Nya plattor med Intels Atom z3000-serie och Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalsonger:

köpte du via pixmania? funderar själv på att lägga en beställning där. skulle du säga att den är värd det?
edit: tycker du skärmen är ljusstark i jämförelse med t.ex ipad?

Jodå köpt från pixmania.
Det där med ljusstyrka, provade precis med tantens (gen 4) och ändrade på bägge bredvid varandra.
Nej den är inte lika ljusstark.

Visst jämför man mot varandra är "i" lite bättre på det området.
Men i gengäld strömmar jag film så det står härliga till för sonen (Cars)!!

Om den är värd det eller inte är ju en väldigt personlig sak - beror helt på vad man är ute efter.
Men jag tycker Omni'n är trevligare än den Asus UX21'an jag drogs med innan.
Responsen som jag anser i princip vara det viktigaste (både nätverk, koppla upp direkt samt "maskinellt" när man hoppar mellan olika saker) är det viktiga på denna typ av maskin.
Skärmen duger alldeles utmärkt för mig.

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av f4mv:

Jodå köpt från pixmania.
Det där med ljusstyrka, provade precis med tantens (gen 4) och ändrade på bägge bredvid varandra.
Nej den är inte lika ljusstark.

Visst jämför man mot varandra är "i" lite bättre på det området.
Men i gengäld strömmar jag film så det står härliga till för sonen (Cars)!!

Om den är värd det eller inte är ju en väldigt personlig sak - beror helt på vad man är ute efter.
Men jag tycker Omni'n är trevligare än den Asus UX21'an jag drogs med innan.
Responsen som jag anser i princip vara det viktigaste (både nätverk, koppla upp direkt samt "maskinellt" när man hoppar mellan olika saker) är det viktiga på denna typ av maskin.
Skärmen duger alldeles utmärkt för mig.

Lycka till.

Okej, tack så mycket. var det stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta att jag köpt Asus T100 för några dagar sen och jag är super nöjd med den.
Batteriet håller från att jag går upp sju på morgonen till när jag lägger mig vid ett.
Jobb visserligen åtta timmar då jag inte använder den men under den tiden förlorar den någon ynka procent bara.

Den känns plastig men det är den ju också. Däremot inget jag stör mig på utan det är bra plast.
Touchen är super och jag zoomar aldrig in när jag ska klicka på någon specifikt litet samt ljus styrkan anser jag vara bra.
Har den på 50-60% som max även ute på dagen när det är ljust. Inga problem.

Ljudet på den är otroligt!
Har aldrig högre än 66% i volym då den låter mer än de flesta bärbara jag testat och ägt tidigare när de är på högsta och denna är på 50%.

1080p .MKV är inga problem alls.
Youtube 1080p flyter på och hitintills har den inte gnällt över något alls.
Har en 64GB Micro SD inkopplad konstant för filmer och dylikt men upptäckte även att med en OTG kabel som har micro USB till USB så fungerar det utan problem med USB minnen.
Perfekt när man inte har tangentbordet med sig!

Värmen från Atomen är nästan obefintlig.
Laddar ner HWmonitor och aldrig gått över 40 grader.
Så det känns inte alls när man håller i den.

Rekommenderar denna starkt till den som letar efter något mindre!
Undrar du över något eller vill jag ska testa något så fråga på

Edit: ligger på 74% ram när jag kollar på netflix, har 7 tabbar öppet i chrome, HWmonitor igång samt spotify.
Processorn ligger då på ungefär 44%

Edit 2: Micro USB uttaget för laddningen klarar även av 2,5" externa hårddiskar
Så då kan man lätt ha 4TB inkopplat samtidigt som man sitter på bussen, haha.

Edit 3: Ladduttaget fungerar även med en mus om man har OTG kabel..
Känner bara mer och mer hur perfekt Asus T100 är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalsonger:

Okej, tack så mycket. var det stor skillnad?

Tja du vet, mörkt vardagsrum (ingen snö i Hbg) och två plattor som man ökar till max ljusstyrka....
i-saken blir så ljus att det nästan blir jobbigt. Men så är också Omni'n - men bara lite mindre....

Hur skall man förklara detta på vettigt sätt med text? Film is the thing men tid mindre gott om.
Kan prova först när det är sommar och sol - den riktiga testen!

Permalänk
Skrivet av f4mv:

Tja du vet, mörkt vardagsrum (ingen snö i Hbg) och två plattor som man ökar till max ljusstyrka....
i-saken blir så ljus att det nästan blir jobbigt. Men så är också Omni'n - men bara lite mindre....

Hur skall man förklara detta på vettigt sätt med text? Film is the thing men tid mindre gott om.
Kan prova först när det är sommar och sol - den riktiga testen!

härligt, har lagt en beställning nu, tror den kommer passa mig perfekt, tack så mycket för det lilla experimentet

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min toshiba encore, men jag önskar att de inte valt att bara köra med usb laddning, kan inte ladda samtidigt som jag har usb hubben inkopplad. kopplar jag in strömförsörjningen till min hub så är det 50/50 om den ens känner igen enheterna i hubben. Fungerar hur fin som helst när jag har den i vanliga burken så något mysko är det där.

Den har inga problem med 8-14 flikar uppe samtidigt i chrome/skrivbordsläget.

Har använt min som ersättare för min stationära i 3 dagar nu. Fungerar irktigt bra med usb otg + hubb samt micro hdmi ut. att konstant köra 1080p gör att den drar lite mer kräm dock, så behöver laddas efter ett par timmars hårt användande.
Har helt enkelt vant mig vid att koppla ur otg kablen och koppla in laddaren när jag går från datorn.

32 gb är inte tillräckligt, skaffa en med 64gb. Om ni nu skaffar 32gb som jag så se till att flytta över recovery till ett usbminne. detta friger 4-5 gb.

Jag har inte använt den särskillt mycket som tablet, men det lilla jag surfat på den så har enda webbalternativet varit IE. FF och Chrome detekterar inte inmatningsfält ordentligt, och känner inte igen gester korrekt.
I skrivbordsläget kör jag chrome med adblock och keepass plugin.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag nästan att IE i metroläge slår Safari på ipad och chrome på min dator lätt. Testa tex tjock.se eller feber.se som för mig hackar sig fram lite förrutom på windows-plattan.

Permalänk
Medlem

Det verkar som även Asus ger sig in i 8-tums leken:
http://liliputing.com/2013/12/asus-m80ta-8-inch-windows-table...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Personligen tycker jag nästan att IE i metroläge slår Safari på ipad och chrome på min dator lätt. Testa tex tjock.se eller feber.se som för mig hackar sig fram lite förrutom på windows-plattan.

Ja, IE11 är grym faktiskt. Synd att man inte öppnar mer för riktigt bra plugins, som Chrome/FF. Adblock funkar iaf. Skulle gärna se No(t)Scripts också så hade jag använt IE11 på heltid. Går att fixa med hosts-filen iofs, men väldigt bökigt..

Permalänk
Medlem

Har redan fått lite repor i min :/ Verkar vara en väldigt känslig skärm? Kan inte ens minnas att det har hänt.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Har redan fått lite repor i min :/ Verkar vara en väldigt känslig skärm? Kan inte ens minnas att det har hänt.

vad tråkigt, syns de bara i vissa ljus? om du använder stylus kan den repa lite granna vet jag (min ipad ser katastrofal ut i vissa ljus medans det inte syns alls i andra). köpte du dells aktiva stylus förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har redan fått lite repor i min :/ Verkar vara en väldigt känslig skärm? Kan inte ens minnas att det har hänt.

På Venue 8 Pro? Har haft min nu sen 22a november, använder flera timmar dagligen, finns inga repor på den alls.

Permalänk
Medlem

Inte använt någon Stylus, de är rätt djupa, man känner dom om man drar nageln över.
Kan vara sonen som lånat den vid ett obevakat tillfälle Får köpa ett fodral och skärmskydd.

Permalänk
Medlem

Ni som köpte Dell Venue Pro 8 från Amazon hur gjorde ni? Amazon.com går inte att beställa ifrån och på Amazon.uk verkar den inte finnas.

Någon som köpt Toshiba Encore? Väldigt intressant att den har HDMI, det går inte att komma ifrån.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ni som köpte Dell Venue Pro 8 från Amazon hur gjorde ni? Amazon.com går inte att beställa ifrån och på Amazon.uk verkar den inte finnas.

Någon som köpt Toshiba Encore? Väldigt intressant att den har HDMI, det går inte att komma ifrån.

Jag skulle tro att dom använt sig utav denna tjänsten http://www.borderlinx.com/

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Beställde en Toshiba Encore 32 GB för 2500:- känns helt klart som det bästa valet utifrån mina förutsättningar som är nu.

Blir spännande att se hur den fungerar som portabel pc (och stationär) och hur kvalitén är. Om den kan spela upp filmer med 1080p.

Givetvis skall jag skriva mitt omdöme när jag testat den.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag skulle tro att dom använt sig utav denna tjänsten http://www.borderlinx.com/

Precis, jag beställde via (och brukar göra det) Borderlinx. Smidigt och snabbt.

Permalänk
Medlem

Är ju några som köpt tablets med 8 tum och 800p.

Funkar det att spela upp filmer (tex mkv på 1080p och visa på en TV med full-skärm?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ni som köpte Dell Venue Pro 8 från Amazon hur gjorde ni? Amazon.com går inte att beställa ifrån och på Amazon.uk verkar den inte finnas.

För sakens skull;
amazon .co.uk

Sorry menade;
http://www.dell.co.uk/

Permalänk
Medlem

Har även jag hoppat på Windows 8.1 på platta tåget, blev en Toshiba Encore 32GB.
Är i stort sett nöjd, men har dock lite problem med att plattan hänger sig samt att den ibland inte vaknar upp som den skall utan skärmen är svart och den svarar inte ens på tryck på strömbrytaren.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja min Dell Venue 8 Pro 64gb + 64 Gb Sandisk Ultra 10 SDXc minneskort till förmån för en 10":are.
Tror ni 3500 är ett lämpligt pris med två mindre repor på displayen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Funderar på att sälja min Dell Venue 8 Pro 64gb + 64 Gb Sandisk Ultra 10 SDXc minneskort till förmån för en 10":are.
Tror ni 3500 är ett lämpligt pris med två mindre repor på displayen?

Kostar 2569 (ink. moms) nu från UK (http://www.dell.com/uk/business/p/dell-venue-8-pro/pd) + minneskort några hundra. Så nej, det är inte lämpligt.

Permalänk
Medlem

Missade att de börjat sälja 64gbaren med, fanns bara 32 när jag köpte min.

(Är dock bara för företag om jag läser rätt, för konsumenter finns bara 32gb för 2682kr (249£) här http://www.dell.com/uk/p/dell-venue-8-pro/pd?oc=cnv8p01&model.... Och eftersom de inte skickar till sverige så tillkommer avgift för tex Borderlinx på runt 4-500kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Missade att de börjat sälja 64gbaren med, fanns bara 32 när jag köpte min.

(Är dock bara för företag om jag läser rätt, för konsumenter finns bara 32gb för 2682kr (249£) här http://www.dell.com/uk/p/dell-venue-8-pro/pd?oc=cnv8p01&model.... Och eftersom de inte skickar till sverige så tillkommer avgift för tex Borderlinx på runt 4-500kr)

Inga problem att beställa från företagssidan som privatperson, men ok, runt 3000 då för 64GB.

Permalänk
Medlem

Kan man inte beställa stylusen från Dell?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Kan man inte beställa stylusen från Dell?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Tillbeh%C3%B6r_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Har även jag hoppat på Windows 8.1 på platta tåget, blev en Toshiba Encore 32GB.
Är i stort sett nöjd, men har dock lite problem med att plattan hänger sig samt att den ibland inte vaknar upp som den skall utan skärmen är svart och den svarar inte ens på tryck på strömbrytaren.

Är också lite sugen på en Toshiba Encore för att ersätta min Nexus 2012 som jag tycker är fruktansvärt seg och överreklamerad. Någon som provat att köra XBMC på den? Funkar det med 1080p? Vad är det för trådlöst nätverk, har den 5ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Är också lite sugen på en Toshiba Encore för att ersätta min Nexus 2012 som jag tycker är fruktansvärt seg och överreklamerad. Någon som provat att köra XBMC på den? Funkar det med 1080p? Vad är det för trådlöst nätverk, har den 5ghz?

Strunt samma, beställt en från Dustin nu, får nära eller brista;-)! Tycker man får sjukt mycket platta för pengen i vilket fall, helt utan begränsningar eftersom det ät ett riktigt operativsystem också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Strunt samma, beställt en från Dustin nu, får nära eller brista;-)! Tycker man får sjukt mycket platta för pengen i vilket fall, helt utan begränsningar eftersom det ät ett riktigt operativsystem också.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer nog inte att bli missnöjd! Kom ihåg att den kan spela Crysis! Jag har också beställt en och det enda som oroar mig är att den inte kan ladda samtidigt som jag använder USB-porten. Skulle vilja koppla in strömmen och tillbehören samtidigt....

Ett företag som gör sådana här annonser är inget dåligt företag:

Se om du kan hitta illuminati-pyramiden också!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Toshiba Encore

Tjena

nu har jag lagt en beställning på en Toshiba Encore från Dustin, med 250kr rabattkod.
Återstår att se om det är något för mig.

För 2240kr så bör det rimligtvis vara mycket enhet för pengarna.

Mvh