Hårdvare uppgradering! ~6000:-

Permalänk
Medlem

Hårdvare uppgradering! ~6000:-

Tjenare!
Nu är det dags för lite uppgraderingar på hårdvare-fronten!

Datorn är till för gaming i första hand. Spelen av intresse just nu är Dota2 och Csgo, men skulle gärna vilja kunna spela Final Fantasy XIV, Planetside 2 och lite av de nyare tittlarna som kommer inom kort!
Har totalt tjänat 18k under sommaren men lägger gränsen runt ca 6k på datordelar (som en början), men kan självklart gå upp lite om det gör en markant skillnad!^^

Har ett Fractal Define R4 chassi, 2 Hdd lagringshårdiskar och en ny Ssd, och det är i princip det enda som jag tänker ha kvar. Men min prio 1 i dagsläget är nytt moderkort, processor och ram.
Jag föredrar Nvidia och Intel.

(Nätagget jag har nu är 650W och är inte modulärt, vilket obv. gör en fin kabelhärva..)

Min nuvarande burk:
Chassi: Fractal Define R4
Prolle: Intel i7 CPU 950 @ 3.07GHz
RAM: 6.2 GB DDR3
Grafikkort: GeForce GTX 480
Moderkort: Asus Sabertooth X58
Nätagg: 650W
OS: Microsoft Windows 8 Professional Edition
Hårdiskar: 2HDD (lagring) & SSD (OS + Spel)

Hur bör jag göra? Kan jag enbart uppgradera moderkort+prolle+ram och ändå ha kvar 650w nätagget och mitt GTX 480, eller räckert det inte till / flaskhalsar det måntro?

Borde jag köpa nytt nätagg och grafikkort i samma veva istället, i så fall, vilka? Om så är fallet så får kostnaden skjuta i höjd.^^

Hur mycket ram bör jag köpa när jag ändå håller på? Som jag förstått det så är ram inte så dyrt i dagsläget, så är det 32-gig jag skall ha?

Var uppdaterad på hårdvara för kanske 5 år sen men är inte lika insatt längre och har inte riktigt tid med research i dagsläget heller. Ber om ursäkt för mina bristande kunskaper!

Kom gärna med förslag inom 6000kr:- och sedan även i högre prisgrupper OM ni tycker att det är värt pengarna! Uppgraderar inte hårdvara ofta så är ute efter något som ”räcker” ex antal år!

Är tacksam för alla hjälpsamma svar!
Mvh // Grante

Permalänk

16 gig ram räcker mer än väl. Vad är det för märke på nätagget?.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

16 gig ram räcker mer än väl. Vad är det för märke på nätagget?.

Skall öppna chassit och kolla!

Permalänk

Ska du köpa nytt agg o grafikort så räcker inte 6000 långt. Fast det beror på vad du spelar på för upplösning och hur kräsen du är på flyt i spelet.

Jag kan slå ett slag för mitt mobo o cpu funkar prima. Men en i5 funkar det med.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ska du köpa nytt agg o grafikort så räcker inte 6000 långt. Fast det beror på vad du spelar på för upplösning och hur kräsen du är på flyt i spelet.

Jag kan slå ett slag för mitt mobo o cpu funkar prima. Men en i5 funkar det med.

Nätagget är av märket Corsair.
Som jag skrev min prio 1 är moderkort, prolle och ram. Men om det inte fungerar med resten av mina delar så måste jag ju gå upp i pris för graffekort och nätagg^^
Kom gärna med ett samlat förslag med delar från tex Inet!

Permalänk

Vill du ha en i5 eller i7 cpu i ditt bygge.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3754707/2013-08-21

Det här borde vara något va. Ska du överklocka så behöver du en bättre cpu kylare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3754745/2013-08-21

O det här är lite bättre grejor.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3754707/2013-08-21

Det här borde vara något va. Ska du överklocka så behöver du en bättre cpu kylare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3754745/2013-08-21

O det här är lite bättre grejor.

Okey, men är inte 16gig ram nästan lite? Så jag behöver alltså inte uppgradera grafikkort och nätagg?

Permalänk

Om du bara ska spela på den så räcker det. Du märker ingen skillnad på datorn med 32 vs 16 gig. Nätagg behöver du nog inte byta om du inte ska köra sli. Vad har du för budget på grafikortet då. Vad får det kosta.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Om du bara spelar är det ju ingen mening med att byta ut processorn direkt... Möjligen se om det går att klocka den något högre...

Däremot är ju ditt gfx 4 generationer gammalt, så där finns det ju helt klart lite att hämta...

Köp ett nytt gfx (och ett nätagg om det är av sämre märke) och prova att bänka lite... Flaskar processorn, vilket den inte bör göra med singel gfx och gpu-intensiva spel, så är det bara att fundera på att uppgradera senare...

Har du 6 * 2 dvs 12 gb ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Ska han byta gfx kort bör han byta cpu till en bättre för att hänga med i utvecklingen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ska han byta gfx kort bör han byta cpu till en bättre för att hänga med i utvecklingen.

Varför?
http://alienbabeltech.com/main/ivy-bridge-3770k-gaming-results-vs-core-i7-920-at-4-2ghz/?all=1

Edit: det finns ju fler exempel, men det här var det jag hittade snabbast... Scrolla ner och se jämförelsen i fps @4.2 ghz...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Varför?
http://alienbabeltech.com/main/ivy-bridge-3770k-gaming-results-vs-core-i7-920-at-4-2ghz/?all=1

Edit: det finns ju fler exempel, men det här var det jag hittade snabbast... Scrolla ner och se jämförelsen i fps @4.2 ghz...
Skickades från m.sweclockers.com

Därför att TS vill byta och då ska vi hjälpa han med det.

Om TS har sparat ihop pengar under sommaren o han känner att han VILL uppgradera då ska du inte säga åt TS att inte uppgradera hjälp han istället.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Därför att TS vill byta och då ska vi hjälpa han med det.

Om TS har sparat ihop pengar under sommaren o han känner att han VILL uppgradera då ska du inte säga åt TS att inte uppgradera hjälp han istället.

Så om det primära hen gör med datorn är att spela, hen vill uppgradera för att kunna spela nya spel, verkar det väl poänglöst att råda hen att uppgradera något som gör mindre skillnad bara "för att hen vill det"?

Man ger väl ett råd utifrån förutsättningarna? Och sålänge hen inte enbart spelar cpu-intensiva spel, är mitt råd; börja med gfx. Det är där TS kommer se största skillnaden i fps...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Så om det primära hen gör med datorn är att spela, hen vill uppgradera för att kunna spela nya spel, verkar det väl poänglöst att råda hen att uppgradera något som gör mindre skillnad bara "för att hen vill det"?

Man ger väl ett råd utifrån förutsättningarna? Och sålänge hen inte enbart spelar cpu-intensiva spel, är mitt råd; börja med gfx. Det är där TS kommer se största skillnaden i fps...

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar alltså att jag bör satsa mina pengar på ett grafikkort istället?
Typ:
http://www.inet.se/produkt/5409846/asus-geforce-gtx-780-3gb
Men kommer det inte flaskhalsa sönder med processorn jag har just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Så du menar alltså att jag bör satsa mina pengar på ett grafikkort istället?
Typ:
http://www.inet.se/produkt/5409846/asus-geforce-gtx-780-3gb
Men kommer det inte flaskhalsa sönder med processorn jag har just nu?

Det är ju inget som går sönder bara för att en komponent flaskar...

Med en budget på 6000 spänn kan du kanske lägga ca tusen på MB, 2000 på CPU, 500 på RAM och ca 2500 på GPU... då får du en i5, hyfsat moderkort, 8 gb ram och ett 7970... Då har du en dator som presterar 25-50% bättre än den du har idag....

Hade jag varit du hade jag köpt ett 770 och ett schysst nätagg. Sen hade jag sparat resten. Hade det inte räckt hade jag köpt cpu/ram och ett beg 770 till när nästa Nvidiageneration kommer och andra uppgraderar sina grafikkort... Men det är ju bara jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Om jag var TS skulle jag sattsa på det här

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3754753/2013-08-21

Och ett 670 räcker mer än väl. Och ger en bra knuff mot hans grafikort han har nu.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Om jag var TS skulle jag sattsa på det här

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3754753/2013-08-21

Och ett 670 räcker mer än väl. Och ger en bra knuff mot hans grafikort han har nu.

Fast du är 1600 över budget, och med ett moderkort för 1800?!? Verkar som ett utmärkt råd... 16 gb ram är ju heller inget man köper för en speldator på lägre budget....

Vore ju bra om vi kunde få in lite fler folk i den här tråden, så det inte bara blir våra idéer som ställs mot varandra....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Han skriver ju att han kan gå upp i pris om det gör skillnad. O tro mig det här gör skillnad mot de han har. Och det är bättre han köper 16 än 32 gig som han tänkte.

Konstigt enligt dig så ska många här inte uppgradera då.

O det jag länkat var bara ett tips som jag skulle valt om jag var TS.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Han skriver ju att han kan gå upp i pris om det gör skillnad. O tro mig det här gör skillnad mot de han har. Och det är bättre han köper 16 än 32 gig som han tänkte.

Konstigt enligt dig så ska många här inte uppgradera då.

O det jag länkat var bara ett tips som jag skulle valt om jag var TS.

Enligt mig får folk välja själva..
Enligt mig köper man inte 16 gb ram om man bara spelar. Finns inga spel som drar nytta av mer än 8 gb.
Enligt mig köper man inte ett av de dyraste moderkorten om inte ska klocka skiten ur sin processor. MB ger inga fps i spel.
Enligt mig så köper man inte ett 670, då det är "förra generationen", om man som TS verkar sitta på hårdvaran ett tag.

Men såklart, det är ju bara jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Enligt mig får folk välja själva..
Enligt mig köper man inte 16 gb ram om man bara spelar. Finns inga spel som drar nytta av mer än 8 gb.
Enligt mig köper man inte ett av de dyraste moderkorten om inte ska klocka skiten ur sin processor. MB ger inga fps i spel.
Enligt mig så köper man inte ett 670, då det är "förra generationen", om man som TS verkar sitta på hårdvaran ett tag.

Men såklart, det är ju bara jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte ska köpa ett dyrare moderkort ska man inte heller köpa ett dyrare gfx kort. O man spelar inte bättre bara för man har ett titan i lådan än ett 670. Jag klar mig med 670 o det gör nog TS med. O spelar han i 1920x1080 räcker ett 670 punkt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Om man inte ska köpa ett dyrare moderkort ska man inte heller köpa ett dyrare gfx kort. O man spelar inte bättre bara för man har ett titan i lådan än ett 670. Jag klar mig med 670 o det gör nog TS med. O spelar han i 1920x1080 räcker ett 670 punkt.

Sluta trolla nu... Ett grafikkort gör fler fps i spel, ett moderkort gör det inte.... Och det är ju knappast dina behov vi ska tillfredsställa....

Jag klarar mig på ett gtx560ti, men eftersom jag pysslar en del med film/foto/cad har jag en 2600k@4.8ghz och 32gb ram....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Sluta trolla nu... Ett grafikkort gör fler fps i spel, ett moderkort gör det inte.... Och det är ju knappast dina behov vi ska tillfredsställa....

Jag klarar mig på ett gtx560ti, men eftersom jag pysslar en del med film/foto/cad har jag en 2600k@4.8ghz och 32gb ram....

Skickades från m.sweclockers.com

Va bra grejer du har då du klarar dig säkert till 2024 innan du behöver uppgradera. Ett 670 är ju bättre än det kort han har. Undra vem som trollar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Va bra grejer du har då du klarar dig säkert till 2024 innan du behöver uppgradera. Ett 670 är ju bättre än det kort han har. Undra vem som trollar.

Jag klarar mig till det kommer 8 core processorer för konsumenter ... Kanske Ivy-E?

Jaja, strunt samma, jag orkar inte lägga mer tid på att tjata med dig...

Ts: är du mer intresserad av mina åsikter kan du ju skicka ett pm....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Jag klarar mig till det kommer 8 core processorer för konsumenter ... Kanske Ivy-E?

Jaja, strunt samma, jag orkar inte lägga mer tid på att tjata med dig...

Ts: är du mer intresserad av mina åsikter kan du ju skicka ett pm....

Skickades från m.sweclockers.com

Nä vadå det är ju onödigt att byta ut en 2600k i 4.8. Du är en riktig rolig prick som säger att det är onödigt att uppgradera cpu från hans i7 till haswell propp i5/i7. Så ska du göra precis samma som han typ.

Det är väl bättre du byter ut graffet till ett super duper ubber kort istället.

Tack för mig orkar inte längre. Inte lönt att giddra med en som förstår.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Nä vadå det är ju onödigt att byta ut en 2600k i 4.8. Du är en riktig rolig prick som säger att det är onödigt att uppgradera cpu från hans i7 till haswell propp i5/i7. Så ska du göra precis samma som han typ.

Det är väl bättre du byter ut graffet till ett super duper ubber kort istället.

Tack för mig orkar inte längre. Inte lönt att giddra med en som förstår.

Skillnaden är att jag gör bara saker som är cpu-intensiva... Därför kommer mitt 560ti få sitta kvar tills det går sönder... TS spelar, vilket i 99 fall av 100 är gpu-intensivt... Du kanske borde tänka en extra vända innan du ger andra råd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Jösses vad är det du inte fattar gtx 480 bytes mot gtx 670 eller bättre. Är inte det att uppgradera GPU. Det har jag sagt hela tiden. Men först var TS inne på att byta cpu o mobo+ minne o det var det jag försökte hjälpa till med. Jag vet ju inte riktigt vilka delar han är ute efter så då gjorde jag en kundvagn på inet som tips bara.

Man funderar om du är läskunnig. En gång till GTX 480 MOT GTX 670 eller bättre.
Han har heller inte sagt om han ska spela i uber ultra eller så.

Jag spelar på tre skärmar 24" med två 670 i sli funkar prima så ett 670 minimum borde han klara sig på. Så kom inte här o snacka gojja.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jösses vad är det du inte fattar gtx 480 bytes mot gtx 670 eller bättre. Är inte det att uppgradera GPU. Det har jag sagt hela tiden. Men först var TS inne på att byta cpu o mobo+ minne o det var det jag försökte hjälpa till med. Jag vet ju inte riktigt vilka delar han är ute efter så då gjorde jag en kundvagn på inet som tips bara.

Man funderar om du är läskunnig. En gång till GTX 480 MOT GTX 670 eller bättre.
Han har heller inte sagt om han ska spela i uber ultra eller så.

Jag spelar på tre skärmar 24" med två 670 i sli funkar prima så ett 670 minimum borde han klara sig på. Så kom inte här o snacka gojja.

Ingen som sagt att ett 670 är sämre än ett 480,eller att det inte skulle räcka. Men eftersom TS sitter på lite äldre hårdvara får man anta att hen inte uppgraderar i onödan. Då köper man det absolut senaste, för att framtidssäkra så gott det går...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite klyven.. Tack dock fizzdan och Gunner357 för era åsikter om hur jag skall göra, gpu eller cpu-mässigt!
Dock så skulle jag vilja ha någon fler kommentar av andra användare också för att kunna summera och slutligen bestämma mig!

Permalänk

Du behöver inte uppgradera din processor.
Ditt moderkort är kanonbra, och ditt nätagg räcker gott.
Med detta paketet får du kylning till din processor (Överklocka den nåt in i helvete).
Du får också ett GTX 770 som är sjukt mycket snabbare än ditt GTX 480.
16GB ram av samma typ är också en fördel då de "kommunicerar" bättre med resten av datorn på det sättet.

Paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3761809/2013-08-23