Permalänk
Medlem

Ostabila union mounts

Jag hade för ett tag sedan problem med min openbsd-installation, i
form av att det var några mount_null som skapade kernel panic,
LK_RELEASE of unlocked lock. Jag åtgärdade det däremot med att
sätta in mount_union istället, och det gjorde så att jag slapp de där
kernel panic-arna. Dock så skapade det ett nytt fel, att ibland kan
datorn hänga sig, och det enda som går är det som är bundet till
kärnan (i guess, pf fortsätter att nata), i ett par minuter, efter det blir
datorn helt oåtkomlig (går ej att logga in, svarar inte på ping, osv..),
och enda utvägen är en reboot.

Är det någon som känner igen problemet? Något bot, eller finns det
nåt annat sätt att mounta upp /home/user/public_html till
/var/www/user ?

Jag kör Slackware nu, men saknar openbsd eftersom pf är mycket
enklare att hålla reda på än iptables, samt att ports är kanonbra.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är httpd-chrooten + userdir du försöker fixa så är det nog smidigare att göra en symbolisk länk i användarens hemkatalog till /var/www än att dra in mount_union i spelet.

Permalänk
Medlem

ok, ska fixa det så då, dock fattar väl inte alla ftp-prog att en symlänk är en symlänk, utan tar det som en fil, eller?

Sen, ändå, finns det nåt sätt att kunna mounta en mapp i en annan mapp? (som mount_union eller mount_null, fast stabilt) bra att veta

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde faktiskt union skulle vara stabilt, null visste jag att det skulle krasha systemet. Tror inte det funkat på länge.