Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

@Calby:

Ser att den finns på Ebay för runt 1300-1400 från Hongkong.

Klarar originalkylaren till microservern av den processorn eller har du bytt ut din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

@Calby:

Ser att den finns på Ebay för runt 1300-1400 från Hongkong.

Klarar originalkylaren till microservern av den processorn eller har du bytt ut din?

Originalkylaren klarar av att kyla 1265Lv2:an, men den går rätt varmt under 100% load vill jag minnas.
Har för mig att min låg på 70-75C vid 100% load, så jag tryckte dit en Akasa K25 som jag driver på den interna USB-porten (5V).
Fick ned tempen med 15~C utan att påverka ljudnivån.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

@Calby:

Ser att den finns på Ebay för runt 1300-1400 från Hongkong.

Klarar originalkylaren till microservern av den processorn eller har du bytt ut din?

Jag har nya kylaren den som klarar 65w och när jag kör stress i 1h på cpun så ligger jag på 76c.

Men jag körde den med original med tidigare, då stängde jag av turboboost i bios för att få normala temps.
Allt under 80c är godkänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Originalkylaren klarar av att kyla 1265Lv2:an, men den går rätt varmt under 100% load vill jag minnas.
Har för mig att min låg på 70-75C vid 100% load, så jag tryckte dit en Akasa K25 som jag driver på den interna USB-porten (5V).
Fick ned tempen med 15~C utan att påverka ljudnivån.

Närmare 90-95c om du körde original om du stressat med turboboost + prime95 i 1h.

P.s kom ihåg att sätta fläkten på mitten läget i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Hur duger original CPUn för enklare nas användning?
Jag har tänkt att köpa en till min syster för freenas och säker lagring av familjefoton bland annat.

Kan mycket väl även tänka mig att hellre köra linux med zol ifall freenas blir tungdraget för original cpu.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Original cpu duger hur bra som helst för freenas, den använder knappt något alls om du inte lägger till massor med vm:s och plugins. En billig uppgradering dock är en I3 3220 som man brukar få för runt 200:-.
Tänk på att skaffa så mycket minne som du har råd med, minimum är 8GB för Freenas, max på microservern är 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Närmare 90-95c om du körde original om du stressat med turboboost + prime95 i 1h.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör Ubuntu Server, så det blev en simpel 'stress -c 8' under en halvtimme i mitt fall, men Prime95 är ju känt för att generera mer värme än andra stresstester så det stämmer säkert.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

"Allvarliga sårbarheter har hittats i servermanageringsverktyget HPE iLO 4. En fjärrangripare kan utnyttja dessa för att kringgå autentisering samt fjärrexekvera kod."

Påverkade produkter
HP Integrated Lights-Out 4 (iLO 4), före 2.53

https://www.cert.se/2017/08/allvarliga-sarbarheter-i-hpe-ilo-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hur duger original CPUn för enklare nas användning?
Jag har tänkt att köpa en till min syster för freenas och säker lagring av familjefoton bland annat.

Kan mycket väl även tänka mig att hellre köra linux med zol ifall freenas blir tungdraget för original cpu.

inga problem. Testade xpenology och lyckades aldrig skrämma cpu över 25% efter boot
ska man transcoda saker då behövs mer cpu men inte som ren nas

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kör v2 istället jag kör en e3-1265l v2 funkar klockrent

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Santrium:

@Calby: Den är dubbelt så dyr, så jag kan inte riktigt motivera det.

Skrivet av TimeLeap:

Tänkte precis säga det, med priset på v2'an kan jag också slänga in 8GB. Mera värt tycker jag

Edit: Och att gå från stock (G1610T) så blir det verkligen kräm i lådan
Edit2: Med tankarna på en ny prolle, är det någon som kan rekommendera ett par passande ramminnen från någon sida? Har verkligen sökt högt och långt men jag är tydligen helt efter för jag kan omöjligt hitta något till en rimlig peng

Lite av ett sidospår, men har grunnat lite på just det här. Socket 1155-Xeons är generellt mycket dyrare och nästan utrotningshotade på begagnatmarknaden jämfört med andra Xeons ur samma generationer. Särskilt så E3-1265L v2, som väl kan betraktas som den optimala CPU:n för Microserver. Kan det enkom handla om Microservers popularitet och uppgraderingar av dylika, eller finns det något annat rimligt skäl, exempelvis att Socket 1155 helt enkelt var en mindre populär plattform för servers i stort?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

"Allvarliga sårbarheter har hittats i servermanageringsverktyget HPE iLO 4. En fjärrangripare kan utnyttja dessa för att kringgå autentisering samt fjärrexekvera kod."

Påverkade produkter
HP Integrated Lights-Out 4 (iLO 4), före 2.53

https://www.cert.se/2017/08/allvarliga-sarbarheter-i-hpe-ilo-...

Skickades från m.sweclockers.com

Därför man endast kör ILO på LAN och inte ut mot WAN.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Installerade Grub på USB sticka och OS på SSDn
Noterar en delay i bootningen - kan det ha ett göra med denna setup?

https://www.dropbox.com/s/nu7onzkrkzpj5n3/1.png
https://www.dropbox.com/s/nu7onzkrkzpj5n3/1.png?dl=0

EDIT: Funkar ju inte att bädda in bilder via Dropbox el dyl
https://www.dropbox.com/s/nu7onzkrkzpj5n3/1.png

Förstår inte riktigt vad du är ute efter här, men givetvis kommer chainloading introducera en liten fördröjning, dock borde den knappt, om alls, vara märkbar. I slutändan kanske det inte heller har någon sexuell betydelse, är ju inte så att man bootar om servern särskilt ofta, och vill man ha korta boottider är man ju likförbannat helt ute och cyklar när man skaffar "riktig" serverhårdvara

imgur.com är i övrigt bra om man vill hotlinka bilder

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Keeper of Traditions

Är väldigt sugen på att införskaffa en sån här då jag tröttnat rejält på min Netgear ReadyNAS, och även vill flytta över webservern från min RPi till en "riktig" server.

Är det Dustin som är billigast med 2349:-? https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Finns det någon sammanställd lista i tråden med vad man kan/bör uppgradera, och även då vad man kan uppgradera till? Jag tänker CPU och RAM främst, men jag kommer nog även vilja byta ut kylningen för att få den tyst.

Då jag aldrig pysslat med servrar seriöst, finns det någon bra bok/websida som går igenom både grunder och mer avancerade inställningar/konfiguration vad gäller säkerhet och så vidare? Främst för någon sorts Linuxserver, inte Windows.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är väldigt sugen på att införskaffa en sån här då jag tröttnat rejält på min Netgear ReadyNAS, och även vill flytta över webservern från min RPi till en "riktig" server.

Är det Dustin som är billigast med 2349:-? https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Finns det någon sammanställd lista i tråden med vad man kan/bör uppgradera, och även då vad man kan uppgradera till? Jag tänker CPU och RAM främst, men jag kommer nog även vilja byta ut kylningen för att få den tyst.

Då jag aldrig pysslat med servrar seriöst, finns det någon bra bok/websida som går igenom både grunder och mer avancerade inställningar/konfiguration vad gäller säkerhet och så vidare? Främst för någon sorts Linuxserver, inte Windows.

Japp Dustin är billigast.

Bästa CPU:n du kan uppgradera till för denna server är: Xeon E3-1265l v2 (OBS! V2 och inte V1) Går att köpa billigt från ebay.
Ram minne är det max 16GB som gäller (2stickor x 8GB styck) DDR3 1600MHz ECC (Obuffrat)

Ja, det finns en större kylare att köpa för att få ner temp på CPU, även så kan man köpa heatsink för NIC, iLO chippet m.m för att få ner temp yttligare.
Jag kan rekommendera HPe's egna kylare som är anpassad för 65w finns länk i tråden till den - har själv köpt en sådan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Äntligen fått inskaffat alla delar till min nya HP Microserver.

Antar att denna fråga har dykt upp flera ggr men vilket är lättaste sättet att boota med SSD disk via 5:e SATA intärna porten och köra i AHCI läge? Är det fortfarande knixet med USB/MicroSD boot tricket som gäller eller stämmer det som jag läste nånstans att man kunde köra SATA port 5 som Raid0 på kontrollerkortet och sätta endast SSD:n i arrayn och låta de andra diskarna vara orörda som jag läst då körs i AHCI läge på kontrollerkortet och därför kunde tillämpas i valfritt mjukvaru RAID lösning. (Vill helst undvika att diskarna snurrar konstant och har hellre en lösning som arbetar mot en disk igången vid skriv/läs samt flexibiliteten med att sätta dit/ta bort diskar ur arrayen går lite smidigare, så därför kör jag hellre mjukvaru RAID)

Tänkte köra idagläget:

1x 128GB Samsung 840 Pro SSD (som pensioneras från min workstation som byts ut mot en 500GB 850 Evo)
3x 3TB WD Red som lagringsdiskar
1x 6TB WD Red som paritetsdisk (köpt med framtida lagringsuppgraderingar i åtankte)

Lutar lite åt Windows 10 Enterprise LTSB 2016 då jag har tillgång till det via jobbet och har således lite bättre kontroll på Windows uppdateringarna och lite mindre crap from start som jag inte behöver.

Lutar lite åt att köra FlexRAID tRAID då jag inte har något stort behov av bra prestanda och vill inte bli "låst" till någon viss lösning och FlexRAID är ganska flexibel på det sättet men kanske ändrar mig ännu baserat på den hastighet jag får i hemmanätverket vid läs/skriv över LAN till sharen.

Märker ni stor skillnad på RAM uppdatering om användningsområdet är mestadels filserver? Jag tänkte testa med 4GB till att börja med men kan tänka mig uppgradera i efterhand. I jobbet har jag testat köra Windows 10 LTSB 2016 på säkert 6 år gamla HP Probook laptopar med 4GB RAM och inte så häva processorer och fungerat ändå förvånansvärt snabbt med SSD installerat i dem.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Beställde en sånhär till min SSD för att sätta den i DVD platsen men nu är frågan, vad är det för kontakt/konverter jag behöver för att få detta kopplat?

Nevermind, hittade svaret nu, behöver "slimsata till vanliga sata + power connector" typ som denna https://www.amazon.com/dp/B002O1W6ZK/ref=psdc_172544_t1_B009J...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Beställde en sånhär till min SSD för att sätta den i DVD platsen men nu är frågan, vad är det för kontakt/konverter jag behöver för att få detta kopplat?

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61REj%2BX8pJL._SL1300_.jpg

Nevermind, hittade svaret nu, behöver "slimsata till vanliga sata + power connector" typ som denna https://www.amazon.com/dp/B002O1W6ZK/ref=psdc_172544_t1_B009J...

Sån här har jag i min
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Installerade Ubuntu Server på min men lyckas inte få ner ljudnivån från fläkten. Vad jag läst mig till ska man i Windows kunna få ner fläktkurvan till ~7%, men att på grund av saknade/krånglande drivrutiner så kommer man inte längre ner än ~30% i Ubuntu?
Jag satte "HPE Power Regulator" till "OS control mode" I iLO-menyn, ska man köra low power mode istället?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det fixade sig, var en lokalt datorbutik som hade adaptern jag behövde.

Har förbannat mig på att få installera Windows Server 2016 men hittade äntligen en fungerande lösning.

Vill dela med mig ifall någon råkar ut för samma scenario: Installera Windows 2016 Server på HP Microserver via USB sticka.

Problem: När man kör med UEFI vill ej boot fungera från en NTFS formaterad USB sticka. FAT32 accepterar ju inte större än 4GB filer och install.wim idagsläget för Server 2016 överstiger 4GB så det går ju inte kopiera till en FAT32 formaterad usb sticka.

Lösning: Gör en USB sticka med två partitioner, mindre FAT32 och större NTFS och kopiera boot filerna till FAT32 partitionen och hela Windows Server 2016 iso datafilerna till NTFS partionen.

Instruktioner finns här: https://miketerrill.net/2016/10/16/usb-flash-drives-uefi-and-...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Installerade Ubuntu Server på min men lyckas inte få ner ljudnivån från fläkten. Vad jag läst mig till ska man i Windows kunna få ner fläktkurvan till ~7%, men att på grund av saknade/krånglande drivrutiner så kommer man inte längre ner än ~30% i Ubuntu?
Jag satte "HPE Power Regulator" till "OS control mode" I iLO-menyn, ska man köra low power mode istället?

Power regulator ska du alltid ha på OS Control Mode för det har inget med fläkten att göra utom det har med hur snabbt CPU, RAM m.m ska acculerera enligt benchmark så om du sätter den på LOW så går det åt pipan med hastigheter m.m.
Så du ska köra HIGH eller OS COntrol mode , något av dom två får du välja mellan.

Fläkten heter något med Cooling om jag inte missminner mig, och den kan du sätta på low.
Min är på Medium och då ligger ja på 25-30% i fläkthastighet enligt iLO.

Edit:
Det är inga drivrutiner som styr fläkten i Windows, utom allt styrs genom iLO och du justerar hastigheten på fläkten i BIOS, heter något med Cooler.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Det fixade sig, var en lokalt datorbutik som hade adaptern jag behövde.

Har förbannat mig på att få installera Windows Server 2016 men hittade äntligen en fungerande lösning.

Vill dela med mig ifall någon råkar ut för samma scenario: Installera Windows 2016 Server på HP Microserver via USB sticka.

Problem: När man kör med UEFI vill ej boot fungera från en NTFS formaterad USB sticka. FAT32 accepterar ju inte större än 4GB filer och install.wim idagsläget för Server 2016 överstiger 4GB så det går ju inte kopiera till en FAT32 formaterad usb sticka.

Lösning: Gör en USB sticka med två partitioner, mindre FAT32 och större NTFS och kopiera boot filerna till FAT32 partitionen och hela Windows Server 2016 iso datafilerna till NTFS partionen.

Instruktioner finns här: https://miketerrill.net/2016/10/16/usb-flash-drives-uefi-and-...

Varför? Varför inte bara boota ISO filen genom iLO?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela med mig av lite filer, det är instruktioner hur du "teardown" servern och även instruktioner kring Power Regulation.
Kan rekommendera att dessa filer är bra att spara, rarade ihop PDF filerna.

https://ufile.io/f6mdy

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Calby:

Power regulator ska du alltid ha på OS Control Mode för det har inget med fläkten att göra utom det har med hur snabbt CPU, RAM m.m ska acculerera enligt benchmark så om du sätter den på LOW så går det åt pipan med hastigheter m.m.
Så du ska köra HIGH eller OS COntrol mode , något av dom två får du välja mellan.

Fläkten heter något med Cooling om jag inte missminner mig, och den kan du sätta på low.
Min är på Medium och då ligger ja på 25-30% i fläkthastighet enligt iLO.

Edit:
Det är inga drivrutiner som styr fläkten i Windows, utom allt styrs genom iLO och du justerar hastigheten på fläkten i BIOS, heter något med Cooler.

Varför? Varför inte bara boota ISO filen genom iLO?

"Thermal configuration" hittade jag, och den står på "optimal cooling". Gissningsvis är det det lägsta läget då man bara kan välja increased och maximum annars. Borde gå att få den tystare dock, men annars blir det väl att byta fläkt och hålla på

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon som beställt SMD R4? Har 4st 1 TB 2,5" Red som jag skulle vilja ha i. Men 25$ plus 2x SSB-9.5 á 10$ plus ev. frakt känns lite halvdyrt? Speciellt sett till att jag betalade 1800,- för serven innan uppgrades...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Någon som beställt SMD R4? Har 4st 1 TB 2,5" Red som jag skulle vilja ha i. Men 25$ plus 2x SSB-9.5 á 10$ plus ev. frakt känns lite halvdyrt? Speciellt sett till att jag betalade 1800,- för serven innan uppgrades...

Kör en external bay via USB 3.0?
Så gör jag två 3,5" visserligen men ändå, maxar inte ens en av portarna.

Så slipper du den extra värmen och modifikationen.

Finns ju en bay för 4st 2,5 och om dom maxar kring 90-100MB/s styck så kommer en av USB 3.0 portarna räcka så har du en över till senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

"Thermal configuration" hittade jag, och den står på "optimal cooling". Gissningsvis är det det lägsta läget då man bara kan välja increased och maximum annars. Borde gå att få den tystare dock, men annars blir det väl att byta fläkt och hålla på

Ja precis, de är den.

Pröva köp heatsink till LOM chipet så kanske fläkten går ner lite i varv?

Edit:
Om du har haft servern på ett tag m.m, vad är alla dina temps enligt iLO då?
Lust att skriva dom, då kan man se vad som ev måste få ner temp på för att få ner varvtalen på fläkten.
En Printscreen över det skulle vara perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Varför? Varför inte bara boota ISO filen genom iLO?

Gjorde det sen. För det blev strul iallafall med att ladda RAID kontroller drivrutinerna via USB installation men via iLO funkade allt perfekt och är nog smidigast oxå. Det är ju första gången jag startar igång en HP Microserver så har en hel del att lära mig vad som funkar bäst osv, den är såpass feature-packad att man är lite vilse i början men man börjar fort gilla allt som finns i den.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

jag har för mig att det fanns drivers till redhat för kylsystemet. Testade bara kortvarigt.
En "fuling" är att koppla ur tempsensorn fram. Då tror ilo att luften är -1 grad och anpassar fläkten till det. Sen om man vill göra det eller inte, tja det är ditt ansvar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Calby:

Ja precis, de är den.

Pröva köp heatsink till LOM chipet så kanske fläkten går ner lite i varv?

Edit:
Om du har haft servern på ett tag m.m, vad är alla dina temps enligt iLO då?
Lust att skriva dom, då kan man se vad som ev måste få ner temp på för att få ner varvtalen på fläkten.
En Printscreen över det skulle vara perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här ser det ut just nu... Chipset ser lite varmt ut, men CPU:n är ju bara ~40 grader. Kanske inte blir tystare än så här i grundutförande, helt enkelt.

01-Inlet Ambient Ambient 3 0 OK 23C Caution: 42C; Critical: 46C 02-CPU CPU 10 6 OK 40C Caution: 70C; Critical: N/A 03-P1 DIMM 1-2 Memory 14 7 OK 31C Caution: 87C; Critical: N/A 05-Chipset System 4 2 OK 61C Caution: 105C; Critical: N/A 06-Chipset Zone System 3 4 OK 45C Caution: 68C; Critical: 73C 07-VR P1 Zone System 9 12 OK 43C Caution: 88C; Critical: 93C 09-iLO Zone System 7 15 OK 43C Caution: 72C; Critical: 77C 11-PCI 1 Zone I/O Board 2 11 OK 36C Caution: 64C; Critical: 69C 12-Sys Exhaust Chassis 10 15 OK 40C Caution: 68C; Critical: 73C

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så här ser det ut just nu... Chipset ser lite varmt ut, men CPU:n är ju bara ~40 grader. Kanske inte blir tystare än så här i grundutförande, helt enkelt.

01-Inlet Ambient Ambient 3 0 OK 23C Caution: 42C; Critical: 46C 02-CPU CPU 10 6 OK 40C Caution: 70C; Critical: N/A 03-P1 DIMM 1-2 Memory 14 7 OK 31C Caution: 87C; Critical: N/A 05-Chipset System 4 2 OK 61C Caution: 105C; Critical: N/A 06-Chipset Zone System 3 4 OK 45C Caution: 68C; Critical: 73C 07-VR P1 Zone System 9 12 OK 43C Caution: 88C; Critical: 93C 09-iLO Zone System 7 15 OK 43C Caution: 72C; Critical: 77C 11-PCI 1 Zone I/O Board 2 11 OK 36C Caution: 64C; Critical: 69C 12-Sys Exhaust Chassis 10 15 OK 40C Caution: 68C; Critical: 73C

CPU:n ligger alltid på 40c om den är under eller lika med 40c.

Ja, din temp ser bra ut.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har kört fast litegrann och har svårt att bestämma vilken konfiguration jag ska gå inför så kommentarer är välkomna. Jag kör med det populära SSD i port5 ODD som jag tänkte boota i från/ha som system disk.

Jag vill köra Windows OS + softaraid av något slag som tillåter para ihop olika diskstorlekar osv. Jag kommer köra från en PCI-e Wifi AC adapter då microservern kommer ställas i en skrubb så jag slipper störas båda från LED lamporna och ljudet. UnRAID således är uteslutet då det stöder inte Wifi adaptrar alls (och känns inte smidigt att köra med Windows VM installation och unraid endast i offline läge).

Har tittat närmast på FlexRAID. Så ifall jag ska ha Windows + FlexRAID finns ju följande alternativ:

- Kör med single RAID0 arrayer för varje disk. Har just nu installerat operativsystemet med RAID mode påslaget i bios så det skulle vara det snabbaste. Dock att det ens går att köra RAID0 med enstaka diskar (iofs HP missbrukar väl bara benämningen för att inte göra det invecklat men är väl ingen skillnad jämtemot köra disk via AHCI) känns väldigt märkligt och har ej heller hittat någon som kört denna scenario. Det störande här är att Linux ser de icke assignade diskarna som de vore i AHCI läge men Windows ser dem inte alls förrän man sätter dem i en array.

- Ändra till AHCI bios läge, men då får jag installera om och det kommer kräva att jag skapar en USB boot disk som säger att boota från SSD:n

- Kör Legacy Boot, borde också fungera? Finns det någon nackdel med Microservern vad gäller temperatur kontroll på diskarna osv ifall man kör Legacy?

- Alternativ ett att köra via hårdvaro raid kontrollern single Raid0 arrayer men strunta i köra något softaRAID. I vilket fall som helst kommer jag ta offline backuper till USB HDD med jämna mellanrum men softa raid skulle ha lite bättre möjlighet att snappa upp data integritetsfel.

Tacksam för kommentarer....

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional