Nya plattor med Intels Atom z3000-serie och Win 8.1

Permalänk
Medlem

Frågan är vad prislappen kommer hamna på. Tänker speciellt på om man jämför med t ex Dell VP8.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Frågan är vad prislappen kommer hamna på. Tänker speciellt på om man jämför med t ex Dell VP8.

$399 för billigaste versionen med 64GB/Wifi vilket borde motsvara ca 4kkr när den kommer hit.
Att jämföra med t ex $299 för Dell VP8 32GB och Miix2 8" 32GB. Men ingen av dom går ju att köpa i Sverige än trots att de funnits ute ett tag..

Permalänk
Medlem

CES var inte mycket att hurra för i år, totalt dött med Windows 8 tablets. Hade hoppats på en 10-12" bay trail (för passiv kylning) med active digitizer (stylus). Dell Venue Pro 11 verkar vara den enda som erbjuder detta i dagsläget.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Handel ska inte ske i forumet, utan i marknaden. Ser ni något inlägg som bryter mot reglerna så anmäl istället för att kommentera det i tråden och själva bryta mot en regel (§5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

CES var inte mycket att hurra för i år, totalt dött med Windows 8 tablets. Hade hoppats på en 10-12" bay trail (för passiv kylning) med active digitizer (stylus). Dell Venue Pro 11 verkar vara den enda som erbjuder detta i dagsläget.

Osäker på det med stylus för de står inte på prisjakt i alla fall men Lenovo har en variant med 1920x1200 skärm på g om man ska tro på prisjakts spec.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2422757

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Osäker på det med stylus för de står inte på prisjakt i alla fall men Lenovo har en variant med 1920x1200 skärm på g om man ska tro på prisjakts spec.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2422757

USB 2.0 känns inte så hett.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

USB 2.0 känns inte så hett.

Ofta begränsar den inbyggda disken så mycket att 2,0 eller 3,0 spelar mindre roll, i alla fall om inte lenovo hittat på något nytt med sin.

Vet ej om jag ställt in mätningen rätt men du ser hur sega de är (iconia w510)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

HP Omni 10 skickas tillbaks.

Så nu har jag haft plattan mer än en månad och tyvärr fick jag tydligen tag på ett måndagsex, eller HP som inte fixar mjukvaran.
Fick ju problem med sd-kortläsaren, drivrutinfel.

Ominstallation av win eftersom plattan läste kort/korten utmärkt innan.
Eftrsom recoverydelen låg på ett sd-kort och läsaren inte funkar... hur gör man då??

Jag löste det med usb-minne och otg-sladd.
Men när det är problem märks det av med både 32-bitars system och lite långsamare processor....
Kändes ett tag som nittiotal med seg Dell-burk och win 98...!

Så den skickas tillbaks, slutsummering;
större "hd" så man får plats med program + lite annat, Microsoft som småfixar till Win 8.1 (x86) och drivrutiner till hårdvaran så hade detta varit en riktigt trevlig platta som räckt till oerhört mycket!

Win 8.1 tror jag inte är riktigt moget än. Vi användare har vant oss vid stabila burkar i flera år nu tack vare 64-bitars system + en utvecklingstakt som driver på.

Stavar som ett yxhugg, Archos-plattans fel....
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ofta begränsar den inbyggda disken så mycket att 2,0 eller 3,0 spelar mindre roll, i alla fall om inte lenovo hittat på något nytt med sin.
http://forumbilder.se/DBIQ0/gsagsagsa.PNG
Vet ej om jag ställt in mätningen rätt men du ser hur sega de är (iconia w510)

Duger bra, faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag undrar om någon med en av dessa atomplattor har testat att spela lite enklare spel som making history och första Company of heroes hur fungerar det?
Jag har själv en w510 = förra generationen av atom och det är på gränsen till att making history rullar, kan dock lira mulle meck byger bilar och båtar laggfritt :). Så lite sugen på att byta upp mig men då vill man ju att det ska fungera med lite fler spel/progam

Ärligt talat så tror jag inte atom är till för spel öht

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Ärligt talat så tror jag inte atom är till för spel öht

Duger fint för spel. Beror ju helt på vilka spel du vill spela. BF4 så nej.

Har dock ingen erfarenhet av detta. Men finns massa videos på youtube om Bay Trail och spel.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

$399 för billigaste versionen med 64GB/Wifi vilket borde motsvara ca 4kkr när den kommer hit.
Att jämföra med t ex $299 för Dell VP8 32GB och Miix2 8" 32GB. Men ingen av dom går ju att köpa i Sverige än trots att de funnits ute ett tag..

Trevligt med HDMI. Dock är det fortfarande 32 bit och 2 GB RAM som gäller. Trist att den nästan är lika dyr som VP11 i så fall.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Ärligt talat så tror jag inte atom är till för spel öht

Ja syftet med atom förstår nog alla att det inte är att sitta i speldatorer men, jag kan ex köra cs cz på min platta och då är de förra gen atom. Men för coh
Behövs dx kapabel gpu vilket min saknar och making history är CPU för slö. Har dock bestämt mig att skaffa en Surface pro 2, 3 eller liknande slutet av året istället när jag ändå ska byta ut min laptop;)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Använder ni era windows plattor dagligen? Min har mest blivit liggandes sen jag köpte den

Permalänk
Medlem

Använder min dagligen, surfar, ser på film, facebookar m.m, sitter nästan aldrig vid min stationära längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, vågar man lägga ut Windows-plattor på Tradera, eller är marknaden ännu för liten i Sverige så det är för "riskfyllt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vad tror ni, vågar man lägga ut Windows-plattor på Tradera, eller är marknaden ännu för liten i Sverige så det är för "riskfyllt"?

Du kan ju alltid sätta minimum pris om du är orolig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja, men det känns lite fegt och tror jag gör att folk drar sig från att buda

Äh man måste våga lite här i livet, så jag chansade och la ut den. Nu blir det nog jagt på en 10" istället.

Permalänk
Medlem

la en beställning i fredags på Transformer Book T100. Tänkte först ta en med i5 eller i7 processor men blir att vänta tills man kan spela t ex skyrim på mer än low och 1366 x 768. Får se om det blir broadwell eller skylake man köper härnäst.

Edit: fick den idag och hittills är jag riktigt nöjd, tar lite tid att vänja sig med modern UI men annars känns den lagom rapp för det jag tänkt göra med den.

Permalänk

Köpte asus t100 för 400 dollar(2300kr) i Australien, kap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Köpte asus t100 för 400 dollar(2300kr) i Australien, kap?

ohja

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför de inte verkar finnas 3g hos dessa plattor? Fungerar de att köra med ett usb modem annars?

(tittat på de varianter som ligger runt 4000-5000 kr)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Får jag fråga varför de inte verkar finnas 3g hos dessa plattor? Fungerar de att köra med ett usb modem annars?

(tittat på de varianter som ligger runt 4000-5000 kr)

Venue 11 ska gå att få med 4g tror jag, men annars kan man köra med usb modem men det lär sluka batteriet rejält

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Får jag fråga varför de inte verkar finnas 3g hos dessa plattor? Fungerar de att köra med ett usb modem annars?

(tittat på de varianter som ligger runt 4000-5000 kr)

Lenovo Thinkpad 8 skall komma med 3g/4g stöd.
Men det skall funka med ett USB-modem också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Får jag fråga varför de inte verkar finnas 3g hos dessa plattor? Fungerar de att köra med ett usb modem annars?

(tittat på de varianter som ligger runt 4000-5000 kr)

Dell Venue 11 Pro Atom-versionen går att få med 3G.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Har nan annan som har T100 wifi-problem. Antingen funkar den inte alls eller sa gar det skitsegt. Vad gora?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Har nan annan som har T100 wifi-problem. Antingen funkar den inte alls eller sa gar det skitsegt. Vad gora?

Titta över att du har dem senaste drivrutinerna, dels från platttillverkaren men i värsta fall också den som tillverkat wifi-modulen. Min egen erfarenhet från just Asus lämnar mig inte imponerad vad gäller deras wifi-moduler dem stoppar i sina produkter.
Nästa är att kolla över resten av "kedjan", router etc.
Vilket är en annan del av forumet.

Räkna med dryg felsökning...
Been there done that.

Permalänk
Skrivet av f4mv:

Titta över att du har dem senaste drivrutinerna, dels från platttillverkaren men i värsta fall också den som tillverkat wifi-modulen. Min egen erfarenhet från just Asus lämnar mig inte imponerad vad gäller deras wifi-moduler dem stoppar i sina produkter.
Nästa är att kolla över resten av "kedjan", router etc.
Vilket är en annan del av forumet.

Räkna med dryg felsökning...
Been there done that.

Ok, tack. Hoppas det kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

Upplever också taskig Wifi-täckning på min T100. Tror tyvärr att den är byggd så Min mobil och min HP Omni 10 har mycket bättre signalstyrka än min T100.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Asus M80Ta är nog den utannonserade platta jag är mest intresserad av. Enda alternativet för Bay trail och medföljande active digitizer stylus idag.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00H51RLEA/ref=s9_hps_bw_g...

Av någon konstig anledning är det flera butiker på Amazon.co.uk som påstår sig ha den i lager. Amazon själva har ändrat från 1-2 months till 2-4 weeks.