 enkla steg :D.

Nu är min Z1 rootad, det första jag gjorde var att installera greenify, adaway och titanium backup, har du tips på fler apps/tweaks du tycker är bra att ha nu när man har root?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undvik att köpa Z, tills Sony har åtgärdat problemet med baksidan och för de som redan äger Z. Ha koll på baksidan så inte det har lossnat:
http://www.xperiablog.net/2013/08/05/some-xperia-z-owners-complain-of-loose-back-panels-water-resistance-compromised/

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=98416

Lämna in på service asap, om bak panelen börjat lossnat, annars kan vatten komma in igenom springan och då blir det mycket förklaringar om felet ligger hos telefonen.

Hos XDA har dom gjort en sammanställning på de som har detta problem: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AmWZjQ8Mf9oBdFQwaHQ3S1owZU4zYW9CSEJ6NFZtemc&usp=sharing#gid=0

Limmet på baksidan börjar lossna, när CPUn som ligger där blir för varmt vid lång tid användande och vid spelande under längre tid, blir risken stor att det gör det.

Detta fel finns hois Xperia Watch också: http://www.xperiablog.net/2013/10/16/some-smartwatch-2-owners-reporting-problems-with-lifting-displays/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjSweetBazz:

Nu är min Z1 rootad, det första jag gjorde var att installera greenify, adaway och titanium backup, har du tips på fler apps/tweaks du tycker är bra att ha nu när man har root?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1252987-an...

Något jag inte nämnde i den tråden men som du absolut bör installera.

xposed framework med gravity box, Android Tuner, Xblast Tools, XuiMod m.m.

Jag är uppe i 3 dagar, 6 timmar med 23% kvar av batteriet.

Skrivet av XPerion:

Undvik att köpa Z

Vem skulle köpa Z när Z1 finns nu?

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1252987-an...

Något jag inte nämnde i den tråden men som du absolut bör installera.

xposed framework med gravity box, Android Tuner, Xblast Tools, XuiMod m.m.

Jag är uppe i 3 dagar, 6 timmar med 23% kvar av batteriet.

Vem skulle köpa Z när Z1 finns nu?

Gött!!
Vet inte hur jag har missat den där tråden, tack!