Permalänk
Medlem

20" HackiMac med Intel NUC

Kan börja med att säga att det här bygget inte på något sätt var planerat utan är resultatet av allmän uttråkning framåt morgontimmarna. Det finns utrymme för förbättringar då jag tog det som fanns tillgängligt för att få till något av ett "proof of concept". Tanken nu är att fixa kortare kablar och möjligen sleeva dem för att få ett mer enhetligt utseende. Kanske ta det steget längre och faktiskt bygga in NUCen i en skärm istället.

Spec:

Intel NUC DC3217IYE
- Intel Core i3 3217U 1.8GHz
- 2x4GB Cruical 1333MHz RAM
- Intel 525 Series mSata SSD 30GB

Dell 2007FP
- 1600x1200
- S-IPS panel
- 4 USB 2.0 Portar

Apple wired keyboard
Logitech Performance MX
Swec's musmatta såklart

Apple OS X 10.8.3 Mountain Lion

Då jag personligen gillar att jobba i Apples operativsystem OS X men har svårt att motivera priset för deras hårdvara alla gånger har jag sedan länge experimenterat med hackingtosh i diverse olika former. Så ett plus är att NUCen är en utmärkt plattform för att köra OS X på.

Bygget:
Med Intel NUCen följer det med en platta för att montera den på ett vesa fäste men eftersom det tas upp av skärmens egna fot var jag tvungen att hitta en annan lösning. Den blev att ta ett plattjärn och ett par längre bultar och klämma fast plattan längst upp på skärmens fot. Kanske inte den snyggaste lösningen men det funkar och gör ingen direkt åverkan på skärmen. Viktigast av allt så sitter NUCen stadigt och det är ingen risk att den skulle lossna. Enda nackdelen är att skärmen inte går att få upp i sitt högsta läge men det är inget som gör mig något då jag vanligtvis har den i lägsta läget.

Syfte:
Tanken med maskinen är att den ska vara den centrala punkten för att hantera och administrera media så som filmer, serier, musik och bilder. Exakt hur är inte helt klart än förutom att den kommer stå och tugga igenom konverteringar av videoklipp med handbreak och iFlicks för att förse en Apple TV med rätt format. Musiken kommer spelas via Spotify och skickas via Airplay till stereon i vardagsrummet och köket.

Ekonomi:
För den intresserade kommer här en sammaställning över vad hela paketet har kostat än sålänge. Tar endast med datorn och skärmen då kringutrsutningen är ganska ointressant i sammanhanget.

Intel NUC DC3217IYE 1800kr
Cruical 2x4GB 1333MHz KIT 200kr
Intel 525 mSata SSD 20GB 478kr
Strömkabel 27kr
Dell 2007FP (beg.) 500kr
OS X Mountain Lion 149kr
Totalt: 3154kr

Framtidsplaner:
Några samlade idéer för att bygga vidare på konceptet.

- Kortare sleevade kablar
- Bättre och snyggare fastsättning
- Trådlöst tangentbord
- WLAN kort i NUCen för att slippa nätverkskabeln
- Gemensam strömkabel till NUCen och skärmen.
- Någon form av låda/inkapsling för att få det mer "cleant"
- Större skärm, förslagsvis en där foten inte sitter i vesafästet
- Kanske ta det steget längre och bygga in NUCen i skärmen
- Montera några mindre högtalare på skärmen

Många idéer finns det men vi får se vad det blir av det.

Det må kanske inte vara den snyggaste skapelsen men den fyller sitt syfte och det till ett humant pris

//wurpan

20" HackiMac med Intel NUC

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Inaktiv

Kanske modda en skärm och sätt den NUC i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Kanske modda en skärm och sätt den NUC i den?

Jo det är en av framtidsplanerna att om möjligt bygga in den i en skärm. Borde gå då själva moderkortet och dess kylning inte tar mycket plats allt. Var först inne på att bygga in den i ett externt 3.5" kabinett i aluminium som går i samma stil som Mac Pron tillsammans med en 2.5" disk men tyvärr saknades det några millimeter för att det skulle gå så det blev denna lösning istället.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jag må ha helt fel för mig men tittade i 5 min på en sådan nuc irl för några månader sedan har inte den möjlighet att monteras på ett vanligt Vesa fäste bak på en skärm?

Med tex en sådan här:

Slut resultat isf såhär:

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jag må ha helt fel för mig men tittade i 5 min på en sådan nuc irl för några månader sedan har inte den möjlighet att monteras på ett vanligt Vesa fäste bak på en skärm?

Med tex en sådan här:
http://techreport.com/r.x/intel-nuc/nuc-vesa-mount.jpg

Slut resultat isf såhär:
http://assets.vr-zone.net/18033/IMG_0688.jpg

Jo det är precis det jag skrevi beskrivningen att plattan som följer med är till för att monteras i ett vesa fäste men eftersom skärmens egna fot sitter där (om det ens finns vesa fästen bakom infästningen till foten) går det inte att montera nucen där, om nu inte skärmen ska ligga på skrivbordet

Men skaffar jag en annan skärm till den blir det nog en där skärmens fot inte räcker vesa fästet. Alternativt en skärm där det finns utrymme att bygga in moderkortet i skärmen.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Grymt smidigt! Bra bilder och mycket info, det gillas!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hur mycket jobb var det att få OSX att flyta på den?
Antar att det behövs en ny DSDT?

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deean:

Hur mycket jobb var det att få OSX att flyta på den?
Antar att det behövs en ny DSDT?

Inte mycket jobb alls! Finns en väldigt bra guide på tonymacx86 för just Intel NUC. I korta drag så är det bara att installera os x med unibeast/multibeast och sen fixa en DSDT för att få igång ljudet via HDMI om man behöver det. Allt finns beskrivet där så kan man läsa fixar man det

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Undrar vad Apple tycker om att du kör OS X på en icke-Appledator. Personligen tycker jag att de kan köra upp sina regler där solen inte skiner, men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av a99alela:

Undrar vad Apple tycker om att du kör OS X på en icke-Appledator. Personligen tycker jag att de kan köra upp sina regler där solen inte skiner, men men...

Ja det är väl klart att dom inte tycker om det. Dom vill ju såklart att man köper deras dyra datorer. Inget mot datorerna i sig, jag gillar verkligen dom men har svårt att motivera det priset för en dator. Sen kan ju jag tycka att köper jag ett program så ska väl jag få köra det på vilken j****a hårdvara jag vill sålänge det fungerar och jag inte ringer till deras support och gnäller om att det inte fungerar. Vilket jag tror är en av anledningarna till att dom har med det i sina villkor. Hade dom verkligen inte velat att man kör OS X på icke apple hårdvara hade dom nog gjort något åt det. Tror dom tjänar på det i längden ändå genom att man dras djupare ner i apple träsket. Hade jag inte kunnat köra OS X på mina icke apple datorer hade jag kört Windows istället, jag hade inte sprungit och köpt massa macar istället. Däremot allt runt omkring som min airport extreme, airport express, apple TV och iPhone har jag köpt mycket pga. att jag kan köra OS X på mina datorer.

Och ja, den dagen jag kan motivera att lägga 40-50Kkr för att byta ut mina stationära och bärbara datorer så kommer jag göra det. Så win_win för Apple i slutändan iaf.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

Inte för att vara sån, men måste man konvertera för att Apple TV ska ta emot? Tss, tss...