Nya plattor med Intels Atom z3000-serie och Win 8.1

Permalänk
Medlem

Har också jag beställt en Toshiba Encore och får förhoppningsvis leverans i morgon:-), någon som vet om den Office Home & Student 2013 licens som följer med går att flytta till en dator? Har köpt en Sony Vaio Pro till sonen och tror det skulle göra bättre nytta där.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt en Asus T100, vad står det för garantitid på eran apparat? Jag fick informationen om att det skulle vara två års garantitid innan jag köpte min men på själva produkten står det endast 12 månader.

På exemplaret i Sweclockers recension står det 24 månader vilket går att se här. Det står 24M på klisterlappen vilket betyder att garantitiden är 24 månader.

Permalänk
Avstängd

Win8 plattor är tämligen värdelösa pga att det inte finns något bra utbud av appar som android eller iOS. Ska ni dock använda windows enbart så funkar det väl

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Finns någon av de här plattorna med inbyggt 3G eller 4G?
Har inte lyckats hitta någon, en Asus T100 med ett inbyggt hade varit trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Ni som köpt en Asus T100, vad står det för garantitid på eran apparat? Jag fick informationen om att det skulle vara två års garantitid innan jag köpte min men på själva produkten står det endast 12 månader.

På exemplaret i Sweclockers recension står det 24 månader vilket går att se här. Det står 24M på klisterlappen vilket betyder att garantitiden är 24 månader.

Köpte min på webhallen. På min står det 24M

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Win8 plattor är tämligen värdelösa pga att det inte finns något bra utbud av appar som android eller iOS. Ska ni dock använda windows enbart så funkar det väl

Värdelösa? Det är ju en fullfjädrad Windows dator med alla möjligheter, appar är inte allt här i livet.
Har själv avverkat både Nexus 7 och Ipad och inte känt mig nöjd förrän nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisselask:

Värdelösa? Det är ju en fullfjädrad Windows dator med alla möjligheter, appar är inte allt här i livet.
Har själv avverkat både Nexus 7 och Ipad och inte känt mig nöjd förrän nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, ska du använda den som bärbar så funkar det men som surfplatta så är den värdelös. Med surfplatta syftar jag främst på appar. Det är mao en netbook

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Värdelösa? Det är ju en fullfjädrad Windows dator med alla möjligheter, appar är inte allt här i livet.
Har själv avverkat både Nexus 7 och Ipad och inte känt mig nöjd förrän nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som en riktig dator och inte en mobiltelefon med större skärm som en android-platta gör. Hur nöjd som helst med mitt köp!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Som sagt, ska du använda den som bärbar så funkar det men som surfplatta så är den värdelös. Med surfplatta syftar jag främst på appar. Det är mao en netbook

Och vad är det för appar du saknar? Det som inte finns går utmärkt att köra i webbläsaren eller som vanligt program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisselask:

Och vad är det för appar du saknar? Det som inte finns går utmärkt att köra i webbläsaren eller som vanligt program.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, så det är en netbook och ingen surfplatta Appar som saknas? I princip allt.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Precis, så det är en netbook och ingen surfplatta Appar som saknas? I princip allt.

Saknar ingen app för egen del faktiskt. Skulle vara Instagram möjligen men det funkar i webbläsaren, bara att lägga en genväg som vilken app som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisselask:

Saknar ingen app för egen del faktiskt. Skulle vara Instagram möjligen men det funkar i webbläsaren, bara att lägga en genväg som vilken app som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är om du ändrar plats under kontrollpanelen till USA som land så får du tillgång till mer appar fast det är ändå för lite utbud

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Ett tips är om du ändrar plats under kontrollpanelen till USA som land så får du tillgång till mer appar fast det är ändå för lite utbud

Däremot, varför vill man använda appar på en dator?
Allt man behöver finns som exe program.
Eller använder du en massa appar på stationära datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troberg:

Däremot, varför vill man använda appar på en dator?
Allt man behöver finns som exe program.
Eller använder du en massa appar på stationära datorn?

Nope, därför bör den inte klassas som en klassisk surfplatta utan som en bärbar dator (netbook)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

har haft min omni 10 i några dagar nu och kommer antagligen skicka tillbaks den då jag dels tycker den blir alldeles för varm och för att skärmen flimmrar till och jag finner det irriterande, känns väldigt tråkigt då jag gillar den väldigt mycket annars. tempraturen ligger runt 90 grader på processorn när jag spelar hearthstone, mätt med speedfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Nope, därför bör den inte klassas som en klassisk surfplatta utan som en bärbar dator (netbook)

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker din definiering haltar. En Win8-platta om något är ju en klassisk surfplatta, d.v.s en platta man surfar på nätet med. Det är ingen netbook ("nät bok") som är i form av en bok man öppnar. Det är en Tablet, på samma sät som iPad och android-plattorna. (Rättare namn för ipad och android-plattorna skulle ju vara App-platta, för man använder mera appar en surfar med den)

Dessutom är ju App (Application) bara ett ord för program. Windows har massor av Appar som är optimerade att användas på desktoppen i fönster med mus och tangentbord. På iPad är apparna gjorda att köra i fullscreen och optimerats för touch. Men alla (win, ios, android) är de datorer oberoende hur apparna är optimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalsonger:

har haft min omni 10 i några dagar nu och kommer antagligen skicka tillbaks den då jag dels tycker den blir alldeles för varm och för att skärmen flimmrar till och jag finner det irriterande, känns väldigt tråkigt då jag gillar den väldigt mycket annars. tempraturen ligger runt 90 grader på processorn när jag spelar hearthstone, mätt med speedfan.

Jasså den blir så varm när man spelar på den (professorn som inte pallar med - dålig kod, eller både och?).
Själv gör jag tydligen inget ansträngt - blir inte ens ljummen.
Flimmrandet från skärmen har jag också märkt men det har inte stört mig (ännu).
Tror att det är Intel "gen 7" grafiken som inte är optimerad (kanske samma som påverkar vid spel).
Då återstår det att se vad Dell'en går för...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josafo:

Tycker din definiering haltar. En Win8-platta om något är ju en klassisk surfplatta, d.v.s en platta man surfar på nätet med. Det är ingen netbook ("nät bok") som är i form av en bok man öppnar. Det är en Tablet, på samma sät som iPad och android-plattorna. (Rättare namn för ipad och android-plattorna skulle ju vara App-platta, för man använder mera appar en surfar med den)

Dessutom är ju App (Application) bara ett ord för program. Windows har massor av Appar som är optimerade att användas på desktoppen i fönster med mus och tangentbord. På iPad är apparna gjorda att köra i fullscreen och optimerats för touch. Men alla (win, ios, android) är de datorer oberoende hur apparna är optimerade.

Okej ja du förklarade bättre än vad jag gjorde, det var det jag försökte komma fram till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av f4mv:

Jasså den blir så varm när man spelar på den (professorn som inte pallar med - dålig kod, eller både och?).
Själv gör jag tydligen inget ansträngt - blir inte ens ljummen.
Flimmrandet från skärmen har jag också märkt men det har inte stört mig (ännu).
Tror att det är Intel "gen 7" grafiken som inte är optimerad (kanske samma som påverkar vid spel).
Då återstår det att se vad Dell'en går för...

kan nog vaea både och skulle jag tro, hearthstone är ju i beta, den kommer iofs upp i samma i league of legends, som absolut är spelbart men inte så bekvämt med den lilla skärmen, men definitivt spelbart. jag ko,mer nog beställa en venue 11, gillar att den har stylus vilket gör att den åtminstonde kommer ersätta allt vad ipad heter för anteckningar i skolan. mycket möjligt att det inte är helt optimerat med gen 7 heller, mycket troligt då det är så nytt. tycker ju inte hpen är dålig men jag vill nog bara få ut mer än vad jag av den.

Permalänk
Skrivet av f4mv:

Jasså den blir så varm när man spelar på den (professorn som inte pallar med - dålig kod, eller både och?).
Själv gör jag tydligen inget ansträngt - blir inte ens ljummen.
Flimmrandet från skärmen har jag också märkt men det har inte stört mig (ännu).
Tror att det är Intel "gen 7" grafiken som inte är optimerad (kanske samma som påverkar vid spel).
Då återstår det att se vad Dell'en går för...

förresten dyker det upp fraser på franska nån gång ibland för dig också? haha lite lustigt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalsonger:

förresten dyker det upp fraser på franska nån gång ibland för dig också? haha lite lustigt tycker jag

Jodå känner mig riktigt fransk (men det blir bättre och bättre, märker att os'et jobbar med det under tiden man använder det. Alltså räknar jag med fullvärdig svenska om cirkus ett halvår ).
Bara småmysigt ju...

Permalänk
Medlem

Toshiba encore och HDMI ut

Tjena
Tänkte höra om det är någon annan mer än jag som har problem med filmtittande vi HDMI.

Jag kör vlc, på skälva plattan så funkar det bra , men när jag vill titta via tv:n så hänger sig filmer .
Jag får bild och ljud men så hänger sig allt.

Jag kör via utökat läge.

kan det ha med kabeln att göra?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Win 8.1 och flimmrande skärm

Såg detta;
http://h30434.www3.hp.com/t5/Windows-Tablets/HP-Omni-10-issue...

Solution to flickering screen on Windows 8.1:
The flickering is due to a windows feature called Adaptive brightness (uses the light sensor).

To turn adaptive brightness on or off
Open Power Options by clicking the Start button , clicking Control Panel, clicking System and Security, and then clicking Power Options.
Under any plan, click Change plan settings.
Click Change advanced power settings.

In the list, expand Display, and then expand Enable adaptive brightness.
To turn adaptive brightness on or off when your computer is running on battery power, click On battery, and then, in the list, click On or Off.
To turn adaptive brightness on or off when your computer is plugged into an outlet, click Plugged in, and then, in the list, click On or Off.
Click Apply. Click OK.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/adjust-monitor-bri...

Värt att prova.
Däremot har jag börjat få problem med min HP Omni'a att läsa SD-kortet...

Permalänk
Medlem

Jag undrar om någon med en av dessa atomplattor har testat att spela lite enklare spel som making history och första Company of heroes hur fungerar det?
Jag har själv en w510 = förra generationen av atom och det är på gränsen till att making history rullar, kan dock lira mulle meck byger bilar och båtar laggfritt :). Så lite sugen på att byta upp mig men då vill man ju att det ska fungera med lite fler spel/progam

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag undrar om någon med en av dessa atomplattor har testat att spela lite enklare spel som making history och första Company of heroes hur fungerar det?
Jag har själv en w510 = förra generationen av atom och det är på gränsen till att making history rullar, kan dock lira mulle meck byger bilar och båtar laggfritt :). Så lite sugen på att byta upp mig men då vill man ju att det ska fungera med lite fler spel/progam

Massor, kika här t.ex. http://forum.tabletpcreview.com/dell/59470-dell-venue-8-pro-g...

Permalänk
Medlem

Tackar för den, ser ut som det är smartast att vänta in nästa verision av atomplattor då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på denna platta då den har z3770 och riktigt fin display. Men jag undrar hur den klarar sig klarar sig mot tex. Asus VivoTab Note 8 som har aktiv stylus i desktop läge? Hur klarar man sig med touch på en 8" platta i desktop läge där man bara har touch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Är väldigt sugen på denna platta då den har z3770 och riktigt fin display. Men jag undrar hur den klarar sig klarar sig mot tex. Asus VivoTab Note 8 som har aktiv stylus i desktop läge? Hur klarar man sig med touch på en 8" platta i desktop läge där man bara har touch?

Active Stylus använder man inte för att peka och klicka.
Det är inga problem att använda 8" med fingrarna och touch, inte för mig iaf.

Tycker man att det är svårt (eller vill ha mer precision, i PhotoShop t.ex.) så finns det ett suveränt litet program, http://www.lovesummertrue.com/touchmousepointer/en-us/

Har en Dell Venue 8 Pro själv.

Permalänk