Intel Core i7-4770K och i5-4670K "Haswell"

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Trivsel, respekt, argumentera sansat och utan påhopp.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Då blir det troligtvis 4670k, hoppas den landar kring 2000 kr...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E | RAM: Corsair LP 8gb @ 1600MHz | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | GPU: ASUS Geforce GTX 780 OC 3gb | CPU: Intel i5 4670k @ 3.4 GHz | PSU: Corsair AX850 | Lagring: x2 Samsung 840 Pro 256gb i RAID 0 |

Permalänk
Medlem

Trevligt, då kan jag behålla min 2600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

En ska man ska tänka på är just det att det varierar mycket från exemplar till exemplar, kan vara så att sweclockers fick ett dåligt exemplar. Såg denna sidan innan i veckan och även om det inte är säkert på att det är stabilt så säger det ändå en del om man har fått igång datorn då.

I7 4770k 5 GHz 0.94 volt (borde det inte betyda att man får lägre temperaturer
http://www.tomshardware.com/news/Intel-i7-haswell-overclock-4...

Sen därifrån finns det en länk till ett videoklipp där en har klockat en i7 4770k till 8 GHz och vad jag har för mig så ligger världsrekordet för i7 3770k på ungefär 7,2 GHz vilket borde betyda att det finns ganska mycket mer kräm i i7 4770K.

http://www.tomshardware.com/news/Intel-Haswell-Overclock-i7-4...

http://rog.asus.com/164362012/overclocking/7184-3mhz-rog-brea...

Alltså, låt inte ett test bestämma ifall den är bra eller ej och dra inte för snabba slutsatser. Att slå världsrekordet med 800 MHz är bara det en stor bedrift och att han sen har datorn igång en längre stund och filma det är ju ännu mer imponerande.

Man skall väl heller inte dra slutsatser från vissa exemplar som råkar klocka väldigt bra, framför allt om det görs med flytande kväve eller andra mer "exotiska" kyllösningar? (Även Ivy klockade väl bättre än Sandy i vissa fall med flytande kväve, men det är ju inga resultat som är överförbara för klockpotentialen med luft).

http://www.hardocp.com/article/2013/06/01/intel_haswell_i7477...

Citat:

Luck of the Draw?

From all the feedback that I am getting through motherboard makers about Haswell overclocking, the basic thread at this time in terms of getting "high overclocks" seems to be, "You need to have a good CPU." ASUS has tested a couple hundred Haswell processors at this time and this is ASUS’ specific feedback from that overclock testing.

70% of CPUs can clock to 4.5GHz

30% of CPUs can clock to 4.6GHz

20% of CPUs can clock to 4.7GHz

10% of CPUs can to 4.8GHz

Overall you will find most CPUs capable of reaching 44x to 45x with varying levels of voltage.

These ASUS results were obtained with sealed water cooling systems that are comparable to a Corsair H80/H100 configuration or extremely efficient air cooling with 120mm push/pull fans while applying a maximum core voltage of 1.275v under full thread load conditions.

Obviously it is very early in terms of Haswell retail processor production, and we are still not sure what we will see in terms of i7-4770K retail purchased Haswell overclocking headroom. We will be buying a couple of Core i7-4770K processors this weekend and see what comes out of that. Going on the above information, it would seem that getting a 4.8GHz-worthy Haswell sample will be about a one in ten shot with "normal" sealed water cooling systems.

Overclocking the Haswell i7-4770K processor that was sampled to HardOCP directly from Intel was extremely simple using two ASUS Z87 series motherboards and we will describe on that on the following pages. From the information above we can assume that we got a "golden" sample directly from Intel, or were extremely lucky when it came to the luck of the draw.

All about the Cooling

As most of you reading this have already guessed, overclocking Haswell is going to be very dependent on your cooling system. Many of you that have put off water cooling in the past are very likely to be about to take the plunge. If you are going to stick with air cooling, you will likely need a very efficient system. ASUS went as far as to make cooler recommendations based on its overclock testing, which at this time I have to consider it the most informed opinion. Given the wide variety of voltages ASUS has seen at various clock speeds, it made some recommendations based on CPU core voltage needs.

For voltages up to 1.250-1.265 a Cooling solution meeting a minimum of a Corsair H80i is advised, superior performance can be offered by moving to the H90 or higher performing dual fan closed loop solutions.

For voltages up to 1.275-1.300 a cooling solution meeting a minimum of a Corsair H100i is advised.

For voltages up to or greater than 1.300v a high performance water cooling system is recommended. Minimum recommendation would be a unit such as Koolance EX2-755.

For voltages up to or greater than 1.350 a high performance water cooling system is recommended. Minimum recommendation would be a unit such as a Koolance EX2-1055.

Keep in mind these recommendations are based on controlling peak temperatures and loads under synthetic stress applications. For nominal real world usage load temperatures will be considerably under that of stress tests.

The last paragraph above is very interesting about synthetic stress applications and I will be addressing this more on the next page.

To put it in a nutshell, ASUS’ experience was that any core voltage over 1.2v accompanied by heavy workloads puts the enthusiast into water cooling territory and ASUS has experienced certain 4770K sample CPUs that have required 1.2v vCore just to hit 4.3GHz. From what we have seen, "high end" overclocking will require a good water cooling system. Surely there will be some exceptions to the rule, but I would not expect to be part of that crowd.

Så baserat på detta (och även ett antal andra sidor) tror jag att det snarare är du som drar lite förhastade slutsatser Haswell kommer (tyvärr) som det verkar inte nå några "Sandy-klocks" för majoriteten av användarna, utan snarare nå "normala Ivy-klocks" (runt 4,5Ghz) och ibland inte ens det, samt att det då verkar krävas en kraftfull kyllösning med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så är det tyvärr, "K" modellerna saknar TSX (möjligen även andra modeller).

Det positiva (om man nu kan kalla det så) är att program kan relativt enkelt skrivas så att de fungerar både om TSX finns och om det inte finns. En specifik finess i TSX som kallas "lock elision" är till och med binärkompatibelt ner på maskinkodnivå, på en CPU utan TSX så kommer det bli som om det stod nop (en assembler instruktion som inte har något effekt, no-operation) och på en med TSX så får man fördelen av att HW hjälper till med skalbarhet.

Denna egenskap kommer förhoppningsvis leda till att TSX börjar användas nu direkt. Tittar man på SSE och nu AVX så tar det ofta många många år innan finessen får så pass stor spridning att man kan förutsätt att alla som har behöv att köra ett program som är så pass prestandakrävande att SSE/AVX är vettigt också har en CPU som har stöd för SSE/AVX. AVX kommer kanske få en kick-start nu när både PS4 och X1 har stöd för AVX (dock inte för AVX2...).

Har själv haft en i5-4670T sedan februari i år, den har i alla fall TSX. Tyvärr har jag haft mindre tid än jag hoppats till att faktiskt testa vad TSX är kapabel till, men det lilla jag har hunnit med verkar riktigt lovande

Båda (Jaguar/Steamroller och Haswell) har även stöd för FMA3, XOP, CVT16/F16C, AES-NI / CLMUL och är ganska on par när det gäller SIMD-features. Mycket kommer säkert bero på kompilatorerna här, konsolerna behöver ju inte tänka på bakåtkompatibilitet. Sen består ju ett stort mjukvaruprojekt av så många olika delar, en del kommer anpassas bättre, en del kommer handoptimeras osv andra inte. Vill dem att TSX ska användas får de nog se till att alla modeller stödjer det. AVX2 tar nog några år innan det börjar användas seriöst, vi får nog se till att AVX börjar användas först, sen ska man inte glömma bort att dessa chip (med PC-operativ åtminstone) även har OpenGL och OpenCL, Intel har QuickSync osv. Finns mycket teknik att utnyttja om man vill. AVX2 får nog inte AMD fören Excavator åtminstone, så jag skulle gissa att det är runt 2015 det börjar användas seriöst i PC-världen.

Permalänk
Medlem

FX-8350 för 1499kr känns helt plötsligt väldigt prisvärd om man kan leva med den högre effektförbrukningen Kanske att det blir en 4670 om den hamnar på samma prisklass eller något billigare, annars känns det inte värt att byta ut hela systemet =/

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wifi:

När ska FX-9000 släppas då?

Den ska presenteras på E3 11-13 Juni. När den väl kommer till butiker är svårt att säga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Snacka om små skillnader i prestanda vinst från Ivy-bright... AMD hänger ju med..

Permalänk

Släpptes för beställning 00:00 inatt

Jag beställde en 4770k från netonnet precis, med Gigabytes flaggskepp till MB. Jag vet, men de hade inte så många brädor inne....

Den kommer fram tills på tisdag, men det går att få tag på samtliga modeller redan på måndag den 3:e.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Är det release den 4e Juni som gäller?

Nej, du kan beställa idag från exempelvis netonnet. Kommer fram 4:e, eller så handlar du en i butik imorgon måndag den 3:e.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Lite besviken på att information om Haswell fick släppas idag medans Intel Lab är på Tisdag. Hoppades på en exklusiv lansering på plats nu när man pungat ut massa pengar på resan dit :/

Aja får hoppas eventet blir bra!

Typ. Kräva pengarna tillbaka? När vanliga konsumenter sitter med prollarna i handen redan imorgon måndag (tja, eller idag, åtminstone kan netonets lagershop ge dig en i handen idag söndag...) så får de som är med på releasen reda på vad alla andra redan sitter hemma och fipplar med.

Jag tog för givet att de först skulle gå att beställa den 4:e.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Medlem

wtf ?

presterar som ivy, sb inte långt bakom och drar MER ström än ivy ???

dessutom, är tom gt3e sämre än trinitys grafikdel?

nae intel nae

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

wtf ?

presterar som ivy, sb inte långt bakom och drar MER ström än ivy ???

dessutom, är tom gt3e sämre än trinitys grafikdel?

nae intel nae

GT3e är bättre än 5800K i Anandtechs test. Alltså jämfört med stationära Trinity. Mobila Trinity är ungefär hälften så snabb.

Permalänk
Medlem

Asså 8350 står sig riktig bra måste jag säga med tanke på priset och på att den varit ute rätt länge nu. Även gamla 1100T lever vidare. Sandy Bridge och Ivy Bridge ska vi inte ens snacka om, sitter man på en sån kan man hoppa över haswell utan att blinka. Det känns knappt värt att uppgradera min 1055T.

Känns som kommande Vishera med 5ghz frekvens kommer utprestera dessa?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det verkar vara en utmärkt processor. Jag hade dock hoppats på en ännu bättre integrerad grafik. 5800k är fortfarande överlägset bäst på den delen.

Blev lite besviken faktiskt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa 4760k om man sitter på en phenom 945?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpliiT:

Är det värt att köpa 4760k om man sitter på en phenom 945?

Ah från 945 är det nog värt, om den inte klockar bra. Men det beror ju helt på vad du gör med datorn såklart.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crown_Sthlm:

Jag beställde en 4770k från netonnet precis, med Gigabytes flaggskepp till MB. Jag vet, men de hade inte så många brädor inne....

Den kommer fram tills på tisdag, men det går att få tag på samtliga modeller redan på måndag den 3:e.

De har ju inte ens Gigabytes flaggskepp på netonnet.
Inet har det däremot
http://www.inet.se/produkt/1902448/gigabyte-ga-z87x-ud7th-e-a...

Själv ska jag nog uppgradera min I5-760 till en I5-4670k Funderade på ett ASROCK extreme 6 eller ett ASUS MAXIMUS VI HERO

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror jag nöjer mig med min Ivy ett tag till

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

4770k kostar 2.8k på inet,någon som har sett lägre?

Permalänk
Medlem

Tack Sweclockers, "Prestanda: Vid samma klockfrekvens" äger. Där kan verkligen Anandtech lära av er

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blossa:

Det är det officiella, ja. Verkligheten är lite annorlunda. Det finns valideringar på över 4000MHz.

Men enligt SweClockers test så är ju skillnaden marginell.
Minnesskalning är dålig så man tjänar inte så mycket prestanda på snabbare minnen.

Permalänk
Avstängd

Vad är temperaturen på en Haswell?
Är den lätt eller svår att kyla?
Lättare eller svårare än Core 2 Duo?

Vad ligger idle och load temperaturen på med stockkylaren?

Finns det bärbara datorer eller ultrabooks med Haswell?

Permalänk
Medlem

Inget ont om Haswell i sig, men lite fel känns det när man är mer upphetsad av 6st Intel SATA-6 portar än processorn i sig.

Permalänk
Medlem

jag hade köpt 4770k om den inte hade vart så hög i tempsen när man överklockar

Permalänk
Medlem

Tack för ännu en bra recension, Swec!

Dock redigt besviken på överklockningen, sitter på en 3770K som gör 4,8GHz med 1,345V just nu, men hade sett fram emot att byta upp sig. Z87 Mpower+4770K var min plan, men ser inte ut så för tillfället. Får bli något annat i försenad födelsedagspresent till mig själv...

Har jag förstått det rätt är det samma problem med temperaturerna som med Ivy, orsaken är (kass) kylpasta mellan die och IHS. Jag kan inte säga om överklockningsresultatet blir bättre med lägre temperatur, men vet att jag kunde sänka från 1,38V@85C till 1,345V@65C och behålla samma frekvens på min 3770K.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Tittade runt lite på moderkort och hittade det här http://www.inet.se/produkt/1902454/gigabyte-ga-z87x-oc-atx om ni kollar bild 7 så kör dem 4way-crossfire med 4870 på bild 8 kör de 4a 6970,7950 eller 6870

Undrade vad pr avdelningen tänkte när de skulle ta produktbilderna

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Fail. Varför släppa en ny generation cpu som är 8% snabbare? Intel försöker verkligen mjölka konsumenterna på pengar. Haswell kommer ungefär i samma tidpunkt som Windows 8, som också blev ett fiasko.

När Oracle släpper sina SPARC servrar, så är de alltid 100% snabbare. Där pratar vi inte några ynkliga 8% snabbare. Sen finns det faktiskt tomtar här, som tycker att Intel gör de bästa cpuerna av alla inkl IBM, Oracle, HP, etc. Jag menar, kom igen. Vem skulle vara stolt över 8% snabbare cpuer? Och IvyBridge var typ 10% snabbare än SandyBridge. Kommer Broadwell vara 5% snabbare än Haswell? Ja, man måste vara tomte för att tycka att Intel gör de snabbaste och bästa cpuerna idag.

Återigen. Fail.

HP gör inga processorer, och har inte gjort det på länge heller, sedan dom höll på med PA-RISC (HP/PA). Senaste processorn släpptes 2005, sen la dom ner PA-RISC och hoppade på Itanium istället med Intel.

Må vara sant att andra tillverkare gör bättre processorer. Fujitsu har gjort en SPARC processor som vid lanseringen var världens snabbaste processor.
Men POWER och SPARC är inte något för oss vanliga användare, inget direkt som vi kan köpa commercial-of-the-shelf precis.
Så för oss vanligt folk så är det fortfarande Intel och AMD som gäller.

Permalänk
Medlem

Jaha, då kanske man kunde hoppas på att hitta en rabaterad 3770k nånstans..