Sony och Samsung sänker priserna på 4K-upplösta tv-apparater

Permalänk
Medlem

Har betalat 25000,kr + för båda mina senaste apparater jag använt, Sagem Axium 50" och sedan Pioneer 50".
Även om det varit mycket pengar så har man fått mycket för det också och i många år.

Är redo att lägga ut lika mycket igen för 4K skärmar när det finns material för det, dock så hoppas jag på 60-70" i alla fall.
Även till Projektorn självklart när priserna åker ner mer än vad det är nu samt material då.

Verkar finnas många negativa människor för detta som med allt, men lugn nu ingen kommer att tvinga er att investera/köpa detta.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Annan trevlig sak är att många filmer på blu-ray inte behöver konverteras från ursprunglig upplösning till 1080P då just Digital 4K är ganska vanligt inspelningsformat på färska högbudget filmer.

Dock filmas 4K filmer (oftast) med 4096 pixlar på bredden, tex i 4096 × 2160.
http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution#Digital_cinema

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

När det gäller TV apparater tycker jag det räcker med högst 10.000 kronor ,var på väg att bocka i 10.000 - 20.000 kronor men det är det inte värt känns det som. Är säkert väldigt fränt med 4K upplösta TV apparater men det är alldeles för dyrt fortfarande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

För en tv runt 42-tum: max 20000kr och för en skärm 27-tum max 10000.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Upplösning är ointressant. Den totala avsaknaden av ghosting i OLED är dock väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt inte att det var så fasligt dyrt egentligen, förutsatt att det är en grym TV i övrigt när det kommer till... allt! Är man en early adopter så brukar det kosta en slant, så det är ju inget ovanligt fenomen. Tror att vår första plasma på 42" i 1080p kostade närmare 30k för många många år sedan. Och 30k är i sammanhanget ganska nära 40k. Men med det sagt så kommer nog priserna "rasa" flera gånger under det kommande året, så är man inte ekonomiskt oberoende är det nog kanske klokast att vänta ett tag för lite lägre och stabilare priser.

Kul om sjutton att det går framåt såhär iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Om du gillar eldsvåda så go for it. ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:


Någon som har den här på SweC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En TV med UHD är inte jätteintresant med tanke på betraktningsavstånd och ögats vinkellupplösning.

Jag skulle just nämna samma sak. Jag slängde ihop ett kalkylark för beräkning av dpi, pixelstorlek och "retinaavstånd" (dvs det avstånd mellan skärm och öga där skärmens upplösning motsvarar ögats) av en slump för en vecka sedan. Antagandet är att ögats vinkelupplösning är 1 bågminut (dvs 1/60 grader).

För 4k-skärmar gäller då dessa optimala avstånd:

55" skärm: ~1,09 meter
65" skärm: ~1,29 meter

För att dra full nytta av 4k-upplösningen på dessa skärmar så måste man alltså sitta så nära, eller närmare.

För att dra full nytta av 4k på 3 meters avstånd (det avstånd jag själv sitter från tv:n) så behöver skärmen vara på 155".

4 meters avstånd: 205".

Med 1080p-upplösning:

3 meters avstånd: ~75".
4 meters avstånd: ~100".

Detta gäller alltså om man har perfekt syn, märk väl.

4k-upplösning är alltså total overkill om man inte sitter väldigt nära skärmen eller har en gigantisk skärm (eller en projektor, förstås).

Edit: glömde nämna att alla angivna skärmstorleksmått är för 16:9-formatet.

Edit 2: personligen struntar jag i 4k när det gäller tv, så 0:- är jag beredd att betala. Ge mig en ordentlig oled-skärm i 1080p istället, så kommer slantarna fram.

Edit 3: fan, det ska vara 1 bågminut och så hade jag råkat ange vinklar i grader istället för radianer, så jag har nu korrigerat alla avståndsangivelser. Sorry.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Det kommer vara svårt att få den stora massan att se fördelarna i en 4k tv. "Vi har ju redan en platt TV med HD"

Övergången till platta tvapparater från tjocktv var en revolution som alla följde! Men jag har svårt att tro att det kommer en till revolution som får alla att kasta bort sina gamla apparater för det nya.

¨

Tror du har fel, folk kastade bort sina gamla "tjocka plasma", inklusive jag kasta bort min 12cm tjocka plasma.
Sen alla som föll för att köpa dom "NYA" tv med LED som är så mycket bättre än dom gamla.
Säljargument på elektronik varuhus -Den här tv:n har 4 gånger så många pixlar som traditionell HD tv.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

5.000 - 10.000 röstade jag. Lite snålt möjligtvis fast har inget intresse av TV idag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

1080p på 40" ser betydligt bättre ut än 720p, man kanske inte kan se enskilda pixlarna men det är en jäkla skillnad i detaljrikedom och skärpa...

På 3 meter är det ingen skillnad. Nu pratar jag inte om materialet, t ex 720p mkv tv serie jämfört med 1080p bluray . Det skiljer ju såklart. 1080p TV jämfört med likvärdig 720p TV ser man ingen skillnad på 3m. Jämförde detta mycket 2007 när det fanns både och i affärerna. Har mkt god syn

Permalänk
Entusiast

Äntligen.
Detta borde bana väg för fler skärmar med högre upplösningar än 1920x1080.
Det känns som om man har suttit fast i den upplösningen alldeles för länge.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog på 16k-upplösning. Ska man överdriva så tycker jag man ska göra det rejält.

Högre upplösning/pixeltäthet på datorskärmar är jag mer intresserad av, där sitter jag en halvmeter ifrån.

På en 55"-tv och 2,5 meters avstånd så kan jag (oftast) skilja på 720/1080 men jag tvivlar starkt på att jag skulle kunna skilja 1080 från 4K. Blir relevant när jag köper en 70"+ TV.

Sen har knappt HD-TV landat än. Hur längre dröjer det till att källmaterial spelas in i 4k-upplösning? Känns som man först nu har satt in vanliga HD-kameror i alla studios och i händerna på naturfilmare. 10år efter HD började talas om. Om vad, 5år?, så kanske det finns en hyffsad mängd 4k-kameror ute där. Utan 4k-material så blir det bara digital uppskalning internt i TV:n och jag är högst tveksam till vad det kan ge kvalitetsmässigt.

Det är väl bra med teknikutveckling generellt och så men jag personligen känner inget behov av att hoppa på den här bandvagnen...

PS. OLED verkar bra mycket mer lovande när det gäller bättre bild...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

4k-upplösning är alltså total overkill om man inte sitter väldigt nära skärmen eller har en gigantisk skärm (eller en projektor, förstås).

2160p är ju en väldigt praktisk standard eftersom det är 2*2 1080p och samtidigt 3*3 720p, format som det finns massor av gammalt material i. Det är väl därför det är den "naturliga" uppgraderingen av 1080p. Frågan man ska ställa sig är egentligen om 1080p är overkill, inte om 2160p är det, och om 1080p inte är tillräckligt, så behövs en högre upplösning och då får man gå på nästa steg, som råkar vara 2160p.

Sen finns det ju en framtidsaspekt i det hela. Det är möjligt att framtidens tvapparater (projektor tror jag aldrig blir vardagsmat) kommer att vara ganska så mycket större än 55-60 tum. Idag får du en 80" för under 40 000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172715, skulle priserna börja falla som de gjorde för några år sedan så skulle det snart vara vardagsmat i var mans hem.

Att köpa en 4k idag skulle jag däremot bara göra om jag hade alldeles för mycket pengar. Det finns ju inte ens något fungerande gränssnitt, displayport har stöd för 2160p@60Hz men de flesta tvapparater verkar ha 2 eller 3 hdmi-portar, vilket känns som en riktig fullösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle just nämna samma sak. Jag slängde ihop ett kalkylark för beräkning av dpi, pixelstorlek och "retinaavstånd" (dvs det avstånd mellan skärm och öga där skärmens upplösning motsvarar ögats) av en slump för en vecka sedan. Antagandet är att ögats vinkelupplösning är 1 bågminut (dvs 1/60 grader).

För 4k-skärmar gäller då dessa optimala avstånd:

55" skärm: ~1,09 meter
65" skärm: ~1,29 meter

För att dra full nytta av 4k-upplösningen på dessa skärmar så måste man alltså sitta så nära, eller närmare.

För att dra full nytta av 4k på 3 meters avstånd (det avstånd jag själv sitter från tv:n) så behöver skärmen vara på 155".

4 meters avstånd: 205".

Med 1080p-upplösning:

3 meters avstånd: ~75".
4 meters avstånd: ~100".

Detta gäller alltså om man har perfekt syn, märk väl.

4k-upplösning är alltså total overkill om man inte sitter väldigt nära skärmen eller har en gigantisk skärm (eller en projektor, förstås).

Edit: glömde nämna att alla angivna skärmstorleksmått är för 16:9-formatet.

Edit 2: personligen struntar jag i 4k när det gäller tv, så 0:- är jag beredd att betala. Ge mig en ordentlig oled-skärm i 1080p istället, så kommer slantarna fram.

Edit 3: fan, det ska vara 1 bågminut och så hade jag råkat ange vinklar i grader istället för radianer, så jag har nu korrigerat alla avståndsangivelser. Sorry.

Härligt att du tagit dig tid att räkna på vad som de flesta (mig inklusive) bara antar på känn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Härligt att du tagit dig tid att räkna på vad som de flesta (mig inklusive) bara antar på känn!

Googlar du lite finns det många uträkningar som ska visa liknande saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

2160p är ju en väldigt praktisk standard eftersom det är 2*2 1080p och samtidigt 3*3 720p, format som det finns massor av gammalt material i. Det är väl därför det är den "naturliga" uppgraderingen av 1080p. Frågan man ska ställa sig är egentligen om 1080p är overkill, inte om 2160p är det, och om 1080p inte är tillräckligt, så behövs en högre upplösning och då får man gå på nästa steg, som råkar vara 2160p.

Sen finns det ju en framtidsaspekt i det hela. Det är möjligt att framtidens tvapparater (projektor tror jag aldrig blir vardagsmat) kommer att vara ganska så mycket större än 55-60 tum. Idag får du en 80" för under 40 000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172715, skulle priserna börja falla som de gjorde för några år sedan så skulle det snart vara vardagsmat i var mans hem.

Att köpa en 4k idag skulle jag däremot bara göra om jag hade alldeles för mycket pengar. Det finns ju inte ens något fungerande gränssnitt, displayport har stöd för 2160p@60Hz men de flesta tvapparater verkar ha 2 eller 3 hdmi-portar, vilket känns som en riktig fullösning.

Jag menade inte att 4k är en meningslös upplösning i sig, utan bara att det är overkill om man inte har en väldigt stor bildyta. Med en projektor kan man ju ordna den biten, men det gäller som sagt ändå att ha en 200"-duk (som allra minst) om man ska sitta 4 meter ifrån, vilket många tycker blir "för stort".

55/60/80" är för litet för att ha någon poäng för vardagsbruk, så det hjälper inte om priset så skulle vara 0:-.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

4K projektor tack. På en liten tv är det ingen större nytta. På 3.5m så blir det nice med 4K på min 117" duk. Dock är de projektorerna på tok för dyra + det finns inget material att titta på ändå. Om 5 år kanske det är relevant att uppgradera för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

4K projektor tack. På en liten tv är det ingen större nytta. På 3.5m så blir det nice med 4K på min 117" duk. Dock är de projektorerna på tok för dyra + det finns inget material att titta på ändå. Om 5 år kanske det är relevant att uppgradera för min del.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969046 Billigt och bra!

Det är dyrt att köpa en vettig 1080p projektor, 4k kommer att vara out-of reach för vanliga personer, undantaget extrementusiaster då, ett ganska bra tag

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag menade inte att 4k är en meningslös upplösning i sig, utan bara att det är overkill om man inte har en väldigt stor bildyta. Med en projektor kan man ju ordna den biten, men det gäller som sagt ändå att ha en 200"-duk (som allra minst) om man ska sitta 4 meter ifrån, vilket många tycker blir "för stort".

55/60/80" är för litet för att ha någon poäng för vardagsbruk, så det hjälper inte om priset så skulle vara 0:-.

Nja, jag vet inte det, på bilden jag länkade till i ett inlägg ovan verkar 2160p på en 80" bli märkbart vid ca 3 meter (9 feet någonstans) och det är nog vad jag skulle ha i vardagsrummet utan problem om jag bytte ut min tv mot en sådan. Men frågan för den vanliga konsumenten skulle ju då vara om denne ser någon skillnad mot sin gamla 1080p, inte om denne kan få full fördel av sin 2160p? Och det skulle han ju definitivt göra eftersom han skulle vara väl i scopet för att kunna utnyttja exempelvis QHD (2560*1440) eller en WQXGA+ (3200*1800) som är två andra inte helt ovanliga 16:9-upplösningar mellan dem.
http://www.avsforum.com/content/type/61/id/121701/flags/LL

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969046 Billigt och bra!

Det är dyrt att köpa en vettig 1080p projektor, 4k kommer att vara out-of reach för vanliga personer, undantaget extrementusiaster då, ett ganska bra tag

Nja man får rätt hyfsade projektorer för under 10000. Visst de kan självklart inte mäta sig med bildkvaliteten man får på en bra tv men ändå.
1080p projektorer var också jättedyra tidigare. 5 år var nog lite optimistiskt av mig. Vi säger 10 år istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nja, jag vet inte det, på bilden jag länkade till i ett inlägg ovan verkar 2160p på en 80" bli märkbart vid ca 3 meter (9 feet någonstans) och det är nog vad jag skulle ha i vardagsrummet utan problem om jag bytte ut min tv mot en sådan. Men frågan för den vanliga konsumenten skulle ju då vara om denne ser någon skillnad mot sin gamla 1080p, inte om denne kan få full fördel av sin 2160p? Och det skulle han ju definitivt göra eftersom han skulle vara väl i scopet för att kunna utnyttja exempelvis QHD (2560*1440) eller en WQXGA+ (3200*1800) som är två andra inte helt ovanliga 16:9-upplösningar mellan dem.
http://www.avsforum.com/content/type/61/id/121701/flags/LL

Ja, jo, jag syftar förstås på det optimala avståndet, där skärmens upplösning i praktiken exakt matchar ögats, så man får full nytta av 4k. Det finns förstås ett spann mellan 1080p och 4k där man uppfattar högre upplösning än 1080p också, som du säger och som grafen visar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett dug om 4k på TV-aparater. Däremot hade jag inte haft något emot en 4k projektor.
Jag köper inga tv-apparater igen förens jag ser OLED.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

1080p på 40" ser betydligt bättre ut än 720p, man kanske inte kan se enskilda pixlarna men det är en jäkla skillnad i detaljrikedom och skärpa...

Kanske om du går nära eller sitter väldigt nära TVn. Men i normala fall med soffa 3 - 3,5 meter från TVn, nej isåfall är det inbillning eller andra egenskaper hos TVn än just upplösningen som du märker av.

Se följande artikel som i detalj behandlar ögats begränsningar...

http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57566079-221/why-ultra-h...

Som du kan se på grafen så kan du på en 40 tums skärm med normal syn "se skillnad" mellan 720p och 1080p endast om du sitter närmre än ca 2.4meter (8feet). För att få full nytta av 1080p (upplösningen skall "maxa" vad ditt öga klarar av) måste du sitta 1.5 meter (5feet) från TVn.

Det betyder alltså att om du inte sitter närmre än 1,5 meter från en 40" TV så är 4K totalt idiotiskt.

Edit: Ser att andra redan hunnit länka bilder på graferna, men slutsatsen och svaret är detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag är helt ointresserad utav TV.
Även om den skulle vara jättestor, hade superhögupplösning och var snorbillig, så skulle jag ändå vara ointresserad.

Eftersom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Eftersom?

Av dom anledningarna som nämndes i mitt inlägg.
Det finns ingenting vettigt på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Av dom anledningarna som nämndes i mitt inlägg.
Det finns ingenting vettigt på TV.

Dummaste jag hört. Man kan se mer än tv program på en tv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Kanske om du går nära eller sitter väldigt nära TVn. Men i normala fall med soffa 3 - 3,5 meter från TVn, nej isåfall är det inbillning eller andra egenskaper hos TVn än just upplösningen som du märker av.

Se följande artikel som i detalj behandlar ögats begränsningar...

http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57566079-221/why-ultra-h...

Som du kan se på grafen så kan du på en 40 tums skärm med normal syn "se skillnad" mellan 720p och 1080p endast om du sitter närmre än ca 2.4meter (8feet). För att få full nytta av 1080p (upplösningen skall "maxa" vad ditt öga klarar av) måste du sitta 1.5 meter (5feet) från TVn.

Det betyder alltså att om du inte sitter närmre än 1,5 meter från en 40" TV så är 4K totalt idiotiskt.

Edit: Ser att andra redan hunnit länka bilder på graferna, men slutsatsen och svaret är detsamma.

Ja ditt resonemang är ju intressant om målsättningen är att sitta precis över gränsen då man börjar se pixlarna. Varför skulle man ha det som målsättning?
Det finns alltid folk som är emot utveckling. Kanske för att man själv inte hinner med eller har råd att ligga på topp. Jag har själv arbetat med två 6mp skärmar under de senaste två åren ((30 tum) och känner mig handikappad när jag kommer hem till min Dell 30 tum med 2560x1600 upplösning. Jag sitter nog normalt med ett avstånd på ca 1 meter till skärmarna.