Sony och Samsung sänker priserna på 4K-upplösta tv-apparater

Permalänk
Melding Plague

Sony och Samsung sänker priserna på 4K-upplösta tv-apparater

Hemelektronikjättarna rustar inför en övergång till 4K-upplösning, men än så länge är priserna avskräckande höga. Nu genomförs flera stora prissänkningar i USA.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

40k som det kostar idag. Nej tack. Kollar hellre riktiga filmer i fullhd istället för en sample video på 4k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

40k som det kostar idag. Nej tack. Kollar hellre riktiga filmer i fullhd istället för en sample video på 4k...

Va?! Hur kan det vara ovärt att kunna titta på små natur snuttar i 4k om du bara behöver punga ut 40k?

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

40k som det kostar idag. Nej tack. Kollar hellre riktiga filmer i fullhd istället för en sample video på 4k...

Eller så kollar du på 4 filmer samtidigt!! Vinst?

Permalänk
Medlem

Till 32-40 tums TVn så blir 720p är skarpare än vad ögat kan se skillnad på på 3 meters håll, likvärdigt med "retina" displays om man mäter pixlar per grad.

Har du inte undrat varför mediamarkts säljare går fram till 50cm avstånd från TVn när de vill visa hur skarp bilden är och hur mkt skillnad det är? Klart som fan då dåliga upplösningen upplevs som 6 gånger sämre från 6 gånger närmre avstånd!!!

(prova sätt ögonen 10cm istället för 60cm från din datorskärm så skall du se att pixlarna blir 6ggr så stora )

Dagens övergång till 4K upplösning inom TVn är inget annat än ett knep för att sälja nya och dyrare TV apparater, såvida du inte köper en 80 tums TV lär du inte märka någon skillnad från TV soffan.

Vad jag vill ha är 4k Projektor till min 100" duk. Där kan vi prata om att det märks skillnad på upplösningen!

Permalänk
Medlem

meh på 4k tv, ger mig absolut inget.
Vill ha 4k datorskärm!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att DVDs säljer som aldrig förr och BluRays ligger orörda i ett hörn så vågar jag säga att det är väldigt få som bryr sig om 4K...

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag tillräckligt nära min tv för att faktiskt kunna utnyttja 4k(sitter 1,8m från en 46" tv) så där skulle jag nog kunna tänka mig att betala upp till 15 000kr, även om jag inte har så bråttom att få 4k där. Där räcker 1080p redan så långt så att färger, betraktningsvinklar och svärta är mycket viktigare.

På datorskärm så är det däremot mycket mer lockande med 4k. Där skulle jag kunna betala upp till 10 000kr för en 24-27" skärm.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

För en datorskärm i 4K i en rimlig storlek (22-24") kan jag tänka mig betala en del! Dock känns det som om man väntar på två olika genombrott just nu, både 4K samt LED (OLED).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Projektorn börjar låta lite väl mycket på gamla dar, så en övergång till 4K för 20 - 30 000kr vore inte orimligt för min del. Hoppas på att vi får se en Sony eller JVC i de prisklasserna inom 3-4 år!

Permalänk
Medlem

skulle tagit en 30" 4k skärm till datorn sen en 80tums 4k tv till rummet ! tänk dig vi har typ knappt hd kanaler i detta land och finns 4k tv att köpa.. sjukt ..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Till 32-40 tums TVn så blir 720p är skarpare än vad ögat kan se skillnad på på 3 meters håll, likvärdigt med "retina" displays om man mäter pixlar per grad.

Har du inte undrat varför mediamarkts säljare går fram till 50cm avstånd från TVn när de vill visa hur skarp bilden är och hur mkt skillnad det är? Klart som fan då dåliga upplösningen upplevs som 6 gånger sämre från 6 gånger närmre avstånd!!!

(prova sätt ögonen 10cm istället för 60cm från din datorskärm så skall du se att pixlarna blir 6ggr så stora )

Dagens övergång till 4K upplösning inom TVn är inget annat än ett knep för att sälja nya och dyrare TV apparater, såvida du inte köper en 80 tums TV lär du inte märka någon skillnad från TV soffan.

1080p på 40" ser betydligt bättre ut än 720p, man kanske inte kan se enskilda pixlarna men det är en jäkla skillnad i detaljrikedom och skärpa...

Permalänk
Medlem

Det har ju rapporterats om 4K apparater från kina för omkring 15-25000?!
Troligtvis kommer även dessa ligga däromkring när övrig teknik är mogen för övergången. Grafikkort osv. Dock anser jag inte att 3D är en utdöende hype. Jag gillar 3D och tycker filmerna får ett lyft.
Något jag tycker är mer intressant än 4K skärmar är projektorer. Största skillnaden mellan 1080p och 4K kommer man ju se vid STOR bild och vid spelande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det kommer vara svårt att få den stora massan att se fördelarna i en 4k tv. "Vi har ju redan en platt TV med HD"

Övergången till platta tvapparater från tjocktv var en revolution som alla följde! Men jag har svårt att tro att det kommer en till revolution som får alla att kasta bort sina gamla apparater för det nya.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

En 4k skärm under 50" är inte lönt du ser ingen skillnad ... mellan fullhd och UHD på så liten yta (tv/film)

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

När porren blir 4k så tar nog försäljningen fart!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

4K kräver ju en hel del av datorn enligt sweclockers och innan en sån är aktuell känns det som att ett enstaka grafikkort måste prestera som 2st titan, så man kan köpa två såna kort. Men alltid roligt med ny teknik :).

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Sitter lugnt och inväntar mer humana priser. Det finns ju ingen utsändning i 4K och dåligt med filmer, så det känns inte direkt som någon brådska att uppgradera dumburken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Jag är helt ointresserad utav TV.
Även om den skulle vara jättestor, hade superhögupplösning och var snorbillig, så skulle jag ändå vara ointresserad.

TV känns dött. TV är förstört. Det var ett media med enorm potential som aldrig levde upp till dess potential.

  • Bara hjärndött skräp på TV.

  • Så ska man betala TV-licens.

  • Reklam var femte minut.

  • Långa reklamer.

  • Samma reklamer hela tiden som loopas efter varandra; först A, sen B, sen A igen.

  • Reklamen har högre ljud än programmen.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag är helt ointresserad utav TV.
Även om den skulle vara jättestor, hade superhögupplösning och var snorbillig, så skulle jag ändå vara ointresserad.

TV känns dött. TV är förstört. Det var ett media med enorm potential som aldrig levde upp till dess potential.

  • Bara hjärndött skräp på TV.

  • Så ska man betala TV-licens.

  • Reklam var femte minut.

  • Långa reklamer.

  • Samma reklamer hela tiden som loopas efter varandra; först A, sen B, sen A igen.

  • Reklamen har högre ljud än programmen.

Men… Nu handlar det ju inte om TV som medium utan snarare om TV:n som bildskärm.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Frågan är vad man skall ha en 4k tv till? Streama är ju bara glömma. Och en Bluray räcker väl inte för en film om man inte komprimerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skogsvilden:

När porren blir 4k så tar nog försäljningen fart!

You've made my day! hahahahahahahhaah

Permalänk
Entusiast

En TV med UHD är inte jätteintresant med tanke på betraktningsavstånd och ögats vinkellupplösning. När kommer projektorer med stöd för UHD?

Fast känns iof tämligen meningslöst att vara early adopter här. Får ju åtminstonde vänta till HDMI 2.0 kommer så att det faktiskt går att koppla in saker på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eisenhart73:

Frågan är vad man skall ha en 4k tv till? Streama är ju bara glömma. Och en Bluray räcker väl inte för en film om man inte komprimerar.

h.265 kommer och ger UHD-upplösning i samma storlek som Bluray. Specifikationerna är klara, vi väntar bara på att marknaden ska ta tag i formatet. Det är inte säkert att nuvarande hårdvara som avkodar h.264 klarar av h.265 även med ny mjukvara så då behövs en ny generation mediaspelare också. Men tekniken finns där för att streama UHD eftersom det går att streama HD utan större problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är mer positiv till den här tekniktrenden än 3d som imo var helt meningslöst. Men det får det inte riktigt att suga i magen efter en ny tv. GE MIG OLED NU!!!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

När man får en 4k skärm för 2500kr slår jag till! 20-24" ska de va!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

När porren blir 4k så tar nog försäljningen fart!

Vett i sjutton om jag vill se vissa saker i 4k upplösning...:(

Permalänk
Medlem

Förr eller senare har dom gått ner så pass mycket så dom blir intressanta för konsumenterna, men det ska ju till att andra delar hänger med också tex blu-ray spelare med 4K och HTPC som kan skicka ut den signalen, + streming via internet, tyvärr funkar ju inte ens 720P riktigt bra ännu där, strömmat material är väl komprimerat oftast, eller så håller det på titt och tätt med att buffra, saker som 5.1 DTS ljud eller bättre får man titta i månen efter osv.

Tror också övergången till 4K från dagens kommer bli långsam, flera år åtminstone.

Tänker inte ge mig in på detta med vad man kan se och uppfatta på det och det avståndet, men man kan ju vara tacksam för att tekniken går framåt utan att det på sikt blir dyrare än den gamla tekniken.
4K öppnar också upp för betydligt större skärmar, eller via projektor med bibehållen eller högre skärpa än dagens, men i större format.

Annan trevlig sak är att många filmer på blu-ray inte behöver konverteras från ursprunglig upplösning till 1080P då just Digital 4K är ganska vanligt inspelningsformat på färska högbudget filmer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tittade på Sonys 4K-TV på ElGiganten och tyckte mig märka, även med min dåliga syn, skillnad. I alla fall när man stod riktigt nära.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

4K kräver ju en hel del av datorn enligt sweclockers och innan en sån är aktuell känns det som att ett enstaka grafikkort måste prestera som 2st titan, så man kan köpa två såna kort. Men alltid roligt med ny teknik :).

Jag är beredd att sätta alla inställningar på lägsta möjliga, bara ge mig 4k skärm på 30"!