Permalänk
Medlem

Får inte ut max av mitt 7970m

Jag har en Clevo inköpt av PC-konsulten Nov 2012 med spec enligt nedan

i7 3610QM 2,30ghz
7970m (drivrutin från clevos hemsidan, version 9.1.0.0)
16gb ram 1600mhz

När jag spelar så tycker jag att den inte presterar lika bra som den borde.

Sleeping Dogs: Med settings på high så ligger min fps runt 20 och droppar ibland ner till 17. Sänker jag ner till medium så får jag lite högre average fps, ca 23-24. Men även på medium så droppar den ner till 17 ibland.

Saints Row 3 & 4. Här har jag prövat alla olika settings, från high till low och här ligger jag rätt ofta runt 20fps, speciellt när man hoppar/flyger runt i Saints Row 4.

GTA 4. Kört på high och medium. Vid high ligger jag runt 30fps med drops till 20fps lite då och då. På medium är average ca 35fps med drops ner till 20fps här med.

Jag har prövat ett flertal olika drivrutiner som alla varit helt värdelösa, tills jag hittade drivrutinen från Clevos hemsida. Då började datorn prestera mycket bättre. Detta "mycket bättre" är dock så som det ser ut enligt ovan. Drivrutinen på Clevos hemsida är dock från Januari 2013, så den uppdateras väldigt sällan.

Jag har prövat att installera ett flertal program för att kunna mäta temperaturer samt gpu/cpu användning, men inget av dessa fungerar. De visar ingenting.

Så finns det någon som har samma problem med sin Clevo och 7970m? Börjar bli väldigt frustrerande att ha betalat 17k för datorn och kan knappt spela på den.

Fungerar allt på er Clevo så vore det bra om ni kunde skriva ut vilken drivrutin ni använder, vilken version samt gärna länk till nerladdning. Samt har ni ett fungerande program för att mäta temp samt gpu/cpu användning på er Clevo som vill jag veta vilket program samt version.

Permalänk

Om du startar afterburner eller gpu-z och bara låter dom vara igång och sen startar ett spel får du fortfarande inte upp något?

Vad jag har läst så måste man hitta amd och intel drivers som talar bra med varandra.
Testa dra hem amd driver 13.9 samt intels senaste.
Glöm inte installera av allt gammalt först.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är någon inställning som gör att de körs på den interna grafikkretsen istället för det dedikerade?
hade själv det problemet fast med ett nvidia 670m

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Det låter märkligt. Jag har också ett 7970M i ett clevo-chassi och mitt fungerar fantastiskt bra! Använder och har alltid använt senaste versionen av Catalyst. Fungerat klockrent på alla versioner hittills

Permalänk
Medlem

Spela på en laptop som är mer än 1 år gammal är kanske inte bästa alternativet om man vill ha mycket ögongodis igång i spel.

Så om det inte hjälper med nya drivisar alt ominstallation så är det nog så du får spela.

2.3ghz på cpu är inte direkt mycket i dagens datorer.
O laptops har sällan komponenter för att spela spel med max settings då dem är ofta byggda för att dra lite ström.

Finns såklart laptops med bra komponenter men dom kostar mycket och dom har fortfarande sina komponenter i ett litet skal mao problem
Med värme och därför har dom inte lika snabba komponenter som en stationär speldator

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Spela på en laptop som är mer än 1 år gammal är kanske inte bästa alternativet om man vill ha mycket ögongodis igång i spel.

Så om det inte hjälper med nya drivisar alt ominstallation så är det nog så du får spela.

2.3ghz på cpu är inte direkt mycket i dagens datorer.
O laptops har sällan komponenter för att spela spel med max settings då dem är ofta byggda för att dra lite ström.

Finns såklart laptops med bra komponenter men dom kostar mycket och dom har fortfarande sina komponenter i ett litet skal mao problem
Med värme och därför har dom inte lika snabba komponenter som en stationär speldator

Gå och lägg dig, dagens high-end laptops klarar det mesta.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Håller med, min dator käkar i stort sett allt jag skickar på den, med vissa undantag givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Spela på en laptop som är mer än 1 år gammal är kanske inte bästa alternativet om man vill ha mycket ögongodis igång i spel.

Så om det inte hjälper med nya drivisar alt ominstallation så är det nog så du får spela.

2.3ghz på cpu är inte direkt mycket i dagens datorer.
O laptops har sällan komponenter för att spela spel med max settings då dem är ofta byggda för att dra lite ström.

Finns såklart laptops med bra komponenter men dom kostar mycket och dom har fortfarande sina komponenter i ett litet skal mao problem
Med värme och därför har dom inte lika snabba komponenter som en stationär speldator

Dagens gaming laptops är byggda för att spela, inte för att dra lite ström! De finner du hos ultrabooks t.ex.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Låter som om Intel grafikkortet används.

Skrivet av Mogwaii:

Spela på en laptop som är mer än 1 år gammal är kanske inte bästa alternativet om man vill ha mycket ögongodis igång i spel.

Så om det inte hjälper med nya drivisar alt ominstallation så är det nog så du får spela.

2.3ghz på cpu är inte direkt mycket i dagens datorer.
O laptops har sällan komponenter för att spela spel med max settings då dem är ofta byggda för att dra lite ström.

Finns såklart laptops med bra komponenter men dom kostar mycket och dom har fortfarande sina komponenter i ett litet skal mao problem
Med värme och därför har dom inte lika snabba komponenter som en stationär speldator

Det där är bara trams och okunnighet.

Även om den är 1år gammal så presterar den bättre än dom flesta nya som kostar runt 10000:-.

Ett 7970m klarar samtliga spel som finns på höga inställningar i full hd, det presterar ungefär som ett stationärt Radeon 7870/GTX660/GTX580, man ska absolut inte ligga runt 20fps i dom spelen.

Hans i7a bygger på Ivybridge och presterar strax bakom en staionär i7 2600k,vilket driver ett 7970m utan problem, är ingen flaskhals.
Alla i7 processorer klockar upp sig själva vid belastning, den ligger runt 3ghz under spelning,med en max boost på 3300mhz.

Gör om gör rätt.

Permalänk
Inaktiv

Kollar man på 7970m vs gtx 580 "desktop version" verkar de ha snarlik prestanda och gtx 580 har 512 cuda cores och det är inte mycket att hänga i granen om man vill spela.

Så nej 7970m är inte bra till nyare spel. Funkar säkert bra på low/medium settings om man vill ha lite högre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Gå och lägg dig, dagens high-end laptops klarar det mesta.

Skrivet av Decimal:

Kollar man på 7970m vs gtx 580 "desktop version" verkar de ha snarlik prestanda och gtx 580 har 512 cuda cores och det är inte mycket att hänga i granen om man vill spela.

Så nej 7970m är inte bra till nyare spel. Funkar säkert bra på low/medium settings om man vill ha lite högre fps.

Sluta gissa!? Jag säger ju att min dator med i7 och 7970m klarar de flesta nya spel på high i 1080p med helt acceptabel fps. vi snackar ju inte 120hz men man får ju vara rimlig. Gaminglaptops presterar. Ja de är dyrare, men har man råd så har man?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

Sluta gissa!? Jag säger ju att min dator med i7 och 7970m klarar de flesta nya spel på high i 1080p med helt acceptabel fps. vi snackar ju inte 120hz men man får ju vara rimlig. Gaminglaptops presterar. Ja de är dyrare, men har man råd så har man?

Gissa?? jag har själv en laptop med i7 och 7970m och är grymt besviken tyvär.
Nog du som gissar eller lever i en fantasivärld

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Sluta gissa!? Jag säger ju att min dator med i7 och 7970m klarar de flesta nya spel på high i 1080p med helt acceptabel fps. vi snackar ju inte 120hz men man får ju vara rimlig. Gaminglaptops presterar. Ja de är dyrare, men har man råd så har man?

Som trådskaparen skriver så vill han spela på High settings , starta Bf3 , Crysis3 , metro osv , och sätt skapligt hög settings "dvs mycket ögongodis" och sen berätta för mig vilken FPS ni ligger i , ska man spela i bra upplevelse så tycker iaf jag att man ska försöka ha 60fps eller mer, och inte dippa ner till 10-20.

En laptop som är över 1 år gammal klarar knappast det, påstår du annat så ljuger du. Och att en gaming laptop är byggd för prestanda är lite komiskt, då en bra CPU och GPU genererar sjukt mycket värme där vi med stationära datorer vatten kyler eller har stora kylflänsar med högpresterande fläktar för att hålla i schakt , men en laptop är typ par cm tjocka med kanske 1 eller 2 små fläktar .

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Att du får dålig fps i GTA 4 förstår jag då det fungerar markant sämre med amd kort.
Förstår inte riktigt vad du hade förväntat dig dock av det kortet, det är inte direkt det starkaste kortet.
Och JA, det är ganska stor skillnad på 7970m och ett "vanligt" 7970 samt 7970 ghz

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMrDolph:

Om du startar afterburner eller gpu-z och bara låter dom vara igång och sen startar ett spel får du fortfarande inte upp något?

Vad jag har läst så måste man hitta amd och intel drivers som talar bra med varandra.
Testa dra hem amd driver 13.9 samt intels senaste.
Glöm inte installera av allt gammalt först.

Prövade att göra som du sa och uppdatera Intels drivrutin också, den jag hade var från typ mars 2012. Men har nu ett nytt, större problem

Jag avinstallerade alla drivrutiner från AMD och körde sen Driver Sweeper för att rensa bort resten. Startade sen om datorn och fick blue screen med texten "System service exception". Startade om datorn och får samma igen innan den hinner komma in i windows. Efter lite googlande så förstår jag att det har att göra med drivrutinerna jag tog bort.

Som tur var så hade jag laddat ner alla drivrutiner innan omstarten. Startade upp datorn i felsäkert läge och försöker installera drivrutinerna från AMD's hemsida. Men får ytterliggare ett felmeddelande under installationen som lyder "det gick inte att läsa in identifieringsdrivrutinen".

Gick in på sambons dator och laddade ner den gamla drivrutinen från Clevos hemsida, som jag vet fungerade. Men får samma felmeddelande när jag försöker installera den.

Går det kanske inte att installera drivrutiner i felsäkert läge? Isåfall, hur gör jag nu? Jag kommer inte in i windows för att installera dom. Lyckades inte hitta något i BIOS om att starta upp med det inbyggda Intel hd 4000 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kollar man på 7970m vs gtx 580 "desktop version" verkar de ha snarlik prestanda och gtx 580 har 512 cuda cores och det är inte mycket att hänga i granen om man vill spela.

Så nej 7970m är inte bra till nyare spel. Funkar säkert bra på low/medium settings om man vill ha lite högre fps.

Är du på riktigt eller? Gtx 580 kör i stort sätt alla spel på högsta inställningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DAoG:

Är du på riktigt eller? Gtx 580 kör i stort sätt alla spel på högsta inställningar.

Nej det gör det inte. Inte med sina 512 stream processors.

Permalänk

GTA 4 är uselt optimerat för PC över lag, spelar inte större roll om man har en rejäl dator. Dom andra två titlarna kan jag inte uttala mig om. Se till att hämta hem senaste drivrutinen från AMD istället för från Clevo och om det går, stäng av ditt intel-grafikkort om det är möjligt på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nej det gör det inte. Inte med sina 512 stream processors.

Gtx 580 snittar på runt 60 fps på ultra i Battlefield 3 @1920x1080... Sluta trolla nu kära vän.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Gissa?? jag har själv en laptop med i7 och 7970m och är grymt besviken tyvär.
Nog du som gissar eller lever i en fantasivärld

http://www.tomshardware.com/reviews/digital-storm-x17-radeon-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Nej det gör det inte. Inte med sina 512 stream processors.

Förklara detta då

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är du på riktigt eller? Gtx 580 kör i stort sätt alla spel på högsta inställningar.

Perfekt , helt onödigt att 680,690,770,780 samt titan har utvecklats då du påstår att 580 klarar dom flesta spel på max inställning.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Aciero:

Prövade att göra som du sa och uppdatera Intels drivrutin också, den jag hade var från typ mars 2012. Men har nu ett nytt, större problem

Jag avinstallerade alla drivrutiner från AMD och körde sen Driver Sweeper för att rensa bort resten. Startade sen om datorn och fick blue screen med texten "System service exception". Startade om datorn och får samma igen innan den hinner komma in i windows. Efter lite googlande så förstår jag att det har att göra med drivrutinerna jag tog bort.

Som tur var så hade jag laddat ner alla drivrutiner innan omstarten. Startade upp datorn i felsäkert läge och försöker installera drivrutinerna från AMD's hemsida. Men får ytterliggare ett felmeddelande under installationen som lyder "det gick inte att läsa in identifieringsdrivrutinen".

Gick in på sambons dator och laddade ner den gamla drivrutinen från Clevos hemsida, som jag vet fungerade. Men får samma felmeddelande när jag försöker installera den.

Går det kanske inte att installera drivrutiner i felsäkert läge? Isåfall, hur gör jag nu? Jag kommer inte in i windows för att installera dom. Lyckades inte hitta något i BIOS om att starta upp med det inbyggda Intel hd 4000 heller.

detta kanske kan hjälpa dig.

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1653284/fix-system-servi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Perfekt , helt onödigt att 680,690,770,780 samt titan har utvecklats då du påstår att 580 klarar dom flesta spel på max inställning.

Nej det är inte onödigt, det är väldigt bra att utvecklingen går framåt.
Jag svarade bara personen som påstår att gtx580 är ett dåligt grafikkort när det fortfarande duger gott till alla titlar. Om man sen kör trippelskärmslösningar eller vill ha över 60hz(120hz skärmar) så skulle jag inte påstå att gtx580 klarar det vidare bra. Det är väl inget nytt att spel idag inte har så höga krav eller är väldigt dåligt optimerade pga. konsoler som hämnar utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Det verkade vara för Windows 8. Men jag ska installera om datorn istället och börja om från noll, så får vi se hur det går med installationen av nya AMD samt Intel drivers.

Permalänk
Medlem

Men herregud!!! Kan folk sluta länka spel test på bf3 där dom inte kör multiplayer!!!
Ett 580 drar INTE bf3 på ultra i multiplayer, åtminstone inte med (vad jag tycker är) acceptabel fps.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Efter en ominstallation av datorn så har jag lyckats installera AMDs drivrutin 13.1 samt Intels senaste för HD4000. Nu fungerar datorn mycket bättre

Permalänk
Skrivet av Aciero:

Efter en ominstallation av datorn så har jag lyckats installera AMDs drivrutin 13.1 samt Intels senaste för HD4000. Nu fungerar datorn mycket bättre

Kul att se en post som är on-topic.

Kul att du fick ordning på datorn, hoppas min clevo med 7970M funkar igen efter inlämning.
Jag hade 5500 nånting i 3dmark 2011(?) när datorn var ny vilket stämde bra med andra 7970M

Som dom skrev ovan måste du aktivera(använda) kortet för att sen starta templäsarprogram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Blir på dåligt humör av att läsa alla titanryttare som inte har någon koll på laptopprestanda. 7970 presterar otroligt bra och utan antialiasing pungar den ut allt mellan 60-90 fps på high/ultra i battlefield 3.