"Det finns idag ingen anledning att skaffa mer än 8GB RAM". Myt?

Permalänk
Medlem

"Det finns idag ingen anledning att skaffa mer än 8GB RAM", ett citat som är baserat på okunskap. Ungefär som när folk säger att "Har man 1920*1080 i upplösningen behöver man ingen kantutjämning, då man inte kan se skillnaden".

8GB känns som det börjar närma sig något existensminimum för en speldator med tanke på att vissa spel börjat tugga ordentligt med RAM när det finns att tillgå. Själv är jag uppe i 5-6GB allokerat/använt RAM när jag spelar Red Orchestra 2 eller Planetside 2 med inga bakgrundsprogram utöver anti-virusprogrammet och Skype i stand-by.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag tycker personligen att det är fem resor värre med folk som har konstig meningsbyggnad, inte börjar meningar med versaler, byter sätt att styckeindela halvvägs in i ett inlägg, skriver saker som "mej" och "sej" i texter(Sej är en fisk), tappar bort prepositioner, inte kommaterar ordentligt och mycket annat. Därmed inte sagt att det är hemskt eller alltför slarvigt, det är mest ganska irriterande.

Till alla som stör er på "sej, mej, dej, dom" osv säger jag bara, inse att språket utvecklas. Även om det är språkligt fel att skriva/säga det i början så kan vi inte hindra att vårat språk utvecklas, när vi ändå uttalar orden "sej, mej, dej, dom" osv så är det bara logiskt att vi även borde stava det så.

Det gäller att inte vara för konservativ

Måste dock säga att "Hen" är det fulaste svenska ordet jag vet, det är mig helt ologiskt varför man skulle vilja neutralisera någons kön. Om något skulle jag bli enormt förödmjukad om någon sa "hen" om mig.

Nu är dock inte detta en tråd om svenska språket dock, så tillbaka till trådskaparens fråga:

Ja, det är en "myt"/"gammal sägen?", men kan hålla med om att det stämt tidigare. Jag skulle aldrig köpa 64GB minne idag även om jag kunde, då jag aldrig skulle använda närheten av det. Det gäller att balansera systemet, annars slänger man bara pengar i sjön.

Det är lite som att sitta på en I3'a och hårddisk från 90-talet med 3st TITAN's. Allt handlar om att försöka få alla delar i datorn att flaska "samtidigt" för att få en så prisvärd dator som möjligt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv

Hemma har jag 8GB på min speldator och kommer ALDRIG upp i mer än 4-5GB. På jobb har jag 32GB i min arbetsdator och utnyttjar nästan allt konstant. SÅ det beror ju såklart på vad man använder datorn till. I en speldator skulle jag vilja påstå att 8GB i dagsläget är gott nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Ja, det är verkligen bara en fråga om behov. Jag är konstant över 16GB när jag renderar, och har ett par gånger slagit i 32GB-taket.

Skrivet av Tangentbord:

Prova sitta och CAD'a, jag är glad att jag har 16GB

Skrivet av ZaInT:

Jag använder mer än 8 GB RAM, har diskuterat detta i andra trådar men kort sagt finns det absolut anledning att skaffa mer än 8 GB RAM om man har möjligheten.

Skrivet av HugSeal:

Angående RAM-frågan: Det finns i dagsläget massor av anledningar att skaffa mer än 8GiB RAM. Det som de flesta klassar som normalt användande gör kanske inte att du använder upp alla åtta gB men jag kan se massor av situationer där fler gb minne kan komma till användning. Handskas du med stora filer så är det väldigt lätt att fylla upp sitt minne.

3D modellerar och renderar jag med och träffar ganska lätt mitt 16gb tak om jag inte optimerar mina scener eller renderar ut layers. Nästa köp blir nog 16gb ram till.
Det är ju inte så att det går till spillo när man inte renderar heller när man använder en dynamisk ramdisk.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordrana:

men minne är ju så billigt så varför inte go nuts om man endå köper.

Du får nog formulera om dig där lite. Minne är minst dubbelt så dyrt nu som för ett år sedan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alpha77:

Fördubblas RAM-minnet vartannnat år ??
antingen så stämmer det eller är iaf inärheten.

1997 64MB
1998
1999 128MB
2000
2001 256MB
2002
2003 512MB
2004
2005 1GB
2006
2007 2GB
2008
2009 4GB
2010
2011 8GB
2012
2013 16GB (dagens standard) <-- dumsnålt att köpa mindre.
2014
2015 32GB
2016
2017 64GB
2018
2019 128GB

Rätt, men något sent ute. Gordon Moore gjorde den observationen redan 1965!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av OskarW90:

3D modellerar och renderar jag med och träffar ganska lätt mitt 16gb tak om jag inte optimerar mina scener eller renderar ut layers. Nästa köp blir nog 16gb ram till.
Det är ju inte så att det går till spillo när man inte renderar heller när man använder en dynamisk ramdisk.

På jobbet renderar dom och slår i 128GB taket nästan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Rätt, men något sent ute. Gordon Moore gjorde den observationen redan 1965!

Bättre sent än aldrig

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pholostan:

Mmm, java och dylikt käkar minne till frukost. Minecraft är nästan fånigt ibland, en server-process kan behöva löjligt mycket minne för att inte GC ska lagga allt lite då och då. Även om det har blivit bättre

Jag håller väl med om att det inte finns någon anledning till att köpa mindre än 16 GB egentligen. Har man fyra minnesplatser som var för sig max tar 8 GB så känns det trevligt att köpa max-storleken, behöver man max minne framöver behöver man inte slänga moduler.

Nyare windows är liksom linux bättre på att använda oanvänt minne till disk-cache etc. Så minne är eg aldrig "oanvänt" om man har ett intelligent kodat OS.

Just detta att Windows använder minne till tex disk-cache verkar de flesta bortse från.
Även grafikkortet använder en hel del minne via det delade minnet, detta tror jag inte syns i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

På jobbet renderar dom och slår i 128GB taket nästan.

Var jobbar du om man får fråga? Måste vara häftiga scener de räknar på med mycket displacement eller partiklar

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Med hänsyn till titeln finns det säkerligen fler trådar som ställer frågan, dock blev jag personligen lite förvånad då jag demonterade min lagringsdisk och påbörjade en diskkontroll (chkdsk /r) på den. Samtidigt som jag parallellöppnade Word ryckte musen till, och det kändes som att hela systemet hängde sig i ett par sekunder, något som aldrig hänt förut. Eftersom jag givetvis anade oråd med Word-meddelandet "Kunde inte skapa arbetsfilen, kontrollera miljövariabeln", tog jag en snabbtitt i aktivitetshanteraren:

http://forumbilder.se/CFHBL/28gb.png

10.2GB! Blev faktiskt rätt imponerad då jag aldrig, och då menar jag aldrig, lyckats passera 4.5GB förut. Rätt kul att få använda allt minne någon gång, så det inte känns som man slängt pengarna i sjön Några andra exempel på program (då menar jag enstaka program, inte typ Firefox med 145 flikar + BF3 + GW2 + GTA4 + videoredigering av 20 parallella filmer osv) som är effektiva i sitt nyttjande av mycket minne?

Chkdsk /r lägger beslag på allt tillgängligt minne (förutom typ 50MB som lämnas). Du hade kunnat ha haft 64GB minne och "/r"-flaggan hade fortfarande gjort att chkdsk ockuperat allt minne. Jag har personligen aldrig tagit mig över 6GB.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av OskarW90:

Var jobbar du om man får fråga? Måste vara häftiga scener de räknar på med mycket displacement eller partiklar

Jag vet inte exakt vad dom jobbar i för program men mycket 3D-modulering.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

I en speldator behövs fortfarande inte mer än 8GB. Det är bara om man kör något väldigt minneskrävande program eller ram-disk som man kan ha användning för mer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hade 8GB RAM för ett år sen, fick varningar följt av krasch flera gånger om dagen.
Har nu 16GB och får samma varningar ibland men inte dagligen.

Skulle säga att 8GB är minimum för en speldator i dagsläget.
Om jag inte kommer ihåg fel så tar mitt WoW 2-4GB ram, det tar snabbt slut.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

RAM-minne som programmen inte använder kan användas som filcache. Så det är ändå inte bortkastat eftersom man får snabbare åtkomst till tidigare öppnade filer. Kör man filserver så är det underbart bra att ha mycket RAM-minne eftersom hårddiskarna inte behöver jobba lika hårt och man får snabbare filåtkomst (filen hämtas från RAM-minnet istället).

RAM-disk är meningslöst. Filerna läggs i filcachen så de finns ju ändå i RAM?
Nu kör jag i och för sig Linux. Men tror det borde funka likadant i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

RAM-minne som programmen inte använder kan användas som filcache. Så det är ändå inte bortkastat eftersom man får snabbare åtkomst till tidigare öppnade filer. Kör man filserver så är det underbart bra att ha mycket RAM-minne eftersom hårddiskarna inte behöver jobba lika hårt och man får snabbare filåtkomst (filen hämtas från RAM-minnet istället).

RAM-disk är meningslöst. Filerna läggs i filcachen så de finns ju ändå i RAM?
Nu kör jag i och för sig Linux. Men tror det borde funka likadant i Windows?

Dock brukar exempelvis /tmp samt andra mappar i linux vanligtvis gå till hårddisken.
Skapar du en dynamisk ramdisk med

tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime 0 0
shm /dev/shm tmpfs nodev,nosuid 0 0

så kommer dessa att direkt mountas på RAM vilket kommer öka avsevärt kompileringar om du gör det sedan i tmp
Fördelen med detta är också att den skalar automatiskt beroende på hur mycket minne som används till annat om du inte använder parametrar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har 32 i min , behövs när man kör virtuella maskiner

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Kör 8gb i dagsläget och det enda jag gör på datorn är i stort sett rendera videoklipp i Sony Vegas och spelar.
Den enda gången min ram använts uppe i 8gb är när jag sätter igång ett tungdrivet spel samtidigt som jag renderar något stort men då är min cpu användning redan uppe i 100% och då är spelandet ingen rolig upplevelse i alla fall!

Så om det enda du gör är och spela eller använder datorn för ett hyfsat normalt användnings område har jag aldrig sett användning för mera än 8gb men vist så kommer det ändras i framtiden just som med allt annat i dator väg i framtiden!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

Har dock aldrig hört någon säga att det är onödigt med mer än 8 GB minne, du har inte glömt orden "...för en speldator"?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fördubblas RAM-minnet vartannnat år ??
antingen så stämmer det eller är iaf inärheten.

1997 64MB
1998
1999 128MB
2000
2001 256MB
2002
2003 512MB
2004
2005 1GB
2006
2007 2GB
2008
2009 4GB
2010
2011 8GB
2012
2013 16GB (dagens standard) <-- dumsnålt att köpa mindre.
2014
2015 32GB
2016
2017 64GB
2018
2019 128GB

Men det där snacket om att det skulle vara dumsnålt att köpa mindre än 16GB är bara trams.
Jag köpte 8GB, och min totala minnesanvändning har aldrig överstigit 3GB nånsin på ca 1,5 år.
Kan inte se någon som helst anledning för mig att dra till med 16GB när jag inte ens behöver 8.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Vilket lite mer krävande spel som helst + en webbläsare med lite youtube-flikar uppe samt kanske spotify och några andra småprogram käkar lätt 8GB. Jag ångrar att jag inte köpt 16GB på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

"Det finns idag ingen anledning att skaffa mer än 8GB RAM", ett citat som är baserat på okunskap.

Ja det håller jag med om. En bättre tumregel jag kör på är att "om du inte kan specifikt motivera varför du behöver mer än 8 GB ram så behöver du inte mer". Håller du på med CAD så vet du garanterat om att du behöver mkt minne, annars har du inget med CAD att göra. Samma sak med rendering. Om man inte ska hålla på med programmering eller rendering eller likvärdigt krävande program - DÅÅÅ, dåååå finns det inget bra motiv till att köpa mer minne.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

"Det finns idag ingen anledning att skaffa mer än 8GB RAM", ett citat som är baserat på okunskap. Ungefär som när folk säger att "Har man 1920*1080 i upplösningen behöver man ingen kantutjämning, då man inte kan se skillnaden".

8GB känns som det börjar närma sig något existensminimum för en speldator med tanke på att vissa spel börjat tugga ordentligt med RAM när det finns att tillgå. Själv är jag uppe i 5-6GB allokerat/använt RAM när jag spelar Red Orchestra 2 eller Planetside 2 med inga bakgrundsprogram utöver anti-virusprogrammet och Skype i stand-by.

det intressanta är hur mycket planetside eller Red orchestra 2 käkar.

windows tar ju resten oavsätt hur mycket man har, till slut.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tycker (som alltid) det slarvas för mycket med användningen av GB. Folk inse att GB och gb inte har samma betydelse.
Det innebär Gigabyte respektive gigabit och som jag verkligen hoppas alla vet i tråden är bit och Byte inte samma sak.

onT: 8GB ram räcker duger utmärkt för en normal speldator förutsatta att du inte har 50 program uppe däribland BF3, FC3 och Crysis 3.

Minne har väl inte reducerats till att mätas i GB utan mäts i GiB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Fördubblas RAM-minnet vartannnat år ??
antingen så stämmer det eller är iaf inärheten.

1997 64MB
1998
1999 128MB
2000
2001 256MB
2002
2003 512MB
2004 1GB
2005
2006 2GB
2007
2008 4GB
2009
2010
2011
2012 8GB
2013
2014 16GB

Nja, håller inte med riktigt. Ändrade till min uppfattning.
Nu har ju minnespriserna gått upp också.

Permalänk
Medlem

Dags för lite sanning.

Man kan faktiskt vara lite ekonomisk med sitt ram. Förlåt, men när folk säger att de behöver ram för att rendera tänker jag att de: Trycker på subsurface-scattering-knappen tills datorn nästan hänger sig (i ett träd då) för att -Så gör dom minsann på Pixar!!

CAD, alltså designar ni typ ett nytt World-Trade center eller? Det fanns gott om datorkraft redan på 80-talet för att driva CAD, och så jäkla mycket har knappast hänt sedan dess när det kommer till att rita streck.

Företagsdatorer behöver mycket ram för att all mjukvara som används är gjord i QBASIC.

Nej, i slutändan handlar det om pengar som skall slösas. Självinsikt människor... (plz)

Den enda sunda anledningen att ha mycket ram, är för att ha en jäkla massa program igång samtidigt; och aldrig stänga av datorn, för att man har svårt att sova om inget brummar. Köp en brum-apparat istället.

Permalänk
Medlem

Vissa program använder så mycket ram som finns. Renderingar och annat utnyttjar RAM-minnet om det finns. Finns det inte nog med RAM så utnyttjar den mindre och således tar processen längre tid att genomföra.

Skrivet av MrSir:

Dags för lite sanning.

Man kan faktiskt vara lite ekonomisk med sitt ram. Förlåt, men när folk säger att de behöver ram för att rendera tänker jag att de: Trycker på subsurface-scattering-knappen tills datorn nästan hänger sig (i ett träd då) för att -Så gör dom minsann på Pixar!!

CAD, alltså designar ni typ ett nytt World-Trade center eller? Det fanns gott om datorkraft redan på 80-talet för att driva CAD, och så jäkla mycket har knappast hänt sedan dess när det kommer till att rita streck.

Företagsdatorer behöver mycket ram för att all mjukvara som används är gjord i QBASIC.

Nej, i slutändan handlar det om pengar som skall slösas. Självinsikt människor... (plz)

Den enda sunda anledningen att ha mycket ram, är för att ha en jäkla massa program igång samtidigt; och aldrig stänga av datorn, för att man har svårt att sova om inget brummar. Köp en brum-apparat istället.

Hur är det mer motiverat att ha mycket RAM för att man inte stänger av datorn eller "har många program igång" än att man renderar saker?

Inte för att detta är något jag sysslar med MEN, om man dagligen sitter med exempelvis 3D-renderingar av denna grad(http://www.indigorenderer.com/sketchup) eller ännu värre kanske man inte vill slösa timme efter timme extra på rendering.

Här har du ett klipp som totalt sett tagit 50 timmar att rendera ut: http://www.youtube.com/watch?v=Gf-2Imh6a54

Skrivet av Alpha77:

Fördubblas RAM-minnet vartannnat år ??
antingen så stämmer det eller är iaf inärheten.

Det finns Moores lag angående transistorer i CPUer och sen finns det Alpha77s RAM lag
Edit: Vid närmare eftertanke kanske Moores lag till och med appliceras på RAM-minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Har hört att Notepad kan äta mycket minne ibland hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Skriver du tillräckligt fort så Kan dock vara en god idé att skaffa minnen med låg latency (typ DDR eller DDR2) om det nu vore fallet

Skrivet av Blupparen:

Beror ju på vad man gör. 8GB brukar rekommenderas till en speldator.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Devildoll:

ja alltså den där Windows-diskkontroll käkar väl upp allt ram som finns tillgängligt, hur mycket bättre det går för det, vet jag dock inte.

så om ditt primära användningsområde är att köra checkdisk, så kan du stoppa i mer ram än vad du har diskutrymme om du vill.
Annars duger 8 finfint.

Speciellt eftersom det flesta spel idag inte ens KAN använda mer än 2 GB.

Spel åtminstone. Fast Windows 7 och 8 har väl ändå skapats för att i sig själva dra mindre minne än tidigare versioner (läs Vista)?

Skrivet av Ainok:

Det är möjligt men se vad som hände med grafikorten. ''2 gb är mer än tillräckligt för att maxa alla spel i 1080p i dagens läge''
Nu ligger bf3 rekomenderat på 3gb och det ryktas att gta v till pc även kommer hamna omkring 3gb.

-EDIT-
Dvs om det komer till pc

Spelen suger grafikminne, that's fo' sho. Däremot var ju exempelvis det kasst optimerade GTA4 mer besatt av ren processorkraft. Har också hört att Nvidias kort inte gärna vill adressera mer än 2.4GB (kanske är samma för AMD), så ett 6GB Titan är i första hand rätt bortkastat gällande minnet.

Skrivet av Ainok:

Kommer ihåg när dual core processor ko och alla trodde de skulle räcka i 5-6 år. Sen kom quad.

Det gör de nog. Nu kanske jag inte pratar om rena spelvidunder, men dagens dubbelkärniga i5:or för laptops flaskar nog inte för de flesta mobilitygrafikkort i första taget. Speciellt inte för Intels horribla HD-serie, som tycks överleva allt och inget.

Skrivet av krilleoh:

Haha, jag testade öppna en log-file från en av mina webbservrar en gång i tiden.
Tänkte inte på att filen var 10gb stor, med bara text .. Notepad ++ låste hela datorn när resurserna tog slut!

On: Photoshop kan använda en hel del med stora bilder och mycket igång samtidigt.
Vill även säga att Cinema kan käka en hel del ..

Skriv ut det, så har du kvällsläsning i ett par år framöver

Skrivet av anon99339:

Haha

Topic: Kan säga att även jag hör till skaran som inte sätter i mindre än 16GB RAM om jag får välja. Det känns helt enkelt dumt att kompromissa.

Står i signaturen vad jag kör med.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ZaInT:

Jag använder mer än 8 GB RAM, har diskuterat detta i andra trådar men kort sagt finns det absolut anledning att skaffa mer än 8 GB RAM om man har möjligheten.

Samma här. Hade t.o.m. 24GB ett tag, men slängde ut hälften pga lägre klockhastighet (sedan var det okända moduler från A-Data det handlade om). Är man hårdvarukåt finns det dock ännu fler argument. Då är det befriande att bara veta att man har en förbättring, även om den inte kommer till effektiv användning i första hand.

Skrivet av Mordrana:

8gb är nog helt dugligt sålänge de är någorlunda snabba i cl osv. men minne är ju så billigt så varför inte go nuts om man endå köper. dock är ju risken då att du får sämre cl, typ 9-10. usch. Dock kommer ju ddr4 snart så köp inga ddr3!

Spelar inte CL någon roll, så skaffa ett USB-minne på 512GB (såg ett antal på Blocket för nåt år sen) och kör ReadyBoost. Då jäklar har du minne som du inte glömmer

Skrivet av Mr.Borka:

"Det finns idag ingen anledning att skaffa mer än 8GB RAM", ett citat som är baserat på okunskap. Ungefär som när folk säger att "Har man 1920*1080 i upplösningen behöver man ingen kantutjämning, då man inte kan se skillnaden".

Skrivet av Lasergurka:

Har dock aldrig hört någon säga att det är onödigt med mer än 8 GB minne, du har inte glömt orden "...för en speldator"?

Skulle säga att 8GB är minimum för en speldator i dagsläget.
Om jag inte kommer ihåg fel så tar mitt WoW 2-4GB ram, det tar snabbt slut.

Jag har stött på citatet flera gånger, och handlar det inte om okunskap så är det åtminstone väldigt subjektivt. Farsans iMac 27" har 2GB RAM och går som ett skott, medan min tidigare skolas fd server hade 16GB och bitvis var otroligt slö och kraschbenägen, innan den byttes ut. Jag klarar mig på en 486:a med Pentium Overdrive, 16MB RAM, Windows 95 och Office 97, om jag ska ordbehandla eller göra en simpel presentation. Allt handlar ju om vad man sysslar med

I så fall suger WoW verkligen minne. Det är ju iofs bra att spelen utvecklas, men upp till 4GB låter brutalt för ett MMO. GW2, ett likvärdigt spel som jag spelar väldigt mycket och ofta, drar just nu knappt 845MB.

Firefox tillhör nog annars minnesslukartoppen gällande dagliganvändningsprogram. Var uppe i över 1.6GB senast jag använde det, utan att öppna en enda webbsida.

Skrivet av simon253:

"Mej" och "Sej" står båda med i Svenska Akademiens ordlista och innebär "Mig" och "Sig".
Ska tänka på det du säger även om jag redan försöker ha bra meningsuppbyggnad, börja med versaler etc.

Skrivet av WoG:

Till alla som stör er på "sej, mej, dej, dom" osv säger jag bara, inse att språket utvecklas. Även om det är språkligt fel att skriva/säga det i början så kan vi inte hindra att vårat språk utvecklas, när vi ändå uttalar orden "sej, mej, dej, dom" osv så är det bara logiskt att vi även borde stava det så.

Det gäller att inte vara för konservativ

Måste dock säga att "Hen" är det fulaste svenska ordet jag vet, det är mig helt ologiskt varför man skulle vilja neutralisera någons kön. Om något skulle jag bli enormt förödmjukad om någon sa "hen" om mig.

Nu är dock inte detta en tråd om svenska språket dock, så tillbaka till trådskaparens fråga:

Ja, det är en "myt"/"gammal sägen?", men kan hålla med om att det stämt tidigare. Jag skulle aldrig köpa 64GB minne idag även om jag kunde, då jag aldrig skulle använda närheten av det. Det gäller att balansera systemet, annars slänger man bara pengar i sjön.

Det är lite som att sitta på en I3'a och hårddisk från 90-talet med 3st TITAN's. Allt handlar om att försöka få alla delar i datorn att flaska "samtidigt" för att få en så prisvärd dator som möjligt.

Gillar er diskussion gällande just språkbruk. "Mejl" är ett exempel jag själv stör mig på, vilket mest känns som en desperat försvenskning av ett engelskt låneord. Lite som att det gynnar "fjortisspråket" på ett negativt vis. Klart det är bra att språket utvecklas, men det skulle likväl kunna vara ett försvar inför dagen då särskrivningar och mellanrum innan skiljetecken hamnar i ordboken. Fast jag är ju också lite konservativ i det avseendet.

Hursomhelst; jag förstår din poäng. Du kunde t.o.m. köpa en Dell (minns dock inte modellen) som hemdator för 4-5 år sedan, som hade 16 platser för 8GB DDR3 vardera. Visst vore det en investering för framtiden. Däremot tvivlar jag på att den skulle hänga med DDR4, 5 eller 6, som kanske är standard när datorerna börjar komma upp i de mängderna. Då har man investerat tiotusentals kronor inför en verklighet som inte blev så spännande. 10 år senare kanske man inte tänker på det, men vem behåller sin dator så länge?

"640k ought to be enough for anybody", som Bill Gates sa i början av 80-talet ;D

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Jättelång tråd som jag inte läst men jag svarar ur eget perspektiv. Om du videoredigerar en massa som jag gör så gör mycket minne stor skillnad. Mycket minne och många kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Att ha en massa minne i burken utan att programmen använder det är min humla ganska meningslöst.

Så är det inte bara bra att ett program använder ramminnet om det nu behöver det?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |