Intel Core i7-4770K och i5-4670K "Haswell"

Permalänk
Medlem

Lite besviken på att information om Haswell fick släppas idag medans Intel Lab är på Tisdag. Hoppades på en exklusiv lansering på plats nu när man pungat ut massa pengar på resan dit :/

Aja får hoppas eventet blir bra!

Permalänk
Medlem

Det här är ju något som diskuterats tidigare (får se om jag kan hitta den tråden), men varför testar ni inte med bästa möjliga grafikkort, dvs Titan (och om ni nu inte har det liggandes på redaktionen, så åtminstone Geforce GTX780)? Nu agerar ju 7970 "flaskhals" i princip i alla speltester i 1920x1080 (förutom Civ5) och ni testar ju av den anledningen också i lägre upplösning, men speltesterna i 1920x1080 blir ju rätt meningslösa att titta på och skillnaden hade ju åtminstone blivit något tydligare där med ett Titan/GTX780 (och definitivt än mer tydliga i 1366x768).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Det här är ju något som diskuterats tidigare (får se om jag kan hitta den tråden), men varför testar ni inte med bästa möjliga grafikkort, dvs Titan (och om ni nu inte har det liggandes på redaktionen, så åtminstone Geforce GTX780)? Nu agerar ju 7970 "flaskhals" i princip i alla speltester i 1920x1080 (förutom Civ5) och ni testar ju av den anledningen också i lägre upplösning, men speltesterna i 1920x1080 blir ju rätt meningslösa att titta på och skillnaden hade ju åtminstone blivit något tydligare där med ett Titan/GTX780 (och definitivt än mer tydliga i 1366x768).

My point exactly!
Hexus testar med 780. Tummen upp!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av saddam:

Fail. Varför släppa en ny generation cpu som är 8% snabbare? Intel försöker verkligen mjölka konsumenterna på pengar. Haswell kommer ungefär i samma tidpunkt som Windows 8, som också blev ett fiasko.

När Oracle släpper sina SPARC servrar, så är de alltid 100% snabbare. Där pratar vi inte några ynkliga 8% snabbare. Sen finns det faktiskt tomtar här, som tycker att Intel gör de bästa cpuerna av alla inkl IBM, Oracle, HP, etc. Jag menar, kom igen. Vem skulle vara stolt över 8% snabbare cpuer? Och IvyBridge var typ 10% snabbare än SandyBridge. Kommer Broadwell vara 5% snabbare än Haswell? Ja, man måste vara tomte för att tycka att Intel gör de snabbaste och bästa cpuerna idag.

Återigen. Fail.

  1. Du sväljer det Oracle skriver allt mycket rakt av. Majoriteten av de "världsrekord" som man satt med T4 är gjorda intern hos Oracle och man har inte gjort testerna allmänt tillgängliga.

  2. Det är extremt smala områden där du faktiskt få 100% förbättring mellan SPARC versioner, Intel skulle mycket väl kunna göra ett test som kopiera en 256kB area och hävda att Haswell är 100% snabbare än Ivy (du använder då L2 cachen som är dubbelt så snabb), man skulle även kunna göra test som använder FMA eller långa serier av fmul (eller motsvarande SSE/AVX instruktion) som också går dubbel så snabbt då HSW kan utföra två flyttalsmultiplikationer per cykel medan IVB bara kan utföra en fmul (man kan påbörja upp till 3 flyttalsoperationer per cykel både i IVB och HSW, men bara 1 kan vara fmul på IVB).

  3. Jämfört du Westmere versionen av E5/E7 Xeon mot Sandybridge versionen så är den senare upp till 80% snabbare på vissa server-laster, så du gör en fail när du jämför desktop mot server

Men absolut viktigaste: det är ju lite lättare att bättre på prestanda från T3->T4 då T3 blir totalt krossad av Intels CPUer vad det gäller rå heltal och flyttalsprestanda. En 16-kärnors / 256-trådars T3 @ 1.65GHz är ungefär lika snabb som en 4-kärnors / 8-trådars Core i7 2600 @ 3.4 GHz, vad tror du prisskillnaden är?

Dold text

Övergången från T3->T4 är första gången IPC inte suger så brutalt i den CPU man startade med att man fick ju halvera antalet CPU-kärnor i topp-modellen av T4 jämfört med T3 då man nu får samma problem som Intel/AMD/IBM brottas med (då de har brutalt mycket bättre IPC/CPU-kärna i sin CPUer): det finns ingen cache eller RAM som är snabbt nog att leverera data i den takt som behövs för det antal CPU-kärnor dessa server CPUer har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skönt, då gjorde man rätt som gick all in och köpte nya grejer redan för ett år sedan istället för att vänta på Haswell

Hade faktiskt väntat mig ett bra mycket rejälare prestandalyft.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Datavetare

Riktigt bra artikel!

Saknar bara en sak: ser inte att TSX nämns (riktigt bra artikel om detta).

Inser att TSX är något som kanske är lite väl tekniskt att beskriva för en bred publik, men skulle säga att undantaget förbättringarna för mobila enheter, så är TSX den mest intressanta nyheten i Haswell. Väldigt förenklat kan man beskriva TSX som en finess som gör det, för programmerare, väldigt svåra jobbet att skriva program som har potential att skala väl över flera CPU-kärnor betydligt lättare.

Tar man t.ex. en hash-tabell som är implementerad med s.k. closed-addressing, fix antal "hinkar" där man använder hash värdet som index i och varje hink har ren länkad lista där man lägger element som har ett hash-värde som motsvarar den hinken, så skulle man idag nog välja ett lås per "hink". Problemet med att använda flera lås är att så fort man måste göra något som atomärt kräver access av flera hinkar så måste man ta mer än ett lås. Dessa lås måste tas i en fördefinierad ordning annars innehåller programmet ett potentiellt dead-lock (man kommer vänta på något som aldrig kommer hända och programmet "hänger" sig). Ett annat problem är att ta/släppa lås är dyra operationer.

I Haswell med TSX kan man lägga ett lås över hela hash-tabellen och HW kommer reda ut om två (eller flera) trådar som samtidigt kör inom låset gör något som "krockar". Om de inte gör det, vilket händer i nära nog 100% om koden är vettig, så kommer alla kunna köra med låset "taget" samtidigt och man får väldigt bra parallellism genom sin hash-tabell. Krockar två trådar så kommer HW "flytta tillbaka tiden" i programmet och man kör om koden på ett sådan sätt som dagens CPU gör, d.v.s. bara en CPU-tråd kan köra inuti låset.

Tyvärr saknar Windows ännu stöd för TSX (man kan dock lägga till det själv), men Linux har redan stöd i sitt standardbibliotek för trådar/lås så redan existerande program kan dra nytta av TSX!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Är det release den 4e Juni som gäller?

Undrar jag också. Flera butiker visar att de har 4770k i lager. Frågade Clickok och tydligen finns det ÅF som redan fått leveranser och kan kan skicka 4 juni.

Komplett etc kanske väntar på releasedagen för att få lite extra draghjälp i lanseringen?

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Medlem

Nja, tror Tuban hänger på tills vidare!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

För min del hade de lika gärna kunnat hoppa över Haswell. Prestandahöjningen överlag är pinsam. Drar lite mindre ström i idle. Wow. Har lite bättre integrerad skitgpu. Upphetsande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Fail. Varför släppa en ny generation cpu som är 8% snabbare? Intel försöker verkligen mjölka konsumenterna på pengar. Haswell kommer ungefär i samma tidpunkt som Windows 8, som också blev ett fiasko.

När Oracle släpper sina SPARC servrar, så är de alltid 100% snabbare. Där pratar vi inte några ynkliga 8% snabbare. Sen finns det faktiskt tomtar här, som tycker att Intel gör de bästa cpuerna av alla inkl IBM, Oracle, HP, etc. Jag menar, kom igen. Vem skulle vara stolt över 8% snabbare cpuer? Och IvyBridge var typ 10% snabbare än SandyBridge. Kommer Broadwell vara 5% snabbare än Haswell? Ja, man måste vara tomte för att tycka att Intel gör de snabbaste och bästa cpuerna idag.

Återigen. Fail.

100% inom specifika områden är inte ovanligt för Intelprocessorer heller. T.ex. är Haswell 100% snabbare eller mer jämfört med Ivy Bridge när det gäller vektoroperationer där man fullt ut kan utnyttja 256-bitars register. Här är några exempel på assemblyfunktioner jag har skrivit för Haswell (siffrorna är Haswell AVX2 vs Haswell non-AVX2, jämför man med Ivy Bridge blir prestandaökningen ännu större):

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Så om man vill tjäna FPS i spel i normala uplösningar (1080p /1440p) så AMD + Starkare Grafikdel bättre lösning för spel.

nej kolla:

http://www.pcgameshardware.de/Crysis-3-PC-235317/Tests/Crysis...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Långt inlägg om TSX

Har för mig att jag har läst någonstans att processorer med upplåst multipel inte kommer att ha stöd för TSX. Vet du om detta stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

När ska FX-9000 släppas då?

Finns väl inget officiellt sagt än såvitt jag vet, men gissar (hoppas) inom Juni månad, senast Juli, enligt swec artikeln väntas presentationen hållas under E3 (11-13 Juni).

Permalänk
Skrivet av saddam:

Fail. Varför släppa en ny generation cpu som är 8% snabbare?

Faktiskt ännu mindre än 8% för den överklockar sämre än IB.
Alltså jag fattar verkligen inte vad fan intel håller på med, suck. Det är verkligen mörka tider för oss nu, utvecklingen av skärmar (stationära) står still, Windows kommer med ett operativsystem som suger giraff anus och Intel släpper patetiska processorer och trycker in hetpasta (det kyler ju inte) under värmespridaren helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Meh kommer behålla min 3570K ett tag till

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Meh kommer behålla min 3570K ett tag till

Samma här. Detta är verkligen ingen värd "uppgradering".

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Samma här. Detta är verkligen ingen värd "uppgradering".

Det är nästan aldrig lönt att uppgradera endast en generation (Sandy Bridge kanske var ett undantag).

Permalänk
Skrivet av Sir Skybalotte:

Precis, tycker inte riktigt det stämmer med toppklass.

Den är fortfarande toppklass.. Om den gamla var toppklass och ersättaren är bättre utan konkurrens så ere fortfarande ny toppklass..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon158432:

Har för mig att jag har läst någonstans att processorer med upplåst multipel inte kommer att ha stöd för TSX. Vet du om detta stämmer?

Så är det tyvärr, "K" modellerna saknar TSX (möjligen även andra modeller).

Det positiva (om man nu kan kalla det så) är att program kan relativt enkelt skrivas så att de fungerar både om TSX finns och om det inte finns. En specifik finess i TSX som kallas "lock elision" är till och med binärkompatibelt ner på maskinkodnivå, på en CPU utan TSX så kommer det bli som om det stod nop (en assembler instruktion som inte har något effekt, no-operation) och på en med TSX så får man fördelen av att HW hjälper till med skalbarhet.

Denna egenskap kommer förhoppningsvis leda till att TSX börjar användas nu direkt. Tittar man på SSE och nu AVX så tar det ofta många många år innan finessen får så pass stor spridning att man kan förutsätt att alla som har behöv att köra ett program som är så pass prestandakrävande att SSE/AVX är vettigt också har en CPU som har stöd för SSE/AVX. AVX kommer kanske få en kick-start nu när både PS4 och X1 har stöd för AVX (dock inte för AVX2...).

Har själv haft en i5-4670T sedan februari i år, den har i alla fall TSX. Tyvärr har jag haft mindre tid än jag hoppats till att faktiskt testa vad TSX är kapabel till, men det lilla jag har hunnit med verkar riktigt lovande

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En ska man ska tänka på är just det att det varierar mycket från exemplar till exemplar, kan vara så att sweclockers fick ett dåligt exemplar. Såg denna sidan innan i veckan och även om det inte är säkert på att det är stabilt så säger det ändå en del om man har fått igång datorn då.

I7 4770k 5 GHz 0.94 volt (borde det inte betyda att man får lägre temperaturer
http://www.tomshardware.com/news/Intel-i7-haswell-overclock-4...

Sen därifrån finns det en länk till ett videoklipp där en har klockat en i7 4770k till 8 GHz och vad jag har för mig så ligger världsrekordet för i7 3770k på ungefär 7,2 GHz vilket borde betyda att det finns ganska mycket mer kräm i i7 4770K.

http://www.tomshardware.com/news/Intel-Haswell-Overclock-i7-4...

http://rog.asus.com/164362012/overclocking/7184-3mhz-rog-brea...

Alltså, låt inte ett test bestämma ifall den är bra eller ej och dra inte för snabba slutsatser. Att slå världsrekordet med 800 MHz är bara det en stor bedrift och att han sen har datorn igång en längre stund och filma det är ju ännu mer imponerande.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Är väll bara att konstatera att vi som köpte i7-2600K när sandy var ny gjorde en jäkligt bra investering med tanke på hur länge man kan sitta på den proppen.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Faktiskt ännu mindre än 8% för den överklockar sämre än IB.
Alltså jag fattar verkligen inte vad fan intel håller på med, suck. Det är verkligen mörka tider för oss nu, utvecklingen av skärmar (stationära) står still, Windows kommer med ett operativsystem som suger giraff anus och Intel släpper patetiska processorer och trycker in hetpasta (det kyler ju inte) under värmespridaren helt i onödan.

Dom gör det alla företag skulle göra i deras situation, drar största möjliga nytta av den. Allt vi kan hoppas på är att det ger AMD en chans att komma med nåt som kan konkurrera på allvar så utvecklingen drivs på igen.

Återigen, problemet har inte med kylpasta att göra(tänk om det vore så enkelt, då skulle jag vara en mkt gladare ivy överklockare). Många som kör gigantiska custom loops med blocket direkt kärnan utan IHS. Det enda som får ivy att skala med volten linjärt och fint som sandy gör är extrem-kylning, LN2.

Är inte det minsta förvånad fö. I told you so!

Ang. artikeln, 2133Mhz minnen? Det går ju med sandy liksom? IMC i haswell är ju bättre än den i ivy, ni får ta och investera i ett 2800Mhz kit på redaktionen

S2011 som gäller helt utan tvekan.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Återigen, problemet har inte med kylpasta att göra(tänk om det vore så enkelt, då skulle jag vara en mkt gladare ivy överklockare). Många som kör gigantiska custom loops med blocket direkt kärnan utan IHS. Det enda som får ivy att skala med volten linjärt och fint som sandy gör är extrem-kylning, LN2.

Om det vore som du säger så skulle inte folk få typ 20 grader lägre temps efter delidding, och det är bara med bättre kylpasta, det skulle bli ännu bättre med ingen kylpasta.

Permalänk
Avstängd

Besviken på att den bara har OpenGL 4.0 stöd, inte OpenGL 4.3.

Max stöd för 4096 x 2304 pixlar är ju inte så bra heller, hade velat se 3840 x 2400 (16:10), dubbelt upp från 1920 x 1200 alltså.

Minnesstöd för bara 1 600 MHz är tråkigt. Borde ha 2133 MHz.
Tråkigt att fortfarande bara DDR3, ingen DDR4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Minnesstöd för bara 1 600 MHz är tråkigt. Borde ha 2133 MHz.

Det är det officiella, ja. Verkligheten är lite annorlunda. Det finns valideringar på över 4000MHz.

Permalänk
Medlem

HUr mycket betalar Intel/AMD speltillverkarna för svårdrivna/ooptimerade spel?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Min i7 950 får rulla runt med mitt gtx 780 ett tag till i 2560x1400

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Det är nästan aldrig lönt att uppgradera endast en generation (Sandy Bridge kanske var ett undantag).

Hade dock inte (för min del) gjort skillnad ifall jag skulle uppgradera från en Pentium III, hade valt Ivy Bridge ändå.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sirnicke:

Bara att hoppas att Broadwell kommer som 6-kärning variant!

Vilket inte kommer hända. Inte ens med Skylake. Men generationen efter kanske.

Skrivet av rektor:

Besviken på att den bara har OpenGL 4.0 stöd, inte OpenGL 4.3.

Max stöd för 4096 x 2304 pixlar är ju inte så bra heller, hade velat se 3840 x 2400 (16:10), dubbelt upp från 1920 x 1200 alltså.

Minnesstöd för bara 1 600 MHz är tråkigt. Borde ha 2133 MHz.
Tråkigt att fortfarande bara DDR3, ingen DDR4.

DDR4 kommer inte bli prisvärt förrän 2016 tidigast så du kan ju fortsätta drömma!

Permalänk
Medlem

Lika kass uppgradering som när P4an kom. Bara o skippa!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3